Poll :: Heb je ook veel Migraine? |
Ik heb het af en toe ook |
|
26% |
[ 12 ] |
Ik heb het heel veel |
|
17% |
[ 8 ] |
Ik heb het niet |
|
55% |
[ 25 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 45 |
|
Auteur |
Bericht |
Miss Und@ztood
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
593 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 14:03 |
|
Dit topic gaat over Migraine.
Ik zal even uitleggen wat het is voor het geval je het nog niet kent.
Migraine is een soort van hoofdpijn maar dan wel veel erger. En zeer pijnlijk!
Wat zijn de kenmerken? :
* Kloppende hoofdpijn, meestal aan één kant van het hoofd.
* Pijn die verergert bij lichamelijke inspanning, vooral door te bukken.
* Overgevoeligheid voor licht en geluid.
* Misselijkheid.
* Overgevoeligheid voor bepaalde geuren.
De hoofdpijn treedt op in regelmatige aanvallen waarvan de intensiteit, de frequentie en de duur sterk kunnen variëren. De aanval kan 4 tot 72 uren duren en wordt heviger bij lichamelijke inspanningen. De hoofdpijn zit vaak aan één kant van het hoofd en verergert bij inspanning en licht of geluid. Migrainepatiënten zien voorafgaand aan de hoofdpijn vaak een patroon van sterretjes en lichtflitsen. Dit verschijnsel wordt een aura genoemd.
Migraine is een veel voorkomende kwaal: minstens 5 tot 10 % van de bevolking heeft geregeld een migraine-aanval. Het merendeel daarvan zijn jonge en volwassen vrouwen. In driekwart van de gevallen treedt de eerste aanval op vóór de leeftijd van 30 jaar. De frequentie van de aanvallen ligt het hoogst bij vrouwen op vruchtbare leeftijd.
Migraine is een "familiale" kwaal: bij ongeveer 60 % van de migrainelijders zitten nog meer migrainepatiënten in de familie.
Ikzelf heb ook veel Migraine (vroeger 2x per week, nu is het verminderd) daarom open ik dit topic. Bij mij is het wel veel verminderd tegenover vroeger dankzij de behandeling : Neurofeedback.
Mensen!, Als iemand zegt dat hij Migraine heeft en jij antwoord dat hij zich niet moet aanstellen dan ben je in fout. Want hij stelt zich echt niet aan, ik heb het zelf meegemaakt en weet hoe veel pijn het met zich meebrengt!
-Mijn vraag is of jullie ook Migraine hebben.
-Hoe lang duurt dat dan?
-Is het verbeterd door ouder te worden?
-Sinds welke leeftijd heb je het?
-Als je het niet hebt wat denk je er dan over? |
_________________ 'Kijk...me...aan...' fluisterde hij.
De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer.
Laatst aangepast door Miss Und@ztood op Za Apr 21, 2007 17:59; in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
Hummol
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
424 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 14:13 |
|
Heehee. Heel vervelend zeg dat je migraine hebt. Ik heb er zelf geen last van en ook niemand in mijn familie, maar het lijkt me afschuwelijk. Ik heb een keer iemand meegemaakt die een hele zware 'aanval' kreeg terwijl ze naast me zat. Oewww. Ze werd helemaal wit, zag bijna niks meer, echt heel eng.
Ps: Is er niet al zo'n topic of over ziekten enzo? En anders in het 15+ board wel. |
_________________ Men are stupid.
I'm with you so far..
xD |
|
|
|
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 14:16 |
|
Ik heb het niet maar mijn moeder heeft er vaak last van. Ik heb soms welleens hoofdpijn maar geen kloppende hoofdpijn ofzo. Mijn moeder moet dan vaak overgeven en meestal word ze er doodziek van. Mijn grootvader heeft het ook en zijn vader had het ook, dus ik weet dat het erfelijk is. Mijn zus, ik of mijn broer kunnen het krijgen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik het ook moest krijgen of mijn broer of zus, want het lijkt me stom als je het ook hebt. Meestal gaat mijn moeder dan in een donkere kamer zitten, dat helpt. Of ze pakt een geneesmiddeltje dat helpt tegen Migraine. Dat is alles wat ik er over weet. |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
|
|
Helen
Minister van Toverkunst
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 14:17 |
|
Citaat: | Migraine
Migraine is een aanvalsgewijs optredende, meestal eenzijdige, matige of heftige, bonzende hoofdpijn. De duur van een onbehandelde aanval kan variëren van vier uur tot enkele dagen. Dit soms in combinatie met misselijkheid of braken. Tijdens de aanval worden licht en geluid slecht verdragen.
Migraine kan zich in een enkel geval van tevoren aankondigen. Dit kan ongeveer 30 minuten voor de aanval gebeuren door middel van klachten met betrekking tot het gezichtsvermogen (bijvoorbeeld het zien van schitteringen, sterretjes, bepaalde lichtfiguren of minder goed zien). Dit wordt een aura genoemd. Migraine kan zich ook enkele uren tot dagen voor de aanval aankondigen door middel van klachten zoals stemmingsveranderingen, concentratieverlies, gapen, overactiviteit of inactiviteit en zin hebben in het eten van zoetigheid.
Er zijn verschillende factoren die migraine kunnen uitlokken, zoals emoties (stress, verdriet, woede of zorgen), vermoeidheid, inspanning, ontspanning, weersveranderingen en bepaalde voedingsstoffen zoals cafeïne.
Bij vrouwen kunnen de vrouwelijke hormonen een rol spelen bij het ontstaan van een migraineaanval: de menstruatiecyclus en 'de pil' zijn in dit kader belangrijke factoren.
Er wordt dan gesproken van menstruele migraine. |
Ik heb het 1 keer gehad en daarna niet weer en ik hoop dat het zo blijft.
Ik was op mijn werk en mijn zicht werd opeens heel slecht. Ik zag vlekken en daarna nauwelijk meer wat. Mijn gehoor werd ook minder. Ik werd duizelig en had het gevoel alsof ik flauwviel ofzo. Daarna kwam een enorme hoofdpijn.
Ik heb geen idee hoe lan het heeft geduurt. Ik geloof een dag ofzo.
Geen idee wat er met me aan de hand was. Ik dacht dta ik een hartaanval ofzo had maar mijn ma maar beweren dat het migraine was en ik nog beweren dat het niet zo was en zij maar doorgaan dat ik zometeen hoofdpijn zou krijgen en ik er weer tegenin want ik deed niet aan migraine .. nou, wel dus. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. |
|
Mariky
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
405 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 14:18 |
|
Ik heb ook last van migraine. Ik heb het meestal heel lang niet en dan is het een week weer heel erg hevig. Dan is het gestopt en twee dagen later komt het dan weer .___. Dat is echt heel erg irritant. Bij mij begint het altijd met een soort van waas. Als ik dan iets probeer te lezen zien de letters heel erg wazig en kan ik het amper lezen. Daarna krijg ik meestal heel erg hoofdpijn en daarna wordt ik misselijk en bijna altijd moet ik er dan van overgeven.
Ik heb dat nog niet zo lang. Anderhalf jaar geleden is het ongeveer begonnen. Daarvoor had ik nog helemaal nergens last van. Ik heb ook nooit gewoon hoofdpijn en als ik dan hoofdpijn heb is het duidelijk dat het migraine. Een enkele keer is dat het niet, maar bijna altijd wel. Zo kan je het dus ook makkelijk herkennen. Maar meestal komt het opeens opzetten. In de ochtend heb ik dan niks en dan ben ik op school en dan voel ik me opeens helemaal niet goed.
Het is inderdaad niet fijn en het doet ook pijn. Bij mij is er niet echt veel aan te doen als het al begonnen is. Dan ga ik gewoon stilzitten en niks doen. Of ik ga in een donkere ruimte zitten, want dan gaat meestal ook de waas weg en die is meestal de irritantste. En wat bij helpt om migraine te voorkomen is goed slapen. De dokter heeft gezegt dat dat vast helpt en sinds ik beter slaap heb ik er ook minder vaak last van. Nu heb ik het al een aantal maanden niet gehad. Ik heb het ook een keer drie keer in een week gehad. Zo irritant .___. Dus als je er last van hebt moet je goed slapen! :') |
|
|
BeeGee Kenobi
The Lost Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 15:15 |
|
Hier ook een Migraine slachtoffer. Ik heb geen idee hoe lang ik het al heb, maar ik weet iig dat ik het niet zo heel erg vaak krijg (thank goodness) als ik het eenmaal heb ben ik wel drie hele dagen onder de pannen. Heel raar, maar gedurende die drie dagen werkt geen enkel medicijn...de vierde dag is alles in eens over...
Ik vind het zelf altijd wel prettig om te gaan sporten als ik het voel aankomen. Sport maakt namelijk bepaalde stoffen vrij die pijn tegengaan. Ik heb vaker meegemaakt dat door Sporten mijn hoofdpijn volledig wegging. Ik weet dat het niet aantrekkelijk is om te gaan sporten als je voelt dat je weer eens een giga hoofdpijn krijgt, maar believe me, voor mij werkt het..
Gelukkig zijn veel mensen heel begripvol als je zegt dat je Migraine hoofdpijn hebt (anders wordt er vaak nog wel gedacht aan teveel drank ofzo)...ze zijn veel zorgzamer
@Hummol: Ik denk dat Migraine zo algemeen is dat er wel een apart topic over kan komen... |
Editors @ Lowlands 2008..best experience ever! |
|
|
|
Catie
Chaotic Angel
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 15:37 |
|
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik Migraine heb. Waarom niet? Omdat ik mezelf altijd aanpraat dat ik geen hoofdpijn heb als ik het wel heb ^^ En eerlijk gezegd werkt dat meestal wel bij mij.
Maar van het lijstje is de eerste wel eentje die meteen raak bij mij is. Kloppende pijn, aan een kant van het hoofd. Ik heb soms een kloppende pijn, vlakbij mijn slaap. Altijd maar aan een kant. Maar dit is iets wat eigenlijk nooit echt doorzet bij mij. Het is meer een zeurende pijn die een dagje blijft, maar de volgende dag weer over is. als ik wel hoofdpijn heb en ik buk, dan merk ik het inderdaad ook.
Overgevoeligheid voor licht en geluid? Misselijkheid? Nee gelukkig niet zeg. Dat moet er nog eens bijkomen.
Dus als ik eerlijk ben zou ik niet weten of ik echt Migraine heb. Gewoonweg omdat ik bijna nooit hoofdpijn heb of iets in die richting. En als ik het heb is het snel weg. En ik zorg ook gewoon ervoor dat ik mezelf aanpraat dat ik nergens last van heb en zorg dat mijn gedachtes naar totaal iets anders gaan. Want dat heb ik dus gewoon wel. Als ik mezelf op totaal iets anders zet dan pijn, dan merk ik er niets meer van. En anders heel weinig.
Ik slik ook nooit pillen voor hoofdpijn ofzo. Ik krijg pillen ten eerste heel moeilijk door mijn keel heen. En ten tweede heb ik zo van: Je lichaam kan zoiets zelf oplossen... Teveel pillen slikken zorgt voor verslaving en op een gegeven moment helpt de dosis niet meer en moet je meer slikken..
Maar oke, dat wijkt een beetje af van het onderwerp.. |
_________________ When will the blood begin to race
The sleeping bud, burst into bloom?
When will the flames, at last, consume us…?
01-2004/31-12-2009, HPF will live on in my heart and soul <333 |
|
|
|
Miss Und@ztood
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
593 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 16:00 |
|
Catie schreef: | Ik weet eerlijk gezegd niet of ik Migraine heb. Waarom niet? Omdat ik mezelf altijd aanpraat dat ik geen hoofdpijn heb als ik het wel heb. |
Lig je plat in de zetel? Kan je niets meer doen? Moet het licht uit? Kan je geen geluid verdragen? Zo ja, dan heb je Migraine.
Je hebt er wel verschillende ernstgraden in. Ik zeg hoe ik het beleef want anders weet ik het niet. |
_________________ 'Kijk...me...aan...' fluisterde hij.
De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer. |
|
|
|
Catie
Chaotic Angel
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 16:06 |
|
Miss Und@ztood schreef: | Catie schreef: | Ik weet eerlijk gezegd niet of ik Migraine heb. Waarom niet? Omdat ik mezelf altijd aanpraat dat ik geen hoofdpijn heb als ik het wel heb. |
Lig je plat in de zetel? Kan je niets meer doen? Moet het licht uit? Kan je geen geluid verdragen? Zo ja, dan heb je Migraine.
Je hebt er wel verschillende ernstgraden in. Ik zeg hoe ik het beleef want anders weet ik het niet. |
Zoals ik al zei, last van overgvoeligheid voor licht en geluid heb ik niet. Ook last van misselijkheid heb ik niet.
Ik denk eigenlijk niet echt dat ik Migraine heb. Want zoals het klink is het voor die mensne niet zo gemakkelijk om zichzelf aan te praten dat je nergens last van hebt. Dat is iets wat ik goed kan. En daarnaast, ik ben veels te koppig om op bed te gaan liggen in het donker als ik hoofdpijn heb.
Ik heb maar 1x gehad dat ik gewoon echt zoveel hoofdpijn had dat ik amper nog wat deed. |
_________________ When will the blood begin to race
The sleeping bud, burst into bloom?
When will the flames, at last, consume us…?
01-2004/31-12-2009, HPF will live on in my heart and soul <333 |
|
|
|
Snow White Queen
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 16:23 |
|
Migraine... Ik heb het drie jaar geleden voor de eerste keer gekregen, en een tijdje lang maandelijks één tot twee dagen, soms twee keer per maand.
Ik besefte de eerste keren alleen niet dat het migraine was, ik dacht eerder dat er iets anders aan de hand was in m'n hoofd. Ik kreeg enorm veel schrik toen opeens uit het niets mijn zicht verslechterde. Eerst zag ik zo'n dikke zwarte vlek voor m'n ogen met sterretjes rond en erna zag ik niets meer. Ja, ik was in paniek... En na tien minuten begon ik terug stilaan meer te zien, en daarna kreeg ik dus ook heel erg hoofdpijn.
Het gebeurde erna wel vaker, maar in minder erge mate, zowel m'n zicht als m'n hoofdpijn. Ik heb nog maar twee keer zo goed als volledig m'n zicht verloren voor een kwartier of zo en dat was tijdens een turnles en tijdens een test. Dat was nogal irritant, want je moet gewoon aan de kant gaan (of laten brengen xD) of blijven zitten en gewoon niets doen en afwachten tot je terug kan zien en hoofdpijn krijgt...
Ach ja, na een stuk of drie van die aanvallen had ik gewoon eens op internet gekeken wat het zou kunnen zijn en toen ik de verschijnselen zag staan met het woord Migraine erbij, vond ik het al minder erg... Maar ik dacht echt dat ik één of ander ernstig iets had of zo. Nu ik er zo bij nadenk, is het sinds die laatste erge keer (tijdens die test) niet meer vaak voorgekomen. 3 keertjes of zo, en da's toch al bijna een jaar geleden. Licht en geluid kan ik soms verdragen, soms niet. Soms lig ik plat, soms niet, ben ik misselijk of niet. Het hangt er echt van af
Mijn zusje had er vroeger ook vaker last van als nu denk ik. Mijn moeder haar leven bestaat uit migraine. Die heeft het soms twee weken aan een stuk, en dat elke maand, en soms ook vaker. En die ligt dan echt plat gedurende een paar dagen. En ik vind/vond het nogal behoorlijk irritant, aangezien het dan altijd stil moet zijn thuis, of we mogen amper wat zeggen, of dit kan niet en dat kan niet. En iedereen is dan ook ambetant op elkaar (want ja, je wordt er gewoon ambetant van), waardoor het soms allesbehalve gezellig is. En vroeger was er een periode waarin ik dacht, waarschijnlijk ten onrechte, dat ze het fakete. Ik zeg niet dat ze zich aanstelt, maar ik denk dat ze er soms van profiteerde door te doen alsof... Maar goed, ik kan niet voelen wat zij voelt, dus ik zal er maar over zwijgen |
I don't know who I am. |
|
|
|
Missy
Ex-MadMaster
Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 18:34 |
|
Ik heb zowiezo al elke dag standaard hoofdpijn, dus dat is niets nieuws meer...
Maar zo heel af en toe krijg ik er migraine van en dat is wat minder want dan kan ik ook echt helemaal niets meer hebben. En een ibuprofennetje helpt dan ook allang niet meer!
Ik denk zelf dat mijn aanhoudende hoofdpijn wordt veroorzaakt door mijn nogal lange haren maar ik wil het niet afknippen... |
_________________ Yay, ik heb aan de kontjes Stan en Tolga gezeten!! |
|
|
|
Darkness
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
41 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 21:13 |
|
Ja ik heb migraine
Sinds wanneer heb je het? Ik heb het al 5 jaar maar is pas sinds afgelopen jaar echt erg geworden.
Hoe lang duurt dat dan? meestal een dag of twee tenzij ik mijn medicijnen meteen in neem dan duurt het ongeveer een uur tot max 2 uur. Die medicijnen werken echt goed.
Is het verbeterd door ouder te worden? nee eigenlijk alleen slechter
Sinds welke leeftijd heb je het? 15 |
_________________ *Adrenaline gotta love it*
My other broom is a car.
#OMG een lopende muur#
Non tora ta familia |
|
|
|
Harry, Ron & Hermione
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
459 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 21:33 |
|
Geen idee of ik migraine heb of niet.
Het komt alleen wel regelmatig voor zodra ik hoofdpijn heb dat het enorm fel woedt, zelfs zo erg dat een beetje normale dingen doen niet meer kan.
Gisteravond kreeg ik bijvoorbeeld weer, als ik zo de openingspost lees, een migraine bui. Het was geen hoofdpijn want dit voelde duidelijk anders aan in mijn hoofd. Als ik me bukte om mijn schoenen aan te trekken, of sokken of om iets op te pakken voelde ik inderdaad dat de pijn verergerde. Ik heb ook geprobeerd even te slapen, want dat is mijn eigen hulpmiddel die effectief is zodra ik hoofdpijn heb.
Want hoofdpijn ontstaat doordat je allerlei spieren overbelast rondom je nek en als je slaapt dan ontspant je lichaam, dus ook je spieren. Als ik dan iets van 30 minuten tot 1 uur slaap is het over. Maar dat hielp deze keer niet. Dus ik heel rustig aandoen vandaag, hopend tot het moment dat het weer wegging. Uiteindelijk is het ook over gegaan maar bij elkaar kan ik wel zeggen dat ik geen normale doorsnee hoofdpijn heb.
Als ik het krijg, krijg ik het heel fel, dat het enorm pijn doet. Of ik krijg het in een lichte vorm, die toch enorm irriteert die lang aanhoud. Maar of ik ook dan echt migraine heb weet ik niet. Ik heb wel dat zodra ik fikse hoofdpijn heb ik absoluut geen geluid in de buurt wil horen. Want pas als het echte stil is kan ik me beter ontspannen waardoor het sneller overgaat.
@Catie:
Ik denk dat jij dan clusterhoofdpijn hebt.
Wikipedia schreef: |
Mensen die lijden aan clusterhoofdpijn ervaren extreme hoofdpijnen in de omgeving van één van de ogen of de slaap.
|
Aangezien je schreef dat je dan een kloppend gevoel bij je slaap hebt op zo'n moment.
Verder denk ik dat ik dan spanningshoofdpijn heb.
Wikipedia schreef: |
Spanningshoofdpijn is hoofdpijn die wordt toegeschreven aan overmatige spanning in gelaats- en/of nekspieren.
|
Tenminste, daar had ik dus gisteren en vandaag last van. Het zat hem bij mij in de nekspieren.
|
_________________ Neville Longbottom: Bellatrix Lestrange!
Bellatrix Lestrange: Neville Longbottom is it?... How's Mum and Dad?
Neville Longbottom: Better now they're about to be avenged!
[raises wand]
Lucius Malfoy: Now lets everybody just calm down... shall we? |
|
|
|
Narcissa
Erelid in de Orde van Merlijn
Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†
|
Geplaatst:
Zo Apr 15, 2007 22:09 |
|
Ik kan gelukkig afkloppen dat ik het niet heb, Ik heb wel een periode gehad dat ik wel heel vaak hoofdpijn had, maar dat had een ander oorzaak. Als je een hersenbloeding hebt gehad. Dan kan je natuurlijk dat je twee tot drie maanden heel vaak of veel last van je hoofd heb. Maar nu heb ik er gelukkig geen last meer van. Maar ik weet wel hoe het zich aan voelt. En nee het is inderdaad geen pretje. |
_________________ †Het geluk van de vampiers is met ons!!†
Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!
( Wens de mensen veel geluk en succes verder! ) |
|
|
|
Felix Fortana
2e jaars
Verdiend:
43 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 16, 2007 21:20 |
|
Ik ken iemand die heel snel Migraine heeft. Hij moet altijd overgeven van de warmte. En als het nu warm is dan moet hij direct zijn bloes uit doen (jongen) en dan gaat het weer.
Het is wel erg hoor hij is nog maar 8 en hij heeft het al 3 jaar of zo. |
_________________ Ik wou dat ik een traan was, om geboren te worden in je ogen, te leven op je wang en te sterven op je lippen. |
|
|
|
|
|