Bietje op een quote van Sirius: Ik hoop dat Sirius niet echt dood is, hij is tenslotte gewoon gevallen achter dat Gordijn dus ik denk niet dat hij 'zomaar' dood is. Ik geloof dat dat een soort van hemel is waar de zielen van gestorven mensen verblijven... Aangezien Sirius niet dood was toen hij daar terecht kwam denk ik dat hij nu ergens op de grens van dood-levend verblijft... Niet een geest ofzo maar iets anders... We zullen wel zien! :wink: Wat denken jullie dat er nu eigenlijk achter het gordijn zit. We weten dat alleen mensen die mensen hebben (zien?) verliezen, daar stemmen achter kunnen horen. Zijn het geesten, of gewoon ronddolende zielen die geen rust kunnen vinden, of iets anders? ----------------------------------- Bella Ik heb er heel lang over na zitten denken, en ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik denk dat het een behekste ruimte is, waar geen levende mensen kunnen komen... (?) ----------------------------------- Lumina :? Daar zit ik ook over na te denken, Ik denk dat er achter dat gordijn het oneidige zit of zo. Dat hele ministerie was nog al vaag, het lijkt net of ze daar alle dingen regelen die in de wereld gebeuren. ----------------------------------- Vivica ik heb dat stukje niet echt begrepen, ik weet niet echt wat het is. ik denk ook dat het een of ander hiernamaals moet zijn, of het prettig of niet is weet ik niet. maar dat men daaruit niet kan terugkeren. ----------------------------------- StarNoStar Ik vind het nog steeds erg vaag.. Een vriendin van mij denkt dat zijn dood in scene is gezet. Maar..dat is ook weer zo... Ach ik weet het niet. Ik wil meer weten over dat gordijn >.< ----------------------------------- Queen Ik vind het nog steeds erg vaag.. Een vriendin van mij denkt dat zijn dood in scene is gezet. Maar..dat is ook weer zo... Ach ik weet het niet. Ik wil meer weten over dat gordijn >.< Ik ook! Die dood van Sirius is niet zo gedetailleerd beschreven... Vandaar dat ik ook denk dat hij wel terugkomt. Maar ik weet echt niet wat er achter dat gordijn zat. Het hele Departement van Mystificatie is vaag, maar dat is waarschijnlijk ook de bedoeling... Misschien komen we ook meer te weten over die Verbloemisten? ----------------------------------- scorpion knight Dat hele departement is natuurlijk nogal vaag. Juist doordat we zo weinig weten van wat er daar gebeurt is het zo fascinerend. Ik ben er zelf van overtuigd dat de boog met het gordijn een soort poort naar het hiernamaals is. (Hierover is ook een goed column op deze site eschreven.) ----------------------------------- Fleur Delacour Ik vind het nog steeds erg vaag.. Een vriendin van mij denkt dat zijn dood in scene is gezet. Maar..dat is ook weer zo... Ach ik weet het niet. Ik wil meer weten over dat gordijn >.< Ik ook! Die dood van Sirius is niet zo gedetailleerd beschreven... Vandaar dat ik ook denk dat hij wel terugkomt. Maar ik weet echt niet wat er achter dat gordijn zat. Het hele Departement van Mystificatie is vaag, maar dat is waarschijnlijk ook de bedoeling... Misschien komen we ook meer te weten over die Verbloemisten? Maar in een ander topic staat dat JKR zefl heeft gezegt dat Sirius echt dood is. Ik denk dat er achter het gordijn een soort plaats is voor de doden. Een soort begraafplaats maar dan voor Tovenaars. Als levend mens moet je wel uitkijken dat je er niet invalt, want dan ga je dus ook dood. (Net zoals bij Sirius). Alleen vraag ik me wel af wat die fluisterende stemmen achter het gordijn zijn. Stemmen van doden? Of stemmen van mensen (of beter: wezens) die je de dood in willen lokken? Mss dat iedereen die die stemmen kan horen extra gevoellig is voor die stemmen, omdat ze iemand hebben zien sterven of bezeten waren door iemand. ----------------------------------- Queen Maar in een ander topic staat dat JKR zefl heeft gezegt dat Sirius echt dood is. Ik denk dat er achter het gordijn een soort plaats is voor de doden. Een soort begraafplaats maar dan voor Tovenaars. Als levend mens moet je wel uitkijken dat je er niet invalt, want dan ga je dus ook dood. (Net zoals bij Sirius). Alleen vraag ik me wel af wat die fluisterende stemmen achter het gordijn zijn. Stemmen van doden? Of stemmen van mensen (of beter: wezens) die je de dood in willen lokken? Mss dat iedereen die die stemmen kan horen extra gevoellig is voor die stemmen, omdat ze iemand hebben zien sterven of bezeten waren door iemand. Ik wist niet dat JKR had gezegd dat Sirius niet meer terugkwam. Maar er was in het Departement van Mystificatie toch ook een kamer van de Dood? Ik vind het trouwens wel een heel goed punt, dat het misschien een begraafplaats voor Tovenaars zou zijn... Nou ja, niet echt een begraafplaats, maar waar ze heen gaan als ze doodgaan, misschien? ----------------------------------- emma Ik vind het nog steeds erg vaag.. Een vriendin van mij denkt dat zijn dood in scene is gezet. Maar..dat is ook weer zo... Ach ik weet het niet. Ik wil meer weten over dat gordijn >.< Ik ook! Die dood van Sirius is niet zo gedetailleerd beschreven... Vandaar dat ik ook denk dat hij wel terugkomt. Maar ik weet echt niet wat er achter dat gordijn zat. Het hele Departement van Mystificatie is vaag, maar dat is waarschijnlijk ook de bedoeling... Misschien komen we ook meer te weten over die Verbloemisten? Maar in een ander topic staat dat JKR zefl heeft gezegt dat Sirius echt dood is. Ik denk dat er achter het gordijn een soort plaats is voor de doden. Een soort begraafplaats maar dan voor Tovenaars. Als levend mens moet je wel uitkijken dat je er niet invalt, want dan ga je dus ook dood. (Net zoals bij Sirius). Alleen vraag ik me wel af wat die fluisterende stemmen achter het gordijn zijn. Stemmen van doden? Of stemmen van mensen (of beter: wezens) die je de dood in willen lokken? Mss dat iedereen die die stemmen kan horen extra gevoellig is voor die stemmen, omdat ze iemand hebben zien sterven of bezeten waren door iemand. ik heb er zelf ook lang over na lopen denken en allerlei manieren bedacht waarom sirius terug zou kunnen komen. maar waarom zou jk dan gehuild hebben toen ze hem dode? anders had ze niet gehuilt als ze wist dat ze hem terug zou kunnen brengen ----------------------------------- eew Vogens mij is dat gordijn een rechtstreekse poort naar de dood. Onontkoombaar. Gewoon een poort naar een andere dimentie. Maar dan kom je bij de vraag waarom het er is. En daar zou ik echt geen andwoord op hebben. Ik denk dat we er in de volgende boeken nog wel meer van gaan horen. ----------------------------------- Fleur Delacour Maar in een ander topic staat dat JKR zefl heeft gezegt dat Sirius echt dood is. Ik denk dat er achter het gordijn een soort plaats is voor de doden. Een soort begraafplaats maar dan voor Tovenaars. Als levend mens moet je wel uitkijken dat je er niet invalt, want dan ga je dus ook dood. (Net zoals bij Sirius). Alleen vraag ik me wel af wat die fluisterende stemmen achter het gordijn zijn. Stemmen van doden? Of stemmen van mensen (of beter: wezens) die je de dood in willen lokken? Mss dat iedereen die die stemmen kan horen extra gevoellig is voor die stemmen, omdat ze iemand hebben zien sterven of bezeten waren door iemand. Ik wist niet dat JKR had gezegd dat Sirius niet meer terugkwam. Maar er was in het Departement van Mystificatie toch ook een kamer van de Dood? Ik vind het trouwens wel een heel goed punt, dat het misschien een begraafplaats voor Tovenaars zou zijn... Nou ja, niet echt een begraafplaats, maar waar ze heen gaan als ze doodgaan, misschien? en: ik heb er zelf ook lang over na lopen denken en allerlei manieren bedacht waarom sirius terug zou kunnen komen. maar waarom zou jk dan gehuild hebben toen ze hem dode? anders had ze niet gehuilt als ze wist dat ze hem terug zou kunnen brengen Heee! Ho! Stop! Wacht! :wink: Jullie (Queen en emma) hebt me verkeerd begrepen! Ik heb niet gezegd dat JKR heeft gezegd dat Sirius nooit meer terugkwam, ik heb gezegd dat JKR heeft gezegd dat Sirius dood is! (ehm, is dat te begrijopen :roll: ) Dat is heel wat anders, want hij kan wel terugkeren! Dat is niet uitgesloten! ----------------------------------- colinda Maar in een ander topic staat dat JKR zefl heeft gezegt dat Sirius echt dood is. Ik denk dat er achter het gordijn een soort plaats is voor de doden. Een soort begraafplaats maar dan voor Tovenaars. Als levend mens moet je wel uitkijken dat je er niet invalt, want dan ga je dus ook dood. (Net zoals bij Sirius). Alleen vraag ik me wel af wat die fluisterende stemmen achter het gordijn zijn. Stemmen van doden? Of stemmen van mensen (of beter: wezens) die je de dood in willen lokken? Mss dat iedereen die die stemmen kan horen extra gevoellig is voor die stemmen, omdat ze iemand hebben zien sterven of bezeten waren door iemand. Ik wist niet dat JKR had gezegd dat Sirius niet meer terugkwam. Maar er was in het Departement van Mystificatie toch ook een kamer van de Dood? Ik vind het trouwens wel een heel goed punt, dat het misschien een begraafplaats voor Tovenaars zou zijn... Nou ja, niet echt een begraafplaats, maar waar ze heen gaan als ze doodgaan, misschien? en: ik heb er zelf ook lang over na lopen denken en allerlei manieren bedacht waarom sirius terug zou kunnen komen. maar waarom zou jk dan gehuild hebben toen ze hem dode? anders had ze niet gehuilt als ze wist dat ze hem terug zou kunnen brengen Heee! Ho! Stop! Wacht! :wink: Jullie (Queen en emma) hebt me verkeerd begrepen! Ik heb niet gezegd dat JKR heeft gezegd dat Sirius nooit meer terugkwam, ik heb gezegd dat JKR heeft gezegd dat Sirius dood is! (ehm, is dat te begrijopen :roll: ) Dat is heel wat anders, want hij kan wel terugkeren! Dat is niet uitgesloten! Ik denk dat we daar misschien wel in de volgende boeken achter komen.. Dat hoop ik dan tenminste.. ----------------------------------- Rudolf JK heeft idd gezegd dat Sirius dood is, en ze heeft ook gezegd dat er geen kracht in de toverwereld is die de doden levend kan maken.. Dus ik denk niet dat Sirius nog terugkomt. Betreffende het Gordijn, ik denk dat dit de poort is naar de onderwereld. Vergelijkbaar met de poort die in de griekse mytholgie wordt genoemd. In de griekse mythologie is het aan één man (ben z'n naam vergeten) toegestaan om af te dalen in deze poort, om zijn vrouw terug te gaan halen. Dit lukt hem echter niet omdat hij omkijkt voordat hij de onderwereld weer uit is. Dit hebben de goden hem verboden, waardoor zijn vrouw weer terug wordt gezogen naar de onderwereld... ----------------------------------- Remus Ik denk dat het een soort begraafplaats is, een betoverde begraafplaats waar je alleen kan komen als je dood bent........ Ik weet het verder niet maar mayb komt Sirius toch trug......(hoop) We moeten maar de komst van de volgende boeken afwachten :cry: ----------------------------------- Tonks Ik denk dat we er wel achter komen. In deel 4 staat, dat de mensen die op het ministerie van mystificatie werken de 'unspeakables' heetten. Misschien komen we nog een een keer zo'n Unspeakable tegen (in de orde?) en dan komen we er vast meer over te weten! ----------------------------------- Bietje Ja, maar op het WK bijvoorbeeld zegt Meneer wemel iets van, kijk daar zijn 2 verbloemisten, werken op het ministerie van mystificatie, ze hebben zelf geen idee wat ze doen.. das natuurlijk wel vreemd dan, maar ja ze hoeven het natuurlijk ook niet zeggen wat ze doen, en zeggen daarom maar dat ze het niet weten, maar toch vreemd ----------------------------------- sparks ik denk wel dat harry ik de volgende boeken nog met zwArts kAN praten of zien. eerst twijfelde ik ook, mAaR later las ik dit: blz. 663 Ja het was wel erg,' zei Loena kalm. 'Soms voel ik me nog steeds verdrietig, maAR ik heb pA nog, en bovedien is het niet zo dat ik ma nooit meer zal zien.' 'Eh - nee?' zei Harry onzeker. ze schudden ongelovig haar hoofd. kom nou, harry. je hebt ze zelf gehoord, Achter het gordijn?' bedoel je.... 'In de kamer met de poort'. 'Je kon ze net niet zien, maar ze waren er.' 'Je hebt ze gehoord.' is toch vrij duidelijk dAt je met doden kunt praten sparks ----------------------------------- Mrs. J. Potterr Achter het Gordijn hoor je toch de doden praten.. Zielen achter verstopt ofzo? Who knows .. ?? Misschien komt Sirius inderdaad wel weer terug. Er is ook geen lijk van hem gevonden.. ----------------------------------- Tonks Ja, maar het lijkt me dat de reden daarvoor duidelijk is, ik denk niet dat je vrijwillig door dat gordijn springt om te kijken of hij wel écht dood is. Straks ben je zelf ook dood. :? ----------------------------------- Parseltongue Jaah volgens mij is het ook de poort naar de onderwereld. Wat mij opvalt is dat het in een soort amfitheater is , wilt dit zeggen dat er vroeger mensen veroordeelt waren? ik denk trouwens dat sirius nog terugkomt omdat in de film wordt gezegt: Sirius: "James zei ooit dat ik permanent hond zou blijven" zou dit een van de vele hints van Rowling zijn? Mss niet maar ik zou het wel leuk vinden moest hij terugkomen :D ----------------------------------- Sambora ik denk dat sirius dood is anders had perkamentus er allang iets aan gedaan... perkamentus was toch altijd goed op de hoogte wat er op het ministerie aan toe ging... dus weet hij ook van dat gordijn... en de werking ervan... als harry iets had kunnen doen om sirius terug te krijgen had perkamentus het gelijk gezegt ----------------------------------- Goron Ik hoop dat we Sirius toch op een gegeven moment terug mogen verwachten, alhoewel dat niet in de verschijnning als mens hoeft te zijn, maar dat hij als grote hond terugkomt? Wat ik ook intrigerend vond is dat Harry als het ware in een soort trance naar die boog met de gordijnen toe getrokken word...maar ik geloof dat we in de toekomst heus wel meer over die boog/gorijnen te lezen krijgen, en ook waarom Loena zo stellig zei dat je met de doden kon praten... ----------------------------------- Nymphadora Ik denk dat het departement van mystificatie een plaats is waar de onverklaarbare dingen van deze wereld worden onderzocht: het heelal (in de kamer met de planeten), de tijd (in de zandloperkamer), het menselijk brein (in de kamer met het "hersenaquarium") en achter de gesloten deur ik denk zoiets als de liefde. Daarom denk ik dat in de kamer met de poort de Dood onderzocht wordt (de kamer wordt volgens mij ook een keer de Kamer van de Dood genoemd toch?), en dat achter het gordijn een soort niets, de dood is. De stemmen van de doden zouden dan de herinneringen kunnen zijn die wij nog van ze hebben of zoiets, en als je de dood in valt dan kan je niet meer terug. Daarom weet ik zeker dat Sirius dood is, hoewel ik denk dat we nog wel veel van hem zullen horen. Ik weet in ieder geval zeker dat hij niet tot leven gewekt kan worden, omdat Perkamentus eens zei "er is helaas geen enkele spreuk die de doden tot leven kan wekken", en hij komt ook niet terug als spook, maar we horen zeker nog van hem. ----------------------------------- Bietje misschien een beetje vergezocht.. maar toch :P Ik weet niet of het kan, maar miss komt sirius terug in de patronus van Harry, dat het niet meer een hert is maar nu een grote hond.. maar de vorm van je patronus zal wel niet kunnen veranderen..? ----------------------------------- Patricia_hazelaar mmmmm Ik heb geruchten gehoord dat Sirius helemaal niet dood is. En dat de enige reden dat hij niet achter het gordijn vandaan kwam was omdat hij verlamd werd toen hij erin viel. En dat de dood achter dat gordijn zit lijkt me wat omwaarschijnlijks.. ik bedoel.. je kan de dood toch niet pakken? of opsluiten? en wat ik me inderdaad ook afraag.. waarom zat er aan de achterkant niks? ----------------------------------- Gast Ik denk(al klinkt het vreemd) dat het een toegang dat de andere geesten(die niet zoals henk blijven) is dat ze elkaar daar tegen komen ofzo. ----------------------------------- eilonwy wat er met dat gordijn aan de hand is weet ik niet,maar er is iets mee,anders had JKR hem wel gewoon dood laten gaan.... Ik bedoel,misschien komt sirius niet terug,maar misschien reist harry wel naar die wereld af....(als er een of andere wereld achter zit) weer jij veel! Het komt iig terug....zeker weten :wink: ----------------------------------- Mrs. J. Potterr Anders zou hij ook veels te kort in het verhaal gezeten hebben. En waarom zou Harry niet achter het gordijn kijken. ?? Ze moest hem in bedwang houden zodat hij dat niet deed.. ----------------------------------- eew Ja en daarom denk ik dat er iest met dat gordijn aan de hand is. Anders zou Harry er toch wel achter hebben gekeken. Ik denk wel dat Lupos/Lupin het weet wand anders had hij hem niet tegengehouden. ----------------------------------- Kelly Griffel Ja en daarom denk ik dat er iest met dat gordijn aan de hand is. Anders zou Harry er toch wel achter hebben gekeken. Ik denk wel dat Lupos/Lupin het weet wand anders had hij hem niet tegengehouden. Ik denk niet dat Lupin er echt alles over weet, want anders zou het niet op het ministerie van Mystificatie staan, maar hij zal er wel iets meer over weten dan Harry. We komen er wel achter...Hoop ik :) ----------------------------------- mystorie Hij weet misschien wat het een beetje is. Alleen volgens mij krijgen ze dat te horen van de Orde. Alleen de verbloemisten weten het misschien. Ze maakt ons wel nieuwsschierig. ----------------------------------- Sylvia ik denk dat er simpelweg niets is. tovenaars die er meer verstand van hebben (bijv. perkamentus en lupos) zeiden dat Sirius dood is, dus daar twijfel ik niet aan. ook werd de kamer de Kamer des Doods genoemd, en is er dus onomstotelijk zeker van te zijn dat sirius niet meer leeft. en trouwens, er is geen 'achter' en 'aan de andere kant' van het Gordijn, want je kon er omheen lopen. ik denk dat er een of andere bezwering in de poort en door het gordijn is, die alles wat het aanraakt in het niets laat verdwijnen, en alles wat daarvan levend is, dood maakt. over de stemmen nog even: ik denk dat de herinneringen aan de overledene dan wordt opgemerkt en dat de Poort ook die herinneringen probeert te pakken ofzow. :?: :!: :P greetz sylvia ----------------------------------- Nymphadora Ik denk inderdaad ook dat er niets achter het gordijn is omdat je er omheen kan lopen, maar waarom heet het hoofdstuk dan behind the veil, oftewel achter het gordijn?? Misschien wijst het op een andere wereld achter het gordijn, de wereld van de doden of hoe je het ook moet noemen. Ik denk dat in de Kamer des Doods de dood onderzocht wordt, en dat Sirius eigenlijk letterlijk "de dood" in is gevallen. ----------------------------------- Arjel Het is over duidelijk een soort kerkhof ofzo, alleen denk ik niet dat dit is voor de zielen die geen rust kunnen vinden, want ik dacht dat ze dan kozen voor een bestaan als geest...{ of was dat nou net zoals Heer Hendrik zei, dat je een geest werd als je bang was voor de dood?}...Maar dan kom je toch op het zelfde uit... Ik denk ook wel dat we om de een of andere reden nog wel wat meer te weten komen over het gordijn, want Rowling kennende zal die er nier zomaar een ''einde'' voor Sirius van hebben gemaakt... ----------------------------------- mevrouw Wemel Ik denk dat dat gordijn een soort tovenaars guillotine is en de ruimte een executieruimte met publiek ( je weet wel net zoals in Amerika). De ruimte is een soort kleine arena het dat gordijn goed voor iedereen zichtbaar. ----------------------------------- kydnav eh mensen, lijkt het jullie echt dat JK een voorstelling zou maken van een executie? Ik denk dat dat wel erg vergezocht is, vind je niet. het is nog steeds een kinderboek en dan ga je dat toch niet vertellen. Ik denk wel dat daar de dood zich bevindt, wat zou het anders kunnen zijn. het zou kunnen dat ze het daar besturen (net zoals iemand hier al zei maar ik weet niet meer wie en kan hem/haar nu niet quoten) Omdat er zoveel kamers zijn met de dingen die nog een groot vraagstuk voor ons zijn. ik heb eigenlijk niet zoveel theorien erover omdat je er niet veel over komt te weten. ik hoop ook dat we in boek 6 kunnen lezen dat Harry uitleg krijgt van een verbloemist. maar dan moeten we die natuurlijk wel eerst gaan lezen. ik kan gewoon niet wachten tot hij er is. Zoveel vragen, zo weinig antwoorden... xxx kydnav ----------------------------------- renser JKR zegt dat zijn dood noodzakelijk was, voor het plot. Maar als hij in een levenmaartochdoodsituatie is, is hij ook nog altijd verlamd want zo viel hij achter het gordijn. Is de vraag heel simpel: waar is sirius nou, wat belangrijk is voor het plot? ----------------------------------- Sambora waarom heeft harry niet achter het gordijn gekenen voordat sirius er in viel... ze waren er al eerder... harry hoorden stemmen enzo... ik denk dat er een vage tunnel is... en aan het einde van de tunnel is er licht... en als je er in stapt loop je door de tunnel... en ben je dood.! ----------------------------------- Sirius_Black JKR zegt dat zijn dood noodzakelijk was, voor het plot. Maar als hij in een levenmaartochdoodsituatie is, is hij ook nog altijd verlamd want zo viel hij achter het gordijn. Is de vraag heel simpel: waar is sirius nou, wat belangrijk is voor het plot? dat wil ik ook wel eens weten! ik bedoel we kunnen eindeloze theoriën verzinnen over de HBP, maar dit is iets wat echt belangrijk is voor het plot (dat zal de HBP ook wel zijn :) ) maar wat kan het zijn, dat sirius' dood zo belangrijk maakt voor het plot? ----------------------------------- Bright Moon Ik denk dat daar de geesten van dode Tovenaars in zitten, of zoiets toch! De kamer heet niet zomaar de kamer des doods!! Maar Sirius was levend toen hij er in viel, dus is er misschien nog een kans dat hij terug komt. :) Hopelijk toch!! ----------------------------------- Sirius_Black nee, dood is dood, ik geloof niet dat hij weer tot leven komt. maar wat kan er dan zo belangrijk zijn van de dood van sirius met het oog op het plot? ----------------------------------- blackie Misschien dat iemand erin slaagt om te communiceren met de doden (een levende of een spook...) Misschien zit daar dan iemand die Harry een heel eind op weg kan helpen om Voldemort te verslaan... ----------------------------------- Fleur Delacour Misschien dat iemand erin slaagt om te communiceren met de doden (een levende of een spook...) Misschien zit daar dan iemand die Harry een heel eind op weg kan helpen om Voldemort te verslaan... Yup, zou kunnen. Het zou bijv. Hermoine kunnen zijn. Dat heb ik op verschillende HPsites gelezen, en het is ook vrij logisch, want Hermoine leest zoveel, en is ook best wel slim, dus ze zou er best achter kunnen komen/achter kunnen zijn gekomen. ----------------------------------- colinda nee, dood is dood, ik geloof niet dat hij weer tot leven komt. maar wat kan er dan zo belangrijk zijn van de dood van sirius met het oog op het plot? Het gaat er niet (echt) om datie weer levend terugkomt maar datie misschien in de vorm van schim terug komt zodat Harry met hem kan praten.. Dit klinkt misschien heel gek wat ik nu ga zeggen maar mijn tante droomt altijd over mijn moeder (die overleden is) en zo praten zij nog...misschien dat dit bij Harry ook kan voorkomen... on topic: ik denk dat die boog een soort scheiding is tussen leven en dood.. ----------------------------------- malfidus Ik denk dat dat gordijn een poort is naar een andere dimensie en dat je dan niet ddo bent. Op die plek waar je eruitkomt(valt) kun je mischien nog wel praten met iemand aan de andere kant van het gordijn, dat verklaart het gefluister. Of het is idd een poort naar de dood, maar meteen een plek waar je met de doden zou kunnen prateten. ----------------------------------- desideriusD+ Het heet de kamer des doods, en er om heen was een soort theater achtig iets. Wat nou als het een soort doodstraf iets was? Als je dood moest, ging je daarachter.. Klinkt vrij creepy! En dat het ontdekt is door iets of iemand en dat ze er nu onderzoek naar doen. Ik kom er echt nie uit!! Dr komen dan steeds meer vragen. wat doet het daar? wat is de preciese functie? door wie is het gemaakt? (het is tog wel gemaakt?) Ik vind dit ding super gaaf bedacht. Ik zal een s op zoek gaan naar zoiets dergelijks, misschien komt er dan wat opdagen :? Maar wat vinden jullie van dat doodstraf theorietje? ----------------------------------- Lady_Granger Misschien kom je via het gordijn is een soort andere wereld :? Dat je daar wel verder leeft enzo. Maar dat je onder de doden bent. En misschien kan Harry daar een keer heen om met Sirius en zijn ouders te praten. ----------------------------------- Zaag 180 Het gordijn staat voor een scheiding tussen de wereld van leven en "dood". niet letterlijk dood, want de zielen leven verder. Dat is te merken aan de stemmen aan de andere kant van het gordijn... De vraag is alleen: - is er een manier om tussen de twee werelden te reizen? Dat wordt dus letterlijk via het gordijn. Siruis is in die wereld gekomen door het vallen door het gordijn, kan via hetzelfde gordijn ook teruggegaan worden? Als dat zo is kan Harry met Sirius blijven communiceren. ----------------------------------- Sylvia dat sirius dood is is duidelijk, dat heeft jkr op haar site ook gezegtvolgens mij. en als sirius' dood nodig is voor het plot, betekent dat dat hij niet meer leeft want anders klopt het plot niet meer. Sirius is dus nergens, behalve in het rijk der doden misschien maar ik neem aan dat dat een plek is waar je, als je er in bent, niet meer uit komt, en dat harry daarom er niet in de buurt zou mogen komen. bovendien denk ik, dat zodra het gordjn geopend zou worden, alle doden weer terug zouden komen. ze kunnen niet zelf er uit komen, want ze hebben geen kracht en kunnen daarom niet het gordijn opzij kunnen duwen en er zijn waarschijnlijk enorme krachten aan magische sloten en afsluitende bezweringen op het gordijn zijn aangebracht zodat ze er niet doorheen kunnen.... en geloof me, het is echt geen pretje als alle doden opeens terug komen.... ----------------------------------- Crookshanks Ik geloof je :P maar ik denk niet dat de doden nog terug komen, ook niet als het gordijn open gaat. Ik denk zelfs dat ze niet terug willen als ze eenmal daar zijn. Ik denk ook dat JKR expres een beetje vaag blijft over dit onderwerp. Als ze allemaal dingen gaat beweren over leven na de dood of een soort hemel krijgt ze direct alle gelovigen over zich heen. (kijk maar bij het topic over geloof/hp onder 'algemeen') ----------------------------------- Heksjuh Ik denk dat Sirius wel dood is maar ook terug komt. Want tja zo'n gevoel heb ik gevoelsmatig heb ik ook dat Rowling bevestigd heeft dat ie dood is. Maar ja ee nterug keer op 1 of andere manier lijkt me niet onwaarschijnlijk. Maar ja hoe ik weet niet wat Rowling met haar fantasie gaat doen. ----------------------------------- koen sorry hoor maar waar staat dat deze kamer de kamer des doods heet ik hep het namelijk nergens zien staan :? ik denk wel dat dit zo is maarja.. ik denk ook wel dat harry op de 1 of andere manier ik contact kan komen met sirius ik bedoel, hij heeft zn ouders toch ook al op 2 manieren 'ontmoet' door de spiegel van nergeb en door die echo's ui voldemorts toverstok.... ----------------------------------- kydnav ik, als mijn nuchtere zelf zou zeggen dat Sirius gewoon dood is. Klaar en niet verder zeuren. je moet echter wel bedenken dat we nogsteeds in een magische wereld zitten. En ondanks dat we niet eerder met een andere vorm van doden hebben gezien dan de spoken en de schilderijen (wat al uit is gesloten bij Sirius, tenminste dat denken we) zijn er toch nog heel veel andere aanwijzingen dat er nog wel contact met sirius komt. Ow, we hebben nog een andere vorm gezien van de doden - die vormen die de stok van Voldemort komen en de stemmen van achter het gordijn. Hebben we dan wel kennis gemaakt met de vorm zoals Sirius terugkomt... Zou er zoiets met het gordijn gebeuren als met de stok van Voldemort... We weten al dat dat een belangrijke plaats is door die stemmen, zou er wat meer kunnen zijn? kydnav ----------------------------------- renser sorry hoor maar waar staat dat deze kamer de kamer des doods heet ik hep het namelijk nergens zien staan :? ik denk wel dat dit zo is maarja.. ik denk ook wel dat harry op de 1 of andere manier ik contact kan komen met sirius ik bedoel, hij heeft zn ouders toch ook al op 2 manieren 'ontmoet' door de spiegel van nergeb en door die echo's ui voldemorts toverstok.... Als perkamentus in het atrium aan Droebel uitlegt wat er is gebeurd zegt hij dat in de kamer des doods dooddoeners zijn te vinden die in bedwang worden gehouden door een anti-verdwijselspreuk ----------------------------------- desideriusD+ Eigelijk kan alles wel een beetje waar zijn... Wat vinden jullie van mijn doodstraf theorie, dat die poort een soort doodstraf was? We weten dat er een soort tribune is omgebouwd, maar waarom? Voor het publiek? ----------------------------------- Esmee k vin het maar allemaal maar erg vaag... Ik denk dan ook dat sirius ook nog wel op een of andere manier nog terug komt...der is gewoon een doodscene inscene geset... k von het heel erg voor harry :cry: :cry: :cry: Hij heeft al weinig nuttige familie de duffelingen dat is geen tovernaars familie mir... k hoop dat hij wat opvrolijkt in het volgende boek...en anders een beetje liefde van iemand...hij heeft gelukig nog de wemels.... K vin sirius een hele leuke personage in de films en boeken trouwens... Maar dat stukje dat hij valt achter dat gordijn vin k wel ergg vaag... xxxesmeexxx ----------------------------------- Sylvia sirius is dood. dat is zo omdat jkrowling dit letterlijk gezegt heeft. jkr zei dat als hij er nog zou zijn het plot niet meer klopte, duas ik neem aan dat dat betekent dat hij niet meer terug komt, in welke vorm dan ook, anders zou hij net zo goe levend kunnen blijven toch? misschien kan harry 1 of 2 keertjes nog een beeld van hem zien, maar dat zou hem alleen pijn doen, net als met zijn ouders dus ik hoop het niet... en bovendien zie ik jkr er niet voor aan omdat het niet origineel meer is. de kamer met de poort ( ik noem hem even poort des doods) heet idd kamer des doods, zoals renser al zegt. die doodsraf theorie vind ik best logisch klinken, maar aan de andrere kant: het departement vaan mystificatie (schrijf je dat zo?) is voor onderzoek, niet voor veroordelingen en/of straffen. als het voor de doodstraf zou zijn zou hij op een ander departement zijn. nee, ik denk eerder dat die tribunes voor de verbloemisten zijn, als voor onderzoek aaantekeningen gemaakt moeten worden over iets dat met de poort gedaan word met as gevolg dat er iets gebeurd dat ze op moeten schrijven. kydnav, als jij denkt dat er bewijzen zijn dat harry sirius nog een keer zal zien, wil je die dan aub met ons delen want ik kan er geen vinden. gr. sylvia ----------------------------------- Dannydeman het is al eens gebeurd dat hij sirius redde met de zogenaamde en de reeds besproken tijdverdrijver. Misschien dat hij hem gaat gebruiken... Ik denk trouwens niet dat hij dit doet, in de boeken is die namelijk al dood en hij is niet gered wat eigenlijk wel zal moeten als harry dat ding gebruikt had, net als de vorige keer dat ze bijvoorbeeld steentjes tegen hun hoofd aan kregen gegooid... en dat harry zichzelf zag staan. Maar in principe kan je wel iemand redden.. misschien zelfs wel meenemen naar je eigen tijd. Zo zal harry zijn vader kunnen zien en ermee praten. Misschien dat hij hem gaat geegrbuiken om advies te vragen aan zijn vader. Of misschien dus aan Sirius toen hij nog niet dood was. Zullen wel meer te horen krijgen over deze ketting neem ik aan. maar om niet offtopic te raken: even een conclusie: De doden kunnen niet terugkeren wel als geest, maar sirius heeft dit waarschijnlijk niet gedaan. Je kan terug de tijd in om Hem te zien en er mee te praten. Je kan hem misschien zelfs mee terug nemen naarje eigen tijd. En ik denk dat dat spiegeltje ook nog ene rol gaat spelen. Ook kan het zijn dat Sirius een dagboek had net zoals voldermort. ----------------------------------- juf wemel Ik weet ook nie goed wat ik van het gordijn moet zeggen, ik dank dat er in de volgende boeken nog wel iets van gezegd wordt, maar Lupos zij ook duidelijk tegen Harry dat ze niks meer Sitius konden doen en ik geloof dat Rowling ergens in een intervieuw heeft gezegd dat Sirius niet meet terugkomt. greetz ----------------------------------- desideriusD+ Even iets anders: Stenen Poorten of Bogen komen echt heel erg kenmerkelijk voor in de romeinse bouwkunst, ik ben dr onderzoek naar aant doen, misschien heeft het een verhaal of een legende. Is die al us genoemd? Greetz DD+ ----------------------------------- prof stronk Wat denken jullie dat er nu eigenlijk achter het gordijn zit. We weten dat alleen mensen die mensen hebben (zien?) verliezen, daar stemmen achter kunnen horen. Zijn het geesten, of gewoon ronddolende zielen die geen rust kunnen vinden, of iets anders?[/quote] Blijkbaar hangt dit gordijn in de kamer des doods. De ruimte lijkt inderdaad op een plek waar meerdere mensen toezien op wat zich afspeelt op het podium en rondom de poort met het gordijn, dus het gordijn is hoogstwaarschijnlijk de toegang tot een andere dimensie. Wij noemen dat vaak de dood., de andere zijde; symbolisch spreekt men ook vanhet gordijn tussen leven en dood. Vandaar dat Sirius fysiek definitief niet meer zal terugkeren. (JKR was er zelf kapot van.....) Diegenen die reeds iemand hebben zien sterven kunnen blijkbaar wel nog iets uit die wereld opvangen. Dus misschien komen daar ook die mensen van het departement van M die daar contact zoeken met the beyond :) ( ik moest even aan onze prof zwamdrift denken) voor onderzoek naar deze dimensie. Het zou tenslotte kunnen dat Harry wel de stem van Sirius zal kunnen horen als hij daar nog eens mag komen of komt. :) :D prof stronk ----------------------------------- blackie Zoals iemand anders reeds zei: alle doorgangen naar de dood worden gesymboliseerd door een poort of zo. Ik studeer Grieks op school en regelmatig bespreken we mythen en mythische figuren, maar nog nooit zijn we een stenen poort met wapperend gordijn tegen gekomen. Ik denk niet dat het een symbool is van bij de Grieken. Ik heb meer en meer het gevoel dat we de oplossing moeten zoeken in de Keltische of Germaanse mythologie. Er zitten immers veel Keltische elementen in (gebouwd op Keltisch heiligdom, ...) ----------------------------------- prof stronk Even iets anders: Stenen Poorten of Bogen komen echt heel erg kenmerkelijk voor in de romeinse bouwkunst, ik ben dr onderzoek naar aant doen, misschien heeft het een verhaal of een legende. Is die al us genoemd? Greetz DD+ in alle mythologieen en spreekwoordelijke gezegden wordt de scheiding tussen leven en dood aangegeven als het betreden van een andere ruimte of het gaan door een poort. ik heb al gezocht in de griekse mythen en sagen of er in eentje deze poort met gordijn ook daadwerkelijk beschreven staat, maar nog niet tegengekomen..... :) :D prof stronk ----------------------------------- *Loena Leeflang* Ik denk de mensen die zijn overleden! Dnek maar aan Loena wat ze had gezegd in deeel 5! ''Ach, ze is nooit weg, herrinner je je het gordijn niet meer?'' (zoiets was het) Loena ----------------------------------- HalfBloedPrins Lupos zegt wel met overtuiging tegen Harry (zoiets zeg je toch echt niet als je het nog niet 100% zeker weet) 'nee hij komt niet terug'. Ik denk dus dat er A) al eerder een incident met dat gordijn is geweest waar Lupos of bij betrokken was, of vanaf weet. Het is toch immers de meest logische gedachtengang dat je de personen er wel weer uit zou kunnen halen (iets wat Harry in eerste instantie ook dacht) en B) denk ik dat daar niet alle doden zijn. Misschien een soort selectie, mensen die op een bepaalde manier zijn gestorven. Anders had Harry zijn ouders ook wel gehoord. Ik hoop echt dat Sirius er ooit nog weer weg kan worden gehaald! Of misschien word Harry zo wanhopig dat hij na het verslaan van Voldemort er zelf ook in springt, het ding heeft immers iet 'faschinerends'. Maar het lijkt me niet bepaald een vredige dood om te sterven, het lijkt wel of die geesten daar allemaal in een soort kleine ruimte zitten opgesloten voor eeuwig... Ze roepen om hulp. Een erg vrede voorstelling van het hiernamaals.... Maar misschien kunnen we slechts gissen naar wat er zich achter bevind tot dat we zelf een kijkje nemen, De HalfBloedPrins ----------------------------------- prof stronk Zoals iemand anders reeds zei: alle doorgangen naar de dood worden gesymboliseerd door een poort of zo. Ik studeer Grieks op school en regelmatig bespreken we mythen en mythische figuren, maar nog nooit zijn we een stenen poort met wapperend gordijn tegen gekomen. Ik denk niet dat het een symbool is van bij de Grieken. Ik heb meer en meer het gevoel dat we de oplossing moeten zoeken in de Keltische of Germaanse mythologie. Er zitten immers veel Keltische elementen in (gebouwd op Keltisch heiligdom, ...) Ik geloof ook dat we misschien in de keltische mythen moeten zoeken naar en voorbeeld, hoewel dit ook een geweldige vondst kan zijn van JKR zelf. En Sirius komt niet terug fysiek, maar misschien kan Harry hem horen, zoals hij de andere fluisterende stemmen hoorde, van diegenen die daar reeds zijn. Vrag is inderdaad of daar iedereen te horenis die dood is gegaan ( denkend aan wat Loena zei van haar moeder) of alleen een selecte groep die door het gordijn ging/viel... :) :D prof stronk ----------------------------------- Cristina het zal niet echt te maken hebben met het gordijn zelf, die stemmen achter het Gordijn, want de moeder van Loena is gestorven met een mislukte toverspreuk/experiment, en Loena was daarbij dus zal het thuis geweest zijn. En het gordijn had op iedereen invloed, Hermelien werd er bang van, en Harry raakte er door in een soort 'trance'. Er is dus iets met dat gordijn, en Lupos weet er misschien meer van, en ongetwijfeld komt dat in de volgende boeken naar voren. ----------------------------------- Sylvia Ik denk de mensen die zijn overleden! Dnek maar aan Loena wat ze had gezegd in deeel 5! ''Ach, ze is nooit weg, herrinner je je het gordijn niet meer?'' (zoiets was het) Loena nee, ze is maar een tijdje weg als je van de manier van denken van luna uitgaat :) want na een poosje (is een groot aantal jaartjes) gaat luna toch ook dood en dan zijn ze weer tesaampjes, zo denkt luna denk ik :) iemand is dood als hij niet meer leeft (neej duh)! neej wat ik probeer te zeggen is dat iemand als dood omschreven word als er niets dan materie in hem is. oftewel als alles wat geen materie is weg is. als iemand aan de ene kant 'in' de poort stap, komt hij er aan de andere kant niet uit. ik associer het met een gum. alles wat door de poort (wilt)gaat (/gaan) wordt weggevlakt, uitgewist, teruggebracht tot niets. alles wat geen materie is is dus weg, en daarom is het dood. kenmerkent voor deze wijze van sterven is dan dat er meer weggaat dan alleen het onmatriele, hier word ook materiele word weggevaagt. maar niets kan echt weg. als je potlood met je gum uitgumt, verdwijnt het potlood niet. het verandert alleen van plaats. ik denk dat door de magische krachten deze poort wel bijna alles kan uitwissen, maar dat 1 ding aan de poort blijft 'kleven' : de herinnering. die herinneringen hebben net genoeg kracht om dezelfde herinnering in iemand anders gedachten te herkennen. deze herkenning geeft hen extra kracht, om bijvoorbeeld het gordijn te laten wapperen en geluid aan degene die hun evenbeeld met zich meedraagt te laten horen, maar bovenal om een wil te hebben. de herinneringen willen graag bij hun evenbeeld komen, denk ik, want dan zijn ze weer in contact met iets wat ze kennen. want dat is voor een mens, en daardoor ook voor zijn herinnering, het ergste wat er bestaat: alle contacten kwijtraken. dus de herinneringen fixeren op het krijgen van contact, en trekken daardoor degene met dat evenbeelt aan. in zo'n geval is het toch jammer dat herinneringen niet kunnen denken, en daardoor niet weten dat ze nooit in contact met iets uit het leven zullen komen omdat tegen de tijd dat hun contact gemaakt is, die ook weer door de poort verwoest is. ojah, voor ik het vergeet: een herinnering neemt fysiek geen ruimte in, dus voor de opmerking gemaakt kan worden geef ik het antwoort vast al: een poort kan nooit vol raken van ontastbare dingen. ik denk dat iemand die niet aangetrokken wordt door herinneringen (omdat die persoon ze niet heeft), door de fixatie van de herinneringen op hun evenbeelt bang wordt omdat de aantrekking zo sterk is dat diegene het wel kan voelen, maar omdat het niet voor diegene bestemt is het geen effect op diegene heeft. dit zal een hele beangstigende ervaring zijn, modat er aantrekkiing word waargenomen zonder dat diens gedachten in beslag worden genomen waardoor diegene wil wegrennen voor hetgene wat hem/haar zou willen pakken... het is een soort instinctief reflex. zo denk ik dus hoe dat de poort werkt. ik denk niet dat JKR deze poort heeft gebaseert op een mythe ofzo... ik denk dat ze het alleen van een 'idee' heeft afgeleid: dus alleen van het feit dat een poort symboliseert voor de dood. ik denk eerlijk gezegt niet dat er meer achter zit, want dat HOEFT namelijk niet. ik denk dat alle herinneringen (waqar moeten ze anders naartoe?)naar de poort gaan, het is de meest nuttige plaats en er is daar veel kans op contact. de tijdverdtrijver vind ik ook geen goed idee, want het is 1 keer draaien per uur, dus 24 per dag, 186 per week, en ik heb even geen zin om per jaar uit te rekenen... zelfs voor maar een weekje terug zou je doodop zijn voordat je aan je reis begint, en je loopt kans de tel kwijt te raken ook. oftewel, ik ben het helemaal met brokke eens! greetz, Sylvia ----------------------------------- HalfBloedPrins Ik denk de mensen die zijn overleden! Dnek maar aan Loena wat ze had gezegd in deeel 5! ''Ach, ze is nooit weg, herrinner je je het gordijn niet meer?'' (zoiets was het) Loena nee, ze is maar een tijdje weg als je van de manier van denken van luna uitgaat :) want na een poosje (is een groot aantal jaartjes) gaat luna toch ook dood en dan zijn ze weer tesaampjes, zo denkt luna denk ik :) iemand is dood als hij niet meer leeft (neej duh)! neej wat ik probeer te zeggen is dat iemand als dood omschreven word als er niets dan materie in hem is. oftewel als alles wat geen materie is weg is. als iemand aan de ene kant 'in' de poort stap, komt hij er aan de andere kant niet uit. ik associer het met een gum. alles wat door de poort (wilt)gaat (/gaan) wordt weggevlakt, uitgewist, teruggebracht tot niets. alles wat geen materie is is dus weg, en daarom is het dood. kenmerkent voor deze wijze van sterven is dan dat er meer weggaat dan alleen het onmatriele, hier word ook materiele word weggevaagt. maar niets kan echt weg. als je potlood met je gum uitgumt, verdwijnt het potlood niet. het verandert alleen van plaats. ik denk dat door de magische krachten deze poort wel bijna alles kan uitwissen, maar dat 1 ding aan de poort blijft 'kleven' : de herinnering. die herinneringen hebben net genoeg kracht om dezelfde herinnering in iemand anders gedachten te herkennen. deze herkenning geeft hen extra kracht, om bijvoorbeeld het gordijn te laten wapperen en geluid aan degene die hun evenbeeld met zich meedraagt te laten horen, maar bovenal om een wil te hebben. de herinneringen willen graag bij hun evenbeeld komen, denk ik, want dan zijn ze weer in contact met iets wat ze kennen. want dat is voor een mens, en daardoor ook voor zijn herinnering, het ergste wat er bestaat: alle contacten kwijtraken. dus de herinneringen fixeren op het krijgen van contact, en trekken daardoor degene met dat evenbeelt aan. in zo'n geval is het toch jammer dat herinneringen niet kunnen denken, en daardoor niet weten dat ze nooit in contact met iets uit het leven zullen komen omdat tegen de tijd dat hun contact gemaakt is, die ook weer door de poort verwoest is. ojah, voor ik het vergeet: een herinnering neemt fysiek geen ruimte in, dus voor de opmerking gemaakt kan worden geef ik het antwoort vast al: een poort kan nooit vol raken van ontastbare dingen. ik denk dat iemand die niet aangetrokken wordt door herinneringen (omdat die persoon ze niet heeft), door de fixatie van de herinneringen op hun evenbeelt bang wordt omdat de aantrekking zo sterk is dat diegene het wel kan voelen, maar omdat het niet voor diegene bestemt is het geen effect op diegene heeft. dit zal een hele beangstigende ervaring zijn, modat er aantrekkiing word waargenomen zonder dat diens gedachten in beslag worden genomen waardoor diegene wil wegrennen voor hetgene wat hem/haar zou willen pakken... het is een soort instinctief reflex. zo denk ik dus hoe dat de poort werkt. ik denk niet dat JKR deze poort heeft gebaseert op een mythe ofzo... ik denk dat ze het alleen van een 'idee' heeft afgeleid: dus alleen van het feit dat een poort symboliseert voor de dood. ik denk eerlijk gezegt niet dat er meer achter zit, want dat HOEFT namelijk niet. ik denk dat alle herinneringen (waqar moeten ze anders naartoe?)naar de poort gaan, het is de meest nuttige plaats en er is daar veel kans op contact. de tijdverdtrijver vind ik ook geen goed idee, want het is 1 keer draaien per uur, dus 24 per dag, 186 per week, en ik heb even geen zin om per jaar uit te rekenen... zelfs voor maar een weekje terug zou je doodop zijn voordat je aan je reis begint, en je loopt kans de tel kwijt te raken ook. oftewel, ik ben het helemaal met brokke eens! greetz, Sylvia Werkelijk geniaal! Mijn complimenten! Ik denk inderdaad dat die poort een symbool voor de dood is. Mensen met bijna-dood ervaringen hebben het ook vaak over een 'poort' die ze zagen. Een poort met licht aan het einde. Gelukkig konden ze net worden gered voordat ze de 'poort' ingingen. En dat over die tijdverdrijver: dat is toch wel de moeite waard? Ik denk gewoon dat het niet mogelijk is, of de tijd van het ding is maar beperkt, of het valt niet terug te draaien, of Harry zou gek worden ofzo als hij zichzelf zag binnenstormen. Alowel dat laatste niet echt logisch is: hij zal meteen weten wat er aan de hand is! Ik denk dat er wel iets anders is. Perkamentus zegt iedere keer dat 'het levensgevaarlijk is om met de tijd te knoeien'. Maar waarom? Als je er goede doeleinden bij hebt, en je het eenmaal gewent ben jezelf tegen te komen, waarom is het dan zo gevaarlijk? Ik denk dat er een gevaar aanzit dat we (nog) niet kennen. Als het echt allemaal zo simpel is als in boek 3 (oké voor tovenaars van die leeftijd als Harry toen had noem je dat niet echt simpel) dan zou dat ding toch wel voor veel meer lastige zaken worden gebruikt? Maar als het echt zo erstig is, waarom mag Hermelien hem dan wel gewoon voor haar studie gebruiken? Het is wel een beetje een vaag onderwerp, die tijdverdrijver. Misschien wil Rowling wel dat we er niet meer over nadenken maarja... HalfBloedPrins ----------------------------------- blackie Daar heb je wel een heel goeie theorie, maar ik weet niet waartoe het zou kunnen dienen. Hoe zou een herinnering van Harry aan Sirius van enig nut kunnen zijn. Als dat evenbeelden zijn, zijn die herinneringen in principe gelijk en leert de levende niets bij van de dode. Ook zou Harry dan bijna onmogelijk in aanraking kunnen komen met een herinnering van zijn ouders omdat hij hen niet goed gekend heeft. (herinner jij je nog dingen van toen je 1 jaar was?) ----------------------------------- prof stronk prachtige herinneringstheorie, sylvia, petje af !! alleen het eerste deel met het beeld van die gum, zit voor mij nog wat onduidelijk in elkaar.....en je uitleg over hoe deze herinneringen aan anderen "trekken"....maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt ik zie alleen het verschil dan niet met iemand die door dat gordijn gaat/valt of buiten die kamer sterft en zijn het dan opnieuw alleen die mensen die iemand hebben verloren die deze "herinneringen " kunnen horen?. helaas stond er niet of marcel in dit geval de stemmen ook hoorde, want dan waren het weer dezelfde 3 die ook de paarden konden zien en komt jouw denkbeeld al aardig in de buurt . Zou het niet zo zijn dat alleen die mensen die door dat gordijn heen gaan naderhand ook daar "gehoord" kunnen worden ?? ik zie de ruimte nog steeds als de ruimte waar de dood bestudeerd word, dus ook specifiek bij diegenen die daar daadwerkelijk door het gordijn zijn gegaan. en ik ben het met je eens dat het een grandioze vondst is van JKR om dit beeld te scheppen. :) :D prof stronk ----------------------------------- koen Ik denk dat je achtr het gordijn de mensen hoort die bijvoorbeeld familie van je zijn, of die je hebt zien sterven zoals harry;s ouders en Carlo en natuurlijk Sirius... ----------------------------------- Lotjuh Ik denk dat het gordijn vroeger is gebruikt toen de Doodstraf nog bestond... Dat als je erin valt je gewoon verdwijnt en nooit meer terug kan komen. Aangezien er ook een tribune omheen staat denk ik persoonlijk dat het is met de Doodstraf van vroeger te maken. xxx Lotjuh ----------------------------------- MaY Ik denk dat het gordijn vroeger is gebruikt toen de Doodstraf nog bestond... Dat als je erin valt je gewoon verdwijnt en nooit meer terug kan komen. Aangezien er ook een tribune omheen staat denk ik persoonlijk dat het is met de Doodstraf van vroeger te maken. xxx Lotjuh er zijn denk ik wel meer dingen die erger dan de dood zijn , dat zij perkamentus zelf ivinn boek 5 tegen voldemort in het ministerie van toverkunst ..en k vind het aan de ene kant ook een beetje onwaarschijnlijk omdat de doodstraf nog nooit eerder is voorgekomen in de boeken 1 2 3 of 4 ----------------------------------- Fawkes Mooie theorie Sylvia, ik vind het wel wat hebben. Het enige dat we zeker weten over het Gordijn is dat het met de dood te maken heeft. Maar er is ook een begraafplaats bij Hogwarts toch? Dus een soort begraafplaats voor de tovenaars denk ik niet. En het lijkt me niet dat Sirius eruit kan, want Lupin heeft gezegd: Nee hij komt niet terug(vol overtuiging). Dus ik ga er maar vanuit dat we in de komende boeken meer over het Gordijn te weten komen. Zelfs als het niet met een of ander incident waar de Order mee te maken had in verband zou staan denk ik dat Dumbledore er wel meer over weet. Of misschien laat de nieuwe minister wel dingen los over de geheimen van het ministerie. ----------------------------------- Sylvia @ :P dankjewel voor de complimentjes! :idea: ik heb alleen mijn laatste bericht even doorgelezen op eventuele fouten, en bedacht toen dat door slechts een kleine verandering in mijn theorie het veel logischer word. :arrow: er kan best wel een dodenrijk betsaan. MAAR: dan is in mijn theorie de poort in de kamer des doods (of hoe het ook heet) niet de poort naar dit rijk. het kan ook dat het door de poort gaan gewoon een manier van doodgaan is. dat het kan zijn dat als je door de poort gaat, het niet alles uitwist maar 2 dingen laat blijven bestaan: de algemene herinnering en de ziel. en dat de ziel via een Adere poort naar het dodenrijk gaat, net als dat als iemand op een natuurlijke manier sterft dat de ziel ervoor zorgt dat het lichaam en de rest dat er nog bij hoort gewoon dood is om vervolgens richting dodenrijk te vertrekken. dat zou ook veel logischer zijn want dan hebben die verbloemisten iets te doen: namelijk of (ja dus) er een dodenrijk is en dan of het mogelijk is om er te komen zonder dood te gaan. (bijv.: is het mogelijk dat de ziel het lichaam verlaat, zonder dat die doodgaat maar wel goed verzorgt word, en dat het naar hetdodenrijk gaat en daarna weer terug om weer naar zijn lichaam terug te keren. ik verzin maar wat.) dan hebben ze een stuk meer te onderzoeken en dan is de kans ook groter dat er in de algemene herinnering (die altijd na het overlijden van het ichaam waarbij het hoort, richting de poort in het departement vertrekt) info heeft over het doodgaan. hierdoor kunnen ze misschien op een bepaakde manier de herinneringen die in de poort 'opgeborgen' zitten oproepen en kunnen ze de herinnering aan de dood onderzoeken. zo zou het ook kunnen, :?: welke van de twee theorieën lijkt het meest logisch? :?: oja evenop de vragen over de vorige theorie antwoorden: :arrow: @blackie: :idea: het zou kunnen dienen tot een manier om de dood te onderzoeken. :idea: hoe de herinnering van enig nut kan zijn? e verbvloemisten hebben vast een manier gevonden om een herinnering die in de poort zit op te roepen, en daarin de herinnering aan de dood (de allerlaatste herinnering) te onderzoeken. zo kan zelfs die van sirius van enig nut zijn. :idea: nee de herinneringen zijn niet gelijk aan die van een persoon die een natuurlijke dood is gestorven. de manier van sterven is namelijk anders, er gebeurt iets anders met het lichaam. daardoor is het anders. :idea: hij kan wel in aanraking komen met de herinnering van zijn ouders, omdat hij die diep n zich meedraagd. hij kan de beelden ervan niet meer oproepen, maar zijn herinneringen zijn niet verloren, ze zitten diep in zijn hart op hun plaats. :idea: ik kan me toevallig wel 1 ding helder herinneren van mijn eerste verjaardaag :wink: ja dus. maar al die overige herinneringen van mijn 1e jaar kan ik niet meer oproepen, die hebben hun plaats gekregen en ik maak me er ook niet meer druk om. :arrow: @prof. stronk: :?: die gum had ik gewoon als voorbeeld, ik had ook een glorixdoekje als voorbeeld kunnen gebruiken of een inktwisser. het ging me meer om iets dat uitwist. :idea: dat van dat trekken bedoel ik zo: dfe herinneringen 'herkennen' elkaat zegmaar, waardoor ze een aantrekkingskracht op elkaar uitoefenen. maar er is maar een herinnering die de mogelijkheid heeft om bij zijn evenbeeld te komen, en dat is degene die in een lichaam zit. zijn enige manier om er te komen is door het lichaam ertoe te brengen naar zijn evenbeeld te gaan. geeft die hieraan toe, dan duurt het niet lang of het lichaam is verdwenen, de ziel is weg, en de herinnering is verenigd met zijn evenbeeld in de poort. zo bedoel ik het dus. :idea: het verschil is dus dat de wijze waarop de dood toetreed anders is, en dat het lichaam uitgewist is. meer niet. :?: de herinnering in de poort krijgt de kracht om zich te laten horen door de aantrekkingskracht van de andere herinnering in het lichaam. maar hij krijgt niet genoeg kracht om zich echt aan iedereen te laten horen + zijn doel is alleen maar de andere herinnering naar zich toe te krijgen dus die is de enige die het hoort. dsu ja, alleen diegene die aangetrokken worden door een herinnering kunnen het horen. er stond idd niet in dat marcel de stemmen echt hoorde, maar hij werd er wel door aangetrokken. dat werd beschreven, hij was een ven hen die zo gebiologeert naar de poort keek. dus daarom denk ik dat hij het wel hoorde. :?: dat was het toch, de vragen, volgens mij? :?: die doodstraf theorie kan best kloppen, maar ik weet wel zeker dat het daar niet meer voor gebruikt word en het daarom ook niet meer van belang is. :?: ik vraag me af wat voor rol het nog zal krijgen. het is een heel groots en machtig iets, net als de steen der wijzen. maar de steen der wijzen is 1 heel boek lang belangrijk geweest en deze poort maar in 1 of 2 hoofdstukken. das niets voor jkr om zo iets krachtigs in het boek te zetten en het maar zo kort te gebruiken. zou hij in e volgende boeken terug komen, en waarvoor/waarom? (of is dit nou offtopic...) :?: greetz Sylvia ----------------------------------- jupiterdrops Het is zeker dat het iets te maken heeft met de dood,zoals bij thestrals of terzielers,kunnen alleeen mensen die dood gezien hebben,die wezens zien.Dus hier horen die personen stemmen achter het gordijn.Het is nogal onwaarschijnlijk dat daar mensen worden begraven ofzoiets,het zou nogal een grote job zijn om alle lijken erin te dumpen maar ik denk wel dat het te maken heeft met zielen van dode mensen .Een soort van wizardhemel ofzo,voor iedereen of voor gekwelde zielen ,dat is nog een raadsel0. Ik denk ook toen dat Sirius er inviel,het gewoon is zoals het dodenrijk,en zoals in the mummy,er is zo een vloeibaar ding waar alle dode zielen inzitten en als je er in valt dan ga je ook dood.Dat is er ,denk ik, gebeurd met Sirius.Het is dus ook niet mogelijk dat Sirius terug levend word ofzo,dat heeft Rowling ook gezegd enzo. ----------------------------------- Andrew ik denk niet dat alle stemmen/zielen van mensen achter het gordijn zitten. want als mensen op 'natuurlijke wijze' zijn gestorven komen ze daar niet... mss komen alleen moorden daar wel, vermoorde mensen, mensen die niet dood wouden, wiens tijd het nog niet was... zoiets ik dacht eerst ook aan een executie ruimte. dat het vroeger werd gebruik als doodstraf. en dat het erge er aan was, was dat je niet 100% dood was, je kon je geliefden zien door het gordijn, maar niet echt contact met ze maken. zoiets. en dat het nu op minitery van M staat voor onderzoek. en ik denk dat de stemmen die je hoord de geesten/zielen zijn die om aandacht roepen, omdat ze graag gezien/gehoord willen worden. mensen die sterven van ouderdom hebben daar meestal vrede mee, en mensen die omkomen terwijl het nog niet hun tijd was, hebben daar uiteraard moeite mee, en proberen terug te keren, of in dit geval, de aandacht te krijgen van de nog levenden. ze kunnen als het ware geen rust vinden... en over de theorie van sylvia---> ik heb ook herinneringen van toen ik net 2 was. meerdere zelfs. dus net 2 of 1 jaar en bijna 2 zijn, maakt ook geen veschil. dus Harry kan best iets van zn ouders oid herinneren denk ik... ----------------------------------- Mrs. Norks ik heb er zelf ook lang over na lopen denken en allerlei manieren bedacht waarom sirius terug zou kunnen komen. maar waarom zou jk dan gehuild hebben toen ze hem dode? anders had ze niet gehuilt als ze wist dat ze hem terug zou kunnen brengen Waarom zou JL huilen als ze hem zelf heeft eruit geschreven en dus zelf laten doodgaan? Is toch eigen schuld? Moest ze sirius maar laten leven. Kan iemand mij uitleggen waarom rowling weent als het zelf gedaan heeft? *nog steeds pissy wegens de dood van Sirius* ----------------------------------- Miffy In het boek wordt vermeld dat in het Department van Mysteries geëxperimenteerd wordt met allerlei 'geheime zaken'. Volgens mij stelt de boog met het gordijn de dood voor. Een beetje symbolisch, zeg maar. Misschien is de boog met het gordijn een soort van toegang tot een andere wereld, een soort hemel of onderwereld. De Verbloemisten zochten naar de mysteries van de dood. Als je achter het gordijn valt bne je volgens mij wel degelijk dood. Ik denk niet dat Sirius terugkomt...jammer. ----------------------------------- Cosmo Volgens mij is dat de poort waar je moet beslissen of je naar de hemel gaat, of dat je een spook word. De poort waar Haast-Onthoofde Henk iets over zei op eind boek 5. ----------------------------------- Buurke Ik denk ook dat de poort een weg naar het dodenrijk is (of hoe je dat ook noemt) en het kan heel goed dat deze vroeger voor executies werd gebruikt, dat zou ook de vorm van die kamer verklaren. Wat ik wel raar vond is dat Harry, Ginny en Loena (mss ook nog wel anderen, maar dat weet ik niet meer zeker) zich toen ze de eerste keer in die kamer waren op een of andere manier aangetrokken voelden tot die boog (de dood dus). Misschien omdate Harry zijn ouders verloor dat zijn onderbewustzijn ongemerkt wilde dat Harry naar zijn ouders ging, en ook zo bij Loena die haar moeder heeft verloren. Maar voor Ginny kan dat geen verklaring zijn. De enige dode familieleden zijn de Protsers maar die kan Ginny niet gekend hebben. ----------------------------------- Sweet Hermione Wat toevallig, want dit heeft met ontzettend lang beziggehouden (en het houd met nog steeds bezig!!) Zo lang, DAT IK ER EEN FANFICTION OVER HEB GESCHREVEN, waarin ik, samen met een vriendin, beschrijf wat er allemaal achter dat gordijn is, enzo. En nogsteeds weet ik het niet. Maar ik denk wel, dat Sirius echt dood is. Maar misshcien komt hij wel terug! Misshcien leidt dat gordijn naar een andere, demensie over de eeuwigheid ofzo. Lupos houdt Harry tegen als hij door het gordijn wilt gaan in deel 5. Als hij dat niet had gedaan, dan was Harry misschien ook wel foetsie. ----------------------------------- Sweet Hermione Mrs. Norks, hier even iets voor jou: Ik schrijf zelf ook en ik begrijp JK Rowling echt wel. Ik ''vermoord'' soms ook mensen in mijn verhalen of boeken. Als je een boek schrijft, dan raak je echt gehecht aan die personen. Dat is wel iets geks; de personen bestaan immers niet echt. Je voelt je, zeg maar, een soort ''schepper'' van jouw boekenwereld. Maar kijk: J.K. Rowling schrijft al DRIE boeken met Sirius erin. Het is gewoon heel zielig als je zo iemand dan dood maakt. Maar het is wel nodig, vond zij althans. Maar ik vind het ook nog steeds erg stom. Maar goed; het is HAAR boek. ----------------------------------- Remus J. Lupos Ik begrijp heel goed dat ze Sirius heeft laten 'doodgaan'. Als dat niet was gebeurd had je zo'n win-win situatie gehad... En ze komen allen levend weer terug én de het wapen is uitgeschakeld. Door deze -voor vele als vreselijk beschouwd- actie krijg je een serieuzer plot, wordt het hele verhaal niet zo zoetsappig en zal alles nóg intenser worden. Harry heeft immers zijn 'vader' verloren. Het is natuurlijk jammer dat dit Sirius moest zijn want het is gewoon werkelijk een geweldig kleurrijk personage. Maar zoals ik al eerder zei: De volgende boeken en emoties zullen heviger zijn. Harry zal wraak willen nemen. OT.) Overigens denk ik dat de boog de plaats is waar tovenaars ronddwalen als ze dood zijn gegaan. De boog is een mooi symbool en geeft een soort van waarde aan de dood. ----------------------------------- Sweet Hermione StarNoStar schreef: Ik vind het nog steeds erg vaag.. Een vriendin van mij denkt dat zijn dood in scene is gezet. Maar..dat is ook weer zo... Ach ik weet het niet. Ik wil meer weten over dat gordijn >.< Ik ook! Die dood van Sirius is niet zo gedetailleerd beschreven... Vandaar dat ik ook denk dat hij wel terugkomt. Maar ik weet echt niet wat er achter dat gordijn zat. Het hele Departement van Mystificatie is vaag, maar dat is waarschijnlijk ook de bedoeling... Misschien komen we ook meer te weten over die Verbloemisten? Thanks, mensen, jullie geven me hoop :D :wink: Maar nog twee kwesties: 1. WAAROM zei Lupos dat Sirius niet meer terug zou komen? 2. Hebben jullie al eens nagedacht aan die naam: ''Verbloemist''? 1. Dit weten we dus niet. Het kan er idd op wijzen dat Sirius niet meer terug komt ( :( ) MAAR dat gedoe om Sirius' dood is echt... heel erg vaag en kort omschreven. En dat terwijl Sirius 1000x belangrijker was dan Carlo, en bij Carlo werd er veel meer over geschreven *stampt verwoed met haar voet op de grond* 2. Het gekke is: Verbloemisten verbloemen niks, maar zwijgen alleen. Net als de rest die het heeft over Het Departement. Waarom heetten ze dan Verbloemisten? Wat is een Verbloemist in het Engelse boek, eigenlijk? Al met al: het blijft EEN GROOT MYSTERIE. ----------------------------------- Jalf Wat is een Verbloemist in het Engelse boek, eigenlijk? Verbloemist is in het Engels Unspeakable (Letterlijke vertaalt Onspreekbare) ----------------------------------- -harry potter- ik denk dat sirius niet echt dood is, maar ook niet leeft... volgens mij is hij zijn heeft hij zijn lichaam niet meer en leeft hij achter het gordijn met alleen zijn ziel. harry heeft al iemand zien sterven en loena ook en ze horen allebei stemmen van achter het gordijn dus dat zijn dan die zielen... het is hetzelfde als terzielers: Als je iemand hebt zien sterven zie je ze. dus ik denk dat hetzelfde geldt voor die stemmen achter het gordijn... maar dat is mijn theorie he... waarschijnlijk komt er in boek 6 meer uitleg over... :? ----------------------------------- Tonks Maar zonder je ziel ben je nog niet dood, dementors zuigen ook je ziel eruit, maar daarna kun je nog wel verder leven, al is het dan als een plantje. ----------------------------------- Andrew verbloemist... iets verbloemen = als iemand ergens iets over vraagt en je wil het antwoord niet geven, dan draai je er om heen. En als je wel antwoord geeft, maar je verteld het mooier dan het is, dan 'verbloem' je het. Dus, De verbloemisten onderzoeken dingen, maar mogen er nix over vrij geven.. zoiets... en de term 'unspeakable' sluit daar op aan. Die mensen mogen dan dus niet 'spreken' ... toch? @ -Harry Potter- Ron en Hermelien hebben sirius toch ook zien sterven? dus dan zouden zij hem toch ook moeten horen/zien? ----------------------------------- marten_vilijn ik weet nietwat er over moet denken ik denk zelf dat er een kans bestaat dat rowling hem laat terugkomen omdat zoijn 'dood' ook zo onverwachts en raar kwam ik denk dat we de volgende delen maar moeten afwachten! ----------------------------------- Sweet Hermione Andrew schreef: Ron en Hermelien hebben sirius toch ook zien sterven? dus dan zouden zij hem toch ook moeten horen/zien? Nee, ze waren er beide niet bij. Hermelien was onder invloed van een vreemde vloek die een Dooddoener op haar had afgevuurd. Ron was in gevecht met de hersens. Van de ''kinderen'' was alleen Marcel erbij. En Harry. Maar hoe bedoel je dat: 'dan zouden ze hem ook moeten zien/horen'? ----------------------------------- emmalover Daar heb ik echt geen gedacht van. Ik vrees ervoor dat Siruis er niet meer is,lichaamelijk dan. Maar ik denk dat Harry ooit wel ng gaat kunnen praten met Siruis,maar zonder Siruis zijn lichaam te zien. Misschien is Siruis wel een geest en zijn die gordijnen behekst zodat ze er niet meer door kunnen? ----------------------------------- -harry potter- er heeft nog iets te maken met die spiegel denkik dat dat een groter hoofdstuk gaat worden in het 6de boek ofzo.. ik zou het echt niet weten.. ----------------------------------- desideriusD+ Ik heb al eerder gepost dat het misschien een manier van doodstraf was, ook vanwege de 'zitplaatsen' in de ronde vorm. Harry zat ook in een ronde vorm als hij in de Hersenpan naar een berechting keek, Maar de boog is misschien een soort archeologische vondst en zijn ze nu aan het onderzoeken op het departement. Dat klinkt misschien raar, maar het kan ook zo zijn dat de poort nooit is verplaatst, maar dat het ministerie eromheen is gebouwd. Ik zou niet weten hoe je anders zoiets krakkemikkigs zou moeten verplaatsen. Greetz DD+ ----------------------------------- Cho×Chang ik weet het ook niet precies maar ik denkniet datsirius dood is, en dat we nog wel in boek 6 of 7 horen wat het gordijnprecies inhoudt maarikheb ook zo'n gevoel dat sirius terugkomt :D ----------------------------------- FeniksFelix een hemelpoort, hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Een poort tot de hemel en als je er eenmaal invalt kun je niet meer terug... zou best eens kunnen, en dan hoor je mensen praten die tog nog trug willen?? ik weet niet, ingewikkeld allemaal... ----------------------------------- oOLunaOo Ik denk dat Sirius nog niet dood is, ik denk dat hij nog wel te redden is maar daarvoor weer eerst iets moet gebeuren, voldemort verslaan of zo... Achter het gordijn zit denk ik gewoon een heel groot zwart gat waar je helemaal alleen wachtend tot je gered wordt of zo...? ----------------------------------- mandy_tom Nee....dat is een poort naar de dood lama seggen.... Daarom konden loena en harry stemmen horen....dat waren de overleden mensen die zijn hebben gekend... maar je kunt wel blijven hopen...in boeken is alles mogelijk :wink: ----------------------------------- T.i.piO Maar na dat sirius er in is gevallen ontdekt harry toch de spiegel die hij van sirius cadeau had gekregen.. En daar heef hij vervolgens niets mee kunnen doen... Dus ik den dat die spiegel nog wel een belangerijke rol gaat spelen in de volgende boeken waaronder hij met sirius praat... dus dat sirius een soort van terug komt ofzow ----------------------------------- Sweet Hermione Maar na dat sirius er in is gevallen ontdekt harry toch de spiegel die hij van sirius cadeau had gekregen.. En daar heef hij vervolgens niets mee kunnen doen... Dus ik den dat die spiegel nog wel een belangerijke rol gaat spelen in de volgende boeken waaronder hij met sirius praat... dus dat sirius een soort van terug komt ofzow Ja, dat klopt. Maar misschien word die spiegel wel voor iets anders gebruikt... of iemand anders... Ik vraag het me erg af. Wat kan je nou met die spiegel verder doen? *Hoewel het meisje hier vurig hoopt ooit nog iets levend van Sirius te vernemen!!* ----------------------------------- T.i.piO Ja, dat klopt. Maar misschien word die spiegel wel voor iets anders gebruikt... of iemand anders... Ik vraag het me erg af. Wat kan je nou met die spiegel verder doen? *Hoewel het meisje hier vurig hoopt ooit nog iets levend van Sirius te vernemen!!* Ja ik ben ook erg benieuwd naar wat de vereder rol van spiegel word.. (hoewel dit topic er niet over gaat :P) Ik hoop ook heeeeeel erg dat siruis weer "terug" komt omdat ik hem denk ik wel het leukste personage uit het boek vind :( maar goed "Where is Life there is hope" dus wie weet :wink: ----------------------------------- Arissa Ik denk dat het een soort poort is naar het hiernamaals en dat ze hem nniet weg kunnen halen maar hoop daarbij wel dat sirius terug komt:( ----------------------------------- lady yuna ik vroeg me in het begin af of sirius nu dood was door de spreuk of het gordijn, het was allemaal zo vaag. maar het gordijn zorgt volgens mij wel voor de dood, hoewel het me zeer doet, leg ik me erbij neer dat sirius dood is. alhoewel ik toch nog ergens een beetje hoop dat het nog niet voorbij is. ik zat een beetje te twijfelen of sirius misschien na een tijd niet door de andere kant van het gordijn tevoorschijn zou komen. alles is nog mogelijk, als ik een ding heb geleerd is het wel dat de boeken onvoorstelbaar onvoorspelbaar zijn :) ----------------------------------- Timy92 ik vind het allemala een beetje vaag van sirius...hij is niet egt DOOD volgens mij,, want ...jah...er is geen mes in hem gestoken ofzo of dat ie niet meer leeft.. misschien komen ze meer te weten over dat goordijn en komt sirius (hopelijk) teerug ----------------------------------- D@nouk Ja, dat klopt. Maar misschien word die spiegel wel voor iets anders gebruikt... of iemand anders... Ik vraag het me erg af. Wat kan je nou met die spiegel verder doen? *Hoewel het meisje hier vurig hoopt ooit nog iets levend van Sirius te vernemen!!* Ja ik ben ook erg benieuwd naar wat de vereder rol van spiegel word.. (hoewel dit topic er niet over gaat :P) Ik hoop ook heeeeeel erg dat siruis weer "terug" komt omdat ik hem denk ik wel het leukste personage uit het boek vind :( maar goed "Where is Life there is hope" dus wie weet :wink: ik denk echt er dat sirius er niet meer in voorkomt. zijn personage is doodgebloeid hij kwam ook al niet voor in boek 6 voor degene die hem gelezen hebben. en dus verwacht ik dat hij ook niet meer voorkomt in boek 7! neem maar van mij aan hij komt NIET terug! Doeg Kuzzies, D@nouk ----------------------------------- nala rowling heeft gezegdf dat niks onduidelijk blijft dus we zullen het wel te weten krijgen :lol: maar ik denk dat harry nog een keer zo is overweldigd door verdriet dat hij door het gordijn springt mischien klopt dit niet met deel 6 maar ik wacht nog op de ned. vertaling duzzz..... :D ----------------------------------- Timy92 Hy... iik heb hier ook over angedacht en ik weet niet of dit er al staat (geen zin om de hele topic af the gaan) :wink: maar later in het boek staat iets wat luna zegt:: (haar moeder is dood) het is niet zo dat ik ma nooit meer zal zien. eh..neeh? zij jarry onzeker ze schudde ongelovig haar hoofd. kom hou harry. Je hebt ze toch zelf gehoord, achter het gordijn? bedoel je... in de kamer met de poort. Je kon ze net niet zien, maar ze waren er. Je hebt ze gehoord. en later staat er dat harry haar geloofde enzo dus ik denk wel dat er IETS is...alluwel ik denk niet dat hij niet dood is, maar ik denk ook niet dat hij echt zo dood is dat hij niet meer terug kan komen, heel vaha in ieder geval :? ----------------------------------- lady yuna volgens mij heeft het een beetje hetzelfde effect als de terzielers, mensen die iemand hebben zien sterven, zien - of beter gezegd - horen die dan de doden. mss is het wel een portaal tussen leven en dood, een soort van barriere. levenden kunnen ze betreden, maar doden kunnen er niet weg. en niet vergeten, er was een voor- en achterkant. daar zou ook nog verschil kunnen tussen zijn. en Me17, schaam je je niet? ----------------------------------- x_dancegirl_x Ik weet niet zeker of Sirius wel echt dood is. Hij heeft een rode straal tegen zijn borst gekregen, en was dat geen verlamstraal? Het kan natuurlijk wel zijn dat zijn hart verlamd is... ----------------------------------- Ronald Weasley Ik vind het ook zo stom dat als Harry zoveel van Sirius houdt, hij zichzelf niet heeft losgetrokken van de mensen die hem tegenhielden en het gordijntje aan de kant schoof ofzo. ----------------------------------- B_hp_F Ik denk..dat daar achter gewoon...een muur zit Sirius is dood...en beelf dus liggen...vandaar dat Lupos ook zei dat het niet meer gered kon worden DAT IS WAT IK DENK <--- die stemmen is een Misterie...kIjk ik heb deel 6 nog niet gelezen dus ik weet echt niet wat het is...ik zal zien ;) hp roelt ----------------------------------- angel_fairies Nu jullie het zeggen, er is idd niet veel gezegd over de dood van sirius, mss komt hij is het laatste boek ineens terug opduiken ofzo... ----------------------------------- Rommela_Dingeloording Om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij stil gestaan dat er nog wel iets achter die gordijnen zit. Heb altokd ge dacht dat hij gewoon dood was. maar het kan best zijn dat hij nog leeft ----------------------------------- ron_wezel Maar dan vraag ik mij af, wat zou er gebeurd zijn als Harry Sirius vanachter dat gordijn trok? Zou zijn hoofd er dan af zijn, of gewoon dood? ----------------------------------- Feniks! Hmm.. ik hoop in iedergeval dat sirius niet 'echt' dood is want kvon em net zo leuk :shock: Het kan natuurlijk dat hij achter dat gordijn zit... Die loena zij toen ook over haar dode moeder "maar ik zie haar nog wel eens" ofzo dus het kan zijn dat ze met zn allen daar achter dat gordijn zitte :P ----------------------------------- Viktor Krumml Ja ik heb er lang over zitten nadenken. Ze zijn er heel vaag over en je krijgt niet echt te weten WAT er nou is. Lupos weet het volgens mij want hij zegt ongeveer: Laat maar Harry, het is voorbij. Heeft hij ervaring dat hij ook iemand is verloren die er aan werkte? Hoe weet hij het? Misschien krijgen we het te weten als Harry meerderjarig is in deel 7 ----------------------------------- caunt dracul tjah.. t blijft een vaag onderwerp.. en als k geruchten m0et geloven van b0ek 7 gaan die spiegeltjes die sirius aan harry gaf weer een rol spelen.. misschien dat sirius die mee had ofzow.. :?: greetzCD ----------------------------------- Nariël Oronar Ik heb er een hele tijd over gepiekert maar ik vond het antwoord niet. Misschien is Sirius gedoemd om eeuwig achter dat gordijn rond te dwalen, samen met andere dolende zielen? (god dat klinkt dramatisch) ----------------------------------- D@@n Ik denk dat er achter het gordijn mensen staan die overleden zijn. Bijvoorbeeld bij Harry: Mensen die bij Harry in de buurt zijn overleden zijn daar(zijn naasten). Ik denk dat eracher het gordijn staan(voor Harry dan): James, Lily, Sirius en Carlo. Loena had ook iemand dood zien gaan(haar oma) Zij hoorden er ook stemmen achter. ----------------------------------- Miss Blacks In een ander topic hebben ze het over of harry wel of niet een Onvergeeflijke Vloek zal durven gebruiken tegen Voldemort. Nu kwam bij mij ineens een vage gedachte op: wat als Voldemort erachter valt? Als hij zijn Gruzielementen nog heeft, leeft hij dan nog en komt hij dan weer terug? als hij ze niet meer heeft, dan gaat hij toch ook dood? Alleen denk ik niet dat Rowling dit in boek 7 laat komen, het is niet origineel meer omdat Sirius ook op deze manier aan zijn einde is gekomen... Ik denk dat het gordijn een soort begraafplaats is voor tovenaars, omdat Harry en Loena stemmen erachter vandaan hoorden komen. ----------------------------------- teule ik denk dat het een plaats is waar doden met hun geest naartoe kunne (niet zon geest als nick bijv. maar je ziel zegmaar :S:S) ----------------------------------- bellatrix Bellatrix heeft toch de avada kadavra-vloek tegen Sirius? :!: Dan ben je natuurlijk wel dood :twisted: Wat dat gordijn betreft, het is natuurlijk ook wel het ministerie van MYSTERIE.Het zal ook wel de bedoeling zijn dat het een beetje mysterieus is.Misschien komen we nog wel te weten wat er zich achter het gordijn bevind, maar ik denk niet dat het nog een belangrijke rol zal spelen. ----------------------------------- bellatrix Bellatrix heeft toch de avada kadavra-vloek tegen Sirius? :!: Dan ben je natuurlijk wel dood :twisted: Wat dat gordijn betreft, het is natuurlijk ook wel het ministerie van MYSTERIE.Het zal ook wel de bedoeling zijn dat het een beetje mysterieus is.Misschien komen we nog wel te weten wat er zich achter het gordijn bevind, maar ik denk niet dat het nog een belangrijke rol zal spelen. ----------------------------------- bellatrix Bellatrix heeft toch de avada kadavra-vloek tegen Sirius? :!: Dan ben je natuurlijk wel dood :twisted: Wat dat gordijn betreft, het is natuurlijk ook wel het ministerie van MYSTERIE.Het zal ook wel de bedoeling zijn dat het een beetje mysterieus is.Misschien komen we nog wel te weten wat er zich achter het gordijn bevind, maar ik denk niet dat het nog een belangrijke rol zal spelen. ----------------------------------- Frog Choir ik snap eerlijk gezegt heel boek 5 niet meer.. (misschien om het feit dak hem nog maar 3x heb gelezen :oops: ), maar die prophecy (profetie) daar snap ik ook niks van.. dat hele departement van Mystificatie snapk ook niet.. en al helemaal neit wat er daarbinnen nou precies gebeurt. Die hersenen, wat zijn dat dan weer :? (moet nodig boek 5 gaan lezen :D ) en dan dat gordijn, derachter met die "dode" zielen :? .. en daar valt Sirius dan weer bij. Er zijn geruchten dat Sirius wel terug zou komen op een of andere manier terug zou komen.. dus.. we zullen zien.. misschien gebeurt en ngo wat in boek 7 :D ik hoop in ieder geval dat hij terugkomt! ----------------------------------- lady kruml ik heb geen idee wat er achter het gordijn is. Als we loena moeten geloven zijn het de doden die je hoort verluisteren, maar loena gelooft wel meer in rare dingen. Wat ik ook vreemd vind is dat er geen lichaam van sirius is, waar is dat dan? ik hoop dat we hier nog een verklaring voor krijgen wat ik vroeg het me ook af . ----------------------------------- cha0xz Ja hij zal inderdaad wel dood zijn. Maar ik hoop en dat is JKR ons wel verschuldigt een beetje meer uitleg over hoe en wat dat gordijn juist is. Het is beetje een open onderwerp. ----------------------------------- fred_en_george ik weet niet of sirius dood is de verbloemisten moeten toch weten wat er achter dat gordijn is zoja kunnen ze hem der tog wel uit halen dat zou wel mooi zijn ! ----------------------------------- pottermania Ik vind het eigenlijk wel vaag, want Sirius valt achter het gordijn maar Harry kon er wel achterlangs kijken? Ik snap niet hoe ik me dit moet inbeelden. :S Oke beetje vaag maar ja. Maar ik denk dat je het gordijn als het gordijn op een echt podium moet zien. Ze maken zich achter het gordijn op klaar voor het stuk. Je leven kan je als je eigen film zien, je bepaalt zelf wie er in meespelen en welke locaties je kiest. Misschien is er achter het gordijn het "klaarmaken" voor hun volgende "film" Wat ik me eerder afvraag is: Wat fluisterden de "doden" ? Ik bedoel, je kan iemand horen fluisteren, dus soms ook horen wat ze zeggen. Wat zouden ze zeggen? ----------------------------------- MartenVilijn het is inderdaad best vaag :? hij vliegt door een gordijn en is zo verdwenen!! maakt de acceptatie van zijn dood ook een stuk moeilijker :( @ Pottermania: dat gordijn zit in een boog middenin de zaal, hangt daar maar.. het zit dus niet tegen een muur ofzo en er zitook geen ruimte achter..! daarom kan Harry erachter kijken..de boog is niet zo groot als de hele zaal! ;) het is maar een klein stukje op het podium.. (ik heb het netweer gelezen ;)) ik vraag me ook af wat ze fluisteren! dat ze fluisteren is aannemelijk, ongeruste doden..maar wat zullen ze fluisteren? misschien de namen van degenen die ze hebben achtergelaten..? ----------------------------------- disaster ik denk dat sirius wel ECHT dood is (snif snif :cry:) ik denk ook dat dat gordijn eerder "de poort" van aarde naar 'hemel' is. (eigelijk ECHT pech als je er in valt het !!!) greetz disaster :D ----------------------------------- Regulus Ja, als je erin valt kan je niet meer terug. Waarschijnlijk ook erg pijnlijk want Sirius keek heel raar toen hij erin viel. Ze fluisteren misschien dat ze graag terug willen ofzo (ikweet ook niet) ----------------------------------- ChoChang121 Ik denk dat het ook een soort 'lokmiddel' is net als de Spiegel van Neregeb, maar dan de stemmen hoort van mensen die je graag wilt zien of er mee wilt en die er niet meer zijn. Ook iets waarbij je weg zou kwijnen, denk ik. ----------------------------------- Bee Sirius is echt wel dood, daar kunnen we niet onderuit. Maar wat is dat gordijn dan? Ik dacht altijd dat het de 'poort naar de andere kant' was. In die kamer komen volgens mij de overleden mensen. Kiezen ze om geest te blijven dan gaan ze niet door de poort, maar als ze kiezen voor de dood wandelen ze gewoon door het gordijn. ----------------------------------- un4ever sirius is waarschijnlijk dood ergens moest hij dood want anders kon hij harry nog beschermen tegenover voldemort dus rowling zal hem wel doodgemaakt hebben :( ----------------------------------- LadyD Ik dnek dat Sirius gewoon dood is.. We kunnen wel allemaal excuses gaan verzinnen in de hoop dat hij misscien niet dood is, maar dat is onzin.. Wanneer je achter het gordijn valt ben je weg, dood, verdwenen van deze wereld.. ----------------------------------- un4ever Ik dnek dat Sirius gewoon dood is.. We kunnen wel allemaal excuses gaan verzinnen in de hoop dat hij misscien niet dood is, maar dat is onzin.. Wanneer je achter het gordijn valt ben je weg, dood, verdwenen van deze wereld.. ze heeft gelijk we moeten maar aannemen dat sirius weg is hij komt niet meer terug anders was hij er niet achter gevallen hij kan zich nu toch moeilijk aan dat gordijn vasthouden he sirius is dood en we moeten dat maar accepteren ----------------------------------- Feel<Free Het departement van Mystificatie onderzoekt dingen zoals de dood, liefde, Kennis en veel meer andere dingen. Zou dat gordijn geen poort kunnen zijn voor de verbloemisten om de dood te kunnen onderzoeken ? ----------------------------------- No Ik dnek dat Sirius gewoon dood is.. We kunnen wel allemaal excuses gaan verzinnen in de hoop dat hij misscien niet dood is, maar dat is onzin.. Wanneer je achter het gordijn valt ben je weg, dood, verdwenen van deze wereld.. ze heeft gelijk we moeten maar aannemen dat sirius weg is hij komt niet meer terug anders was hij er niet achter gevallen hij kan zich nu toch moeilijk aan dat gordijn vasthouden he sirius is dood en we moeten dat maar accepteren Nou ik denk dat sirius wel terugkomt. Er is een gerucht dat er personage die dood was weer leeft en overleeft tegen strijd van Voldie. En gezien dat Perkie nooit meer terugkomt is Sirius een logische keus, toch? ----------------------------------- Bee Nou ik denk dat sirius wel terugkomt. Er is een gerucht dat er personage die dood was weer leeft en overleeft tegen strijd van Voldie. En gezien dat Perkie nooit meer terugkomt is Sirius een logische keus, toch? Logisch ja, maar ik denk het niet. Dat doet Rowling gewoon niet, is te logisch... Siris is gewoon te voorspelbaar. Ik hoop trouwens dat hij gewoon dood blijft. ----------------------------------- Su Li Nou ik denk dat sirius wel terugkomt. Er is een gerucht dat er personage die dood was weer leeft en overleeft tegen strijd van Voldie. En gezien dat Perkie nooit meer terugkomt is Sirius een logische keus, toch? IK denk eerder dat Sirius gewoon dood is. Je kan de doden toch niet meer tot leven wekken, dat wordt zo vaak in de boeken gezegd. Misschien zal het gordijn nog een belangrijke rol spelen in de strijd tussen Harry en Voldemort, wie weet. ----------------------------------- Witch_Eva *kickt topic zwaar omhoog* De reeks is nu voorbij en we zijn nog steeds niet helemaal duidelijker geworden wat er nu achter dat gordijn zit. Ik vind het sowieso raar dat zo'n ding daar zomaar staat. Stel voor dat je struikelt of zo dan ben je meteen dood. Ik snap niet wat zo'n functie kan hebben. Dat je een gordijn er neer zet en dat je dan naar een "andere wereld" oftewel dood gaat. Je kan namelijk niet meer terug komen uit dat gordijn. En we hebben in boek 7 gezien dat Sirius gewoon bij Remus,James en Lily is dus hij is wel weer terug bij zijn vrienden in de geestenwereld en dus niet op een andere plek. Ik snap dus eigenlijk ook niet wat dat gordijn er doet. ----------------------------------- Tyrael Rowling heeft het nog niet bekend gemaakt maar ik denk dat het een poort is naar de Hemel / andere wereld of iets dergelijks. Sirius was al dood toen hij door die poort viel en toen Harry dicht bij die poort ging staan hoorde hij stemmen. Volgens Luna waren dat de stemmen van je overlevende dierbaren. Die poort staat trouwens in het departement van mystificatie, dus alleen verbloemisten mogen daarbij komen. Op het departement bestuderen ze grote krachten, dus waarschijnlijk bestuderen ze in de kamer van het gordijn de dood. ----------------------------------- Witch_Eva Ja inderdaad het is een poort naar een andere wereld. Dat staat ook zo in de boeken omschreven. Maar dan blijft het nog een vaag feit waarom zo'n ding daar staat en wat voor nut het heeft. Ik geloof overigens niet dat Sirius dood was voordat hij de poort in ging. Hij werd namelijk niet getroffen door een AK curse. Daarbij vraag ik me dus ook af wat het Ministerie met dat gordijn doet. Ik hoop echt dat dit nog een keer uitgelegt word. ----------------------------------- Tyrael Ik heb mijn post even ge-edit en dat is wat ik denk. Over Sirius Zwarts weten we niks zeker. Er staat dacht ik wel geschreven dat een vloek hij treft midden in zijn borst maar of dit de AK curse is of niet, weten we niet. Als je door die poort valt kun je er niet meer uit komen. Dat is hetzelfde als je dood bent, dan is het ook onmogelijk, zelfs met toverkracht, om weer levend te worden. ----------------------------------- Witch_Eva Ik heb mijn post even ge-edit en dat is wat ik denk. Over Sirius Zwarts weten we niks zeker. Er staat dacht ik wel geschreven dat een vloek hij treft midden in zijn borst maar of dit de AK curse is of niet, weten we niet. Als je door die poort valt kun je er niet meer uit komen. Dat is hetzelfde als je dood bent, dan is het ook onmogelijk, zelfs met toverkracht, om weer levend te worden. De curse was geen AK curse aangezien de vloek die Bellatrix vuurde op Sirius een rood licht had. En een AK curse een groen licht heeft. Dus dan kan je een beetje nagaan dat het geen AK curse was. [a] ----------------------------------- Helen Was een rode straal geen verstijfspreuk? Ik meende zo iets gelezen te hebben op een ander forum. En klopt het dat Harry en co dat ding eerder zijn tegengekomen? Ze waren in dat ministerie in een of andere kamer waar Harry stemmen hoorde. Hermione zei dat hij daar weg moest gaan omdat het best wel eens gevaarlijk kon zijn. Een tijdje later viel Serius erin. Geen idee of dat hetzelfde is maar ik meende ook gelezen te hebben dat toen Harry er was, het in de vloer was. ----------------------------------- Lady Voldermort ^ Klopt, de stupifyspreuk is rood, maar in de film is de vloek die Bellatrix afvuurt wél groen - dus wel de Avada Kedavra toch? *Zo lang geleden dat ik de film heb gezien* En Harry zag het gordijn toch al eerder, toen ze op zoek waren naar Sirius toch? Ze kwamen in die kamer terecht en Harry werd naar het gordijn toe getrokken. Hermelien zei dat ze beter op zoek konden gaan naar Sirius en láter kwamen ze weer in de kamer terecht. Als ik het goed heb (A) ----------------------------------- Helen Precies, dat zei ik dus ook al. Dat ze het gordijn al eerder waren tegen gekomen. En ik geloof dat het idd in de film een groene straal was. Maar ik denk dat, dat gedaan is voor de mensen die het boek niet woord voor woord kennen. Dus puur om het begrijpelijk te houden. Best een goede oplossing dus. ----------------------------------- kirrsten Ik dacht dat ze in het boek sirius met paralitus raakte, waardoor hij door het gordijn viel, dat gordijn was dus de poort naar de dood, dus was sirius inderdaad dood, In de film scheeuwt bella inderdaad de AK-vloek,(inc groen licht) Edit hier staat nog wat over 'de poort van saturnus' http://www.harrypotterforseekers.com/nl/symbols/andere.php#saturnus ----------------------------------- Tyrael Ik heb mijn post even ge-edit en dat is wat ik denk. Over Sirius Zwarts weten we niks zeker. Er staat dacht ik wel geschreven dat een vloek hij treft midden in zijn borst maar of dit de AK curse is of niet, weten we niet. Als je door die poort valt kun je er niet meer uit komen. Dat is hetzelfde als je dood bent, dan is het ook onmogelijk, zelfs met toverkracht, om weer levend te worden. De curse was geen AK curse aangezien de vloek die Bellatrix vuurde op Sirius een rood licht had. En een AK curse een groen licht heeft. Dus dan kan je een beetje nagaan dat het geen AK curse was. Een ontzettende late reactie maar ik heb het nog even herlezen. Dit staat in de Nederlandse vertaling: een rode lichtstraal (paralitis lijkt mij) mist Sirius net en de volgende lichtstraal raakt hem recht in de borst. Welke spreuk het was, blijft onduidelijk. Het kan een AK-curse zijn maar ook een verlammingsspreuk. ----------------------------------- berry6145 Ik heb mijn post even ge-edit en dat is wat ik denk. Over Sirius Zwarts weten we niks zeker. Er staat dacht ik wel geschreven dat een vloek hij treft midden in zijn borst maar of dit de AK curse is of niet, weten we niet. Als je door die poort valt kun je er niet meer uit komen. Dat is hetzelfde als je dood bent, dan is het ook onmogelijk, zelfs met toverkracht, om weer levend te worden. De curse was geen AK curse aangezien de vloek die Bellatrix vuurde op Sirius een rood licht had. En een AK curse een groen licht heeft. Dus dan kan je een beetje nagaan dat het geen AK curse was. Een ontzettende late reactie maar ik heb het nog even herlezen. Dit staat in de Nederlandse vertaling: een rode lichtstraal (paralitis lijkt mij) mist Sirius net en de volgende lichtstraal raakt hem recht in de borst. Welke spreuk het was, blijft onduidelijk. Het kan een AK-curse zijn maar ook een verlammingsspreuk. maar die spreuk doet er volgensmij niet aan toe, hij viel achter het gordijn en daardoor is hij dood gegaan, dus het kan ook paralitis ofzo geweest zijn maar door die spreuk was hij toch niet dood gegaan? ----------------------------------- Mrs. Norks Ik snap het nut er niet van. Van het feit dat Sirius door het gordijn gevallen is. Volgens mij is dit misschien een goede te stellen vraag aan J.K. Rowling, toch? ----------------------------------- Miss Zwarts Volgensmij is het als je door het gordijn valt dat je dood bent. Zelfs als je van tevoren nog zo gezond als een vis was. In de film is het Avada Kedavra omdat ze weten dat je daaraan sterft. Dan is het ook dat Sirius écht dood is. In het boek, iemand zei het net al. Een lichtstraal is rood, dat is dan zo goed als zeker Paralitis. Maar de tweede, dat zou vanalles kunnen zijn. Avada Kedavra, Paralitis, zelfs een simpel spreukje dat je achterover duwt. ----------------------------------- horse2freakje Loena zei dat ze ook stemmen hoorde achter de gordijnen. Waarschijnlijk hoorde zij haar dode moeder. Harry hoorde hoogstwaarschijnlijk zijn overleden ouders. Ik denk dat Sirius al dood was voordat hij erdoorheen viel, omdat hij door de avada kedavra vloek geraakt was. Dan ben je namelijk dood, en daar kan niemand wat aan doen. Oke, Harry als uitzondering. De-jongen-die-bleef-leven. Maar Sirius is niet de-peetvader-van-de-jongen-de-bleef-leven-en-daarom-zelf-ook-bleef-leven. (geen misverstand ervan maken, ik weet dat hij de peetvader van Harry is!) ----------------------------------- Yazz ik denk dat het net zoals bij terzielers is, alleen mensen die iemand hebben weten sterven,konden die mensen horen achter het gordijn. en of sirius gestorven is door de AK-curse of niet,maakt niet uit denk ik, als je door het gordijn viel,ben je dood allez dit is toch hoe ik denk dat het is :) ----------------------------------- Mazrak Volgens mij is het ook een poort naar het hiernamaals of het dodenrijk of hoe je het wilt noemen. Maar het is jammer dat we niet meer informatie hebben gekregen hierover. Ik dacht echt dat er in boek 6 of 7 meer informatie hierover gegeven zou worden. Jammer. -----------------------------------