Auteur |
Bericht |
jurrian
2e jaars

Verdiend:
49 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 17, 2007 20:43 |
 |
Ik was bezig met het nadenken over het minsterie dat dingen deed die meestal NIET stroken met de ideeen van Perkamentus. Hoe zou het zijn als het ministerie altijd geluisterd zou hebben? Dat is zoals hij zelf zegt een dwaasheid grenzende vorm van optimisme. Toen dacht ik aan Wie wel invloed heeft op het beleid afgezien van de Minister en de wikenweegschaar. Dan praten we over een situatie waarbij Perkamentus (en Harry) het niet eens is met de Minister die zijn zin door drijft en doet wat hij wil.
Er moet wel een meerderheid zijn die een wet moet aannemen maar de Minister kan ervoor zorgen dat je tegenstanders laat ontslaan. Toen dacht ik over dat de Minister niet gekozen is door het volk maar waarschijnlijk benoemt word door de wikenweegschaar en daarna over dat de Minister die bijna alle belangrijke zaken kan regelen. Ik kwam tot de conclusie dat hij bijna alle macht heeft. De hoofden van de departementen zullen wel bevoegdheden en verantwoordelijkheid hebben maar uiteindelijk de baas de minister wat er gebeurd. De regeringsvorm is een Aristocratie of een Autocratie!!
In de meeste van deze autocratieën is er sprake van systematische onderdrukking van tegenstanders(Perkamentus door Droebel)van de dictator en andersdenkenden, bijvoorbeeld door ze gevangen (sjaak stuurman)te nemen of zelfs te vermoorden.(door krenk juniors ziel te vernietigen is het bewijs dat Voldemort is teruggekeerd ook weg)
De Aristocratie lijkt enigszins op een autocratie, maar daar wordt de macht door meerdere mensen uitgeoefend, echter wel een zeer gering aantal. De term aristocratie wordt ook gebruikt ter aanduiding van de personen die macht en/of gezag hebben, zoals de adel en de regenten(wikenweekschaar-vriendjespolitiek) (en de orde van merlijn wel of geen invloed/macht)
Je zult denken wat het uitmaakt of het Ministerie een Autocratie of een Aristocratie is of niet. Nou dat maakt veel uit stel dat er een dictator aan de macht komt die veel vrienden heeft(zo ook aan de macht gekomen) en al zijn tegenstanders naar Azkaban stuurt of vermoord.
Wat denk jij is het Ministerie een aristocratie of autocratie ? Is het gevaarlijk?indien het gevaarlijk is moet er dan een ander democratisch systeem komen waarbij er een gekozen raad de Minister en zijn beleid moet controleerd.
Het huidige systeem kan gevaarlijk zijn omdat vrijgesproken dooddoeners hoge posten met macht bekleden zoals Ravenwoud en Malfidus en Vleesschouwer. En omdat het ministerie de waarheid (het belangrijkste) in de doofpot stopt waarneer de Minister het wil. Een goed voorbeeld is de druk op de ochtendprofeet van het Ministerie.
zie graag reacties |
|
|
  |
 |
Shirley
The Chatting Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 17, 2007 21:52 |
 |
Het ministerie is denk ik een aristocratie. Ik bedoel als je al kijkt hoe mensen als die Malfidus een voet tussen de deur krijgen daar. Niets anders als vriendjespolitiek, denk ik dan maar.
Maar je weet eigenlijk niet zeker hoe de minister wordt gekozen. Als het echt zo zou zijn dat mensen als Malfidus en andere dooddoeners inspraak zouden hebben, zou het misschien gevaarlijk kunnen zijn. Maar ik denk wel dat nu algemeen bekend is welke mensen dooddoeners zijn, en dat niet zomaar kan. En dat mensen in ieder geval wel gescreend moeten worden (duister teken, enz.)
Maarja als ze ook bv. gaan chanteren (die dooddoeners) denk ik dat het misschien best een probleem zou worden. Van de andere kant, als het echt zo makkelijk was, was het al wel eerder gebeurt denk je niet? |
  |
 |
Potterfreaky
Harry's secret lover

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 18, 2007 0:09 |
 |
je hebt hier duidelijk over nagedacht, goed topic! Ik denk ook een aristocratie; en je hebt gelijk: het is ook gevaarlijk, en in feite is het al sluimerend heel gevaarlijk geworden! Je hoort niet voor niets al veel vergelijkingen met Hitler en zijn Nazi's (is ook een topic over) Ze zijn heel kwetsbaar en de tovergemeenschap is hier niet bij gebaat, denk ik....... |
_________________ I'll never forget...
*HPF forever* |
|
  |
 |
fawkes_the_phoenix
4e jaars

Verdiend:
237 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 24, 2007 14:14 |
 |
Ja, ik heb me ook weleens afgevraagd hoe het besstuur in de Tovenaarswereld er uit ziet. Er wordt nooit gesproken over verkiezingen of zo, maar dat speelt op een school natuurlijk nooit een grote rol.
Het lijkt me een aristocratie, maar misschien zijn er wel verkiezingen en kiezen die mensen weer de Minister, getrapte verkiezingen dus.
Het lijkt mij in elk geval beter als het wat d\emocratischer wordt, want het Ministerie van Toverkunst oogt erg zwak. |
_________________ "Harry is the best hope we have. Trust him." |
|
  |
 |
Ajox-HPF
3e jaars

Verdiend:
151 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 24, 2007 14:40 |
 |
Poeh, al die bestuursvormen vat ik niet hoor Ik weet wat een democratie en een republiek is, en ook wat een standensamenleving en een absoluut vorst/dictator voor moet stellen, maar daar houd het wel mee op  |
|
|
  |
 |
Narcissa
Erelid in de Orde van Merlijn

Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†
|
Geplaatst:
Ma Feb 12, 2007 13:31 |
 |
fawkes_the_phoenix schreef: | Ja, ik heb me ook weleens afgevraagd hoe het besstuur in de Tovenaarswereld er uit ziet. Er wordt nooit gesproken over verkiezingen of zo, maar dat speelt op een school natuurlijk nooit een grote rol.
Het lijkt me een aristocratie, maar misschien zijn er wel verkiezingen en kiezen die mensen weer de Minister, getrapte verkiezingen dus.
Het lijkt mij in elk geval beter als het wat d\emocratischer wordt, want het Ministerie van Toverkunst oogt erg zwak. |
Ja inderdaad, maar dat er op school géén grote rol speelt. Dat snap ik eigenlijk niet. In de tovenaars wereld zijn de mensen al op 17 jaar volwassen. En de meeste leerlingen van 17 zitten nog op Zweinstein. Dan zal je toch gaan denken dat het voor hun ook belangrijk is?
Ik denk ook dat iemand tot minister wordt genoemd, waar veel mensen voor op kijken. Ze hadden toch ook aan Perkamentus ooit gevraagd? Maar ja dan snap ik niet hoe ze Droebel konden kiezen. Ik bedoel zo veel aan keek had hij ook weer niet van mensen. |
_________________ †Het geluk van de vampiers is met ons!!†
Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!
( Wens de mensen veel geluk en succes verder! ) |
|
  |
 |
|
| |