Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Orgaandonatie Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Ik ben (of word als ik meerderjarig ben) zeker donor!

Nee!
36%
 36%  [ 51 ]
Ja!
63%
 63%  [ 90 ]
Totaal aantal stemmen : 141

Auteur Bericht
Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 17:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hello ^_^
Vandaag op school hebben we naar een presentatie geluisterd over orgaandonatie. Omdat ik op een christelijke school zit is hier nogal veel discussie over (mag het, waarom wel, waarom niet, waar is de grens)... En nu wilde ik graag weten wat jullie ervan vinden ^_^
Wat vind je van donatie? Ben je (of ga je je later inschrijven als) donor? Waarom wel/niet? Waar zit volgens jou de grens? Wat vind je van het wetsvoorstel om donor zijn verplicht te maken (je moet dan een brief sturen als je geen donor wilt zijn).

Zelf vind ik dat donatie een heel goed iets is. Je kan er andere mensen mee helpen langer te leven en als je dood bent heb je zelf toch niets meer aan je ingewanden. Verder kun je als je nog gewoon leeft ook bloed of een nier afstaan (een mens kan leven met 1 nier in plaats van met 2). Er zijn op dit moment veel te weinig donoren, dus op zich is het wetsvoorstel wel een goed idee, maar als dan iemand vergeet om het formulier in te vullen is het ook een beetje sneu, ook voor de overgebleven familie. Ik vind dat het compleet je eigen keus is of je donor bent of niet.

Wat vinden jullie?

Profiel bekijkenStuur privébericht
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Verdiend: 0 Sikkels

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 17:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Orgaandonatie vind ik prima, maar dat het verplicht moet gaan worden vind ik iets te ver gaan.
Ik weet nog niet of ik zelf als donor wil worden maar aan de andere kant je voelt er zelf niks meer van en je kan er anderen mee helpen een langer leven te geven.
mijn vader heeft het wel gedaan en heeft zo 3 andere mensen een langer leven gegeven.

Ry-rahrr
Oude Forumnaam: Little Werewolf Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 112 Sikkels

Ry-rahrr is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 17:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben al donor, ik heb ook zo'n pasje.
Ik vind het een goeie zaak dat er donors zijn.
Sommige mensenlevens kunnen hierdoor gered worden!
Ik vind niet dat er precies een grens ligt. Iedereen moet gewoon kunnen beslissen welke organen hij/zij af wilt staan.
Ikzelf zonder longen*ik heb astma, dus wie wil mijn longen?* hart*vind ik toch erg persoonlijk* en huid*zefde verhaal.
@ Feliksdefeniks: je kan het aanvragen vanaf je 12e

Laatst aangepast door Ry-rahrr op Ma Feb 21, 2005 18:06; in totaal 1 keer bewerkt
FelixdeFeniks
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

FelixdeFeniks is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 17:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind orgaandonatie ook iets goeds. Je kan er soms gewoon het leven van andere mensen mee redden, dat is toch geweldig?!
Ikzelf ben nog geen donor, maar dat komt omdat ik nog te jong ben....
ik zou het wel graag willen, ze mogen alles hebben!

EDIT@LW: Oja? Bij Verzorging vorig jaar was het nog 18 jaar^^"

Laatst aangepast door FelixdeFeniks op Ma Jan 16, 2006 17:07; in totaal 1 keer bewerkt
Justintime
Oude Forumnaam: brahimfreakske Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 356 Sikkels

Justintime is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 18:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Langs de ene kant is het wel goed, je kunt er mensen hun leven mee redden. Maar het voelt altijd raar aan wanneer een gestorvene een deel van zichzelf toch nog in iemand anders draagt, dus een orgaan... Ikzelf heb het nog niet meegemaakt, maar volgens mij voelt het dan wel zo aan... Dus ik zou het zelf nooit doen omdat ik het raar zou vinden en ik denk dat sommigen anderen ook zo erover denken..

like a lovers song
Missy
Ex-MadMaster
Ex-MadMaster

Verdiend: 1 Sikkels

Missy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 18:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben geen donor, ik vind namelijk dat als je niet gezond ben en het 'je tijd is om te gaan' dat je dat dan gewoon moet accepteren. Bij veel dieren zie je ook dat ze de zieken afstoten soms zelfs doden, 'ongelukkige geboortes' wordt ook niet geaccepteerd bij dierenmoeders. Daarom ben ik ook van mening dat als ik goed van te voren weet (wanneer ik zwanger ben) dat mijn kind nooit een normale jeugd kan hebben (en daar versta ik onder: hij/zij moet heel veel aandacht krijgen, zoals zware mentale handicap ofzo) dan zou ik de zwangerschap ongedaan willen maken. Dat klinkt wat hard maar zo denk ik er nou eenmaal over, ten eerste omdat het kind waar ik voor moet zorgen heel veel tijd en energie kost... en ook dat klinkt hard, maar ik weet dit van mijn tante... die is ook geestelijk gehandicapt en dat is echt niet makkelijk. Maar om ff terug te komen op het onderwerp, voordat ik teveel afdwaal... aan de andere kant zou ik het wel weer voor mijn kinderen doen. Wat misschien erg tegenstrijdig klinkt... maar ja! Zo denk ik erover....

Groetjes MMM

FairyFleur
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

FairyFleur is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 19:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben er hartstikke voor en ik word binnenkort ook donor. Het lijkt me een fijn gevoel als ik mensen daarmee kan helpen. Om het verplicht te stellen vind ik het veel te ver gaan; je moet over jezelf kunnen beslissen, want er gaan toch wel mensen in je snijden.
Als je het ZELF hebt toegestaan vind ik het heel goed om organen af te geven, maar verplicht stellen gaat te ver. Het is immers je eigen lichaam en je moet daar alles zelf over kunnen beslissen, vind ik. ^^

SjmvA
4e jaars
4e jaars

SjmvA is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 20:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vind het wel goed dat je er mensen mee kan redden, mar ik ben het ook met missy eens.
stel dat het alsnog mis gaat, dan heb je het voor niks gedaan..
zeker de eerste zin van Missy ben ik het helemaal mee eens:

missy schreef:
ik vind namelijk dat als je niet gezond ben en het 'je tijd is om te gaan' dat je dat dan gewoon moet accepteren

als je dood gaat, ga je dood, en je gaat niet nog 2 maanden, maar misschien nog 2 jaar op iemand anders zijn hart/longen weet ik veel wat teren..
je drinkt met uitgaan toch ook niet alleen maar van andere mensen? dat is asociaal..
donor is niet asociaal maar ik vind het niet nodig

TheKimKommer
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 527 Sikkels

TheKimKommer is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 20:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben vanaf m'n 18de donor in groep 1. Kortom, als ik dood ben mogen ze me gebruiken voor andere doeleinden, zolang ze me na afloop nog maar wel even cremeren. Wink

Ik heb absoluut geen etnische, gevoelsmatige of andere redenen om hier tegen te zijn. Wanneer er ergens iemand op een ellelange wachtlijst staat voor bijvoorbeeld een nier, en die vanmij is er daar anders om toch maar 'weggegooid' te worden, mogen ze hem zeker gebruiken.
en een reden zoals brahimfreakske zegt, ook daar kan ik me geen zorgen over maken en eigenlijk ook niet eens bij stil staan. Die, bijvoorbeeld, nier zie ik dan niet meer als die van een ander, maar als die van de persoon bij wie ie nu functioneert.

En vooroordelen over dat ze je dan maar eerder dood verklaren omdat ze weten dat ze je organen mogen gebruiken is ook onzin, een echt broodje aap verhaal.

poep
Bright Moon
4e jaars
4e jaars

Bright Moon is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 20:30 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is nu toch al zo dat IEDEREEN zowiezo donor is, behalve als hij/zij het speciaal aanvraagt/zegt dat hij geen donor wil zijn.
Maar normaal gezien is het zo, dat als je dood gaat, je organen gedoneerd mogen worden, ook al willen je ouders of familie dat niet.
Maar dat wordt nu meestal niet toegepast, omdat familie dat weigert, maar in principe mogen ze niet weigeren...

Ik zelf, vind het helemaal niet erg dat ik donor ben, andere mensen hebben daar nood aan, dus... Je hebt toch niets meer aan je lichaam als je sterft.

LolligLuitje
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 47 Sikkels

LolligLuitje is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 20:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Terwijl iedereen hier zo'n beetje z'n eigen mening heeft, hang ik tussen alle meningen in. Aan de ene kant vind ik het raar dat als ik dood ben, een aantal organen verder zouden leven in andere lichamen. Ik heb wel een soort van bijgeloof, dus af en toe heb ik het gevoel dat mijn lichaam ook na m'n dood voor altijd bijeen moet blijven.

Maar aan de andere kant vind ik donor zijn heel goed. Je geeft andere mensen een langer leven, zorgt ervoor dat zij nog van het leven kunnen genieten. En daar zou ik dan nog voor kunnen zorgen.

Ik weet het dus helemaal niet. En is het echt zo dat je vanaf je twaalfde al aan mag geven of je donor wil zijn (zo ja, dan mag ik dat dus Wink )

TheKimKommer
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 527 Sikkels

TheKimKommer is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 20:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bright Moon schreef:
Het is nu toch al zo dat IEDEREEN zowiezo donor is, behalve als hij/zij het speciaal aanvraagt/zegt dat hij geen donor wil zijn.
Maar normaal gezien is het zo, dat als je dood gaat, je organen gedoneerd mogen worden, ook al willen je ouders of familie dat niet.
Maar dat wordt nu meestal niet toegepast, omdat familie dat weigert, maar in principe mogen ze niet weigeren...

Ik zelf, vind het helemaal niet erg dat ik donor ben, andere mensen hebben daar nood aan, dus... Je hebt toch niets meer aan je lichaam als je sterft.

In Nederland is het volgens mij nog steeds zo dat ze je toestemming moeten krijgen om donor te zijn. Volgens mij is dit nog steeds niet als standaard...

poep
Bright Moon
4e jaars
4e jaars

Bright Moon is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 21:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

TheKimKommer schreef:
Bright Moon schreef:

In Nederland is het volgens mij nog steeds zo dat ze je toestemming moeten krijgen om donor te zijn. Volgens mij is dit nog steeds niet als standaard...

Bij Belgiƫ is het wel standaard:

Code:
De wet van 13 juni 1986 betreffende de wegneming en transplantatie van organen bekrachtigt het opting-out principe volgens hetwelk organen en weefsels mogen weggenomen worden na het overlijden van een persoon behalve wanneer er verzet is vanwege zijn nabestaanden en voor zover betrokkene, bij leven, geen uitdrukkelijke verklaring heeft afgelegd.

Dus enkel als er een uitdrukkelijk verzet is van de persoon in kwestie, de overledene, of hele naaste familie, mag je je organen houden. (niet dat het dan nog veel zin heeft...)

Fee
Dreuzel
Dreuzel

Fee is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 21:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bright Moon schreef:
TheKimKommer schreef:
Bright Moon schreef:

Bij Belgiƫ is het wel standaard:

Code:
De wet van 13 juni 1986 betreffende de wegneming en transplantatie van organen bekrachtigt het opting-out principe volgens hetwelk organen en weefsels mogen weggenomen worden na het overlijden van een persoon behalve wanneer er verzet is vanwege zijn nabestaanden en voor zover betrokkene, bij leven, geen uitdrukkelijke verklaring heeft afgelegd.

Dus enkel als er een uitdrukkelijk verzet is van de persoon in kwestie, de overledene, of hele naaste familie, mag je je organen houden. (niet dat het dan nog veel zin heeft...)

Klopt dat dit iid in Belgie zo is. Maar niet in NL.

Ik heb het formulier ook ingevuld toen ik 18 werd. Ik heb een aantal organen aangekruist die ik niet wil doneren, zoals huid, leek me een eng idee. En ik heb bezwaar gemaakt tegen wetenschappelijk onderzoek. Verder zal ik mijn nabestaande altijd de laatste keuze laten stellen, maar heb wel mijn wensen aangegeven.
Ik vind het ook best eng om over na te denken. En wil er ook zo min mogelijk mee bezig zijn. Maar je help er wel mensen mee, en dat vind ik een mooie gedachten. Plus, iets leeft nog altijd voort.

Joep
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 274 Sikkels

Joep is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 21, 2005 21:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Kijk...nattulrijk is het goed, en het is ook fijn als je iemands leven kan redden. Maar het lijkt me absoluut GEEN! goed idee om na mijn dood stukjes orgaanen uit mijn lijf te gaan snijden. Ik blijf liever 'heel' dus mij zul je niet als donor terug vinden.. Helaas helaas..
Groetjes, Joep

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp