Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Euthanasie Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Euthanesie:

Goed dat het mogelijk is
74%
 74%  [ 46 ]
Zou niet moeten mogen
4%
 4%  [ 3 ]
Ik twijfel
20%
 20%  [ 13 ]
Totaal aantal stemmen : 62

Auteur Bericht
AnSofie
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 177 Sikkels

AnSofie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 17:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het een goede oplossing voor mensen die echt heel veel lijden en maar niet sterven
Het zou onmenselijk zijn hun te laten creperen of dat de enige manier om ze te laten leven , ze te verbinden met een machine die ademt in hun plaats
Dat is toch geen leven?
Het is een keuze die verschilt van persoon tot persoon , ik ben ervoor Wink

6e jaars
6e jaars

Verdiend: 31 Sikkels

Benfreakte is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 18:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ken iemand die het heeft gedaan.........als je het heel graag wilt (nodig hebt enzo) dan vindi ik dat het moet kunne.

Oude Forumnaam: Palmtree 5e jaars
5e jaars

Verdiend: 88 Sikkels

Tamar is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 20:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

XilonaX schreef:
ik vind euthanasie een laffe weg om uit het leven te komen. als je gewoon problemen hebt en daarom euthanasie pleegt.. kom op, wees een vent en knok je een weg naar boven. (het is mijn mening maar, niet boos op en neer springen als je het niet met mij eens bent)

Ik ga niet boos op en neer springen, maar euthanasie wordt natuurlijk niet gepleegd bij mensen die gewoon geen zin meer hebben in het leven. Alleen bij heel ernstige dingen en dan zou ik het geen laffe uitweg willen noemen, eerder noodzaak. Vind ik. [a]

in the sins of yesterday.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Verdiend: 0 Sikkels

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Mei 21, 2006 21:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

XilonaX schreef:
ik vind euthanasie een laffe weg om uit het leven te komen. als je gewoon problemen hebt en daarom euthanasie pleegt.. kom op, wees een vent en knok je een weg naar boven. (het is mijn mening maar, niet boos op en neer springen als je het niet met mij eens bent)

maar ik vind wel dat er een uitzondering mag worden gemaakt voor mensen die lichamelijk niet meer door het leven kunnen. bijvoorbeeld als je al je ledematen mist en gehandicapt bent, en weet ik veel wat voor ziekten... dan ben je dood soms beter af...

had laatst een programma gezien op Sally, had een man een of andere bacterie waardoor zijn ogen en neus verwijders moesten worden. je zag ook zo'n hele gat in zijn gezicht enzo... toen dacht ik wel van.. hmmz, was liever dood geweest....

Bedoel je daar niet gewoon een zelfmoord mee? want zo komt het op mij over. Ook daar ben ik niet echt tegen. Als echt alles je tegenzit, al jaren en je ziet het niet meer zitten dan ... sja ...
Ik ben het er wel mee eens dat er geen misbruik van gemaakt moet worden. Alleen als er geen hoop meer is op een vrij zelfstandig leven (dus in een coma waar je niet uit komt) dan vind ik het ok

Woei, Gryff van het jaar 2008!
flying_angel
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

flying_angel is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 6:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

T O N K S schreef:
Ik vind het goed dat het bestaat. Als mensen heel erg lijden door een ziekte die ongeneselijk is dan vindt ik dit een goede optie. Ook voor mensen die als kasplantjes leven en die niks meer kunnen is dit wel een optie. Natuurlijk keur ik zelfmoord niet goed, maar om medische redenen begrijp ik het nog wel.

Hier ben ik het mee eens.. Als zelfmoord zou ik het écht niet goedkeuren. Maar - zoals bij mijn oma, die kanker had - zou ik het wel goedkeuren. En in andere zware gevallen waar je niet van kunt genezen zou ik het ook nog wel goedkeuren..

XilonaX
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 90 Sikkels

XilonaX is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 7:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Helen schreef:
XilonaX schreef:

maar ik vind wel dat er een uitzondering mag worden gemaakt voor mensen die lichamelijk niet meer door het leven kunnen. bijvoorbeeld als je al je ledematen mist en gehandicapt bent, en weet ik veel wat voor ziekten... dan ben je dood soms beter af...

had laatst een programma gezien op Sally, had een man een of andere bacterie waardoor zijn ogen en neus verwijders moesten worden. je zag ook zo'n hele gat in zijn gezicht enzo... toen dacht ik wel van.. hmmz, was liever dood geweest....

Bedoel je daar niet gewoon een zelfmoord mee? want zo komt het op mij over. Ook daar ben ik niet echt tegen. Als echt alles je tegenzit, al jaren en je ziet het niet meer zitten dan ... sja ...
Ik ben het er wel mee eens dat er geen misbruik van gemaakt moet worden. Alleen als er geen hoop meer is op een vrij zelfstandig leven (dus in een coma waar je niet uit komt) dan vind ik het ok

ja maar wij zijn toch met zn allen op deze wereld gedropt? wij horen er toch voor elkaar te zijn? als het je niet meezit, er zijn zoveel instanties die mensen er weer bovenop helpen enzo... maak daar gebruik van zou ik zeggen.

maar zoals ik al zei, die man die toen bij Sally was geweest (ja, sorry, dat kijk ik zo af en toe Embarassed ) hij had gewoon geen gezicht meer enzo, kon geen (goed) contact meer hebben met mensen. (om eerlijk te zijn, ik zou ook verschikt achteruit springen als ik iemand zonder gezicht zou zien, niet lullig bedoeld ofzo..)

maar goed, er kunnen altijd nog wonderen gebeuren, niet dat je daavan moet uitgaan ofzo, maar ik denk dat ik iet zo gauw euthanasie zou plegen...

ohja, niet bedoeld om op je vingers te tikken, maar het euthanasie... Wink

Ketenvuur
kittycoco
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 47 Sikkels

kittycoco is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 8:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik werk in de zorg en heb twee maal met euthanasie te maken gehad. Dit waren beide relatieve jonge mensen met een vergevorderde en ongeneeslijke vorm van kanker. Voor deze mensen was elke dag dat zij leefden een lijdensweg door de de pijn die ze hadden en hun toekomstbeeld. Zij zouden steeds minder zelf kunnen en afhankelijk worden van hun geliefden en uiteindelijk overlijden.

Deze mensen wouden zelf besluiten hoelang zij nog moesten lijden en hebben dus euthenasie toegepast. Zij hebben nog bij volle verstand afscheid kunnen nemen van hun geliefde en hadden nog ergens de controle over ipv hun ziekte in deze gevallen ben ik voor euthanasie.

Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: �...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...�

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 10:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

XilonaX schreef:
Helen schreef:
XilonaX schreef:

ja maar wij zijn toch met zn allen op deze wereld gedropt? wij horen er toch voor elkaar te zijn? als het je niet meezit, er zijn zoveel instanties die mensen er weer bovenop helpen enzo... maak daar gebruik van zou ik zeggen.

Voor elkaar zijn?, Weetje hoeveel mensen er op de wereld lopen, die alleen maar aan hun zelf denken? Helaas te veel. Sommige mensen hebben iets meegemaakt, waar niemand aan mee kan helpen. En dat willen ze ook niet aan iemand kwijt, zelf niet aan haar/zijn ouders, en die willen weg van het leven. ( ja ik kom op zelfmoord neer ) En dan vind ik dat ze bij die personen het niet mogen doen. Ook al hebben ze het moeilijk. Want dat is gewoon iemand vermoorden naar zijn/haar zin.

Citaat:
Ik werk in de zorg en heb twee maal met euthanasie te maken gehad. Dit waren beide relatieve jonge mensen met een vergevorderde en ongeneeslijke vorm van kanker. Voor deze mensen was elke dag dat zij leefden een lijdensweg door de de pijn die ze hadden en hun toekomstbeeld. Zij zouden steeds minder zelf kunnen en afhankelijk worden van hun geliefden en uiteindelijk overlijden.

Deze mensen wouden zelf besluiten hoelang zij nog moesten lijden en hebben dus euthenasie toegepast. Zij hebben nog bij volle verstand afscheid kunnen nemen van hun geliefde en hadden nog ergens de controle over ipv hun ziekte in deze gevallen ben ik voor euthanasie.

Ja dit hebben wij ook in de familie gehad bij me oma. die had echt veel te veel pijn in haar benen, en kon haast niet meer zien. Ze had genoeg tijd om voor iedereen afscheid te nemen. Zo ver ik weet, waren ze ook blij voor me oma, dat ze nu geen pijn meer heeft, ook al deed het ons allemaal zwaar. Maar op dat moment was het gewoon veel beter voor me oma. Dus ja ik ben best wel blij dat het bestaat, vooral als ik het voor mijn ogen zelf hebt meegemaakt.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Misz_Hermione
Oude Forumnaam: misz_hermoine Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 80 Sikkels

Misz_Hermione is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 12:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vind het goed dat het er is.
Want als jij bijvoorbeeld erg ziek bent en heel erg pijn lijdt en niet beter kan worden, is het toch beter omm dood te zijn dan zo te lijden??

Tarantallegra
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 129 Sikkels

Tarantallegra is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 12:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Euthanasie vind ik in zichzelf een heel goed concept =)
De regelgeving erom heen is streng, en dat is erg goed.
Als iemand duidelijk zoveel pijn heeft dat 'ie eigenlijk al niet meer kan leven, dan vind ik dat het zijn/haar goed recht is er een einde aan te maken. Want euthanasie is echt niet iets waarbij je zomaar even kan zeggen "geen zin meer", er is dan echt wel wat aan de hand.

Goede zaak dus. Humaan.

"Heaven isn't a place. Heaven is perfection. Wouldn't you think? And we don't go there, as much as we express it. Does that sound true to you?"
Spinny
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 46 Sikkels

Spinny is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 13:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat is nu de vraag die mij en m'n familie heel erg bezighoudt. Mijn vader ligt namelijk heel slecht momenteel.

En door een bloeding in z'n buik is een hersenbeschadiging mogelijk. En aangezien mijn vader níet als een kasplantje en niet kwijlend in een rolstoel wil zitten, wil hij dat wij Euthanasie plegen.

Ik vind Euthanasie een goede mogelijkheid, aangezien sommige mensen al jaren in Coma liggen, bijvoorbeeld, en er niet meer uit kunnen komen. Of als mensen zo ziek zijn dat ze op sterven na dood moeten overleven etc.

Ik vind 't helemaal niet laf als je 't laat plegen, aangezien het anders is dan zelfmoord. En omdat de regels eromheen erg streng zijn, kun je ook niet zomaar even zeggen: 'Ja, ik wil Euthanasie.'

Persoonlijk zou ik ook voor Euthanasie kiezen als ik zo afhankelijk was van andere, apparaten en kilo's medicijnen.
Het lijkt me afschuwelijk om door andere te worden verschoont, gewassen en dergelijke. Ik hou er nu al niet van om afhankelijk te zijn, laat staan, als ik ziek, zwak en misselijk ben.

Laatst aangepast door Spinny op Ma Mei 22, 2006 13:36; in totaal 2 keer bewerkt
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 13:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

XilonaX schreef:
Helen schreef:

Ja, dat klopt wel maar er zijn situaties dat niemand je meer kan of wil helpen. Ik ken zo´n geval. Niet dat ze meteen aan euthanasie of zelfmoord denkt maar wat ze ook probeert niemand kan (of wil) haar helpen en als je al hulp geeft heeft het helemaal geen nut.
En zoals Cis al zei, we zijn met z´n allen wel een beetje egoistisch. "Als het met mij maar goed gaan dan kan het me allemaal niet zoveel meer schelen". Ik zeg niet dat jij dat ook bent maar over het algemaan denken we eerder aan onszelf dan aan een ander.

Je hebt het ook over instanties, en ik denk dat je daar een psychiater mee bedoelt. Een psychiater kost geld en als je dat niet hebt dan? De gemeente geeft je daar niks voor, je kan een uitkering krijgen van 500 euro per maand en daar moet je het maar mee doen en daar moet je dus alles van betalen. Je huur (±300,-) eten (±70,-p/m en dat is nog krap aan) telefoon ... en ga zo maar door. Je raakt steeds meer in de schult en je krijgt gewoon niks meer en als je dan ook nog eens ernstig ziek wordt kan ik me goed voorstellen dat je dan liever hebt dat je niet meer in leven gehouden wordt. Máár ... dat is ook weer een misbruik waar ik het niet mee eens ben. Ik kan het me voorstellen dat je niet meer wil maar ik keur het niet goed.

Woei, Gryff van het jaar 2008!
Tifa
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 81 Sikkels

Tifa is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 13:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm, ik twijfel. Dat zeg ik eerlijk. Ik ben het ook wel eens met Spinny en de rest die er vóór zijn, maar sommige dingen van de mensen die er tegen zijn, klopt ook weer.

Sommige mensen willen nu eenmaal niet als kasplantje leven. Vaak geven ze dat zelf aan dat je euthanasie moet plegen.

Narcissa schreef:
XilonaX schreef:
Helen schreef:
XilonaX schreef:

Voor elkaar zijn?, Weetje hoeveel mensen er op de wereld lopen, die alleen maar aan hun zelf denken? Helaas te veel. Sommige mensen hebben iets meegemaakt, waar niemand aan mee kan helpen. En dat willen ze ook niet aan iemand kwijt, zelf niet aan haar/zijn ouders, en die willen weg van het leven. ( ja ik kom op zelfmoord neer ) En dan vind ik dat ze bij die personen het niet mogen doen. Ook al hebben ze het moeilijk. Want dat is gewoon iemand vermoorden naar zijn/haar zin.

Ik ben het eens met Narcissa. Er lopen té veel egoïstische mensen op de wereld rond die alleen aan zichzelf denken. En als je niet meer kan knokken, zoals XilonaX 't zegt, denk je niet dat het dan beter is als je dood bent ? Zou jij zelf als een kasplantje in een rolstoel willen zitten en vragen of mensen je willen helpen met aankleden, enz ?
Ik niet, hoor. Als ik heel erg ziek zijn, en er niet meer tegen kan vechten, zou ik ook dood willen, hoor. Of in ieder geval, van de pijn verlost zijn en niet afhankelijk te moeten zijn van iemand. Dat wil ik sowieso niet, dus ook niet de laatste jaren van m'n leven.
Dus, ik ben vóór, realiseer ik me nu Smile

Final Fantasy; Advent Children...
"There's Nothing I Don't Care About...!"
Spinny
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 46 Sikkels

Spinny is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 13:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Persoonlijk vind ik zelf dat Euthanasie niet erg egoïstisch is, natuurlijk is het wel egoïstisch, want degene die 't pleegt, zijn er vanaf. En de rest zit er mee.

Maar ik kan me goed erin verplaatsen als mensen daarvoor kiezen, en ik heb vooral respect voor de mensen die ervoor kiezen om hun echtgenote/vriend/kind/ouders te laten sterven, en dan wel in de zin van, omdat 't gewoon níet verder kan. Ik vind 't knap dat mensen die beslissing maken, en ik wou dat wij dat misschien niet hoefde.

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

SarahLord is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 22, 2006 14:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het niet verkeerd, ik bedoel , als die regelgeving streng is...dan kan niet zomaar iemand dat 'aanvragen..' . en zoal s Helen al zei: als een kasplant verder leven, Kàn gewoon toch niet?? Stel dat je man/vrouw daar ligt, in een coma, volkomen verlamd, misschien zelfs hersendood...kan je het je dan over je hart verkrijgen om hem/haar er zo bij te laten liggen, zo lang als mogelijk is?? ik niet...als hij/zij dood is, is hij beter af...hij wordt toch nooit meer beter! en het is geen zelfmoord...het is toch in overleg met een arts?? Ikzelf vrees de Dood niet ofzo...maar ik ben wel band om vroeg dood te gaan! als ik 80 ofzo ben, en ik zou moeten sterven, zou ik er niet bang voor zijn...maar als ik 30 was, en ik had een ongeneeslijke ziekte waarbij iedere dag een dag door hel was, zou ik dat niet meer willen ookal is het leven een geschenk! want ja: dat is het ook, maar dan niet meer, in dat opzicht bv. als hersendood, ben je eigenlijk al dood..! je kan toch niks meer zelf, je hersens werken niet meer, je kan uit jezelf NIETS meer doen!! totaal NIETS! vertel me: wat heb je er dan nog aan om verder te lijden??

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp