Auteur |
Bericht |
XilonaX
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 14, 2007 18:35 |
|
Volgens mij heeft niemand hiervoor een topic geopend.
Het viel mij meteen op; passages uit de Bijbel in het laatste deel van Harry Potter:
Matteus 6:21 schreef: | SPOILERS! | [selecteer] For where your treasure is, there your heart will be also.
vertaling: Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. [/selecteer] |
|
Eerste brief aan de Korintiers 15:26 schreef: | SPOILERS! | [selecteer] The last enemy that shall be destroyed is death.
vertaling: De laatste vijand die vernietigd wordt is de dood. [/selecteer] |
|
Zie deze site voor een breder overzicht van Bijbelse elementen en waarden in de Harry Potter serie, waaronder de vergelijking van Deathly Hallows met Matteus 6.
Wat vinden jullie ervan? Moeten de paus en de rest van de geestelijke leiders hun woorden terugnemen? |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 14, 2007 18:44 |
|
Dat was me nog niet opgevallen, omdat ik de bijbel ook helemaal niet ken.
Ik denk niet dat de paus en de rest van de geestelijke leiders hun woorden nu terugnemen, integendeel, ze gaan er nog harder tegen zijn.
Ze vinden het waarschijnlijk schennis van de bijbel, schande voor het christendom, etc. |
|
|
XilonaX
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 14, 2007 18:46 |
|
En andere boeken dan? Bijvoorbeeld Lord of the Rings en Narnia? Dat is toch van dezelfde soort? Deze twee worden over het algemeen wel geaccepteerd.
Enne, gaf Jezus zelf ook niet het evangelie door met behulp van verhaaltjes? |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ketenvuur |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 14, 2007 18:50 |
|
Iedereen weet dat er door bepaalde gelovigen (niet allemaal) ophef wordt gemaakt over Harry Potter. Waarom dat anders is bij LotR en Narnia, daar gaat het hier niet over.
Volgens mij kijkt de kerk ook niet erg naar wat Jezus deed, het is nogal duidelijk dat het daar allang niet meer over gaat. (Een andere discussie, I know).
Ik denk eigenlijk ook niet dat de kerk z'n boodschap wil doorgeven met een verhaal als Harry Potter (dat bedoel ik negatief vanuit het standpunt van de kerk, het zijn zij die ertegen zijn, niet ik). |
|
|
XilonaX
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Nov 14, 2007 22:35 |
|
Het is ook niet de kerk die die boodschap wilt doorgeven, het is Rowling die de boeken heeft geschreven. Het punt is dat de christelijke wereld er nu achter is dat JK Rowling helemaal geen afgezante van de duivel is (dit zijn niet mijn woorden, ben ik totaal niet mee eens) maar in feite een christelijk verhaal aan het schrijven was.. Trek de vergelijking van de taak van Harry Potter maar met die van Jezus van Nazareth:
Beiden wisten dat ze alleen moesten sterven, dat ze met hun dood de rest van de mensheid konden redden, dat nadat ze 'gestorven' waren de mensheid hadden veiliggesteld. (denk maar aan de quote van Harry dat dat Voldemort niemand meer iets kon maken omdat Harry zijn leven wilde geven voor anderen)
Dit deden ze allebei uit liefde. Rowling heeft het zelf ook toegegeven, en ook dat ze blij is dat niemand verder ging dan de vraag of ze in God geloofde. Anders zou ze misschien detaills moeten onthullen over het plot van Harry Potter. |
Ketenvuur |
|
|
|
missme98
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Nov 15, 2007 14:20 |
|
Ja eerst was iedereen er fel op tegen en nu JK er citaten va de bijbel indoet, is het opeens wel oké. Zij vind het gewoon mooie citaten, maar ik zie niet waarom iemand zijn woorden over het 'duivelse' in harry potter zou terug nemen. En ik vind het ook niet nodig, als hun er ophef over willen maken, moeten ze het zelf weten.
Ik lees ze gewoon, en ik vind het helemaal niet duivels. Het is gewoon een boek net als de davinci code. En ik vind Harry en jezus trouwens helemaal niet te vergelijken. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
|
|
Lollifant
3e jaars
Verdiend:
29 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Nov 15, 2007 22:32 |
|
Ik heb in een christelijk blad ook gelezen dat er veel vergelijkingen gemaakt worden met de bijbel en dat de hele ophef dat de boeken slecht zouden zijn helemaal niet waar is.
SPOILERS! | [selecteer] Bijvoorbeeld dat Harry zijn leven geeft uit liefde voor de toverwereld en niet alleen de mensen die hij kent [/selecteer] |
Hetzelfde is ook aan de hand in de Bijbel
SPOILERS! | [selecteer] Jezus die zijn leven geeft voor de mensheid. [/selecteer] |
|
|
|
|
|
|