Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Tips en Truuks voor Netjes Nederlands Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Marielaine
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

Marielaine is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jun 01, 2006 17:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Jullie moeten niet vergeten dat Engelse grammatica verschilt van Nederlandse grammatica.

Het is "Rons schouder", maar "Ron's shoulder".

Er zijn echter uitzonderingen in de Nederlandse grammatica, hier worden ze duidelijk uitgelegd:
http://www.onzetaal.nl/advies/georges.html
http://www.onzetaal.nl/advies/dutrouxs.html

Op de volgende site wordt (in het Nederlands) het probleem met it's en its in de Engelse grammatica erg goed belicht:
http://www.uvt.nl/faculteiten/.....atica.html

Profiel bekijkenStuur privébericht
Merel
Oude Forumnaam: Metje Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 72 Sikkels

Merel is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jun 03, 2006 20:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet niet of het hier past maar mag ik iets vragen?
Is misschien een beetje dom maar kweet het echt niet.

Wanneer moet je 'jou' gebruiken en wanneer 'jouw'?

Merel

Myrthe
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 213 Sikkels

Myrthe is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jun 03, 2006 20:30 Terug naar boven Sla dit bericht op

Merel je vroug wanneer je jou en wanneer je jouw moet plaatsen.
Je moet jouw plaatsen bij zinnen en zinsdelen zoals dit:
Arrow Dit is jouw tas.
Je duidt met jouw aan van wie de tas is. Jou gebruik je bij:
Arrow Deze tas is van jou.
Je zet het zelfstandig naamwoord voor het onderwerp en bij jouw is het juist andersom.
Hopelijk leg ik het niet te moeilijk uit.

-Myrthe-

Cheetah
3e jaars
3e jaars

Woonplaats: In the caves, being a LOSTaddict & watching the 3rd season!

Cheetah is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 13:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik zat mij eigenlijk ook iets af te vragen.

Op school (als wij een zin moeten formuleren) en het werkwoord kunnen erin voorkomt, weet ik nooit of ik kan of kun moet gebruiken of is er gewoon geen verschil? Confused

Hurley: No, I'm not hungry.
Sawyer: Are you serious?
tea
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

tea is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 13:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Ik zat mij eigenlijk ook iets af te vragen.

Op school (als wij een zin moeten formuleren) en het werkwoord kunnen erin voorkomt, weet ik nooit of ik kan of kun moet gebruiken of is er gewoon geen verschil?

Antwoord op je vraagje!

tt:
ik kan
jij/u kunt
hij/zij kan
wij/zij/jullie kunnen

vt:
ik/jij/u/hij/zij kon
wij/zij/jullie konden

voltooid dlw:
hij heeft gekund

Kusjes Tea

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 70 Sikkels

Choco is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Jul 11, 2006 20:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Veel mensen maken de fout:
s'Nachts, 'S nachts, S'nachts of iets dergelijks. Maar de komma s moet nooit met een hoofdletter! Het hoort natuurlijk zo:
's Nachts. Het lijkt logisch maar ik zie het nog best vaak.

Of dit:

"Hoi, ik heet Harry." Zei Harry.
maar het is:
"Hoi, ik heet Harry," zei Harry.

Hier mijn (kleine) tips Wink
Ik weet verder even niks!

Choco

XilonaX
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 90 Sikkels

XilonaX is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2006 23:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmmmz, wat ik net als tip las (weet niet meer van wie) is dat je bij de tegenwoordige tijd goed moet opletten wanneer je d, t of dt moet gebruiken.

Om het even makkelijk te maken; werkwoordsvormen in de tegenwoordige tijd kunnen nooit eindigen met dt, dat bestaat niet. In geen enkele tijd kan dat trouwens. Dat is iets dat ze ons op de basisschool (en zelfs op de meeste middelbare scholen) proberen wijs te maken, maar het roept alleen maar frustraties op.

Het is heel simpel:
Tegenwoordige tijd, jij/hij-vorm? Altijd -t achter de stam (goed oppassen wat de stam is). That's it. Een werkwoordsvorm kan niet op -dt eindigen.
'Houdt' eindigt op een -t, niet op -dt Wink
En proberen te 'horen' welke letter het zou kunnen zijn (d of t) kan al helemaal niet, die twee lijken vreselijk veel op elkaar.

rijden -> rijd|en
ik rijd|-
jij rijd|t
hij/zij rijd|t (het eindigt op t, en niet op dt)
wij rijd|en

En voor de verledentijd kun je inderdaad het kofschip gebruiken, of wat wij ervan maakten k*tschaap, maar dat mocht niet van de lerares omdat er geen 'f' in zit Wink

Maar goed, dit heeft niks met spelling te maken, maar wel met 'aantrekkelijkheid' van je verhaal; begin het hoofdstuk met een quote:

mijn verhaal schreef:
‘Wat voor interessants ben je aan het bestuderen?’
Hij keek even van zijn leeswerk op en bekeek de vrouw die hem zojuist een vraag had gesteld.

en dan gevolgd door een hele omschrijving van de man en vrouw en situatie enzo... Wink

Ketenvuur
Hermoine Fan
Dreuzel
Dreuzel

Hermoine Fan is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2006 23:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Uhh... Ik snap het niet meer... Ik krijg te horen;

"Ik ken jou!" Zei Harry.

En ik krijg te horen:
"Ik ken jou!" zei Harry.

Kleine letter en hoofdletter.
Ik dacht kleine letter, of er nou een uitroepteken of vraagteken staat. Dat werkt hetzelfde als een komma. Zo heb ik het geleerd. Omdat het einde van de zin niet; IK KEN JOU! is maar; ZEI HARRY
Als je me nog snapt dan...
Maar hier leert men het mij anders.
Wat is het nou?

Ik wil graag een reactie hebben van iemand die echt goed Nederlands kan... Ik volg het gewoon niet meer.

Lumina
3e jaars
3e jaars

Woonplaats: In het verboden bos tenminste dat was zo voor die reus daar kwam wonen hij heeft mijn boom gesloopt

Lumina is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2006 23:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

*springt in de bres*

Bekijk het zo, als je een zin schrijft heb je aan het begin van de zin een hoofdletter, toch?

Harry pakte zijn fiets. --->>>

Als je schrijft wanneer iemand iets zegt, het begin van zijn zin gesproken, gebruik je ook een hoofdletter.

''Lust je worst?'' Vroeg Hermeline.

Vroeg Hermelien krijg dan ook een hoofdletter, aangezien het eigenlijk een ander zinsdeel is. Officeel moet het een kleine letter zijn, maar word corrigeert het automatisch en wanneer je een boek openslaat zie je het ook zo staan. Mijn advies is daarom HOOFDLETTER.

Wanneer de gesproken zin verder gaat is het een ander verhaal ^_^

''Ik heb geen idee waarover je het hebt en trouwens,'' Hij keek zijn vriend boos aan, ''het gaat jou niets aan.''

Als je verder gaat met een gesproken zin, na een stukje normale tekst, dan mag je geen hoofdletter neerzetten Smile

Nu over:

"Ik ken jou!" Zei Harry.

Het uitroepteken fugureerd ALTIJD als een punt, net als een vraagteken. Technisch gezien kun je dus zeggen dat dat het einde van je zin is. Zoals ik eerder al vermelde, wanneer je een ''vroeg die, zei zo, riep zus'' tiep achter een zin moet er officeel een kleine letter staan. Het gebeurt echter zelde dus ik zou me er niet al te druk om maken!
Ik zou er persoonlijk lekker een grote letter van maken, staat mooier Razz

child of the other side
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 1066 Sikkels

child of the other side is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jul 30, 2006 10:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lumina schreef:

Vroeg Hermelien krijg dan ook een hoofdletter, aangezien het eigenlijk een ander zinsdeel is. Officeel moet het een kleine letter zijn, maar word corrigeert het automatisch en wanneer je een boek openslaat zie je het ook zo staan. Mijn advies is daarom HOOFDLETTER.

Ik heb geen idee wat voorn boeken jij leest maar ik ben dat nog nooit in een boek tegen gekomen, nog in elke andere fatsoenlijke nederlandse tekst.

"Lust je worst", vroeg Hermelien. Meestal wordt het zo in een boek geschreven. Omdat het al een vraag is hoef je het vraagteken er niet neer te zetten, dus zit die hoofdletter je ook niet meer dwars.

Lumina schreef:

''Ik heb geen idee waarover je het hebt en trouwens,'' Hij keek zijn vriend boos aan, ''het gaat jou niets aan.''

Deze zin klopt ook niet. Jij zet een komma na het 'zeggedeelte' maar gaat dan verder met een hoofdletter. Dit klopt niet, het moet een van de volgende zijn;

"Ik heb geen idee waarover je het hebt en trouwens", hij keek zijn vriend boos aan, 'het gaat jou niets aan."

of

"Ik heb geen idee waarover je het hebt." Hij keek zijn vriend boos aan. "En trouwens, het gaat jou niets aan."

of

"Ik heb geen idee waarover je het hebt." Hij keek zijn vriend boos aan, "en trouwens, het gaat jou niets aan." ( de vorige twee zijn beter, maar deze zou eventueel ook kunnen.)

Dit is zo omdat het 1 zin is, het gedeelte wat wordt gezegd is gewoon een onderdeel van de verdere zin en in een dezelfde zin gebruik je geen hoofdletters, dat doe je pas weer in een nieuwe zin.
Ik hoop dat je/jullie het snappen.

someday it will kill you too

Laatst aangepast door child of the other side op Ma Jul 31, 2006 17:13; in totaal 1 keer bewerkt
Lumina
3e jaars
3e jaars

Woonplaats: In het verboden bos tenminste dat was zo voor die reus daar kwam wonen hij heeft mijn boom gesloopt

Lumina is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 13:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

child of the other side schreef:
Lumina schreef:

Ik heb geen idee wat voorn boeken jij leest maar ik ben dat nog nooit in een boek tegen gekomen, nog in elke andere fatsoenlijke nederlandse tekst.

"Lust je worst", vroeg Hermelien. Meestal wordt het zo in een boek geschreven. Omdat het al een vraag is hoef je het vraagteken er niet neer te zetten, dus zit die hoofdletter je ook niet meer dwars.

Lumina schreef:

Deze zin klopt ook niet. Jij zet een komma na het 'zeggedeelte' maar gaat dan verder met een hoofdletter. Dit klopt niet, het moet een van de volgende zijn;

"Ik heb geen idee waarover je het hebt en trouwens", hij kijkt zijn vriend boos aan, 'het gaat jou niets aan."

of

"Ik heb geen idee waarover je het hebt." Hij kijkt zijn vriend boos aan. "En trouwens, het gaat jou niets aan."

of

"Ik heb geen idee waarover je het hebt." Hij kijkt zijn vriend boos aan, "en trouwens, het gaat jou niets aan." ( de vorige twee zijn beter, maar deze zou eventueel ook kunnen.)

Dit is zo omdat het 1 zin is, het gedeelte wat wordt gezegd is gewoon een onderdeel van de verdere zin en in een dezelfde zin gebruik je geen hoofdletters, dat doe je pas weer in een nieuwe zin.
Ik hoop dat je/jullie het snappen.

Volgens mij klopt dit dus helemaal niet =_= Vooral omdat je de leestekens buiten de aanhalingstekens zet en mijn zin ineens in de tegenwoordige tijd is? Maar goed...
Lees jij veel carrie slee? AngelAngel

In die zin die ik daar neer zette hoort een vraagteken, waarom zou ik er dan een komma zetten? Dan zou ze dus nog iets moeten zeggen.. Ik zei trouwens ook dat er officeel een kleine letter zou moeten staan.. Lees wat ik zeg ...
En uhmmm ik lees zeker wel fatsoenlijke boeken hoor don't worry Razz

XilonaX
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

XilonaX is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2006 21:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oke, ik ga me er ook mee bemoeien, en ík heb een 9,5 gehaald voor de dossiertoets Spelling & Grammatica Wink (Ik weet het, 't zegt niks over mijn schrijfkwaliteit/kennis Embarassed )

Kijk, als je een gewone zin hebt, zoals de zin die ik nu typ, gebruik je na de komma geen hoofdletter, dus ik zou niet weten waarom een vliegende komma dit zou moeten veranderen. Een uitroepteken of vraagteken symboliseerd alleen maar dat het een vraagzin is, want je kunt moeilijk stellen:

'Lust je worst,' vroeg Hermelien. (Wie heeft die zin trouwens verzonnen Wink zieke geest)

De vraagteken staat in dit geval dus niet voor een punt of wat dan ook, alleen maar om een vraagzin uit te drukken. Officieel, héél officieel hoort er een hoofdletter te staan, dat zegt Microsoft Word in ieder geval, maar die ziet alleen dat er een vraagteken staat gevolgd door een vliegende komma, maar weet niet dat het een gezegde is.

En ook ik ben nog geen boek tegengekomen waar er een hoofdletter wordt gebruikt. Mocht het zijn dat Lumina gelijk heeft en dat er inderdaad een hoofdletter achter moet, dan wilt dat zeggen dat meesterschrijvers als Goodkind (the one and only Terry Wink ), Tolkien, Lewis, Andrews en Bradley er vreselijk naast zitten. En dat betwijfel ik Wink

------------------------------------

Edit: oja, ik ben nu (lekker tijdstip, half 2 's nachts Confused ) bezig met een nieuw hoofdstuk voor mijn fanfic, en ik zit toch met een probleem dat steeds weer terug blijft komen:

Citaat:
De laatste drie keken met schichtige blikken onder de kap van hun mantels om zich heen, in de poging een herberg te vinden in een van de armzalige straatjes die door het duister opgeslokt leken te zijn.

Dat schuingedrukte: meervoud of enkelvoud? De kap van hun mantel, de kappen van hun mantel, de kap van hun mantels of de kappen van hun mantels?
Want je hebt het wel over een groep, maar de eigenschappen zijn toch in het meervoud... ( Embarassed een 9,5 voor Spelling & Grammatica Embarassed )

Ketenvuur
Idril
Oude Forumnaam: Mrs Idril Greenleaf The First Aid Mod
The First Aid Mod

Idril is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2006 18:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm, lastig... Ik zit er nu al een hele tijd over na te denken. (Jah, ik heb niets te doen op het moment... Rolling Eyes )

Mijn gevoel zegt 'onder de kap van hun mantel', maar ik zou je geen logische verklaring kunnen geven. Misschien omdat ze allemaal maar één mantel met maar één kap dragen...?

Bedankt voor 5 geweldige jaren.
XilonaX
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

XilonaX is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2006 21:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oh hell Neutral iedereen zegt wat anders..
En wat ik net te horen kreeg:

Citaat:
De laatste drie keken met schichtige blikken onder de kap van hun mantels

zou ook kunnen zijn:
Citaat:
De laatste drie keken met (een) schichtige blik onder de kap(pen) van hun mantel(s)

Schichtige blik ook met enkelvoud omdat 'de laatste drie' terugslaat op een groep, en een groep is enkelvoud.
Wat ook zou kunnen is:
Citaat:
De laatste drie keken schichtig onde de kap(pen) van hun mantel(s)

Maar dat vind ik al wat minder klinken dan 'blikken'
*Zucht* en een andere mogelijkheid is om de zin te schrappen uit het verhaal Wink

Ketenvuur
tea
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

tea is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2006 21:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Okeej! Ik ga me er ook mee bemoeien!
Nou ga ik niet zeggen dat wat ik zeg goed is, maar ik doe het op gevoel met een uitleg! Very Happy *Is trost op zichzelf*

Citaat:
De laatste drie keken met schichtige blikken onder de kap van hun mantels om zich heen, in de poging een herberg te vinden in een van de armzalige straatjes die door het duister opgeslokt leken te zijn.

Ik zou zeggen,
onder de kappen van hun mantels.
Uitleg: Nou, het is mantels omdat ze alle drie een mantel hebben en het dus meervoud is... (denk ik dan)
En dan zeg ik dat het kappen is, omdat iedere mantel een kap heeft, dus denk ik dat kap in het meervoud moet!

Maar, zoals ik al zei, het is mijn gevoel en ik weet ook neit of het klopt!

Kusje Tea

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp