Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Boeken/Films: Legende van de Bokkerijders Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
SeverusSnape
The Half-Blood Prince
The Half-Blood Prince

Verdiend: 218 Sikkels

SeverusSnape is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2004 19:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Legende van de Bokkerijders

Dit is een serie boeken geschreven door Ton van Reen. De TV serie, gebasseerd op de boeken, gaat vooral over boek 1: Ontsnapt aan de Galg. Ik vind de boeken prachtig en de TV serie ook heel gaaf. Sommige kids kunnen daar niet zo goed acteren, maar vooral Gene Bervoets (dokter Kirchhoffs) en Joost Prinsen (Lei de tinnegieter) vind ik heel erg goed.

Hier gaat het verhaal over:

Citaat:
In de tweede helft van de 18e eeuw waarde door Limburg een bende rond die zich De Bokkerijders noemde. Een groep van ruige mannen en vrouwen die een verbond met de duivel hadden gesloten en voor wie God en gebod niet meer gold. Op een dode hand waarin een kaars geklemd was, zworen ze trouw aan hun leider, de Zwarte Kapitein. De Bokkerijders waren niet zo maar een groep bandieten. De bende had zichzelf wel degelijk een doel gesteld: Limburg bevrijden onder het juk der overheersers. Immers, dit steenkoolrijke gebied werd uitgemergeld door de Kerk en door de Keizerin van Oostenrijk onder wiens heerschappij deze streek viel. Tegen die onderdrukking kwam één man in opstand. Hij vormde een bende die we nu nog kennen als De Bokkerijders. Zijn bendeleden hebben nooit zijn ware identiteit gekend maar noemden hem De Zwarte Kapitein.

Image

We beleven de avonturen van de Bokkerijders mee door de ogen van Martien, (Lennert Hillega) een jongen van pakweg veertien. Hij is de zoon van Willem Kromers (Leslie de Gruyter), een boer die met zijn gezin maar nauwelijks kan leven van de opbrengst van hun kleine boerderij. Martien heeft een oudere broer Driek (Wim Bax) en een jonger zusje Lotteke (Michelie Sparnaay). Zij is ernstig ziek en wordt behandeld door de chirurgijn Joseph Kirchhoffs (Eugene Bervoets). Dokter Kirchhoffs stelt vast dat Lotteke slechts kan genezen als ze gaat kuren in de Alpen. Dat is natuurlijk een dure reis. Verder heeft Martien een mysterieuze oom, genaamd 'Lei de Tinnegieter' (Joost Prinsen) Hij houdt zich bezig met alchemistische praktijken en spreekt in raadsels. Lei speelt een belangrijke rol in de avonturen die Martien beleeft.

Hier staat de verdere info over deze boeken en fotos van de serie.

Van de serie bestaat nu ook de DVD, die wil ik zeker hebben!

De vier boeken heten:
- De bende van de bokkenrijders 1 - Ontsnapt aan de galg
- De bende van de bokkenrijders 2 -Vurige ruiters
- De bende van de bokkenrijders 3 - De gesel van het zwarte goud
- De bende van de bokkenrijders 4 - Het loon van de duivel

De boeken zijn echt een aanrader! Ze zijn spannend, magisch, duister en soms ook triest. Maar ik denk dat als je van HP houdt, je deze boeken ook heel erg mooi zal vinden!

Kennen jullie deze boeken/serie? En wat vinden jullie ervan? Ik heb het altijd heel spannend gevonden, vooral met die Zwarte Kap'tein! Smile

Profiel bekijkenStuur privébericht
Rayna
The Psycho Admin
The Psycho Admin

Verdiend: 0 Sikkels

Rayna is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2004 20:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Woei.. de serie vind ik helemaal geweldig!! Elke keer als hij op tv komt ben ik weer opnieuw helemaal bezeten. Het verhaal is zo ontzettend mooi. Ik moet nog steeds, elke keer huilen bij het einde.
Oef, en toen ik klein was, was ik een tijdje een beetje verliefd op Martien. Embarassed
Knots, en dat ze de serie nu op DVD hebben is nog een pluspunt, die wil ik hebben!

De boeken heb ik niet gelezen, nou jah, niet allemaal. Deel 1 heb ik voor een klein deel gelezen, maar deze vond ik toch wel wat minder dan de serie. Ik kon niet echt in het verhaal komen omdat het toch redelijk langzaam opgang komt. Maar misschien wordt het eens tijd om het opnieuw te proberen. Smile

SeverusSnape
The Half-Blood Prince
The Half-Blood Prince

Verdiend: 218 Sikkels

SeverusSnape is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2004 20:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Verliefd op Martien? Cool! Ik ook, maar ook op Dr. Kirchofs en Wolf! Ik heb toen zelfs met mijn zus een Bokkerijders spel gemaakt!

Leuk om te horen dat iemand dit ook kent! Smile Schijnt nogal zeldzaam te zijn...!

Sambora
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 45 Sikkels

Sambora is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2004 21:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

bokkerijders...? is dat niet jaren geleden op de tv uitgezonden? ik geloof dat ik het wel eens gezien heb maar kan me het niet meer zo goed herinneren... de boeken hebik zelf nooit gelezen...maar lijken me wel interesant

- Don't You Know Who I Think I Am -
Rayna
The Psycho Admin
The Psycho Admin

BerichtGeplaatst: Wo Jul 07, 2004 22:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sambora schreef:
bokkerijders...? is dat niet jaren geleden op de tv uitgezonden? ik geloof dat ik het wel eens gezien heb maar kan me het niet meer zo goed herinneren... de boeken hebik zelf nooit gelezen...maar lijken me wel interesant

Jah, het is inderdaad al een tijdje geleden dat de Serie op tv is geweest.
Best jammer, want ik zou hem graag nog eens willen zien. Ik geloof dat ik de serie nu 2 keer heb gezien, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Fabs
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

Fabs is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2004 7:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

SeverusSnape schreef:
Verliefd op Martien? Cool! Ik ook, maar ook op Dr. Kirchofs en Wolf! Ik heb toen zelfs met mijn zus een Bokkerijders spel gemaakt!

Leuk om te horen dat iemand dit ook kent! Smile Schijnt nogal zeldzaam te zijn...!

Ik ken 't ook wel! Kheb 't eerste deel gelezen... Uit de bieb toen gehaald>! Kvond 't een goed verhaal Cool

De serie heb ik nooit gezien so... Keine Ahnung Smile

Mrs. J. Potterr
2e jaars
2e jaars

Mrs. J. Potterr is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2004 16:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Is dat niet met Villa Volta in de Efteling?
Super koele atractie is dat.

Rayna
The Psycho Admin
The Psycho Admin

BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2004 18:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mrs. J. Potterr schreef:
Is dat niet met Villa Volta in de Efteling?
Super koele atractie is dat.

Yup, die attractie is daarop gebaseerd.
Op zich wel coowl dat ze van dit verhaal een attractie hebben gemaakt. Dat laat toch zien dat het verhaal iets unieks heeft. Very Happy

Mrs. J. Potterr
2e jaars
2e jaars

Mrs. J. Potterr is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2004 18:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, het klinkt wel als een spannend verhaal.
Ik wist niet dat er nog meer dingen gebasseerd waren op dit onderwerp.
Vind dat van Villa Volta trouwens echt superr mooii gemaakt!
Mijn Favo atractie Very Happy

miemperd
1e jaars
1e jaars

miemperd is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2004 18:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

nooit gezien en nooit gelezen (misschien toch maar een keer broberen). maar bokkerijders zijn altijd goed! (karnevals vereniging van Beers) was mijn vader vorig jaar prins van!

Fairy Tale
Dreuzel
Dreuzel

Fairy Tale is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 09, 2004 8:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ken de serie. Ik vind het leuk omdat het zich zo dicht bij mij in de buurt heeft afgespeeld.
Op de havo had ik ooit eens een werkstuk moeten maken over de bokkenrijders. We hadden toen boeken moeten lezen met verschilldende theorieen en dan moest je aangeven bij welke theorie je je aansloot en waarom. Ik had toen zelf een theorie verzonnen, mijn leraar dacht er ook zo over, terwijl nooit iemand die theorie heeft opgeschreven.

Het had ermee te maken dat er eigenlijk 2 bendes waren. Je moest vertellen in een werkstuk waarom er twee waren. Ik dacht dat dat zo was omdat de tweede groep gewoon aan de angsten van de bewonders wouden voldoen.
De eerste bende ontstond uit protest en de tweede door de angst die er om de bokkenrijders heen hing, zij probeerde op dat angstbeeld te lijken.

Maar goed, het is erg leuk om te lezen over hun.

Aduadariel
2e jaars
2e jaars

Aduadariel is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2004 18:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, de Bokkenrijders! Laughing Daar heb ik op de havo mijn profielwerkstuk over gemaakt en ik vond het zo interessant dat het een heel dik werkstuk is geworden. Ik kreeg er nog een hele goede beoordeling voor, dus dat was mooi meegenomen. Wink

Jaren geleden had ik al de TV-serie gezien en gelukkig Smile heeft mijn moeder die opgenomen, zodat ik nu nog kan kijken. Een hele goede Smile serie, ook al klopt het niet allemaal met wat de echte Bokkenrijders deden.

En is die serie echt op DVD? Waar kan ik die kopen? Ik kijk altijd bij de Free Record Shop en andere van dat soort winkels of ze hem hebben, maar ik ben de serie nog nooit op DVD tegengekomen. Twisted Evil

Nadat ik de serie heb gezien ben ik ook de vier boeken gaan lezen. Boeken met gave titels en goede verhalen. Toen ze uit kwamen in een boek heb ik ze gekocht. Rolling Eyes

Ik woon vlak bij de Efteling en heb vaak een abonnement gehad. Villa Volta, gebaseerd op het verhaal van de Bokkenrijders is een van mijn favoriete attraktie. Mijn vriendinnen en ik zijn er zo vaak in geweest dat we heel het verhaal dat die pop ( Evil or Very Mad Hugo van den Loonsche Duynen Evil or Very Mad ) in de tweede ruimte kunnen meepraten.

Ja, de Bokkenrijders, die zijn echt heel erg interessant Exclamation

Laatst aangepast door Aduadariel op Do Jul 29, 2004 21:46; in totaal 1 keer bewerkt
Misz-Draco-Tom
3e jaars
3e jaars

Misz-Draco-Tom is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2004 20:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ach wij hebben alles van de bokkenrijders..
Hier in Limboland word je voor gek verklaard als je er niet vanaf weet zal ik maar zeggen Rolling Eyes
Maar zelf ben ike r niet zo'n giga fan van..

Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 242 Sikkels

Kelly Griffel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2004 21:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

Van naam heb ik er nog niet van gehoord maar ik denk dat ik ooit wel een een heel klein stukje heb gezien, want ik herken die kleine Martein.
Anyways... JE mag niet zo groot typen Aduadariel da's verboden!

1e jaars

MalfoyFan is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 26, 2004 21:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oh ja, zoals SaS al zei was ook ik helemaal weg van die serie! En ik had ook een crush op Martien, Wolf en Dr. Kirchhoffs! Laughing Ik geloof toch dat ik die laatste het leukste vond, omdat hij de Zwarte Kapitein was en zo stoer zijn paard kon laten stijgeren. Razz
Ik hoop dat ze de serie nog eens herhalen, bijvoorbeeld bij ZapAchteruit. Natuurlijk zie ik nu ook wel, dat de kinderen in de serie niet geweldig acteren, maar toch, het blijft speciaal. Door deze serie en de boeken ben ik me gaan interesseren voor geschiedenis (ookal is de Legende van de Bokkenrijders niet zo historisch verantwoord Wink). Ook nu nog is de 18e eeuw samen met de Middeleeuwen favoriete periode.

Heee... ik ben aan het zoeken voor fotos van hoe de acteurs er nu uitzien, en ik kom Lennert Hillige (Martien) op verschillende sites tegen. Hij is nu cameraman en genomineerd voor Cannes! Shocked Wat knap!
zo ziet hij eruit:

Image

je herkent hem wel Razz

EDIT: en Gene Bervoets (Kirchhoffs) ziet er nu zo uit:

Image

ik had hem een tijd geleden al eens tijdens een tvprogramma aan zijn ogen herkend, maar dat is ook alles, want in de serie had hij zo'n grote bos haar! Very Happy

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp