Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Nederland fusie met Vlaanderen Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: van vindt je er van?

goed, dat mag, ik ben akkoord
43%
 43%  [ 37 ]
niet goed, dat mag niet, ik ben niet akkoord
56%
 56%  [ 48 ]
Totaal aantal stemmen : 85

Auteur Bericht
Stephni
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 48 Sikkels

Stephni is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 19:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hehe Razz Ja, in ieder geval, elke keer als ik in Antwerpen naar de film gaat, krioelt het er van de Nederlanders. Niet dat jullie niet mogen komen natuurlijk Razz maar dat valt gewoon elke keer op, omdat ze altijd met heel veel zijN.

En bv over frans, wij hebben frans van in eht 5de leerjaar geloof ik, of het vierde, dus vanaf 10-11 jaar, tot in het laatste middelbaar, dus 18jaar. En dat is verplicht. En duits is twee jaar verplicht.

Nee, dat heeft er op zich niet veel mee te maken, alleen dat ik soms het gevoel krijg dat er Nederlanders zijn die echt wel liever zouden willen dat Vlaanderen ben hen zou komen of zo. Oke, dit komt niet helemaal over zoals het zou moeten. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik wil zeggen Razz

Het is eerder dat je soms het gevoel krijgt dat we overrompeld worden, omdat we zo klein zijn. En dat gevoel krijg je soms dus ook als je in antwerpen rondloopt. Damn, ik weet echt niet goed hoe ik het moet uitleggen. Het is absoluut niet slecht bedoeld of zo, ik denk dat mijn woorden iets harder overkomen dan dat ze bedoeld zijn.

xx

You don't care a bit. You don't care a bit.

You'll never walk alone.
I love you.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 19:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Stephni schreef:
Hehe Razz Ja, in ieder geval, elke keer als ik in Antwerpen naar de film gaat, krioelt het er van de Nederlanders. Niet dat jullie niet mogen komen natuurlijk Razz maar dat valt gewoon elke keer op, omdat ze altijd met heel veel zijN.

En bv over frans, wij hebben frans van in eht 5de leerjaar geloof ik, of het vierde, dus vanaf 10-11 jaar, tot in het laatste middelbaar, dus 18jaar. En dat is verplicht. En duits is twee jaar verplicht.

Antwerpen is een mooie stad dat dicht bij Nederland ligt (vind ik dan). Dus dan is het niet heel raar dat je dan veel Nederlanders ziet.

Jullie hebben inderdaad meer Frans dan wij hebben, maar dat houd niet in dat de Nederlanders geen Frans hebben op school. ^^ Wij moeten dat ook allemaal leren. Daarbij hebben wij rond onze 10e Engels op school tot het laatste jaar van de middelbare. En dat hebben jullie dan ook niet. ^^ Dus qua talen maakt het niet heel veel verschil uit. Qua school is meer het manier van les geven, de vakken en profielen die je krijgt en toetsing etc. allemaal anders.

Dreuzel
Dreuzel

Stephni is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 20:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, inderdaad. En dat zo zijn er veel dingen die je kan opsommen.. En daarom ben ik tegen de fusie van Nederland met Vlaanderen.
We zijn buren, vind ik al leuk genoeg Wink

xx

You'll never walk alone.
I love you.
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 20:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ook de test gedaan en ik ben 54% unionist (volgens mij toch een heel stuk meer).

Ik wil niet splitsen en ik wil niet bij Nederland horen (ben Vlaming).
Wij hebben verplicht 8 jaar Frans, jammer genoeg maar 3 jaar Duits. Dit vind ik veel te weinig, ik bedoel, het is de derde landstaal (hoewel maar een klein deel, het blijft een deel). Engels hebben we 6 jaar (wat ik ook wat weinig vindt).

Ik weet niet goed hoe het met jullie profielen zit, maar wij kiezen gewoon richtingen. Je hebt richting x, y en z. Richting x heeft vb. 3 uur wiskunde, richting y 4 en richting z 6 ofzo. Je hebt dus gewoon die vakken, zoveel uur per week. Voor de rest kan je niet kiezen. Ik denk persoonlijk dat het onderwijs in België beter is dan dat in Nederland, toch als ik dat hoor van Nederlanders (mijn beste vriend woont in Friesland en ik heb echt heel veel contact met Nederlanders, veel van mijn favoriete bands zijn Nederlands enz.).

Wat betreft Belgen - en Nederandersmoppen. Ik heb het gevoel dat Nederlanders echt heel bot kunnen zijn en meer dan eens word je als Vlaming (en niet Vlamen) uitgelachen vanwege je afkomst, terwijl er toch wel veel Nederlanders zijn die ook niet bepaald verstaanbaar zijn.

Ik beschouw mezelf helemaal als Belg, zo stel ik mezelf ook voor. Ik ben in de eerste plaats een Belg, in de tweede plaats een Vlaming, in de derde plaats een West-Vlaming.

Wij hebben het in geschiedenis ook gehad over de Belgische Revolutie, en dat had vooral erg veel met Willem I te maken, niet? Het is eigenlijk logisch dat we gesplitst zijn, want Willem kreeg niet de gevraagde hulp van het buitenland. Er waren in België liberale opstanden, en die gaat Groot-Brittannië niet onderdrukken, want het was John Locke (een Brit) die het liberalisme uitgevonden heeft. Verder zouden het in geval van oorlog tussen Nederland en de in die tijd Zuidelijke Nederlanden zo zijn dat de Nederlanders hun kolen bij G-B kopen en de Belgen hun boten bij G-B. De Fransen wilden ons gescheiden, omdat we eigenlijk toch maar een bufferstaat waren, opgericht na de Franse Revolutie. Het is makkelijker twee kleintjes te verslaan dan één groot. Er is toch nog negen jaar oorlog geweest voordat we onafhankelijk werden.

Het is algemeen bekend dat de Belgische grondwet erg modern is. De koning is alleen maar een symbool, maar wel een erg belangrijk symbool.
Zo was er in 1993 het geval met de abortuswet. In het parlement werd de abortuswet gestemd, maar de koning was tegen, dus grondwettelijk kon de wet er niet komen. Toen hebben ze doodleuk koning Boudewijn 3 dagen afgezet en ontoerekeningsvatbaar verklaard, en toen alles in orde was werd hij weer koning. De koning heeft dus totaal geen macht.
Wat betreft de tweetaligheid van het koningshuis: alleen Mathilde kan een beetje Nederlands. Ik ben dan ook het meest trots op haar van het hele koningshuis.

De reden dat er Vlamingen zijn die van de Walen willen scheiden, is dat er elke dag 3 euro van het loon van elke werkende Vlaming naar Wallonië gaat, en dat levert bitterheid op. Toen Wallonië rijk was, werden wij onderdrukt en hadden we te luisteren, nooit hebben ze ons één cent gegeven. Maar wij staan wel mooi een deel van ons loon af.

Wat betreft Vlaanderen bij Nederland: volgens mij is het gewoon véél ingrijpender voor Vlamingen dan voor Nederlanders. Wij krijgen een andere regering, andere wetten, andere regelingen... we gaan achteruit wat wetgeving beteft (niet beschuldigend bedoeld). Vlamingen worden soms echt wel gepest door Nederlanders en hoe raar het ook klinkt, voor mij kan dat pijn doen (zeker als het mensen zijn die iets voor me betekenen). Voor Nederlanders is het meer zoiets van: ach ja, Vlaanderen komt er bij. Nu hebben we er een provincie bij. Terwijl het voor Vlamingen hun hele leven verandert.

'Til we meet again, HPF'ers.
Henk88
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 53 Sikkels

Henk88 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 20:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Eva: Om even op je vraag te antwoorden...
De onderhandelingen gaan voort en we gaan vooruit maar traag. Een zeer belangrijk onderwerp (de splitsing van kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde=BHV) is uitgesteld tot na de herfstvakantie (die loopt bij ons van 29 oktober tot ergens de 3de november ofzo). Dus de dingen die voor barsten kunnen zorgen worden wat achteruit verschoven maar er zijn in ieder geval wel al deelakkoorden... Ik heb er goeie hoop op, al zullen de laatste loodjes nu extra zwaar wegen...

En wat betreft het koningshuis: ik ben er niet tegen maar ook niet voor. Omdat ik een president eigenlijk ook niet de ideale oplossing vind, zie je. Je verkiest hem wel democratisch en het hangt dus niet af van het feit of je in de juiste familie geboren bent maar het kan nog altijd tegenvallen. (Kijk maar naar Amerika...) Vlamingen hebben wel graag dat de koning een ceremoniele functie behoudt.

"U hoeft me geen meneer te noemen hoor, professor!"
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 21:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Henk88: ikzelf zie een president niet zo zitten. Het kan zijn dat ik verkeerd ben, maar een president heeft toch nogal veel te zeggen op z'n eentje? En als je al voor een president gaat, komt er weer ruzie van, want: moet het dan een Waal worden, of een Vlaming?

Akkoord, Vlaanderen op zichzelf is te klein voor woorden, we betekenen toch niets op wereldvlak? Maar om dan meteen bij Nederland te moeten... no offence, maar laat maar hoor. Gewoon België houden en een regering vormen.

@Witch_Eva: ik snap ergens wel dat het logisch lijkt dat Vlamingen ook op Franse partijen kunnen stemmen, maar als het in theorie al kan, gaat het nog niet in de praktijk omgezet worden. Er moet al wat gebeuren voor een partij z'n standpunt verandert en een Franstalige partij verdedigt nu eenmaal - logischerwijs - de Waalse belangen, en die zijn nu eenmaal verschillend van de onze.

'Til we meet again, HPF'ers.
Henk88
3e jaars
3e jaars

BerichtGeplaatst: Za Okt 27, 2007 21:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Genner: Dat is wat ik zei he... Een president vind ik inderdaad GEEN ideale oplossing. Maar wat betreft het feit of de president dan een Waal of Vlaming moet zijn, veel ruzie zal daar niet over gemaakt worden hé, want hij wordt gewoon democratisch gekozen. Dus er stellen zich Walen en Vlamingen kandidaat en dan krijgt iemand de meerderheid en dan kan daar verder niet meer over gediscussieerd worden hé

Stephni
Dreuzel
Dreuzel

Stephni is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2007 13:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Genner. Inderdaad, je laatste punt (niet in je laatste post, maar daarvoor Smile) is iets waarom er zo'n groot verschil is. Veel Nederlanders zien er niets tegen op dat Vlaanderen bij Nederland zou komen, terwijl er veel meer Vlamingen tegen zijn. Waarom? Omdat wij (Vlamingen) ons zouden moeten aanpassen, een nieuwe cultuur, andere wetten, andere manier van onderwijzen... Terwijl de Nederlanders er niet echt hinder van zullen ondervinden, zij blijven zoals ze zijn. Ik denk dat een groot deel van onze identiteit verloren zou gaan, zou er een fusie plaatsvinden.

Al goed zijn we nog lang zo ver niet . Smile
xx

You'll never walk alone.
I love you.
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 15:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Voor alle mensen (Nederlanders) die er nog niet veel van snappen. Er stond vandaag een heel uitgebreid verhaal in de "Pers". Dat was geschreven door dezelfde man die België op Ebay zette. Het is wel heel verhelderend om het stuk te gaan lezen. Ik werd er ook wel een stuk wijzer van. Hier kan je het helemaal weer terug lezen. Er zit ook een filmpje bij. ^^

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 249 Sikkels

Amtjah is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 16:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bij die test van de standaard ben ik zogezegd 73% unionist, maar ik had iig wel zoiets verwacht xD. Ik ben héél erg tegen het splising van het land, namelijk.

Trouwens, als een Belg het al snapt, is het al héél erg goed van die persoon. Ik heb er ook een tijdje niets van gesnapt, maar een leerkracht heeft het mij dan uiteindelijk iets of wat uitgelegd, dus nu snap ik het een beetje n_n. Er staan trouwens enkele fouten in.

Citaat:
De Vlamingen hebben onderhand hun bekomst van die autonomie, die willen onafhankelijk worden.

Dat is dus HELEMAAL niet waar, hé. In de standaard (Belgische krant) was een artikel verschenen wat de pers allemaal over ons schreef en daar stond dat ook in, maar dat klopt dus niet, hé. Het is wel zo dat Vlamingen steeds meer de onafhankelijkheid willen en dat vanwege de regeringshandeling die zo lang duren.
En aan de Vlaamse kant zijn er maar twee partijen (dacht ik) die de onafhankelijkheid willen: NVA en Vlaams Belang, maar Vlaams Belang staat buitenspel, dusjah.

Verder heb ik die site niet willen lezen. Maar ik denk dat als buitenlander niet echt te snappen valt, want het is nogal moeilijk te begrijpen dat we zoveel ruzie maken. ^^ En er zijn echt zoveel misverstanden over België, hé. Ik lach me meestal dood XD.

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 16:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat stuk op de website is geschreven door een Vlaming dus ik denk dat hij dan toch wel redelijk betrouwbaar is. Al merk ik wel dat hij zelf misschien niet echt een unionist is aan de manier hoe hij schrijft.Maar voor mij werd het eigenlijk wel een stuk duidelijker. Want ik weet er wel kleine dingen van maar lang niet alles.

Wat voor filmpje hadden de Walen dan dat zo schokkend was? Kan je die ook nog ergens bekijken op YouTube dan?

3e jaars
3e jaars

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 17:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

hey,

was het dan echt zo onduidelijk eva? Ik heb hier toch al een paar keren echt een grote uitleg gedaan over hoe alles in mekaar zit? Ik hoop dat je daar toch ook al iets wijzer mee bent geworden...

De Walen hebben een keer fictief de splitsing van het land in hun journaal als news item vermeld. Dat was dus een nep-journaal maar heel het land stond wel in rep en roer. Ze hadden dus gezegd dat de Vlamingen éénzijdig het land hadden gesplitst. Dit zijn dingen die echt te ver gaan. Ook het land of Yves Leterme op ebay zetten gaat er echt zwaar over. Het maakt wel duidelijk hoe de Walen over de situatie denken of waar ze voor vrezen maar als ze het land één willen houden kunnen ze best de dialoog aangaan en niet door dergelijke stommiteiten de dialoog OPBLAZEN... Want dat is wat die stomme idiote acties uitlokken. VERONTWAARDIGING en dat is niet bepaald goed voor een dialoog.

Verder blijf ik erbij dat België niet zo gauw gesplitst gaat worden maar ik krijg wel de kriebels van onze buurlanden. Die hebben het blijkbaar al helemaal voor elkaar precies alsof ze staan te wachten tot België splitst. In Frankrijk ziet de meerderheid het wel zitten om Wallonië bij het land te voegen en in Nederland is dat hetzelfde voor Vlaanderen. Misschien is het toch ook handig om eerst eens de mening van ons te vragen???? Zien wij het eigenlijk wel zitten?... Het gaat zelfs zo ver dat er al kaartjes in de krant verschijnen met hoe Frankrijk en Nederland er zouden uitzien zonder België ertussen. Daar krijg ik dus zwaar de kriebels van! En dat is nog licht uitgedrukt...

Dat nep-journaal kun je bekijken op volgende link:

http://nl.youtube.com/watch?v=cpPHGo-LIEE

En nog deze link voor alle duidelijkheid dat het allemaal verzonnen is van de Walen (ietwat onduidelijk wel):

http://nl.youtube.com/watch?v=mbyvLSv8ieI&feature=related

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 18:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Henk88 Nee het was absoluut me niet helemaal onduidelijk hoor. Ik wist wel in grote lijnen waar alles over ging. Ik volg namelijk dit ook wel op het nieuws enzo. Alleen het is handig als het zo ook wel beschreven staat. ^^ Ik las wel dingen die ik eerder niet helemaal wist.

Bedankt trouwens voor de filmpjes. ^^

3e jaars
3e jaars

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 19:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Geen probleem! Ik doe het met veel plezier want zoals reeds gezegd, het is niet simpel om je weg te vinden in deze speciale situatie, dus als ik uitleg kan geven of kan verwijzen naar filmpjes om je het juiste gevoel mee te geven waarmee de Belgen/ Vlamingen ook zitten en/of wat meer beelden kan geven bij al de uitleg als illustratie, dan doe ik dat graag...

miss louise
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 178 Sikkels

miss louise is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 20:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nee, dat lijkt mij ook geen goed idee. Veel mensen denken: zelfde taal, zelfde land. Maar dat is absoluut niet zo! Waarom denk je dat Ierland niet bij het Verenigd Koningrijk hoort? Juist, té veel verschillen in cultuur. En Engeland heeft Ierland ook een tijdje bezet, daar zijn veel rellen tegen geweest. Geen goed idee dus.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp