Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter Tijdloos? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Hoelang blijft HP populair?

enkele generaties
23%
 23%  [ 5 ]
een halve eeuw
14%
 14%  [ 3 ]
100 jaar
4%
 4%  [ 1 ]
Harry Potter is van alle tijden, tot de laatste mens is uitgestorven dus.
57%
 57%  [ 12 ]
Totaal aantal stemmen : 21

Auteur Bericht
nathan
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 79 Sikkels

nathan is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2008 4:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

In België was er onlangs een wedstrijd: het beste kinderboek aller tijden. Harry Potter en de Steen der Wijzen stond daar tussen terwijl dit boek eigenlijk nog maar enkele jaren oud is. Wat denk jij? Zijn deze boeken tijdloos, of is dit een bevlieging van deze generatie?
Lezen onze achterkleinkinderen binnen 100 jaar deze boeken nog en in hoeverre zal jij binnen 40 jaar nog terugdenken aan Harry Potter?

Mijn mening: Harry Potter is goed op weg om een klassieker te worden en aangezien magie altijd goed gelezen heeft (kijk maar naar de Griekse en Romeinse mythen en sagen) zullen mensen dit binnen 2000 jaar nog kennen. JK Rowling heeft met Harry Potter zelf een Steen der Wijzen in handen waarmee ze de onsterfelijkheid zal ingaan.

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 44 Sikkels

Lestrange is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2008 13:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat Harry Potter altijd leuk blijft. Het is niet ook echt aan de tijd gebonden ofzo, omdat het nú al in het verleden afspeelt.
Waarschijnlijk vinden mensen het over 50 jaar nog steeds leuk, dat denk ik tenminste.

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

Lady Voldermort is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2008 14:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Fantasyboeken zijn tijdloos denk ik. Hoe ver de technologie zich ook ontwikkelt en hoeveel leuke snufjes ze ook bedenken; fantasiewerelden kunnen nooit werkelijkheid worden. Tovenaars, magie, het ligt allemaal buiten ons bereik, maar we kunnen ons wel in de boeken in een andere wereld wanen. Daar ligt denk ik het allergrootste succes van HP en daarom denk ik dat het een serie is die een lange nasleep heeft.

Wise Words #8:
If you have knowledge, let others light their candles at it.
-Margaret Fuller
Profiel bekijkenStuur privébericht
Avana's Draco
Oude Forumnaam: Strijder van Perkamentus Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 5 Sikkels

Avana's Draco is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 02, 2008 14:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat Harry Potter een klassieker zal worden. Iedereen zal de boeken kennen, zoals nu iedereen Romeo en Julia kent. Mss zal niet iedereen de boeken gelezen hebben, maar ze zullen er zeker en vast van gehoord hebben.

En zal ik binnen 40 jaar nog aan Harry Potter denken? Ik ben er vrij zeker van dat ik HP nooit zal vergeten en wie weet herlees ik ze dan nog eens. Het lijkt me leuk om de boeken eens te lezen met de ogen van een vijftiger.

I find it all so amusing.

Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.
noddi
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 50 Sikkels

noddi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 03, 2008 9:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk ook dat het Harry Potter verhall op zich wel tijdloos is: goed versus kwaad, dat blijft altijd bestaan.
Maar er zijn een paar dingen die het boek toch out-of-date gaan maken (hoewel daar het plezier van 't lezen niet minder om wordt, begrijp me niet verkeerd!).
1. De Duffelingen zijn duidelijk mensen van deze tijd, met hun auto, etc...
2. De verwijzingen naar WOII zullen minder duidelijk worden omdat die oorlog denk ik toch steeds meer in de vergetelheid zal komen (want welk gemiddeld persoon weet er na zoveel eeuwen nog iets van de oorlogen van vroeger, behalve dat ze er geweest zijn?)
En zo zijn er wel meer dingen die toch een beetje gedateerd raken over een tijdje.

Maar, zoals ik al zei: het verhaal zelf blijft altijd actueel en het feit dat het overgrote deel van de boeken zich afspeelt in een fantasie-wereld maakt het een stuk tijdlozer dan andere kinderboeken.

Don't loose yourself in you fear...
Perijn
Oude Forumnaam: Sirius Zwarts Marauder
Marauder

Perijn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 03, 2008 22:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

LeafyBlade schreef:
Het is een fantasy boek, en die zijn tijdloos Very Happy

Ik denk toch niet dat Fantasy boeken altijd tijdloos zijn, alleen de echte goede verhalen zijn meestal tijdloos en bij fantasy is het wel wat makkelijker.

Ik vind het toch moeilijk te oordelen of HP tijdloos is, omdat het nog maar net is verschijnen. Over tien jaar kun je daar toch een duidelijker beeld in scheppen, niet nu, nu is het vlees zegmaar nog warm

"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."
nautic
5e jaars
5e jaars

nautic is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 21:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

een voordeel aan de boeken is dat er niet veel over computers, dvd's en dat soort dingen wordt gepraat omdat die mischien over 40 jaar wel weer uit de tijd zijn. en ik denk dat de hp boeken altijd wel populair zullen blijven, misschien is een keer en andere kaft ofzo maar meer ook niet. maar je kan het natuurlijk nooit weten he Wink

Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2008 12:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Harry Potter is veel te erg bekend geraakt omdat voorgoed uit de wereld te zetten. Ik weet echt gewoon zeker dat de klein kinderen van ons de harry Potter boeken kan lezen, als ze dat natuurlijk willen. Onze boeken geven wij weer gewoon door. Al zal het ooit wel eens kunnen zijn dat de kaften vernieuwd worden. Wie weet wordt er over 50 jaar de boeken opnieuw gefilmd maar dan letterlijk uit het boek. Och wat ik gewoon wilt zeggen Harry Potter zal er altijd blijven. Hij is nu eenmaal daar door veels te bekend geworden. En zoals nathan al bij zijn eerste post zei : kijk maar naar de Griekse en Romeinse mythen en sagen. Deze blijf je ook gewoon terug zien.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Remvon
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 137 Sikkels

Remvon is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2008 14:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet zeker dat HP tijdloos is. Als je ziet hoeveel mensen van allerlei leeftijden er nu zo'n plezier aan beleven, dan ben ik ervan overtuigd dat dat niet zomaar verdwijnt.

Ik heb bijvoorbeeld NL hardcover versies gekocht, met in mijn achterhoofd dat ik het mijn dochters ook wil laten lezen als ze oud genoeg zijn.
Andere boeken die ik als kind heb gelezen en heel erg leuk vond, heb ik nog en wil ik ook later aan mijn kinderen laten lezen.

Als je zelf ergens enthousiast over bent, breng je dit vrij gemakkelijk over op anderen, omdat enthousiasme nu eenmaal erg aanstekelijk werkt.

6e jaars
6e jaars

Verdiend: 2 Sikkels

Whitelighter is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 09, 2008 18:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

Vele mensen denken hier dat Harry Potter tijdloos is.
Maar ik weet het toch niet. Ik twijfel.
Niet dat ik twijfel aan het feit dat het geen goed verhaal is, integendeel, maar of het echt zoiets wordt zoals The Lord of the Rings, ik weet het niet.
Wie weet is het gewoon een rage en binnen enkele generaties weten ze niet meer wat Harry Potter is. Maar misschien wordt het inderdaad tijdloos.
Wie zal het weten?

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 31 Sikkels

Anika_x is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 09, 2008 19:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat Harry Potter nog een hele hoop generatie's gelezen gaat worden, misschien zelfs wel honderden jaren. Ik vind trouwens nathan dat jij het prachtig zegt; JK Rowling heeft met Harry Potter zelf een Steen der Wijzen in handen waarmee ze de onsterfelijkheid zal ingaan. Zo denk ik er ook wel over.

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 09, 2008 21:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hp is nu heel bekend ja, dat klopt. Ik denk dat het de komende 50 jaar dit ook wel zal blijven. Maar je moet neit vergeten dat er steeds grotere records komen. Dus dat het het best verkochte boek zal blijven is denk ik twijfelachtig. Daarnaast, wie zegt dat boeken in de toekomst ook zullen blijven bestaan? Misschien/Waarschijnlijk zijn over een paar honderd jaar heel andere media.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Frie
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 708 Sikkels

Frie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 16:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Volgens mij zal HP nog wel een heel tijdje meegaan.
Maar eigenlijk is het ook nog niet echt afgelopen. De boeken wel natuurlijk, maar er komen nog drie films en misschien nog een encyclopedie. Daardoor zal HP ook nog wel een tijdje in de belangstelling blijven staan en populair blijven. Of HP tijdloos is ? Volgens mij wel.
Het verhaal speelt zich nu al in het verleden af en het blijft boeiend.
Ook gaat het over een toverwereld, dus hoeft er niet echt rekening gehouden te worden met de dingen die nu kunnen. (Gsm's, laptop,..) Want dat komt bijna zelden aan bod. ^^
Ik ga als ik alleen ga wonen mijn HP-boeken is mijn boekenkast zetten en ze zeker aan mijn kinderen geven (:
HP zal zeker nog enkele tientallen jaren meegaan, maar of het nu eeuwen mee zal gaan? Dat weet ik niet zeker. Maar het kan.

It stops here, but you're in my heart forever!
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 21:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nee de boeken die wij nu hebben, zullen denk ik niet eeuwen mee gaan. Maar ik denk en weet bijna zeker dat je de boeken dan nog opnieuw kan krijgen. Hoelang bestaan Suske en Wiske al niet? En dan waren ze nog niet zo erg bekend als de Harry Potter boeken. Och ik maak me geen zorgen^^

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Niinza
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Niinza is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jun 15, 2008 17:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tijdloos, tijdloos.. dat kun je niet zeggen denk ik. Ik bedoel, de boeken zijn ongelooflijk goed en verkopen zeer goed, maar of het nu tijdloos is... Nee. Alleen al omdat er nieuwere dingen komen dan boeken. Ik denk dat Harry Potter nog wel een lange tijd blijft bestaan, maar niet eeuwig.

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp