Auteur |
Bericht |
Paddy
1e jaars

Verdiend:
56 Sikkels
Woonplaats: Come in to the Land Of The Wisdom, with a Fairy Hand In Hand... To The Land Where The Lions Weep..
|
Geplaatst:
Do Mei 31, 2007 20:20 |
 |
STAGE - OMG, daar zeg je nu iets!
Dat was de nachtmerrie van mijn leven, echt waar.
Ik volg nu mijn eerste jaar BALO (Pabo geloof ik in Nederland) - bachelor leerkracht lager onderwijs en heb na de voorbije paasvakantie 2 weken stage gehad, waarvan ikzelf 1 volledige week zelf les heb moeten geven.
Het was een heel toffe klas (4C in Meulebeke, mocht iemand dat kennen)
maar ik haaaaaaaaaaaat de mentor en de school in het algemeen daar!
Nooit, maar dan ook nooooooooit keer ik daar terug!
Ik ben gebuisd voor mijn stage en weet ook de achterliggende reden.
Die is zo oneerlijk!
Ze verwachten dat je, als student en stagiair, je gewoon "ja" knikt en verder niets van je eigen mening zegt.
Nu, ik ben niet zo!
Ik heb altijd, beleefd en met respect, terug geantwoord en gezegd of ik akkoord ging met haar commentaar en of ik er ook iets mee zou doen.
Voorbeeldje?
De eerste 3 dagen van mijn stage (de week werd gesplitst vanwege het weekend van de 1ste mei) zat ik nog in het gips met mijn rechtervoet.
Ik mocht normaal, op doktersbevel, er niet op steunen, maar probeer maar es les te geven met krukken of orde te houden in een klas van 23 leerlingen wanneer je niet zou mogen rondlopen. Nu ja, ik deed dus wel met als het gevolg dat ik na de eerste dag les, 's avonds niets meer kon doen vanwege het pijn in mijn voet en been.
Wat was mijn commentaar (of ja, haar tip) de volgende ochtend?
Probeer wat meer rond te lopen in de klas!
Nu ja, ik wil jullie (diegene die dan eventueel denken om leerkracht te worden) ontmoedigen - want ook al was ik echt gebroken na die stage (was echt kapot) toch droom ik nog steeds om leerkracht te worden.
Zelfs met de nodige drempels die moeten worden overwonnen... |
_________________ Remember, remember the 5th of November. The gunpowder treason and plot
I should know of no reason why the treason should ever be forgot - V for Vendetta -
De la nada sale el todo - Y el todo se hace nada |
|
  |
 |
Suuskipje
Dreuzel

Verdiend:
51 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 31, 2007 21:30 |
 |
Ik heb vorig jaar stage gelopen op school (1 dag in de week) en dit jaar op het Provinciehuis in Utrecht. Ik doe een opleiding voor secretaresse |
_________________ Harry, can we panic now? |
|
  |
 |
Snow White Queen
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jun 01, 2007 0:21 |
 |
Blaaah, mijn stage zit er nét op. En dan bedoel ik ook echt nét. Een paar uurtjes Ik heb gewoon stage gelopen in een of ander rusthuis. Het vinden van de plaats was een ramp... Er rijden amper bussen heen, en al zeker niet naar het deel waar ik moest zijn en nog eens een eeuwigheid naar moest wandelen of zo. Of terugwandelen, want dat was al even rampzalig, en zeker als je acht uur niets anders doet dan marathons lopen. Ik was een week op voorhand eens gaan zien waar het te doen was, want niemand wist het. Leerkrachten ook niet, aangezien ze net zouden verhuizen naar een nieuw gebouw dat dus echt NIET te zien is door al het groen errond. Het oude gebouw had ik dus gevonden, maar de chauffeur vond dat ik moest uitstappen en dat ze me niet hoefde verder te rijden terwijl het wel zo hoort als je het vraagt...
Dus uiteindelijk heb ik de dag zelf bij aanvang van stage een héle lange tijd over dat terrein zitten dolen... Eer ik het gebouw gevonden had dat ik moest hebben... Wandel ik nog het verkeerde deel binnen ook...
En wat ik er gedaan heb? Me verveeld en me geïrriteerd. Er zijn ook wel positieve punten, maar ik ben toch blij dat het erop zit en ik hoop dat het volgend jaar leuker is. Want tof was het nu niet echt te noemen. Maar goed, momenteel kijk ik negatief op alles wat school betreft... Wie weet verander ik m'n mening wel xD |
I don't know who I am. |
|
  |
 |
~Cham~
5e jaars

Verdiend:
49 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 10, 2007 12:30 |
 |
Ik loop stage als FA tijdens KLM vluchten ~
Ik doe namelijk een stewardessen-opleiding in Hoofddorp en dit jaar mag ik dus echt meevliegen ^.^
Vorig jaar liep ik stage op Schiphol, als grondstewardess...
M'n stage-adres was makkelijk te vinden, want het was vanzelfsprekend dat ik bij KLM zou stage lopen! Het sluit aan 'bij m'n opleiding ^.^ |
_________________ I'm back! ^.^ |
|
  |
 |
sartoootje
6e jaars

Verdiend:
73 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Sep 05, 2007 19:56 |
 |
Ik zit nog geen week weer op school of ik moet weer een stageadres zoeken.
En het begint alweer goed; bij het eerste bedrijf ben ik alweer afgewezen omdat ze het grootste deel van de stageperiode niets voor me kunnen betekenen. En daar had ik echt heel graag stage willen lopen.
En van een ander bedrijf heb ik nog geen antwoord gehad. Maar ik moet het snel weten want ik moet volgende week vrijdag al beginnen. |
|
|
  |
 |
Strongest Wizard
6e jaars

Verdiend:
15 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Sep 05, 2007 21:29 |
 |
Ik ben begonnen met de MBO Niveau 4 opleiding: Onderwijsassistent op het NOVA in Leiden.
Moet ik halvewege het jaar ook een stage lopen! |
_________________ Why so serious son? Comes at me with the knife... WHY SO SERIOUS? Sticks the blade in my mouth... LETS PUT A SMILE ON THAT FACE! |
|
  |
 |
Malou
Unspeakable

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 9:29 |
 |
Ik heb een jaar stage gelopen bij een reclame-communicatie bedrijf zo'n 5 minuten bij mij vandaan.
De school had het gevonden, want bij het GLR zoekt de school stageadressen. Je moet dan wel zelf bellen om een afspraak te maken voor een gesprek en dan bepaald het stage adres na dat gesprek of ze je willen hebben.
In het begin vond ik het heel erg wennen, maar dat was snel over, 't waren hele aardige mensen en ze lieten me heel gevarieert werk doen, zodat ik wist wat er allemaal te doen was binnen zo'n bedrijf.
Ik heb eigelijk ook maar 1 schaduwopdracht moeten doen, en die hadden ze ff voor de 'grap' laten zien aan de klant om te kijken wat de klant zou vinden van mijn ontwerp, en toen hadden ze mijn ontwerp boven die van de ontwerper gekozen.
Sindsdien heb ik eigelijk alleen nog maar echte opdrachten mogen doen, dus dingen die ik heb gemaakt zijn ook echt gedrukt enzo, en dat is wel heel erg leuk, zeker ook om op school te laten zien bij je presentatie. |
  |
 |
Rogue
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 9:47 |
 |
ik moet vanaf 4 oktober stage lopen bij een kinderdagverblijf of iets in die richting. HEb er op zich wel zin in al ben ik wel bang dat ik weer van die rotklusjes krijg zoals de meeste stagaires altijd krijgen.
Het duurt 8 weken en het is 2 dagen per week. |
_________________ 'Everyone dies, but not everyone really lives.'
'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'
'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer |
|
  |
 |
Helen
Minister van Toverkunst

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 10:05 |
 |
Rogue schreef: | ik moet vanaf 4 oktober stage lopen bij een kinderdagverblijf of iets in die richting. HEb er op zich wel zin in al ben ik wel bang dat ik weer van die rotklusjes krijg zoals de meeste stagaires altijd krijgen.
Nou, als jij laat zien dat je niet dom bent en wel meer kunt dan vervelende schoonmaakklusjes, en als je een beetje leuke stagebegeleiders hebt die na kunnen denken dan krijg je ook de leuke klusjes hoor. Zo gaat dat bij ons iig wel. Als iemand alles snel doorheeft en het vlot doet mag hij/zij vaker kassa werk doen en als iemand het na bijv. 20x uitleggen nog niet door heeft blijft hij/zij de schoonmaakklusjes doen. |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 10:48 |
 |
Helen schreef: | Rogue schreef: | ik moet vanaf 4 oktober stage lopen bij een kinderdagverblijf of iets in die richting. HEb er op zich wel zin in al ben ik wel bang dat ik weer van die rotklusjes krijg zoals de meeste stagaires altijd krijgen.
Nou, als jij laat zien dat je niet dom bent en wel meer kunt dan vervelende schoonmaakklusjes, en als je een beetje leuke stagebegeleiders hebt die na kunnen denken dan krijg je ook de leuke klusjes hoor. Zo gaat dat bij ons iig wel. Als iemand alles snel doorheeft en het vlot doet mag hij/zij vaker kassa werk doen en als iemand het na bijv. 20x uitleggen nog niet door heeft blijft hij/zij de schoonmaakklusjes doen. |
Maar hoezo de schoonmaakklusjes? Want normaal heb je daar schoonmakers voor. In de meeste "bedrijven" mag een werknemer niet eens schoonmaken ofzo maar laat alles over aan de schoonmakers. Daarbij als je stage loopt dan is het ook niet echt de bedoeling dat je schoon gaat maken, maar dat je een beetje het gevoel krijgt hoe het allemaal werkt als je het echte werk gaat doen. Als je dan stage gaat lopen bij een kinderdagverblijf dan zal je toch echt wel met de kinderen samen werken. Anders is het ook geen stage meer. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Helen
Minister van Toverkunst

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 11:05 |
 |
Bij een stage doe je al de voorkomende werkzaamheden, dus ook schoonmaken. Je hoeft niet bij de baas thuis de ramen gaan schoonmaken maar in de winkel dus wel. Wij moeten dat ook dus dat hoort bij een van de voorkomende werkzaamheden. Het ligt er ook aan in wélk en wát voor soort bedrijf je gaat stage lopen.
Dat schoonmaakwerk was ook maar een voorbeeld. Maar laat ik het dan even anders zeggen. Alle makkelijke klusjes doen de stagiares.
Niet ieder bedrijf hééft een schoonmaker en waarschijnlijk gaat het dan over schoonmaken met gevaarlijke stoffen.
Wij zijn al járen leerbedrijf en we weten echt wel wat wel en niet kan. |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 11:35 |
 |
Ja maar ja jij werkt dus in een ander "bedrijf" dan Rogue gaat stage lopen. Bij een kinderdagverblijf ga je namelijk niet zo snel schoonmaken. Ik snap wel wat Rogue bedoeld met "rotklusjes" want ik heb dus ook stage gelopen bij een middelbare school en ik heb echt een dag gehad waarbij ik dingen moest kopieren, naambordjes maken en neerleggen etc. Dan denk ik van ik zit hier om les te geven. Dat zijn dus "rotklusjes" want je doet dan niet de dingen waar je eigenlijk voor bent. En dan kan je het idee hebben dat je gebruikt word. Ik vind dat persoonlijk nogal slecht als er zulke dingen gebeuren. En nu niet om jou of je bedrijf af te kraken, maar als je binnen komt als stagiare en je wilt wat leren dan ga je die persoon niet laten schoonmaken. Want dat had die persoon thuis ook wel kunnen doen.
En daarbij wou ik ook alleen aangeven dat schoonmaken ook een baan is. En dat dus ook niet altijd gedaan hoeft te worden door stagiaires. Ik heb zelf namelijk schoon gemaakt in bedrijven voor een tijdje. En het is gewoon niet leuk om te merken hoe er soms op je neer gekeken kan worden als schoonmaker. En als ik nu dus ook weer hoor dat het "stagiaire werk" is voor de mensen die "toch niks kunnen" dan vind ik dat niet leuki om te horen.. Voornamelijk niet omdat sommige mensen dat echt als baan hebben. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Helen
Minister van Toverkunst

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 12:26 |
 |
en dát heb ik ook niet gezegt. Iedereen kan wel wat. Dat "dom" was alleen maar bedoelt om aan te geven dat je rotklusjes krijgt als je niks wil doen. De ene is beter in schoonmaken en de ander in kassawerk. De stagaire krijgt bij ons wat hij/zij het beste kan. Iemand die dyslectisch is krijgt geen prijslijsten e.d maar mag bijvoorbeeld de spullen die iemand anders prijst opruimen. Daarnaast mag hij/zij bijvoorbeeld schoonmaken, spiegelen. klanten helpen. Iemand die goed kan lezen (ik wil de mensen die dyslectisch zijn niet beledigen) krijgt vaker een prijslijst in handen. Als ik iemand die niet goed kan lezen lange prijslijsten in handen druk met de mededeling "ga maar prijzen" heeft hij/zij een zeer vervelende stagetijd. Wij zoeken werkjes op het kunnen van het persoon uit en dat bedoelde ik in de 1e plaats dus ook al.
Trouwens, wij hebben een bedrijf en geen "bedrijf"
Jij vind dat ik de schoonmaaksters beledig (wat dus helemaal niet mijn bedoeling is) maar ik vind dat je mijn werk nu ook een beetje beledig. Misschien is dat helemaal niet je bedoeling maar zo komt het wel over. |
 |
nirphania
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 12:53 |
 |
Ik heb al 4 stages achter de rug ( poeh zeg dat gaat snel)
Waar?
1ste kinder dag centrum, voor gehandicapte kinderen (ben de naam vergeten)
2de school voor kinderen met leer en opvoedings moeilijkhede (de Kade)
3de Ook een kinderdag centrum voor gehandicapte kinderen (de Joriskring)
4de Middelbare school vmbo-b en k (Bredero College)
Hoe gevonden?
De eerste 3 zelf overal lopen smeken of ze me aan wilden nemen, echt bagger want was toen nog mbo en dan doen ze moeilijk.
laatste via het stage bureau (hbo)
Wat heb je deed je tijdens stage?
Echt te veel om op te noemen maar enorm veel luiers verschonen en eten geven en de groep draaiende houden. (kdc's)
En op de scholen nakijken en les geven vragen beantwoorden, oja en in het begin copieren.
Beviel het je?
Ja alle 4 heel erg maar de derde kreeg ik ook meteen een baan.
Ze lieten me alle 4 ook veel zelf doen ze hadden echt vertrouwen in me en dat was erg fijn.
En ook dat ik als stagaire altijd werd uitgenodigd om mee te gaan met uitjes, dat betekend echt wel wat dat ze me een goede kracht vonden.
En wat betrefd de verveelende klusjes, als je laat zien dat je initiatief toont en ook een keertje schoonmaakt omdat het gewoon moet. Dan krijg je daar veel waardering voor. En als je graag eens iets anders wil doen ga je naar je stage begeleider. Laat zien wat je wil leren, anders weten zei ook niet wat ze met je moeten. Trek hun aan hun haren als ze geen tijd voor je maken, je bent er immers om te leren.
En bij elk bedrijf en vooral kinderdag verblijven moet je gewoon even een bezem pakken en het brood van grond vegen. Maar laat zien dat je meer wilt. |
|
|
  |
 |
Richard
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
111 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Sep 06, 2007 12:59 |
 |
Een stage is ervoor bedoelt om 'ervaring' op te doen in het bedrijfsleven. Iets wat een school dus niet zelf kan. Daarom wordt je naar een bedrijf gestuurd om ervaring 'van het vak' op te doen.
Als je dan als stagaire wordt afgescheept met 'de simpele' klusjes, omdat de 'werkgever' vind dat de stagaire er niet 'goed genoeg voor is', heeft de stagaire alsnog geen hol aan de stage. Dan komt ie later terug op school met alleen maar 'simpele klusjes omdat de werkgever er zelf te belabbert voor is om te doen' kennis. Daar schieten zowel de stagaire als de school niet veel mee op.
Een stage is een plek om iets te leren. Als een bedrijf daar geen zin in heeft, of een stagaire alleen maar afscheept met 'simpel werk' [waar de stage niet voor bedoelt is] moet zo'n bedrijf gewoon geen overeenkomst aangaan met een school. Simpel zat... |
|
|
  |
 |
|