Bee Na een beetje zoeken, vond ik het raar dat hier nog geen topic over was. (Ik heb het topic niet gevonden, dus hoop ook dat het niet bestaat) Maar wat verkies je nu eigenlijk, de films of de boeken van Harry Potter? Ik denk niet dat het antwoord bij iedereen hier voor de hand ligt. Of vind je het misschien zelfs alletwee evenwaardig? Ik verkies toch wel de boeken, er staat meer in en het duurt langer. Een film is al na 2 uur gedaan. Ook lees ik heel graag. ----------------------------------- Charlie Ik vind persoonlijk, de boeken beter, omdat het idee dan meer uitkomt! De Films moeten enkel gespeeld worden, het verhaal hebben ze al, en ik vind (dat is dan mijn mening) dat de boeken nog meer detail bevatten dan de Films, ik vind dus eigenlijk de boeken beter! ----------------------------------- Narcissa Mmmm...Eigenlijk wel een moeilijke vraag. Maar uit eindelijk kom ik bij de boeken :) . Als ik persoonlijk de boeken leest dan zie ik het ook meer voor me als een echte film. En in de boeken zit ik veel meer humor in dan in de film. En natuurlijk ook veel meer uitleg over iets. En als laats vind ik bij hp3 sommige stuken. Hellemaal niet lijken op de boeken. ----------------------------------- iesz Ja ik vind de boeken wel het best ik vind de boeken op een raare manier spannender opzich zijn die films heel goed maar boeken vind ik toch iest leuker ik vind de boeken ietsjes echter ----------------------------------- Crystal Fawna de boeken! dat is de echte HP wereld, want de films kun je natuurlijk niet precies zo maken als het boek... Maar de films vin ik ook heel leuk, omdat Tom erin speelt :oops: :wink: ----------------------------------- Risika De boeken natuurlijk! In de boeken vind je veel meer humor, details, diepgang, etc. De boeken waren er ook eerder, de films zijn alleen maar iets 'wat er bij hoort', vind ik. En het lijkt me dat als je alleen de films hebt gezien, dat je ook veel minder van het verhaal snapt, omdat er ook gewoon dingen worden weggelaten. ----------------------------------- Ginny_Evans Absoluut de boeken! De boeken zijn geweldig, de films zijn wel leuk hoor maar niet zo super als de boeken en dat zullen ze ook nooit worden! In de films worden te veel dingen weggelaten (ik snap wel dat het niet kan omdat ze maar 2 uur film hebben ofzo) Maar dan bijvoorbeeld in PoA gewoon over de marauders vertellen in plaats van Hermione een hele scene geven zodat ze draco kan slaan, dat waren maar een paar regels in de boeken! ----------------------------------- Jalf Boeken, absoluut de boeken. De films zijn wel leuk, maar laten maar heel weinig zien. De boeken zijn vollediger en gaan dieper in op de gebeurtenissen, ook zit er meer humor in en is het niet Luchtig gehouden, omdat het zogezegd voor kinderen is. JKR schrijft wat ze wilt en doet wat ze wilt. Dat vind ik geweldig ^^ ----------------------------------- Mrs. Potter Mwah, na lang twijfelen toch wel de boeken.. Ik prefereer de boeken omdat er veel meer humor in voor komt, en veel meer personages komen in de boeken tot hun recht. Vooral Ron vind ik. Alleen zijn de films ook wel heel tof. In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik juist bij de films meer het idee van 'de echte hp-wereld' omdat je het dan echt te zien krijgt. In de boeken wordt alles bijna in detail beschreven, maar op een of andere manier (gebrek aan fantasie waarschijnlijk :P ) kan ik toch nooit helemaal een beeld van iets krijgen. Dan zijn de films echt heel prettig, dan zit ik er ook echt helemaal 'in'. Kortom; allebei even leuk + goed! Maar als ik dus per se moest kiezen... de boeken :lol: ----------------------------------- Narcissa de boeken! dat is de echte HP wereld, want de films kun je natuurlijk niet precies zo maken als het boek... Maar de films vin ik ook heel leuk, omdat Tom erin speelt Ha ja alleen jammer dat onze geliefde Tom Felton(Draco) klappen kreeg van Emma ( hermelien). Ook al waren het niet echte klappen. Maar ik kreeg medelijde met Draco .... :? ----------------------------------- Hermelien Griffel Ha ja alleen jammer dat onze geliefde Tom Felton(Draco) klappen kreeg van Emma ( hermelien). Ook al waren het niet echte klappen. Maar ik kreeg medelijde met Draco .... Offtopic:Ik vond het wel grappig hoor. Dat is zijn verdiende loon :wink: Ontopic: Ik vind ze allebei goed, ze hebben een magische tintje en het laat je fantasie helemaal op hol slaan. Ik vind ze allebei even goed. Een dikke proficiat voor JK Rowling en de regisseurs van de HP-films. Blessed be, HG ----------------------------------- Helen Ik vind ze alletwee wel goed het boek omdat je je eigen fantasie gebruikt en je zit langer in het verhaal en de films omdat je dan mischien (tenminste ik wel) iets meer de sfeer ziet en dus ook voelt ----------------------------------- Narcissa Offtopic:Ik vond het wel grappig hoor. Dat is zijn verdiende loon Jaah idd ieder zijn eigen mening. Ik vond het wel kommies toen Draco , Hermelien als modderbloedje uit werd gescholden . en zodat het gevolg voor Ron was dat hij slakken uit ging kotsen.. Maargoed ik blijf bij de boeken. ----------------------------------- lunaaa Ik heb ook op boeken gestemd. Ik vind de films echt super, zeker voor boekverfilmingen (die vaak te wensen over laten). Maar toch, Jalf zei dat de boeken vollediger zijn, en dat is ook één van mijn argumenten. Verder vind ik sommige stukjes van de film niet zo goed. In de eerste film heeft Harry (helemaal op het eind) een gesprek met Perkamentus, en dat vind ik heel dramatisch en Amerikaans gedaan. Hou ik niet zo van. Dat in de derde film sommige dingen anders zijn dan in de boeken, dat stoort mij dan weer niet. Ik heb liever dat iets goed is dan dat het precies hetzelfde is als een boek. Verder lees ik een boek niet uit in twee uur, dus heb je gewoon langer plezier van een boek! ----------------------------------- Hippogriefje Ik heb gekozen: Boeken en Films. Sommige stukjes in de boeken vind ik lastig om doorheen te komen en die maken ze dan wat dragelijker in de films(of ze laten het helemaal weg). Maarja...dat heb ik ook weer bij stukjes in de films...daarom kwam ik er niet helemaal uit. ----------------------------------- Orlando Lover De boeken natuurlijk!! Eigenlijk zijn de films nep en de boeken echt. De films zijn natuurlijk ook leuk, maar toch vind ik dat de boeken veeeeeeeel leuker zijn. ----------------------------------- Defkes De boeken. Ik geniet uiteraard ook van de films, maar de gevoelens en omschrijvingen die in de boeken worden beschreven, kunnen nooit in een film gevat worden. My opinion of course :). ----------------------------------- Rubeus Het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Omdat ik eerst de eerste film heb gezien en toen pas de boeken ben gaan lezen zijn ze voor mij nauw met elkaar verbonden. Als het in een boek bijvooorbeeld over het huisje van Hagrid gaat dan zie ik het hutje uit de film voor me. Waarschijnlijk had ik dat niet gehad als ik eerst was gaan lezen. Maar uiteindelijk kies ik toch voor de boeken omdat daar gewoon meer info in staat. Film is een beperkt medium waarbij je niet alles kunt tonen wat er in een boek staat van 400 pagina's. ----------------------------------- silmarwen ik vind dat je niet alleen de films kunt zien. het is wel heel leuk maar je mist toch informatie. ik vind gewoon dat de boeken het best zijn maar de films zijn ook geweldig. ----------------------------------- emmawatsonfan1988 De boeken zijn gewoon beter, maar als de films er niet waren geweest, was Emma niet bekend geworden en Em is toch gewoon de beste, de leukste en de mooiste actrice die er bestaat. ----------------------------------- Rudy De boeken... Want de boeken vertellen veel meer en je mag zelf een beeld vormen bij de dingen die er gebeuren. De film neemt je eigen fantasie voor een erg groot deel weg. Ik vind de films wel een leuke aanvulling, maar pas nadat je een boek hebt gelezen... Maar dat is eigenlijk altijd met verfilmde boeken. ----------------------------------- rosie Ik vind zoals velen hier de boeken veel beter dan film. Maar ik zeg niet dat de films slecht gemaakt worden, dat niet. Ze hebben goed hun best gedaan om de films zo goed na te maken van de boeken. Maar er zijn toch heel wat verschillen. Ik lees liever de boeken omdat daar de magie veel beter overkomt dan in de films. Het is ook realistischer dan in de films. ----------------------------------- Sjaaksjef De boeken. De films vind ik namelijk niks aan :? Te kort, onvolledig, geen humor, naar mijn mening beroerd geacteerd enzovoorts. Boeken daarentegen zijn super! ----------------------------------- !assie! ik vidn de boeken en de films even goed. in de boeken ken je lekker fantaseren en lezen! in de film hoef je niet te fantaseren en dat is wel leuk, wnat als je dan leest heb je meestal bij het volgende boek al een idee hoe het er uit ziet. maar je moet eerst de boeken lezen want anders begrijp je de films niet ----------------------------------- pino Ik vind de boeken beter!! Ik vind dat in de films té weinig wordt verfilmt!! En bij de boeken kun je zelf de personages verzinnen enzo!! Ik vind boeken gewoon beter dan films!!! In iedergeval wel bij Harry Potter. ----------------------------------- shadowfax Ik ga ook voor de boeken. Daar kun je zelf je fantasie nog op loslaten. Bij de films is dat niet zo. Vindt de films niet slecht, maar met de boeken heb je langer plezier. ----------------------------------- Darkness De boeken zijn uiteraard beter hoewel de films ook wel goed zijn zullen ze nooit het totale verhaal kunnen weergeven kijk maar naar LOTR of elke andere boek verfilming het boek blijkt toch altijd beter. ----------------------------------- Tessa Tinkels Geen enkele verfilming geeft het verhaal beter weer. Oke, dat is een waterdicht feit. Maar ik vind dat ze vooral bij PoA teveel hebben weggelaten. Nee, ik kies echt voor de boeken! Daarin wordt meer achtergrond info gegeven, veel meer aanwijzingen en mysteries.. Hoewel ik moet zeggen dat ik de films ook super tof vind. Dan heb je tenminste een helder beeld hoe ze er allemaal uit zien. Eerst heb je dat wel met je fantasie, maar ik heb toch liever dat je een echt plaatje daarvan hebt. Kimberly ----------------------------------- sartoootje de boeken! de boeken zijn het orginele verhaal waar alleen aan gesleuteld wordt door j.k. rowling zelf, niet door de regisseur. zoals dat ze dingen veranderen, weglaten of dingen toevoegen. en met de boeken hou je toch je eigen fantasie, dat is het mooie van boeken je hoeft je niet te verplichten aan beelden zoals bij films(misschien niet helemaal duidelijk uitegelegd maar ik neem aan dat iedereen t wel snapt). ----------------------------------- Sambora ik heb gekozen voor de boeken... de films is van alles weg gelaten... in de films is de hele harry potter wereld voor mij gecreeerd... dat vind ik jammer... vooral omdat ik eerst de eerste film zag, en toen pas de boeken gaan lezen... ik kan mijn fantasie in de boeken kwijt... ----------------------------------- Eldarion' Toch zeker wel de boeken. In de boeken is niets weggelaten, dat kan je niet controleren.. Of JKR er iets uit heeft gelaten, zullen wij nooit weten. In de films kan je zien wat eruit is gehaald als je het met de boeken vergelijkt.. en dat maakt het dat je van de films zegt; 'er is zoveel weggelaten'. In de boeken staan ook veel meer details en kan je er zelf een wereld bij verzinnen. Dat vind ik veel prettiger dan naar de films kijken. ----------------------------------- Harry, Ron & Hermione Ik verkies ook de boeken boven de films. De hele reeks HP is begonnen als verhaal in een boek. Dat is waar het verhaal origineel vandaan komt. Later zijn er verfilmingen geweest om alles uit de boeken zover mogelijk te verbeelden. Maar een film kan hooguit 3 uur duren en dan is het met een film gebeurd. In 3 uur tijd kan je best veel dingen in stoppen vanuit de boeken maar een volledig boek verfilmen, dan kost wil je het goed lijkt me wel meer dan 3 uur. Hierdoor krijg je dus dat in de films sommige dingen uit de boeken wel en anderen weer niet worden opgenomen. Kortom, je krijgt nooit het hele verhaal uit het boek te zien met alle details. Dat komt omdat je anders wel langer bezig bent dan 3 uur filmen. Dus het is gewoon een tijd en geld gebrek dat de films de boeken nooit kunnen evenaren. Daarbij komt dat het publiek, het overgrote deel geen zin heeft om een film te zien die 5 uur duurt (ik noem maar een aantal uren) Want in bijvoorbeeld 5 uur zou je lijkt me een HP boek wel volledig kunnen verfilmen. En daarbij kan je bij een boek je eigen fantasie erop los laten. De gezichten van de personages zijn helemaal aan jou hoe jij ze vormt aan de hand van de verhalen. Bij een film wordt die fantasie weggenomen omdat er in een film nou eenmaal personages gespeeld moeten worden door acteurs en actrices. Daarom vind ik boeken leuker. Je kan je eigen fantasie hoe jij alles eruit vind zien bedenken, bij films niet want dat wordt voor je gedaan maar door iemand anders, die waarschijnlijk een hele andere kijk op de HP wereld heeft. En daarbij krijg je bij het boek alles te lezen, alle details enzo wat bij films niet kan wegens tijdgebrek. ----------------------------------- Kippetje ik vind ze allebei ongeveer even goed, de boeken hebben meer details en je kan er veel fantasie van jezelf in stoppen...maar de films zijn allemaal veel realistischer omdat je het ziet. ----------------------------------- Meika Ik verkies ook de boeken boven de films. De hele reeks HP is begonnen als verhaal in een boek. Dat is waar het verhaal origineel vandaan komt. Later zijn er verfilmingen geweest om alles uit de boeken zover mogelijk te verbeelden. Maar een film kan hooguit 3 uur duren en dan is het met een film gebeurd. In 3 uur tijd kan je best veel dingen in stoppen vanuit de boeken maar een volledig boek verfilmen, dan kost wil je het goed lijkt me wel meer dan 3 uur. Hierdoor krijg je dus dat in de films sommige dingen uit de boeken wel en anderen weer niet worden opgenomen. Kortom, je krijgt nooit het hele verhaal uit het boek te zien met alle details. Dat komt omdat je anders wel langer bezig bent dan 3 uur filmen. Dus het is gewoon een tijd en geld gebrek dat de films de boeken nooit kunnen evenaren. Daarbij komt dat het publiek, het overgrote deel geen zin heeft om een film te zien die 5 uur duurt (ik noem maar een aantal uren) Want in bijvoorbeeld 5 uur zou je lijkt me een HP boek wel volledig kunnen verfilmen. En daarbij kan je bij een boek je eigen fantasie erop los laten. De gezichten van de personages zijn helemaal aan jou hoe jij ze vormt aan de hand van de verhalen. Bij een film wordt die fantasie weggenomen omdat er in een film nou eenmaal personages gespeeld moeten worden door acteurs en actrices. Daarom vind ik boeken leuker. Je kan je eigen fantasie hoe jij alles eruit vind zien bedenken, bij films niet want dat wordt voor je gedaan maar door iemand anders, die waarschijnlijk een hele andere kijk op de HP wereld heeft. En daarbij krijg je bij het boek alles te lezen, alle details enzo wat bij films niet kan wegens tijdgebrek. Daar ben ik helemaal mee eens!! Ik vind de boeken ook leuker dan de films omdat je kan gewoon lekker rustig lezen en bij de films gaat het zo snel dat je kan eens niet rustig kijken. Dat is wel beetje jammer want je wil ook soms nog keer zien, dat kan niet want die is al gebeurd. En bij de boeken kan je gewoon nog keer lezen als je snapte het niet. Dat is wel wat handiger dan films. ----------------------------------- Tienerd Ben ik het ook mee eens, Bij de boeken kan je gewoon stoppen en verdergaan wanneer je maar wilt, bij films moet je maar steeds opletten anders snap je er helemaal niks meer van (niet dat ik de films nu niet goed vindt) En ook wat Harry, Ron & Hermione zei : ''En daarbij kan je bij een boek je eigen fantasie erop los laten'' Dat is ook veel leuker... Heb zelf Grimboudplein 12 nagemaakt bij de sims :P ----------------------------------- Sofie BOEKEEEEEN !! Daarbij kan je je inspi optimaal gebruiken :D Ik vind het gewn leuker :) De films zijn ook wel leuk hoor, maar de boeken leukER :) x ----------------------------------- Sweet Hermione ZOOOOO de boeken! De films, daar word steeds meer aan gerommeld en interesante stukjes worden weggelaten. In het boek is alles veel beter. Uiteraard. :D ----------------------------------- Taurus Ehm.. Films. Ik heb alleen deel 3 gelezen. Moet zeggen dat ik dat boek wel veel leuker vond dat de film. Maar ik hou niet zo van lezen en de boeken worden steeeeds dikker! ----------------------------------- lady yuna de boeken, absoluut. het is zo veel leuker om alles tot in de details te kunnen lezen en dan je fantasie erop laten verderkauwen. alles word zo gedetailleerd uitgelegd, het is zo volledig. de film daarintegen is dan maar een snippertje van het boek. grote delen moeten worden weggelaten. en soms zien de personages er helemaal niet uit zoals je wilt. ----------------------------------- Laeta De boeken, met afstand. Ik kijk de films wel, maar na de bios heb ik ze niet meer gezien(nou ja, tot ze op tv kwamen). De boeken heb ik inmiddels tog wel erg vaak gelezen. Bij de boeken kan je lekker je eigen fantasie gebruiken en ze zijn veel uitgebreider :D ----------------------------------- Inluezna Mee eens, ik kies ook de boeken! Die zijn gewoon geweldig, heel spannend, veel meer details! :D En in de films zijn idd hele mooie stukken weggelaten! :( Maar dat wil niet zeggen dat de films slecht zijn, die zijn ook heel goed, vooral GoF :D En natuurlijk omdat Daniel erin speelt :P Maargoed, de boeken zijn gewoon beter, zoo goed beschreven! ----------------------------------- Aradia Ik heb ook voor de boeken gekozen. Ook om de rede dat in de films leuke en mooie dingen zijn weggehaald. En ook gewoon omdat de boeken iets anders zijn en dan om de rede dat dat het oorspronkelijke is ;) ,, maar dat wil niet zeggen dat ik de films niet goed vind. Dat zij ze zeker wel :) ----------------------------------- Gast ik heb gekozen voor de boeken. de films zijn ook goed maar ze laten veel weg en sonnige dingen komen niet overeen met het boek. de boeken vind ik dan maar het beste. dada ----------------------------------- Jess Ik kies .. de films Ik ben niet zo'n lezer, ik kijk liever een filmpie :D Maar in de boeken word alles wel preciezer beschreven, en in de films worden een aantal dingen weggelaten :roll: .. Nu weet ik het ook niet meer :P ik denk dat ik dan maar voor beiden ga :D ----------------------------------- calimero je kan ht niet echt vergelijken denk ik want de film wijkt soms af van het boek of de film heeft dan geen scenes over een fragment over het boek maar als ik moest kiezen zou ik voor de boeken gaan ----------------------------------- Wou[$]eR Ik vind beide evengoed want zonder de films had ik denk ik nooit van harrypotter gehoord :lol: ----------------------------------- PixieFilth De Boeken. In de films laten ze veel te veel hippe personages weg :$ En degene die ze niet weglaten voldoen meestal niet aan mijn verwachtingen of zelfs niet aan de beschrijvingen in de boeken. En ondanks dat GoF oorspronkelijk een vrij dik boek was, ging de film toch maar snel snel eroverheen, om toch nog zoveel mogelijk in een bepaalde tijd te proppen. En dan zit het plot er niet eens in. Buiten dat vind ik ook dat de films te kapitalistisch en te essentie-gericht zijn. Bij GoF leek hun de 3 opdrachten precies veel aantrekkelijker voor het publiek dan het plot. ----------------------------------- Strider Ik vind de boeken en de filsm allebei wel goed.Misschien de boeken nog wel iets meer omdat die de echte HP sfeer hebben. De films zijn toch nog teveel gericht op het grote publiek en zijn allemaal wel heel spectaculait enzo (denk aan GoF met de draak die ontsnapt)maar dat staat niet eens in het boek het is alleen mooi voor de film. Maar ik vind ze toch heel mooi en zal ze zeker blijven kijken. ----------------------------------- liaantje ik ben eigenlijk helemala geen 'leesbeest' ofzo maar de boeken vind ik toch luker dan de films..gewoonweg omdat er meer in staat en nja..ik wist dit gewoon in een keer.. de films vind ik tog nog wel leuk hoor.. daar zitten ook originele stukjes in die niet in het boek zitten.. :) ----------------------------------- Donya_07 ik Vind de boeken/films allebei leuk! maar als ik eenmaal met een boek bezig ben, raak ik helemaal verdiept in het verhaall.. :roll: ----------------------------------- Expecto Petra Ik vind de boeken het leukst want in de films worden dingen weggelaten. Soms word er ook (zoals in film 3) dingen in een andere volgorde gedaan. Dan is het verhaal toch wel een stuk anders wat dan ook wel jammer is. ----------------------------------- Rose Ik heb gekozen voor de boken. Ik ben een echte leesfreak haha, ik lees alles wat los en vast zit. Verder vind ik dat ik in de boeken me beter kan inleven in de personages en ze beter begrijp dat in de films... Maar ik vind dew films wel supergoed gemaakt.... ----------------------------------- Tinuzzz Ik vind ze allebei even goed, maar als ik toch moet kiezen, kies ik voor de films. Beelden zeggen meer dan woorden. ----------------------------------- -0-lin-0- ik heb gestemd op allebij ik vind de films mooi omdat je dan kunt kijken de boeken vind ik mooi omdat je het in je eigen tempo kunt lezen ----------------------------------- SamanthaEline Ik blijf bij de boeken. Ze laten teveel weg in de films. Maar ik vind ook dat je ze gewoon niet moet vergelijken. Je mist gewoon teveel als je ze gaat vergelijken. Al moet ik zeggen dat de films wel goed zijn. ----------------------------------- Master of Magic Een moeilijke vraag... Ik kan geen keus maken, dus ik heb maar op: alletwee even goed gestemd. ----------------------------------- HermelienFan Ik vind ze alle 2 leuk! Ik vind het jammer dat ze bij de films dingen weg knippen maar ze kunnen toch niet alles laten zien?? Dan worden de films nog veel langer!! (niet dat ik dat erg zou vinden :P ) ----------------------------------- Spinny I stay with the books. Je doet er langer mee, je hebt er meer aan en het is orgineel. Het échte verhaal staat er in. Goed gedetailleerd enzovoort. ----------------------------------- SirRupertGrint Het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Omdat ik eerst de eerste film heb gezien en toen pas de boeken ben gaan lezen zijn ze voor mij nauw met elkaar verbonden. Als het in een boek bijvooorbeeld over het huisje van Hagrid gaat dan zie ik het hutje uit de film voor me. Waarschijnlijk had ik dat niet gehad als ik eerst was gaan lezen. Maar uiteindelijk kies ik toch voor de boeken omdat daar gewoon meer info in staat. Film is een beperkt medium waarbij je niet alles kunt tonen wat er in een boek staat van 500 pagina's. ----------------------------------- Candida Ik prefereer de boeken, omdat ze meer vertellen en vaak ook humoristischer zijn, niemand kan trouwens een boek van 400 blz. verfilmen met alle details in een film van 2 uur. Toch vind ik het leuk dat de films er zijn, want nu kan ik me een beter beeld vormen van onder andere Zweinstein, het Zwerkballen, de huiselfen,... ----------------------------------- ini Ik prefereer de boeken, omdat ze meer vertellen en vaak ook humoristischer zijn, niemand kan trouwens een boek van 400 blz. verfilmen met alle details in een film van 2 uur. Toch vind ik het leuk dat de films er zijn, want nu kan ik me een beter beeld vormen van onder andere Zweinstein, het Zwerkballen, de huiselfen,... Je hebt gelijk. Ik lees heel graag, maar ik ga ook eens graag naar de bioscoop met vriendinnen om dan ( zoals ik onlangs noch deed ) te huilen als er iemand ( goed ) sterft. Dat deden we dus toen Cedric doodging :cry: Bij films komen er bij mij gewoon sneller tranen dan bij het boek. ----------------------------------- teule Ik ga duidelijk voor: tatadada: boeken! want met boeken creër je een gevoel en beeld wat niet uit te drukken is in film, een film maakt het beeld in het algemeen maar vernield daarbij je eigen beeld. zo denk ik erover. groetjes! ----------------------------------- profke_frankie de boeken waarom? omdat je daar je eigenste fantasie in kunt maken en de films geven een bepaalde beeld van een personages bijvoorbeeld en je hebt dan niet je eigenste fantasie wat jammer is ----------------------------------- emmafreak Ik vind de boeken het leukst, je kan dan zelf bedenken hoe de personage's eruit zien. Maar natuurlijk zijn de films ook leuk. ----------------------------------- Lupos-freak Ik vind de boeken persoonlijk ietsje beter, omdat je je dan zelf kunt voorstellen hoe alles eruit ziet... En de boeken zijn ook gedetailleerder... Maar moesten ze alles precies verfilmen, zou de film veel te lang duren en bovendien een beetje saai zijn... ----------------------------------- Nina De boeken, dan kan je je alles inbeelden en fantaseren, in een film zit het allemaal in een vakje gestoken; + de films kloppen niet 100% met de boeken. Dus als je eerst het boek leest is dat een tegenvaller. ----------------------------------- disaster :evil: ik heb op films gestemd maar ik vind de boeken VEEEEEEEEL leuker :oops: sorry !! dat is omdat je dan zelf kan fantaseren wat en hoe de karakters zijn en doen en zo ... (en in de films zijn er zoveel dingen weggelaten!) greetz disaster :D ----------------------------------- 12cho21 goed aan films: je kan je bladzijde niet verliesen enje ziet het voor je boeken: word beter beschreven als in films en langer en als het om hp gaat is het bijde leuk voor mij want als ik het lees dan weet ik hoe ze eruit zien en dan lijkt het alsof het bij mij als ik een soort film :P ----------------------------------- DumbledoreIsNotDead De boeken natuurlijk. Alles is daar veel duidelijker beschreven en in de films (vooral GoF) krijg je echt het idee dat een schooljaar een week duurt... ----------------------------------- lieske90 Ik vind de boeken wel leuker om te lezen, dan naar de films te kijken. Dat komt omdat ik erg van lezen houd en je kunt er voor jezelf een hele fantasie bij bedenken... De films zijn ook erg mooi, alleen vind ik het jammer dat sommige stukken zijn weggelaten (maar dat moet ook wel, want anders zou die film wel héél lang duren :roll: ) ----------------------------------- ParelMel Toch de boeken :) Omdat ik daarin mijn eigen beeld schep, mijn eigen fantasie, omdat ik er helemaal inzit. Bij de films heb ik dat ook, maar dan zíe ik alles al. Details weg enzo. In het boek zit dat erin. ----------------------------------- lin ik vind het alletwee even goed. bijv. ik snap iets niet in de boeken en ik zie dan de films snap ik het wel of in ieder geval snap ik het een stuk beter. grz-lin ps: de boeken zijn goed geschreven dus zijn ze best leuk en de films zijn knap in mekaar gezet en zijn leuk ----------------------------------- ~*leslien*~ ik vind de boeken het best daar heb je heel veel details in en meer verhaal in de films knippen ze veel te veel weg vind ik dan begrijpen mensen die de boeken niet hebben gelezen sommige stukken uit de film niet bv: die scene in gof met marcel en de spin mijn moeder en mijn broer wisten helemaal niet waarom hij zo raar deed nuja boeken zijn gewoon leuker dan films omdat je je eigen verbeelding gebruikt ----------------------------------- Merel Ik lees heel graag en de boeken zijn gewoon de basis van de films en daarom zou ik het niet erg vinden als de films er niet waren. In de boeken zitten er ook veel meer details en mijn pa heeft de films gezien maar de boeken niet gelezen en moest meer uitleg vragen want het word op sommige momenten (ik vind vooral in film 3) niet voldoende uitgelegd zodat hij het plot van het verhaal niet snapte. Metje ----------------------------------- *~EmmaWatson-fan~* ik verkies ook de boeken de films zijn wel mooi maar in de boeken komt meer informatie en gebeurt er veel meer en soms is het ook duidelijk en weet je ook hoe iemand het zegt als je snapt wat ik bedoel bv met een schore stem zo iets en dat heb je in de films niet :roll: ----------------------------------- Sandy zeker weten de boeken daar staat alles in en is heel uitgebreid dan snap je het beter en zie je hoe het moet en heb je je eigen 'zicht' erop zegmaar ----------------------------------- gothic_ragna Ik verkies ook de boeken boven de films. De hele reeks HP is begonnen als verhaal in een boek. Dat is waar het verhaal origineel vandaan komt. Later zijn er verfilmingen geweest om alles uit de boeken zover mogelijk te verbeelden. Maar een film kan hooguit 3 uur duren en dan is het met een film gebeurd. In 3 uur tijd kan je best veel dingen in stoppen vanuit de boeken maar een volledig boek verfilmen, dan kost wil je het goed lijkt me wel meer dan 3 uur. Hierdoor krijg je dus dat in de films sommige dingen uit de boeken wel en anderen weer niet worden opgenomen. Kortom, je krijgt nooit het hele verhaal uit het boek te zien met alle details. Dat komt omdat je anders wel langer bezig bent dan 3 uur filmen. Dus het is gewoon een tijd en geld gebrek dat de films de boeken nooit kunnen evenaren. Daarbij komt dat het publiek, het overgrote deel geen zin heeft om een film te zien die 5 uur duurt (ik noem maar een aantal uren) Want in bijvoorbeeld 5 uur zou je lijkt me een HP boek wel volledig kunnen verfilmen. En daarbij kan je bij een boek je eigen fantasie erop los laten. De gezichten van de personages zijn helemaal aan jou hoe jij ze vormt aan de hand van de verhalen. Bij een film wordt die fantasie weggenomen omdat er in een film nou eenmaal personages gespeeld moeten worden door acteurs en actrices. Daarom vind ik boeken leuker. Je kan je eigen fantasie hoe jij alles eruit vind zien bedenken, bij films niet want dat wordt voor je gedaan maar door iemand anders, die waarschijnlijk een hele andere kijk op de HP wereld heeft. En daarbij krijg je bij het boek alles te lezen, alle details enzo wat bij films niet kan wegens tijdgebrek. niets is meer waar!the books rules!(de boeken regeren)ik denk dat ze overbodige scénes hadden moeten weglaten. die namen natuurlijk ook veel tijd in beslag! ----------------------------------- -~Hermelien~- Ik zeg: de Boeken. Daar kun je lekker je eigen fantasie gebruiken en bij de films zie je alles maar een beetje. Ik zeg níet dat de films niet goed zijn, maar de boeken zijn beter. ----------------------------------- Ukkepulk Ik ga voor de boeken! Die zijn toch veel leuker om te lezen, je begrijpt Harry dan veel beter, en ze duren natuurlijk langer! 8) Als er nou een man met een regenjas aan, een zonnebril op en een grote hoed op naar mij toekwam, zijn regenjas opende en dat daar dan Harry Potter and the Order of the Phoenix (de film) of het Zevende Boek inzaten, allebei voor 1 euro aangeboden, zou ik voor het boek gaan! ----------------------------------- Witch_Eva Als er nou een man met een regenjas aan, een zonnebril op en een grote hoed op naar mij toekwam, zijn regenjas opende en dat daar dan Harry Potter and the Order of the Phoenix (de film) of het Zevende Boek inzaten, allebei voor 1 euro aangeboden, zou ik voor het boek gaan! Ja ik ook zeker weten, maar dat komt ook omdat je al weet waar de film over gaat en niet weet wat je kan verwachten van het zevende deel... :P ----------------------------------- Deatheaterstan ja okay de boeken zijn leuker omdat je je de wereld helemaal moet fantaseren. Aan de andere kant is het wel leuk om het van een andere kant te bekijken. Dus boeken zijn leuker maar de film zou ik nog voor geen 100 euro overslaan. ----------------------------------- powerofbruce De boeken zijn zoizo beter, al is het wel eens fijn om een echt beeld te kunnen zien van hoe het er zou uitzien :) ----------------------------------- DumbledoreIsNotDead De boeken, no question. De films zijn goed, maar mogen nog niet in de schaduw staan van de boeken. Sterker nog, ik vind dat de films mijn eigen beeld van de HP-wereld een beetje verpest hebben. Laatst heb ik geprobeerd om de boeken weer te lezen met mijn oude voorstellingen en na een beetje nadenken lukte dat en was het veel leuker dan met de filmbeelden in je hoofd. ----------------------------------- Roxanne Ravenswood Ik vind zowel de boeken als de films allebei even goed. Want als de boeken niet verfilmd werden was ik nooit in de ban gekomen van Harry Potter. Dankzij de film ben ik de boeken gaan lezen :D Maar als ik echt zou moeten kiezen dan zou ik de boeken toch kiezen vanwege dat ik ze beter vindt :wink: ----------------------------------- Cassandra Tja ik weet het niet, in de boeken staat zoveel informatie het zou me niet verbazen als er ooit een boek verschijnt met de titel : "De harry Potter code" Maar goed, de films vind ik ook goed, al wijkt de laatste een beetje veel van het boek af. Ze kunnen natuurlijk niet alles verfilmen maar in Het doolhof komt geen een raadseltje voor, en daar gaat het in de boeken voor een groot deel wel om. ----------------------------------- dark_moonlight hmm moeilijk maar de boeken zijn leuker, er staat veel meer in en je eigen wereldje :P maarja aan de andere kant zitten er ook leuke acteurs in de filmz :twisted: :love: :P ----------------------------------- ~*Cheyenne*~ Ik vind ze alletwee even goed. Het is wel zo met de boeken als je ze leest dat je er dan een beetje over kan fantaseren. Maar de films vind ik ook heel leuk omdat je dan ziet wat ze doen :) ----------------------------------- Koetjeboo De boeken vin dik beter. Geen enkele special effect uit de film kan op tegen de special effecten uit mijn hoofd. Mijn fantasie is gewoon 100x beter dan datgene dat ze op tv kunnen laten zien wat mij betreft :D ----------------------------------- djkevoni ik vind de boeken het leukst maar de films vind ik het wel handig en mooi om naar te kijken. ----------------------------------- celtic_me kb gekonvo e ekn, i zijngwon..ikwt htniet cht,m nnilmt iwel noraal. Ik kijk altijd uit als er een nieuwe film uitkomt, maar dan vooral om te zien hoe alles is uigedraaid, en bij de boeken is het altijd o te weten hoe alles verdergaat. Ik lees ook altijd eers de boeken, ik heb namelijk geen geduld. ----------------------------------- Wicked Sprout Ik vind de boeken veel beter, er staat meer informatie over Zweinstein en de personages. Ik zeg niet dat de filmen slecht zijn, nu zien we eens een andere Zweinstein in de films. Dus ik vind ze beide goed, maar toch zijn de boeken leuker, ik kan uren fantaseren over alles en nog wat. ----------------------------------- Maeve De boeken zijn stukken beter dan de films, bij de boeken kun je namelijk je eigen fantasie gebruiken en dat is super!!! :!: :idea: :!: De Films zij wel leuk om te zien, maar missen te veel!!! :roll: ----------------------------------- Sophie Wemel Ik verkies de boeken. Ik vind ze beter omdat je er meer uit kunt leren. In de film laten ze spijtig genoeg niet alles zien. In de boeken staat alles er natuurlijk in, en dat vind ik het plezantste! :) Enfin, het is ook leuk om de films ervan te bekijken, hé! ----------------------------------- MysticGirl ikk vind zelf de boeken beter omdat daar alles beter word uitgelegd en een beetje overzichtelijker is dan een film.. alhoewel.. ikk vind films ook heel erg mooi. kijk maar naar Lord Of The Rings. ikk vind het boek erg langdradig dus ik kijk daar liever de film van. maar van Harry Potter bijvoorbeeld lees ik liever het boek omdat ze anders vanalles weg laten :p :wizard: dus voor 60% zou ik voo het boek kiezen en de overige 40% van mij zou de film kiezen :D trouwens, ook een voordeel van een boek is dat je er lekker lang mee kan doen en bij een film is het na anderhalfuur afgelopen :P ----------------------------------- Geertjuhh Ik kies de boeken. Want hier staat zo veel in. In de films zie je wel het algemene verhaal, maar je ziet niet de details, en dat vind ik wel jammer. De boeken zijn uitgebreider, en je leeft echt mee in de boeken. Als ik alleen de films zou kijken, en niet de boeken zou lezen. Denk ik dat ik er helemaal niks van snap.. Nouja *zucht* ----------------------------------- Master of Magic Boeken, zeker weten. Ik hou heel erg veel van de films, maar de boeken winnen toch. :P Ze bevatten namelijk meer details, duren langer (het lezen), zijn uitgebreider en je kan je beter inleven. Vroeger vond ik de films leuker, maar toen had ik de boeken nog niet gelezen. Nu (nadat ik de boeken heb gelezen) is dat dus veranderd. :) ----------------------------------- kelly-malfidus Ha ja alleen jammer dat onze geliefde Tom Felton(Draco) klappen kreeg van Emma ( hermelien). Ook al waren het niet echte klappen. Maar ik kreeg medelijde met Draco .... :?[/quote] wadde draco klappen ik begin te wenen :cry: :cry: ----------------------------------- Bernou De boeken vindt ik leuker...meer details enzo..Maar de films zijn natuurlijk ook TOP!! ----------------------------------- Dorry Ik kies denk ik toch voor de boeken, als ik lees zie ik het namelijk ook voor me als een film alleen dan met veel meer details en diepgang enzo, maar soms als ik de film zie vind ik het net wat spannender omdat je dan de personen echt op een groot beeld ziet en met geluid en alles. Maar al met al ga ik toch voor de boeken. Er zijn gewoon meer details bij en je leeft er ook echt in op en je doet er langer over :D ----------------------------------- HARRY/RON/HERMELIEN Ik kies voor de boeken, daar kun je je zelf een beeld bij voorstellen en je kunt het veel gedetailleerder laten uitzien. En in de films wordt alles veel te snel afgeraffeld. De boeken kun je steeds weer blijven lezen, omdat je dan toch niet meer alles weet. Bij de films weet je als wat er komen gaat omdat alles in stukjes wordt verdeeld, daar zit bijna geen verhaallijn in... ----------------------------------- malasorte in de boeken zitten wel meer detais en is het beter uitgelegd maar de films vid ik leuk want ben helemaal smoor op dan.. :oops: ----------------------------------- Shiralee Ik ga voor de films, omdat ik het beter snap als de boeken. Ik ben namelijk niet goed in begrijpend lezen :$ En dan begrijp ik ook niet zo heel goed en zo. Daarom vind ik persoonlijk de films leuker omdat ik het beter begrijp als de boeken. Maar de boeken vind ik ook leuk! Maar inpricepe zijn de boeken beter (vind ik). Maar omdat ik het nog niet helemaal goed snap, ga ik toch voor de films :$ ----------------------------------- DragonFly de boeken zijn veel beter: waarom? een lijstje: 1) omdat er véél minder details inzitten 2) omdat de personages soms niet echt overeenkomen (vb.: Ginny Wemel) 3) er zijn veranderingen in de films aangebracht die in de boeken niet waren(vb. de vlammen in de haard waren er niet) 4) ik vind de boeken eerlijk gezegt ook grappiger 5) het zijn dikke boeken, dus zouden het lange films moeten zijn. oké, dat zijn ze ook, maar ze hadde,n de laatste echt beter in 2 delen moeten doen! 6) de boeken zijn (voor mij althans) spannender 7) de boeken zijn mooier dan de films! (beter gebracht) oké, zo kan ik wel doorgaan tot volgende week. het is denk ik wel (het meeste toch) de waarheid. ----------------------------------- Crookshanks de films zijn, als films goed de boeken zijn, als boeken, helemaal perfect, waanzinnig goed De Harry Potter boeken hebben een leuk, spannend verhaal, maar ik denk niet dat het daarom zo populair is. Het is zo leuk vanwege de schrijfstijl van JKR, vol details, terloopse humor en die geweldige personages. Die dingen komen niet tot hun recht in de films. Omdat dat eenvoudigweg niet kán. conclusie: de boeken zijn beter! ----------------------------------- kelly-malfidus ik heb net terug een boek gelezen en vind de boeken nu veel leuker gwn dat er dingen iunstaan die niet in de films voorkomen en het zijn leuke dingenn dus ik ben pre boeken ----------------------------------- daniel lovaa ik denk dat ik voor de boeken ga hoor.. want kijk in boeken staan veel meer details en er staat gewoon meer in enzoo... de film is nagespeelt van de boeken en er mist in sommige films gewoon nogal wat ...s.h.i.t enzo.. maarr de films vind ik ok wel erg leuk eigenlijk gewoon heel erg goed gemaakt enzo.. maar daar worden stukjes weggelaten die wel leuk kunnen zijn. eigenlijk maak het mij niet zo hel veel uit maar de boekeb zijn wat meerr details .. doeidoei ----------------------------------- Miss. Danique Griffel Ik vind dat de boeken leuker zijn. De films zijn op zich ook niet slecht, maar met boeken verzin je zelf hoe de personen eruit zien. Met films wordt alles zo voorgeschoteld. ----------------------------------- elise oh de boeken steken er met kop en schouders bovenuit de films zijn goed gemaakt maar ze kunnen niet tippen aan de boeken er zijn te grote verschillen aanwezig, jammer. Het is soms wel leuk te zien hoe de personages gevisiualiseerd worden ik had ze mij allemaal helemaal anders voorgesteld, dat heeft zijn voor en nadelen maar ik blijf toch bij de boeken ----------------------------------- Hermion Granger De boeken zijn natuurlijk beter an de film, wat wilk je, Het boekj is echt het idee van de schrijver en de film is er een ingekorte kopie van. Zo denk ik er tenminste over. In het boek vind je veel meer oog voor detail, wat in de iflm niet altijd kan wezen door het tijdgebrek enzo... gr. ----------------------------------- -0-lin-0- als ik echt moest kiezen dan koos ik voor de boeken, die kun je op je eigen tempo enzo lezen en een film is na een uurtje of twee al gedaan, en een boek kun je dan als het nodig mocht zijn je eigen personages bedenken of gewoon de filmacteurs voor je geesten oog halen (wat klinkt dat wijs zeg :lol:) maar goed, in de films zijn ook weer wat wegelaten jammer maar helaas en in het boek kun je dat dan wel lezen :D dus ik kies voor de boeken voor je eigen tempo en fantasie :D ----------------------------------- *No Merci* Voor mij is het wel duidelijk dat ik de boeken veel beter vind dan de films ... Eerlijk gezegd vond ik de films in het begin (de 1e en de 2e dus) niet veel soeps... Voor mij hadden de boeken iets veel magischer en spannender dan de films. De boeken zijn beter omdat Rowling een geweldige schrijfster is, daarom zijn de boeken verfilmd, omdat de boeken een ongeloofelijk succes waren. Vanaf de 3e film vind ik de films al heel wat beter meevallen dus nu kijk ik wel uit naar de 5e film... natuurlijk kijk ik nog meer uit naar het 7e boek :P ...xxx... ----------------------------------- watsondesing ik kies voor allebei ! ik kan gewoon echt niet kiezen maar als ik zou moeten kiezen tussen boek 1/4 had ik toch gekozen voor de films want die zijn leuker . het is bij mij maar hoe je de vraag stelt ----------------------------------- pigwidgeon De films vind ik wel een hele goede vertaling van de boeken en zijn erg plezierig om naar te kijken. Ik heb ze ook tot nu toe allemaal. Maar ik lees toch liever de boeken. Dit omdat je meer je eigen fantasie erin kwijt kan, dingen veel meer uitgebreid geschreven zijn en ik een echte boeken verslinder ben. :wink: ----------------------------------- Wemelin Boekenboekenboeken! Films zijn binnen een paar uur afgelopen, met boeken kun je net zolang doen als je wil! Boeken zijn ook veel specifieker en op detail gericht. Ook al vind ik de films wel heel mooi. Worden ook, naarmate Harry's jaren op Zweinstein voorbij gaan, veel volwassener en serieuzer. Maar toch, ik kies voor de boeken. ----------------------------------- (.·»Esmee«·.) De boeken! Die vind ik veel leuker want er zijn veel meer details en je snapt het verhaal, bij de films zijn er stukken weggelaten en de meeste zijn nog belangrijk ook! Dat vind ik zo ontzettend jammer! En de boeken, tja, die zijn gewoon geweldig, lekker dik en voor lekker lang lees plezier :lol: ----------------------------------- karinpotter de boeken zijn beter omdat daar meer details in zitten maar ik kijk de films even graag dus het maakt mij niet zo veel uit :wink: Natuurlijk slaan ze in de films allerlei dingen over.... dat is minder leuk maar meestal zijn dat toch maar de onderwerpen die niet zo belangrijk zijn ----------------------------------- *_eOwyn_* ik ga voor de boeken want daar doe je langer mee ik lees graag en veel dingen worden overgeslagen in de film zoals boek 4 was echt mijn lievelings boek de film vond ik niet veel soeps :roll: ----------------------------------- Succubus Eerlijk gezegt ben ik toch meer voor de films, door dat ben ik de boeken ook gaan lezen. Maar de boeken vind ik wel super, en ik kan me erin mee-leven maar ik ben toch niet zo'n boekenwurm; met HP alleen. Maar ik ben meer een film-mens. En er zit ook beeld en geluid bij, maar in het boek staat het misschien wat beter. Maar met films heb je het beeld er weer bij.. ----------------------------------- Shirley Toch maar de boeken. Ik vind de films ook heel goed hoor, daar niet van, maar ik vind het gewoon jammer dat ze in de films heel veel verhaallijnen weglaten. Dat kan natuurlijk ook niet anders, er moet geknipt worden maar daarom verkies ik de boeken toch boven de films. ----------------------------------- Choco Raar dat ik hier nog nooit gereageerd heb/gestemd heb. :roll: Ik vind de boeken beter, alles is gedetailleerder, grappiger en ik vind het heerlijk om ze te lezen. Ik houd ook meer van lezen dan van films kijken. Ook vind ik de films minder goed dan de boeken, de boeken zijn echt fantastisch (de films ook, maar de boeken zijn gewoon ultiem goed). ----------------------------------- watsonette Hmmm... Je Stelt wel een erg goede en moeilijke vraag . Ik kies voor alle 2 ; Ik vind de films en de Boeken even geweldig :love: Ik kan gewoon niet Kiezen . De boeken zijn Zéééééééér geslaagd & natuurlijk zijn de Films ook goed geslaagd . Groetjes Lisa ----------------------------------- HERMELIEN22 ik vind de boeken leuk maar de films vind ik ook leuk alleen is het wel jammer dat ze niet het hele boek kunnen verfilmen je zou het ook in twee delen kunnen doen dat er bevoorbeeld een vervolg is dat zou best wel leuk zijn dan zie je tenminste wel het hele boek ----------------------------------- Cocokadavra Over het algemeen kijk ik liever films dan dat ik een boek lees, het kost minder tijd en inspanning. Maar bij de HP verhalen ga ik toch voor de boeken. In de boeken wordt zoveel mee uigelegd en komt het verhaal van onze held toch het beste tot zijn recht. De films zijn ook goed, maar er wordt zoveel weggelaten, dat het groten delen van de magie van het boek echt verpest. Het is natuurlijk wel logisch dat niet alles verfilmt kan worden, maar dat neemt niet weg dat de boeken de meeste informatie en sfeer bevatten. Zoals net al gezegd hadden ze overigens best vooral de laatste film in 2 delen kunnen doen, dat had al iets meer uitgemaakt. Het is nou eenmaal een dik boek.. ----------------------------------- caunt dracul De boeken uiteraard..! veel rijker aan details! de films vind ik wel leuk.. maar te veel dingen worden weg gelaten.. greetz CD ----------------------------------- huffelpuf_girl Persoonlijk vind ik de boeken véél beter dan de films. Bij de films zijn heel veel leuke delen weggelaten en dat zijn vaak ook heel leuke delen. Ik denk dat we al blij mogen zijn dat Harry's eerste kus in de 5de film zal zijn. Bij boeken kun je meer je fantasie gebruiken. Als je iets leest, kun je je de personages proberen voor je te zien of je kunt dromerig in het verhaal zelf zijn. Persoonlijk kan ik die dingen niet als ik naar de films kijk. ----------------------------------- -whitewizard- De films zijn leuk voor het beeld wat je erbij krijgt, maar kunnen wat mij betreft absoluut niet op tegen de boeken. Bovendien als ik naar de films kijk dan mis ik altijd wat en dat vind ik jammer. ----------------------------------- dreamy81 Ik ga voor de boeken. Ik lees heel erg graag en ik vind het leuk dat je dan je eigen wereld kan maken in je geest. Al moet ik wel zeggen dat een heleboel dingen wat ik dacht ook daadwerkelijk wel op film kwamen. Sommige dingen niet maar zoals Dobby.... Die was bijna precies zoals ik me voorstelde. Alleen waren zijn ogen groter waardoor hij er leuker uitziet. ----------------------------------- Master of Magic Ik vind ze allebei heel goed. Maar als ik toch moet kiezen, ga ik voor de boeken. Ze duren langer, bevatten meer details, zijn grappiger, etc. Ik hou in het algemeen meer van films kijken dan lezen, maar hiermee dan toch een uitzondering... ;) ----------------------------------- Tops<3 Ik vind de films wel leuk, ik kijk nu natuurlijk heel erg uit naar deel 5 want ik vond dat boek echt minder. Ookal kwam Bella :love: daarin voor. Maar toch kies ik voor de boeken, ik ben altijd een beetje bang in de films dat ze er hele leuke/goede/mooie stukken eruit halen en dat vind ik echtn iet leuk. Ik hou geoon meer van de boeken het is gewoon je fantasie en dat is leuker, en geen boek, geen film. ----------------------------------- Shoka Ik ben door de film ook het boek gaan lezen, maar de film vind ik nu veel minder geworden dan het boek. :roll: In film 4 zit ook geen verhaal meer in, en het is wat minder geworden... Boeken zijn beter. :D Ook vind ik net zoals anderen het leuker dan erbij te fantaseren enzovoort. ----------------------------------- christientje De boeken! De films zijn eigenlijk alleen maar bedoeld om er een beeld bij te geven zeg maar. De boeken zijn (natuurlijk) ook nog eens langer en gewoon mooi geschreven (vooral de Engelse dan). ----------------------------------- Smoky Ik vind ze allebei heel er goed maar de boeken vind ik toch wel beter. J.K Rowling kan zo goed schrijven en ze kan alles tot in het kleinste detail beschrijven zonder dat het saai word. In een film kan je dat alles niet verwerken. En in een film moet alles heel erg worden ingekort omdat het anders te lang duurt. ----------------------------------- geoffry*perkanmentus De boeken natuurlijk in de film krijgen we alleen in beeld hoe harry potter en de rest er uit zien voor de rest vind dat we de rest zoals de verhaal is alleen in de boeken kunnen zien daarom vind ik de boeken de beste!! :D ----------------------------------- WizardRA Ik heb de boeken gekozen, daar zit toch de meeste magie in, ik ben zelf eigenlijk meer iemand voor films, maar ik vind de boeken beter omdat daar meer detais zijn, in de films zijn ze dan wel uitgewerkt, maar misschien is het toch leuker als je je het kan blijven verbeelden? :wink: ----------------------------------- Schaduwmeisje Halloaa ik heb gekozen voor de Boeken Bij de boeken kun je een eigen beeld maken bij de omschrijvingen van de personen in het boek. En hoe zweinstein er uit ziet enzo. De flims zijn wel oké maar dan vallen je eigen verwachtingen van personages die je zelf hebt gefantaseerd zo tegen. En dat is jammer... maar ik kan dus niet wachten tot hp7 uitkomt:D Schaduwmeisje ----------------------------------- Lupos-freak Ik vind de boeken veel beter, omdat je dan zelf kunt beslissen en bedenken hoe alles eruit ziet. En als je dan in gedachten naar dat HP-wereldje in je hoofd gaat, en je wilt er iets aanpassen, dan doe je dat zomaar. Terwijl je bij film nogal moeilijk kunt verder fantaseren. En bij de films zijn ook heel wat details weggelaten, waardoor de HP-sfeer niet echt goed tot z'n recht komt. ----------------------------------- lareske Ik vind het allebei even goed: boeken: meer info films: ontspannend Yeps een combintie is zeker het beste, alhoewel ik het eigenlijk leuker vond om me de personages zelf in te beelden (vooral Lupos en Sirius waren teleurstellend in de film--> in mijn verbeelding waren ze lichamelijk bekeken, helemaal anders :P ) ----------------------------------- Lily Emma Ik kies de boeken. Ik zie een eigen beeld voor me als ik ze lees en in een film bepalen bepaalde mensen dat. Nee, ik geef mij de boeken maar ;) ----------------------------------- Fiasco Ik vind boeken bijna standaard beter dan de films, aangezien de boeken veel uitgebreider zijn. In films wordt net zoveel weg gelaten als maar kan, waardoor je erg veel mist dat wel in de boeken staat... ----------------------------------- Tom-20 de boeken zijn beter,, want in de films laten ze altijd delen uit de boeken weg... :? ----------------------------------- Ladies Marmelade De boeken! Zeker! Die zijn uitgebreider, en bovendien zijn de emoties van Harry in de films niet aanweig! Dat is toch wel een voordeel van de boeken... ^^ Dat legt heel veel uit, enne, Harry is LIEF!!! XD ----------------------------------- witch-melissa Ik heb ook voor de boeken gekozen omdat ze het verhaal meer gedetaileerd vertellen en dat vind ik veel fijner dan alleen de film waar ze ook nog eens dingen weglaten wat wel te begrijpen is maar wel erg jammer :P ----------------------------------- smartie728 Ik vind de Boeken echt helemaal geweldig, leuk verhaal natuurlijk, maar kwalitatief vind ik het ook goed. Niet dat ik daar heel veel verstand van heb, maar zo komt het op mij over. Ik vind de films ook leuk, maar er zitten nogal wat fouten in, en soms zijn er, naar mijn mening, net iets te veel dingen weggelaten. Mensen die de boeken niet hebben gelezen kunnen dan niet veel worden met de films omdat ze niet alle kleine subtiele hints opvangen en/of begrijpen. DFat vind ik wel jammer. Conclusie: :wink: Ik vind de boeken leuker, maar ik heb per ongeluk geklikt op dat ik ze beide even leuk vind... :? Dom dus. ----------------------------------- vinnie Ik vind de boeken veel beter. In de boeken volg je het precieze verhaal en in de films zijn veel dingen weggelaten. Ook worden er in de films dingen gezegd die helemaal niet in het boek voorkomen. Ik denk dat als je de boeken niet hebt gelezen dat de films heel moeilijk te begrijpen zijn. ----------------------------------- rooieke als ik zou mogen kiezen wat er weg moet de boeken of de film dan kies ik voor de films. Ik vind de film super daar niet van maar een boek is veel meer uitgebreider. je ziet een hoop dingen in de films niet. En dan van de boeken leer je meer. bij een film hoe je alleen maar te kijken en bij de boeken moet je er helemaal bij zijn en kan je er zelf beelden bij verzinnen en denken hoe het zou gaan als het echt is enzo ----------------------------------- missme98 boeken, want daar kan ik me helemaal inleven. Dan heb ik het gevoel dat ik zelf in die wereld zit. Ik heb een grote fantasie, en bij die harry potter boeken kan ik me echt van de wereld zijn 8) ----------------------------------- rooieke ja dat vind ik ook helemala geweldig dat ik me helemaal in de werled van harry potter kan fantaseren als ik de boeken lees. Dat deed ik ook al toen de films er nog niet waren als klopt het niet helemaal zoals het er in de films uit ziet maar fantaseren blijf ik doen als ik en boek lees:D ----------------------------------- Auror89 Ik kies voor de boeken. Daar kun je je eigen fantasie bij gebruiken, door de beschrijvingen kan je zelf een voorstelling maken hoe iets of iemand eruit ziet. De boeken geven je ook meer informatie over bepaalde gebeurtenissen en dergelijke. Bij de boeken heb ik ook een veel fijner gevoel dan bij de films. ----------------------------------- Addiie De boeken. In de films zijn er veel meer scenes weggelaten of ze zijn veranderd. Kijk maar naar Harry's Vuurflits in deel 3. Oorspronkelijk krijgt hij die vlak nadat zijn Nimbus 2000 kaduuk is en in de film krijgt hij die pas aan het eind. Dat vind ik niet echt leuk. Dus ik vind persoonlijk de boeken beter xD ----------------------------------- Avana's Draco Allebei :D Ok in de boeken staat er meer beschreven en het is echt goed gedaan, waardoor je de films onvolledig kan vinden, maar ik vind het toch fijn om het allemaal eens in beeld te zien :D ----------------------------------- Hermione_Granger<3 Volgens mij is het veel aangenamer voor iemand om eerst de film te zien, en dan pas het boek te lezen. Wanneer je de film ziet, zie je geen stukken die niet in de boeken voorkomen. Andersom kan dat wel eens tegenslagen. Ik vond het bijvoorbeeld erg dat het WK Zwerkbal niet tot uiting kwam in het boek, maar ja... ----------------------------------- Firegreen Ik houd van de boeken, omdat ze veel gedetialeerder zijn. Bij films worden alleen de grote lijnen verfilmd, want anders zouden de films veel te lang worden. ----------------------------------- Rogue ja de boeken zijn completer, omdat er bij de films veel stukken weggelaten worden, die heel belangrijk zijn om het verhaal te snappen. Mijn vriend leest de boeken niet dus die snapte bij films 3 en 4 bepaalde gebeurtenissen niet. wat logisch is omdat je dat zonder de boeken niet snapt. Bij film 1 en 2 begreep hij het wel omdat ik vind dat die films het meest compleet zijn qua verhaal. ----------------------------------- missme98 De boeken zijn inderdaad veel gedetailleerder. Als je alleen de films kijkt snap je de helft denk ik niet, daarom laten ze waarschijnlijk ook zovel weg in films, dat het ook boeiend blijft voor de filmkijkende harry potter liefhebbers. Ze zeggen ook dat film5 niet goed te snappen is voor mensen die de boeken niet lezen, een vriendin van mij wil ook naar film 5, maar die heeft niet eens alle films gezien ----------------------------------- Helen Ik vind dat de films steeds minder op het boek gaan lijken. Ik vind het zo jammer dat ze er hun eigen verhaal van maken. Ik vind dat hoe verder de films zijn hoe minder ze op de boeken lijken. Soms heb ik ook het idee dat ze de boel afraffelen. ----------------------------------- Hermione_Granger<3 De boeken zijn inderdaad veel gedetailleerder. Als je alleen de films kijkt snap je de helft denk ik niet, daarom laten ze waarschijnlijk ook zovel weg in films, dat het ook boeiend blijft voor de filmkijkende harry potter liefhebbers. Ze zeggen ook dat film5 niet goed te snappen is voor mensen die de boeken niet lezen, een vriendin van mij wil ook naar film 5, maar die heeft niet eens alle films gezien Inderdaad, ik ben naar film 5 gaan kijken met een vriend, die de boeken nog niet heeft gelezen, en alleen film 4 heeft gezien. Hij snapte er na de film bijna niets van, dus volgens mij moet je echt wel of de boeken lezen of alle films zien. Het best lijkt me om allebei te doen, maar ja.. ----------------------------------- karinpotter Eerlijk gezegd vind ik het best logisch dat je de boeken of de films gezien moet hebben voor OotP. Bestaan er films met 4 vervolgen? Nee. Verder heeft de film hardstikke veel verschillende informaite in een ----------------------------------- hp freakje ik vind de boeken toch leuker omdat er meer details in staan en je der in de film soms toch wel iets van mist en ze sommige dingen verdraaien want ik persoonlijk dan toch best wel weer jammer vind ----------------------------------- Dragon De boeken vind ik wel wat beter en leuk ivm de details enzo en je kan je eigen fantasie de vrije loop geven...Want als ik die boeken lees,zie ik het altijd al helemaal voor me enzo XD Maar de films vind ik ook wel goed,alleen jammer dat ze soms hele stukken weglaten... Oke ik kan het ook wel begrijpen want anders zouden die films ruim 5 uur gaan duren,niet dat ik het erg zou vinden hoor XD ----------------------------------- Leontjuhh De boeken vind ik wel het leukst. Daar is alles net wat gedetailleerder dan in de films. Maar het is natuurlijk wel leuk om de personages tot leven te zien komen :D *en ze zien er ook nog eens goed uit :oops: * Dus kies ik voor boeken ofcourse. 8) ----------------------------------- Kelly Griffel Ik blijf bij de boeken, natuurlijk. Daar staat zoveel meer in, er staat meer in detail geschreven. Je kan in de boeken zoveel erbij verzinnen als je maar zelf wilt, je kan het decor heel anders voorstellen dan het er er uiteindelijk in de films uitkomt en dat maakt niet uit, want daar het juist om ^^ Het is altijd leuk om gewoon zo te lezen en dan er helemaal in op te gaan. Je word in het boek ook veel meer meegetrokken, omdat ze in de films nu zoveel moeten gaan verwerken die belangrijk zijn, dat ze bepaalde dingen er niet in doen die er wel in zouden moeten en dingen indoen die er niet horen. En in de boeken kan je dat lekker zelf bepalen hoe en wat alles eruit ziet. Het is je eigen wereld die je vormt, op basis van wat je leest. Dus ik blijf (natuurlijk) nog steeds bij de boeken. ----------------------------------- seantogood ik blijf bij de boeken de films zijn minder goed dan de boeken zelf...de film is best mooi enzo..maar er wordt teveel weggelaten vooral bij deel4/5 en vanaf die tijd ben ik begonnen met lezen..en dat bevalt me beter ..in begin even inkomen en ja hoor je bent binnen een paar hoofdstukken verslaafd :D ----------------------------------- Evel De boeken. De films zijn voor mij eerder 'iets extras' (met lekkere hapjes erin xD), in de boeken zit je veel meer in het verhaal, ze duren langer, en het is gewoon veel leuker om te lezen. vind ik dan. ----------------------------------- slas Ik vind de boeken natuurlijk the best! De films teluerstellen me trouwens vaak, alhoewel het een echte must is om ze te zien! maar in de films laten ze zoveel stukken weg en zijn sommige personages nogal teluerstellend! ----------------------------------- Lady des Champs Net als de meesten ga ik voor de boeken. Het is het originele verhaal, en je kan er zelf een hele hoop omheen fantaseren (qua beeld). Als je het verhaal op het witte doek ziet, dan heb je die vrijheid niet echt meer. Plus dat het verhaal vaak aangepast is (wat naar mijn mening vaak verneukeratief is). ----------------------------------- Master of Magic Ik kies ook voor de boeken. Het is het originele verhaal en bevat meer details. Ze zijn uitgebreider en je kan er zelf ook veel bij fantaseren. Bovendien bevatten de boeken alle stukken - wat de films helaas niet hebben. (ze kunnen niet alles gaan verfilmen - zou dan te lang duren, alhoewel mij dat wel leuk lijkt ;)) ----------------------------------- dobby68 :P Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de boeken ( wat meestal het geval is ) Niet dat de films zo slecht zijn ....integendeel mag ik zeggen maar als je eemaal de boeken hebt gelezen en dan de films gaat bekijken valt de film "tegen" want je verwacht dat er iets gaat gebeuren wat in de boeken voorkomt maar dan blijkt het er helemaal niet in te zitten. Hier in huis ben ik en mijn oudste dochter die de boeken hebben gelezen ( waarvan ikke zelf reeds drie maal de serie heb gelezen en de vierde gaat eraan komen net voor het uitkomen van het laatse boek ) :D de rest van het huishouden hier kent Harry Potter alleen maar van de films en delen dus onze mening niet simpel weg omdat ze de boeken niet kennen. Maar bij het doorspitten van deze blog samen met het aantal stemmen weten we dat de boekenlezers ook echt de voorkeur geeft aan de boeken. Laatste woord ; de nieuwe film al weer 2X gezien in de bios en hij is goed sterk en kan al weer niet wachten op de volgende haha ----------------------------------- Wizardjuh De boeken, zeker weten. In de boeken wordt het allemaal veel beter uitgelegd, veel meer details, meer humor. En je hebt er ook langer van dan een film van 2,5 uur. En in de boeken kan je alles je zo voorstellen als je wilt, bij de films niet. Bij de films erger ik me er alleen maar aan dat het landschap altijd anders is, en dat Hagrid zijn hutje iedere film verplaatst. ----------------------------------- seantogood ik kies namelijk voor de boeken Daar zit meer spanning in je leeft er meer mee vindt ik je raakt er aan verslaafd!! En meer goede uitleg! en goed gescherven :D ----------------------------------- Blues De boeken. Waarom? Je kan er je eigen fantasie in kwijt veel meer details dan in de film Orginele verhaal. ----------------------------------- Vendelle Ik probeer de boeken en de films zoveel mogelijk los van elkaar te zien en daarom heb ik gestemd voor allebei gelijkwaardig. Ik vind ze los van elkaar erg leuk, maar als ik echt zou moeten kiezen zou ik liever de boeken hebben dan de films, want hoewel het een cliche is is het voor mij wel waar: een film is nooit zo mooi als mijn eigen fantasie. ----------------------------------- LeafyBlade Vind de boeken leuk, maar de films zijn toch ook wel entertainment xD 50% 50% dus. ----------------------------------- Star De boeken! Waarom: Omdat, het leuker is je kunt je eigen fantasie gebruiken om je voor te stellen hoe de personages en omgevingen eruit zien. In de film is dat voor je gedaan. En de boeken bevatten meer details, en uit de films is een heleboel geknipt. De boeken doe je langer over, en de films zijn na anderhalf uur al weer afgelopen. ----------------------------------- Lotteuh Alle2, zowel de boeken als de films zijn fantastisch :D ----------------------------------- Emma Roos De boeken! De films zijn gebaseerd op de boeken, ze laten te veel weg. Ik zou zoiezo een boek boven de verfilming verkiezen, tenzij het boek heel slecht was. De boeken zijn echt geschreven door Rowling en alles waar zij over na gedacht heeft, of vond dat het erin hoorde zit erin. Bij de films laten heel veel weg, zodat meestal maar alleen de hoofdverhaallijnen overblijven. En in de boeken komen de personages veel meer naar voren. In de films zie je alleen wat ze doen. In de boeken is het toch anders, je hebt een veel duidelijker en beter beeld van alle personages. ----------------------------------- Schouwer Ik vind de boeken leuker, komt waarschijnlijk omdat dat veel gedetailleerder is. In de film zelf zijn wat dingen weggelaten die toch wel leuk waren. Sommige dingen zijn veranderd. Ik heb boek 7 nog niet gelezen, maar ik denk dat die veranderingen eigenlijk heel verkeerd zijn, voor in de film... ----------------------------------- Hoepkoen Dan verkies ik toch de boeken. De boeken zijn veel echter en de films zijn naturrlijk heel erg ingekort en laten ze dus dingen weg. Maar dat wil ik natuurlijk eigenlijk niet. Maar dat kan ook niet :evil: ----------------------------------- Lady Voldermort Boek, zonder twijfel. Je eigen verbeelding spreekt hierin meer. Iedereen ziet zijn eigen beeld en J.K beschrijft het zo kleurrijk dat het lijkt of je er zelf bij bent. Bovenal zitten er meer details in. Bij de films is teveel weggelaten naar mijn idee. Voornamelijk deel 4 en 5 vallen mij tegen. Bij deel 4 het einde en bij deel 5 zo'n beetje alles. Jammer, want de meeste personages zijn buitengewoon leuk om naar te kijken. ----------------------------------- Bacchus de boeken natuurlijk !!! de films zijn wel oké maar tegenover de boeken stellen ze niets voor in de boeken krijg je veel meer details en kan je je eigen fantasie laten werken ----------------------------------- muisS Boeken :D:D:D! Oke, de films zijn ook coellll, want anders was ik nooit begonnen met deel één te lezen, ik leeste in die tijd namelijk niet veel. Maar de boeken zijn echt veel leuker om te lezen! egt wel 8) ----------------------------------- Vief Hoewel ik de films ook leuk vind, vind ik de boeken veel leuker! :D Meer details, de personages komen meer naar voren, meer gebeurtenissen, en ik kan er mijn eigen voorstelling bij maken. ----------------------------------- lauie Ik vind de boeken veel beter dan de films. In de boeken staat alles meer uitleg en hoe het vooraf ging en zo en in de films heb je dat niet!! ----------------------------------- Narcissa Ik denk wel bij de films en vooral het laatste deel dat je bepaalde punten alleen kan snappen als je het boek heb gelezen. Er komt inderdaad niet zoveel uitleg over zoals in de boeken. Maar ja kan ook een groot dik boek niet in één film draaien. ----------------------------------- missy_m Ik vind de boeken leuker en beter, ik kan me er zelf dingen bij voorstellen. Het is bovendien uitgebreider dan de films, maar ja, je kan inderdaad niet alles in de films stoppen, zo zouden ze wel erg lang worden. Maar ik vind de films ook leuk, hoor! :D ----------------------------------- Hermelien 4 ever Absoluut de boeken. Ik irriteer me mateloos aan dingen die anders in de film gaan dan dat er in het boek staat. Daarbij komt dat ik lekker mijn eigen fantasie heb, en dat ik dat prettiger vind. ----------------------------------- Mrs Riddle In het begin vond ik de boeken beter, omdat ik de eerste Harry Potterfilm niet zo goed vond. Maar vanaf de tweede boek vind ik dat de boeken en de films gelijk opgaan. Dit is mijn ranking van de films: 1 Harry Potter and the Goblet of fire 2 Harry Potter and the Chamber of Secrets 3 Harry Potter and the Order of the Phoenix 4 Harry Potter and the Prisonerof Azkaban 5 Harry potter and the Philosphers Stone Mijn ranking van de boeken: 1 Harry Potter and the Chamber of Secrets 2 Harry Potter and the Halfblood Prince 3 Harry Potter and the Deathly Hallows 4 Harry Potter and the Goblet of fire 5 Harry Potter and the Order of the Phoenix 6 Harry Potter and the Philosphers Stone 7 Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ----------------------------------- Elyn Ik verkies natuurlijk de boeken omdat ik met m'n overdosis fantasie toch ook ergens heen moet... Nee echt, als ik een boek lees, is het net of er zich een film afspeeld in mijn hoofd, ik zie het gewoon voor me... [/raarheid] Ik vind het natuurlijk fantastisch dat er films van gemaakt worden, maar ik vind de boeken leuker, ook omdat ze uitgebreider en gedailleerder zijn. ----------------------------------- Jessica. Ik denk dat de meerderheid de boeken beter vind. Deze zijn meer gedetailleerd, meer personages en het tempo van het schooljaar gaat wat langzamer. Door de film race je door het hele verhaal heen en dat ik niet leuk. Ik verkies dus absoluut de boeken boven de films. ----------------------------------- Yori87 De boeken, zeker weten! Ik kan zelf helemaal me inleven in Harry's wereld en alles wordt er veel gedtailleerder beschreven. Maar de films, dat is een leuke bijkomstigheid. Zo kun je situaties zien die zich eerst alleen maar in je fantasie afspeelden. De valkuil is wel dat ze dan tegenvallen, omdat het niet is wat je ervan verwacht had. ----------------------------------- Mainoumi Boeken uiteraard ;) HP staat vol details en actie, gewoon veel te veel om in 1 film te gieten. De films op zich vind ik dus eigenlijk niet goed (de eerste vond ik wel mooi), fantasie gaat een beetje verloren en ik vind de personages in de boeken veel beter beschreven. ----------------------------------- Raluca Boeken!!!! Films zijn naar mijn mening te kort..., te weinig details. daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat de films slecht zijn, ze zijn zeeer zeer leuk. de bokeen overtreffen ze alleen! ----------------------------------- Dee Ik ga ook voor de boeken. Geven meer informatie en ik vind een boek lezen leuker dan een film kijken denk ik. Maar ik vind de films zeker niet slecht! ----------------------------------- Dobbie k ga echt 100% voor de boeken! de films vielen mij zo tegen.... er missen zoveel dingen! eigenlijk wel logisch maar toch! ik hoop dat ze deel 7 in twee delen gaan doen ofzo, anders moet er zoveel uit worden gehaald en alles in belangrijk dus wat haal je er uit? ----------------------------------- lauie zoals veel mensen verkies ik ook de boeken want daar heb je echt het gevoel dat het hier om toveren gaat en in de films heb je dat niet zoveel ----------------------------------- Monkeyballs_ Ik verkies natuurlijk de boeken omdat ik met m'n overdosis fantasie toch ook ergens heen moet... Nee echt, als ik een boek lees, is het net of er zich een film afspeeld in mijn hoofd, ik zie het gewoon voor me... Is dat niet normaal bij iedereen? :P Of ben ik even raar? >.< En zoals iedereen al heeft beaamd zijn de boeken beter. :) ----------------------------------- NicoleD @Hierboven: Zo raar vind ik het niet hoor, ik bedoel, ik heb het zelf ook. :mrgreen: Bij mij winnen de boeken gewoon, omdat het míjn wereldje is. En daarbij ook hierboven genoemde reden van je eigen fantasy. Dat eigen wereldje gevoel heb ik niet zo bij de films, de helft zit er niet in, of had ik anders in mijn gedachten. Natuurlijk kijk ik de films en vind ik ze leuk, maar als ik zou moeten kiezen; absoluut de boeken! ;) ----------------------------------- Crissy77 Ik vind de boeken helemaal geweldig omdat alles heel uitgebreid wordt beschreven, en je lekker kunt fantaseren. Maar ben ook helemaal verslaafd aan de films. I love the acteurs en het verhaal. Kan alle films wel 100 x zien zonder dat het begint te vervelen. Maar dat heb ik ook bij de boeken. Kan dus niet kiezen tussen boeken of films. Vind het beide fantastisch!!! :D ----------------------------------- Keaton De boeken hebben een veel beter verhaal, de boeken hebben veel meer detail en dat maakt de verhalen veel boeiender en beter als je het plot per boek bekijkt, omdat er heel veel feiten en verhalen bij elkaar komen tot het plot. In de boeken gebeurd ontzettend veel naast de hoofdlijn en dat maakt het ook speciaal De films moeten kleinere delen weglaten omdat de film anders te lang wordt. Toch zijn de films heel erg leuk omdat je zo een prachtig beeld krijgt bij bepaalde gebeurtenissen en personages. Ik vind dat je het verhaal pas echt goed snapt en echt leuk/goed kan vinden als je de boeken hebt gelezen, door alle details en informatie die daarin staan om tot het plot te komen. ----------------------------------- horse2freakje [color=red]de films zijn heel leuk, maar de boeken zijn beter. Veel meer details, en vaak laten ze in de films leuke stukken weg, die ze er best wel tussen hadden kunnen frotten ergens. Mijn voorkeuze gaat dus voor een mega groot deel naar de boeken. Maar ik blijf erbij, de films zijn ook goed.[/color] ----------------------------------- Evanesco Ik kies zeker voor de boeken! Al zijn de films ook niet slecht. Maar als ik een boek van HP lees, dan denk ik soms 'Jemig, er zijn zóveel details die er in de film niet zijn!'. En dat vind ik best jammer. ----------------------------------- Hermelien girl Ik ga helemaal voor de boeken. Er kan gewoon meer verteld worden in een boed dan in een film. Je kan makkelijk de gedachten lezen van de personen, er komen veel mooie details in voor... Dat is in het boek heel moeilijk te verfilmen, of zijn niet hoe jij het had voor gesteld. Ik verkies dan wel de boeken boven de films, maar dat wil niet zeggen dat deze slecht zijn. Ik vind het echt knap hoe ze tot dit resultaat zijn gekomen.. Alleen houd ik heel veel van lezen dus ja, dat was niet zo moeilijk om te kiezen. ----------------------------------- misz-magic Ik vind de boeken ook veel leuker, omdat er zoveel meer details inzitten. En je krijgt overal je eigen beeld bij, bij de boeken gebeurt er ook veel meer dingen die er in de films zijn weggelaten. Ik vind de boeken ook boeiender omdat de feiten dan iets duidelijker zijn. Natuurlijk vind ik de films ook heel leuk want je krijgt dan beter beeld van hoe de personages er uit zien. Hoewel ik de films super leuk vind, vind ik de boeken toch leuker ----------------------------------- eenwolf Ik vind dat de boeken beter zijn, Omdat die meer details bevatten en veel dingen die toch belangrijk zijn Die je helaas niet in de films ziet -----------------------------------