Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Op weg naar het Lagerhuis Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Lisanne
Oude Forumnaam: Lisz91 Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 57 Sikkels

Lisanne is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 15:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ook in het seizoen 2006 - 2007 organiseert de VARA - inmiddels voor de negende keer - de scholieren debatcompetitie 'Op weg naar Het Lagerhuis'. Begin oktober ontvangen alle middelbare scholen weer een mailing met informatie over de aanmelding. Ook de debatstellingen zijn dan weer op deze site te vinden. In januari en februari 2007 worden in alle provincies voorrondedagen gehouden, telkens op het betreffende Provinciehuis.

Het afgelopen seizoen hebben ca 200 middelbare scholen uit het hele land zich opgegeven voor de competitie. Docenten stellen zelf de schoolteams van tien debaters samen, die in leeftijd variëren van circa 15 tot en met 18 jaar. De teams nemen het tegen elkaar op aan de hand van stellingen in drie debatrondes: het debat met vaste rollen, het debat met vrije rollen en het één-op-één debat. Een paar voorbeelden van stellingen, waarover de jongeren tijdens de voorrondes vorig jaar hebben gedebatteerd zijn:

* De salarissen van topmanagers in Nederland zijn veel te hoog.

* Ook vrouwen moeten priester, kardinaal en paus kunnen worden.

* De publieke omroep in Nederland moet worden afgeschaft.

* Het is voor ouders maar goed dat er opvoedprogramma’s op tv zijn.

* Islamitische feestdagen zoals het Suikerfeest moeten officiële Nederlandse feestdagen worden.

In elke provincie laat één school via een knock-out systeem de andere teams achter zich. De winnende teams gaan vervolgens door naar de finalerondes in Amsterdam. 'Op weg naar Het Lagerhuis' eindigt jaarlijks met een uitzending van de halve en hele finale op tv. Het winnende debatteam gaat naar het échte Lagerhuis in Londen, de tweede prijswinnaars krijgen een excursie naar politiek Den Haag aangeboden.

Ik vroeg me af of jullie hier ook mee mee doen? Wat vinden jullie er tot nu toe van? Wat verwacht je er van? Hebben jullie al vaker meegedaan en wat vond je er toen van? Of - als je niet mee doet, waarom niet?

Zelf doe ik dit jaar voor het eerst mee. De school waar ik op zit doet het al langer. Ik vind het tot nu toe heel leuk en ik hoop dat het zo blijft. We oefenen nu veel met proefstellingen, dat is in het begin best even wennen maar verder wel heel interesant en leuk. Ik heb van 1 meisje hier op HPF gehoord dat ze ook mee doet. Wie weet doen er wel meer mee!

(Als er al zo'n topic is, dan hoor ik het vanzelf..)

Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

Verdiend: 0 Sikkels

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 15:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn middelbare school heeft al twee keer in de landelijke finale gestaan van het lagerhuis Very Happy...ik geloof dat ze beide keren tweede geworden zijn, maar het bewijst wel dat m'n schooltje redelijk goed bezig was. Ieder jaar is er een hele selectie periode voor wie er in het lagerhuisteam mag, ze krijgen training en er worden complete fanclubs opgericht die meegaan met het team om ze aan te moedigen..

Ik vind het een heel leuk initiatief! Het zorgt ervoor dat jongeren wat meer stilstaan bij de dingen die ze anders voor lief zouden nemen..ik denk dat je heel wat dingen leert als je in het team voor jouw school zit...

Ik heb er zelf nooit aan meegedaan omdat ik daar niet echt de tijd voor had destijds..

Editors @ Lowlands 2008..best experience ever!
Profiel bekijkenStuur privébericht
Darkness
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 41 Sikkels

Darkness is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 16:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn vorige school deed eraan mee, maar ze zijn niet zo ver gekomen. Maar ja ze hadden ook niet zulke goede debatuurs tussen de selectie zitten. Ik werd ook gevraagd om mee te doen. Maar heb dat niet gedaan omdat ik toen te weinig tijd had. Als ik later in mijn leven de tijd vind om eraan mee te doen zal ik dat doen, omdat ik het wel een goede manier vind om je mening te uiten.

My other broom is a car.

#OMG een lopende muur#

Non tora ta familia
Lisanne
Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 18:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sirius Black's Girl! schreef:
Mijn middelbare school heeft al twee keer in de landelijke finale gestaan van het lagerhuis :D...ik geloof dat ze beide keren tweede geworden zijn, maar het bewijst wel dat m'n schooltje redelijk goed bezig was.

Volgens mij is mijn school vorig jaar 2e geworden, maar dat weet ik niet zeker :p Ze hebben in ieder geval een rondleiding gekregen bij de Tweede Kamer. Schijnt heel interesant te zijn.

Ik hou wel van discusseren en had eerst echt geen zin om mee te doen. Toen maar een keer gegaan om het te proberen en t is leuk :D

Oude Forumnaam: Tinusz_01 Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 239 Sikkels

Tienerd is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 18:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm, ik heb zoiets wel horen vallen ja!
En ik hoop echt dat wij ook mee doen. Ik ben zelf helemaal gek op discuseren, en dan vooral sommige onderwerpen en ik ben heel blij dat 'Ook vrouwen moeten priester, kardinaal en paus kunnen worden.' Hier zou ik namenlijk héél lang over kunnen discuseren. ^^

Dan zegt mien vrouw: "Wat krieg-ie weer die rare weeen"

Kirssy
Oude Forumnaam: Katie Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Kirssy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 18:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

TinuSz_01 schreef:
Hmm, ik heb zoiets wel horen vallen ja!
En ik hoop echt dat wij ook mee doen. Ik ben zelf helemaal gek op discuseren, en dan vooral sommige onderwerpen en ik ben heel blij dat 'Ook vrouwen moeten priester, kardinaal en paus kunnen worden.' Hier zou ik namenlijk héél lang over kunnen discuseren. ^^

Hm, alleen is die stelling van vorig jaar [a] Dit jaar komen er weer nieuwe, ze zullen wel weer op de site verschijnen^^
En bij ons op school doen ze ook mee ja. Ik ben al twee keer mee geweest om te kijken, en vorig jaar deed ik toen ook nog mee aan de voorrondes van het Nationaal Jeugddebat, die altijd op dezelfde dag plaats vinden als de voorrondes voor het Lagerhuis. En misschien ga ik dit jaar ook mee doen, is nog niet zeker. Ik weet namelijk zelf nog niet of ik het ga doen, en mocht ik mee doen, dan moet je bij ons op school ook eerst nog door de audities komen.

Never give up at the things that make you smile
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Sep 27, 2006 20:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Volgens mij loopt mijn school behoorlijk achter ofzo Confused Ik heb er nog nooit van gehoord Confused * begint zich al van zelf te schamen* Had ik dat maar eens een keer gehad, het lijkt me echt tof , om andere scholen uit te dagen. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. En iedereen doet zijn best, om te laten zien dat hun school beter is..Boh jammer dat ik zoiets nooit had. Ik zal me anders dan zeker op geven.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Juud
Oude Forumnaam: MissPotter Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Juud is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Sep 28, 2006 19:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik doe er aan mee, volgende week houden we op school voorrondes over wie er meemag,(als er zich meer dan 12 mensen opgeven),
ik hoop echt dat ik doorga, debatteren is zooo mega-gaaf Very Happy
Maar wel leuk dat er ook mensen van HPF meedoen xD.

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Ronald Weasley is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 11:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik doe niet mee aan het lagerhuis, maar ik vond het altijd wel leuk om op tv te zien. Ook hebben wij elk jaar met de kerk een soort 'jongeren lagerhuis' en dan gaan we ook discussieren over verschillende stellingen. Ik vind het meestal wel leuk, maar afgelopen jaar waren de stellingen een beetje zwak. Confused Wij hebben zoiets niet op school.

lilitje
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 53 Sikkels

lilitje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Sep 30, 2006 12:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

oo debateren is zo leuk helaas was het bij mioj op school dat alleen de havo wvoers mochten gaan en ik dus niet 9echt complete onzin want ik ben erg sterk in debateren) gelukkig mag ik nu vaak genoeg debateren met de mansen van de amsterdamse politiek. maar wat leuk dat er hpfers zijn die meedoen. ik denk dat het heel belangrijk is om je menig te kunnen verkondigen.

XilonaX
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 90 Sikkels

XilonaX is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2006 17:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Jaa, ik doe ook mee dit jaar Wink
Vorig jaar 2de geworden van de regio, omdat een meisje het 1op1 duel het verloren, anders was mn school eerste, mja, dit jaar beter, want dit jaar zit ik erbij Very Happy grapje.
Maar bij mij op school mogen ook alleen havo-vwo'ers meedoen, zal wel zo zn redenen hebben denk ik...

Ketenvuur
Lisanne
Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2006 17:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bij ons op school hebben we alleen havo en vwo'ers. Er zou wel een reden voor zijn, maar tis opzich wel lullig. XilonaX vroeg me ook al in welke regio is speelde, met welke regio doen jullie mee? Ik Zuid-Holland :')

Oude Forumnaam: MissPotter Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Juud is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2006 17:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Limburg meldt zich xD,

ALS ik doorga dus. [/spam]

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 53 Sikkels

lilitje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2006 20:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vind het toch oneerlijk dat vmbo-ers nooit ergens aan mee mogen doen. ik was wel een vmbo'er maar een met inhoud Twisted Evil (zo bedoel ik het niet hoor) maar ik was/ben heel erg geintresseerd in de maatschappij en wil daar ook graag over praten. deze kans wordt helaas weinig aan vmbo-ers gegeven. als ik mijn docenten graad over 4 jaar heb ga ik hier verandering in brengen.
aan alle deelnemers hier wens ik super veel geluk. en een tip volg het nieuws, de kranten alles. want hoe meer je uit de actualiteit haalt des te beter zijn je standpunten. (een onderzoek die gister is gepresenteerd is gewoon beter dan een van vorige week)

Lisanne
Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2006 20:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is niet zo dat ze nergens mee mee mogen doen Wink Maar dat ze hier niet mee mee mogen doen vind ik ook vaag ja. Het zou wel een reden hebben.

Ik heb wel gemerkt dat het nieuws volgen et cetera goed is. Van sommige dingen weet ik echt totaal niet wat er aan de hand is waardoor ik echt geen argumenten kan bedenken ^^" Kga de krant maar eens uitpluizen.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp