Auteur |
Bericht |
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 12:41 |
|
Witch_Eva schreef: | @Bee Whaha sommige dingen zijn wel grappig. Alleen drinken we hier in Nederland volgens mij niet echt Belgisch bier. Volgens mij zit iedereen hier wel aan de Heineken, Amstel en Grolsch. Daarbij is de Belgische bier niet beter vind ik. xD En daarbij heeft Nederland niet echt een hekel aan Duitsland. Alleen tijdens voetbal liggen de twee landen elkaar niet zo, maar over het algemeen valt het heel erg mee volgens mij. Ik vind de Duitsers lief. |
Volgens mij wordt hier in Nederland ook niet Belgisch bier gedronken. In het zuiden drinken ze vooral Bavaria en Dommelsch en Hertog-Jan volgens mij. Al is Belgisch bier waarschijnlijk wel een stuk beter dan Heineken (mijn persoonlijke mening). Heineken is in Nederland denk ik een stuk minder populair dan in het buitenland. Duitse haat is er denk ik bij sommigen nog steeds, zeker bij sommige ouderen. Nu is het meer bij de meesten meer gezonde rivaliteit geworden, denk ik. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Potterfreaky
Harry's secret lover
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 15:18 |
|
6. You get to insult people and defend yourself by saying it's a
national tradition.
dit gaat natuurlijk weer eens over sinterklaas *zucht* weet je dat ik daar wel eens moe van wordt??
En bovendien; volgens mij vieren de belgen net zo goed sinterklaas.
Ik las laatst zelfs hier in de krant dat een bedrijf hier in de buurt geen sinterklaas feest voor het personeel meer wil. Ze waren overgenomen door een amerikaans bedrijf en die durfden het niet aan, vanwege discrimininatie!
Mijn kinderen associeren zwarte piet echt niet met negers!
btw Belgisch bier wordt hier wel degelijk gedronken; leffe en hoegearden zijn toch belgisch?
Dat drinken we hier best vaak. |
_________________ I'll never forget...
*HPF forever* |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 15:21 |
|
Wij vieren Sinterklaas op 6 december, jullie 5 december, big deal...
Het is toch maar een feest waar kindjes pakjes krijgen? Wat maakt het dan uit welke dag dat is? |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 15:23 |
|
Nou misschien ligt het dan aan uit welke regio je komt. Grolsch komt uit Enschede, dus iedereen in Twente zit aan de Grolsch. En je hebt hier niet echt bepaald Belgisch bier. Het ligt er dan aan waar je vandaan komt.
@Potterfreaky misschien horen Jodekoeken en Negerzoenen daar ook wel bij. xD
@Genner jij snapt denk ik het stukje van Potterfreaky niet. Dat citaat stond bij Nederland. Terwijl er in Belgie ook Sinterklaas word gehouden. En daarom is het raar dat het alleen bij Nederland staat. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 15:50 |
|
@Witch_Eva: sorry, had het inderdaad niet gesnapt.
Maar goed, ontopic. Ik weet niet hoe het met bier zit in Nederland, maar naar mijn ervaringen drinken wij in Belgiƫ bier van over het hele land/de hele wereld. Het maakt ons niet echt uit vanwaar het komt. Het is natuurlijk wel logisch dat mensen streekbier drinken, omdat dat misschien een trots is voor hen.
Belgiƫ vs. Nederland, daar kan je zoveel over zeggen. Er zijn duizenden verschillen, maar ook veel gelijkenissen. Ik moet zeggen dat ik toch niet graag in Nederland zou wonen, ook ivm de verschillende vakanties en het ingewikkelde onderwijssysteem (dat volgens mij niet echt goed is voor de discipline). |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 16:04 |
|
Voor de Vlamingen lijken de vakanties en school inderdaad heel ingewikkeld. Maar als Nederlander valt het allemaal wel mee hoor. Wij zijn het hier gewend. Misschien moet je er inderdaad aan wennen als je in Nederland woont, maar het is nou niet zo dat het voor ons ook heel ingewikkeld is en dat onze discipline er omlaag van gaat. Ik snap bijvoorbeeld ook niet heel veel van jullie onderwijssysteem. Dat wordt in dit topic wel uitgelegt, maar ik denk dat ik dat ook wel moeilijk zal vinden als ik in Belgiƫ zou wonen. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 16:57 |
|
Discipline is misschien een verkeerd woord. Wat ik bedoel is dat (als ik het goed heb) jullie bepaalde vakken kunnen kiezen, vakken kunnen laten vallen enzo, en uiteindelijk kan je toch meer doen wat je wilt dan wij. Als je dan in het echte leven komt lijkt het mij niet dat er zo veel te kiezen valt. |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:00 |
|
Genner schreef: | Discipline is misschien een verkeerd woord. Wat ik bedoel is dat (als ik het goed heb) jullie bepaalde vakken kunnen kiezen, vakken kunnen laten vallen enzo, en uiteindelijk kan je toch meer doen wat je wilt dan wij. Als je dan in het echte leven komt lijkt het mij niet dat er zo veel te kiezen valt. |
Nou jullie moeten toch ook kiezen uit profielen? Je kan in Belgie toch ook zorgen dat je bij sommige vakken extra uur krijgt en bij sommige vakken wat uur eraf. In Nederland is dat hetzelfde. Je heb gewoon vier profielen. (Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Gezondheid en Natuur &Techniek) en daar heb je soms wat vakken helemaal niet. Het is gewoon iets extremer, maar komt opzich op hetzelfde neer. |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:06 |
|
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik ken het Nederlandse onderwijssysteem niet goed (ondanks vele pogingen), maar ik zal het vast verkeerd hebben.
Bij ons hangt het ook een beetje af van de regio waar je woont op welke vakken ze het meeste nadruk leggen. Ik woon in Zuid-West-Vlaanderen en daar is het echt Heilige Wiskunde terwijl dat elders minder is.
Ik zit nu vb. in Economie-Talen, maar ik heb meer wiskunde dan Duits, en evenveel geschiedenis dan Duits.
Nog een vraagje: in een gymnasium, doe je daar dan ook Grieks? En kan je vb. in een nie-gymnasium zitten maar toch Latijn hebben? Of in een gymnasium zitten en geen Latijn hebben maar wel al de rest? |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:09 |
|
Genner schreef: | Nog een vraagje: in een gymnasium, doe je daar dan ook Grieks? En kan je vb. in een nie-gymnasium zitten maar toch Latijn hebben? Of in een gymnasium zitten en geen Latijn hebben maar wel al de rest? |
Volgens mij kan je in Nederland alleen maar Latijn en Grieks doen als je Gymnasium doet. Ik heb nog nooit gehoort dat het anders is. Beide vakken heb je dan verplicht in de onderbouw (klas 1 t/m 3) en daarna moet je volgens mij kiezen of je verder wilt met Grieks of met Latijn. Als je VMBO, Havo of VWO doet dan heb je geen Grieks of Latijn. |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:11 |
|
Witch_Eva schreef: | Genner schreef: | Nog een vraagje: in een gymnasium, doe je daar dan ook Grieks? En kan je vb. in een nie-gymnasium zitten maar toch Latijn hebben? Of in een gymnasium zitten en geen Latijn hebben maar wel al de rest? |
Volgens mij kan je in Nederland alleen maar Latijn en Grieks doen als je Gymnasium doet. Ik heb nog nooit gehoort dat het anders is. Beide vakken heb je dan verplicht in de onderbouw (klas 1 t/m 3) en daarna moet je volgens mij kiezen of je verder wilt met Grieks of met Latijn. Als je VMBO, Havo of VWO doet dan heb je geen Grieks of Latijn. |
Ok, bedankt voor de informatie!
En als je verder studeert, kan je dan alles kiezen? Of moet je bepaalde niveaus halen? |
|
|
superharrypotterfan
4e jaars
Verdiend:
161 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:35 |
|
Witch_Eva schreef: | Genner schreef: | Nog een vraagje: in een gymnasium, doe je daar dan ook Grieks? En kan je vb. in een nie-gymnasium zitten maar toch Latijn hebben? Of in een gymnasium zitten en geen Latijn hebben maar wel al de rest? |
Wij hebben dit jaar voor het eerst gymnasium op school. Iedereen kreegn in 2 VWO Latijn. Dat is elk jaar zo geweest. Voordat je naar de 3e gaat moest je kiezen :
Grieks en Latijn (gymnasium dus)
LAtijn en Richten voor Profielkeuze van volgend jaar (geen idee waarom mensen dat kiezen. Je kunt in de 4e niet voor het eerst kiezen dus gymnasium is uitgesloten)
of Keuzewerktijd (hulp of plus les) en Richten op je Profielkeuze van Volgend jaar.
Om je Gymnasium diploma bij ons te halen moet je minstens 1 jaar Grieks hebben gehad en volgens mij 2 jaar Latijn. En je moet 1 van de 2 vaken als eindexamen vak kiezen.
Gymnasium is gewoon het zelfde als VWO. Alleen heb je geen grieks maar zou je dus voor latijn kunnen kiezen. |
_________________ G R Y F F I N D O R |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:41 |
|
@superharrypotterfan Ja inderdaad het verschilt per school. Ik zei ook maar even de grove lijnen. Sommige hebben in Nederland ook 3 jaar Duits bijvoorbeeld terwijl de andere sowieso 4 jaar heeft etc. Maar in grote lijnen heb je sowieso op het Gymnasium zowel Grieks als Latijn en kan je uiteindelijk kiezen welke je wilt.
@Genner Je bedoelt wat je kan doen na de middelbare school? Nou dat gaat automatisch. Als je van het VMBO komt kan je alleen naar het MBO. Als je van de HAVO komt kan je alleen naar het HBO. Als je VWO hebt gedaan dan kan je zowel naar het HBO als Universiteit. Het ligt er dan dus maar net aan wat voor opleiding je dan wilt. Want de opleidingen verschillen op het HBO en de Universiteit. En als je Gymnasium hebt gedaan dan kan je naar de Universiteit. Het ligt dus puur aan je vooropleiding
Je kan bijvoorbeeld wel van het MBO dan doorgaan naar het HBO,en van het HBO doorgaan naar het Universiteit. Maar niet van het MBO naar de Universiteit in een keer. Of bijvoorbeeld van de HAVO meteen naar de Universiteit. |
|
|
|
superharrypotterfan
4e jaars
Verdiend:
161 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:47 |
|
Witch_Eva schreef: | @superharrypotterfan Ja inderdaad het verschilt per school. Ik zei ook maar even de grove lijnen. Sommige hebben in Nederland ook 3 jaar Duits bijvoorbeeld terwijl de andere sowieso 4 jaar heeft etc. Maar in grote lijnen heb je sowieso op het Gymnasium zowel Grieks als Latijn en kan je uiteindelijk kiezen welke je wilt.
@Genner Je bedoelt wat je kan doen na de middelbare school? Nou dat gaat automatisch. Als je van het VMBO komt kan je alleen naar het MBO. Als je van de HAVO komt kan je alleen naar het HBO. Als je VWO hebt gedaan dan kan je zowel naar het HBO als Universiteit. Het ligt er dan dus maar net aan wat voor opleiding je dan wilt. Want de opleidingen verschillen op het HBO en de Universiteit. En als je Gymnasium hebt gedaan dan kan je naar de Universiteit. Het ligt dus puur aan je vooropleiding
Je kan bijvoorbeeld wel van het MBO dan doorgaan naar het HBO,en van het HBO doorgaan naar het Universiteit. Maar niet van het MBO naar de Universiteit in een keer. Of bijvoorbeeld van de HAVO meteen naar de Universiteit. |
@Witch_Eva : Haha ik hoef maar minstens 2 jaar duits [/nutteloze informatie]
Ja verder klopt het denk ik wel xD Bij ons wordt vooral gezegd dat Gymnasium of alleen latijn makkelijker is voor de geneeskunde. Zonder die 2 red je het ook wel alleen zou je dan eerst zo'n Cursus moeten doen.
Emm maar
Je kan toch ook als je het VMBO hebt afgemaakt HAVO doen. En als je HAVO hebt afgemaakt het VWO doen. |
_________________ G R Y F F I N D O R |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 17:50 |
|
@superharrypotterfan Dat van Duits was even een voorbeeld. xD Het eerste vak wat me te binnen schoot. Ik heb trouwens 3 jaar verplicht Duits gehad. xD Maar ja dat kan je inderdaad ook nog doen. Dat je van het VMBO naar de HAVO gaat. En je kan na de HAVO naar het VWO gaan. Dat was ik inderdaad vergeten te melden. |
|
|
|
|