gwomyr Heb jij het laatste hoofdstuk als eerste gelezen, tussendoor of gewoon op het einde? Laat het hier weten en zeg ook waarom. Ik heb het gewoon op het einde gelezen, omdat ik anders vond dat de 'magie' een beetje weg was, weten hoe het afloopt is niet altijd leuk, dan is het niet spannend meer. ----------------------------------- Helen Ik heb het blz voor blz gelezen dus het laatste hoofdstuk ook als laatste. Ik heb zo mijn best gedaan om geen spoilers tegen te komen en dat zou ik even het laatste hoofdstuk als eerst gaan lezen? dacht het niet. :P ----------------------------------- Joep Ik heb dit op het laatste moment gelezen, natuurlijk. Je gaat toch ook neit eerst hoofdstuk 6 lezen en daarna hoofdstuk 4? Zal me verbazen wat hierover te disscusieren is. Is het niet een beetje raar om een topic te openen over wanneer je welk hoofdstuk leest? Volgens mij is het toch van zelfsprekend dat je van 1 tot 100 gaat.. ----------------------------------- Kevin. Ik heb het laatste Hoofdstuk gewoon rustig op het einde gelezen. Waarom op het einde pas, nou ik wou gewoon rustig de gebeurtenissen voorafgaand het einde lezen. Het is een beetje raar als je de Hoofdstukken door de war gaat lezen vind ik. Maar je hebt mensen die dolgraag het einde al willen weten. ----------------------------------- Helen Ik heb dit op het laatste moment gelezen, natuurlijk. Je gaat toch ook neit eerst hoofdstuk 6 lezen en daarna hoofdstuk 4? Zal me verbazen wat hierover te disscusieren is. Is het niet een beetje raar om een topic te openen over wanneer je welk hoofdstuk leest? Volgens mij is het toch van zelfsprekend dat je van 1 tot 100 gaat.. Zo vanzelfsprekend is dat niet hoor. Er zijn mensen die zich niet kunnen beheersen en het laatste hoofdstuk als eerste lezen. Die willen gewoon weten hoe het eindigd. Misschien omdat het voor hun makkelijker leest ofzo. ----------------------------------- Auror89 Ik heb het gewoon op het einde gelezen, ik wist al heel veel dingen, dus wilde ik datgene wat ik nog niet wist zo laten. Als je eerst het allerlaatste hoofdstuk gaat lezen, heeft het weinig zin om daarna nog bij het begin te beginnen want dan weet je toch al hoe het afloopt. ----------------------------------- Tonks Als laatste, Ik ben deze keer helemaal spoiler free gebleven en daar ben ik immens dankbaar voor. Het lijkt me verschikkelijk om het laatste boek gespoiled te krijgen. ----------------------------------- Neville Uiteraard als laatste. Na al die moeite om spoilervrij te blijven, kon ik mijn geduld echt wel bewaren en het boek gewoon normaal uit lezen. Maar ik lees nooit eerst het einde van een boek, dan weet je gewoon al wat er gaat gebeuren, of niet gaat gebeuren. Nu had je bijvoorbeeld al geweten dat Harry het mooi zou overleven, met Ginny zou trouwen, enz. No way. ----------------------------------- Faunaat Helemaal als laatste. Ik heb soms wel snel gebladert door het boek, omdat ik hoopte dat het trio toch naar Hogwarts zou gaan om lessen te volgen. Maar ik zag de hele tijd niks van Hogwarts e.d staan. Alleen toen ik wilde kijken hoeveel bladzijdes het boek nou had, zag ik op de laatste pagina James staan. Dus ik dacht dat zijn vader weer leefde of dat Harry toch dood zou gaan. Maar het was gewoon zijn zoon. :P ----------------------------------- L!jntje ik heb het pas helemaal gelezen op het einde, maar ik heb wel meteen gekeken naar het laatste woord of het zoals altijd al gezegd was wel scar was... maar de rest heb ik gelaten voor het einde ----------------------------------- Gwen Ik heb gekeken wat het laatste woord was en ik heb het boek doorgebladerd voordat ik begon te lezen om te kijken of het boek op internet echt was (en dat was het). Ik weet wel ongeveer hoe het boek afloopt door spoilers e.d. Maar ik ben nu nog steeds niet klaar met lezen. Ik doe lekker rustig aan. En daar ben ik blij om. Xx ----------------------------------- Rhona ik heb me zelf enorm ingehouden en ben begonnen bij blz 1. en zo rustig doorgelezen. Het laatste hoofdstuk kwam dus bij mij als laatste ----------------------------------- Lady des Champs Ik wilde het laatste hoofdstuk absoluut niet als eerste lezen, of niet eerder dan zou moeten. Ik vond het al irritant dat ik de laatste zin van het boek op het jeugdjournaal had gehoord, en dat ik daardoor al één van m'n brandende vragen beantwoord had... En achteraf gezien ben ik heel blij dat ik het niet zo gedaan had, het is echt zo'n einde... Ik begin gewoon liever bij het begin, niet negentien jaar later. ----------------------------------- Kelly Griffel Ik heb het gewoon op het eind gelezen, zoals het hoort. Ik had per ongeluk gebladerd om iemand te laten zien dat ik het boek had en om even mijn blijheid te uiten en toen had ik wel de titel gezien van de epiloog en ik kon mezelf wel slaan. Maar goed, daar wist je nog niets mee, dus het maakte niet zoveel uit. Ik ben wel blij dat ik niet vooruit heb gelezen. Ik doe dat normaal nooit dus ik had er sowieso geen neiging toe, ik wilde het gewoon lezen zoals het hoorde ^^ ----------------------------------- The Girl Who Lived Soms flitsten mijn ogen naar een iets verder deel van de pagina maar dat was het wel. Maar dat vond ik ook zonde. Op een gegeven moment ben ik mijn hand ervoor gaan leggen. Ik wou het niet voor mezelf verpesten. ----------------------------------- Shirley Ik heb het laatste hoofdstuk ook echt op het laatst gelezen. Het hele boek heb ik gewoon in de juiste volgorde gelezen, anders had ik net zo goed niet al die spoilers dagenlang kunnen ontwijken. ^^ Het was ook niet echt spannend meer geweest als je de afloop al had geweten. ----------------------------------- Rose Ik ben een van die mensen zonder zelfbeheersing. Heb eerst het eerste hoofdstukl gelezen. Toen begon het te kriebelen, en heb ik de laatste alinea van het laatste hoofdstuk gelezen, en alle hoofdstuk namen. Nog netjes voor mijn doen, bij alle boeken die ik lees lees ik altijd het laatste hoofdstuk eerst, dat is een tic van mij. Ik wil eerst weten of het einde de moeite van de rest lezen waard is (A) bovendien is het een typische ADD gewoonte, heb ik gehoord. ----------------------------------- -->innie<-- Nee ik heb het gewoon van het eerste hoofdstuk gelezen tot het eind. Bij sommige boeken doe ik dat wel eerst het eerste hoofdstuk en dan de laatste blz, maar zeker niet bij Harry. Anders vond ik het minder leuk als ik geweten had wie er dood ging en wie niet ----------------------------------- Horntail Als je ècht fan bent, dan lees je NOOIT het laatste het eerste :shock: Dat is mijn mening. Het is toch oneindig veel leuker om je door al die pagina's heen te worstelen, nieuwsgierig, in spanning zittend, enz., om dan op het laatst die climax te beleven zoals de schrijfster het heeft bedoeld ? Voor mij in ieder geval wel :D ----------------------------------- magic@home Normaal blader ik wel eens door het laatste hoofdstuk, maar nu heb ik dat bewust niet gedaan want anders zou het veel te veel verklappen en dan is het dus ook minder leuk. ----------------------------------- Imagination Ik heb het gewoon van het begin tot het eind gelezen.. de verleiding was wel erg groot, maar ik dwong mezelf niet te kijken omdat ik al wist dat het anders mijn hele lol zou bederven. En achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan! ----------------------------------- Addiie Natuurlijk niet! Dat zou alles bederft hebben. Ik lees gewoon van voor naar achter en niet van achter naar voor ^^. ----------------------------------- Helen Als je ècht fan bent, dan lees je NOOIT het laatste het eerste :shock: Dat is mijn mening. Het is toch oneindig veel leuker om je door al die pagina's heen te worstelen, nieuwsgierig, in spanning zittend, enz., om dan op het laatst die climax te beleven zoals de schrijfster het heeft bedoeld ? Voor mij in ieder geval wel :D Dat vind ik zo´n stomme reactie. Hoezo ben je geen fan als je het laatste hoofdstuk leest? Als je toch zo graag wil weten of je favoriete karakter wel of niet blijft leven ben je nog altijd een fan. Tenminste, dat is mijn mening. ----------------------------------- Addiie @Helen; ik ben het volledig met je eens. Belachelijk dat je geen fan bent als je het laatste hoofdstuk leest. Ik had bijna het laatste hoofdstuk ook eerst het laatste hoofdstuk gelezen, maar ik heb me beheerst. ----------------------------------- *[B]aukie* Ik las bij de vorige boeken altijd eerst de laatste bladzijde, ik weet niet waarom, dat doe ik altijd bij boeken... Maar omdat men niet wist of het laatste woord van het boek nou scar was of iets anders, dus ik wou alleen ff weten wat het laatste woord was. Nou ja dan lees je gelijk de hele regel dat gaat vanzelf en bij de zin 'his scar hadn't hurt in 19 years, all was well' valt eigenlijk alleen maar af te leiden dat het allemaal goed ging komen. I hate myself.. ----------------------------------- fawkes_the_phoenix Ik heb het eind pas aan het eind gelezen, zoals ik altijd doe, ik zou het minder leuk vinden om te lezen als je al weet hoe het afloopt. Ik was wel heel nieuwsgierig naar wat het laatste woord zou zijn, maar ik heb niet gekeken. ----------------------------------- vitsch Ik ben begonnen bij blz 1 tot het einde, dat maakt het einde ook veel leuker :) ----------------------------------- Horntail Als je ècht fan bent, dan lees je NOOIT het laatste het eerste :shock: Dat is mijn mening. Het is toch oneindig veel leuker om je door al die pagina's heen te worstelen, nieuwsgierig, in spanning zittend, enz., om dan op het laatst die climax te beleven zoals de schrijfster het heeft bedoeld ? Voor mij in ieder geval wel :D Dat vind ik zo´n stomme reactie. Hoezo ben je geen fan als je het laatste hoofdstuk leest? Als je toch zo graag wil weten of je favoriete karakter wel of niet blijft leven ben je nog altijd een fan. Tenminste, dat is mijn mening. Je hoeft het ècht niet met me eens te zijn hoor ! En als je me dan citeert, doe het dan alsjeblieft compleet :? Maar om dan te zeggen dat mijn reactie stom is :shock: Dàt vind ik pas stom :!: ( Dat is natuurlijk maar mijn mening ) .\\// ----------------------------------- Emma Roos @Horntail: Ik vind niet dat je geen ECHTE fan bent als je eerst het laatste hoofdstuk leest. Integendeel, dan ben je toch juist zo nieuwgierig naar hoe het afloopt? Een niet fan van de boeken zal waarschijnlijk minder snel het laatste hoofdstuk eerst lezen, lijkt mij. En ik heb dat bij boek 5 ook stiekem gedaan, hoor. Dat maakte mij ook niet een minder fan, maar juist groter. Ik was te nieuwsgierig naar hoe het verder ging. Dam lijkt het me dat je juist wel een fan/freak bent als je het zo graag wil weten... Maar ik heb het deze keer niet gedaan, bijna wel, maar ik heb me te weten inhouden :D En anders had ik wrs het boek weg gelegd en er een week niet meer naar gekeken^^ ----------------------------------- Addiie @Horntail; Eh ... nee, ik ben het juist NIET met je eens. Ik heb gewoon altijd de verleiding om de laatste pagina te lezen, da's alles. Ik vind je uitspraak gewoon erg raar, dat je geen ECHTE fan bent als je de laatste pagina leest. Beetje raar, als je er eens over nadenkt, niet? ----------------------------------- Helen @Horntail. Dat ìs de hele quote. Ik zie niet in dat ik jou reactie woord voor woord zou moeten uitleggen. En ik ben van mening dat jou reactie om te zeggen dat je als fan NOOIT het laatste hoofdstuk leest stom. Jij zegt in feite dat diegene (meestal hele grote fans) die het laatste hoofdstuk eerst leest géén fan is. Trouwens, ik heb mijn reactie: Als je toch zo graag wil weten of je favoriete karakter wel of niet blijft leven ben je nog altijd een fan Al gegeven daarop. @Addiie. Precies. Helemaal mee eens. ----------------------------------- Dedalus Diggel Ik denk niet dat iemand in dit topic voor een ander kan beslissen, of hij/zij wel of niet een goede fan is. Dat is in mijn ogen ook totaal onbelangrijk. :) Om ontopic te gaan: Nee, ik heb niet het laatste hoofdstuk als eerste gelezen. Ik heb geprobeerd geen enkele spoiler te weten (wat me goed gelukt is, aangezien ik op vakantie was zonder tv/internet) en dat zou ik teniet doen door het plot al te lezen. Ik heb wél het laatste woord gelezen. Dit met half toegeknepen ogen en een hand op de rest van de bladzijde, zodat ik niet zou weten wat er gebeurde. :D ----------------------------------- #Sabe Pas helemaal aan het einde, maar ik had al van iemand anders de belangrijkste dingen uit het laatste hoofdstuk gehoord. :roll: Doe ik zo m'n best om spoilers te ontwijken, vertelt iemand anders het gewoon uit zijn enthousiasme even op msn.. ----------------------------------- LoveLovegood Absoluut niet! aloewel ik het er vaak moelijk mee had (vooral in het hoofdstuk met het huis van de Malfoys) ik wou gewoon weten of alles met iedereen goed kwam. Maar ik heb mezelf sterk kunnen houden :P ----------------------------------- DutchHermione Ik lees nooit eerst het laatste hoofdstuk en in dit geval heb ik dat ook niet gedaan... De man van de boekhandel waar ik het boek ging halen had wel even het epiloog gelezen ----------------------------------- Sabrè Ik heb het boek ook gewoon van het van het begin tot aan het einde gelezen en ik heb er eigenlijk ook helemaal niet over nagedacht om eerst de epiloog te gaan lezen. Vaak onthult dat zoveel dat je gelijk weet wat er gebeurd is en dan vind ik de rest niet leuk meer. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;) ----------------------------------- LadyD Ik heb gewoon het hele boek gelezen en het eind dus ook echt op het eind. Een aantal vriendinnen van mij hebben wel eerst het einde gelezen.. Ik vind dat toch altijd zo vreselijk sneu!!! Iedereen zit jaren te wachten hoe het boek toch zal aflopen, dan wil je toch ook gewoon het hele boek lezen.. Maarja gelukkig heeft niemand aan me verklapt hoe het afliep.. ----------------------------------- Lupos-freak Absoluut niet. Ik heb het eind gewoon op het einde gelezen. Ik lees geen boeken van achter naar voren^^ Al heb ik wel vijfentwintigtal keren gekeken naar dat pagina'tje waarop staat "Nineteen Years later" terwijl ik aan het lezen was. Gewoon om de spanning wat op te drijven :P ----------------------------------- Eldarion' Nope, ik heb het boek vanaf het begin tot het eind gelezen. Het einde wilde ik echt (nog) niet weten. Ik had er alles aan gedaan om spoilers te ontwijken en heb het boek daarom ook in een paar dagen uitgelezen. Ik heb ook expres niet door het boek gebladerd om niet per ongeluk een 'verkeerde' regel te lezen. Daarom was ik ook wel verrast toen er ineens '19 years later' stond. ^^ ----------------------------------- SilverUnicorn Ik heb in het begin heel ff gekeken hoeveel bladzijden het boek had (want hij leek dunner dan boek 6, maar de blz zijn dunner). En ff gekeken of het laatste woord Scar was. In een flits zag ik toen ook Harry's naam, maja, dat wil nog niet zeggen of hij wel of niet dood is, dus het heeft niet iets voor me gespoilerd. Verder heb ik het boek gewoon braaf van het begin tot het einde gelezen. ----------------------------------- Larka ik begon het boek eigenlijk helemaal spoilervrij, dus daar was ik wel blij mee, en heb het ook van begin tot eind gelezen. Dus het laatste hoofdstuk als laatst. Dat vind ik ook het leukst, anders is de spanning op bepaalde momenten eraf, omdat je weet wie wel (en niet) overleven. ----------------------------------- muisS Nou ik wou dus absoluut niet het laatste hoofstuk lezen :P. Maar mijn 'stomme' zus en mijn 'stomme' mama, die niets om HP geven (grrr...) en waar ik al jaren zit te mopperen dat ze het moeten lezen , die gek van mij worden, maar volgens mij durven ze niet aan te beginnen omdat ik ze dan steeds lastig van xD. Wouden opeens alles weten o.o! Tja.. maar toen mijn zus de laatste zin wou lezen voor iemand op het werk, gaf ik het boek maar. Maar ik kon het niet uitstaan dat zij meer wist over HP dan ik dus, ik las ook maar de laatste zin . Ik weet ik ben stout, jaloers meisje! :P... erg hé? Maar ik heb dus niet het laatste hoofdstuk helmaal gelezen, alleen 1 zin, voodat ik er was (A)! ----------------------------------- [Anabel_x] Als ik het laatste hoofdstuk als eerste zou gelezen hebben dan zou het voor mij gans verpest zijn..Dus nee ik heb het ni gedaan ik heb geduldig afgewacht :p ----------------------------------- Avana Ik kan het vaak niet laten om even een blik op het eind te werpen maar ik had zoveel moeite gedaan om zonder spoilers te kunnen gaan lezen dat ik me heb kunnen inhouden. Met moeite want ik was erg bang dat Harry dood zou gaan en wilde zo graag bevestiging dat het niet zo was. ^^ ----------------------------------- Annika Pas als laatste, ben helemaal spoilervrij aan het boek begonnen en dat wilde ik graag zo houden. Bij veel andere boeken zwicht ik toch en lees ik toch het laatste hoofdstuk of te laatste pagina, maar nu niet. Dat wilde ik gewoon niet. ----------------------------------- Josse Ik moet me enorm inhouden, helemaal omdat mijn vader toen ik het gekocht had meteen mijn boek had afgepakt om het laatste hoofdstuk te lezen! Maar ik heb me ingehouden, en als ik het terugkijk ben ik maar wat blij! Ik zou niet willen weten dat het goed kwam. ----------------------------------- Daantje Ik heb het niet gelezen, wel soms wat woordjes, dan kon ik het niet laten. En toen las ik dat stukje dat Harry Albus (z'n zoon dus achteraf) kustte en ik dacht van huh? hij leeft..en harry geeft m n kusje? haha.. Maja dat was het enige dat ik gezien had.. en de naam van Lilly, maja dat was dus ook z'n dochtertje.. ----------------------------------- Invoker Ben voorin begonnen en achterin geeindigd :) Helaas niet helemaal spoilervrij, zo wist ik dat Sneep zou sterven, maar niet wanneer en hoezo (wat het toch nog spannend maakte). ----------------------------------- mira Ik heb het ook gewoon als laatst gelezen. Ik kon mezelf nog gewoon beheersen :) . Het was alleen wel even moeilijk toen ik dacht dat hij dood ging... Mij ouders hadden al wel de laatste blz gelezen en zaten de hele tijd te klieren... Maar ze hadden niets veraden:) ----------------------------------- Nymphy Ik had de laatste bladzijde nog niet gelezen, ik had alleen gekeken hoeveel hoofdstukken er waren, en toen zag ik al staan: '19 jaar later', maar dat verraad op zich niet zo veel. ----------------------------------- HERMELIEN22 ik heb alleen heel even achterin gekeken hoe het zou eindigen maar ook of sneep nu goed was of niet daar was ik benieuwd naar maar heb niet alles daarvan gelezen want ben gelijk hoofdstuk 1 gaan lezen ----------------------------------- karinpotter Ik heb het laatste hoofdstuk als laatste gelezen. Ik was natuurlijk heel benieuwd hoe zet zou aflopen maar ik heb gewoon heel snel gelezen. Het laatste hoodstuk geeft ook nog wel wat info die niet duidelijk was met de Elder wand dus als je dat eerst leest lijkt het me moeilijk om te volgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hou het zou zijn geweest als ik met het laatste was begonnen...Of het epiloog :p ----------------------------------- N_ikita Ik heb als eerste de laatste zin gelezen ! en ik vind het nu echt zo zonde want daardoor wist ik natuurlijk dat Harry het zou overleven en daardoor was het boek minder spannend voor mij :( ik vind het echt zonde maar toen ik het ging lezen had ik er in mn enthousiasme niet over nagedacht dat het wel eens het hele plot zou verpesste :P Maar alsnog natuurlyk een geweldig boek ! :D ----------------------------------- Evel N_ikita: dat heb ik dus ook gedaan! Ik was dus benieuwd of het laatste woord echt scar zou zijn... en toen dat niet zo was las ik de laatste zin. Het ging echt van '!@!#@! Eef, wat doe je nou!' Ik moet zeggen dat ik ook behoorlijk gespoilerd was, en dat verpestte het echt voor me. ----------------------------------- Rogue nee ik heb netjes gewacht tot het laatste hoofdstuk, wel had ik per ongeluk een stukje epiloog opgevangen toen ik keek hoeveel bladzijdes erin stonden, ik las toen het stukje waar ginny albus een kus gaf en ik begreep er niks van, ik dacht ow hij leeft dus nog wel. ----------------------------------- Avana's Draco Ik weet dat er mensen zijn die de neiging hebben om eerst het laatste hoofdstuk te lezen, maar dat weiger ik gewoon. Alle spanning is dan ook ineens weg. Als je het niet leest, leef je echt mee met de personages. Ik doe dat dan ook bij geen enkel boek. Ik heb zelfs aan mama gevraagd om achteraan te kijken hoeveel pagina's er waren, omdat ik niet durfde te kijken :) ----------------------------------- Hippogriefje Ik lees NOOIT het laatste hoofdstuk als eerste. Ik wou eigenlijk zelf kijken wat het laatste woordje van het boek was, aangezien er op internet stond dat het geen 'scar' meer was. Maar zelfs dat durfde ik niet, omdat ik bang was dat ik per ongeluk iets zou lezen over iemand die dood was ofzo. ----------------------------------- Rayatje Ik heb netjes van het begin naar het einde gelezen. Al moest ik eerlijk zijn, er zaten wel kriebels om eerst het laatste hoofdstuk te lezen. Al heb ik mezelf, gelukkig, kunnen inhouden. Ik wilde het wél weten niét tegelijk. Maar omdat het het laatste boek is, heb ik mezelf toch weten tegenhouden. :] Maar ik wilde wel weten wat het laatste woordje was, dus heb ik het aan mijn zus gevraagd of ze het allerlaatste woord wilde voorlezen. Dus wist ik al dat het niet scar was. xD Handige zus, dus. :D ----------------------------------- Carla Ik hoefde het laatste hoofdstuk niet te lezen om te weten hoe het af zou lopen, want de Duitse krant de Bild was zo aardig om het zo'n beetje op de voorpagina te zetten wie dood zou gaan en wie niet, dus ik wist vrijwel alles al voordat ik het boek ook maar in mijn handen had. Aan de ene kant is dat wel jammer, maar daardoor kan ik het boek wel rustiger lezen (ik heb het nu in drie dagen gelezen, nog redelijk snel). Ik wist ook al wat de laatste woorden waren, dus daar hoefde ik ook niet meer voor te kijken. ----------------------------------- Rudy Op de eerste plaats even een opmerking n.a.v. wat eerder gezegd is: Eerst het einde lezen bepaalt niet of je wel of niet of minder fan bent! Sommige mensen vinden dat nu eenmaal prettig lezen, respecteer dat... Ikzelf wilde absoluut het einde niet weten! Ik was wel nieuwsgierig naar de laatste woorden, zoals SilverUnicorn, maar uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen niet te kijken. Met name om niet per ongeluk meer info te krijgen ;-) Ik ken echter een aantal mensen die met het laatste stuk begonnen zijn, ach tis maar net wat je lekker vind lezen. Zelf lees ik het liefst zoals de schrijver het bedoelde. Als ze wil dat je met het einde begint had ze het laatste hoofdstuk wel vooraan gedaan... Dus voor mij, van voor naar achter en met een aardige pauze voor ik het 19-jaar later deel las. En daarna heb ik nog 'the missing chapter' gelezen. Naar mijn idee een erg goede fanfic (in het engels board), die Rowling eigenlijk zelf had kunnen schrijven. ----------------------------------- Tarantallegra Ik heb absoluut niet de neiging gehad door te bladeren naar het einde om het einde te weten... wel wilde ik af en toe ineens als een sneltrein door het boek heen omdat ik wilde weten wat er ging gebeuren. Maar dat werkte niet echt, ik was alleen maar langer bezig want die stukken moest ik dus 2 keer doorlezen omdat ik ze met 1 keer sneltreinvaart niet goed mee had gekregen :wink: Mijn vader heeft van dit boek alleen maar de laatste pagina gelezen, om mij te irriteren :? :P Ging 'ie de hele tijd dingen suggereren enzo... ----------------------------------- Glauces Ik heb het laatste hoofdstuk gewoon op het einde gelezen, zoals het hoort. Ik heb zelfs niet gekeken hoeveel pagina's het boek had, omdat ik bang was dat ik iets zou zien :P . Ik denk niet dat het lekker leest als je al weet hoe het boek afloopt.. ----------------------------------- Hermion Granger Ik heb het gewoon pagina per pagina gelezen. Ik heb erg mijn best gedaan om niet te weten wie stierf (natuurlijk kon er weeriemand z'n mond niet houden :evil: ), maar kom. Ik zou het van mezelf een beetje stom gevonden hebben om het einde al te weten. Wat ik wel voor had, en ik ik erg ambetant vond, was dat hoe als je rond pagina 400 - 500 zat dan (was bi jmij toch zo), dat je een aantal pagina's van het allerlaatste hoofdstuk (de epiloog) zag. En ik wist dus dat dat 'nineteen years later' noemde. Dat alleen al vond ik erg jammer, terwijl het natuurlijk nog altijd op anderen dan op Harry kon slaan. xxx ----------------------------------- Nymphy Tja, dat heb ik ook wel eens, maar bij echt spannende momenten niet. Dan lees ik echt alleen waar ik op dat moment ben. Dan kun je je het best inleven. ----------------------------------- Daffie-wemel Ik heb gewoon bladzijde voor bladzijde gelezen en dus het laatste hoofdstuk op het laatst :D ----------------------------------- Nymphy Dat hoor je als echte Hp fan ook te doen :wink: Ik vind het echt waardeloos als je eerst het einde leest. ----------------------------------- Rhona Dat hoor je als echte Hp fan ook te doen :wink: Ik vind het echt waardeloos als je eerst het einde leest. hierover hebben we het al gehad, en Rudy heeft hier nog een opmerking over gemaakt. Op de eerste plaats even een opmerking n.a.v. wat eerder gezegd is: Eerst het einde lezen bepaalt niet of je wel of niet of minder fan bent! Sommige mensen vinden dat nu eenmaal prettig lezen, respecteer dat... ik denk dat dit genoeg zegt! ----------------------------------- Chris. Dat hoor je als echte Hp fan ook te doen :wink: Ik vind het echt waardeloos als je eerst het einde leest. hierover hebben we het al gehad, en Rudy heeft hier nog een opmerking over gemaakt. Op de eerste plaats even een opmerking n.a.v. wat eerder gezegd is: Eerst het einde lezen bepaalt niet of je wel of niet of minder fan bent! Sommige mensen vinden dat nu eenmaal prettig lezen, respecteer dat... ik denk dat dit genoeg zegt! Hier ben ik het helemaal mee eens: Het ligt meer aan je karakter (of je nieuwsgierig bent/doorzettingsvermogen hebt) of je eerst het einde leest. Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik het heel jammer vind dat je meteen weet of het trio het boek overleeft. Ik heb het boek dan ook met meer plezier gelezen dan wanneer als ik dit wel had gedaan. ----------------------------------- Tops<3 Er zijn wel meer mensen die te nieuwschierig zijn. Ik durfde niet eens naar het echte aantal bladzijden te kijken, want ik hield het topic 'hoe dik wordt deel zeven' niet echt bij. Ik wilde ervan genieten, op mijn manier en dat is dus de spanning erin houden. In het laatste hoofdstuk is het al helemaal duidelijk, ook de laatste bladzijde, dan is die spanning eraf vind ik. Dat was bij de HBP ook zo, toen wist ik al wie er zou sterven en hoe, dan is bij mij een deel van de lol eral af. Maar mijn zus is ook zo, eerst op internet het einde op zoeken, dan het boek kopen en genieten. Tja.. ----------------------------------- Anke Ik ben een van die mensen zonder zelfbeheersing. Heb eerst het eerste hoofdstukl gelezen. Toen begon het te kriebelen, en heb ik de laatste alinea van het laatste hoofdstuk gelezen, en alle hoofdstuk namen. Nog netjes voor mijn doen, bij alle boeken die ik lees lees ik altijd het laatste hoofdstuk eerst, dat is een tic van mij. Ik wil eerst weten of het einde de moeite van de rest lezen waard is (A) bovendien is het een typische ADD gewoonte, heb ik gehoord. Ongeveer idem :oops: ! Ik ben ongelooflijk nieuwsgierig en kon het echt niet laten (ik kan het haast nooit laten het einde te lezen). Eerst de laatste alinea gelezen...en toen viel mijn blik op een paar onbekende namen...en toen moest ik gewoon weten wie het was. Ik heb er echt spijt van maar ergens ben ik toch wel opgelucht dat het goedkomt. Trouwens, is dat echt een typische ADD gewoonte? Want mijn broer heeft ook ADD en ikzelf ben nooit getest, maar ik heb toch wel een paar ADD-gewoonte waar ik me serieus vragen bij stel. Het zou in ieder geval een heleboel verklaren. ----------------------------------- Liaan Ik heb gewoon blz voor blz gelezen :) wel nieuwschierig naar het einde maar kan me inhouden niet te kijken(A) ----------------------------------- ithildinia*linnod Ik heb netjes bladzijde per bladzijde gelezen in de normale chronologische volgorde. Acheraf gezien ben ik echt blij dat ik niet eerst het laatste hoofdstuk gelezen heb want het verklapt zoveel.I k denk dat de spanning dan echt uit het boek is. Voor mij was het nu en maar verder lezen want het is zo spannend en ik wil het einde weten maar wel niet alvorens eerst al de rest te hebben gelezen. ----------------------------------- Bee Neen! Ik heb alles netjes bladzijde per bladzijde gelezen. Ik heb zelfs niet gekeken hoeveel bladzijden het boek telde, en hoeveel hoofdstukken. Mama had voor mij gekeken. Eerst zei ze 19 hoofdstukken, dat vond ik erg weinig erna zei ze dat het er 36 waren. Toen had ik wel al door dat het laatste hoofdstuk iets in de trend van 19 jaar later zou zijn. Maar dat vond ik toch niet zo erg omdat ik wist dat het boek zo zou eindigen. ----------------------------------- Wizardjuh Ik heb me moeten inhouden, maar ik heb niet eerst het laatste hoofdstuk gelezen. Mijn moeder had het laatste hoofdstuk wel al gelezen, en dat terwijl ze geen een ander boek heeft gelezen. HBP heb ik eerst in het NL gelezen, net als OvdF, omdat mijn Engels toen simpelweg prut was. Bij HBP had ik al te veel spoilers gehoord, zo wist ik bv. al dat Dumbledore doodging. Bij OvdF had ik wel eerst het einde gelezen. Ik ben blij dat ik me heb kunnen inhouden. ----------------------------------- Su Li Ik heb niet het hele hoofdstuk gelezen, maar ik heb het wel eens vlug doorbladerd en zo wist ik dat Harry niet ging sterven. Toen ik de naam Albus zag, dacht ik daardoor wel dat Perkamentus weer ging leven. Dat bleek dus niet zo te zijn :cry: ----------------------------------- Scarfoot Ik heb het laatste hoofdstuk 'per ongeluk' gelezen. Het stond, zoals iedereen wel weet, een week voordat het boek uitkwam op internet. Dus heb ik het laatste hoofdstuk gelezen in de veronderstelling dat het nep was. Toen ik het boek had durfde ik dat hoofdstuk ook niet te zien, bang dat het wel echt was, wat het ook bleek te zijn. Ik heb er enorm veel spijt van dat ik zo nieuwsgierig ben. ----------------------------------- Lauu Ik heb het laatste hoofdstuk half gelezen. Ik wilde weten of tie doodging, dus ik ging kijken of Harry nog wat zei, op de laatste bladzijde & dat was zo, en toen begon ik bij het begin met lezen. (a) Ik vond de titel van het hoofdstuk wel onzin, maarja. Nu zit er wel een 'echt' einde aan de Harrypotterboeken. ----------------------------------- Complex^ Ik het laatste hoofdstuk niet eerst gelezen, maar ik kwam bij het deel "Nineteen Years Later" en zag daar de naam Harry staan, toen wist ik al dat hij het ging redden tegen Voldemort. ----------------------------------- Tops<3 Ik het laatste hoofdstuk niet eerst gelezen, maar ik kwam bij het deel "Nineteen Years Later" en zag daar de naam Harry staan, toen wist ik al dat hij het ging redden tegen Voldemort. Dat snap ik eigenlijk niet. Hoe kwam je dan bij dat deel, als je het niet gelezen hebt? En je weet toch in dat hoofdstuk er voor al dat harry het gaat redden, of bedoel je toen je het boek doorbladerde? ----------------------------------- missme98 O nee echt niet, dat wilde ik absoluut niet doen. Ik heb ook alle spoilers gemeden, en zo bleef ik verbaasd tot het eind. Mijn stiefzusje wist jammer egnoeg wel het eind, maar gelukkig heeft ze niks tegen me gezeg.d ----------------------------------- watsonette Nja, ik kon mezelf dus echt niet inhouden, om dus 19 years later te lezen , en trouwens, mijn moeder verklapte het ook :twisted: :evil: :wink: Maar ik zag al een paar woordjes op de laatste bladzijdes. dus ik wist sowieso al wie er overleefde en wie niet.. Nja, maar ik blijf nog nieuwsgierig, hoe het ongeveer in elkaar zit, want ik begrijp het niet echt :wink: Liefs, Watsonette / Lisa ----------------------------------- engell84 Ik heb wel de laatste woorden gelezen, slechte gewoonte van mij, haha! ----------------------------------- LuCos Ik heb wel in eeninterview gehoord dat mensen dat echt deden, laatste bladzijde, of laatste hoofdstuk lazen. Dat vind ik echt dom, dan is het toch niet meer spannend? Het is hetzelfde als je bijvoorbeeld weet als je je cijfer al weet voor je tentamen, en dan toch die tentamen maken. Maar ikzelf dee dik wel bij de andere potterboeken, omdat ik wist dat hij sowiezo niet dood kon gaan tot de laatste. ----------------------------------- KarinWeasley Ik ben geen moment in de verleiding geweest om eerst de laatste bladzijde te lezen, want dat zou het plezier en de spanning hebben verpest, voor mij dan. Dus gewoon bladzijde voor bladzijde van het begin naar het eind... ----------------------------------- Bee Ik heb wel in eeninterview gehoord dat mensen dat echt deden, laatste bladzijde, of laatste hoofdstuk lazen. Dat vind ik echt dom, dan is het toch niet meer spannend? Het is hetzelfde als je bijvoorbeeld weet als je je cijfer al weet voor je tentamen, en dan toch die tentamen maken. Maar ikzelf dee dik wel bij de andere potterboeken, omdat ik wist dat hij sowiezo niet dood kon gaan tot de laatste. Je vindt het stom maar deed het wel bij de andere boeken. Waarom is het stommer bij het laatste boek dan bij de andere 6? En je vergelijking met het tentamen vind ik hier niet echt gepast, het is iets anders. Met het laatste hoofdstuk te lezen kom je maar 2 dingen tegen die belangrijk zijn voor het verhaal. 1 Sneep is goed 2 Harry overleeft ----------------------------------- LuCos Ik heb wel in eeninterview gehoord dat mensen dat echt deden, laatste bladzijde, of laatste hoofdstuk lazen. Dat vind ik echt dom, dan is het toch niet meer spannend? Het is hetzelfde als je bijvoorbeeld weet als je je cijfer al weet voor je tentamen, en dan toch die tentamen maken. Maar ikzelf dee dik wel bij de andere potterboeken, omdat ik wist dat hij sowiezo niet dood kon gaan tot de laatste. Je vindt het stom maar deed het wel bij de andere boeken. Waarom is het stommer bij het laatste boek dan bij de andere 6? En je vergelijking met het tentamen vind ik hier niet echt gepast, het is iets anders. Met het laatste hoofdstuk te lezen kom je maar 2 dingen tegen die belangrijk zijn voor het verhaal. 1 Sneep is goed 2 Harry overleeft Met dat vergelijking van het tentamen was meer een grap hoor! Op school moest ik een interview houden en had ik zelf antwoorden vervormd met de volgende woorden: Leven is net een tandenborstel je word er soms heel schoon (dus blij) van, maar als je niet genoeg poetst (er niks aan doet) word het ook niet wat. Maar ff verder: Ik zei niet dat ik het stom vond, maar dom, emn zelf geef ik ook toe dat ik dom was bij die andere potter boeken. maar waarom ik het dom vond is, omdat ik wilde weten wat voor soort einde erkwam, dat het nog een doorlopend verhaal was of dat het goed gekomen was (wat wel voor de hand liggend lag). Eigenlijk bedoel ik niet de laatste blz maar de laatste zin. Bij dee 6 deed ik het trouwens ook niet. Maar deel 7 is het laatste boek, en ik had al gehoord dat de laatste zin (twas een groot gerucht) heel erg veel betekende. Maar die twee dingen die je opnoemt zijn wel 1 van de mooiste dingen waar ik nog niks van wilde weten. Ik wilde niet weten of ie wel of niet dood ging, en ik wilde niet weten of Snape wel of niet goed was. Dan was de pret er toch al van af? Met de andere boeken dan stond er niet in wie er dood was, en waarom en wie er wel of niet goed was. ----------------------------------- Helen Ik heb wel in eeninterview gehoord dat mensen dat echt deden, laatste bladzijde, of laatste hoofdstuk lazen. Dat vind ik echt dom, dan is het toch niet meer spannend? Het is hetzelfde als je bijvoorbeeld weet als je je cijfer al weet voor je tentamen, en dan toch die tentamen maken. Maar ikzelf dee dik wel bij de andere potterboeken, omdat ik wist dat hij sowiezo niet dood kon gaan tot de laatste. Je vindt het stom maar deed het wel bij de andere boeken. Waarom is het stommer bij het laatste boek dan bij de andere 6? En je vergelijking met het tentamen vind ik hier niet echt gepast, het is iets anders. Met het laatste hoofdstuk te lezen kom je maar 2 dingen tegen die belangrijk zijn voor het verhaal. 1 Sneep is goed 2 Harry overleeft Het is stommer omdat dat het laatste boek is. Simpel zat. Bij de andere 6 weet je dat er nog meer komen dus het einde weten is niet zo héél erg belangrijk. Bij boek 7 kan het wel eens het einde zijn van Harry en die spanning wil je niet missen. En van dat tentamen is misschien wel anders maar de vergelijking vind ik wel goed. Ik snap 'm iig. ----------------------------------- Witch_Eva Toen ik om 1:00 het boek ophaalde bij de boekwinkel deed iemand dit dus wel. Die kwam binnen pakte het boek, bladerde het door, las de laatste bladzijde en kocht het boek. Ik vind het echt zo raar als je dat doet. Ik heb echt niks doorgebladert. Ik vond dat zo zonde als je al weet wat er al gaat komen. Zoiets wil ik helemaal niet weten. Ik wist zelf niet eens hoe het volgende hoofdstuktitel zou worden. ----------------------------------- Yori87 Ik heb het vluchtig doorgebladerd, maar niets gelezen. Ik zag wel in de epiloog de naam van Harry en Ron staan, dus ging ik ervan uit dat zij overleefden. Verder ben ik gewoon vooraan begonnen, hoewel een vriendin van me per ongeluk al wat dingen had verklapt vordat ik het boek helemaal uit had, dit was wel jammer :? ----------------------------------- Boci16 Het laatste hoofdstuk natuurlijk als laatste :D ----------------------------------- lizzyke ik heb het ook gewoon van voor naar achter gelezen, het is zonde van het boek als je eerst naar de hoodstukken en afloop gaat kijken vind ik :wink: dan is het toch een stuk minder spannend, ik dacht bijv. dat ron dood ging omdat een vriendin me dat wijs had gemaakt en heb dus tot het laatste moment gehoopt dat het niet zo was :p ----------------------------------- Emmalientje :oops: Ik had me voorgenomen om niet de laatste zin te lezen, maar op de heft kon ik me niet meer beheersen.. Het héle laatste hoofdstuk heb ik niet gelezen, alleen de laatste zin. :roll: ----------------------------------- Sophie Wemel Dat heb ik gelukkig niet gedaan. Als ik boek 6 had, had ik de laatste bladzijde wel gelezen. Ik had er achteraf geen spijt van, maar je wist dan wel hoe het af ging lopen. Maar we hebben het nu over boek 7. Daar durfde ik gewoon niet te kijken. Ik wou toen nog niet weten hoe het zou aflopen met de hoofdpersonen. Dankzij boek 7 heb ik afgeleerd om niet eerst op de laatste bladzijde te gaan kijken hoe het afloopt. Da's gewoon niet tof en dan moet je dat boek niet meer gaan lezen, want je weet toch hoe het afloopt. Dus vanaf nu doe ik dat niet meer, tenzij ik dat boek al heb gelezen.;) Maar waar ik me soms aan kan ergeren is dat sommige fans gewoon naar de boekenwinkel gaan, op de laatste bladzijde gaan kijken en zien hoe het met Harry & Co afloopt. Dat vind ik maar niets. Echte fans gaat dat boek van voor naar achteren lezen en niet gauw gaan kijken hoe het afloopt. Da's gewoon superstom ----------------------------------- Kaboutergodje Ik heb niet het hoofdstuk gelezen als eerst, maar toen ik door het boek aan het bladeren was, zag ik perongeluk! de titel van het laatste hoofdstuk, waardoor ik al wel een beetje opmaakte, dat Harry in ieder geval nog zou leven. Eigenlijk had ik die titel van het hoofdstuk ook nog niet willen zien, maar achteraf bekeken had die titel op meerdere personen kunnen slaan! ----------------------------------- Bacchus ik heb het natuurlijk helemaal op het einde gelezen anders was er de spanning een beetje af mijn broer daarintegen heeft het in het begin gelezen :P hij kon zich niet inhouden :wink: ----------------------------------- Lily Tonks Nee, ik heb me ingehouden. Hoewel ik het einde ook niet zó verrassend vond. Mooi, maar de uiteindelijke afloop was zoals ik het verwacht had. ----------------------------------- Deatheaterstan Soms flitsten mijn ogen naar een iets verder deel van de pagina maar dat was het wel. Maar dat vond ik ook zonde. Op een gegeven moment ben ik mijn hand ervoor gaan leggen. Ik wou het niet voor mezelf verpesten. wow dat had ik ook. dan zag je bv avada kedavra. dan weet je dus dat er iemand dood ging. ook kon ik me wel voor m'n kop slaan toen ik even op hpfreakz keek en de verjaardag van Harry zag staan en JK rownling . erstond toen ook bij van hij ZOU 27 (of iets anders dat weet ik niet meer precies) worden ALS hij deel 7 ZOU overleven. ik dacht toen van hij gaat dus dood. maar dat was dus uiteindelijk niet zo dus was ik voor niks de hele dag chagarijnig en heb ik m'n ouders op een ijsje moeten trakteren. ----------------------------------- miss marlies radcliffe gewoon helemaal naar het eind toelezen waarom zou ik eerst het einde lezen? ----------------------------------- Annaaa Ik heb hem helemaal op het einde gelezen, Maar ik heb 2 keer gekeken hoeveel blz hij had en heb Ginny en Albus zien staan. Ik dacht dus dat Ginny het overleefde, en dat Albus nog leefde. maar dat bleek niet waar. ----------------------------------- loutje telkens als ik zocht naar waar ik zat ( ik steek nooit bladwijzer tussen, kwee ook nie wrm ) dan kon ik het niet laten om zo woordjes of zinnetjes te lezen, maar ik liet de bladzijden altijd rap voorbij gaan, zodat ik geen tijd had vr meer . :D ----------------------------------- Celia ik heb het laatste hoofdstuk gewoon op het laatst gelezen! als de schrijfster wou dat iedereen het laatste hoofdstuk als eerste ging lezen had ze het wel op de eerste blz. gezet ----------------------------------- Benfreakte Heb hem helemaal aan het einde gelezen....als je het laatste hoofstuk als eerst leest heb je denk ik ook minder plezier met het lezen van het boek... ----------------------------------- apiekadapie toen ik het laaste boek aan het lezen was, vroeg mijn moeder:, zeg, hoeveel bladzijde heeft dat boek eigenlijk?' toen heb ik haar zelf laten kijken omdat ik bang was het einde te lezen. ----------------------------------- neox ik heb het als laatste gelezen maar in engeland heeft er een leerkracht het voorgelezen in de aula waar ALLE leerlingen bijwaren :cry: vreselijke ******** zelf in te vullen ----------------------------------- Strider dat is ook stom van die leraar zeg Ik vond het heel verleidelijk maar ik heb toch het laatste hoofdstuk als laatst gelezen omdat ik het anders misschien niet snapte. Ik had dit wel gedaan bij boek 5 en had zoiets van huh sirius dood dan is de verassing toch al weg. Wwel leuk hoofdstuk maar een totaal andere stijl tegen mary sue aan. *wacht hoopvol op de encyclopedie* ----------------------------------- ILoveMoony Ook ik heb het laatste hoofdstuk pas als laatste gelezen. Ik heb me wel echt moeten inhouden, want het was zeer verleidelijk, vooral om te weten of het laatste woord echt 'scar' was. Maar ik heb zelfs het aantal bladzijden kunnen bekijken zonder ook maar 1 woord te lezen van het einde. ----------------------------------- kirrsten Ik heb het laatste hoofdstuk als laatste gelezen. Ik had m'n best gedaan om geen spoilers te horen, maar dat is niet helemaal gelukt. (thanks to my mother) mijn moeder had hem eerder gelezen en mijn broertje vroeg steeds dingen over DH. Ik wou helemaal niet horen... :( ----------------------------------- GreenxEyed Ik heb ook gewacht tot het einde :) Soms heb ik wel eens gebladerd en een paar woorden opgevangen maar daar ben je ook niet veel mee XP Dus ik ben bij het begin begonnen en het laatste hoofdstuk als laatste. Alleen toen ik bijna bij het einde was, was ik toch wel benieuwd wat het laatste woord ging zijn :D ----------------------------------- Ajox-HPF Ik ben gewoon in het begin begonnen, echt nooo friggin' way dat ik eerst het einde wou weten. Ik heb dagen wikipedia/hpsites geschuwd zodat ik geen spoilers zou weten, dus waarom dan het einde willen weten? Omdat het dan anders leest? Waarom dan niet eerst 'gewoon' lezen, en dan als je het einde al weet? o.o ----------------------------------- Hermelien 4 ever Ik kon mezelf niet beheersen en ik heb ergens aan het begin, het eind gelezen. Dat zorgde ervoor dat ik persé moest weten hoe het zo kon aflopen, en ben als een bezetene gaan lezen. Maar ik heb niet het hele hoofdstuk gelezen, maar de laatste paar zinnen. Ik werd er dus nog gekker door. Maar dat heb ik bij alle boeken gehad, behalve deel 6. ----------------------------------- Nienn Ik ben ook gewoon bij het begin begonnen en gewoon tot het eind gelezen. Maar mijn broertje had wel alleen het laatste hoofdstuk gelezen, dus ik zei dat ik hem zei vermoorden als hij er iets over zei. (natuurlijk niet echt, maar toch!:P) Ik ben ook echt blij dat ik spoilervrij ben gebleven en heb daarom ook gewoon van begin tot eind gelezen! ----------------------------------- missy_m Ik heb het gewoon als laatst gelezen, hoe moeilijk het ook was te weerstaan =P Anders snap je het misschien toch niet, dat einde, en dat lijkt me trouwens ook niet leuk, om eerst het laatste hoofdstuk te lezen. Dan weet je hoe het afloopt, dat ontdek ik liever door gewoon te beginnen bij het begin! :) ----------------------------------- Mainoumi Vond het niet moeilijk om te weerstaan, ik haat spoilers en het zou de spanning van de boek verpest hebben voor mij. ----------------------------------- Perijn Bij het vierde deel heb ik al halverwege het boek de laatste pagina gelezen, om te kijken hoe het met Harry Potter zou aflopen, omdat ik toen nog niet wist dat er een vervolg zou komen. Nu 6 jaar later kon ik die verleiding makkelijker weerstaan omdat ik wist dat het toch de laatste boek zou zijn en het niet uitmaakte of Harry zou leven of niet, en ik vond het dus minder belangrijk dat Harry het zou overleven omdat ik immidels al anders tegenover Harry staat dan toen. ----------------------------------- Glamorgana Pas halverwege heb ik de laatste zin gelezen. Doe ik anders nooit, maar ik kon het deze keer gewoon niet laten! :) ----------------------------------- sartoootje Normaal doe ik het niet maar m'n moeder had het gedaan waar ik bij was en toen zij ze dat ze gelijk had gehad. Maar wist niet wat ze voorspeld had dus ik kon de verleiding niet meer weerstaan. Voor ik het wist had ik het laatste hoofdstuk gelezen. Wel jammer want bracht een beetje verwarring.. ----------------------------------- just-me Ik heb altijd de laatste bladzijde gelezen van de boek, nja doorgekeken. Beetje gebladerd. Maar nu wou ik niks weten. Heb mijn moeder laten kijken hoeveel bladzijdes deze had. Ik wou gewoon compleet verrast worden en dat werd ik :D ----------------------------------- Rylane Ik zou echt nooit van mijn leven het laatste hoofdstuk eerst lezen. Dan is de rest van het boek toch veel minder spannend. Ik wil aan het begin echt nog niet weten hoe het verhaal afloopt. Natuurlijk was ik wel heel nieuwsgierig, dus heb ik het boek gewoon razend snel uitgelezen. Ik ga hem denk over een tijdje nog eens rustig lezen, dan vallen er vast nog veel details op. ----------------------------------- hezter Ik mocht hem pas als 3e lezen, en m'n famillie gingen er de hele tijd over zeuren, dus toen heb ik de epiloog gelezen..erg he?? ----------------------------------- WizardRA Nee, ik ben gewoon vanaf het begin begonnen tot het eind. Als ik het laatste hoofdstuk als eerst zou hebben gelezen, zou ik al hebben geweten dat de mensen die werden genoemd het zouden overleven.En ik vind dan dat de spanning eraf is. ----------------------------------- polyjuicepotion Ik wist al dat Harry het zou overleven en dat Hermelien en Ron een stel werden, een vriendin vertelde dat per ongeluk. Ik wist dus ook al dat er een epiloog kwam. Opzich wel jammer, ik had het liever niet geweten. Bijvoobeeld als ze naar Goudgrijp gaan en het wordt spannend, dan weet je van tevoren al dat ze het gaan overleven. Net als wanneer ze bij Draco thuis zijn... Ook heb ik de laatste zin gelezen (als allereerst) maar dat doe ik vrijwel a l t i j d :P waarom weet ik niet eigenlijk XD ----------------------------------- Bernou Ik heb niet het laatste hoofdstuk gelezen voordat ik bij het einde aankwam met lezen. Ik heb al die tijd van wachten spoiler proberen te ontwijken, wat overigens niet helemaal foutloos ging, en toen ik het boek had, wilde ik niet gelijk hetgeen gaan weten wat ik al die tijd ontweken had. Ik vind, dat als je het einde als eerst leest, het gelijk lang zo spannend niet meer is. Al de spanning en 'leukheid' gaat er voor mij dan een beetje af omdat je toch al weet wat er gaat gebeuren..^^ Nee, ik heb netjes gewacht tot ik echt bij het einde aankwam met lezen. ----------------------------------- Ailene Ik had eerst het boek in het Engels gekocht gelijk toen deze uitkwam. Toen ben ik gaan lezen tot iets van bladzijde 400. Alleen is mijn Engels helemaal niet zo goed, maar ik snapte het redelijk maar toen ik op bladzijde 400 was. Wilde/kon ik niet meer verder lezen. Alles wat ik probeerde te lezen van een nieuwe bladzijde begreep ik oppeens niet meer. Dus toen heb ik het weg gelegt en gewacht op de Nederlandse versie. Daar ben ik toen op de eerste bladzijde begonnen en heb hem helemaal uitgelezen. Ik wilde eerst op bladzijde 400 beginnen. Maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Wel had ik wel het een en ander aan spoilers gelezen door andere site's. Maar ja, nu is het dus gedaan. ----------------------------------- BoneDaddy Als laatste pas, anders vind ik het niet meer leuk om verder te lezen , want dan weet je toch al hoe het afloopt. ----------------------------------- Frie Ik was echt nieuwsgierig :mrgreen: Maar ik heb niet gedaan! Al heeft iemand van mijn klas wel al gezegt of HP ging sterven of niet.. Ik wou alles in volgorde lezen zowel de boeken als de hoofdstukken, en dat lijkt me een beetje logisch ;) ----------------------------------- Johan Ik heb alleen laatste pagina gecheckt om te kijken hoeveel bladzijdes er waren. Maar het laatste hoofdstuk heb ik als laatste gelezen. ----------------------------------- Sophie14 Ik vond het erg moeilijk om me te bedwingen, maar het is me gelukt! Gelukkig wel, anders zou het zonde zijn, want dan wist je meteen dat Harry bleef leven ----------------------------------- LuCos Ik drufde zelfs niet te kijken het nummer was van het laatste blz. om te weten hoeveel pagina's ik moest lezen. Soms had ik ook een papiertje voor elke regel, omdat ik bang was da tik per ongeluk dan een paar zinnen later ene flits zou lezen dat iemand dood was. ----------------------------------- Witch_Eva Ja inderdaad dat had ik ook. Op een gegeven moment zag ik in grote letters "Not my daughter you bitch" staan. Toen wou ik wel heel snel doorlezen wat er aan de hand was. xD Ik heb inderdaad soms wel op dezelfde bladzijden even doorgelezen. Maar niet hele pagina's ofzo. ----------------------------------- Robbie-Davids ik heb het natuurlijk pas aan het einde gelezen. Beetje zielig als mensen dat aan het begin lezen..;) maarja ieder zijn eigen keus. ----------------------------------- ChoChang121 Ik heb het laatste hoofdstuk ook netjes pas op het einde gelezen. Maar ik las, ergens op de helft de aller-allerlaatste zin. Maar ik kon daar opzich niet echt uit opmaken wat er nou precies wel en niet goedkwam, snapje? Bij Rowling kan ik het nooit zo voorspellen :) ----------------------------------- Omingod Ik heb gewoon heel de boek uitgelezen , van begin tot eind . Het zou dom zijn om eerst het laatste hoofdstuk te gaan lezen voor je heel het boek begint te lezen , dan moet je dat niet meer doen ... ----------------------------------- Vivian. Het zou dom zijn om eerst het laatste hoofdstuk te gaan lezen voor je heel het boek begint te lezen , dan moet je dat niet meer doen ... Hoezo zou dat dom zijn? o.O Sommigen vinden het gewoon prettiger om eerst te weten waar het verhaal uiteindelijk naartoe gaat. Ik zou zelf zeggen dat hoe iedereen het liefste leest, hij / zij zelf mag bepalen zonder dat anderen dat gelijk maar afdoen als 'dom'. Zelf heb ik wel even getwijfeld of ik wel of niet met het laatste hoofdstuk zou beginnen. Hoewel ik het bij de eerdere boeken niet gedaan heb was ik toch wel heel benieuwd naar hoe het afliep. Natuurlijk heb je kans dat je teleurgesteld wordt als je uit het laatste hoofdstuk dingen kan halen waarvan je liever niet had dat ze gebeurden maar aan de andere kant heb je dan een stukje zekerheid. Ik ken mensen die ook echt een concentratieprobleem krijgen als ze vooraan beginnen zonder dat ze het laatste hoofdstuk hebben gelezen en dat ligt er dan niet aan dat ze lezen niet leuk zouden vinden ofzo. Uiteindelijk ben ik alsnog wel vooraan begonnen (bij de engelse versie), aangezien ik toch redelijk snel lees (binnen een dag was het boek uit). De nederlandse versie heb ik eerst een beetje doorgebladerd op zoek naar bepaalde vertalingen. ----------------------------------- Perijn Het zou dom zijn om eerst het laatste hoofdstuk te gaan lezen voor je heel het boek begint te lezen , dan moet je dat niet meer doen ... Ik zou het niet dom vinden, het kan voor sommige mensen prettiger zijn, omdat ze minder bang zijn voor de dood van de hoofdpersonen. Toen ik deel 4 las, wist ik nog niet dat er meerdere delen erachter aankwamen. Toen eenmaal de schooltournooi begonnen was, ging ik toch maar het laatste hoofdstuk lezen, omdat het de spanning gewoon niet meer aankon of Harry het wel of niet zou overleven. Het gaf mij dus een geruststelling! ----------------------------------- Elyn Er zijn echt van die mensen die absoluut willen weten hoe het eindigt, en dan zo het laatste al lezen... Zielig gewoon... Het enige wat ik gedaan heb, is bij de engelse boeken de kaft bekeken en gekeken of Rowling écht met het woord scar de serie had afgesloten. Ik heb gewoon dus alles rustig gelezen... op volgorde. ----------------------------------- -Lunaaa- Nee, ik ben gewoon vooraan begonnen. Wel had ik steeds de neiging om het laatste hoofdstuk te lezen. Maar wel heb ik ff snel gebladerd, niet dat ik iets kon lezen... maar ik kwam wel 'woorden' tegen die ik liever niet van te voren had willen lezen. ----------------------------------- dylan m Ik keek af en toe uit nieuwschierigheid wel wat verder naar achteren, maar verder heb ik het boek in de goede volgorde gelezen ----------------------------------- magical Ik heb het boek in de gewone volgorde gelezen en ben niet gaan spieken. Wel heb ik het boek in zo'n vaart gelezen dat ik vaak dingen heb gemist of niet meer weet. Maar dat doe ik steeds met een boek het snel lezen, en nadat ik het uitgelezen heb, begin ik het op een geconcentreerdere manier te lezen. ----------------------------------- Perijn Er zijn echt van die mensen die absoluut willen weten hoe het eindigt, en dan zo het laatste al lezen... Zielig gewoon... Dit is lang niet altijd zielig hoor! Er zijn ook genoeg mensen die de druk niet aankunnen, die het te spannend vinden, enz. en dat die gewoon het moeten weten hoe het afgelopen is, om rustig door te lezen zonder de hele erge spanning! Spanning is wel leuk, maar het moet niet te erg zijn, dan is het gewoon niet te doen! ----------------------------------- Chris. Er zijn echt van die mensen die absoluut willen weten hoe het eindigt, en dan zo het laatste al lezen... Zielig gewoon... Het enige wat ik gedaan heb, is bij de engelse boeken de kaft bekeken en gekeken of Rowling écht met het woord scar de serie had afgesloten. Ik heb gewoon dus alles rustig gelezen... op volgorde. Een beetje hypocriet, je loopt eerst de mensen die eerst het laatste hoofdstuk lezen af te zeiken en vervolgens geeft je toe dat je zelf eerst het laatste woord heb gelezen. Dus ook niet op volgorde. Wat ook Sirius Zwarts al zegt, het maakt helemaal niet uit hoe je de boeken leest. Dat moet je helemaal zelf bepalen. ----------------------------------- Sophie14 Een beetje hypocriet, je loopt eerst de mensen die eerst het laatste hoofdstuk lezen af te zeiken en vervolgens geeft je toe dat je zelf eerst het laatste woord heb gelezen. Dus ook niet op volgorde. Wat ook Sirius Zwarts al zegt, het maakt helemaal niet uit hoe je de boeken leest. Dat moet je helemaal zelf bepalen. Ja, vind ik ook. Ik heb zelf ook het laatste woord gelezen, om te kijken of ze het met scar had afgesloten, maar verder wou ik niks lezen. Sommige mensen willen dat wel graag, dat moeten ze gewoon zelf weten. Maar ik vind het eigenlijk wel een beetje jammer. ----------------------------------- Chris. Een beetje hypocriet, je loopt eerst de mensen die eerst het laatste hoofdstuk lezen af te zeiken en vervolgens geeft je toe dat je zelf eerst het laatste woord heb gelezen. Dus ook niet op volgorde. Wat ook Sirius Zwarts al zegt, het maakt helemaal niet uit hoe je de boeken leest. Dat moet je helemaal zelf bepalen. Ja, vind ik ook. Ik heb zelf ook het laatste woord gelezen, om te kijken of ze het met scar had afgesloten, maar verder wou ik niks lezen. Sommige mensen willen dat wel graag, dat moeten ze gewoon zelf weten. Maar ik vind het eigenlijk wel een beetje jammer. Maar dat je het jammer vind is wel heel anders. Ik vind het zelf ook zonde om het einde als eerste lezen maar ik vind het niet zielig als je het wel doet. ----------------------------------- Wicked Sprout Nee, ik vind het een beetje onlogisch dat je al meteen het laatste hoofdstuk leest. Je weet meteen al hoe verhaal eindigt en dat maakt het lezen saaier en niet meer zo spannend. Ik lees het liever vanaf het begin tot aan het einde. Ik zelf hou er gewoon van om rustig het boek te lezen. Je hebt enorm veel mensen die dat geduld niet hebben, maar ik zou dat dan zonde vinden van het boek. Want dan vind ik dat je het boek al uit hebt en kon je het evengoed via internet opzoeken en het boek niet kopen. Daarbij is het nog eens het laatste boek en dan zit je al zo lang te wachten, en ga je dan al meteen het laatste hoofdstuk lezen. Daarom vind ik nu dit spreekwoord passen bij deze soort mensen; Geduld is een schone zaak! ----------------------------------- Merlin Ik vind ook, zoals veel anderen hier, dat als je het laatste hoofdstuk als eerste leest. het boek eigenlijk niet meer leuk is. Dan weet je al wat er gebeurt op het eind. Ook vind ik het altijd leuk om mee te denken met het verhaal. Ik heb ook lang zitten dubben wie nou de dief was die de toverstok van Stavlov had gejat. Als je al vooruit leest, is er niet zo heel veel meer aan. ----------------------------------- __xSmartie Ik heb niet echt het hele hoofdstuk gelezen, maar de laatste 2 bladzijden ofzo. En dat heb ik niet aan het begin gedaan, maar toen ik al een tijdje bezig was. Ik lees meestal de laatste paar bladzijden van een boek. :wink: ----------------------------------- V Ik dacht er niet aan om het laatste hoofdstuk eerst te lezen omdat dat het hele boek zou verpesten. Ik heb pas op het laatst de epiloog gelezen. Bij de vorige boeken wist ik altijd al van iemand wat er zou gebeuren, maar bij het laatste boek heb ik er expres op gelet dat niemand me iets zou verklappen. ----------------------------------- avadanick Ik ben vooraan begonnen, maar wist jammergenoeg voor het lezen al hoe het verhaal ging aflopen door een dom krantenartikel... De verleiding was te groot. ----------------------------------- Desiler Bladzijde voor Bladzijde, ik wist al dat er een epiloog was, maar ik hield me in. En ik heb het toch gehaald. Het zou niet leuk zijn geweest als je eerst de epiloog had gelezen, anders wist je dat Harry niet dood ging, of Ginny. ----------------------------------- Lady Voldermort Nee, ik ben altijd bij het begin begonnen. Het is juist spannend om naar het midden en het einde toe te leven. Om in spanning te blijven zitten omdat je niet weet wát er nou precies gebeurd. Het haalt de lol er voor mij af als ik het einde al weet. Of het midden al heb gelezen. ----------------------------------- ron weasly1 ik heb het boek gewoon van voor naar achter uitgelezen. het is juist het spanendste boek en het is het is leuk als je niet weet wat er gaat komen ----------------------------------- Simply the best Ik heb het gewoon vanaf het begin gelezen tot aan het einde, als je de epiloog als eerst leest is de spanning weg. Het is wel zonde als je dat doet en vooral aangezien dit het laatste deel is. Er zaten wel echt spannende stukjes in! ----------------------------------- Neleke Ik heb het blz voor blz gelezen dus het laatste hoofdstuk ook als laatste. Ik heb zo mijn best gedaan om geen spoilers tegen te komen en dat zou ik even het laatste hoofdstuk als eerst gaan lezen? dacht het niet. :P hehe idd ik was ook zo: als iemand het boek al had gelezen mochten zij mij niet zeggen wie er ging sterven of wat het einde was :D ----------------------------------- horse2freakje Als ik het laatste hoofdstuk als eerste had gelezen, wist ik al hoe het afliep. Het is trouwens wel een logisch einde, maar dan wordt de rest van het boek zo saaaaaaaaaaai! Het is veel leuker om het vanaf het begin te lezen, tot het einde, zonder eerst je leesplezier te laten bederven door eerst het laatste hoofdstuk te gaan lezen. Lees een boek zoals het hoort, dan blijft het leuk! ----------------------------------- ChristaVilijn Toen ik Boek 7 binnen had herinnerde ik me een interview met de 3 hoofdrolspelers van films die ik ergens had gelezen. De vraag werd gesteld of ze gelijk het laatste hoofdstuk zouden lezen als ze deel 7 hadden. Daniel zei nee. Van Emma weet ik het niet meer en Rupert zei ja. Door aan dat interview te denken kon ik de verleiding niet weerstaan om eerst het laatste hoofdstuk te lezen. En geloof me, daar heb ik spijt van gehad x3 ik probeerde het tijdens het lezen telksen weg te stoppen wat er gebeurd was in het laatste hoofdstuk - niet dat het lukte ofzo -.- ----------------------------------- Lily Tonks *Steekt hand op* Ik lees nooit eerst het laatste hoofdstuk, ik wil niet weten hoe een boek afloopt nog voor ik eraan begonnen ben. Ook halverwege niet, toen was ik trouwens al zo gegrepen door het verhaal dat het niet eens meer in me is opgekomen om het laatste hoofdstuk te bekijken. Ik wist niet eens wat de titel ervan was, wat maar beter was ook, omdat je aan de titel al kunt zien hoe het hoofdstuk eruit zal zien. Ik vond het eerlijk gezegd ook geen meesterlijk laatste hoofdstuk, ik vond het fijn dat het verhaal zo helemaal werd afgerond maar eigenlijk, als je erover nadenkt, ook niet echt nodig. Maar goed, nee, ik heb het dus niet eerst gelezen maar pas helemaal aan het eind. Sterker nog, na het éénnalaatste hoofdstuk heb ik het boek juist even een paar uurtjes weggelegd en daarná heb ik pas de epiloog gelezen. Gelezen en goedgekeurd door Dolores Johanna Omber, Hoog-Inquisiteur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl. ----------------------------------- *No Merci* *steekt hand op* Ik lees nooit eerst het laatste hoofdstuk. Ik vind dat dat de clue alleen maar verpest. Ik zou het echt zo stom hebben gevonden als ik al in het begin of de helft van boek 6 al had geweten dat Dumbledore dood zou gaan. Dat verpest gewoon het verloop van het verhaal en dan kan je er volgens mij niet meer zo van genieten. Een verhaal wordt helemaal verpest als je het einde al weet, want dan dient het midden van het boek echt nergens voor. Als je dat iedere keer zou doen zou je van elk boek gewoon het eerste en het laatste hoofdstuk kunnen lezen en dan heb je ook wel een aardig idee wat er in de middenste hoofdstukken is gebeurd. Maar ja, wat heb je dan nog aan boeken lezen. Dat gevoel heb ik soms ook bij slechte samenvattingen op de achterkant van boeken. Die samenvattingen vertellen soms zo veel, dat je pas in de helft van het boek iets nieuws te lezen krijgt. Daarom lees ik ook niet altijd de achterkant van een boek. Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisiteur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl ----------------------------------- Ronnetje Nee, ik heb HP gewoon helemaal uitgelezen zonder het einde eerst te lezen. Anders weet je sommige dingen al, en dat vind ik jammer..En zo lees je het als een echt verhaal. ----------------------------------- xMartine. *steekt hand op* Dit heb ik nog nooit gedaan, het laatste hoofdstuk lezen voordat ik er ben. Zeker bij Harry Potter niet. Het verpest het gewoon, als je het laatste hoofdstuk eerst leest. Ik doe het soms wel bij andere boeken, als ik geen zin meer heb om verder te lezen, maar wel wil weten hoe het afloopt. De achterkant lees ik wel, omdat ik wel ongeveer wil weten waar het over gaat. Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisitieur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl ----------------------------------- Patricia *steekt hand op* Ja, natuurlijk was ik benieuwd naar het einde, maar ik heb niet het laatste hoofdstuk als allereerste gelezen. Ik ben gewoon begonnen in het boek bij hoofdstuk 1. Ik was wel erg benieuwd naar wat zou komen, dus ik heb wel een paar keer een beetje naar achteren gebladerd, om zo een regel te lezen. Daarna weer snel naar het hoofdstuk waar ik mee bezig was, om toch niet teveel gespoilerd te worden. Al met al had ik mijn boek in twee dagen uit, aangezien ik moest werken kon ik het niet sneller lezen (dat is een feit) Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisitieur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl ----------------------------------- Luc Als allerlaatste. Al heb ik wel zo snel gelezen dat ik over de dood van Nagini heen heb gelezen :shock: ----------------------------------- Witch_Eva *steekt hand op* De kat zit nu op mijn schoot te slapen en het zonnetje schijnt nu lekker buiten. Ik hou van katten. Misschien wel net zoveel als de geweldige Omber. We hebben dus aardig wat dingen gemeen ik wil namelijk later ook heel wat katten hebben (dat is ook een feit) Misschien moet ik maar bevriend worden met Omber ze lijkt mij namelijk een geweldig mens. Als allerlaatste. Al heb ik wel zo snel gelezen dat ik over de dood van Nagini heen heb gelezen Dit heb ik overigens ook gehad. Ik heb het boek de eerste keer ook heel snel gelezen waardoor ik sommige dingen gemist heb in het boek. Bijvoorbeeld dat Ron Hermelien kust. Daar had ik ook even over heen gelezen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat mensen vrijwillig het laatste hoofdstuk als eerste lezen. Voornamelijk met een boek zoals Relieken van de Dood niet (is een titel dus hoofdletters) Het is namelijk het laatste boek en je wist in principe dat het boek zou eindigen met een epiloog. Dat was in ieder geval wel bekend dat het boek zo zou eindigen. Ik wou helemaal niet weten hoe het dan eindigt. Dan kijk je ook heel anders tegen het boek aan. Ik heb elke keer voorzichtig moeten doen of ik zelfs niet eens een pagina door las bijvoorbeeld. Ik wou helemaal niks weten. Zelfs niet de komende hoofdstuktitels. Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisitieur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl ----------------------------------- Evanesco Gewoon als laatste. Op de eerste dag dat ik het boek had, heb ik wel de laatste zin gelezen. Dat doe ik altijd eigenlijk. Rowling heeft altijd hele mooie eindes. :) ----------------------------------- anaid Ik heb het laatste hoofdstuk ook als laatste gelezen... Ik kon het echter wel niet laten om op de laatste bladzijde te kijken. Dat is het enigste wat ik had gedaan. ----------------------------------- Rhona Ik heb het laatste hoofdstuk ook als laatste gelezen... Ik kon het echter wel niet laten om op de laatste bladzijde te kijken. Dat is het enigste wat ik had gedaan. ik had die nijging ook. En bij andere boeken heb ik nog wel eens kans dat ik dat doe, op de laatste blz. kijken. Maar nu heb ik me er echt van weerhouden om te kijken. Bij geen enkel harry potter boek heb ik dat trouwens gedaan, op de laatste blz kijken. ----------------------------------- Hermelien girl Ik heb niet het laatste hoofdstuk als eerst gelezen, straks kom je al achter het plot en dan is het hele boek niet meer leuk om te lezen... Ik heb ook niet de neiging om dat te doen... ----------------------------------- Bonnie Wright Nee, maar de ik kon het niet onderdrukken om niet ff naar de laastste pagina te bladeren. wat ik las was: alles was goed. ----------------------------------- Hermione-Granger Ik heb me enorm ingehouden (want wie wil nou niet weten hoe het laatste boek afloopt?) en heb het laatste hoofdstuk ook op het laatst gelezen. Wel heb ik stiekem op de laatste bladzijde gekeken of het laatste woord scar was... ----------------------------------- misz-magic Toen ik het laatste boek had gekocht wilde ik eigenlijk naar de laatste blz. bladeren om te kijken hoe het afliep. Maar dat heb ik niet gedaan want ik heb heel erg mijn best gedaan geen een spoiler te lezen die op verschillende sites stonden. (ik heb de nederlandse versie van het boek gelezen) Dus ik heb de laatste blz. pas netjes gelezen op het eind. ----------------------------------- eenwolf Ik heb inderdaad meteen het laatste hoofdstuk gelezen. Ik kon mezelf niet inhouden om simpelweg de laatste woorden te lezen. Daarna las ik gewoon het boek vanaf het begin -----------------------------------