Auteur |
Bericht |
Genner
Bohemian Writer
![Bohemian Writer Bohemian Writer](http://www.harrypotterforum.nl/images/ranks/rank5.gif)
![](http://i44.tinypic.com/161hphi.jpg)
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mrt 10, 2008 13:02 |
![Sla dit bericht op Sla dit bericht op](templates/fiblack/images/topic_move.gif) |
Avana schreef: | Ik weet niet of dit de juiste plek is om te posten maar dat merk ik dan wel ^^
Ik las dat JKR weer een interview heeft gegeven. Voor de krant "Edinburgh Student" praat ze over de seksualiteit van Perkamentus en homofobia.
Verder zegt ze ook nog wat over de boeken die ze evt nog wil schrijven en het feit dat sommige extreme christenen de HP-boeken als een "duivelse zaak" beschouwen.
De link voor het Engelstalige interview vind je hier |
Ik dit stukje even vertaald:
Nieuw interview met J.K. Rowling: bevestigt dat ze aan een “Schots boek” werkt, kijkt terug op Perkamentus, Homofobie, Fundamentalisme, Schrijfprojecten in de toekomst en meer.
J.K. Rowling heeft een nieuw interview gegeven aan de Edingburgh Student krant, waarin de auteur van Harry Potter haar gedachten over schrijfprojecten in de toekomst geeft, de reactie op het nieuws van Perkamentus’ geaardheid, religieuze fundamentalisten en veel meer. In dit lange interview bevestigt Jo dat ze inderdaad informatie aan het samenstellen is voor het “Schots boek”, of de encyclopedie met betrekking tot de wereld van Harry Potter aangezien ze zegt: “… ik werk er momenteel aan. Ik wil alleen niet werken met een deadline, maar ik ben het stuk voor stuk in elkaar aan het steken.” Het artikel verwijst naar het kinderboek waaraan Jo momenteel aan het werken is, maar dat nog niet af is, alsook naar een boek voor volwassenen dat “misschien het daglicht nooit zal zien”. Jo weigert in detail te gaan over deze boeken met de volgende woorden: “Het moment dat ik er iets over zeg, wordt mijn leven meteen ingewikkelder.”
Ze zegt wel dat ze “altijd een boek over een stand-up comedian wilde schrijven. Dat is wel niet waar ik momenteel aan het schrijven ben, dus als er iets uitkomt volgende week, is het niet van mij, ik doe het niet! Maar ik heb er al eeuwen iets mee.”
Maar in een gesprek waar heel wat aan bod komt, geeft Jo haar mening over dingen als omgaan met een depressie en het gebruik van Cognitieve Gedragstherapie (“ik raad het ten zeerste aan”), bekendheid en herkend worden door lezers (“mensen die naar me toe komen in Starbucks zijn altijd charmant, altijd”) en of ze al dan niet haar eigen boeken leest (“het enige waar ik op teruggekeerd ben en sinds de publicatie herlezen heb is het zevende boek, wat ook mijn favoriet is”). Jo Rowling praat ook uitgebreid over de twee onderwerpen die zoveel stof deden opwaaien en onderwerp waren van vele gesprekken tussen haar fans: de herhaalde pogingen van Laura Mallory om de boeken in Georgia te laten verbannen en de grote reactie op het nieuws uit oktober dat Jo Perkamentus altijd als een homo zag.
Betreffend de verbanning van de Harry Potterboeken zegt Jo:
“Ik kan omgaan met een slechte recensie. Niemand houdt van een slechte recensie maar een nuttige recensie is er één die je iets leert. Maar om eerlijk te zijn was het Christelijke Fundamentalist-gedoe slecht. Ik zou met plezier gaan zitten zijn om de debatteren met één van de criticasters die Harry Potter uit een moreel perspectief zagen. Op de één of andere manier hebben we argumenten uitgewisseld via de media. Ik heb geprobeerd om er rationeel over te zijn. Er is een vrouw in North Carolina of Alabama die geprobeerd heeft om de boeken te laten verbannen – ze is een moeder van vier kinderen en heeft de boeken nooit gelezen. En dan – ik lieg niet, ik spot niet eens, dit is de waarheid over wat ze zei – recentelijk werd ze gevraagd [waarom] en ze zei: “Wel, ik heb gebeden of ik ze al dan niet moest lezen, en God zei me van niet.” Rowling pauzeert om het gewicht van die verklaring te benadrukken, en haar gezichtsuitdrukking is er één van puur ongeloof.
“Zie je, dat is waar ik me absoluut los maak van mensen aan die kant van het hek, omdat het fundamentalisme is. Fundamentalisme is “ik zal mijn geest niet openstellen om naar jouw kant van het verhaal te kijken op enige mogelijke manier. Ik zal het niet lezen, er niet naar kijken, ik ben er te bang voor.” Dat is wat er zo gevaarlijk aan is, of het nu politiek extreem, religieus extreem is… Eigenlijk, als je fundamentalisten van alle grote religies samenzet in een ruimte, ze zouden hopen gemeenschappelijk hebben!” lacht ze luid voor ze weer bescheiden wordt. “Ze haten allemaal dezelfde dingen, het is zo ironisch.”
Betreffend Perkamentus, stelt Jo openhartig het volgende:
“Ik heb Perkamentus altijd als een homo gezien, maar op de één of andere manier is dat no big deal. Het boek ging niet over het feit dat Perkamentus homo is. Het was enkel zo dat ik vanaf het begin duidelijk wist dat hij een groot, verborgen geheim had, en dat hij flirtte met exact hetzelfde plan als wat Voldemort uiteindelijk doet, hij flirtte met het plan van raciale dominatie, dat hij de Dreuzels zou onderwerpen. Dus dat was Perkamentus’ grote geheim.
Waarom flirtte hij met dat idee?” vraagt ze. “Hij is een door en door goed man, wat zou ervoor zorgen dat hij zoiets zou doen? Ik dacht er niet eens op door op die manier, het leek gewoon op me af te komen, ik dacht ‘Ik weet waarom hij het gedaan heeft, hij werd verliefd’. En of hij ook fysiek uiting gaf aan deze dwaasheid of niet is niet het punt. Het punt is liefde. Het gaat niet over seks. Dus dat is wat ik wist over Perkamentus. En het is relevant op die manier dat hij verliefd werd en een dwaas werd door de liefde. Hij verloor zijn moreel kompas compleet toen hij verliefd werd en ik denk dat hij achteraf heel erg wantrouwig werd over zijn eigen oordelingsvermogen in die zaken en zo nogal aseksueel werd. Hij leidde een vrijgezellenleven, een boekenleven.”
Overduidelijk zijn er mensen die het niet op die manier zien. Hoe reageert ze op diegenen die het niet eens zijn met een homoseksueel personage in een kinderboek?
“En dan?” werpt ze meteen terug. “Het is een erg interessante vraag omdat ik denk dat homofobie meer een angst is voor het liefhebben van mensen dan voor het seksuele aspect. Er lijkt een aangeboren afkeer te zijn voor de liefde die erbij betrokken is, en dat vind ik absoluut buitengewoon. Er waren mensen die dachten, wel, waarom hebben we Perkamentus’ vrees voor het homo-zijn niet gezien?”
Rowling is duidelijk geamuseerd hierover en dat is goed ook. “Waar zou dat erin gekomen zijn? En daarnaast – en ik heb brieven die dit bevestigen – dat, als een homoseksuele man, hij nooit veilig geweest zou zijn om les te geven in een school.
Een sfeer van ongeloof hangt in de kamer alsof Rowling zelf deze verklaring niet kan geloven. Ze gaat verder: “Hij is een erg oude, single man. Je moet vragen: waarom is het zo interessant? Mensen moeten hun eigen houding onderzoeken. Het is een aspect van een personage. Is het het belangrijkste aan hem? Nee, het is Perkamentus in godsnaam. Er zijn 20 dingen die relevant zijn voor het verhaal vόόr zijn geaardheid.” Onderliggende gedachte: hij is geen homoseksueel personage, hij is gewoon een personage dat toevallig homosesueel is. Rowling is het er helemaal mee eens. |
![Profiel bekijken Profiel bekijken](templates/fiblack/images/lang_english/icon_profile.gif) ![Stuur privébericht Stuur privébericht](templates/fiblack/images/lang_english/icon_pm.gif) |
![](images/spacer.gif) |
Rhona
Lady of Snape Manor
![Lady of Snape Manor Lady of Snape Manor](http://www.harrypotterforum.nl/images/ranks/rank5.gif)
![](http://img519.imageshack.us/img519/2859/ththumbavatarschristmasbv3.jpg)
Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mrt 11, 2008 8:41 |
![Sla dit bericht op Sla dit bericht op](templates/fiblack/images/topic_move.gif) |
Heel mooi gezegd van rowling. Vooral dat laatste.
Citaat: | Onderliggende gedachte: hij is geen homoseksueel personage, hij is gewoon een personage dat toevallig homosesueel is. Rowling is het er helemaal mee eens. |
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
En het volgende was om je dood te lachen.....
Citaat: | r is een vrouw in North Carolina of Alabama die geprobeerd heeft om de boeken te laten verbannen – ze is een moeder van vier kinderen en heeft de boeken nooit gelezen. En dan – ik lieg niet, ik spot niet eens, dit is de waarheid over wat ze zei – recentelijk werd ze gevraagd [waarom] en ze zei: “Wel, ik heb gebeden of ik ze al dan niet moest lezen, en God zei me van niet.” |
En wij weten allemaal wie zij hier bedoeld |
_________________ Gryffindor my light in the darkness
HPF we will miss you. |
|
![Profiel bekijken Profiel bekijken](templates/fiblack/images/lang_english/icon_profile.gif) ![Stuur privébericht Stuur privébericht](templates/fiblack/images/lang_english/icon_pm.gif) |
![](images/spacer.gif) |
Lix
7e jaars
![7e jaars 7e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank2.gif)
![](http://i192.photobucket.com/albums/z212/Me__016/Harry%20Potter/dhava17.jpg)
Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mrt 12, 2008 21:06 |
Genner schreef: | Serius Sluipvoet schreef: | Ik ben misschien een beetje laat met mijn post (ben pas net lid ), maar ik laat toch ff mijn mening horen Ik vind het best leuk dat er een homo in de boeken voorkomt, alleen best wel jammer dat het perkamentus is. het had vele male leuker geweest als bijvoorbeeld Professor Snape homo was . Of HA HA... Voldemort of zo HA HA ... begrijp me niet verkeerd ik ben Bi, en ik heb niets tege homo's maar dat had een stuk leuker geweest omdat dubledore de wijze oude man is die iedereen vertrouwd. ik had het nooit achter hem gezocht |
Maar je had het wel achter Snape of Voldemort gezocht?
Ik vind het net goed dat het Dumbledore, een wijze oude man is die iedereen vertrouwd. Je kunt nagaan dat als het Snape of Voldemort was geweest, er ook heel wat reacties waren geweest dat homoseksualiteit niet slecht is enzo en dat Rowling dat niet in de hand moet werken door Voldemort of Snape gay te laten zijn. Nu was Snape wel goed, maar er zijn zat mensen die hem nog slecht vinden. En Voldemort hield van niemand, was daar niet toe in staat, hij kon geen liefde voelen voor vrouwen, maar ook niet voor mannen.
Is er eerlijk iemand die het verwacht had van Dumbledore, die echt al dacht 'Jep, die is gay' nog voor Rowling het gezegd had? Ik denk het niet. En dat is net zo goed, in het echte leven is het precies zo. |
Precies. Ik denk dat veel mensen vooral een vreemde kijk hebben op het feit dat Dumbledore gay is omdat het onder de ouderen homofilie nog niet zo gepromote wordt als onder de jongeren. Wat mij zo irriteert is, zoals Rowling ook al opmerkt, het feit dat homofilie meteen gelinkt wordt aan seks en zodoende aan pedofilie (oeh, hij was wel erg into Harry XD). Er onstaat meteen de angst dat die 'wijze, vertrouwde tovenaar' misschien wel een andere stok tevoorschijn haalt. Terwijl ik ook niet denk dat die oude buurvrouw zich vergrijpt aan de 8-jarige kinderen, die ze af en toe wat snoepgoed geeft, omdat ze hetero is.
Anyway, dat Dumbledore een sterke band met, en admiratie voor Grindelwald had was wel duidelijk. Dat hij echt verliefd op hem was had ik niet voorspeld, maar daarmee vallen de puzzelstukjes wel op z'n plaats. Vooral dat de liefde hem echt blind maakte voor waar hij precies mee bezig was en hoe hij weer (met moeite!) met beide benen op de grond kwam, wordt hiermee verduidelijkt. Ik vraag me nu alleen af of Dumbledore meer grote liefdes in zijn leven heeft gehad? Dit zou dan wel waarschijnlijk wel een 'gelijke' van Dumbledore moeten zijn, iemand die hij, volgens Jo, niet vaak tegenkwam. |
|
|
![](images/spacer.gif) |
ParvatiPatil
Dreuzel
![Dreuzel Dreuzel](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank0.gif)
Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Mrt 16, 2008 16:20 |
Ik vind het echt helemaal geweldig dat Perkie gay is. Ik had het niet gedacht, maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat ik heel dom ben xD. Ik dacht namelijk vroeger ook dat Perkie en Minerva een setje waren. Niet dat het er heel dik bovenop lag ofzo dat hij homo was, maar ik denk gewoon dat ik het wel had moeten vermoeden. Ik kijk nu echt heel anders tegen Perkamentus aan. Op een positieve manier, hoor. Ik heb echt niks tegen homoseksuele mensen. Maar was die Gellert Grindelwald dan trouwens ook homo? Of was Perkie's liefde niet wederzijds? |
_________________ 'Kijk... me... aan' fluisterde hij. De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingsloos. De hand die Harry had vastgehouden smakte op de grond en Sneep bewoog niet meer. |
|
![](images/spacer.gif) |
ginny weasle
Dreuzel
Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Mrt 30, 2008 19:40 |
woot woot ik vind het echt super, het geeft echt een andere kijk op het boek en toen ik de boeken nog een keer las lette ik extra op zinnen die erop zouden kunnen wijzen en je komt er ook nog wel wat tegen waar je normaal van zou denken ow gewoon een zin en nu heeejj hij zou wel eens homo kunnen zijn. |
|
|
![](images/spacer.gif) |
Milkymalfoy
2e jaars
![2e jaars 2e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank1.gif)
![](http://www.freewebs.com/urbanusfan/phoenix2[1].jpg)
Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 02, 2008 9:45 |
Ik vind het echt fantastisch ik schrok wel even toen ik er voor het eerst van hoorde maar hier op het HPF zouden ze er toch niet over liegen?? Ik vind het ook goed voor de acceptatie van homoseksuele mensen en om de cliché's uit de wereld te helpen. Want perkie is echt wel de laatste man van wie je zou verwachten dat ie homoseksueel is. Drie hoeraatjes voor JK Rowling!!! |
_________________ Or yet in wise old Ravenclaw
If you've a ready mind
Where those of wit and learning
Will always find their kind
Wit beyond measure,
is man's greatest treasure. |
|
![](images/spacer.gif) |
avadanick
4e jaars
![4e jaars 4e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank1.gif)
![](http://i261.photobucket.com/albums/ii47/MyHarryPotterArt/Ravenclawmonth/new-15.jpg)
Verdiend:
89 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 02, 2008 10:05 |
ginny weasle schreef: | woot woot ik vind het echt super, het geeft echt een andere kijk op het boek en toen ik de boeken nog een keer las lette ik extra op zinnen die erop zouden kunnen wijzen en je komt er ook nog wel wat tegen waar je normaal van zou denken ow gewoon een zin en nu heeejj hij zou wel eens homo kunnen zijn. |
Ik denk niet dat er echt homozinnen bestaan... Niet alle homo's zijn namelijk 'verwijft' zoals ze in Vlaanderen zeggen...Ik zie niet in wat je precies een homozin kunt noemen. Ik heb er eerlijk gezegt niets van gemerkt in de boeken... Perkie was gewoon een lieve oude man. Voor mij had hij iets Sinterklaasachtigs. Kun je mss een voorbeeld geven van een zogenaamde homozin? |
|
![](images/spacer.gif) |
Perijn
Marauder
![Marauder Marauder](http://www.harrypotterforum.nl/images/ranks/rank5.gif)
![](http://img.photobucket.com/albums/v44/zerah/Icons/wot/yellow.jpg)
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 02, 2008 21:31 |
avadanick schreef: | Ik zie niet in wat je precies een homozin kunt noemen. Ik heb er eerlijk gezegt niets van gemerkt in de boeken... Perkie was gewoon een lieve oude man. Voor mij had hij iets Sinterklaasachtigs. Kun je mss een voorbeeld geven van een zogenaamde homozin? |
Ik denk als je weet dan iemand homo is, dat je anders gewone zinnen zou noemen dan plots als "homozinnen" gaat zien, gewoon doordat je weet dat ze door een homo zijn gezegd. Dat is toch meer een tikje van de mensen zelf denk ik die alles anders gaan zien met nieuwe en andere informatie. |
_________________ 01-06-2003 ~ 31-12-2008
"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home." |
|
![](images/spacer.gif) |
NicoleD
Beginnend Tovenaar
![Beginnend Tovenaar Beginnend Tovenaar](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank3.gif)
![](http://i38.photobucket.com/albums/e112/Bluenic/OotP01.jpg)
Verdiend:
168 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 03, 2008 9:32 |
Homo's praten echt niet anders als andere mensen hoor, het zijn net zo goed mensen en zijn NIET anders, het is dus niet uit de boeken te halen, maar in het 7e valt het op z'n plaats met betrekking tot Grindelwald. ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
_________________ 'We kunnen hem nog redden -' Harry stribbelde uit alle macht tegen, maar Lupos liet niet los.
'Je kunt niets meer doen, Harry... niets... hij is weg.' |
|
![](images/spacer.gif) |
Anika_x
1e jaars
![1e jaars 1e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank0.gif)
![](http://i31.tinypic.com/35kivq0.jpg)
Verdiend:
31 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 09, 2008 20:16 |
Jaa ik had het idd al ergens anders gelezen, ik vind het eigenlijk wel grappig! Eerlijk gezegt heb ik nooit gemerkt dat hij homo was, hij komt in ieder geval niet homo achtig over. Hij kwam altijd over als een oude, wijze man. Maargoed, daardoor vind ik dat het wel een grappige draai heeft gekregen,
xx. |
_________________ "Of course it is happening inside your head, Harry,
but why on earth should that mean that it is not real?" |
|
![](images/spacer.gif) |
Jamble
Dreuzel
![](http://img364.imageshack.us/img364/3025/legoperkamentuswm9.jpg)
Verdiend:
55 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 16, 2008 16:12 |
Niet verwacht, maar het is toch wel interessant.
En ik zou het trouwens niet leuk vinden als Luna lesbisch was.
Ik weet het niet, maar mijn gevoel zegt gewoon dat het niet bij haar past.
ParvatiPatil schreef: | Ik vind het echt helemaal geweldig dat Perkie gay is. Ik had het niet gedacht, maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat ik heel dom ben xD. Ik dacht namelijk vroeger ook dat Perkie en Minerva een setje waren. Niet dat het er heel dik bovenop lag ofzo dat hij homo was, maar ik denk gewoon dat ik het wel had moeten vermoeden. Ik kijk nu echt heel anders tegen Perkamentus aan. Op een positieve manier, hoor. Ik heb echt niks tegen homoseksuele mensen. Maar was die Gellert Grindelwald dan trouwens ook homo? Of was Perkie's liefde niet wederzijds? |
Net voordat ik het berichtje hierboven postte zag ik dit bericht.
Ik denk niet dat Gellert Grindelwald homoseksueel was, maar dat hij Perkamentus gewoon wou 'gebruiken' in zijn zoektocht. Albus Perkamentus is immers een getalenteerd man en die Grindelwald leek me niet al te snugger, dus daar zou hij best wel iets aan kunnen hebben.
Shirley: Niet dubbelposten! Je kunt ook editten voortaan, ik heb nu je berichten even samen in 1 post gezet. |
_________________ En uit die opening klom Marcel Lubbermans. Hij schreeuwde het uit van blijdschap terwijl hij van de schoorsteenmantel sprong en riep: 'Ik wist wel dat je zou komen!
Ik wist het, Harry!' |
|
![](images/spacer.gif) |
Manontjuh
1e jaars
![1e jaars 1e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank0.gif)
Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 21, 2008 15:58 |
Het maakt mij eigenlijk geen donder uit dat Dumbledore gay is. Ik bedoel, die man heeft toch ook gevoelens? Zolang ie maar gelukkig was! Ikzelf ben Christen en dus niet alle Christenen zijn tegen homoseksualiteit. Natuurlijk heb je ook antiHP mensen, maar dat moeten hun lekker zelf weten. Ze weten niet wat ze missen! Ik vind het opzich ook wel cool dat ie gay is. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Dumbledore kwam op mij altijd over als een lieve, wijze (stok) oude man. |
|
|
![](images/spacer.gif) |
Avada Kedavra
Dreuzel
![](http://i123.photobucket.com/albums/o296/jantonio_bucket/Mansell04.jpg)
Verdiend:
33 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Aug 09, 2008 20:21 |
Dit laat ook wel zien hoeveel Jo om haar personages 'geeft'... Bijvoorbeeld dat ze voor iedereen nog een stamboom heeft gemaakt, dat Perkamentus homo blijkt te zijn, en al die details die in de boeken niet naar voren komen. Vier hoeraatjes voor zo'n schrijfster! |
![](images/spacer.gif) |
Neleke
5e jaars
![5e jaars 5e jaars](http://www.harrypotterforum.nl/hpf/images/ranks/rank2.gif)
Verdiend:
74 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Aug 24, 2008 23:07 |
Helen schreef: | Het maakt mij dus echt geen donder uit wat zijn geaardheid is.
Het maakt voor mij het lezen niet leuker of minder leuk en ik vind het personage er niet opeens veel leuker door.
Voor mij is het gewoon "Dumbledore gay? .. ok. Whatever"
Al had ik het al wel verwacht trouwens. |
Idd ik heb dat ook. Ik had het in de krant gelezen, maar eerlijk gezegd als ik de boeken las, dacht ik niet bij stukken van Perkamentus: oh jaa hij is homo... kan me eig niet veel schelen... het is gewoon Perkamentus. |
_________________ Pippin: "I didn't think it would end this way"
Gandalf: "End? No, the journey doesn't end here..." |
|
![](images/spacer.gif) |
GuitarLover
Dreuzel
Verdiend:
28 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 05, 2008 11:49 |
Citaat: | Dit laat ook wel zien hoeveel Jo om haar personages 'geeft'... Bijvoorbeeld dat ze voor iedereen nog een stamboom heeft gemaakt, dat Perkamentus homo blijkt te zijn, en al die details die in de boeken niet naar voren komen. Vier hoeraatjes voor zo'n schrijfster! |
Hier ben ik het mee eens! Maar ik vind het wel jammer dat dat niet uit het boek zelf te halen is. |
|
|
![](images/spacer.gif) |
|
|