Anderling Ik heb uit de bib een boek genaamd De Wereld Van Harry Potter,en ik vind het wel intressant.Het gaat over draken,mandragora's,heksenvervolgingen... Ik vroeg me af wat jullie van dit soort boeken vinden en hoeveel jullie er al gelezen hebben. Het mijne blijft tot nu toe steken op 1. xxx, Anderling ----------------------------------- koen ik heb er nog geen gelezen maar ik vind t aan de ene kant een beetje onzin omdat je nooit weet of t helemaal klopt omdat jk ze niet geschreven heeft, maar aan de andere kant lijkt t me wel leuk tis toch harry potter... ----------------------------------- kydnav ik heb er tot nu toe 2 gelezen maar dan in het engels. Dat zijn: "The unofficial ultimate guide to the world off Harry Potter" en "The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans". ik wil ook nog het vervolg op de eerste gaan lezen maar die moet ik dan eerst gaan kopen en eigenlijk wacht ik nog op de nieuwste uitgaven. ze zijn in ieder geval heel erg goed!!! kydnav ----------------------------------- Rudy Ik heb er nog geen van gelezen... Omdat ik denk dat zulke boeken een deel van je eigen fantasie afnemen... En dat vind ik zeer kwalijk... Daarom raadt ik het ook af (ook in de klas) om zulke boeken te lezen... Films halen ook wat eigen fantasie weg, helaas. Maar gelukkig blijft er toch nog veel over om over te fantaseren. Het mag duidelijk zijn. Ik vind eigen fantasie (en de ontwikkeling hiervan) erg belangrijk. ----------------------------------- Savan ik heb er een gelezen uhm hoe heet hij:... volgens mij wat is harry potter. daar geven ze dus uitleg wat het is daar zeggen ze bijv: dat harry geen gewone jonegn is ofzow! maar ze verklappen verder niets. verder lees ik niets dan kan je niet meer fantaseren:( ----------------------------------- MeLoveSnape Ik heb nog geen één uitlegboekje gelezen over HP. Wel heb ik die twee kleine boekjes gelezen waar die aantekeningen van Harry en Ron in staan. *denkt* Fabeldieren en waar ze te vinden en Zwerkbal door de eeuwen heen. Zulk soort boekjes kunnen best handig zijn maar ik heb ze nog nooit gelezen dus ik weet niet wat het toevoegt aan de boeken zelf... ----------------------------------- kydnav Ik heb er nog geen van gelezen... Omdat ik denk dat zulke boeken een deel van je eigen fantasie afnemen... En dat vind ik zeer kwalijk... Daarom raadt ik het ook af (ook in de klas) om zulke boeken te lezen... Films halen ook wat eigen fantasie weg, helaas. Maar gelukkig blijft er toch nog veel over om over te fantaseren. Het mag duidelijk zijn. Ik vind eigen fantasie (en de ontwikkeling hiervan) erg belangrijk. Ik wil dit zeer zeker tegen spreken. Ik heb dan wel twee boeken gelezen maar je kan niet zeggen dan mijn eigen fantasie wat betreft fantasie slecht is. Het heeft mij zelf gestimuleerd om mee te gaan onderzoeken. En hoewel ik al heel veel van de clues die daar werden beschreven zelf al had ontdekt, vind ik dat het hele goede naslagwerken zijn. Ik denk dat je als je zegt dat zulke boeken een deel van je fantasie afnemen, een beetje op Zwamdrift lijkt met haar opmerking over Hermelien en haar boeken. Dit omdat deze boeken niet meer dan een bron van informatie zijn. Zelfs de filosofie propagandeert deze manier van informatie en inzicht vergaren. Deze leert je eerst inzicht te krijgen in de denkbeelden van de grote en bekende filosofen voordat je zelf moet gaan filosoferen. Dit om je denkbeeld te verruimen. Als je werk van anderen leest kom je vaak op bepaalde dingen / idee"en waar je zelf nooit op was gekomen. Door dit wel te lezen, ontwikkel je een eigenschap wat zijn perspectieve lenigheid noemen. Het vermogen om van perspectief te wisselen (een bepaald punt van verschillende zichten bekijken). Ikzelf vind dit heel logisch. Je moet nooit alleen op jezelf durfen te vertrouwen, gewoonweg omdat jezelf niet superieur bent. Je kan gewoon niet alles weten. Nog even een opmerking in trant van jouw perspectief. Eigenlijk gebeurt in die boeken precies hetzelfde als we hier op het forum doen. En ik wil niet heel lullig klinken ofzo. Maar wat doe je dan hier als je je eigen fantasien niet wil verknoeien (zoals je met die boeken blijkbaar zou doen). Nou ja, je hoeft het niet met me eens te zijn maar dat is mijn perspectief. Ik snap die van jou ook wel, maar ik is niet helemaal logisch als je het bovenstaande leest... xxx kydnav ----------------------------------- Fleur Delacour Ik heb er nog geen van gelezen... Omdat ik denk dat zulke boeken een deel van je eigen fantasie afnemen... En dat vind ik zeer kwalijk... Daarom raadt ik het ook af (ook in de klas) om zulke boeken te lezen... Films halen ook wat eigen fantasie weg, helaas. Maar gelukkig blijft er toch nog veel over om over te fantaseren. Het mag duidelijk zijn. Ik vind eigen fantasie (en de ontwikkeling hiervan) erg belangrijk. Ik wil dit ook even tegenspreken. Ik lees op dit moment zo'n 'uitlegboek', en ik heb er ook nog één in de kast staan. Ik zou iedere HPFreak die ook maar een beetje ge'interesseerd is in theorieën en wat er gebeurd in de volgende boeken ze willen aanraden. Het is ontzettend leuk om ze te lezen; er wordt veel gespeculeerd over wat er gebeurd in de volgende boeken. Het neemt absoluut je fantasie niet weg (hoe wil zo'n boek je fantasie wegnemen eigenlijk? Dat snap ik niet zo goed). Met dat stukje over de films ben ik het helemaal met je eens; die nemen zeker je eigen fanrasie weg, maar ja, als je de boeken leest vóórdat je de films kijkt, dan heb je daar ook geen last van. ----------------------------------- lunaaa Ik denk juist dat het lezen van een goed uitlegboek je fantasie kan stimuleren. Wat zij als theorie aanreiken, zie je voor je, en je vindt het aannemelijk, of juist niet, en bedenkt weer je eigen theorie. Heb zelf nog nooit een uitleenboek gelezen, geen geld voor, en zie ze niet echt in de bieb staan. ----------------------------------- Fleur Delacour ik heb er tot nu toe 2 gelezen maar dan in het engels. Dat zijn: "The unofficial ultimate guide to the world off Harry Potter" en "The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans". ik wil ook nog het vervolg op de eerste gaan lezen maar die moet ik dan eerst gaan kopen en eigenlijk wacht ik nog op de nieuwste uitgaven. ze zijn in ieder geval heel erg goed!!! kydnav Ik heb 'The Ultimate Unoffical Guide to the Mysteries of HP' ook, en het vervolg daarop; 'New Clues to HP: Book 5'. De eerste is erg goed, de tweede heb ik nog niet gelezen, want daavoor moet je eerst de eerste uithebben, en dat heb ik nog niet. De tweede heb ik wel doorgelezen, en ik moet zeggen dat 't er heel erg goed uitziet. Ook heb je op de ahterkant 2 leuke bladwijzers (1 met de regels n 1 met de 'Running Bits'; dingen waar je op moet letten tijdens het lezen), en nog een soort van pasje, een "lidmaatschap" wat zegt dat je een HPSleuth bent. Erg leuk, en zeker een aanrader. Maar Kydnav, wat staat er nou in dat Fanbook The Plot Tickens? ----------------------------------- kydnav ik heb er tot nu toe 2 gelezen maar dan in het engels. Dat zijn: "The unofficial ultimate guide to the world off Harry Potter" en "The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans". ik wil ook nog het vervolg op de eerste gaan lezen maar die moet ik dan eerst gaan kopen en eigenlijk wacht ik nog op de nieuwste uitgaven. ze zijn in ieder geval heel erg goed!!! kydnav Ik heb 'The Ultimate Unoffical Guide to the Mysteries of HP' ook, en het vervolg daarop; 'New Clues to HP: Book 5'. De eerste is erg goed, de tweede heb ik nog niet gelezen, want daavoor moet je eerst de eerste uithebben, en dat heb ik nog niet. De tweede heb ik wel doorgelezen, en ik moet zeggen dat 't er heel erg goed uitziet. Ook heb je op de ahterkant 2 leuke bladwijzers (1 met de regels n 1 met de 'Running Bits'; dingen waar je op moet letten tijdens het lezen), en nog een soort van pasje, een "lidmaatschap" wat zegt dat je een HPSleuth bent. Erg leuk, en zeker een aanrader. Maar Kydnav, wat staat er nou in dat Fanbook The Plot Tickens? er staan heel veel verschillende stukken in. Deze zijn nog nooit gepubliceerd maar wel al heel vaak zorgvuldig besproken op de forum van Mugglenet. Echt nu hebben verschillende personen de theorien en ontdekking allemaal bijelkaar tot verschillende artikels gevoegd. Het is zeer interessant en bijna elk onderwerp/vraagstuk wordt daarin wel besproken. In ben nu op de helft maar ik heb mezelf even verboden hem te lezen tot ik alle engelse boeken helemaal uit heb... Het is in ieder geval erg interessant en er staan veel ontdekkingen in waar ik nog niet van had gehoord of waarvan ik nog niet alle details wist. (en dat is erg onwaarschijnlijk als je bedenkt dat ik zowat alle forums en grote websites na loop op informatie...) xxx kydnav ----------------------------------- Lyz ik heb nog nooit zo'n boek gelezen, en ben ook absoluut niet van plan zo'n boek te gaan lezen, oa om wat Rudy zei, maar ook omdat ik het een beetje onzin vind... Harry potter boeken gaan mij om het verhaal en niet om de planten die erin staan ofzo, aangezien de heflt van wat er in die boeken staat tog niet bestaat in de echte wereld.... mar goed, das mijn mening he, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen ze juist wel willen lezen om helemaal in de wereld van harry te komen enzo, alleen denk ik er nou net niet zo over :P ----------------------------------- Mrs.M.Radcliffe 'k heb zo is een boek gekregen - weet de titel niet juist - maar ik heb er zo is met een half oog bekeken en daar werd JKR hard in zwartgemaakt duz heb'k mij is goed kwaad gemaakt ( :oops: ) en dat boek weggelegd!!!! xxxxxx ----------------------------------- kydnav ik heb nog nooit zo'n boek gelezen, en ben ook absoluut niet van plan zo'n boek te gaan lezen, oa om wat Rudy zei, maar ook omdat ik het een beetje onzin vind... Harry potter boeken gaan mij om het verhaal en niet om de planten die erin staan ofzo, aangezien de heflt van wat er in die boeken staat tog niet bestaat in de echte wereld.... mar goed, das mijn mening he, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen ze juist wel willen lezen om helemaal in de wereld van harry te komen enzo, alleen denk ik er nou net niet zo over :P in degene die ik heb staat dan helemaal niet... daar staat eigenlijk hetzelfde in als wij hier op het forum doen. Vele theorien en analyses dus... maar goed xxx kydnav ----------------------------------- Lyz ik zeg dus ook dat k t eens ben met Rudy, ik vind al die theorieën een beetje fantasie-vern**kers... zeker als het in een boek staat word het helemaal uitgewerkt enzo, en dan hou ik toch liever mn eigen fantasie... ----------------------------------- LolligLuitje Ik heb ooit één boekje over Harry Potter gelezen dat ik echt iedereen heel erg afraad De volledige titel luidt: Het Dossier van Harry Potter & J.K. Rowling & Woordenboek Het is in een woord vreselijk voor een Harry Potterfan. De schrijfster (die letterkunde heeft gestudeerd, als je het boekje leest betwijfel je dat :? ) heeft volgens mij duidelijk de boeken maar één keer gelezen. Er staan hele domme fouten in, namen worden verkeerd geschreven, maar ook de taal die wordt gebruikt is erg slecht: in de biografie van JKR staan bijvoorbeeld tegenwoordige tijd (daarna verhuist ze naar...) en verleden tijd door elkaar. en aangezien het boekje vlak na de realise van deel 4 in elkaar is geflanct (want aan het begin staat:" op dit moment dat ik schrijf ... december 2000...") is het woordenboek met de komst van deel 5 en binnenkort deel 6 helemaal niet compleet. Nu zeggen ze wel dat er een deel 2 komt, maar ik vind dat je dit soort naslagwerken niet middenin een serie kan schrijven, omdat de schrijfster dan ook niet weet hoe het afloopt. Op de achterkant staat dat het boekje handig is voor een werkstuk of spreekbeurt, maar vanwege de vele fouten niet denk ik. Kortom: dit boek heeft geen diepgang en is niet geschreven door een Harry Potter freak. Afgeraden door mij dus. ----------------------------------- Kim Als ik Fabeldieren en waar ze te vinden zijn en Zwerkbal door de eeuwen heen ook er bij tel .Heb ik er in totaal 4. De andere zijn De fantastische wereld van J.K Rowling.. alles tot in de puntjes uitgelegd over hoe klein Jk begon tot nu en de andere heet Harry Potter's Magische wereld.. over allerlei magische dingetjes waar ik best wat aan heb gehad als ik weer is even de klus kwijt was :roll: ----------------------------------- loutje Ik heb nog geen één uitlegboekje gelezen over HP. Wel heb ik die twee kleine boekjes gelezen waar die aantekeningen van Harry en Ron in staan. *denkt* Fabeldieren en waar ze te vinden en Zwerkbal door de eeuwen heen. Zulk soort boekjes kunnen best handig zijn maar ik heb ze nog nooit gelezen dus ik weet niet wat het toevoegt aan de boeken zelf... Deze boekjes zijn door j.k rowling zelf geschreven,als je ze in het engels hebt. Ik heb nog geen uitlegboeken gelezen,behalve dacht ik van wel. Ik had zo iets gekregen , harry potter zijn wereldje Echt een heel niet leuk boek,de schrijver schrijft namen verkeerd en zo en is helemaal niet geinterseerd in harry potter. Het hele boek gaat over hoeveel dingen j.k rowling uit de griekse en latijnse legendes heeft gestolen. En de schrijver vin dat duidelijk erg,en ze wil de mensen die dit boek lezen duidelijk maken dat j.k niet echt veel zelf heeft geschreven. ----------------------------------- Celeone Ik heb de Wereld van Harry Potter hier thuis liggen, omdat het handig is om te weten waar ze haar ideeën enzo allemaal vandaan heeft. Ik heb het nog niet helemaal gelezen, wel stukjes. Fabeldieren en Waar ze te Vinden en Zwerkbal door de Eeuwen heb ik ook thuis, maar dat zijn niet echt uitlegboekjes, inderdaad... ----------------------------------- Fleur Delacour hoeveel van die uitlegboeken zijn er zo en zijn ze ook geschreven door JKR Euh.. Nee, ze zijn niet geschreven door Jo, dat lijkt me een beetje onlogisch; Uitlegboeken zijn boeken geschreven door HP Fans, en staat vol met theorieeën over wat er kan gebeuren in de volgende boeken. Deze theorieeën bedenken ze door alle HP boeken uit te pluizen op aanwijzingen. Niet iets wat Jo zelf schrijft, dus. Voorbeelden van uitlegboeken: The Ultimate Unofficial Guide to the Mysteries of Harry Potter book 1-4, New Clues to Harry Potter: Book 5, The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans, De Wereld van Harry Potter. Ik heb geen idee hoeveel er in totaal zijn, maar de vier die ik net genoemd heb worden toch wel het meest gelezen, volgens mij. ----------------------------------- Cristina Ik heb 1 achtergrond boek gelezen, de wereld van Harry Potter, en dat was erg leuk. Je krijgt informatie over van alles en nog wat mythes, legendes en extra informatie over heksen, trollen en andere dingen die heel gewoon zijn in de HP boeken. Ook heb ik nog een boekje gelezen over Harry Potter de psychologie van het Harry Potter kind, waarin wordt uitgelegd waarom kinderen Harry Potter zo fascinerend vinden, hierin is het wel jammer dat de schrijfster/schrijver niet de moeite heeft genomen om de Harry Potter boeken heel goed te lezen, maar de informatie op zich is heel goed. ----------------------------------- MeLoveSnape hoeveel van die uitlegboeken zijn er zo en zijn ze ook geschreven door JKR Euh.. Nee, ze zijn niet geschreven door Jo, dat lijkt me een beetje onlogisch; Uitlegboeken zijn boeken geschreven door HP Fans, en staat vol met theorieeën over wat er kan gebeuren in de volgende boeken. Deze theorieeën bedenken ze door alle HP boeken uit te pluizen op aanwijzingen. Niet iets wat Jo zelf schrijft, dus. Voorbeelden van uitlegboeken: The Ultimate Unofficial Guide to the Mysteries of Harry Potter book 1-4, New Clues to Harry Potter: Book 5, The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans, De Wereld van Harry Potter. Ik heb geen idee hoeveel er in totaal zijn, maar de vier die ik net genoemd heb worden toch wel het meest gelezen, volgens mij. Dus eigenlijk zijn die boeken allemaal duimzuigerij? Want ik vind het af en toe best overdreven, als je ziet wat voor aanwijzingen fans allemaal uit de boeken denken te halen... En wat nog iemand anders zei: Je kunt een boek wel heel stoer "De wereld van Harry Potter" gaan noemen maar dan moet het wel een beetje over HP gaan en niet alleen al die mythische figuren en dergelijke gaan uitleggen. Volgens mij maak je dan gewoon misbruik van de naamsbekendheid van de HP boeken. Het is wel leuk om te weten wat een feniks nu precies is, maar dat dier kwam toch ook al in een heleboel andere verhalen en sagen voor? Misschien moet JKR ook eens een boek schrijven over de dieren in haar boeken die écht door haarzelf verzonnen zijn, zoals Flubberwurmen. Zoiets zou ik best willen lezen. ----------------------------------- Rayna Een aantal van dat soort boeken heb ik wel gelezen. Maar daar was ik al snel op uitgekeken omdat ik van een aantal boeken al gauw het idee kreeg dat de auteur nauwelijks de moeite had genomen om Harry Potter eens goed te lezen, laat staan een fatsoenlijk boek te schrijven. Dat soort boeken zijn aardig als je absoluut niets te doen hebt. Maar nieuwe inspiratie of iets in die richtig krijg je er absoluut niet van. Ik kan me trouwens wel herinneren dat ik één boek erg interessant vond. Ik geloof dat het 'de wetenschap volgens Harry Potter' heette, alhoewel ik daar niet helemaal zeker van ben. Het was een boek waarin de wetenschap tegenover Harry Potter stond. Dat boek heb ik in 1 ruk uitgelezen, met een ventilator naast me (hittegolf :wink: ) en het was zeker geen dun boek. Echt behoefte heb ik niet meer aan die boeken, ik kan mijn ei nu wel op het forum kwijt en daar wordt soms nog heel wat minder onzin verteld dan wat er in die boeken staat. ----------------------------------- shadowfax Ik heb 1 'uitlegboek' en dat is de Wereld van Harry Potter. Ik vind het wel een mooi boek. Er staat veel informatie in en is best goed beschreven allemaal. Ben er nog steeds in bezig. ----------------------------------- Woody ikzelf heb er nog geen gelezen want wat rudy perkamentus zij daar ben ik helemaal mee eens!het neemt je fantasie weg en ikzelf weet toch al wat over harry potter en alles daar rond dus zo'n boeken heb ik niet nodig (wij hebben in ons huis wel 3 van zo'n boekjes liggen maar dat is voor mijn broer en zus niet voor mij) woody93 ----------------------------------- kydnav hoeveel van die uitlegboeken zijn er zo en zijn ze ook geschreven door JKR Euh.. Nee, ze zijn niet geschreven door Jo, dat lijkt me een beetje onlogisch; Uitlegboeken zijn boeken geschreven door HP Fans, en staat vol met theorieeën over wat er kan gebeuren in de volgende boeken. Deze theorieeën bedenken ze door alle HP boeken uit te pluizen op aanwijzingen. Niet iets wat Jo zelf schrijft, dus. Voorbeelden van uitlegboeken: The Ultimate Unofficial Guide to the Mysteries of Harry Potter book 1-4, New Clues to Harry Potter: Book 5, The Plot Thickens ... Harry Potter Investigated by Fans for Fans, De Wereld van Harry Potter. Ik heb geen idee hoeveel er in totaal zijn, maar de vier die ik net genoemd heb worden toch wel het meest gelezen, volgens mij. Dus eigenlijk zijn die boeken allemaal duimzuigerij? Want ik vind het af en toe best overdreven, als je ziet wat voor aanwijzingen fans allemaal uit de boeken denken te halen... En wat nog iemand anders zei: Je kunt een boek wel heel stoer "De wereld van Harry Potter" gaan noemen maar dan moet het wel een beetje over HP gaan en niet alleen al die mythische figuren en dergelijke gaan uitleggen. Volgens mij maak je dan gewoon misbruik van de naamsbekendheid van de HP boeken. Het is wel leuk om te weten wat een feniks nu precies is, maar dat dier kwam toch ook al in een heleboel andere verhalen en sagen voor? Misschien moet JKR ook eens een boek schrijven over de dieren in haar boeken die écht door haarzelf verzonnen zijn, zoals Flubberwurmen. Zoiets zou ik best willen lezen. eh, dat boek dat jij zou willen lezen bestaat volgens mij al!? Fabeldieren en waar ze te vinden is door JKR zelf geschreven... maar goed, ik denk dat sommige mensen gewoon de verkeerde boeken lezen. Ik heb zelf nu 2 boeken in het engels en waarschijnlijk komt daar binnenkort er nog 1 bij... Maar goed, dat heb ik al gezegd... echter, waar jij het over hebt, met stoer doen van de wereld van Harry Potter. Deze boeken die ik heb maken heel duidelijk dat ze niet alles weten en ook niet door JKR zijn geschreven. Ze hebben daar meestal een hoofdstukje aan gewijd... En bij de boeken die ik heb staat zelfs in de titel, unofficial en by fans. Maar nog een keer, het gaat er dus om welke boeken je leest. En misschien liften ze ook wel een beetje mee op het succes van Harry Potter. Echter zijn de boeken die ik heb echt voor de dyhard fans geschreven... (en ook door dyhardfans....) xxx kydnav ----------------------------------- kydnav @Kydnav: Je noemt er twee... Ik wil er eentje gaan kopen... Welke raad je dan het allermeest aan??? Ben maar een arm studentje he? :wink: ligt eraan wat je wil lezen. De een is een zeer grondige analyse van boek 1 tot en met 4 (er is nog een vervolg over boek 5... die heb ik echter nog niet), en in de ander zitten heel veel analyses over heel veel verschillende onderwerpen (die nu aan de orde zijn). Ik denk dat je aan de eerste die ik hier noem het meeste op lange duur hebt maar die tweede is nu ook zeer gaaf... Dat moet je zelf beslissen... kydnav ----------------------------------- MeLoveSnape eh, dat boek dat jij zou willen lezen bestaat volgens mij al!? Fabeldieren en waar ze te vinden is door JKR zelf geschreven... maar goed, ik denk dat sommige mensen gewoon de verkeerde boeken lezen. Ik heb zelf nu 2 boeken in het engels en waarschijnlijk komt daar binnenkort er nog 1 bij... Maar goed, dat heb ik al gezegd... echter, waar jij het over hebt, met stoer doen van de wereld van Harry Potter. Deze boeken die ik heb maken heel duidelijk dat ze niet alles weten en ook niet door JKR zijn geschreven. Ze hebben daar meestal een hoofdstukje aan gewijd... En bij de boeken die ik heb staat zelfs in de titel, unofficial en by fans. Maar nog een keer, het gaat er dus om welke boeken je leest. En misschien liften ze ook wel een beetje mee op het succes van Harry Potter. Echter zijn de boeken die ik heb echt voor de dyhard fans geschreven... (en ook door dyhardfans....) xxx kydnav Ja maar we hebben nog niet alle boeken gehad. Ik weet niet wanneer ze ze ook alweer heeft geschreven maar het is toch nog voor boek 5? Ik heb het wel gelezen hoor maar het is nog niet helemaal volledig. Ik ben even kwijt welke dieren er nog niet instonden, sorry. Wat mij betreft komt er een officieel boek uit over die fabeldieren NA boek 7. En dan niet voor het goede doel zodat er maar een beperkte oplage is *grom*, maar gewoon voor iedereen verkrijgbaar. ----------------------------------- kydnav Ja maar we hebben nog niet alle boeken gehad. Ik weet niet wanneer ze ze ook alweer heeft geschreven maar het is toch nog voor boek 5? Ik heb het wel gelezen hoor maar het is nog niet helemaal volledig. Ik ben even kwijt welke dieren er nog niet instonden, sorry. Wat mij betreft komt er een officieel boek uit over die fabeldieren NA boek 7. En dan niet voor het goede doel zodat er maar een beperkte oplage is *grom*, maar gewoon voor iedereen verkrijgbaar.[/quote] een beperkte oplage... - gek, ik heb hem een paar maanden geleden nog kunnen bestellen en ik heb ze nu dus ook thuis - in het engels... Ik denk niet dat ze een paar dieren is vergeten, dit omdat ze het plan voor haar zeven boeken al af heeft. Ze weet dus precies welke dieren wel en niet in de boeken voorkomen. Ik ben heel benieuwd naar de dieren die ze volgens jou vergeten is. Want als je gelijk hebt, vind ik dat eigenlijk wel erg vaag... Ik denk dus ook niet dat ze zo'n officieel boek gaat schrijven en ze heeft zelf gezegd dat als ze toch nog achtergrondboekjes gaat schijven, de opbrengst dan zeker naar het goede doel gaat... ----------------------------------- Helen ik heb er nog nix van gelezen aan de ene kant lijken me het wel leuke boekjes, gewoon om wat achtergrond te kennen maar aan de andere kant kan het zoals ik al eerder heb gelezen je fantasie wegnemen ----------------------------------- Strider ik heb fabeldieren en waar ze te vinden en zwerkbal door de eeuwen heen gelezen en de wereld van harry potter staatin m'n boekenkast.Ik vind dat ze gedeeltelijk je fantasie wegnemen maar ook weer niet. ----------------------------------- Kenrick Ja dat boek heb ik ook gelezen!! Daarin worden de namen toch verklaard? Als je die boekjes van Zwerkbal door de jaren heen + Fabeldieren en waar ze te vinden zijn meerekend dan blijf ik steken op 3 :P IK lees alles, als er maar HARRY POTTER op staat! :D Gr kenrick :D ----------------------------------- Ginny_Evans Ik heb vroeger volgens mij een boekje gelezen over JK zelf hoe ze is begonnen met schrijven enzo! Ik heb het zwerkbal boekje en fabeldieren ik vind ze heel leuk om te lezen en het was ook nog voor een goed doel om ze te kopen! Verder weet ik niet of ik zon uitlegboekje ga lezen.. ik heb niet echt het gevoel dat ik dat nodig heb want de meeste dingen en aanwijzingen lijken me wel heel duidelijk! Maar misschien ga ik binnenkort wel ff in de bieb kijken of ze zon boekje hebben! ----------------------------------- Jalf Die uitlegboekjes vind ik eigenlijk best stom. Goh, er staat in wie wie is, nou nou, dat kan ik echt niet zelf bedenken. ----------------------------------- emmawatsonfan1988 Die uitlegboekjes vind ik eigenlijk best stom. Goh, er staat in wie wie is, nou nou, dat kan ik echt niet zelf bedenken. Ik heb anders een boek die allerlei achtergronden uit het verhaal uitlegd. Waar JK bijvoorbeeld de huiselfen of de eenhoorns vandaan heeft. Dat is best interessant. ----------------------------------- Jalf Die uitlegboekjes vind ik eigenlijk best stom. Goh, er staat in wie wie is, nou nou, dat kan ik echt niet zelf bedenken. Ik heb anders een boek die allerlei achtergronden uit het verhaal uitlegd. Waar JK bijvoorbeeld de huiselfen of de eenhoorns vandaan heeft. Dat is best interessant. Hoe weet je zeker dat dat boekje betrouwbaar is? Eenhoorns komen in zoveel verhalen voor, dat er geen duidelijk vinger op de afkomst te leggen lijkt me. Bovendien, vind ik het stiekum een beetje meeliften op succes van een ander... ----------------------------------- LottetjevW Ik heb ooit (zo'n drie jaar geleden) zo'n soort boekje gelezen... en dan reken ik fabeldieren en zwrkbal boekje niet mee! In dat boekje stonden alle spreuken die in de boeken voorkwamen (5 in iedergval niet want die was er toen nog niet en 4 weet ik niet zeker!) en wat de spreuk doet... en alle personen die erin voorkwamen.. Was wel grappig om te lezen maar opzich boeien die boekjes mij niet zoveel... Ik lees liever de gewone echte Harry Potter boeken... ----------------------------------- pino Nee niet echt, Ik heb wel die 2 kleine boekjes gelezen 'Zwerkbal door de eeuwen heen' en 'Fabeldieren en waar ze te vinden' maar verder niet echt, Nee. ----------------------------------- Amtjah Ik heb er nog maar 1 gelezen, namelijk De Wereled Van Harry Potter. Er staan wel hele leuke weetjes in, maar ik denk niet dat ze echt te vertrouwen zijn. De een zegt dan weer dat en de andere zegt dan weer dit. Dan vind ik dat je je geld beter aan iets kunt besteden dan aan zo'n boekjes. Ook doen de schrijvers het puur om het geld en van het succes van iemand anders. ----------------------------------- ¤lady darkmoon¤ ik heb er nog geen gelezen, maar ze lijken me wel leuk om te lezen. Ik denk niet dat ze me fantasiën over de echte harry potter boeken weg nemen, want dat had ik met de films ook niet, ik heb nog steeds m'n eigen iedeën over de personages. ----------------------------------- Taranee Ja,ik heb ook 'de wereld van Harry Potter' gelezen..(ook al vond ik er niet veel aan)De onderwerpen vond ik dus echt NIET interestant..Erg langdradig..En ik ben er niet wijzer van geworden..Want bijna alles wat er in dat boek stond wist je bijna al.. Taranee ----------------------------------- Lacrimosa Ik lees enkel de uitlegboekjes die daadwerkelijk door JK zijn geschreven en dan nog lees ik er zelden. Aan de boekjes van de zogezegde ''Potterkundigen'' *smirk* geef ik geen geld aan. De enige die er echt iets van af weet is de auteur zelf en niet zo'n zooi mensen die denken dat ze er meer van afweten. Ik heb wel één boekje, maar omdat JK het heeft geschreven en dat het voor het goede doel was. ----------------------------------- Perijn Ik heb de Wereld van Harry Potter gelezen en In de Ban van harry Potter (of ziets) Het zijn leuke boeken omdat je zo over de achtergrond van de karakters / verhalen leert. ----------------------------------- Taniatje Heb nog geen een van die boeken geleze gewoon omdat k vind dat ze idd een deel van je eigen fantasie afnemen, die bij mij heel belangrijk is. Ook ben je niet zeker of wat er verteld wordt wel waarheid is, omdat die boeken (denk ik) niet door JK geschreven zijn. ----------------------------------- Jess Ik heb er nog nooit een gelezen, ik heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord :roll: En ik heb niet echt hele positieve reacties gelezen.. 8) dus ik denk dat ik er ook maar niet aan ga beginnen (die boeken :P) ----------------------------------- Ailey Ik heb nog nooit een HPuitleg boek gelezen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er nog nooit een ben tegen gekomen en omdat ik het liever zelf wil uit vogelen. En eigenlijk snap ik inmiddels alles wel redelijk dus.. ----------------------------------- Rose Ik heb alleen die twee boekjes over zwerkbal en fabeldieren, maar heb verder eigenlijk nog nooit een uitlegboek gelezen, vind het niet echt nodig , maar is vast wel leuk hoor :D ----------------------------------- Caleb Ik heb de magische wereld van harry potter en daarin staat hoe rowling aan haar ideeën komt. en uit welke legendes en mythen de monsters en bepaalde voorwerpen komen. ----------------------------------- SinFan Hmmm heb er nog geen gelezen.. Lijkt me wel interessant..maar tja :P ik kom niet meer in de bieb:P lever mn boeken laatste tijd altijd 2 weken te laat in... Hmm :P ben ut wel van plan ooit te lezen hoor :P Als ik ooit zin heb om de bieb weer op tezoeken xD ----------------------------------- Wizardjuh Ik heb wel het Groot Toverwoordenboek. Dat is een soort woordenboek waarin alle HP-worden en namen in staan, waar ze van afstammen en wat de spreuken betekenen. Jammer genoeg gaat het maar tot en met deel 4 :cry: . Grtz, Wizardjuh ----------------------------------- Emma-fan Ik heb er maar 3 gelezen.. Fabeldieren en waar ze te vinden en Zwerkbal door de eeuwen heen En nog een maar ik ben de naam ff kwijt. Ik vond ze wel grappig, vooral Fabeldieren en waar ze te vinden, met die classificaties :P ----------------------------------- Wou[$]eR Ik geen... als ik uitleg nodig heb vraag ik het wel aan iemand van het forum ipv van die domme boekjes te kopen want de meeste van die gevallen slaan echt nergens op, had laatst zo'n boekje in mijn handen waarin alle dieren werden beschreven, beetje overdreven. ----------------------------------- Chris. Ik heb er ooit wel een gelezen, volgens mij was het "de magische wereld rondom Harry Potter" maar dat weet ik niet meer zeker. Ik vond het een niet heel goed boek. Ik zou nog wel een keer een boeken willen lezen over clues in de boeken, maar ik weet niet of die in de bieb te huur zijn of dat ze in de winkel liggen. ----------------------------------- Rayatje Ik heb al redelijk veel boeken gelezen over informatie van Harry Potter. Ikzelf heb er eentje gekocht; 'Harry Potters Wetenschap'. Verder heb ik gelezen; 'De magie van Harry Potter' (of zo iets) en nog een boek genaamd 'De wondere wereld van J.k. Rowling' (of zo iets ^^"). Verder heb ik in de Standaard Boekhandel soms is door boeken doorgebladerd, maar daar blijft het bij. Ik zou wel 'Zwerkbal door de Eeuwen heen' en 'Fabeldieren en waar ze te vinden zijn' zou ik graag willen lezen/hebben. Trouwens, uitlegboeken zijn boeken met informatie/uitleg over Harry Potter en zijn wereld. ----------------------------------- Lupos-freak Een tijdje geleden heb ik 'De wereld van Harry Potter''Het Groot Toverwoordenboek', van Barbara Maria Zollner. Hierin staan alle HP-woorden van het Engels naar het Nederlands. Heel erg leuk, ook leuk om gewoon eens te doorbladeren... P.S. Druk eens op de links... ----------------------------------- Rene Nee, dat vind ik niet leuk. Daar zit niet echt een verhaal in geloof ik als ik het zo hoor. Tenminste, is dat een beetje het zelfde principe als Zwerkbal door de Eeuwen Heen en Fabeldieren en waar ze te vinden? ----------------------------------- anavrin Ik heb nog geen 'extra' boeken over HP gelezen; misschien doe ik het ooit wel eens al ik tijd heb (en ze weet te vinden). Momenteel zou een gids met betrekking tot de 'clues' in boek 6 wel leuk zijn, maar na het verschijnen van boek 7 denk ik dat we aan de meeste van die interpretaties en editorialen niet veel meer zullen hebben. Ze lijken mij alleen interessant leesvoer als je halsstarrig uitkijkt naar boek 7 :) Maar na het verschijnen hiervan gaan ze, vrees ik, hun waarde/nut verliezen. Fabeldieren en waar ze te vinden en Zwerkbal door de eeuwen heen zijn dan weer boeken die meer inzicht geven in de Potter-wereld zonder écht gerelateerd te zijn met de verhaallijnen. Qua diepteverwerking zou dit ook na het verschijnen van het laatste boek zijn waarde behouden. ----------------------------------- Bee Wat zijn uitlegboeken????????? inderdaad, nog nooooit van gehoord :S Boeken die je extra informatie geven over de dingen die met Harry Potter te maken hebben. Soort achtergrond informatie. Maar je moet de boeken niet gelezen hebben om het verhaal te snappen. ----------------------------------- Marauder* ik heb nu een boek over Harry Potters Wetenschap (best wel dik) en nog een klein boekje ook over HP ----------------------------------- Sweet Hermione Ik heb er twee van gelezen, ik geloof ''De wereld van Harry Potter'' en nog eentje. Maar de meeste informatie wist ik al, door algemene kennis ^^ en door Internet. Ik was al heel vroeg op dergelijke info gestuit op het web. Verder heb ik ''Het dossier van J.K.Rowling en Harry Potter'', die was wel leuk. En ik heb de twee kleine boekjes, ''Zwerkbal'''en ''Fabeldieren''. ----------------------------------- fuji Het concept 'uitlegboeken' is gewoon stom, het zijn FANTASIE boeken, waarbij je je FANTASIE moet gebruiken dat is juist het leuke eraan (stomme films!!) uitlegboek???? Begrijp het zoals je zelf wil, interpreteer het op je eigen manier! ----------------------------------- lijpeloena ik heb ook het boek de wereld van harry potter gelezen maar ik vond het een beetje een vaag boek maar dat kan natuurlijk gewoon aan mij liggen. voor de rest heb ik er geen 1 meer gelezen ----------------------------------- San Riddle Het zijn idd geen leesboeken. Het zijn gewoon een soort woordenboeken met een kort verhaaltje en wat weetjes erbij. Maar het is wel heel interessant om te lezen :) Ik ben nou in de bieb opzoek naar de biografie van Rowling, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Weet iemand of je die nog kan kopen? En zoja waar dan? ----------------------------------- Witch_Eva Weet iemand of je die nog kan kopen? En zoja waar dan? Euhm ik zou zeggen kijk op marktplaats... Dat doe ik wel altijd.. Maar nee ik heb nog nooit van ie uitlegboeken gelezen.. Wel inderdaad dat boekje van JKR (dat interview) en dan de schoolboekjes die JKR zelf geschreven heeft... Maar andere boeken heb ik niet gelezen.. Het is ook onzin vind ik, dat iemand zo mee kan liften met het succes van iemand anders.. Dan denk ik: "Heb je zelf geen fantasie ofzo" Maar ja misschien moet ik eerst maar eens de boekjes gaan lezen, voordat ik m'n mening geef.. :wink: ----------------------------------- FireBolt428 De wereld van harry potter,...nog een interessant boek en een mooie kaft, die heeft mijn broer eens voor mij besteld bij een boekenclub.... FB428 ----------------------------------- magical Ik heb ze alle dire al gelezen: Dr wereld van Harry Potter, Fabeldieren en waar ze te vinden en dan nog die over zwerkbal. De wereld van HP vond ik wel het leukst omdat de kaft er leuk uitziet en je zo toch nog wat leert want J.K.Rowling herleidt veel dingen van mythes of legende en dat is wel leuk. Die van fabeldieren vond ik wat minder ik vond hem raar. En die van zwerkbal daar vond ik die manouvres wel leuk erg grappifg! Maar ik heb ze zelf niet ze komen uit de bib zelf kopen doe ik niett omdat ik weet dat ik ze niet meer ga lezen nu ik ze al eens gelezen heb. Maar misschien lees ik De Werled Van HP nog wel eens EDIT: Weet iemand of je die nog kan kopen? En zoja waar dan? Ja kan ze vaak bestellen bij de boekenclub of bij de CDVD(België) ----------------------------------- daniel lovaa ik heb ok de wereld van harry potter gelzen nou ja nog niet helemaal maar ik ben er een beetje mee bezig weetje..:P vind hem wel intressant enzo maarr mij maken die dingen niet zo uit .. ik vindt de echte hp boeken veel leukerrr ----------------------------------- Choco Hm.. Ik heb er nog nooit een gelezen, en ben ook niet van plan om het te doen. Het is leuk dat die boekjes er zijn, maar ik lees liever dan nog een keer de gewone Harry Potter boeken ----------------------------------- Chris. Ik heb pas twee van die boeken gekocht, namelijk Ultimate Unofficial Guide to the Mysteries of Harry Potter deel 1 (over boek 1-4) en deel 2 (over boek 5). Wat ik tot nu toe er van gelezen heb, vond ik ze goed en erg interessant, maar soms is het allemaal erg overdreven. Het is ook handig als je even wilt opzoeken wat er precies op een moment is gebeurd. Ik wil misschien de twee boekjes van Comic Relief ook nog een keer bestellen, volgens mij zijn ze nu in de aanbieding bij BOL. En de nieuwe encyclopedie van Rowling, als die uitkomt, lijkt me erg interessant want dan krijgen we antwoorden op (bijna) alle vragen die we nog hebben. ----------------------------------- Deatheaterstan ik heb de wereld van harry potter gelezen, daar worden allemaal feitjes over weerwolven,kobolten of kobolden (geen idee hoe je het schrijft) en allemaal andere beesten,toverdrankjes enz. ----------------------------------- Addiie Ja, ik heb wel van dat soort boeken gelezen. "De Magische Wereld van Harry Potter", "Harry Potter Woordenboek"... Oké, dat woordenboek is niet echt een uitlegboek, maar best wel handig voor als je bijvoorbeeld een spreuk die je in je verhaal wilt gebruiken moet opzoeken xD ----------------------------------- karinpotter Ik heb nog nooit een Hp uitleg boek gelezen...Ook nog nooit een zien liggen in de bieb of een boeken winkel. Op internet lees ik wel eens een Encyclopedie van Hp, dat is wel een beetje hetzelfde, daar geven ze ook uitleg over spreuken, lessen enzo.. ----------------------------------- Boterham Ik had dat boek ook, de wereld van Harry Potter. Het was wel interessant, maar niet zo speciaal. Verder lees ik ook wel Encyclopedieën op het internet van HP, daar staat veel meer in dan in zo'n boek. ----------------------------------- Ronnetje Ik heb er 3 gelezen, en 2 heb ik er. De derde heb ik uit de bieb. Ze zijn wel leuk, en informatief. ----------------------------------- Witch_Eva Ik heb nog nooit een Hp uitleg boek gelezen...Ook nog nooit een zien liggen in de bieb of een boeken winkel. Op internet lees ik wel eens een Encyclopedie van Hp, dat is wel een beetje hetzelfde, daar geven ze ook uitleg over spreuken, lessen enzo.. Maar is dat dan een lijst dat de website zelf heeft samengesteld? Want dat is in principe niet te vergelijken met zo'n boek. Ik heb nog steeds nog nooit zo'n boek gelezen. En ik ben het nog steeds niet van plan om het snel een keer te gaan doen. Ik vind het eigenlijk steeds dommer worden. Misschien als ik het een keer in de bibliotheek zie staan ofzo. Het klinkt arrogant maar waarom zou zo'n iemand meer over HP moeten weten dan bijvoorbeeld ik en de rest van de HP fans?. Het is handig misschien dat het allemaal in een boek staat, maar meer ook niet. Er staat niet echt meer informatie bij ofzo. En dan heb ik het nu bijvoorbeeld over de Encyclopedie... ----------------------------------- apiekadapie ik heb tot nu toe een uitlegboek gelezen, de wereld van harry potter. jammer dat ze alleen dingen uitleggen uit deel 1,2,3 en 4. voor de rest is hij erg cool. ----------------------------------- Witch_Eva Ik heb vanmiddag het boek "De Wereld van Harry Potter" gekocht. Ik zag hem goedkoop ergens liggen, en ik vond het wel leuk om mee te nemen. Ik heb hem nog niet gelezen, maar wel door heen gebladert. Het ziet er wel allemaal heel leuk uit. Al vind ik toch dat het belachelijk is dat er zulke boeken zijn. Die mensen die profiteren gewoon van JKR's succes. ----------------------------------- Chris. Ik heb vanmiddag het boek "De Wereld van Harry Potter" gekocht. Ik zag hem goedkoop ergens liggen, en ik vond het wel leuk om mee te nemen. Ik heb hem nog niet gelezen, maar wel door heen gebladert. Het ziet er wel allemaal heel leuk uit. Al vind ik toch dat het belachelijk is dat er zulke boeken zijn. Die mensen die profiteren gewoon van JKR's succes. Ik vind het eigenlijk niet zo belachelijk dat die boeken er zijn. Ze proberen misschien wel te proviteren van Rowling's succes, maar je hoeft de boeken niet te kopen. Het is ook niet zo dat Rowling er last van heeft dat men deze boeken maakt. Het is juist alleen maar meer reclame voor haar boeken. ----------------------------------- missme98 Ik heb ook de wereld van Harry Potter gelezen, maar ik vond het toch niet zo heel leuk. Ik vind het leuker om gewoon Harry Potter te lezen en ik hoef net de oorsprong van alles te weten. ----------------------------------- Witch_Eva Ik heb vanmiddag het boek "De Wereld van Harry Potter" gekocht. Ik zag hem goedkoop ergens liggen, en ik vond het wel leuk om mee te nemen. Ik heb hem nog niet gelezen, maar wel door heen gebladert. Het ziet er wel allemaal heel leuk uit. Al vind ik toch dat het belachelijk is dat er zulke boeken zijn. Die mensen die profiteren gewoon van JKR's succes. Ik vind het eigenlijk niet zo belachelijk dat die boeken er zijn. Ze proberen misschien wel te proviteren van Rowling's succes, maar je hoeft de boeken niet te kopen. Het is ook niet zo dat Rowling er last van heeft dat men deze boeken maakt. Het is juist alleen maar meer reclame voor haar boeken. Ik bedoel eigenlijk ook dat het belachelijk is van die mensen zelf. Dit is gewoon net zo iets als een liedje coveren. Iemand schrijft een succes boek en zo hebben zij ook een "succes". Zij liften gewoon mee. Dat vind ik eigenlijk best wel zielig als je er over nadenkt. ----------------------------------- Chris. @Eva, wat je zegt ben ik deels mee eens. Ik denk niet dat je in het algemeen kunt zeggen dat het zielig is van de mensen zelf. Dat ligt er maar net aan hoeveel je een eigen draai aan het boek geeft. Of in het geval van de muziek, of je het echt het liedje naaapt of iets heel anders doet. Ik vind bijvoorbeeld de cover van U2 van het liedje One wel heel goed en heel anders dan het orgineel. Er zijn ook liedjes, bijvoorbeeld het liedje van Marco Borsato en Sita voor Prisn Willem-Alexander en Maxima, daareentegen slecht. Dat was eigenlijk als een persoonlijk lied bedoeld voor hun en omdat te gaan coveren. Bij de boeken ziet ik het net zo. Er zijn vast wel boeken bekend die goed zijn en dan heb ik er ook geen problemen mee. Bijvoorbeeld uitlegboeken die door fans voor fans geschreven zijn. Of boeken die echt als achtergrondinformatie geschreven zijn. Ik heb zelf ook een boek van Lotr wat een soort encyclopedie is met daarin alle namen en zo. Ik vind hem zeer handig, ik weet ook niet of ik het zo snel op internet kan vinden. Daarnaast is het vooral bij het lezen van het boek handig als je er zoiets bij hebt, omdat je dan niet steeds je pc hoeft aan te zetten. Ik denk ook niet dat het te vermijden is. Ook de filmregisseurs en acteurs liften in principe op het succes van Rowling. Al zullen sommige schrijvers van boeken het alleen maar om het geld te doen zijn, ik denk niet dat je in het algemeen kunt zeggen dat het zo is. ----------------------------------- pinda_12 Ik heb er tot nu toe 3 gelezen, en vind de derde tot nu toe het leukst. De eerste begint pas aan het eind leuk te worden inplaats van aan het begin. Het laatste stuk van een is echt geweldig geschreven door J.K Rowling. In het tweede deel vind im het stukje van de geheime kamer het leukst. En ook daar zit het spannendste deel achteraan en niet in het midden. De derde heeft dan weer dat eht wel in het midden is. Dat is als scheurbek wordt bevrijd. En het eind is ook fantastisch. ----------------------------------- Lilly potter-duffeling Kan iemand een aantal namen noemen van uitleg boekjes. Mij lijkt het erg leuk om er een aantal van te lezen. Helaas heb ik er nog steeds geen één gevonden in de bieb:S:S. Volgens mij is het ook juist heel erg leuk om dit soort boekjes te lezen. Als je bijvoorbeeld iets niet begrijpt of je bent gewoon benieuwd hoe alles in elkaar steekt. Ik denk ook dat de boeken veel levendiger worden als je er meer vanaf weet. ----------------------------------- Wizard>Joey Het zijn geen officiele Harry Potter boeken, die ook niet goedgekeurd zijn door J.K. Rowling. Ze zijn wel leuk om te lezen, maar of alles wat erin staat waar is, is maar de vraag. Ik vind het zelf een beetje zielig om te profiteren van Rowling's werk door van die Harry Potter uitlegboeken te schrijven. :? Wizard>Joey ----------------------------------- xMaritt Ik heb nog niet zo'n boek gelezen, maar ik ga binnenkort wel naar de bieb om er één te halen denk ik. Ik ben echt geïnteresseerd in alles wat over Harry Potter gaat, en het lijkt me heel grappig om te weten waar al die dingen uit HP nu vandaan komen. ----------------------------------- Carla Ik heb nu maar op 3 gestemd, omdat ik niet weet hoeveel ik er echt heb gelezen. Maar ik heb er al best wel veel gelezen (en ook op mijn boekenplank staan). De Wereld van Harry Potter (al door bijna iedereen genoemd), Het Grote toverwoordenboek, Harry Potters wetenschap (leuk boek, een aanrader), De Magische Wereld van Harry Potter, (grappig, maar niet echt bijzonder) Het dossier van Harry Potter en JK Rowling (wel aardig maar erg verouderd, gestopt bij boek 4) en Een interview met JK Rowling (een interviewboekje uit 2000, best leuk). Die boeken heb ik op mijn boekenplank staan, maar ik heb er nog veel meer gelezen van de bibliotheek. Ook heb ik een biografie van JK Rowling gelezen (een groen boek, erg interessant). Maar al deze boeken zijn niet officieel, maar ik heb er dus best wel veel. Vorig jaar wilde ik ook graag het boek van Mugglenet What will happen in book 7? kopen om alle theoriën die erin staan te lezen, maar die kon ik nergens vinden (misschien in de American bookstore in Amsterdam waar ik binnenkort naartoe ga). Het is trouwens erg leuk om oude theoriën nog eens terug te lezen, er klopt verbazingwekkend veel van (en het is erg grappig als iets echt niet klopt). ----------------------------------- Tyrael Ik heb ook de wereld van Harry Potter gelezen. Mij viel dat boek iets tegen, maar opzich was dat wel vermakelijk. Daarnaast heb ik ook nog the plot thickens doorgebladerd. Ik zag hem ergens liggen en heb het boek snel doorgebladerd. Het is heel leuk beschreven en er staan echt heel veel theorieen in. Helaas had ik niet veel tijd toen. Je kan het boek nog wel op Amazon krijgen maar boek 7 is toch al uit dus het is niet het kopen waard. ----------------------------------- Pumpkinsoup Ik heb nog geen één uitlegboekje gelezen over HP. Wel heb ik die twee kleine boekjes gelezen waar die aantekeningen van Harry en Ron in staan. *denkt* Fabeldieren en waar ze te vinden en Zwerkbal door de eeuwen heen. Zulk soort boekjes kunnen best handig zijn maar ik heb ze nog nooit gelezen dus ik weet niet wat het toevoegt aan de boeken zelf... Jep, ik heb ook Quidditch through the years. Maar de uitlegboeken heb ik verder nog nooit gelezen. Doe ik ook niet snel denk ik, hoogstens als er een encyclopedie uitkomt die JK zelf heeft geschreven. ----------------------------------- Furore_ Ik heb er nog nooit één gelezen... Misschien toch eens in de bieb ernaar kijken, of is het echt zo dat ze niks meer te raden overlaten? ----------------------------------- Witch_Eva Ik heb er nog nooit één gelezen... Misschien toch eens in de bieb ernaar kijken, of is het echt zo dat ze niks meer te raden overlaten? Nou het gaat niet echt inhoudelijk over HP. Meestal zijn het meer verdiepingen. Waar bijvoorbeeld JKR de dingen vandaan heeft gehaald. Zoals hoe vampieren en weerwolven voorkomen en wat dat precies zijn etc. Of sommige vergelijken HP boeken met andere boeken. Het is dus meer verdieping. Het is niet dat je compleet iets nieuws te weten komt over de boeken ofzo. JKR is de enige die met nieuwe dingen kan komen. xD ----------------------------------- Lumana Ik heb ook Harry Potter en de school der wijzen gelezen. Daar ben ik nog in bezig.. ----------------------------------- MadEye eh ik weet niet of het uitlegboeken zijn.. Maar ik heb Zwerkbal door de Eeuwen heen & Fabeldieren en waar ze te vinden. En die zijn echt interessant :wink: ----------------------------------- Witch_Eva eh ik weet niet of het uitlegboeken zijn.. Maar ik heb Zwerkbal door de Eeuwen heen & Fabeldieren en waar ze te vinden. En die zijn echt interessant :wink: Dat zijn opzich niet echt uitlegboeken omdat die geschreven zijn door JKRowling zelf. Er zijn namelijk andere auteurs die boeken over HP hebben geschreven. Waar ze bijvoorbeeld meer dingen uitleggen wat het nou echt betekent. Een paar verdiepende boeken dus. Bijvoorbeeld boeken waarbij iemand alle mythologische dingen uit de HP boeken noemt etc. ----------------------------------- Tyrael Ik heb alleen de wereld van Harry Potter gelezen. Iemand nog aanraders? Ik heb gehoort dat 'The Plot Thickens' een goed boek is, maar deel 7 is al maanden uit dus veel zin om dat boek te lezen is er niet. :( -----------------------------------