Auteur |
Bericht |
Hummol
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
424 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 19:12 |
 |
SarahLord schreef: | XIlonaX schreef: | Kortom, het is heus niet de kerk die mij heeft laten denken dat hekserij slecht is, dat vind ik zelf ook gewoon. |
wat doet je dan denken dat hekserij slecht is? |
Volgens mij heeft Ilona het antwoord hierop al gegeven. Maar het kan zijn dat ze dat vind vanwege het feit dat er in de Bijbel gezegt wordt dat hekserijen etc. niet goed zijn. Maar, het kan toch ook gewoon dat ze het zelf niet fijn vind. Achja, ik zal me er niet mee bemoeien..
@Tarantallegra : De Bijbel heeft het over magiers. Mensen die voorspellingen doen, die bezweren, die speciale krachten gebruiken etc. Bovenaardsekrachten en geesten/demonen. Ilona kan het vast en zeker beter uitleggen als ik, maar hier komt het op neer.
Het is ook gedeeltelijk fout omdat er 'profeten' waren die van die krachten gebruik maakten. Ze boezemden ontzag in deden wonderen etc. Mensen gingne geloven dat zij de messias waren. Ondanks dat er al heel vaak voorspeld was dat er eerst een voorloper )Johannes( zou zijn en daarna Jezus zou komen.. |
_________________ Men are stupid.
I'm with you so far..
xD |
|
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 21:59 |
 |
Oh, Cathy, jij bent anders ook heel goed in uitleggen hoor, lieffie
Goed,
@SarahLord:
Ik ben christen (surprise) en als christen geloof je dat Christus wonderen heeft gedaan. Daarbij geloof je ook dat die wonderen uit naam van God zijn gedaan. Magie als wicca, of weet ik niet hoeveel zijtakken de new age heeft, is nÃét uit naam van God, voor mij dus per definitie uit naam van de duivel, gezien het feit dat ik geloof in het goede en het kwade. Óf het is goed, óf het is slecht(=niet uit naam van God)
Dus als iemand mij van een of andere ziekte zou genezen maar het niet uit naam van God zou doen, zou ik het als duivels beschouwen, want ik geloof dat er 2 machten zijn; goede (=God) en slechte (=duivel)
Kortom, komt het niet van God, dan komt het van de duivel, een macht er tussenin bestaat naar mijn mening niet.
Als je het nog niet helemaal vat moet je het gewoon vragen  |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ginny’s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
Missy
Ex-MadMaster

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 22:11 |
 |
XilonaX schreef: | Magie als wicca, of weet ik niet hoeveel zijtakken de new age heeft, is nÃét uit naam van God, voor mij dus per definitie uit naam van de duivel, gezien het feit dat ik geloof in het goede en het kwade. Óf het is goed, óf het is slecht(=niet uit naam van God) |
En dit... is dus bedacht door de christenen, uit angst voor het wicca (wat overigens veel langer bestond dan het christendom) en dat de mensen niet meer naar de kerk zouden komen. Ik heb dit in boeken terug kunnen lezen, wicca is een heel simpel geloof met weinig verplichtingen net als het boedhisme, hoewel dat meer een levenswijze is.
Ik geloof in het noodlot. Als iemand geneest, dan heeft dat zo moeten zijn... en dan verdien je die tweede kans. Dan is je die ook gegund! |
_________________ Yay, ik heb aan de kontjes Stan en Tolga gezeten!! |
|
  |
 |
Joy©e
Potionsmaster

Verdiend:
152 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 22:15 |
 |
XilonaX schreef: | Dus als iemand mij van een of andere ziekte zou genezen maar het niet uit naam van God zou doen, zou ik het als duivels beschouwen, want ik geloof dat er 2 machten zijn; goede (=God) en slechte (=duivel)
Kortom, komt het niet van God, dan komt het van de duivel, een macht er tussenin bestaat naar mijn mening niet. |
Dus jij slikt ook geen medicijnen, want die komen niet van God en dus van de duivel?
Wicca is niet alleen dat mensen bezweringen doen en speciale krachten gebruiken. Dingen die wiccans/heksen doen komen ook van een God en Godin. |
_________________ Slyth and damn proud of it |
|
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 22:25 |
 |
Missy schreef: | En dit... is dus bedacht door de christenen, uit angst voor het wicca (wat overigens veel langer bestond dan het christendom) en dat de mensen niet meer naar de kerk zouden komen. |
Wat dus niet waar is omdat het door iemand uit de Bijbel is gezegd in de tijd dat kerken niet eens bestonden of wicca in aanraking met andere godsdiensten was geweest Verder heeft oudheid niks met waarheid te maken, gezien het feit dat wicca, (wat trouwens helemaal niet zo oud is, de term wicca is redelijk nieuw) nooit is geopenbaard door iemand (wat bij alle wereldgodsdiensten wel het geval is), noch heeft het een onfeilbaar 'wiccageschrift' dat de leer verkondigt. Dat zegt voor mij al genoeg om niet te leven naar de wicca richtlijnen. |
_________________ ‘Sorry Ginny,’ zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, ‘maar ik ken geen Harry Potter.’
Ketenvuur |
|
  |
 |
Missy
Ex-MadMaster

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 22:40 |
 |
Dat weet je dus niet zeker... wat kan dat bewijzen?
En Joyce heeft daar wel een punt, met die medicijnen.. zo had ik het nog niet bekeken. |
|
  |
 |
Hummol
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
424 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 9:48 |
 |
Maar waarom zouden de medicijnen niet van God kunnen komen? Als God niet meer in levenderlijve of door de zoon Jezus Christus op aarde zichtbaar is kan hij mensen nog wel helpen door andere middelen. God kan je door soms heel rare wendingen helpen. Ik heb iets aan mn schildklier en ben vorig jaar heel lang ziek geweest. Ik had hulp nodig, was vaak alleen thuis en op zulke momenten (ander natuurlijk ook) helpt God me gewoon. Door medicijnen, lieve mensen etc. |
_________________ Men are stupid.
I'm with you so far..
xD |
|
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 14:32 |
 |
Citaat: | Dus jij slikt ook geen medicijnen, want die komen niet van God en dus van de duivel? |
Excuse me? Sinds wanneer hebben medicijnen iets met magie te maken? Als ik wordt genezen door medicijnen (dat slechts de benodigde stoffen zijn) is dat een biologische ingreep, geen wonder. Als ik word genezen door medicijnen krijgt mijn lichaam slechts stoffen binnen die ik eerst niet had (of stoffen met de functie andere stoffen als bacterien en virussen uit te schakelen) Ik dacht dat jullie het verschil tussen logica en magie wel zouden weten.
Als ik daarentegen word genezen zonder de stoffen die daarvoor nodig zijn, betekent het dat een hogere macht zich ermee heeft bemoeid zodat ik die stoffen niet nodig zou hebben, maar er gewoon zouden zijn. Als dat door de duivel gedaan zou worden (wat ik in dit geval betwijfel) is het uiteraard duivels. Gezien het feit dat de duivel weinig tot niets goeds voortbrengt, ga ik ervan uit dat God dat gedaan zou hebben, dus het is een wonder(=magie, geen logica).
Maar net als HPwurm geloof ik dat God ons het verstand heeft gegeven om er wat mee te doen, oa uitvinden en nadenken. |
Ketenvuur |
|
  |
 |
Hermione
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
298 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 16:24 |
 |
Ik ben niet echt voor wicca. Ik vind het een beetje creepy hoe fanatiek mensen daarmee bezig zijn. Geesten oproepen enzo. Niet echt iets voor mij.
ik vind het nogal eng, het heeft iets raars over zich. Misschien het feit dat mensen denken dat God etc. bestaat, ik geloof dus niet echt, en dat mensen er zover in gaan. Eng. |
_________________ When the rain starts to pour <3 |
|
  |
 |
Elyn
Hotemetoot

Verdiend:
334 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 17:11 |
 |
@hermoine: het is helemaal niet eng hoor misschien heb je gewoon een verkeerde indruk of zo...
ik vind het wel tof om zon wicca te zijn, het geeft je een gevoel van apartheid, maar ook van verbondenheid... [oke, dat klinkt raar..]
het is gewoon... ja.. rustgevend, of hoe moet ik dat uitleggen...
er zitten zon stel meisjes bij mij int school, die voornamelijk zwarte kledij dragen, ik dacht dat het gewoon gotics waren, maar toen zag ik dat ze pentagrammen droegen [hét symbool van wicca] en nu vermoed ik dat ze wiccas zijn... ik kan het mis hebben, ik durf het nog niet te gaan vragen.. ze zijn ook ouder dan mij, dus... |
_________________ Here I lie, dying
with HPF in one hand
and Edward Cullen in the other. |
|
  |
 |
Missy
Ex-MadMaster

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 17:27 |
 |
XilonaX schreef: | Citaat: | Dus jij slikt ook geen medicijnen, want die komen niet van God en dus van de duivel? |
Excuse me? Sinds wanneer hebben medicijnen iets met magie te maken? Als ik wordt genezen door medicijnen (dat slechts de benodigde stoffen zijn) is dat een biologische ingreep, geen wonder. Als ik word genezen door medicijnen krijgt mijn lichaam slechts stoffen binnen die ik eerst niet had (of stoffen met de functie andere stoffen als bacterien en virussen uit te schakelen) Ik dacht dat jullie het verschil tussen logica en magie wel zouden weten.
Als ik daarentegen word genezen zonder de stoffen die daarvoor nodig zijn, betekent het dat een hogere macht zich ermee heeft bemoeid zodat ik die stoffen niet nodig zou hebben, maar er gewoon zouden zijn. Als dat door de duivel gedaan zou worden (wat ik in dit geval betwijfel) is het uiteraard duivels. Gezien het feit dat de duivel weinig tot niets goeds voortbrengt, ga ik ervan uit dat God dat gedaan zou hebben, dus het is een wonder(=magie, geen logica).
Maar net als HPwurm geloof ik dat God ons het verstand heeft gegeven om er wat mee te doen, oa uitvinden en nadenken. |
Nu spreek je je eigen ontzettend tegen, weet je dat wel? |
|
  |
 |
Helen
Minister van Toverkunst

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 17:34 |
 |
hermoine schreef: | Ik ben niet echt voor wicca. Ik vind het een beetje creepy hoe fanatiek mensen daarmee bezig zijn. Geesten oproepen enzo. Niet echt iets voor mij.
ik vind het nogal eng, het heeft iets raars over zich. Misschien het feit dat mensen denken dat God etc. bestaat, ik geloof dus niet echt, en dat mensen er zover in gaan. Eng. |
Te ver er in doorgaan is niet goed maar dat geldt voor elk geloof. Dus niet alleen voor wicca.
Het is niet enger dan alle andere geloven hoor (voor zover ik weet) je moet je er alleen niet in verliezen. |
 |
Remus
7e jaars

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 18:01 |
 |
Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerd idee over wicca hebben. Ik ben zelf niet een wiccan, maar ik heb er wel wat boeken over gelezen (puur omdat ik erg geinteresseerd ben in alles wat met religie te maken heeft).
Citaat: | Wat dus niet waar is omdat het door iemand uit de Bijbel is gezegd in de tijd dat kerken niet eens bestonden of wicca in aanraking met andere godsdiensten was geweest Verder heeft oudheid niks met waarheid te maken, gezien het feit dat wicca, (wat trouwens helemaal niet zo oud is, de term wicca is redelijk nieuw) nooit is geopenbaard door iemand (wat bij alle wereldgodsdiensten wel het geval is), noch heeft het een onfeilbaar 'wiccageschrift' dat de leer verkondigt. Dat zegt voor mij al genoeg om niet te leven naar de wicca richtlijnen. |
Er is wel de Wiccan Rede. Heel kort samengevat staat er daar in dat je kan doen wat je wil, zolang je maar geen kwaad doet (en de wet van drie). 'De wet van drie' houdt dan weer in dat alles wat je doet drie keer naar je terug zal keren; oftewel, alles wat je goed doet komt driemaal naar je terug, maar ook alles wat je kwaad doet, zeg maar.
Ik ben op het moment te lui om de hele Wiccan Rede over te typen (daarnaast is hij heel erg lang, waardoor dit topic heel mooi uitgerekt zou worden), dus je kan op google 'Wiccan Rede' of iets in die richting intypen. ^^"
Er zijn veel verschillende versies van de Wiccan Rede, maar ze houden hetzelfde in (haast zoals er verschillende vertalingen van de Bijbel zijn). Een best mooi gedeelte uit een Wiccan Rede vind ik 'Live and let live, fairly take and fairly give'. Ik denk niet dat dat nou echt slecht kan zijn. Maar dat is slechts mijn mening.
En in wicca worden er nou niet echt geesten opgeroepen ofzo. Er worden wel 'rituelen' gedaan (en er kunnen 'spreuken' uitgesproken worden), die je alleen kan doen of in een coven (wat een groep van wiccans is) maar dat is vaak om mensen te helpen. Ook is het samenkomen in een coven vergelijkbaar met wat de Christenen doen als ze naar de kerk gaan (of zo zie ik het tenminste).
Wicca is een religie waarbij je elkaar moet respecteren en accepteren, waarbij er ook veel respect is voor de natuur (je mag geen levende dingen pijn doen), en waar mensen geholpen worden. Naar mijn mening is het niet duivels. Wicca wordt, zoals eerder in dit topic gezegd, wel vaak verward met satanisme, omdat de god vaak gehoornd afgebeeld wordt, maar is heel anders.
Citaat: | Daarbij geloof je ook dat die wonderen uit naam van God zijn gedaan. Magie als wicca, of weet ik niet hoeveel zijtakken de new age heeft, is nÃét uit naam van God, voor mij dus per definitie uit naam van de duivel, gezien het feit dat ik geloof in het goede en het kwade. Óf het is goed, óf het is slecht(=niet uit naam van God)
Dus als iemand mij van een of andere ziekte zou genezen maar het niet uit naam van God zou doen, zou ik het als duivels beschouwen, want ik geloof dat er 2 machten zijn; goede (=God) en slechte (=duivel)
Kortom, komt het niet van God, dan komt het van de duivel, een macht er tussenin bestaat naar mijn mening niet. |
Dat vind ik heel erg generaliseren (of iets in die richting), om te zeggen van "Komt het niet van 'God', dan is het meteen duivels". Dus ik begrijp dat je iedereen die aan Wicca doet meteen ziet als beoefenaars van het satanisme en Wicca dus als iets duivels (en Wiccans dus ook)? Dat is voor Wiccans erg leuk om te horen hoor. =.=
Veel mensen hebben de mening dat Wicca duivels is, maar zoals eerder in mijn post al staat, ben ik het daar niet mee eens. Ik zie Wicca als iets goeds, en als de Christenen en het Christendom zo gaan generaliseren en eigenlijk ook discrimineren (waarvan heel toevallig in de bijbel staat dat dat niet mag), voel ik aanzienlijk meer voor Wicca dan voor het Christendom, ook al was ik vroeger zelf Christen (voornamelijk omdat ik zo opgevoed ben).
Oh, en ik ben het eens met Missy over de post dat je het over medicijnen hebt, XilonaX. |
_________________ And my soul from out that shadow
that lies floating on the floor
Will be lifted
|
|
  |
 |
Ry-rahrr
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
112 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 18:11 |
 |
Remus schreef: | Citaat: | Daarbij geloof je ook dat die wonderen uit naam van God zijn gedaan. Magie als wicca, of weet ik niet hoeveel zijtakken de new age heeft, is nÃét uit naam van God, voor mij dus per definitie uit naam van de duivel, gezien het feit dat ik geloof in het goede en het kwade. Óf het is goed, óf het is slecht(=niet uit naam van God)
Dat vind ik heel erg generaliseren (of iets in die richting), om te zeggen van "Komt het niet van 'God', dan is het meteen duivels". Dus ik begrijp dat je iedereen die aan Wicca doet meteen ziet als beoefenaars van het satanisme en Wicca dus als iets duivels (en Wiccans dus ook)? Dat is voor Wiccans erg leuk om te horen hoor. =.=
Veel mensen hebben de mening dat Wicca duivels is, maar zoals eerder in mijn post al staat, ben ik het daar niet mee eens. Ik zie Wicca als iets goeds, en als de Christenen en het Christendom zo gaan generaliseren en eigenlijk ook discrimineren (waarvan heel toevallig in de bijbel staat dat dat niet mag), voel ik aanzienlijk meer voor Wicca dan voor het Christendom, ook al was ik vroeger zelf Christen (voornamelijk omdat ik zo opgevoed ben). |
Ik ben het hier ook mee eens. Als je zo gaat zeggen dat dingen die niet van/door/voor God zijn/worden gedaan automatisch van/door/voor de duivel zijn, dan betekend dat dus ook dat iedereen die niet in God gelooft en alles dat niets met God heeft te maken automatisch met de Duivel te maken heeft?
Okay, het is jouw mening, en ik vind het best dat jij die mening hebt hoor, ik vind het alleen een beetje raar ^^" |
_________________ Dorian Gray: "I've lived long enough to see the future become history." |
|
  |
 |
Missy
Ex-MadMaster

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Sep 12, 2006 18:23 |
 |
Helen schreef: | hermoine schreef: | Ik ben niet echt voor wicca. Ik vind het een beetje creepy hoe fanatiek mensen daarmee bezig zijn. Geesten oproepen enzo. Niet echt iets voor mij.
Te ver er in doorgaan is niet goed maar dat geldt voor elk geloof. Dus niet alleen voor wicca.
Het is niet enger dan alle andere geloven hoor (voor zover ik weet) je moet je er alleen niet in verliezen. |
Ook dat is niet alleen maar met Wicca het geval, je kunt je in elk geloof verliezen... of men draaft erin door! |
|
  |
 |
|
|