Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Boeken: De Kronieken van Narnia/The Chronicles of Narnia Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Tarantallegra
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 129 Sikkels

Tarantallegra is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2006 16:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben met deze boeken opgegroeit, heb ze al heel jong horen vertellen door mijn vader.. en nu staan ze eigenlijk nog steeds in de kast. Smile Heb pas the Silver Chair weer eens gelezen (nostalgie Wink) en het blijven natuurlijk geweldige boeken.

"Heaven isn't a place. Heaven is perfection. Wouldn't you think? And we don't go there, as much as we express it. Does that sound true to you?"
Profiel bekijkenStuur privébericht
T O N K S
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

T O N K S is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2006 22:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn vader is Zaterdag gekomen uit Australië en hoewel ik om het 1e boek van Narnia in het Engels vroeg, heel de serie meegenomen =)!
Ik vind het gewoon prach-ti-ge kappen, hele mooie kleuren en tekeningen.
Waarschijnlijk heeft hij de boeken idd voor kinderen geschreven, maar daardoor zijn ze niet minder mooi.
Het zijn prachtige boeken en ik heb 'The Magician's nephew'; 'The lion, the witch and the wardrobe' beiden gelezen en ben op de helft van 'The horse and his boy'.
De eerste 2 boeken had ik in het Portugees gelezen, maar nu heb ik ze overnieuw in het Engels gelezen dus.

Toen ik de film zag was ik gewoon hélemaal verkocht!
Ik vond hem prachtig en toen ik te horen kreeg dat er een boeken serie van was ben ik meteen naar de bieb gegaan.
Jammer genoeg waren ze er alleen in het Portugees en heb ik die dus maar geleent.
Nu ben ik hardstikke blij dat ik ze in het Engels heb.
De oficiele boeken zijn altijd mooier vind ik.

- Albert Camus

Somos Campeões Portugal
Aryaaz
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

Aryaaz is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 18:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb het eerste deel gelezen en die is echt heel leuk, maar die gaat niet over die kinderen uit de film... maarja mischien moet ik dan ook maar eens de andere delen lezen! Razz ghegheghe

Wizardjuh
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 108 Sikkels

Wizardjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Feb 12, 2006 20:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Aryaaz schreef:
Ik heb het eerste deel gelezen en die is echt heel leuk, maar die gaat niet over die kinderen uit de film... maarja mischien moet ik dan ook maar eens de andere delen lezen! Razz ghegheghe

Nee, de Film is van boek 2. Deel 1 gaat over iemand anders, maar natuurlijk wel over Narnia
[SPOILER]Deel 1 gaat over een Diggory, de proffessor uit deel 2[SPOILER]

Grtz,
Wizardjuh

Laatst aangepast door Wizardjuh op Ma Feb 13, 2006 20:18; in totaal 1 keer bewerkt
shauke
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

shauke is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 19:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik heb het zelf nog niet gelezen maar wel al gezien
(mijn tante heeft zelf moeten wene en ik snap nog altijd niet voor wat )

maar de boeken spreken mij wel aan

boekenwurm
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 63 Sikkels

boekenwurm is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 13:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ze al lang voordat de film uitkwam
gelezen en was er gelijk helemaal weg van. Ik sprong
een gat in de lucht toen ik hoorde dat het 2e deel verfilmd
werd. Smile Ze zijn echt ontzettend leuk en ik zou iedereen aanraden ze zeker te lezen. In het engels zijn ze nog leuker dan in het
nederlands

Mr Krum
Dreuzel
Dreuzel

Mr Krum is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 17:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ben ze vanaf mn twaalfde gaan lezen ofzo. ben nu 17, k heb ze allemaal 2 a 3 keer gelezen en voordat de film uitkwam dat deel nog eens. Topboeken! naarmate ik ouder werd werden ze toch wel kinderachtig, maar goed, zeer goed gedaan van meneer Lewis Smile

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 51 Sikkels

jorisvdh is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 27, 2006 16:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

1,2 en 4 gelezen.
4 bijna uit.
ga zo in 3 beginnen is nog niet in de bieb.
waarom!

Wizardjuh
7e jaars
7e jaars

BerichtGeplaatst: Za Apr 08, 2006 9:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

EDIT: Achterkaft teksten toegevoegd. Deze teksten bevatten geen spoilers, als je toch nog niks wilt weten over het verhaal, kun je ze beter niet lezen.

Wizardjuh schreef:
    De Kronieken van Narnia/The Chronicles of Narnia

• Het Neefje van de Tovenaar/The Magician's Nephew
    Als Digory samen met zijn buurmeisje Polly per ongeluk op de kamer van zijn oom Andrew komt, begint het grootste avontuur van hun leven. Oom Andrew is een tovenaar en wil zijn kunsten wel eens op Digory en Polly uitproberen. Ze komen terecht in vreemde werelden en uiteindelijk ook in Narnia. Ze maken mee hoe de eerste koning en koningin gekroond worden en hoe de leeuw Aslan de dieren leert praten. Maar ze hebben ook - tegen hun zin - de slechte koningin Jadis naar Narnia meegenomen, een kwaad dat niet zonder gevolgen zal blijven...

• Het Betoverde Land achter de Kleerkast/The Lion, the Witch and the Wardrobe
    Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan uit logeren in het geheimzinnige, grote huis van een oude professor. Als ze op de eerste dag samen het huis gaan verkennen, zien ze een grote oude kleerkast in een lege kamer. Lucy verstopt zich in de kleerkast. Tot haar schrik zit er helemaal geen achterkant in de kast. Via de kleerkast komt zij, en later ook haar broers en zus, terecht in het wonderlijke land Narnia. Daar strijden we onder leiding van de machtige leeuw Aslan tegen de Witte Tovenares en haar dienaren.

• het Paard en de Jongen/The Horse and His Boy
    Shasta komt met Brie, het sprekende paard, in Narnia terecht. Daarbij worden ze achtervolgd en bedreigd. Shasta leert hoe hij zijn angst moet overwinnen.

• Prins Caspian/Prince Caspian
    De vier kinderen uit 'Het paard en de jongen' komen weer in Narnia terecht, dat er nu stil en verlaten bij ligt. Ze proberen prins Caspian te helpen de troon te veroveren, zodat er weer vrede kan komen.

• De Reis met het Drakenschip/The Voyage of the Dawn Treader
    Edmund en Lucy vinden het maar niets dat ze in de zomervakantie bij hun akelige neef Eustaas moeten logeren, maar het kan niet anders. Op een dag zitten ze verveeld naar het schilderij van een drankenschip te kijken, als het schilderij plotseling tot leven komt. De boeg begint te bewegen, de golven gaan schuimen en de wind steekt op. In een flits verdwijnt de lijst van het schilderij en de drie kinderen liggen in de golven. Ze grijpen de touwen die hen worden toegeworpen, en klimmen aan boord. Daar ontmoeten ze hun oude vriend Caspian; ze zijn weer in Narnia! Lucy weet het zeker, dit wordt weer een groot avontuur. Ze krijgt gelijk, want ze moeten koning Caspian helpen om zeven vrienden van zijn vader te vinden. Vrienden die lang geleden en verre reis maakten naar de Verlaten Eilanden en van wie nooit meer iets gehoord.

• De Zilveren Stoel/The Silver Chair
    Eustaas probeert Jil, die zich eenzaam en ongelukkig voelt op kostschool, te troosten met verhalen over het geheimzinnige land waar hij de afgelopen zomer geweest is. Jill zou daar ook wel eens naar toe willen. Geheel onverwacht gaat deze wens in vervulling.
    In Narnia komen ze erachter dat Rilian, de zoon van koning Capian, verdwenen is. Aslan geeft Jill en Eustaas de taak hem te vinden. Ze krijgen van hem vier aanwijzingen die ze moeten onthouden. Dat lukt echter niet en het vinden van de prins lijkt onmogelijk te worden...

• Het Laatste Gevecht/The Last Battle
    Als Jill en Eustaas Narnia weer binnenkomen, blijkt er iets vreselijks aan de hand te zijn. De sluwe aap Draaier heeft zijn vriend, de domme ezel Puzzel, een leeuwenhuid aangetrokken en zegt tegen iedereen dat hij Aslan is. En veel dieren die Aslan nog nooit gezien hebben geloven hem, zelfs als de bevelen van de namaak-Aslan steeds slechter en wreder worden.
    Tirian, de koning van Narnia, moet snel handelen, voordat de vrede in het koninkrijk helemaal weg is. Peter, Edmund en Lucy vechten nog eenmaal mee met Jill en Eustaas in het grote, laatste gevecht, dat de toekomst van Narnia eens en voor altijd zal bepalen. Narnia kan niet blijven zoals het is, maar hoe zal het veranderen?

Bron: www.kok.nl/narnia

Grtz,
Wizardjuh

Rhode
Dreuzel
Dreuzel

Rhode is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 10, 2006 12:30 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb de boeken nog niet gelezen, maar ik ben het wel van plan. Gaan ze trouwens ook nog het eerste deel verfilmen, het neefje van de tovenaar?
Wat vinden jullie er trouwens van dat sommige mensen een christelijke boodschap zien achter het boek? Dat er een gelijkenis is tussen de opstanding van Aslan en die van Jezus is bijvoorbeeld?

Wizardjuh
7e jaars
7e jaars

BerichtGeplaatst: Ma Apr 10, 2006 18:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rhode schreef:
Ik heb de boeken nog niet gelezen, maar ik ben het wel van plan. Gaan ze trouwens ook nog het eerste deel verfilmen, het neefje van de tovenaar?
Wat vinden jullie er trouwens van dat sommige mensen een christelijke boodschap zien achter het boek? Dat er een gelijkenis is tussen de opstanding van Aslan en die van Jezus is bijvoorbeeld?

Ja, Disney heeft de rechten om alle delen te verfilmen. Maar ik denk dat ze verfilmd worden in volgorde van publicatie (ze zijn immers met The Lion, the Witch and the Wardrobe begonnen).
toen ik begon te lezen wist ik helemaal niet dat Lewis de boeken op verhalen uit de bijbel heeft "gebaseerd". Bijv. Edmund die Aslan veraadt (Judas (Ook al is het dit keer uit angst)) en Aslan die herrijst (Jezus).

Ik moest erg lang wachten op deel 7 maar ik heb de serie nu uit en ik vind het een hele mooie serie boeken.
[SPOILER]Alleen jammer dat Susan haar 'geloof' in Narnia kwijtraakt in deel 7.[/SPOILER]

Grtz,
Wizardjuh

Fandrel
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 82 Sikkels

Fandrel is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2006 23:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

CS lewis en Tolkien behoorde tot dezelfde Essay/vriendenkring.
Wat mij vooral opvalt/opviel = over narnia word gezegd dat em aan de oostelijke zee lag, wat is er in het westen? Mijn theorie: Narnia ligt in oostelijk midden-aarde.... Verlaten Eilanden klinken bekend in me oren.... de ring die men om Valinor maakten ? Numenor? (De schaduw-eilanden waren Verlaten en vele mensen (oa Dunedain voornamelijk) zijn daar naartoe gevaren.) mogelijk is dat Dunedain Narnia eens stichten.

(The Numeroreans sailed east,south,north wards and visited Tol Morwen to pay homeage, They sailed as far east until they reached the Gates of the East)

Daartussenin liggen vele landen, en ik heb kaarten gezien dat men wat kleine havens met numereaanse naamvallen getekend heeft (Fantasie van kaartmakers, maar Tolkien heeft gezegd dat men dat zelf mocht weten)

Qoute: 'They traveled long, far and they settled everywhere where they found fit. Most of them settled on the Western shores wide-spread. (IE: Van Tharbad/vinyalonde tot aan Umbar, mogelijk nog verder omdat van Umber werd gezegd: 'Umbar was the most important harbor of the followers of the King') Ruling the lesser men as they found fit, they battled against each other and got overwhelmed, they followed Saurons practices in a mad bid to control life. It is said the glory of Numenor brought to the lands of Elendil kept long and vigilant in Gondor and Arnor'.

In de annalen staat dat de Dunedain overal schepen naartoe stuurden zeker in het Westen maar ik denk dat sommige schepen en dunedain zich in het oosten vestigden (omdat narnia in een liefelijk gebied ligt denk ik aan Hildorien)

Nothing of my homeland remains but ash and sorrow.
hp_eliza_ kameleon
4e jaars
4e jaars

hp_eliza_ kameleon is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Apr 30, 2006 12:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het eerste boek maar saai de tweede gaat nog meer heb ik niet gelezen maar de film is echt top Exclamation

4e jaars
4e jaars

hp_eliza_ kameleon is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Mei 14, 2006 18:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben van plan om zaterdag de dubbeldvd te kopen maar vanwege geldgebrek kon dit niet eerder Evil or Very Mad Hebben jullie ook de DVD en welke dan de dubbel of de normale?

Dreuzel
Dreuzel

gilmore girl is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 19:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben ze ook aan het lezen. in het engels. ben nu bezig met the silve chair en dan hoef ik alleen nog maar the last battle te lezen en dan heb ik ze allemaal gelezen. ik vind ze echt super leuk Very Happy
heb alleen eff een vraagje. ik heb the last battle nog niet gelezen maar in al die beschrijvingen enso dr van staat alleen iets over peter, edmund en lucy. betekend dit dat susan niet terugkomt ? Ik vind het sowieso ook raar dat die anderen dr wel in voor komen want aslan had toch gezegd dat ze te oud waren ofso? maar goed ik zal dr binnenkort wel achterkomen als k m ga lezen Razz ben alleen vreselijk nieuwschierig Razz

so I love you
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp