Auteur |
Bericht |
magic@home
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 02, 2007 11:39 |
 |
Nou ik ben christen, maar ik vind dat ik me dat eigenlijk niet mag noemen want ik ben er eigenlijk nooit mee bezig. Ik gaa bijna nooit naar de kerk alleen met kerstmis en aan bidden enzo doe ik ook niet dus een echte katholiek kan ik me niet noemen denk ik. Als ik zelf kon kiezen welk geloof ik zou hebben dan had ik het absoluut niet geweten! |
|
  |
 |
missme98
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 02, 2007 13:44 |
 |
magic@home schreef: | Nou ik ben christen, maar ik vind dat ik me dat eigenlijk niet mag noemen want ik ben er eigenlijk nooit mee bezig. Ik gaa bijna nooit naar de kerk alleen met kerstmis en aan bidden enzo doe ik ook niet dus een echte katholiek kan ik me niet noemen denk ik. Als ik zelf kon kiezen welk geloof ik zou hebben dan had ik het absoluut niet geweten! |
Maar je kan zelf kiezen, jij moet de keuze maken, want het is jouw geloof. Je ouders kunnen dat niet vor je beslissen, anders word je helemaal gek denk ik.
@musashi: ik snap je nu wel hoor. Ik zou hetzelf denk ik niet kunnen, maar ik snap nu in ieder geval hoe het in elkaar zit. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic!
Laatst aangepast door missme98 op Zo Sep 02, 2007 13:45; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
KarinWeasley
5e jaars

Verdiend:
23 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 02, 2007 13:45 |
 |
magic@home schreef: | Nou ik ben christen, maar ik vind dat ik me dat eigenlijk niet mag noemen want ik ben er eigenlijk nooit mee bezig. Ik gaa bijna nooit naar de kerk alleen met kerstmis en aan bidden enzo doe ik ook niet dus een echte katholiek kan ik me niet noemen denk ik. Als ik zelf kon kiezen welk geloof ik zou hebben dan had ik het absoluut niet geweten! |
Je gaat niet naar de kerk, doe ik ook niet, maar ik noem mezelf wel christen, omdat ik dat geloof (Jezus als Zoon van God etc) wel aanhang. Dus als je dat gelooft, ik weet niet of je dat doet?, dan ben je naar mijn mening gewoon christen |
_________________ 'I am not woried, Harry,' said Dumbledore, his voice a little stronger despite the freezing water.'I am with you.' |
|
  |
 |
Sabrè
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
819 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 02, 2007 14:02 |
 |
Ik ben ook een christen en ik 'moet' elke week naar de kerk maar ik heb nog heel erg m'n twijfels over bepaalde dingen.
Want eigenlijk geloof ik niet in hemel en hel, want ik denk dat God dat als dreigement gebruikt om iedereen een goed leven te laten leiden, maar dat zou ook betekenen dat Jezus eigenlijk weer niet zou bestaan. Dus ik weet het allemaal ook nog niet. ^^ |
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 02, 2007 21:55 |
 |
Ik was vrijdag in Zwolle en ik was gewoon aan het winkelen, en toen op een gegeven moment werd ik aangetikt door een vrouw op de straat. Ze vroeg mij of ze mij ook een vraag mocht stellen. Ik dacht dat ze verdwaald was ofzo, of een of andere winkel niet kon vinden. Dus ik bleef stilstaan. Toen begon ze opeens te praten of ik Christenen was en wat ik belangrijk vind in het Christendom, en of ik God al in mijn leven had gelaten. In principe hou ik er helemaal niet van dat ik op deze manier geconfronteerd word met het geloof. Ik vind geloof namelijk zo persoonlijk. Ik vind dat je het zelf in moet vullen in je leven, en niet dat andere mensen moeten zeggen hoe je moet geloven. Maar ik ben deze keer bij de vrouw blijven staan. Meer omdat ik nieuwsgierig was waarom van alle mensen ze mij uitgekozen had.
Ik stond namelijk met haar in een normale winkelstraat en ze had in principe iedereen aan kunnen spreken. Het was niet dat zij er al stond om mensen aan te spreken. Zij was ook gewoon aan het winkelen. Uiteindelijk vroeg ik haar ook waarom ze nou net mij aansprak en niet iemand anders. En toen vertelde ze mij dat toen ze mij zag, ze wist dat ik het nodig had om "gered te worden door God". Ik geloof dus in het Lot en als die vrouw dan opeens zo iets zegt. Ik vond het in ieder geval heel erg wonderbaarlijk. Die vrouw gaf namelijk zelf ook al aan dat ze dit normaal niet vaak doet.
Mijn mening is hierdoor wel verandert. Soms vind ik het wel ok dat je zulke mensen hebt die ja hierop aanspreken. Zij zelf was vroeger ook aangesproken en daardoor is zij ook Christen geworden. En zij heeft ook dingen gezegt wat mij aan het denken heeft gemaakt.
Het is nu niet dat ik nu meer Christen ben geworden. Dat ben ik nu nog steeds niet. Ik ben ook alleen maar Christen omdat ik zo opgevoed ben. Maar dan nog. Ik vond het wel merkwaardig allemaal. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Yori87
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
153 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 03, 2007 16:24 |
 |
Ik ben Rooms Katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie en mijn vormsel gedaan. Maar nu geloof ik niet meer. Ik heb wat dingen over de kerk gehoord en gelezen waardoor ik nu eigenlijk niet meer geloof.
Ook naar de kerk gaan geeft mij niet echt voldoening. Ik geloof eigenlijk in niets. Atheist ben ik dan dus. |
_________________ "You're a prefect? Oh Ronnie! That's everyone in the family!" "What are Fred and I? Next door neighbours?"
''There's no need to call me 'sir', Professor.''
'But we're not stupid - 'We know we are called Gred and Forge." |
|
  |
 |
Rogue
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 03, 2007 17:56 |
 |
@ Eva ik begrijp wel wat je bedoeld en het ik geloof ook in het lot, maar ik persoonlijk zou het echt afschuwelijk vinden als mensen me daar op aanspreken op straat. Ik zou haar hele verhaal wat je net hebt getypt absoluut niet geloven, maar ik ben ook niet zo makkelijk met vertrouwen in het woord van andere mensen. De Christelijke groep word steeds kleinder in Nederland en ze worden nogal wanhopig en daarom zou ik niks geloven van wat dat soort mensen zeggen, ze doen alles om meer mensen te werven.
Ik blijf erbij dat ik geloof alleen maar voor problemen vind zorgen ( wereldwijd dan). |
_________________ 'Everyone dies, but not everyone really lives.'
'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'
'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 03, 2007 18:06 |
 |
Rogue schreef: | @ Eva ik begrijp wel wat je bedoeld en het ik geloof ook in het lot, maar ik persoonlijk zou het echt afschuwelijk vinden als mensen me daar op aanspreken op straat. Ik zou haar hele verhaal wat je net hebt getypt absoluut niet geloven, maar ik ben ook niet zo makkelijk met vertrouwen in het woord van andere mensen. De Christelijke groep word steeds kleinder in Nederland en ze worden nogal wanhopig en daarom zou ik niks geloven van wat dat soort mensen zeggen, ze doen alles om meer mensen te werven.
Ik blijf erbij dat ik geloof alleen maar voor problemen vind zorgen ( wereldwijd dan). |
Ja normaal vind ik het ook verschrikkelijk als mensen dat doen. Ik vind het altijd op opdringerig. En ik vind niet dat je een geloof op zo'n manier kan opdringen bij iemand..
Zij zei het dat ze het vooral nu belangrijk vind omdat ze gelooft dat het eind van de wereld bijna daar is. En dat Jezus dus snel een keer komt. En volgens mij geloven wel meer mensen dat. Dat er een hele grote groep met mensen is die geloven dat de aarde snel vergaat, en dat Jezus daarom weer terug op aarde komt. Dus het kan zo zijn dat ze het doen omdat ze wanhopig zijn, maar ook om deze reden.
Ik lees hier trouwens in dit topic dat mensen zijn/haar communie en vormsel gedaan hebben. Nu weet ik wel een klein beetje want een communie is. Maar kan iemand mij ook wat beter uitleggen wat het in houd. Ik ben namelijk protestants en dan heb je dat allemaal niet. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Kevin.
Griffoendor Aanvoerder

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 03, 2007 18:17 |
 |
Ik heb de betekenis van Communie voor je opgezocht Eva. De Communie komt voor bij het Katholicisme en bij het Protestantisme:
Katholicisme
De Communie is een belangrijk onderdeel van de Mis (ook wel: Misoffer of Eucharistieviering) in de Rooms-Katholieke Kerk. In de westerse (Latijnse) ritus van de Rooms-Katholieke Kerk wordt bij de Communie slechts de geconsacreerde H. Hostie uitgereikt, het drinken uit de miskelk is meestal voorbehouden aan de priester. Bij speciale gelegenheid kan het voorkomen dat het volk ook onder twee gedaanten (H. Hostie en H. Bloed uit de kelk) ter Communie gaat. Het mag de communicant echter niet worden toegestaan zelf de hostie in de kelk in te dopen, echter in de Nederlandse praktijk gebeurt dit wel al minstens enkele decennia.
In het westen gebruikt men ongerezen (ongedesemd) brood, de Oosters-orthodoxen en Oosters-Katholieken gebruiken gerezen brood. In de oostelijke liturgiëen ontvangen de gelovigen de Communie onder twee gedaanten. In het westen zijn kinderen sinds Paus Pius X vanaf hun zevende jaar toegelaten tot de Communie (Eerste Heilige Communie), in het oosten worden ook onmondige baby's toegelaten tot de Communie, indien zij de gedaanten kunnen verdragen.
Volgens de katholieke opvatting is Jezus Christus na de Consecratie waarachtig lichamelijk aanwezig onder de schijngedaanten van brood en wijn. De Communie geeft dus echte fysieke gemeenschap (communio) met Jezus-Christus, en door Christus mystieke gemeenschap met alle gelovigen van geheel de Kerk. Tot de Communie zijn alleen de gedoopte gelovigen toegelaten die het Sacrament van de Biecht ontvangen hebben en zich niet van doodzonden die na de laatste Biecht plaatshebben gehad, bewust zijn. Voor het ontvangen van de H. Communie moet de katholieke gelovige minstens één uur niets gegeten of gedronken hebben (water en medicijnen mogen wel). Doordat de misduur tot aan de Heilige Communie gemiddeld als 45 minuten in beslag neemt, is dit in de praktijk geen punt van orde.
De katholieken ontvangen de Communie ("communiceren") van oudsher op de tong uit handen van de priester of diaken. Slechts waar zich een dringende noodzaak voordoet, kunnen leken als buitengewone bedienaren de celebrerende priester bijstaan. In de westerse katholieke Kerk wordt sinds het Tweede Vaticaans Concilie en de Tweede beeldenstorm de Hostie vaak op de hand gelegd, om zo in handeling en eredienst gelijk te worden aan de protestantse praktijken. De zogenaamde handcommunie was en is de inzet van veel controverse (en nog altijd in Polen). Kardinaal Suenens voerde haar tezamen met kardinaal Alfrink in ter bevordering van onder meer de oecumene met protestanten. Elders wordt deze wijze van ontvangen der Communie nog vaak als een misbruik gezien en ze geeft ook vaak aanleiding tot heiligschennis. Een ander argument tegen het ontvangen op de tong, is hygiëne.
Protestantisme
In de protestantse gemeenschappen wordt de Communie ontvangen tijdens het Heilig Avondmaal of Maaltijd des Heren. De Lutheranen gebruiken soms ongedesemd brood, maar de meeste protestantse kerken gebruiken gedesemd brood. Volgens de protestantse theologie is Christus tijdelijk en/of geestelijk aanwezig in de Eucharistie. Zij geloven niet in de langdurige fysieke aanwezigheid van Christus. De Communie wordt vaak van hand tot hand doorgegeven. De rijke vormen en riten die in het Katholicisme rond de Communie bestaan, zijn in het protestantisme afwezig. De meeste protestanten vieren het Heilig Avondmaal slechts enkele keren per jaar, waardoor zij niet vaak "communiceren". Volgens de protestantse opvatting komt door de Communie een geestelijke eenheid van de christenen onderling tot stand, gevoed door het voorbeeld van Jezus Christus. De protestanten ontvangen bij hun Communie zowel Brood als Wijn.
Een andere opvatting van de Communie onder protestanten is, dat door te eten van het Brood en te drinken uit de beker, de gelovige deelheeft aan het verlossend lijden en sterven van Jezus Christus.
Ik hoop dat dit het een beetje ophelderd voor je. Ik zelf geloof wel in God, maar ik ben niet Kerkelijk aangesloten. |
 |
Fandrel
5e jaars

Verdiend:
82 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 04, 2007 16:16 |
 |
Citaat: | Je gaat niet naar de kerk, doe ik ook niet, maar ik noem mezelf wel christen, omdat ik dat geloof (Jezus als Zoon van God etc) wel aanhang. Dus als je dat gelooft, ik weet niet of je dat doet?, dan ben je naar mijn mening gewoon christen |
*onderwijl vaag geluid op Vent, aangezien me [ = binded key*.
Ik hang geen geloof aan, ik ben katholiek maar ik doe er totaal niks aan.[/quote] |
_________________ When the Flames settle, we shall see who still stands
Nothing of my homeland remains but ash and sorrow. |
|
  |
 |
Harry_Lover
1e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 04, 2007 17:31 |
 |
Ik ben toen ik 1 jaar was, wel gedoopt. Ik heb een paar jaar later, toen ik ongeveer 11 was, mijn communie gedaan. En ook heb ik nog een tijdje met vriendinnen op koor gezeten. Niet omdat ik gelovig ben, maar we vonden het leuk en gezellig om te zingen. We waren er gelukkig goed in. Er zater toen wel meisjes bij die wel gelovig waren, maar daar konden we goed mee opschieten.
Als we een trouwdag, of begravenis hebben, gaan we nog wel naar de kerk. Maar ik vind dat je gewoon naar de kerk moet kunnen gaan zonder dat je gelovig bent of ligt dat aan mij? |
|
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 04, 2007 17:49 |
 |
Ik ben zelf Katholiek opgevoed, ook omdat ik in een klein dorpje woon(de) met een katholieke school. Ik ben gedoopt en ik heb de communie en vormsel gedaan. Ik ben zelf niet echt gelovig, ik geloof eigenlijk totaal niet wat in de bijbel (Oude testament) staat, maar ik geloof wel weer in een leven na de dood. Ook denk ik dat Jezus wel heeft bestaan, maar dat hij een gewoon mens was, dus van vlees en bloed en geen zoon van God.
@Witch_Eva: Ik sta erg sceptisch tegenover de mensen die op straat het geloof verkopen. De vrouw kan wel zeggen dat ze ziet dat je het nodig hebt om door God gered te worden , maar zegt ze dat niet omdat ze wilt dat je blijft luisteren? |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
missme98
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 04, 2007 17:54 |
 |
@A.Perkamentus: Volgens mij heb je wel gelijk over die mensen die het geloof op straat verkondigen. Ik heb een tijdje meegelopen met een evangelistische gemeente, puur voor nieuwsgierigheid en wij moesten ook de straat op. Maar de evangelisten weten ook wel dat mensen hier niet van houden, dus wij moesten niet oveduidelijk doen, het liefst een 1 op 1 gesprek en gewoon vanuit je eigen overuitging praten. Ze kan inderdaad wel zeggen dat ze je gezien heeft, maar ze kan het ook als 'verkooppraatje' gebruiken. Ik had bij die gemeente altijd het gevoel alsof ik gehersenspoeld werd. En dat is vast niet overal zo, maar uit mijn ervaring wel. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 04, 2007 22:02 |
 |
@ A. Perkamentus en missme98. Nou nee ik denk niet dat ze dat als verkooppraatje deed want ik vroeg het namelijk. En dat nadat ze het "woord al verkondigt" had. Nadat ik het vroeg toen was het gesprek ook min of meer afgelopen. Misschien zei ze het om haar verhaal meer tot mij te laten in werken, maar toch vond ik het wel een beetje vaag dat zij het zei. En had ik er naar afloop wel een raar gevoel bij, omdat ik dus in "het lot" geloof. |
|
  |
 |
KarinWeasley
5e jaars

Verdiend:
23 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Sep 05, 2007 9:34 |
 |
Harry_Lover schreef: | Ik ben toen ik 1 jaar was, wel gedoopt. Ik heb een paar jaar later, toen ik ongeveer 11 was, mijn communie gedaan. En ook heb ik nog een tijdje met vriendinnen op koor gezeten. Niet omdat ik gelovig ben, maar we vonden het leuk en gezellig om te zingen. We waren er gelukkig goed in. Er zater toen wel meisjes bij die wel gelovig waren, maar daar konden we goed mee opschieten.
Als we een trouwdag, of begravenis hebben, gaan we nog wel naar de kerk. Maar ik vind dat je gewoon naar de kerk moet kunnen gaan zonder dat je gelovig bent of ligt dat aan mij? |
Als je een bruiloft of een begrafenis in de kerk hebt, lijkt het me niet meer dan logisch dat je daarheen gaat, gelovig of niet.
Maar als je niet gelovig bent, snap ik niet wat je verder in een kerk te zoeken zou hebben. |
_________________ 'I am not woried, Harry,' said Dumbledore, his voice a little stronger despite the freezing water.'I am with you.' |
|
  |
 |
|
|