Auteur |
Bericht |
Kevin.
Griffoendor Aanvoerder
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 18:17 |
|
Je kan inderdaad vanuit het VMBO naar het HAVO en daarna naar het VWO. Maar je vergeet ook om te zeggen dat je vanuir het VMBO in Nederland door kan stromen naar het MBO en daaruit naar het MBO. Ik weet het is nutteloze informatie, maar ik wou het eventje vermelden. Ik heb zo'n gevoel dat het Belgische onderwijsysteem net zo ingewikkeld is als dat van ons. Maar wat ik wil weten hoe zit het met de leerplicht in ons buurlandje?
Moet je net als ons ook tot je 18e jaar naar school in België. Of moet je bijvoorbeeld een jaar langer naar school. Dus tot je 19e in België. |
Laatst aangepast door Kevin. op Zo Okt 28, 2007 18:26; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 18:25 |
|
Harry Potter Rocks schreef: | Je kan inderdaad vanuit het VMBO naar het HAVO en daarna naar het VWO. Maar je vergeet ook om te zeggen dat je vanuir het VMBO in Nederland door kan stromen naar het MBO en daaruit naar het MBO. Ik weet het is nutteloze informatie, maar ik wou het eventje vermelden. Ik heb zo'n gevoel dat het Belgische onderwijsysteem net zo ingewikkeld is als dat van ons. Maar wat ik wil weten hoe zit het met de leerplicht in ons buurlandje? |
Je bedoelt denk ik dat je van het MBO door kan stromen naar het HBO. Maar dat had ik toch al gezegt in mijn vorige post?
Het lijkt inderdaad nu heel ingewikkeld misschien, maar zoals ik al zei moet je er gewoon aan wennen. Ik zou namelijk ook zo snel niet het hele Belgische systeem weten. Het is dus maar net wat je gewend bent. Helemaal in het begin van dit topic wordt trouwens ook het hele Nederlandse en het Belgische schoolsysteem uitgelegt. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 20:55 |
|
Harry Potter Rocks schreef: | Moet je net als ons ook tot je 18e jaar naar school in België. Of moet je bijvoorbeeld een jaar langer naar school. Dus tot je 19e in België. |
Je moet in Belgie tot je 18 naar school gaan. Je kan eventueel nog een extra jaar doen op de Middelbare school maar je moet minstens 18 zijn eer je kan afstuderen.
Je hebt in Belgie leerplicht, maar geen schoolplicht. Je kan, als je wil en als je ouders dat willen, thuisles volgen. Maar er zijn niet zoveel kinderen die thuisles krijgen hoor. Ik ken niemand die niet naar school gaat en gewoon thuisles volgt. Je ouders moeten hiermee wel akkoort gaan. Als je wel misbruik maakt van de situatie kan het CLB (Centrum voor Leerlingen Begeleiding) je wel meteen weer naar school sturen.
Kunnen jullie ook thuisles volgen of moet ieder kind bij jullie naar school gaan? |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 20:57 |
|
In Nederland kan je thuisles krijgen, maar heel weinig mensen maken hier gebruik van. Er zijn maar een paar mensen die echt hun kind thuis les geven. De meesten gaan toch echt naar een gewone school met andere leerlingen. In Nederland heb je dus ook leerplicht en geen schoolplicht. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 21:33 |
|
Is het in Nederland ook zo dat de leerplicht tot precies 18 is?
Voorbeeld je wordt 18 op 24 maart, dat je dan - zonder toestemming van je ouders - gewoon op 25 maart met school stopt? Maar dat je op het einde van het jaar wel naar een Examencommissie moet voor je diploma? |
|
|
Kevin.
Griffoendor Aanvoerder
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 28, 2007 22:06 |
|
Genner schreef: | Is het in Nederland ook zo dat de leerplicht tot precies 18 is?
Voorbeeld je wordt 18 op 24 maart, dat je dan - zonder toestemming van je ouders - gewoon op 25 maart met school stopt? Maar dat je op het einde van het jaar wel naar een Examencommissie moet voor je diploma? |
Volgens mij krijg je geen diploma als je voortijdig met je school stopt ook al ben je 18. Daarnaast denk ik niet dat je ouders het waarderen als je voortijdig stopt met je opleiding ook al ben je 18. Ik denk dat ook in België je geen diploma krijgt ook al ben je 18. En Genner, de leerplicht bij ons is ook tot precies 18. Je zou natuurlijk naar je eigen beslissing verder kunnen gaan met school. De leerplicht in België en Nederland is dus hetzelfde. Behalve dat je in België een extra jaar Middelbare school kan doen.
@Sophie Wemel: Dank je wel voor de uitleg. Ik snap de leerplicht in België veel beter nu *Knuft* |
|
superharrypotterfan
4e jaars
Verdiend:
161 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 29, 2007 18:07 |
|
Genner schreef: | Is het in Nederland ook zo dat de leerplicht tot precies 18 is?
Ik weet niet of Harry Potter Rocks hetzelfde bedoelt maar :
Bij ons op school is moet je naar school tot aan je 18e (tenzij thuisles) . Als je ouder bent mag je zelf bepalen wanneer je naar school gaat. Maar als je teveel mist dan kun je wel geschorst worden. En je moet zowieso je examen doen. |
_________________ G R Y F F I N D O R |
|
|
|
Kevin.
Griffoendor Aanvoerder
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Okt 29, 2007 18:14 |
|
superharrypotterfan schreef: |
Bij ons op school is moet je naar school tot aan je 18e (tenzij thuisles) . Als je ouder bent mag je zelf bepalen wanneer je naar school gaat. Maar als je teveel mist dan kun je wel geschorst worden. En je moet zowieso je examen doen. |
Ja inderdaad Naomi, dat bedoel ik. Wanneer je 18 bent in Nederland mag je inderdaad zelf beslissen of je nog naar school gaat of niet. En inderdaad als je teveel mist kan je geschorst worden. Dat is denk ik ook hetzelfde in België ^^ |
|
Pieper
Grote Zaal Hoofdmonitor
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Nov 02, 2007 21:04 |
|
In België is 1 november een feestdag.
In Nederland is dit niet zo.
België heeft 10 vaste feestdagen.
- 1 Januari
- Paasmaandag
- 1 mei
- Onze lieve heer hemelvaart
- Pinkstermaandag
- 21 juli
- 15 augustus
- 1 november
- 11 november
- 25 december
Nu vroeg ik mij dus af hoeveel wettelijke feestdagen Nederland heeft en welke dit zijn. |
|
|
Amtjah
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
249 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:06 |
|
Harry Potter Rocks schreef: | superharrypotterfan schreef: |
Ja inderdaad Naomi, dat bedoel ik. Wanneer je 18 bent in Nederland mag je inderdaad zelf beslissen of je nog naar school gaat of niet. En inderdaad als je teveel mist kan je geschorst worden. Dat is denk ik ook hetzelfde in België ^^ |
Dat klopt ook niet helemaal. ^^ Als je spijbelt dan word je geschorst. Wanneer je teveel mist vanwege medische redene kan het zijn dat je herexamens hebt.
Ik was vorig jaar vaak afwezig voor medische redene en ik had bijna herexamens aan mijn been .
Ik had eigenlijk nog een vraagje. In Nederland was de leerplicht toch een tijdje tot 16 jaar? Moeten degene die nu 17 zijn terug naar school? o.o Of nog een andere vraag; je kunt toch al van je 16e afgestudeert zijn van middelbaar? Moet je dan verplicht verder studeren? (hogeschool) |
_________________ Nothing will be the same
after november the 26 |
|
|
|
Patricia
The Ultimate HPFreak
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:15 |
|
Dat ligt aan je opleidingsniveau.
Doe je vmbo of lager, dan moet je er nog een opleiding achterna doen tot je 18 bent, dan ben je vrij in wat je doet.
Heb je echter Havo of hoger, dan moet je tot school tot je die opleiding hebt afgemaakt. |
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:22 |
|
De leerplicht is sinds dit schooljaar in Nederland 18. Dat houd natuurlijk niet de middelbare school in. Want alleen de mensen van het VWO/Gymnasium zitten dan nog op de middelbare school. (Als alles goed gaat dan). Je moet gewoon verder studeren. Dus de mensen van het VMBO moeten naar het MBO tot hun 18e, en de mensen van de HAVO moeten naar het HBO als je dan nog geen 18 bent. Sowieso was het altijd al dat je tot je 18e in ieder geval een paar dagen per week naar school heen moest volgens mij.
@Pieper
Nou Nederland heeft ook 1 januari.Volgens mij de vrijdag (goede vrijdag) en de maandag van pasen inderdaad ook. Onze officiele feestdag is dan op 30 april. Dan hebben wij koninginnedag. Op 4 mei dan is er in Nederland dodenherdenking van WOII en op 5 mei is er bevrijdingsdag van WOII. Die drie feestdagen vallen dus in dezelfde week, daarom hebben wij Nederlanders "meivakantie" van school.Als je niet naar school gaat maar werkt ben je namelijk niet op 4 en 5 mei vrij. Daarbij zijn de scholen ook vrij op hemelvaart en pinksteren en dan die maandag. En wij hebben dan nog Kerst.
Dus als je werkt ben je alleen op de "christelijke dagen" vrij. Mits je in de horeca enzo werkt. En op koninginnedag dan. Volgens mij gaat het zo. |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:31 |
|
Maar Kerst valt toch sowieso in de kerstvakantie?
Verder had ik van iemand begrepen dat als een dag die je vrij hebt in een vakantie valt, je die achteraf nog krijgt in Nederland? |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:36 |
|
Maar niet iedereen heeft kerstvakantie. Als je werkt bijvoorbeeld niet. (De horeca hoort hier dan niet bij). En als we dan even alle vrije dagen opnoemen dan hoort Kerst daar toch echt bij. Pieper had ook voor België Kerst gezegt, en in Nederland is iedereen op 25 en 26 december ook vrij. De leerlingen/studenten hebben inderdaad dan Kerstvakantie. Dan telt in principe oud&nieuw ook niet mee. Want dat valt ook in de kerstvakantie als je het zo bekijkt. |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 03, 2007 16:54 |
|
Het is ook hier zo dat je niet automatisch vakantie hebt als werkende, natuurlijk nemen veel mensen dan gewoon hun .. euhm.. congé, verlof, hoe zeg je dat in mooi Nederlands
En dus als een feestdag in een vakantie valt hebben jullie die echt tegoed? |
|
|
|