Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Read a Long - Deel 1 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 18:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

mira schreef:
Hoofdstuk: 4, de sleuterbewaarder
Bladzijde: 43
Onderwerp: hoofdmonitor

Citaat:
Nou waren je ma en pa twee van de beste tovenaars die ik ooit hekent heb. Allebei hoofdmonitor toen ze op Zweinstein zaten!

Dit zegt Hagrid. Maar in, ik geloof deel vijf, zegt Lupos dat hij klassenoudste was omdat Perkamentus waarschijnlijk dacht dat Lupus James en Sirius rustig kon houden. Maar als Lupos klassenoudste was, kan James dan wel Hoofdmonitor zijn geworden? Of was het gewoon een fout van Hagrid?

Ja dat is het hele systeem die nog niet echt bekend is. Waarschijnlijk is het geen fout. We weten gewoon nog niet hoe het zit met Klassenoudsten en Hoofdmonitoren. Blijkbaar kan je een hoofdmonitor worden zonder dat je klassenoudste bent geweest.

Oude Forumnaam: Katie Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Kirssy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 21:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoofdstuk: 1-5/6
Bladzijde: ?
Onderwerp: Algemeen.

Ik vind het toch wel erg leuk om alles weer terug te lezen! Het is toch wel lang geleden dat ik het eerste boek heb gelezen merk ik. En ik vind Hagrid zo lief xD Hij is zo schattig tegen de kleine Harry als hij hem mee neemt naar Londen, met die ijsjes voor dat raam, ik zie het gewoon voor me. En verder zijn Fred en George natuurlijk geweldig. Maar dat wisten jullie vast al wel. Heerlijke humor zit er ook zo tussen de regels door in.

En ik ben het trouwens erg met Olivier eens, grappig om te zien hoeveel dingen later nog terug komen. Vooral Mevrouw Vaals vind ik echt erg leuk, omdat dat pas zoveel boeken later weer terug naar voren komt.

Trouwens, als je het zo bekijkt zou Harry dus ook nog Hoofdmonitor kunnen worden. Vooropgesteld dat hij gewoon weer naar school gaat en daar ook tijd voor heeft. Maar het blijft nog een optie..

Ik zal straks eens verder gaan lezen, nog drie hoofdstukken deze week te gaan, dat gaat wel lukken denk ik [a]

Never give up at the things that make you smile
Profiel bekijkenStuur privébericht
Charlie
Oude Forumnaam: Charlie Wemel Oceanic 815 Survivor
Oceanic 815 Survivor

Charlie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 10:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoofdstuk: 1 tot en met aankomst Zweinstein
Onderwerp: Rowling's schrijfstijl

Wat me erg opviel, omdat ik het boek lange tijd niet meer gelezen heb, is de schrijfstijl die heel erg anders is dan de andere boeken. Nee, daar komt ik niet pas nu achter. De boeken zijn inderdaad van kinderboek naar eerder volwassenboek geëvolueerd, maar ook Rowling's schrijfstijl is een groot stuk verandert en de omschrijving van Magie daarbij ook.

Wat ik leuk vond aan hoofdstuk 1 was natuurlijk de introductie van de Dursley's, maar in feite meer de introductie van de magie die plots met de Muggleworld in contact komt en hoe Muggles daarop reageren. Dit is een prachtig voorbeeld waarin je kan zien dat magie hier op een volledig andere manier omschreven wordt dan in bv. boek 5.

D'r schrijfstijl is ook erg verandert, maar dat is moeilijk in woorden om te zetten, dat lezen jullie vast zelf. Ik moet zeggen dat ik de schrijfstijl van boek 4/5/6 een klein beetje leuker vind als iin boek 1. Het leest anders, waardoor de sfeer niet meer 'introductie' maar eerder 'volop in het verhaal' is. Wel mooi hoe magie, zoals ik al eerder aangaf, geïntroduceert wordt naar de lezer, als Muggle, toe.

Nou, waarschijnlijk niemand die deze post interessant vind en er ook maar een snars van begrijpt, maar volgens mij begrijpen jullie het beter zonder het lezen van die post. Het is gewoon de harde realiteit *kuch*

See you in another life?
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 13:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Charlie schreef:

Wat me erg opviel, omdat ik het boek lange tijd niet meer gelezen heb, is de schrijfstijl die heel erg anders is dan de andere boeken. Nee, daar komt ik niet pas nu achter. De boeken zijn inderdaad van kinderboek naar eerder volwassenboek geëvolueerd, maar ook Rowling's schrijfstijl is een groot stuk verandert en de omschrijving van Magie daarbij ook.

Wat ik leuk vond aan hoofdstuk 1 was natuurlijk de introductie van de Dursley's, maar in feite meer de introductie van de magie die plots met de Muggleworld in contact komt en hoe Muggles daarop reageren. Dit is een prachtig voorbeeld waarin je kan zien dat magie hier op een volledig andere manier omschreven wordt dan in bv. boek 5.

D'r schrijfstijl is ook erg verandert, maar dat is moeilijk in woorden om te zetten, dat lezen jullie vast zelf. Ik moet zeggen dat ik de schrijfstijl van boek 4/5/6 een klein beetje leuker vind als iin boek 1. Het leest anders, waardoor de sfeer niet meer 'introductie' maar eerder 'volop in het verhaal' is. Wel mooi hoe magie, zoals ik al eerder aangaf, geïntroduceert wordt naar de lezer, als Muggle, toe.

Nou, waarschijnlijk niemand die deze post interessant vind en er ook maar een snars van begrijpt, maar volgens mij begrijpen jullie het beter zonder het lezen van die post. Het is gewoon de harde realiteit *kuch*

Ja ik snap helemaal wat je bedoelt. Het viel mij namelijk ook al op dat haar schrijfstijl toen echt zo anders was. Het is heel raar om het te lezen. Ik kijk nu ook echt nog heel anders tegen Harry en tegen de andere personages aan. Je kan echt zien dat JKR ook verandert is als schrijfster. En persoonlijk vind ik het nu ook beter hoe zij schrijft, dan hoe het in het eerste boek was.

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 37 Sikkels

*[B]aukie* is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 17:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Charlie
Geplaatst: Do Apr 05, 2007 11:17 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat iedereen het verschil tussen het eerste en het laatste boek wel zal merken. Je moet natuurlijk wel nagaan dat Harry in het eerste boek pas 11 jaar is, en je in principe nog helemaal in de wereld van de magie moet komen. Net als Harry moet je alles nog ontdekken. In de laatste boeken is hij ten eerste al een stuk ouder en gebeuren er veel duisterder dingen, Voldemort die terug is enz. en je weet eigenlijk al heel veel van zijn wereld af, het 'introducerende gevoel' heb je dan niet meer, omdat dat neit nodig is.

Verder moet ik zeggen dat ik het ook heel leuk vond om deel 1 weer eens te lezen, toen ik zelf 11 was (hoe toevallig) moet ik dat boek wel een stuk of 30 keer achter elkaar gelezen hebben, voor ik er achter kwam dat er ook nog een deel 2 was (deel 3 was toen nog neit eens uit en HP was ook nog niet zo bekend). Als je dat dan weer leest, moet je je echt realiseren dat hij op dat moment nog maar een klein jongetje is, en dat Rowling eigenlijk nog niet van zulke vreselijke en spannende gebeurtenissen kan beschrijven, omdat een 11 jarig jongetje dat zowieso nog niet aan zou hebben gekund.

Nou ja dat is dus mijn interpretatie van Rowlings schrijfstijl, nu weer ophouden met mijn gebazel
Rolling Eyes

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 18:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

*[B]aukie* schreef:
Citaat:
Charlie

--------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat iedereen het verschil tussen het eerste en het laatste boek wel zal merken. Je moet natuurlijk wel nagaan dat Harry in het eerste boek pas 11 jaar is, en je in principe nog helemaal in de wereld van de magie moet komen. Net als Harry moet je alles nog ontdekken. In de laatste boeken is hij ten eerste al een stuk ouder en gebeuren er veel duisterder dingen, Voldemort die terug is enz. en je weet eigenlijk al heel veel van zijn wereld af, het 'introducerende gevoel' heb je dan niet meer, omdat dat neit nodig is.

Nee dat is het niet. Boek 1 is niet anders dan bijvoorbeeld een boek 5 omdat Harry ouder is geworden. Je kan ook gewoon merken dat de hele schrijfstijl anders is. Harry is niet alleen ouder en beter geworden. JKR ook, en ik vind dat je dat heel goed kan merken. En Harry is inderdaad jonger in boek 1 en meer onervaren, maar door de schrijfstijl heb ik ook een hele andere indruk van Harry. Hij komt bij mij echt totaal anders over dan in boek 5 bijvoorbeeld. En dat is echt niet alleen omdat hij wat ouder is geworden. Ook al is dat natuurlijk ook een factor

Oude Forumnaam: Olivi(s)ander The Fullblood Mod
The Fullblood Mod

Olivier is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 18:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
*[B]aukie* schreef:
Citaat:
Charlie

@Iedereen: Dat ben ik met jullie eens, iets wat je op de eerste bladzijde al tegenkomt en naar mijn mening echt heel erg onRowling's is, is de zin 'En zo begon ons verhaal' (of iets van de strekking), dit kom je verder nooit in de boeken voor, en ik weet niet, maar ik vind het niet iets dat bij Rowling past. Maar zoiets kom je dus ook niet meer tegen naarmate de boeken vorderen.

Lollifant
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 29 Sikkels

Lollifant is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 20:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:

Nee dat is het niet. Boek 1 is niet anders dan bijvoorbeeld een boek 5 omdat Harry ouder is geworden. Je kan ook gewoon merken dat de hele schrijfstijl anders is. Harry is niet alleen ouder en beter geworden. JKR ook, en ik vind dat je dat heel goed kan merken. En Harry is inderdaad jonger in boek 1 en meer onervaren, maar door de schrijfstijl heb ik ook een hele andere indruk van Harry. Hij komt bij mij echt totaal anders over dan in boek 5 bijvoorbeeld. En dat is echt niet alleen omdat hij wat ouder is geworden. Ook al is dat natuurlijk ook een factor

Dat wat jullie zeggen viel mij ook op. Ik denk dat zij nu met meer gevoel schrijft dan vroeger. Dat komt ook omdat je de personages kent en je je echt in hen in kunt leven.
Ik ben op dit moment op bladzijde 138 ofziets bij hoofdstuk 11.

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2007 22:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Olivier schreef:
@Iedereen: Dat ben ik met jullie eens, iets wat je op de eerste bladzijde al tegenkomt en naar mijn mening echt heel erg onRowling's is, is de zin 'En zo begon ons verhaal' (of iets van de strekking), dit kom je verder nooit in de boeken voor, en ik weet niet, maar ik vind het niet iets dat bij Rowling past. Maar zoiets kom je dus ook niet meer tegen naarmate de boeken vorderen.

Ik heb het even precies opgezocht.

Hoofdstuk: 1
Bladzijde: 5

Citaat:
Toen meneer en mevrouw Duffeling wakker werden, op de duffe grijze dinsdag waarop ons verhaal begint, zou je bij het zien van de bewolke hemel absoluut niet gezegd hebben dat die dag overal in het land vreemde en geheimzinnige dingen zouden gaan gebeuren.

Ja, ik vind het persoonlijk ook erg vreemd, want die manier van spreken gebruikt Rowling normaal nooit. Het lijkt wel alsof het voor in een boek voor erg jonge lezers is, maar de rest van het boek en de serie maakt die ene zin wel goed...

Oude Forumnaam: Charlie Wemel Oceanic 815 Survivor
Oceanic 815 Survivor

Charlie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 7:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Iedereen: Wat bij mij ook op viel, en dat is echt minder duidelijk naar voor te brengen, dat magie in deel 1 ook een stuk anders is dan in bv. boek 5. In boek 1 hebben ze het over mannetjes met lange, groene of lila mantels en overvliegende uilen, terwijl men in boek 5 zoveel mogelijk Dreuzelgekleed gaat en er ook veel méér dan alleen maar uilen gezien worden. Ok, men lette er niet op hoe ze gekleed waren toen Voldemort net verdwenen leek te zijn, maar, ja, de magie is een stuk anders.

In boek 1 bevind ik me nog echt in de jaren '90, om het zo uit te drukken, wat klederdracht en dergelijke betreft. In boek 5 is het alsof de magie geëvolueerd is naar een hoger doel, meer naar de 21ste Eeuw, waardoor ook een hoop dingen magischer worden. Ik heb ook meer het gevoel dat magie in 'boek 1' véél discreter gebeurd. Nu spreek ik mezelf tegen, ik weet, maar zoals het in boek 1 omschreven wordt stel ik me bij de magie van HP niet iets 'flitsend en met veel kleurtjes', maar eerder discreet en onopvallends voor en dat heb ik bij boek 5 (en eigenlijk vooral boek 4) niet.

In zekere zin is magie soms 'veel flitsender' geworden naar de laatste boeken, maar is dat in boek 6 weer afgenomen. Het is vreemd om uit te leggen, maar ik ervaar het zo, geen idee hoe het komt.

See you in another life?
CrazyNilus
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

CrazyNilus is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 11:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Charlie schreef:
[b]In zekere zin is magie soms 'veel flitsender' geworden naar de laatste boeken, maar is dat in boek 6 weer afgenomen. Het is vreemd om uit te leggen, maar ik ervaar het zo, geen idee hoe het komt.

Niet meteen waar volgens mij. In boek 1 is magie gewoon iets nieuws, zowel wij als Harry moeten het nog ontdekken. Naarmate de boeken vorderen, vanaf boek 3 eigenlijk, zitten wij en Harry volop in de magiesfeer, dat het alledaagser is geworden.
Hiermee wil ik bedoelen dat harry de wereld echt begint de snappen, wat hij in boek 1 duidelijk niet echt deed. In boek 1&2(waar ik nu al zit in te lezen) is alles nieuw, van een toverstok tot sisseltong, maar in boek 3/4 staat hij op ongeveer gelijk niveau met Ron en de andere tovenaarskinderen.

Ook een reden waarom de schrijfstijl lichtjes veranderd is dat Rowling ook véél meer heeft geschreven, en misschien haar draai beter kan vinden in de 'nieuwe' stijl.

Squeaking Dobby
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 40 Sikkels

Squeaking Dobby is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 11:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Naarmate de spanning oploopt, is ook de magie flitsender en spannender..... Dat gaat denk ik vanzelf. Omdat boek 6, vergeleken bij 5, een beetje in de schaduw valt, dan is de magie ook niet heel flitsend en zo. Het hangt echt een beetje samen met de spanning. Boek 7 wordt dan natuurlijk wel het hoogtepunt... hoop ik.. nog 3,5 maanden te gaan! (of ik kan niet tellen)

'There's no need to call me professor, sir.'
- HP&HBP -
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 11:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

CrazyNilus schreef:
Niet meteen waar volgens mij. In boek 1 is magie gewoon iets nieuws, zowel wij als Harry moeten het nog ontdekken.

Misschien is het juist omdat het allemaal nieuw is in het eerste boek dat het er allemaal wat flitsender en kleurrijker uitziet. Want ik heb ook dat gevoel. Je bent niet de enige, hoor, Niels Wink

De Wegisweg is groot, magische kleurrijk. Terwijl hij dat in de andere boeken waarschijnlijk ook nog is, maar daar word het niet gezegd omdat Rowling er waarschijnlijk vanuit gaat dat we dat nog weten. En het is ook nogal saai om alles te herhalen, hé...

Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 12:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Charlie ik snap ook echt helemaal wat je bedoelt. En ik ben het ook helemaal met je eens. De boeken worden ook echt moderner. Je kan ook echt merken dat deel 1 geschreven is in de jaren '90. Alles wordt nog heel anders omschreven enzo.

Ik snap wat je bedoeld en ik ben het helemaal met je eens ^^

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 415 Sikkels

Hippogriefje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2007 10:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Zo...Zo post je niks en zo post je een heleboel. Ik heb een paar dingen die me zijn opgevallen:

Hoofdstuk: 1
Bladzijde: 10
Onderwerp: Perkamentus

Plotseling en zo stil dat het leek alsof hij uit de grond was opgerezen, verscheen er een man op de hoek die de kat zo nauwlettend in de gaten had gehouden.

Hoe kan dit? Zoals dit beschreven is lijkt het of hij verschijnseld is, maar dat kan niet, dat is toch altijd met een harde knal?

Hoofdstuk: 7
Bladzijde: 97
Onderwerp: Droom

Misschien had Harry iets teveel gegeten, want hij had een heel eigenaardige droom. Hij droeg de tulband van professor Krinkel, die tegen hem praatte en zei dat hij direct moest overstappen naar Zwadderich, omdat dat zijn lot was. Harry zei tegen de tulband dat hij niet naar Zwadderich wilde en die werd zwaarder en zwaarder; hij probeerde hem van zijn hoofd te rukken, maar hij werd pijnlijk strak. Plotseling hoorde hij Malfidus lachen terwijl hij met de tulband worstelde - en toen veranderde Malfidus in Sneep, die leraar met de kromme neus, wiens lach hoog en kil was.

Misschien is dit wel een hint dat Sneep inderdaad slecht is, aangezien hij met de lach van Voldemort lacht..

Hoofdstuk: 8
Bladzijde: 99
Onderwerp: Mevrouw Norks

Vilder had een kat, mevrouw Norks, een mager stofkleurig beest met uitpuilende, lichtgevende ogen, net als die van Vilder zelf.

Er werd al vaker gespeculeerd dat Mevrouw Norks familie van Vilder was, bijvoorbeeld in faunaatvorm. En waarom heet ze eigenlijk Mevrouw Norks? Maar goed. Hier in dit stukje staat dat ze dezelfde ogen als Vilder heeft. Als er niet vaker werd beweert dat ze familie maken was het me niet opgevallen hoor, maar misschien is dit nog wel een hint..

Hoofdstuk: 8
Bladzijde: 105
Onderwerp: Hagrid

Harry vertelde over de eerste les van Sneep. Net als Ron zei Hagrid dat Harry zich geen zorgen moest maken en dat Sneep bijna niet één leerling aardig vond.
'Maar het is net alsof hij mij echt haat.'
'Onzin!' zei Hagrid. 'Waarom in vredesnaam?'
Desondanks had Harry de indruk dat Hagrid hem niet echt wilde aankijken.

Het is hier dus overduidelijk dat Hagrid was weet over de Sneep/James haat-relatie. Maar hoe kan het dat Hagrid hier vanaf wist? Zat hij in dezelfde tijd op school als James en Lily? Volgens mij is hier later niks in de boeken over gezegd, dat Hagrid er vanaf weet.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp