Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Beelddenken Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Addiie
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Addiie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2007 20:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Emma Roos; ik heb precies hetzelfde als jij. Ik snap niet hoe iemand het niet kan zien als diegene erover praat of leest. Voordat HP werd verfilmd, zag ik alles al voor me; Hogwarts, Hermione, Ron en Harry, alles. Niet precies zoals het nu is, maar het leek er veel op.

Profiel bekijkenStuur privébericht
Emma Roos
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 322 Sikkels

Emma Roos is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2007 20:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Addiie schreef:
@Emma Roos; ik heb precies hetzelfde als jij. Ik snap niet hoe iemand het niet kan zien als diegene erover praat of leest. Voordat HP werd verfilmd, zag ik alles al voor me; Hogwarts, Hermione, Ron en Harry, alles. Niet precies zoals het nu is, maar het leek er veel op.

Ha! Ik ook! Ik wist ook al helemaal hoe Zweinstein eruit zag en Voldemort, de Geheime Kamer, alle personages. Meestal is alles in de verfilming heel anders (zoals de binnenplaats van Zweinstein in film 4, het kerkhof, en Dwaaloog en Kruml had ik me totaal anders voorgesteld) en toen ik boek 1 voor het eerst las zag Hermione er heel anders uit dan nu in de films. Maar als ik de boeken lees zie ik nu wel de personages uit de films.

Charlie en Bill zullen ook wel heel anders worden als ze straks in de film komen (of niet...)

Wise Words #2:
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal.
    - Albert Einstein
Skywalker
Oude Forumnaam: Jihy Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 240 Sikkels

Skywalker is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 0:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Weetje, ik weet niet wat ik ben. Ik heb bijna geen enkele eigenschap van die dingetjes en ik zie ook niet echt iets in beelden. Zelfs niet als ik lees xD Dan moet ik echt apart zijn zovan 'hoe zou dat eruit zien?' en dan pas ontwikkelt zich een beeld ervan. Dat komt dus nooit automatisch. Maar ik zie ook helemaaaaaal geen letters in mijn hoofd. Als je "boom" zegt, dan weet ik heus wel wat een boom is and all, maar ik zie het alleen voor me als ik het voor me WIL zien. (Dus dan moet ik denken: 'zie een boom voor je.') Zegmaar. xD Ik snap er niks van. Jullie schijnen allemaal zo'n mooi ideetje te hebben van je gedachten en alles, maar ik heb een gedachte. Gewoon een gedachte. Ik hoor niet mijn eigen stem, ik zie geen tekst, ik zie geen beeld. Gewoon... Een gedachte.

En ik heb geen kleuren met dagen/jaren/maanden/getallen/whatever. Ik vind het maar een weird idee om dat te hebben xD Maandag is gewoon maandag. Dinsdag is gewoon, dinsdag. And so on.

Ik ben wel goed in spelling, ietsjes minder in wiskunde (ik verdwaal altijd in mijn berekeningen and all. Maar dat zal hier wel niks mee te maken hebben =')) en ik heb de zaken in mijn hoofd best goed op een rijtje. Ik hoor namelijk ook van mensen dat ze het chaotisch hebben in hun hoofd, en dat heb ik niet. Behalve als ik véél tegelijk moet doen, maar als ik dat even rustig uitstippel dan is dat ook weer OK.

Om weer terug te komen op dat gedachte-dingetje. : O Ik kan het niet uitleggen. Het is geen beeld/stem/tekst/of-iets-anders-wat-logisch-zou-klinken, maar- Volgens mij moet ik er gewoon niet over nadenken =') Bespaart me een hoop gedoe. Ja. Dat ga ik doen.

En oh! Nog één ding; Als ik práát, dan praat ik eerst en komt er daarna pas eventueel een gedachte van 'dat was goed/fout/slecht/idioot/maf/etc.' er komt iets in me op, en tegelijkertijd zeg ik dat... Ofzo. Ja.

[/Vage post.]

Edit!

Ik heb altijd wel een eigen logica nodig .__. Om dingen te onthouden, bedoel ik. Zelfs bij telefoonnummers. Nou kijk dit, mijn nummer is ongeveer '0628937633' (sommige nummertjes verandert, maar hetgene wat ik wil aanduiden is er nog.)

06 is makkelijk te onthouden
28 ook, want die komen er meteen achterna. Maar het probleem was dat ik altijd vergat wat erachter kwam. Totdat ik me bedacht dat de 9 na de 8 komt.
Dus '062893' (want ik plak bij telefoonnummers altijd 2 cijfers aan elkaar. De 9 en de 3 horen in mijn nummer bij elkaar. En omdat ik heb onthouden dat de 9 na de 8 komt, is het voor mij zeer logisch dat de 3 daarbij hoort. En om de één of andere reden sluit ik die allerlaatste 33 altijd buiten. Dus wat blijft over? 76! Dus die komt, en daarna de buitengesloten 33 =') [/vaaaag, maar ik vind het allemaal logisch.]

En ook toen ik de pb-season-1-episode-namen ging onthouden. (Je moet toch IETS als je op vakantie bent, en als je om 01:00 niet kan slapen?) De eerste vier namen vond ik makkelijk enzo, die vier daarna ook, en dan, na acht episode-namen, wordt het moeilijker. Die twee daarna vond ik trouwens ook niet moeilijk. Maar ik heb toch logica nodig; "And then there were 7" en "Odd man out"... Dat vind ik logisch. (Omdat in die ep het erover ging dat ze teveel peeps hadden. En dan is het heeeeel logisch dat 'Odd man out' erna komt. Ja.)

Schnappsel wat ik bedoel? En vreemd genoeg vind ik altijd wel een logica'tje overal. Zelfs bij rijtjes leren van Frans/Nederlands enzo : O Als ik iets niet snap dan kan ik het gewoon niet onthouden, puuunt.

Ah, waarom denk ik hier eigenlijk over na? XD Ik ben gewoon mijn eigen dearest denkertje <3 Klaar. Heb geen term nodig ofzo.

I've got a thousand opinions and not the time to explain

LuCos
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 121 Sikkels

LuCos is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 11:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat het beelddenken ook vooral komt door de opvoeding die je hebt gehad. En waar je bent opgegroeid. Als je bijvoorbeeld in een super groot huis bent opgegroeid en je krijgt een huis voor je in beeld dan zie je niet een simpel huis denk ik. Ik wel hoor.

Hummol
Oude Forumnaam: HPwurm Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 424 Sikkels

Hummol is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 12:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tarantallegra schreef:
BeeGee Kenobi schreef:
Hummol schreef:
Aah! Hier hebben mijn ouders het ook altijd over. Mijn vader en ik denken in beelden en de rest van mijn fam. (moeder, broer, zus) niet. Wel grappig.

Ik zie ook bij elke dag een kleur (bv. dinsdag is geel) en bij sommige cijfers ook.

*Rofl* mijn dinsdag is geel/oranje XD

@Tarantallegra: Nu ik jouw uitleg lees denk ik dat ik meer een taaldenker ben dan een beelddenker, of misschien iets wat er tussenin ligt..Heb je meer info kunnen vinden over taaldenkers?

Het viel me op dat er op die sites echt supergefocust wordt op beeld denken, veel meer dan op begrips- of taligdenken. Afijn. Ik werd nieuwsgierig en heb toen inderdaad even wat meer uitleg gezocht over het taaldenken en kwam het volgende rijtje tegen:

Taal-lineair (ofwel, taaldenken)
Leert met vallen en opstaan
Het stampen van rijtjes gaat goed
Presteert goed bij geleidelijke verhoging
van de moeilijkheidsgraad
Is tevreden met één antwoord
Leert vreemde talen door onderwijs
Koppelt leren los van eigen gevoelens

Citaat:
Verbaal denken: Dit is in taal (woorden en zinnen). De beelden die zij zien, zijn alleen illustratief en ondersteunend voor de manier waarop zij denken. De beelden die ze zien, zijn ondergeschikt aan de taal (de woordbeelden) waarin gedacht wordt. Deze manier van verbaal denken kun je 'taaldenken' noemen.

Een verdere samenvatting van wat ik over talig denken te weten ben gekomen (al die text kopieren gaat me een beetje ver);

Okee... mensen denken dus op 2 manieren, non-verbaal in beeld en in woord en in begrip - ofwel, taal. Het talig denken heeft een zekere vorm van structuur die iemand die voornamelijk in beeld denkt nog wel eens wil missen. Het volgt een chronologische, lineaire volgorde. De zinnen worden woord voor woord gevormd. Het denken kan op deze manier evenredig verlopen met het spreken. Een beelddenker zal er op dit vlak juist allemaal begrippen bij bouwen in gedachten, met een hele grote snelheid. Daarom zal het voor die beelddenker soms moeilijk(er) lijken een vraag te beantwoorden. Een talig denker kan erg goed luisteren, analyseren, automatiseren en logisch redeneren. Hij of zij denkt niet, zoals een beelddenker juist wel doet, analoog/simultaan (alles tegelijk- zonder volgorde). Juist opeenvolgend; er is een volgorde van plaats en tijd.

Hummol schreef:
Ik zie ook bij elke dag een kleur (bv. dinsdag is geel) en bij sommige cijfers ook.

BeeGee Kenobi schreef:

*Rofl* mijn dinsdag is geel/oranje XD

Lupos-freak schreef:

Hé, en mijn dinsdag is blauw! Lichtblauw eigenlijk. Want donderdag is donkerblauw. Maandag is geel bij mij. Woensdag is lichtgroen. Vrijdag is ook vreemde-versie-van-groen. Zaterdag en zondag hebben elke week een ander kleurtje, maar zijn meestal flashy.

Changetje schreef:
Heh, mijn maandag is rood en m'n vrijdag is geel ^^''

Wat leuk om te horen dat er mensen zijn die de dagen in kleuren zien :) Daar had ik echt nog nooit van gehoord. Hebben jullie ook enig idee waar de kleurassociatie bij jullie vandaan komt? Brengt de kleur een bepaald gevoel mee dat je associeerd met die dag? Of is die er onbewust eens ingekropen?

Ik voel me dan gewoon 'geel' bijvoorbeeld. Ik zie het ook echt voor me heel de week met kleuren. Sommige dagen zoals zondag en maandag zijn wat minder duidelijk maar de rest is erg duidelijk voor me. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Wel weet ik dat mijn vader (die dit ook heeft) andere kleuren ziet.

Ik had het vroeger zelfs zo. Als ik mijn ouders om een knuffel vroeg en ze gaven er een dan zei ik dat het een groene knuffel/kus was. :/

Verder ben ik heel erg goed in rijtjes stampen en ben ik zeker ook heel talig. Maar ik merk ook vaak dat ik bijv. met franse woordjes de bladzijde voor me zie. Of gewoon heel het rijtje franse woorden (in de goede volgorde zoals we ze geleerd hebben) op kan noemen en in een ander rijtje de nederlandse vertaling. Meestal is het dan moeilijk om ze te combineren.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. :D

Edit: Ik heb nog even goed alles gelezen enzo. en eigenlijk denk ik dat ik een woorddenker ben en niet een beeld denker zoals ik dacht. Ookal zie ik wel een beeld maar bij een huis zie ik gewoon een vierkantje met een driehoek erop (bijvoorbeeld).

I'm with you so far..

xD
Lady des Champs
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 38 Sikkels

Lady des Champs is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 17:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik hou er wel van om dingen voor me te zien. Soms hoor ik een verhaal en dat zie ik het een soort van gebeuren, zoals ik dat zelf logisch vind. Maar meestal lukt het me wel redelijk om m'n gedachten / beelden te omschrijven.

Maar ik heb geen idee of ik nou meer een taaldenker of een beelddenker ben...

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Addiie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 18:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Emma Roos; toen je het over 'jezelf testen' had, sloot ik mijn ogen en dacht ik aan een boom. Het was een taxus of een olijvenboom (doet er verder niet toe), maar ik zag het wél meteen voor me. Dus ben ik denk ik een beelddenker. Verder kom ik erg chaotisch over, dus dat is ook één van de kenmerken dat ik een beelddenker ben. ^^

Manouk
Oude Forumnaam: Noukju Griffoendor Klassenoudste
Griffoendor Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Manouk is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Aug 15, 2007 23:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

oO Wat veel beelddenkers hier xD

Ik heb hetzelfde als Skywalker, eigenlijk. Ik denk niet in beeld, maar ik zie ook geen woorden of wat. Als ik denk dan zit het gewoon in mijn hoofd. Het is een beetje alsof ik aan het vertellen ben, alleen dan niet hardop. Ik hoor geen stem ofzo, maar het werkt volgens mij op die manier.

Ik weet het niet zo goed eigenlijk xD Maar ik ben geen beelddenker en ook geen taaldenker ^^

Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 20 Sikkels

Sweet Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 10:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Nouk: Dat noemen ze nou ''de innerlijke voorlees stem''. No, seriously!

Interessant onderwerp. Hier heb ik een groot artikel over gelezen in de Psychologie Magazine. Volgens de Psychologie is er geen sprake van beeld- OF woorddenkers, maar denken we allemaal vrijwel op dezelfde manier. Het is volgens wetenschappers alleen nog de kwestie hoe ons brein nou echt werkt: Als we ''boom'' denken, zien we dan eerst de boom, of horen/zien we het woord? Daar zijn ze nog niet helemaal uit.

Als kind dacht ik steevast in beelden. Totdat ik in boeken las dat men dacht in zinnen en woorden. Toen ging ik dat ook doen. Klinkt een beetje achterlijk, maar zo werkte het voor mij wel.

---

En over de kwestie van kleuren en getallen die bij elkaar horen, etc, daar heb ik ook eens een artikel over gelezen in hetzelfde tijdschrift (idd, I love Psychologie).
We noemen het synesthesie. Het betekend letterlijk ''gezamelijk waarnemen'', en wilt dus zeggen dat je zintuigen gecombineerd worden bji je associaties met bepaalde dieren/getallen/kleuren, etc.
Synesthesie komt niet veel voor.
Hier kan je er meer info over vinden.

Zelf heb ik het niet, naar mijn idee. Ik heb wel dat ik kleuren en getallen bijvoorbeeld bij elkaar assiocieer, maar deze zijn zelden dominant en blijvend. Het hangt misschien een beetje af van mijn stemming welke assiociaties ik heb. Ik heb wel dat ik oranje en paars altijd heb gezien als twee ''dezelfde'' kleuren, of twee kleuren die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Maar ik heb ook gewoon iets met kleuren. ^^
Een lerares van me vertelde bijv. eens dat zij altijd op motiefjes let.. ik let op kleur. xD

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 63 Sikkels

boekenwurm is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 16:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oeh... Dit is een interresant onderwerp. Ik ben zelf, denk ik heel sterk een beelddenker. (Bijna) alle eigenschappen kloppen bij mij behalve dat ik wel heel goed namen kan onthouden, en absoluut geen cijfers. Verder ben ik niet een abnormale leerling. (Geloof ik)

Ik heb altijd wel heel sterk dat als ik iets uit wil leggen, dat ik het niet kan verwoorden. Want m'n gedachten zitten dan al een stuk verder, of ik weet er gewoon de goede woorden niet voor. De reden dat ik geen verhalen schrijf is dan ook dat tegen de tijd dat ik iets heb opgeschreven er al een ander idee in m'n hoofd zit. Vaak gebeurd het ook dat ik midden tijdens een verhaal stilval omdat ik dan ergens anders zit met m'n gedachten of het gewoon niet meer weet.

Maar dagen met kleuren die erbij horen, dat heb ik niet. Meestal weet ik ook niet welke dag het is.

Ik kan ook gewoon nog beelden terughalen van wat wel 7 of 8 jaar geleden is. Een fotografisch geheugen noem je dat geloof ik. Dat is opzich wel handig met Franse woordjes leren. Gewoon plaatje in je hoofd maken, en dat tijdens de SO proberen terug te halen.

Ik denk dat er wel veel meer taaldenkers als beelddenkers zijn, al zou je dat niet zeggen als je hier rond zou kijken. Misschien lezen beelddenkers meer boeken omdat ze zich er zoveel bij voor kunnen stellen. Of misschien vinden beelddenkers dit onderwerp gewoon interesanter. Razz

eva(nna)
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 147 Sikkels

eva(nna) is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 20:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

dat ben ik echt helemaal jho!
ik was er pas nog over aan het denken dat ik heel goed telefoonnummers onthoud en ik kan precies zeggen waar een stad ligt enzo door het een keer op een kaart te zien.
ook kan ik altijd het noorden weten te vinden
dat had ik in zwitserland
je voelt dat echt aan
ik wist trouwens ook niet dat niet alle mensen beelddenkers zijn
dat verklaart dus ook waarom m'n wiskunde en frans zo gezakt is
volgens mij ben ik 100 % beelddenker

ps: is het ook waar dat je minder snel zinnen en woorden onthoud als een niet-beelddenker?

sweeney todd XD
Emma Roos
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 322 Sikkels

Emma Roos is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 16, 2007 20:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

eva(nna) schreef:
dat ben ik echt helemaal jho!
ik was er pas nog over aan het denken dat ik heel goed telefoonnummers onthoud en ik kan precies zeggen waar een stad ligt enzo door het een keer op een kaart te zien.
ook kan ik altijd het noorden weten te vinden
dat had ik in zwitserland
je voelt dat echt aan
ik wist trouwens ook niet dat niet alle mensen beelddenkers zijn
dat verklaart dus ook waarom m'n wiskunde en frans zo gezakt is
volgens mij ben ik 100 % beelddenker

ps: is het ook waar dat je minder snel zinnen en woorden onthoud als een niet-beelddenker?

Dat is een van de eigenschappen van beelddenkers: Gemakkelijker cijfers dan woorden (en waarschijnlijk ook zinnen) kunnen onthouden.^^
Maar niet-beelddenkers kunnen dat natuurlijk ook hebben, alleen komt het wss vaker voor bij beelddenkers.

Ik heb dit wel heel erg. Namen (en ook straatnamen) vergeet ik echt te vaak en ik weet ons bioscoop nummer van vorig jaar nog steeds^^"

Wise Words #2:
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal.
    - Albert Einstein
riccmaster
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 24 Sikkels

riccmaster is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2007 18:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik had ook eens 10 barcodes vanbuiten moeten kennen
en het is gelukt ook althans dat vind ik toch
en telefoon nummers kan ik ook vanbuiten kennen hoor geen probleem voor mij

en trouwens hoe speel je dit spel als het een spel is??

Oude Forumnaam: Kariny Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 577 Sikkels

Ailey is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2007 19:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ BeeGee: Oh, dat was eng net. Toen ik zag dat iemand dagen in kleuren ging zien bedacht ik me dat mijn dinsdag geel is en meteen daarop zie ik dat jouw dinsdag geel/oranje is terwijl ik het nog niet gezien had xD weird.

Ikzelf, weet niet eigenlijk. Als iemand zegt 'huis' dan denk ik aan een huis, maar ik zie er niet echt een plaatje bij ofzo, alleen als ik mezelf er echt aan wil herinneren. Ik kan wel heel goed namen onthouden, meestal weten mensen na een tijd mijn naam niet meer, maar ik die van hen wel. Ik onthoud namen altijd heel lang. Alhoewel ik wel altijd als ik nieuwe mensen leer kennen en twee personen gaan héél veel met elkaar om, dat ik die namen steeds door elkaar haal. Maar als ik het eenmaal weet vergeet ik het ook niet meer. Maar voor de rest onthoud ik namen redelijk snel.

Vaak heb ik met wiskunde dat ik er helemaal niets van snap en moet ik echter wel met beelden werken. Mijn broer is heel goed in het verzinnen van zulke voorbeelden waardoor ik het sneller begrijp. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar ik snap het vaak anders echt niet xD [wiskunde; wat is dat ook voor een on-vak ¬¬].

Normaal gesproken denk ik bij eten bijvoorbeeld aan de smaak en hoe het eruit ziet en niet aan de geur. Ook in dromen denk ik altijd aan de smaak en niet aan de geur. Geur speelt bij mij niet een hele grote rol bij het denken, alhoewel ik me geuren wel altijd heel lang kan onthouden (we hadden vroeger bijvoorbeeld een bepaald iets dat ik in de thee moesten doen van een dokter ofzo omdat ik misschien ergens allergisch voor was. Ik vond het vreselijk smerig maar ik weet de smaak én de geur nog precies).

Ik heb absoluut geen fotografisch geheugen. Op school leer ik dingen echt voor 'het moment' zeg maar. Als ik een week later het opnieuw ga leren, weet ik de helft van de dingen niet meer. Alhoewel ik me nog wel veel plaatjes uit boeken van bijvoorbeeld de basisschool kan herinneren. Dat is dan wel weer heel raar - de opdrachten enzo niet meer, maar nog wel hoe het eruit zag '.'

@ Skywalker: Ik hoor mijn eigen stem meestal wel in mijn hoofd en nee, ik ben niet gek xD

17.04.05 ~ 31.12.08
Vivian.
Oude Forumnaam: meligmijsje Huffelpuf Klassenoudste
Huffelpuf Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Vivian. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Aug 18, 2007 21:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb altijd een "voorleesstem" in mijn hoofd, waar ik ook weleens helemaal gek van word. Visualiseren kan ik niet zo goed, alleen als ik me er echt toe dwing en dan lijkt het nog nergens naar. En op papier ben ik heel sterk, maar met live-communicatie behoorlijk zwak.

Rara wat ben ik? De uitzondering die de regel bevestigd?

Where your treasure is, there will be your heart also.

HPF: friendships will never die
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp