Poll :: Waar luister jij volgens Last.fm het meest naar? |
Pop/Rock muziek (mainstream) |
|
31% |
[ 6 ] |
Gothic Rock / Metal etc. |
|
21% |
[ 4 ] |
Britpop |
|
0% |
[ 0 ] |
Jrock/Jpop |
|
5% |
[ 1 ] |
Indie Rock |
|
26% |
[ 5 ] |
Anders, namelijk (uitleg in post) |
|
15% |
[ 3 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 19 |
|
Auteur |
Bericht |
Tyrael
7e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Sep 05, 2008 19:06 |
|
Bij deze open ik een topic over een fantastische muzieksite, last.fm. Sommigen gebruiken de site al of hebben er wel eens over gehoord.
Wat is Last.fm?
Last.fm is het resultaat van een fusie van een eerder Audioscrobbler-muzieksysteem en www.last.fm. Dit project houdt zich bezig met het bijhouden van statistieken omtrent de muziek waar men naar luistert. Via speciale software kan het programma de titels en artiesten uit een digitaal geluidsmedium aflezen en in een database opslaan. Deze gegevens worden bijgehouden en op het internet gepubliceerd, waarna mensen aan de hand van muziekstijl met elkaar in contact kunnen komen. Op deze manieren wordt muziek verspreid en kunnen mensen in aanraking komen met minder bekende muziek uit de door hen geliefde genres. Last.fm heeft in het luistergedrag van duizenden internetters veel verandering teweeggebracht. Hiervoor ontving het dan ook de Europrix, een award voor de beste multimediaprojecten.
De website heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld en bevat tegenwoordig niet meer alleen statistieken over luistergedrag, maar werkt ook met een Last.fm Radio, waarop muziek per genre wordt afgespeeld, vriendenlijsten, buurmannen (gebruikers met overeenkomstig luistergedrag), concertagenda's, groups (groepen van mensen met dezelfde muzikale smaak) en tags (onderverdelingen in de muziek van een bepaalde gebruiker, bijvoorbeeld per genre).
Hoe installeer ik Last.fm?
Allereerst dien je een account aan te maken. Dat doe je hier! Hier kun je je standaardgegevens invoeren. Op het volgende scherm kun je alvast je libary vullen door artiesten in te vullen. Let op: plaats komma's tussen verschillende artiesten. Gefeliciteerd, je hebt je account aangemaakt. Maar je bent er nog niet!
Om gebruik te maken van Last.fm heb je twee dingen nodig: een media player en Last.fm Scrobbler. We beginnen eerst bij de media player.
Last.fm ondersteund veel media players. De meest gebruikte media players zijn iTunes, Winamp en Windows Media Player. Als je geen zin hebt om een programma te downloaden, gebuik dan Windows Media Player. Dat staat standaard op elke computer. Persoonlijk raad ik iTunes aan vanwege de gebruiksvriendelijke interface.
Nu je een media player hebt gekozen is het tijd voor de laatste stap. Installeer Last.fm Scrobbler. Dit programma houd je muziekstatistieken. Nadat je dit programma hebt gedownload en hebt geinstalleerd ben je klaar voor het gebruik van Last.fm.
Ik wil al die programma's niet downloaden!
Je hoeft alle programma's niet op je computer te installeren. Je kunt ook online op de Last.fm site luisteren. Je kan ervoor kiezen om muziek van een genre, artiest of gebruiker te beluisteren. Dat kan via de Radiobutton boven aan de site.
Help, Last.fm herkent het liedje of de artiest niet!
Ik weet niet of dit helpt omdat ik dit probleem zelf niet heb. Anyway, dit probleem wordt veroorzaakt doordat de artiest of het liednaam niet of onvolledig is ingevult. Bij elk liedje moet je beide velden juist ingevult hebben. Via iTunes zal ik je laten zien hoe je beide velden gevuld krijgt:
Ga naar je speellijst in iTunes en selecteer het juiste liedje. Klik er met de rechtermuisknop op en selecteer info tonen.
Er wordt een nieuw venster geopend. Selecteer het tabblad info. Hier kun je de tags waar ik het eerder over had aanpassen. Zorg dat naam en artiest goed ingevuld zijn.
Ikzelf heb veel verschillende liedjes, bekende en redelijk onbekende. Last.fm herkend alles en deed het altijd.
Handige Last.fm programma's
- Zenses: heb je geen iPod en wil je toch dat Last.fm je muziek-statistiek bijhoud op je mp3-speler? Zenses is de oplossing. Helaas werkt het niet voor alle mp3-spelers. Hier vind je een lijst van mp3-spelers waarvan bekend is dat ze goed werken met Zenses.
- Extra Stats: Dit programmatje berekend nog meer statistieken door gebruik te maken van je Last.fm gegevens. Daarnaast worden de gegevens op een coole manier tot interface gegoten.
- Gijsco's Desktop Generator: Dit programma maakt een achtergrond bestaande uit frontjes van cd's. Ook dit programma maakt gebruik van je Last.fm gegevens.
- Last.fm nations: Bekijk uit welk land jouw muziek vandaan komt.
- Last.fm op iPhone / iPod Touch: Hiermee kun je via internet Last.fm radio luisteren. In Nederland is dit niet beschikbaar maar er is toch een manier om gebruik van het programma te maken. Volg de instructies van deze site. Met dank aan meligmijsje.
HPF Accounts!
- BeeGee Kenobi
- Tyrael
- Ailey
- Sweet Hermione
- Changetje
- Chris.
- Josse
- Shiralee
- meligmijsje
- Rayna
- Witch_Eva
- Glauces
- Patricia
- DoubleD
- Evanesco
- Kevin. |
_________________ "Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon
Laatst aangepast door Tyrael op Di Nov 04, 2008 21:00; in totaal 9 keer bewerkt |
|
|
|
BeeGee Kenobi
The Lost Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Sep 05, 2008 19:55 |
|
Ik heb Last.fm pas recentelijk ontdekt en ik vind het echt heerlijk om erop rond te neuzen en om nieuwe bandjes te ontdekken die bij mijn smaak passen.
Ik gebruik het medium dus nog maar recentelijk, maar toch is de website al een beetje mijn thuisbasis geworden. Het is wel moeilijk om vriendjes te maken op last.fm, voornamelijk omdat je niemand echt kan 'leren kennen' daar. Of je moet iemand toevoegen omdat diegene dezelfde muzieksmaak heeft.
Ik heb via last.fm The Bravery en The Blows 'ontdekt'. Ook White Lies ken ik voornamelijk van Last.fm (voordat ik ze live zag op lowlands).
Ik vind de applicatie waarmee je de gigs die je gaat bezoeken op je profiel kan zetten echt heerlijk! Dat geeft me een beetje overzicht. Zo kwam ik er gister ook achter dat iemand van m'n vriendenlijst op last.fm naar dezelfde gig gaat volgende week. Meteen even een afspraak met diegene geregeld. Erg leuk.
Ik hoorde wel dat er artiesten zijn die een rechtzaak willen aanspannen tegen Last.fm (voornamelijk voor copyright).
Wat denken jullie is last.fm goed of juist fout voor de artiesten?
Mijn last.fm account is hier te vinden....En ook via de WWW knop in m'n profiel.. |
Editors @ Lowlands 2008..best experience ever! |
|
|
|
Ailey
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
577 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 06, 2008 9:13 |
|
Ik ken Last.fm al een hele tijd en ik gebruikte het vaak om nieuwe muziek op te zoeken, maar sinds een paar weken heb ik ook een account, want dat bleef er altijd een beetje bij [a].
Ik vind Last.fm echt ontzettend fijn, het is heel makkelijk om nieuwe muziek te vinden rond het genre waar je graag wat in wilt vinden. Ook gebruik ik de radio graag, altijd handig als je je 'eigen' muziek wat zat bent en je even wat anders wilt proberen maar toch rond een bepaald genre wilt blijven hangen.
Net als BeeGee vind ik het ook moeilijk om vrienden te maken, omdat je inderdaad mensen niet leert kennen en ik voeg ook niet zo maar random mensen toe, maar gelukkig heb ik een aantal HPFers als friend, dus dat is altijd goed ^^
Qua copyright, ja voor de artiesten is het misschien minder leuk, maar aan de andere kant is het voor onbekendere artiesten weer een extra mogelijkheid om wat bekender te worden en als mensen iets willen kopen, dan kopen ze het toch wel en als mensen iets niet willen kopen, dan kopen ze het niet. Ik vind het zelf in ieder geval een zeer fijne site. En hier is mijn account. |
|
|
Tyrael
7e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 06, 2008 18:31 |
|
Ik vind het echt waardeloos dat al die artiesten rechtzaken gaan aanspannen. De artiesten die al binnen zijn, zijn al rijk zat en hebben hun zakken wel voldoende gevuld. Voor de iets mindere bekende artiesten is het juist goed. Zo'n band als MGMT staat 39e en die zijn net bekend aan het worden. Voor hun is het alleen maar goed. Last.fm is laatst trouwens overgenomen door CBS en dat is een supergroot bedrijf die de eventuele proceskosten makkelijk kan betalen. Maar of ze dat ook echt gaan doen is de vraag. Last.fm kan dan misschien niet meer rendabel zijn. |
Never Tickle a Sleeping Dragon |
|
|
|
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 06, 2008 18:55 |
|
@ Jantine: Waar kan je dat doen dan? Dat lijkt mij ook heel handig, want ik ga naar Jason en Alicia. *fluit* En ik wil nog naar FOB en TLSP en Black Kids en en en...
Ik heb mijn Last.fm account nog niet zo lang geleden aangemaakt. Marije (Blijerd) had me getipt en ik zocht zoiezo naar nieuwe websites die ik veel kon bezoeken. Dus heb ik een account aangemaakt en last.fm geinstalleerd.
Ik heb tot nu toe weinig bijzonders gedaan op last.fm, moet ik zeggen. Ik wil me er wel nog in gaan verdiepen. Ik ben vooral benieuwd naar artiesten die matchen bij mijn muzieksmaak, ik wil graag nieuwe artiesten leren kennen. (:
Ik moet trouwens wel opmerken dat niet alle nummers bij mijn account aanslaan. Soms pakt het niet, hebben jullie dat ook?
Mijn account kan je hier vinden. Friend me gerust! =D |
_________________ I LOVE HPF |
|
|
|
Changetje
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 07, 2008 11:47 |
|
@Plot: Volgens mij is dat als je het nummer niet helemaal afluistert (:
Ik heb ook een account =D Ik heb hem echt al een jaar ofzo, maar voor dat ze dat programmaatje hadden veranderd, werd m'n computer er nog heel sloom van D: Dus heb ik er een hele tijd niks aan gedaan. Maar laatst zei Fleur dat ik het weer moest installeren, dus viola =D
Ik luister vooral heel veel muziek met WMP. Ik doe niet zoveel aan de radio, maar het is wel nice om andere artiesten te horen <3
Hier is mijn account. Friend me maar als je wilt : D |
_________________ there’s no way to stop what comes falling |
|
|
|
BeeGee Kenobi
The Lost Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 07, 2008 12:37 |
|
@Plottertje: Als je via de zoekfunctie een bandnaam intypt kun je daar naar 'Events' gaan..daar vind je alle gigs en kun je opgeven of je ernaartoe gaat..of je er misschien naartoe gaat of dat je er helemaal niet naartoe gaat. Daar kun je ook zien wie van je last.fm vrienden er nog meer naartoe gaan...
Bij mij staan nu 4 gigs \o/ 3 van de 4 zijn nog steeds een maybe (nog geen kaartjes/slaapplaats/vervoer/mede gig-ganger)...maar wil er wel graag naartoe.
Iedereen mag mij trouwens frienden hoor
Hebben jullie trouwens ook 'verrassingen'...ik vind het bijvoorbeeld heel grappig om te zien hoe snel Dance verappeltaarte Dance van Editors van 0 naar 52 plays (nummer 1 in m'n playlist) is gegaan..ik heb het nummer pas 2 weken XD....
Laatst vroeg iemand me naar m'n favoriete nummers van Editors..met Last.fm is dat nu erg makkelijk op te zoeken
Oh en ik vond via last.fm een schit-ter-end nummer van Editors wat ik nog niet kende (Banging Heads).....ben er helemaal verliefd op! |
|
|
|
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 07, 2008 15:40 |
|
@ Jantine: Oui, het is gelukt, thanks! =D En waar wil je heen? Ik heb ook wel zin in kleine (goedkope *fluit*) concertjes. ^^
@ Cho: Nee hoor, niet alleen dan. Sommige nummers pakken gewoon niet. Ik moest bijvoorbeeld 'The Thrill Is Gone'' opnieuwd downloaden omdat ie het anders niet deed bij last.fm. ''Sinner's Prayer'' pakt ie ook niet en ''Who Did You Think I Was?'' ook niet. Het zijn misschien onbekendere nummers, maar dat oude werk van Maroon5 pakt ie wel. |
_________________ I LOVE HPF |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 07, 2008 18:00 |
|
Ik heb gisteren ook een Last.FM account aangemaakt vanwege de goede verhalen die ik er hierover heb gehoord. Ik heb hem ook meteen geprobeerd compatible te maken met mijn MP3-speler, maar dat is niet helemaal gelukt. Hij geeft nu aan dat ik liedjes heb geluisterd die ik volgens mij echt niet heb geluisterd. Ik heb het niet zo op om via WMP muziek te luisteren, ik moet nog maar even kijken of I-tunes het goed doet met mijn mp3-speler.
Trouwens ik vind dat bij Similar Artist soms artiesten staan die helemaal niet op elkaar lijken. Zoals Muse en Coldplay, die vind ik heel erg verschillen. Al is het wel leuk dat je zo nieuwe muziek kan vinden.
Mijn account is hier te vinden:
http://www.last.fm/user/Chris_Gamgee |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Tyrael
7e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 07, 2008 21:27 |
|
Wat bedoelen jullie met "Last.fm pakt sommige nummers niet". Bij mij pakt last.fm alles. Tenminste hij laat alles zien. Zelfs als een artiest niet bestaat dan geeft last.fm gewoon de naam weer. Als je er dan op klikt, krijg je een melding dat de betreffende artiest nog niet bestaat.
Maar hoe maak je last.fm nu compatible met je mp3-speler. Ik wist wel dat dat kon maar niet hoe? Waarschijnlijk lukt het toch niet met mijn mp3-speler omdat het merk niet echt bekend is.. Maar toch
Zijn er trouwens meer mensen die hun muziek via iTunes luisteren. Voorheen deed het programma het altijd perfect maar nu heb ik toch wat mysterieuze problemen ermee. Mijn recently added map is opeens spoorloos verdwenen en ik heb het idee dat de shuffle niet helemaal optimaal werkt. Hij pakt sommige liedjes veel te vaak en andere nooit. Het is niet evenredig meer en dat was altijd wel zo.
Helaas is er geen beter alternatief. WMP vind ik maar irritant en winamp vind ik te klein met die miezerige, preutse knopjes. |
|
|
|
BeeGee Kenobi
The Lost Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 08, 2008 10:32 |
|
@Plot: Euhm..Elbow speelt in Utrecht (Tivoli) in November, misschien kunnen we daar met z'n vieren naartoe! Utrecht ligt mooit int Centrum van Nederland =D
White Lies zou ook leuk zijn, maar die spelen in Nijmegen, dat ligt niet echt heel centraal...
Ik heb een iPod Nano 8GB en mijn iTunes en Last.fm pakt dat prima. Iedere keer als ik m'n iPod inplug geeft hij aan dat hij liedjes wil bijscrobbelen. Grappig om te zien waar ik naar luister op m'n iPod. Als ik ben wezen sporten staan er ineens allemaal Pigeon Detectives nummers op...terwijl als ik in de trein gezeten heb er allemaal Editors/We Are Scientists bijgescrobbeled moeten worden.
Bij mij pakt Last.fm alleen Best Behavior van We Are Scientists niet, maar dat kan komen omdat de file niet helemaal klopt. Wel jammer want het nummer zou ergens in m'n top 5 moeten staan...
Ik luisterde voorheen mijn nummers via Mediaplayer, maar ik vind iTunes nu prettiger werken, juist omdat je daar ook filmpjes en foto's in kan plaatsen. Daarnaast houdt iTunes vanalles bij en kan ik makkelijk naar 1 bepaalde artiest luisteren...En jup iTunes shuffeled niet echt best...al heeft iTunes wel goed door waar ik het meest van hou XD |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Sep 17, 2008 20:29 |
|
Ligt het aan mij of is Last.FM vandaag veranderd? De Layout is zeker veranderd, maar daarnaast ook nog andere dingen. Want volgens mij berekenen ze nu de Musical Compatibility anders, want die is bij iedereen veranderd.
@Tyrael: Ik had een beta programma gedownload, Zenses. Al werkt het programma niet zo goed, het geeft vaak aan dat ik liedjes veel vaker heb geluisterd dan in werkelijkheid. Ik heb wel een redelijk bekend merk mp3-speler, namelijk een Creative Zen. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Tyrael
7e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 18, 2008 14:19 |
|
De update is gister ingevoerd maar ik zie het vandaag pas. Deze blog verteld alvast wat er veranderd is.
Het ziet er naar uit dat de layout is aangepast. Het is wel veel functioneler geworden. De musical combatibility is idd veranderd. Ben wel verrast . |
|
|
|
Ailey
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
577 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Sep 21, 2008 9:03 |
|
Naar mijn idee is het niet heel veel veranderd, niet rare veranderingen althans, ik vind het wel fijn zo (: Ik luister steeds meer naar de Last.fm radio en ik heb de software niet geïnstalleerd omdat ik niet WMP gebruik maar KMPlayer en daar is de software niet compatible mee. Ook gebruik ik geen iTunes meer maar Floola, daar is hij wel compatible mee, maar daar luister ik geen dingen mee. Ik hoop dat de software binnenkort ook op KMPlayer kan, want dat lijkt me wel erg fijn. Het ís mogelijk, maar dan moet je allemaal ingewikkelde dingen uithalen die officieel niet kunnen en waarschijnlijk verpest ik het dan xD. |
|
|
Josse
Heksenleider 2e klas
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 23, 2008 11:31 |
|
So, ik ben eindelijk over gehaald.
Ik heb m dus net een paar minuten geleden aan gemaakt.
Ik kan nog niet echt goed luisteren omdat ik op de universiteit op de computer zit, maar zodra Internet op mijn kamer het goed doet, ga ik het eens goed uitzoeken!
Ik vind het er tot nu toe wel leuk uit zien, ben de hele tijd bezig geweest met het toevoegen van artiesten. Nog lang niet compleet, maar goed.
lovers and haters
(En waarschijnlijk heb ik je inderdaad toegevoegd.) |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
|
|
|
|