Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Perkamentus is een Sisseltong Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: was Perkementus een Sisseltong?

jazeker.
28%
 28%  [ 70 ]
nee.
71%
 71%  [ 179 ]
Totaal aantal stemmen : 249

Auteur Bericht
Furp
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 71 Sikkels

Furp is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Aug 02, 2008 16:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rhona schreef:
ja de vraag is alleen, kon hij het ook spreken. spreken en begrijpen zijn soms twee verschillende dingen

Klopt, echter word er ook gerefereerd naar Mermish en dat kon hij dan weer wel spreken. dat weten we zeker,

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 74 Sikkels

Neleke is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Aug 26, 2008 10:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat Perkamentus Sisselspraak spreekt. Ik bedoel, ok in het deel van boek 6 in de hersenpan wordt er Sisselspraak gebruikt, maar niet de hele tijd. De tovenaar die ze volgen spreekt toch ook geen Sisselspraak? Dan spreken ze Engels en dan verstaat Perkamentus het wel.

juniper
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 21 Sikkels

juniper is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 7:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Goeie vraag. Ik had daar nooit over nagedacht eigenlijk. Hmm, ik denk dat het best zou kunnen dat Perkamentus een Sisseltong was. Maar, ik weet het eigenlijk helemaal niet. Hopelijk kom ik erachter. Dan zou ik het ook zeker zeggen! Maar zover ik nu weet, zou ik het echt n�et weten!

Liefs,
juniper

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 32 Sikkels
Woonplaats: in de magisch vergrote bezemkast die van Harry is geweest

horse2freakje is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Okt 11, 2008 19:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik denk dat Perkamentus veel talen kan, maar dat Sisseltong niet voor hem is weggelegd.
Hoe hij dan dat gesprek in de hersenpan kon verstaan? Mijn theorie is dat Perkamentus zo'n soort vertaal spreuk heeft gebruikt. Wij hebben apparaatjes waarmee we een andere taal in onze taal kunnen omzetten. Misschien hebben zij daar wel een spreuk voor. Dat vind ik in ieder geval een goede verklaring.

Ik denk zeker niet dat Perkamentus van Zalazar Zwadderich afstamt!

owl
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 33 Sikkels

owl is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Okt 27, 2008 17:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat Perkamentus sisseltong spreekt, wel is hij een zeer goede legilimance (weet het nederlandse niet) en zo kan hij wel de gedachtengang volgen, zelfs in de hersenpan.

Profiel bekijkenStuur privébericht
Lily Tonks
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 726 Sikkels

Lily Tonks is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Okt 27, 2008 17:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

*Steekt hand op*

Daar heb ik ook al over nagedacht. Ik denk dat Perkamentus geen Sisseltong sprak, maar het alleen kon verstaan. Het zou voor het verhaal niets toevoegen, maar juist eraan afbreken als hij ook Sisseltong was. Leren begrijpen is denk ik wat anders dan het spreken, en ik denk dat Perkamentus wel in staat was het te leren begrijpen, maar n�et om het te spreken. Dat was 'Harrys ding' zeg maar, tenminste, zo denk ik erover.

Het is overigens een feit dat ik vandaag heb geleerd wat de functies van de medulla precies zijn. En het is ook een feit dat Professor Dorothea Johanna Omber de meest fantastische lerares aller tijden is en daarnaast altijd zeer goed gekleed gaat.

Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisiteur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 633 Sikkels

Tops<3 is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Okt 28, 2008 20:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Is het niet zo dat je een sisseltong moet zijn om het te kunnen spreken? Het zou wel een verklaring zijn natuurlijk. Ik denk in ieder geval niet dat hij een sisseltong was. Eerder begrijpen, sisseltong is tenslotte een taal die je zou moeten kunnen leren.

Bohemian Writer
Bohemian Writer

Verdiend: 0 Sikkels

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Okt 28, 2008 20:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Tops<3: Ron kon toch ook Sisseltong, door Harry na te doen. En hij is zeker en vast geen Sisseltong. Volgens mij kun je het niet echt leren in die zin dat je geen grammatica en spelling en woordenschat e.d. hebt, maar je kan het wel zo goed mogelijk nabootsen. Denk ik dan.

'Til we meet again, HPF'ers.
Tops<3
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 633 Sikkels

Tops<3 is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Okt 29, 2008 7:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Genner; Dus je kan het wel leren, want als je het alleen naabootst kun je het niet begrijpen. Tuurlijk ik denk niet dat er een hele grammatica ofzo in zit, maar er moet wel een logica inzitten. Als perkamentus het had willen leren moet hij wel 'woorden' kennen, anders kan je het toch niet begrijpen? Of zit ik nou verkeerd ? Razz

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2008 21:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Genner schreef:
@Tops<3: Ron kon toch ook Sisseltong, door Harry na te doen. En hij is zeker en vast geen Sisseltong. Volgens mij kun je het niet echt leren in die zin dat je geen grammatica en spelling en woordenschat e.d. hebt, maar je kan het wel zo goed mogelijk nabootsen. Denk ik dan.

Daar geloof ik nog steeds niks van. Vind dat zwaar ongeloofwaardig van Rowling dat ron de geheime kamer inkon dankzij een gesis wat nergens op lijkt ( en wat hij met zijn mini hersentjes 5 jaar lang onthouden heeft??? ) hou toch op. Dat kwam helemaal afgeraffeld over. Mensen worden geboren als sisseltong, alleen dan kan je het spreken naar wat ik begrepen heb. Perkamentus kon het waarschijnlijk verstaan en misschien ook wel spreken, maar zoals gezegd is sprak die zoveel talen. Maar hij is wel een stuk slimmer dan ron dus dat hele gedoe met * ron spreekt sisselspraak * tja erg jammer.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2008 22:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
Genner schreef:

Daar geloof ik nog steeds niks van. Vind dat zwaar ongeloofwaardig van Rowling dat ron de geheime kamer inkon dankzij een gesis wat nergens op lijkt ( en wat hij met zijn mini hersentjes 5 jaar lang onthouden heeft??? ) hou toch op. Dat kwam helemaal afgeraffeld over. Mensen worden geboren als sisseltong, alleen dan kan je het spreken naar wat ik begrepen heb. Perkamentus kon het waarschijnlijk verstaan en misschien ook wel spreken, maar zoals gezegd is sprak die zoveel talen. Maar hij is wel een stuk slimmer dan ron dus dat hele gedoe met * ron spreekt sisselspraak * tja erg jammer.

Ik vond het zelf heel ongeloofwaardig dat Ron de geheime kamer in kon, simpelweg door Harry na te bootsen. Daar ben ik het dus met je eens. Maar feit is dat als Rowling het zo schrijft, het mogelijk is.
Volgens mij is het ook gewoon ze dat Dumbledore dat geleerd heeft, zoals hij ook andere talen geleerd heeft.

'Til we meet again, HPF'ers.
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Okt 30, 2008 22:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

*steekt hand op*

Dat heeft Ron niet vijf jaar lang onthouden. Hij heeft het van Harry gehoord toen Harry probeerde met sisseltong de snaai die hij van Perkamentus kreeg open te maken. Hij heeft toen een paar keer in sisseltong "open" gezegd en Ron heeft dat toen gehoord. Dan klinkt het logischer dat hij dat dan onthouden heeft en een paar keer geprobeerd heeft. Het tijdverschil is namelijk dan wel kleiner en daardoor ook logischer dat het zo gegaan is, want je kan wel iets onthouden die je een paar weken ervoor nog gehoord hebt.

Ik heb nu nog helemaal niet over de briljante Omber gehad. Wat is zij toch een leuk mens. Morgen zal het denk ik wel een sentimentele dag worden. Dan is denk ik de laatste dag dat ze hier op HarryPotterForum aanwezig is (zo staat het ook in het onderschrift) en ik ga haar denk ik erg missen. Net zoals deze geweldige achtergrond en mijn lieve katten plaatje. Daarbij is het een feit dat ik deze avond nog helemaal geen thee heb gehad. Misschien ga ik daarom zo langs bij Omber zij maakt altijd hele lekkere thee.

Gelezen en goedgekeurd, Dorothea Johanna Omber, Hoog-Inquisiteur en Schoolhoofd van HarryPotterForum.nl

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Nov 02, 2008 23:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dan nog lijkt het mij sterker dat Hermelien dat zou onthouden. En hoe onthoud je dat, dat gesis lijkt helemaal nergens op. als rowling het schrijft is het dus maar waar? naar mijn mening grote onzin. Zij maakt de boeken idd maar wil niet zeggen dat ze nie haar geloofwaardigheid kan verliezen. Dat heeft ze bij mij wel gedaan op deze manier.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
owl
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 33 Sikkels

owl is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Nov 06, 2008 16:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
Genner schreef:

Toch kan het met andere talen wel, je bootst na wat een ander zegt. Nooit in de kroeg een buitenlander iets raars laten zeggen? En denk je dat al die "sterren" kaik naar rtl four nederlands spreken? nee hoor, die doen na wat hun voorgedaan is. In het boek zegt ron ook dat hij nadoet wat harry met het medallion deed en dat was niet zoo lang daarvoor.

Alek
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Alek is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 06, 2008 17:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
Dan nog lijkt het mij sterker dat Hermelien dat zou onthouden. En hoe onthoud je dat, dat gesis lijkt helemaal nergens op. als rowling het schrijft is het dus maar waar? naar mijn mening grote onzin. Zij maakt de boeken idd maar wil niet zeggen dat ze nie haar geloofwaardigheid kan verliezen. Dat heeft ze bij mij wel gedaan op deze manier.

Waarom zou je het niet kunnen onthouden als het nergens op lijkt? In de film van HP2 bijvoorbeeld lijkt de Sisselspraak ook nergens op maar ik zou het gesis wel makkelijk kunnen nabootsen.

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp