Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Schuttingstaal in HP Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Wat vind jij van schuttingstaal in de HP-boeken?

Goed
94%
 94%  [ 161 ]
Niet goed
5%
 5%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 170

Auteur Bericht
V
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 122 Sikkels

V is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 18:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind de schuttingstaal geen echt probleem (het is me nooit echt op gevallen), want in sommige boeken wordt er gewoon gescholden om op te vallen. Soms is de vertaling ervan naar het Nederlands wel een beetje archaïsch, zoals in boek 7.
SPOILERS!
[selecteer]
''Not my daughter, bitch!'' is vertaald als ''Niet mijn dochter, kreng!'' en dat hadden ze van mij toch wat pittiger mogen vertalen.
[/selecteer]

Perijn
Oude Forumnaam: Sirius Zwarts Marauder
Marauder

Verdiend: 0 Sikkels

Perijn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 18:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

V schreef:
Ik vind de schuttingstaal geen echt probleem (het is me nooit echt op gevallen), want in sommige boeken wordt er gewoon gescholden om op te vallen. Soms is de vertaling ervan naar het Nederlands wel een beetje archaïsch, zoals in boek 7.
SPOILERS!
[selecteer]
''Not my daughter, bitch!'' is vertaald als ''Niet mijn dochter, kreng!'' en dat hadden ze van mij toch wat pittiger mogen vertalen.
[/selecteer]

Je hoeft dat niet meer tussen de spoilerstags te zetten hoor, je mag gewoon spoilers plaatsen over boek 7!

Ik vind de vertaling "Niet mijn dochter, kreng" wel goed hoor, ik denk als je het pittiger zou doen, dat het dan wel storend kan zijn, dit is gewoon goed vind ik. Het leest lekker maar het valt gewoon niet te veel op, zoals het ook in het engels is vind ik.

"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."
Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 20:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind die vertaling ook wel goed. Als je het woord bitch namelijk letterlijk wil vertalen krijg je "teef". En ik vind dat al helemaal niet zo gepast. Ik vind dat kreng wel een normaal woord is en er ook wel echt bij past. Ik zou geen ander woord weten die beter is.

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Lady Voldermort is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 13:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het valt mij nooit op. Het zijn ook maar mensen in het boek die woede voelen. Waarom zouden zij niet mogen schelden? Ik vind het alleen maar realistisch en het weergeeft meer woede dan; 'Nee, dat vind ik niet aardig van je.'
Zo praten de meeste mensen als ze kwaad zijn ook niet.

Wise Words #8:
If you have knowledge, let others light their candles at it.
-Margaret Fuller
Miss_Slytherin
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 230 Sikkels

Miss_Slytherin is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 14:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Is mij ook nog nooit echt opgevallen, of misschien wel opgevallen maar ik vind het niet echt 'schuttingtaal'. Het kan veel erger Razz
Ik vind het wel goed zo, realistisch, normaal enzo, zeg maar... Razz

FanFic
FanArt
PC-Crea
TigerWolf
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 53 Sikkels

TigerWolf is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 22:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
Ik vind die vertaling ook wel goed. Als je het woord bitch namelijk letterlijk wil vertalen krijg je "teef". En ik vind dat al helemaal niet zo gepast. Ik vind dat kreng wel een normaal woord is en er ook wel echt bij past. Ik zou geen ander woord weten die beter is.

Ik vind het woord KRENG qua taalgebruik ook meer bij Molly passen dan het woordje TEEF. Daarbij moeter er altijd wel mensen zijn die iets te zeiken hebben. Gaat meestal over neits net zoals hier in dit/deze topic.

Avana's Draco
Oude Forumnaam: Strijder van Perkamentus Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 5 Sikkels

Avana's Draco is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 8:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Zoveel komt het in Harry Potter echt niet voor en het zou raar zijn mocht het helemaal niet voorkomen. Ze leven allemaal in spanning en een vloekwoordje is toch al gauw gezegd.

Over dat 'kreng': het zou bijlange niet zo krachtig zijn over gekomen zonder dat woord. Ze kon gezegd hebben: 'Oh, hoe durf je? Mijn dochter!' Maar met dat 'kreng' erbij wordt haar woede echt voelbaar, vind ik. Nee, ik heb er dus geen probleem mee. Dat het net van Molly moet komen, vind ik trouwens des te grappiger.

I find it all so amusing.

Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.
Geertjuhh
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 50 Sikkels

Geertjuhh is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 10:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het maar een beetje opgeblazen gedoe. Welke woorden uit de harry potter boeken beschouwen hun als schuttingstaal?
Want ik zelf vindt dat er eigenlijk geen schuttingstaal in voor komt. Of ik heb er over heen gelezen telkens.

Alleen van kreng ok, inderdaad zoals iemand voor mij ook zei, dan voel je de haat veel meer als dat woordje leest.

DoubleD
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

DoubleD is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 22:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Schuttingtaal in Harry Potter? Ik kan me even niks bedenken eigenlijk...
Het enige wat ik laatst ben tegengekomen, is dat iemand zegt van: 'What the...' en dat maken ze dan niet af. Bedoelen ze dan The F Word? Of iets anders?

Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2007 22:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

DoubleD schreef:
Schuttingtaal in Harry Potter? Ik kan me even niks bedenken eigenlijk...
Het enige wat ik laatst ben tegengekomen, is dat iemand zegt van: 'What the...' en dat maken ze dan niet af. Bedoelen ze dan The F Word? Of iets anders?

Het kan ook "What the heck" of What the hell zijn ofzo.. Het hoeft niet meteen het F-woord te zijn ofzo. Dat woord komt sowieso niet voor in de boeken. Eigenlijk wordt er sowieso niet echt gevloekt ofzo.

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 403 Sikkels

Crissy77 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2008 13:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nee inderdaad is mij ook nooit iets van schuttingtaal opgevallen tijdens het lezen...Er staat echt niks schokkends in ofzo. En de woorden die gebruikt worden vind ik normaal. Dat hoort er toch gewoon bij. Iedereen scheld wel eens.

Keaton
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 84 Sikkels

Keaton is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2008 15:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Er komen in ieder geval geen scheldwoorden in voor die niet door de beugel kunnen vind ik. Vaak word er met Merlijns .... gescholden of iets dergelijks.

Eikels etc vind ik echt niet erg ofzo en mensen die het wel erg vinden en erover gaan zeuren moeten zich dan maar lekker niet met Harry Potter bemoeien, stelletje zeikerds naar mijn mening.

En zo is het maar net! Wink
NicoleD
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 168 Sikkels

NicoleD is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2008 17:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind "Merlijns strakste tanga" nog steeds heel koel. ^^ Ik moest echt zo hard lachen toen ik dat las, super leuk! Verder vind ik het gewoon realistisch dat ze eikel en zak enzo zeggen. Dat zegt iedereen ondertussen wel denk ik (?). Maar soms heb je ook een moment dat bijvoorbeeld: "En ron zei iets waardoor Hermelien verontwaardigd zei: 'Ron!' " Dat zijn dus de echte momenten dat er gescholden wordt. Het is gewoon realistisch, ik scheld ook wel eens met 'krijg toch de t*ring.' Zeker als ik heel kwaad ben hoor, dat geef ik gewoon toe. En zij doen het dus ook wel eens. In boek 1 (Als ze elf zijn) nog niet, maar in het zevende boek gebeurt het wel vaker. Wink

Frie
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 708 Sikkels

Frie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 14:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik begrijp wel dat er schuttingstaal in de boeken voorkomt. Er zijn ook vele kinderen die Harry Potter lezen, alhoewel die ook vloeken, maar Rowling moet een beetje oppassen dat ze geen problemen krijgt xD Maar zoals Nicole zegt wordt er wel gevloekt in het boek maar kunnen we het niet letterlijk lezen maar we gaan er wel vanuit. Dat vind ik dan wél heel goed gedaan van Rowling, dat maakt het allemaal wel realistisch.

It stops here, but you're in my heart forever!
Allisson Zwarts
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 56 Sikkels

Allisson Zwarts is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Nov 04, 2008 12:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wat mij wel opvalt is dat als iemand zijn of haar middelvinger opsteekt dat er soms staat dat "hij of zij een obsceen gebaar maakte," maar soms staat er ook gewoon dat er een middelvinger opgestoken werd. (In de kamer van Perkamentus na een of ander gevecht.)

Hetzelfde met scheldwoorden. Ergens staat : Ron zei een woord waarvan Harry wist dat hij dat nooit durfde te zeggen waar zijn vader bij was. (oid) En soms staat er gewoon een scheldwoord.

Maar even ontopic:
Ik vind dat het met de schuttingstaal wel goed zit. Het zijn niet té overdreven woorden. Rowling heeft er wel voor gezorgd dat niemand zich er bedreigd door voelt. Als je bijvoorbeeld kanker zou lezen, ja dan! Maar nu vind ik het erg realistisch.

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp