Auteur |
Bericht |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 13:32 |
|
missme98 schreef: | riccmaster schreef: | ik weet het niet,maar ik heb nee gestemd omdat ik niet wil dat anderen met mijn organen wandelen als ik dood ben,dat is vreselijk!.maar als ik bv sterf aan ouderdom dan heb je toch niets meer aan mijn organen.ik zal zien of ik donor wil worden of niet maar voorlopig neen. |
Ik respecteer je keuze volledig, maar k moet hier toch even op reageren. Alleen omdat jij het idee raar vind dat anderen met jou organen rondlopen als je toch dood bent verhindert een ander ervan om door te leven. Dat vind ik altijd een vreselijk argument. Als je dood bent heb je niks aan je organen en je kan ook niet meer dneken. |
Ja maar nu je leeft kan je er wel aan denken. En in principe snap ik dat argument wel. Ik heb namelijk hetzelfde. Het is NU voor MIJ een raar idee als ik naga dat als ik dood ben dat iemand in mij gaat snijden en dat een paar uur later iemand met mijn hart/nier of weet ik veel loopt. Ik moet er nu ook niet aan denken. Ik heb er nooit serieus over nagedacht maar voor mij is het tot nu toe ook nog een Nee. Laat mij dan maar lekker dood gaan en mij dan maar mooi met rust laat. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
riccmaster
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
24 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 13:35 |
|
of misschien is het gewoon dat je lichaam gewoon volledig houdt zodat je gewoon begraven wordt in de grond want zo wou ik dat altijd gewild.als ik gecrimeerd wordt dan geef ik mijn organen weg voor donar want als je ze verbrand dan is het zonde van die gezone organen
EDIT:het is mijn derde post al ik zal maar even stoppen |
_________________ weg met de regelsµ |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 13:49 |
|
riccmaster schreef: | of misschien is het gewoon dat je lichaam gewoon volledig houdt zodat je gewoon begraven wordt in de grond want zo wou ik dat altijd gewild.als ik gecrimeerd wordt dan geef ik mijn organen weg voor donar want als je ze verbrand dan is het zonde van die gezone organen
EDIT:het is mijn derde post al ik zal maar even stoppen |
Dus als je gecremeerd wordt wil je de organen wel weggeven en anders niet? Als je begraven wordt vergaan je organen ook, is dat dan ook niet zonde?
@Witch_Eva: Ben je dan ook bang dat je vergaat nadat je dood gaat? Want dat zal uiteindelijk toch wel gebeuren, of je moet jezelf gaan conserveren. Heb je het donorformulier wel ingevuld, of denk je er helemaal niet over na? Want ik begrijp uit je post, dat je er wel over heb nagedacht, maar dat eigenlijk niet wilt. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 14:04 |
|
@ A. Perkamentus nee ik ben niet bang dat ik verga. Ik vind het gewoon een luguber idee dat als ik dood ben dat er iemand in mij gaat snijden. Ik heb altijd zo iets dat je de doden maar beter met rust kan laten. En nee ik heb nog nooit een donorformulier gekregen of aangevraagt. Ik ben ook maar 18 en ik denk dat mijn mening hierover wel zal veranderen. Ik vind mezelf nu gewoon "te jong" om hier over na te denken. Ik vind mezelf namelijk gewoon nog heel jong, en ik denk nog helemaal niet na over de dood ofzo. Ik heb er dus ook niet over nagedacht wat ik precies wil. Als je het mij alleen nu zult vragen dan zal ik het niet doen. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Henk88
3e jaars
Verdiend:
53 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 17:22 |
|
Zelf heb ik het er toch ook niet zo voor om donor te zijn. Enerzijds denk ik dan, je kan er mensen mee helpen, en anderzijds wel ik ook wel "ongeschonden" begraven worden. Maar misschien heb ik er wel geen probleem mee als ik een auto-ongeluk heb gehad ofzo en doodga en sowieso al redelijk toegetakeld ben... Ik zou het zeker doen om iemand van mijn familie te redden maar dan vind ik mezelf direct alweer zo egoïstisch...
Ik denk wel dat in België normaal iedereen verplicht is om bij zijn dood organen af te staan. Maar in de praktijk blijkt dat de dokter het altijd komt vragen. Dat is dan ook enkel in de gevallen dat je in een ziekenhuis ligt en ze eigenlijk weten wanneer je gaat sterven... Dus als je het zo bekijkt bij je dood zijn er echt maar weinig situaties wanneer de dokters nog op tijd je organen kunnen verwijderen. De meesten sterven volgens mij nog altijd vredig thuis... |
_________________ "MENEER, Potter!"
"U hoeft me geen meneer te noemen hoor, professor!" |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 17:30 |
|
Henk88 schreef: | Zelf heb ik het er toch ook niet zo voor om donor te zijn. Enerzijds denk ik dan, je kan er mensen mee helpen, en anderzijds wel ik ook wel "ongeschonden" begraven worden. Maar misschien heb ik er wel geen probleem mee als ik een auto-ongeluk heb gehad ofzo en doodga en sowieso al redelijk toegetakeld ben... Ik zou het zeker doen om iemand van mijn familie te redden maar dan vind ik mezelf direct alweer zo egoïstisch...
Ik denk wel dat in België normaal iedereen verplicht is om bij zijn dood organen af te staan. Maar in de praktijk blijkt dat de dokter het altijd komt vragen. Dat is dan ook enkel in de gevallen dat je in een ziekenhuis ligt en ze eigenlijk weten wanneer je gaat sterven... Dus als je het zo bekijkt bij je dood zijn er echt maar weinig situaties wanneer de dokters nog op tijd je organen kunnen verwijderen. De meesten sterven volgens mij nog altijd vredig thuis... |
Je organen worden toch sowieso alleen gebruikt wanneer je in het ziekenhuis ligt? Tenminste, volgens mij wordt dat in Nederland wel zo gedaan. Volgens mij worden er geen organen gebruikt bij een auto-ongeluk. Want je moet eerst hersendood worden verklaart, daarna kunnen je organen pas worden gebruikt. Als je buiten het ziekenhuis overlijd is het dan te laat. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Henk88
3e jaars
Verdiend:
53 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 17:39 |
|
Hmmm ik denk toch dat ze in België bij auto-ongelukken ook organen proberen "redden" om te doneren. Misschien gebeurt dit niet veel, maar toch. Het is in ieder geval een "ideale situatie", want veel van die slachtoffers van auto-ongelukken zijn jong (hard rijden enzo...) en hebben dus nog goed fuctionerende organen! Ik zei het al, ik denk dat in België iedereen verplicht is bij zijn dood organen af te staan maar dat het in de praktijk zeer mild wordt toegepast. Je kunt je tijdens je leven trouwens van die verplichte lijst laten schrappen, vele mensen weten dit niet dus velen blijven beschikbaar voor donor-organen. Maar stel, je hebt een ongeval en je bent zwaar gewond maar nog niet dood, de hulpdiensten komen aan, ze proberen je te helpen maar je overlijdt. Dan kunnen ze die organen nog gebruiken hé!! Ze gaan je lichaam natuurlijk niet op straat opensnijden maar ze brengen je naar het ziekenhuis. Een orgaan wordt dan in ijs gelegd en blijft dan nog "goed" voor een beperkte tijd buiten het lichaam. Anders zouden transplantaties onmogelijk zijn. Zodus, het lijkt me mogelijk. |
_________________ "MENEER, Potter!"
"U hoeft me geen meneer te noemen hoor, professor!" |
|
|
|
missme98
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 17:55 |
|
Misschien hebben ze in Belgie hetzelfde systeem als in Duitsland.
Daar ben je donor, en moet je een formulier invullen als je niet wilt. En de meeste mensen kijken niet naar de formulieren of gooien ze weg, dan zijn ze toch donor. Want het tekort aan donoren heeft ook met gemakzucht te maken. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 19:37 |
|
Henk88 schreef: | Hmmm ik denk toch dat ze in België bij auto-ongelukken ook organen proberen "redden" om te doneren. Misschien gebeurt dit niet veel, maar toch. Het is in ieder geval een "ideale situatie", want veel van die slachtoffers van auto-ongelukken zijn jong (hard rijden enzo...) en hebben dus nog goed fuctionerende organen! Ik zei het al, ik denk dat in België iedereen verplicht is bij zijn dood organen af te staan maar dat het in de praktijk zeer mild wordt toegepast. Je kunt je tijdens je leven trouwens van die verplichte lijst laten schrappen, vele mensen weten dit niet dus velen blijven beschikbaar voor donor-organen. Maar stel, je hebt een ongeval en je bent zwaar gewond maar nog niet dood, de hulpdiensten komen aan, ze proberen je te helpen maar je overlijdt. Dan kunnen ze die organen nog gebruiken hé!! Ze gaan je lichaam natuurlijk niet op straat opensnijden maar ze brengen je naar het ziekenhuis. Een orgaan wordt dan in ijs gelegd en blijft dan nog "goed" voor een beperkte tijd buiten het lichaam. Anders zouden transplantaties onmogelijk zijn. Zodus, het lijkt me mogelijk. |
Als je na je auto-ongeluk in het ziekenhuis ligt is het wel mogelijk lijkt mij. Maar iemand die al dood is kun je denk ik niet meer voor organen doneren. Want dat moet je volgens mij binnen een half uur/uur doen nadat je 'hersendood' bent, anders kun je ze niet meer 'verplaatsen' naar het andere lichaam. Je moet er wel heel snel bij zijn dus. |
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Miss_Slytherin
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
230 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Aug 28, 2007 23:15 |
|
Ik wil denk ik wel donor worden...
Als ik dood ben heb ik toch niks meer aan die organen en je kan er wel andere mensen mee helpen enzo. Maar aan de andere kant... |
|
|
|
|
Josse
Heksenleider 2e klas
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Apr 10, 2008 23:53 |
|
Josse schreef: | Ja, dat was een strakke actie. Ik ben nog geen donor (17) maar ik wil het zeker worden. Wat nou heel de grond in, wat heb je daar aan. |
Ondertussen ben ik achttien, en ik heb me net opgegeven als volleldige donor. Waarom? Nou, waarom niet? Ik ken genoeg mensen die enorm hard een donor nodig hebben, als ik iets voor die mensen kan doen is het zelf donor worden.
Ik wist al een hele tijd zeker dat ik donor wil worden, mijn ouders zijn ook allebei donor en zodra mijn zusje het vast kan leggen, zegt ze dat ze zich ook als donor laat registreren.
Ik ben te vaak in aanraking gekomen met mensen die hard een donor nodig hadden en die niet kregen, om nog gewoon te kunnen weigeren donor te zijn. Zo simpel is het voor mij. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
|
|
Patricia
The Ultimate HPFreak
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 9:40 |
|
Ik ben (nogsteeds) een donor.
In mijn vorige post staat dat ik misschien ook een levende donor voor mijn vader zou worden, maar dit gaat niet door. De dokters vonden mij te jong om een levende donor te zijn. Daarbij komt dat mijn vader geen nier van mij wilt hebben, ze weten namelijk ook niet of de ziekte erfelijk is. En als hij wel erfelijk is, dan ben ik mooi de sjaak met maar 1 nier. Daarbij komt dat ik dan ook niet zwanger mag raken, aangezien je met je zwangerschap veel gebruik maakt van je nieren.
Maargoed, mijn vader krijgt in september een nier van een vriend van hem, dus ik ben erg blij dat het niet uitmaakt dat ik de mijne niet kan en mag geven.
Maar zelf ben ik ook donor omdat ik het anders hypocriet van mezelf vind. Mijn vader krijgt een nieuwe nier, en ik zou dan géén donor zijn. Iets klopt dan niet in dat plaatje.. |
|
Helen
Minister van Toverkunst
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 9:49 |
|
Chris. schreef: | Als je na je auto-ongeluk in het ziekenhuis ligt is het wel mogelijk lijkt mij. Maar iemand die al dood is kun je denk ik niet meer voor organen doneren. Want dat moet je volgens mij binnen een half uur/uur doen nadat je 'hersendood' bent, anders kun je ze niet meer 'verplaatsen' naar het andere lichaam. Je moet er wel heel snel bij zijn dus. |
Ik weet niet precies hoe het gaat maar als iemand overleden is, moeten de dokters toch altijd eerste even vragen/kijken of dat persoon wel of geen donor is. Daar gaat ook tijd in zitten. alleen al om te vragen. En was er geen optie van "ik laat mijn nabestaande beslissen"?
Overal zit tijd in. |
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 10:03 |
|
Helen schreef: | Chris. schreef: | Als je na je auto-ongeluk in het ziekenhuis ligt is het wel mogelijk lijkt mij. Maar iemand die al dood is kun je denk ik niet meer voor organen doneren. Want dat moet je volgens mij binnen een half uur/uur doen nadat je 'hersendood' bent, anders kun je ze niet meer 'verplaatsen' naar het andere lichaam. Je moet er wel heel snel bij zijn dus. |
Ik weet niet precies hoe het gaat maar als iemand overleden is, moeten de dokters toch altijd eerste even vragen/kijken of dat persoon wel of geen donor is. Daar gaat ook tijd in zitten. alleen al om te vragen. En was er geen optie van "ik laat mijn nabestaande beslissen"?
Overal zit tijd in. |
Klopt, maar als je iemand dood vind bij een ongeluk is al tijd verstreken en als je daarna nog naar het ziekenhuis moet en moet uitzoeken of de overledene een donor is ben je gewoon te laat. Er worden daarom volgens mij sowieso alleen mensen die in ziekenhuizen overlijden behandeld als donor.
Die optie dat je je nabestaanden laat beslissen is er inderdaad. Dit kost denk ik veel potentiele donoren omdat nabestaanden vaak niet zeker weten of de dode donor wilde worden. Daarom kiezen ze vaak er voor om hem/haar geen donor te laten zijn. |
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Helen
Minister van Toverkunst
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 10:10 |
|
Chris. schreef: | Helen schreef: | Chris. schreef: | Als je na je auto-ongeluk in het ziekenhuis ligt is het wel mogelijk lijkt mij. Maar iemand die al dood is kun je denk ik niet meer voor organen doneren. Want dat moet je volgens mij binnen een half uur/uur doen nadat je 'hersendood' bent, anders kun je ze niet meer 'verplaatsen' naar het andere lichaam. Je moet er wel heel snel bij zijn dus. |
Overal zit tijd in. |
Klopt, maar als je iemand dood vind bij een ongeluk is al tijd verstreken en als je daarna nog naar het ziekenhuis moet en moet uitzoeken of de overledene een donor is ben je gewoon te laat. Er worden daarom volgens mij sowieso alleen mensen die in ziekenhuizen overlijden behandeld als donor.
Die optie dat je je nabestaanden laat beslissen is er inderdaad. Dit kost denk ik veel potentiele donoren omdat nabestaanden vaak niet zeker weten of de dode donor wilde worden. Daarom kiezen ze vaak er voor om hem/haar geen donor te laten zijn. |
Ow, zo bedoelde je het. Een auto ongeluk en sterven in het zieken of een auto ongeluk en meteen overleden.
Ik dacht dat je 2 verschillende dingen bedoelde.
Of een auto ongeluk Of steven in het zieken huis (door iets anders)
Maar zoals jij bedoelt kan er denk ik idd niks gebruikt worden .. of het moet de huid zijn ... als dat kan. |
|
|