Auteur |
Bericht |
Potterfreaky
Harry's secret lover
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 10:16 |
|
Het kan wel als je een ongeluk krijgt. Een kennis van me is cardioloog en die legde het laatst uit. Het gaat erom of iemand bloedsomloop nog in orde is. Dus als ze je hart weer aan het werk krijgen en niet te lang heeft stilgestaan (of mss gewoon nog klopt, alleen de rest is stuk)
Dus als je klinisch dood bent. Zolang dat allemaal nog werkt of werkende wordt gehouden kan je als donor gechikt zijn.
Ik ben zelf al vanaf mijn achttiende donor. Ik vind dat ik toch niets meer aan mijn organen heb als ik dood ben, dus ze mogen als dat kan alles gebruiken.
Helaas zullen ze aan mijn longen niet veel hebben, ivm mijn astma. |
_________________ I'll never forget...
*HPF forever* |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 10:26 |
|
Dat bedoelde ik ook met door: hersendood. Het gaat er om dat er nog zuurstof bij de organen komt dacht ik. Als je nog niet hersendood bent wordt je toch wss naar het ziekenhuis gebracht.
Maar om weefsel of huid te doneren is het niet belangrijk of je in het ziekenhuis overlijd. Want daarbij is de zuurstof volgens mij niet belangrijk. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Tyrael
7e jaars
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Apr 11, 2008 11:50 |
|
Ik heb laatst ook een donorformulier thuis toegestuurd gekregen. Ik moet hem nog wel invullen, maar ze mogen zoiezo alles uit me halen als ik er niet meer ben. Je hebt er dan toch niks meer aan en je kunt er een paar mensen ontzettend blij mee maken, dus waarom niet . Bang dat dokters onvoorzichtiger met je leven omgaan ben ik niet. Tegenwoordig moeten chirurgen overal rapporten voor schrijven en ze moeten overal verantwoording over afleggen. |
_________________ "Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Apr 22, 2008 20:14 |
|
Nou ik heb dan ook een tijd geleden een brief thuis gehad of ik donor wil worden. Ik ben namelijk al een tijdje 18 en mag nu dus ook gaan beslissen of ik het wel of niet wil doen. Ik heb de brief nog niet echt doorgekeken. Gewoon omdat ik echt nog geen flauw idee heb wat ik moet doen. Ik kreeg laatst een herinnering dat ik de brief nog terug moest sturen. Ik vind eigenlijk dat ik nog veel te jong ben om hier over te beslissen. Ik denk nog eigenlijk helemaal niet over zulke dingen na. En ik wil er eerlijk gezegt ook helemaal niet aan denken. Mijn ouders die zijn zelf geen donor, en verwachten denk ik ook min of meer van mij dat ik het niet word. Maar ja ik wacht nog wel even. Ik beslis later wel wat ik nou precies wil. Ik vind dit namelijk best nog wel een belangrijke beslissing om te nemen. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
amytjuuuh
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Apr 23, 2008 17:06 |
|
Ik ben zelf nog geen achttien, maar ik weet wel dat ik donor wordt.
Ik vind persoonlijk dat je andere mensen ook een leven moet gunnen en wie weet kan jouw orgaan wel naar iemand die dodelijk ziek is en niet meer beter kan worden zonder nieuw orgaan. Ik vind wel aan de andere kant dat ze bepaalde dingen moeten laten zitten en dan bedoel ik eigenlijk alleen mijn ogen. Dat vind ik té persoonlijk om te doneren xD. |
|
RemusWeerwolf
3e jaars
Verdiend:
106 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Aug 24, 2008 21:12 |
|
Nee, ik word geen donor.
Ik vind het wel heel goed dat er zoiets is en dat veel mensen ook donor willen zijn. Maar ik zou het zelf niet doen.
Ik wil niet dat er als ik overleden ben, in me gesneden wordt. Ik wil dan voor eens en altijd met rust en vrede hebben, zonder operaties en mensen die in mijn lijf gaan snijden. En ik wil begraven worden in mijn normale gedaante (zonder dat er dus in me gesneden is)...
Het klink misschien heel egoistisch (en misschien wel laf), maar zo zie ik het gewoon....
Ik weet dat er veel levens gered worden door orgaandonors, maar toch zou ik het zelf niet doen. |
_________________ If you want to know what a man is like, take a good look at how he treats his inferiors, not his equals
Dumbledore's man through and through
Eigenwijsheid is geen wijsheid |
|
|
|
Josse
Heksenleider 2e klas
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Aug 31, 2008 14:22 |
|
Ik wil eigenlijk eventjes iets zeggen over iets wat ik al een paar keer voorbij heb zien komen. Namelijk, dat dokters minder zorgvuldig met je leven om zouden (kunnen) gaan als je orgaandonor bent.
Los van dat al meerdere mensen genoemd hebben dat dokters tegenwoordig overal verslag van moeten doen, vind ik één ding nog veel belangrijker.
Eén heel simpel ding. Vertrouwen. Ik vertrouw er op dat als een arts mijn leven in zijn handen heeft, dat hij alles zal doen om dat te redden.
Ik ga daar simpelweg vanuit, niet omdat ik niet beter weet maar omdat ik mensen zo wil kúnnen vertrouwen. Ik vertrouw er dus ook gewoon op dat mijn keuze om donor te zijn, geen invloed heeft op de behandeling die ik krijg in het ziekenhuis.
Dat is niet naïef, dat is een bewuste keuze die ik maak om het leven iets minder gecompliceerd te maken dan het al is. |
The show must go on my moonlight ♥
MiYuvi ♥ |
|
|
|
Potterfreaky
Harry's secret lover
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Okt 17, 2008 22:13 |
|
Ik ben het volledig eens met Josse! Ik kan me gewoon niet voorstellen (had ik ook niet gedaan voor ik het hier mensen zag schrijven!) dat artsen eerst even in mijn dossier/portefeuille zouden gaan zoeken of ik al dan niet donor ben! Dat is idd een kwestie van vertrouwen. Als je daar al niet meer op kan vertrouwen, waar dan wel op...
wat betreft de reden om geen donor te worden dat je "in zijn geheel" begraven wilt worden; ik respecteer ieders mening maar ik vind dat echt complete onzin, je bent er niet meer en daar weet je dus ook niks meer van.
Ik persoonlijk vind het juist een geweldig idee dat er iemands leven gered zou kunnen worden dankzij mij, dan leeft er nog iets van me voort!
( heb ik toch nog iets heldhaftigs gedaan in mijn 'leven' ) |
_________________ I'll never forget...
*HPF forever* |
|
|
|
Genner
Bohemian Writer
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Okt 18, 2008 10:38 |
|
Citaat: | In België is bij wet iedereen die geen uitdrukkelijk verzet heeft aangetekend een potentiële orgaandonor. Toch is het beter je ook uitdrukkelijk als donor te laten registreren. Maar wat staat er precies in de wet?
Het wegnemen en transplanteren van organen wordt in ons land geregeld door de wet van 13 juni 1986 (Belgisch Staatsblad 14/2/1987).
Iedere Belg is potentieel donor
Iedere overleden Belg die zijn woonplaats heeft in België en iedere overledene die meer dan 6 maanden in het vreemdelingenregister is ingeschreven en die bij leven geen expliciet verzet heeft aangetekend, is een kandidaat voor donatie van organen.
Het overlijden van de donor moet worden vastgesteld door 3 andere artsen dan deze die de receptor behandelen, de wegneming of de transplantatie zullen verrichten.
Verzet aantekenen
Verzet kan worden aangetekend door een formulier in te vullen bij de gemeente die dit in een register opneemt dat bij elke potentiële orgaandonatie moet worden geraadpleegd.
Uitdrukkelijk registreren als donor
Hetzelfde geldt wanneer men zich uitdrukkelijk als donor wil laten registreren. Op de website van Beldonor kunt u een formulier downloaden om u als donor te registreren. Het volstaat om dit formulier in te vullen en af te geven aan de dienst bevolking van uw gemeente. De gemeente stuurt het formulier door naar het Nationaal Register. Maar omdat uw familie bij uw overlijden op de hoogte zou zijn van uw uitdrukkelijke wens om indien mogelijk als orgaandonor te fungeren, doet u er goed aan hierover ook met uw naaste familie te praten.
Een bijkomend advies is om bij uw idetiteitskaart een kaartje te steken met de tekst waarop uw naam en handtekening staat en uw uitdrukkelijke wens om in geval van overlijden uw organen te schenken.
Wanneer mogen geen organen weggenomen worden?
De geneesheer mag niet tot wegneming overgaan:
- wanneer op de voorgeschreven wijze verzet is uitgedrukt
- wanneer door de donor op een andere wijze verzet is uitgedrukt en voor zover de geneesheer daarvan kennis is gegeven
- wanneer hem verzet is meegedeeld door een nabestaande (eerste graad en de samenlevende echtgeno(o)t(e)) Zij kunnen dus spontaan verzet aantekenen.
Nooit tegen betaling
Afstand van organen of weefsels mag niet met winstoogmerk geschieden. De donor noch zijn nabestaanden kunnen enig recht doen gelden tegenover de receptor.
Met respect
Het wegnemen van de organen en het sluiten van het lichaam moet gebeuren met respect voor het lichaam van de overledene en bezorgdheid voor de gevoelens van de familie. Het opbaren moet zo snel mogelijk gebeuren zodat de familie zo spoedig mogelijk de afgestorvene kan groeten.
Steeds anoniem
De identiteit van de donor en de receptor mag niet worden meegedeeld. Een receptor kan wel bijvoorbeeld een dankbrief schrijven aan de familie van de donor. Uit deze brief mag echter op geen enkele wijze zijn identiteit blijken. De brief wordt anoniem, via de transplantatiecentra doorgespeeld aan de familie van de donor. |
Als ik dood ben, mogen ze van mij alle organen gebruiken die ze kunnen. Dat je ongeschonden/compleet begraven wilt worden vind ik echt onzin. Als je dood bent ben je niks meer met die organen, maar je kan wel iemand anders redden. Dus waarom niet? Jij wéét niet eens meer dat er in je gesneden wordt. Die reden snap ik echt niet en is voor mij egoïstisch. |
|
|
|