Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Leerlingen en Internet: over ''Internet plagiaat'' Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Strider
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 657 Sikkels

Strider is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 12:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb op de middelbare school weleens een boekverslag van internet afgehaald vooral van engels maar ik heb het dan wel zelf herschreven zodat het me eigen woorden werden. Werkstukken kun je beter niet van internet halen want dat merken de leraren gauwer. Ik vind dat het af en toe wel moet kunnen maar lang niet altijd.

Oude Forumnaam: nickyjestob 7e jaars
7e jaars

Verdiend: 50 Sikkels
Woonplaats: In Atlantis, learning the meermaids how to sing and dance

Carpe Diem is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 12:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik snap wel dat het gedaan wordt, vooral al je laat bent en iets belangerijks moet inleveren, maar je leert hier niets van.

Van een werkstuk worden vaak dingen in een toets gevraagt, als je zelf je werkstuk hebt gemaakt heb je een voorsprong, want er blijven altijd dingen hangen, teminste dat is bij mij zo.

Ik heb het nooit gedaan, want in mijn tijd was intenet niet zoals die nu is, er waren weinig mensen die toen internet hadden. dus voor informatie moest je naar de bieb. en als je een boek kopiërde was dat duidelijk te zien.

love is like a flame, it burns you when it's hot
love hurts oeoeh love hurts
Profiel bekijkenStuur privébericht
Tienerd
Oude Forumnaam: Tinusz_01 Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 239 Sikkels

Tienerd is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 12:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bij elk werkstuk wat ik in moet leveren heb ik altijd wel wat van internet af gehaald.
Dan niet van één bepaalde site, maar voor bijv. een hoofdstuk heb ik 4 verschillene sites gebruikt. Zo merken de leraren het ook minder.
Vaak gebruik ik internet en boeken door elkaar, zodat het net lijkt alsof je zelf alles heb geschreven.
Vorig jaar moesten we een werkstuk over een geloof maken bij verzorging. Ongeveer 14 mensen deden het over het jodendom [Ikzelf ook.] en 11 van de 14 mensen hadden allemaal het zelfde! Gewoon van een site af gehaald. Ik zat gelukkig niet bij die groep, want die hadden allemaal een onv. ^^'
Ik vind het zeker wel handig, maar als je iets wil leren kan je het beter zelf maken.

Dan zegt mien vrouw: "Wat krieg-ie weer die rare weeen"

Bietje
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 128 Sikkels

Bietje is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 13:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Zelf haal ik haal nooit hele werkstukken van het internet af. Op de middelbare school haalde ik wel altijd boekverslagen van het internet af. Niet dat dit erg was, want dit was toegestaan, als je je eigen mening maar wel zelf schreef.

Ik had laatst iemand in mijn werkgroep op de Universiteit die een werkstuk had ingeleverd, maar die had alles van één site gehaald en gewoon gekopieerd en geplakt. Neutral Dan denk je best wel, hoe dom kun je zijn. Je weet dat ze zo'n slim programma hebben waarmee ze plagiaat kunnen ontdekken, en dan doe je zoiets. Maarja omdat deze persoon eerstejaars was, werd ze niet gelijk van de Uni geschopt of aangegeven bij de examencommissie, maar werd ze alleen uit de werkgroep gezet.
Daar had die dan nog wel geluk mee.

Bij mijn eerste werkstuk op de Uni was ik wel bang dat ik onbewust plagiaat ofzo had gepleegd, want je moet je informatie toch ergens vandaan halen en ik had ook gewoon kleine stukjes hetzelfde. Maar het gaat denk ik gewoon om hele lappen tekst die je kopieerd en plakt.

Maar in ieder geval, ik ga niet bewust hele stukken tekst van internet halen en het in een werkstuk of iets dergelijks doen, want ik ben veel te bang voor de risico's en natuurlijk is het leuker om beoordeeld te worden op iets wat je zelf hebt gemaakt.

Fifth Doctor: To days to come.
Tenth Doctor: All my love to long ago

Nine
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 51 Sikkels

Nine is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 16, 2006 16:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Ik had laatst iemand in mijn werkgroep op de Universiteit die een werkstuk had ingeleverd, maar die had alles van één site gehaald en gewoon gekopieerd en geplakt.

Jeetje, dat is inderdaad niet zo snugger (en dan zeg ik het nog zuinigjes). Was er vantevoren geen uitleg gegeven over plagiaat en bronvermeldingen enzo?

Op welke uni zit jij (en wat studeer je)? Als ik zo nieuwsgierig mag zijn Smile
Ik zit zelf in Utrecht en studeer daar Kunstbeleid en Management!

Nine

And amateur cartography

~The Weakerthans - Aside~
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 17:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ooit moesten we een gedichtje rond Valentijn op de site van mijn school plaatsen. Omdat ik totaal geen inspiratie had ben ik op internet beginnen zoeken naar allerlei Valentijn-gedichtjes Embarassed Eerst had ik op die site nog zelf een gedichtje geschreven maar ik vond ze maar niks, dus had ik dat gedichtje dat ik op het internet gevonden had op de site gezet van de school. Dit is nu wel maanden geleden gebeurd en nu weet ik niet of de leraar me betrapt heeft of niet. Sad Maar dat doe ik nooit meer.

Ik raad iedereen aan om eerst zelf moeite te doen voor je huiswerk! Wink

I'll do anything for you.
Jana
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Jana is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2006 19:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb het nog nooit gedaan en ik ben het ook niet van plan. Ik vind mijn eigen werk vaak beter, in de zin dat ik dan achter ieder woord sta. Bovendien vind ik het nog leuk om die dingen te schrijven. Niet altijd, het staat me soms ook erg tegen, maar een boek lezen en je mening geven vind ik best tof.
Samenvattingen die je alleen gebruikt om te leren (en die dus niet voor punten beoordeeld worden) kun je net zogoed van het internet halen... Ik maak zelf nooit met samenvattingen (nog niet) en haal die dus ook niet af, we krijgen die vaak van de leerkracht (binnen een paar jaar wordt dat wel anders) en mijn punten zijn niet echt beter als ik met een samenvatting geleerd heb.
Vorige week moesten we 'zomaar' een beschrijving schrijven van een spookhuis. Je moest het levensecht maken enzo (het stond niet op punten) en daarna mocht je het voorlezen, als je wou. Een jongen uit mijn klas (hij is een beetje gek) had een stukje uit het liedje 'Halloween' van de Mkids (een groepje van drie meisjes zoals K3 dat intussen al een eindje niet meer bestaat, maar de zangeresjes waren een stuk jonger en ze richtten zich tot iets oudere kinderen. Zielige muziek...) genomen en niemand had het door, behalve ik Razz . Naja dat liedje is niet zo nieuw meer en alleen ik onthou al die stomme teksten enzo... En die jongen, natuurlijk Wink .... Maar ik lag krom van het lachen... En onze lerares die doodserieus zat te luisteren en het goed vond... AAAh Wink ...
Greetzz, Jana

6e jaars
6e jaars

eVoLi is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jun 23, 2006 19:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn belangrijkste infobron is wel het Internet voor de meeste werken, maar daarmee bedoel ik niet dat ik ervan kopieer. Ik zoek informatie, lees er zoveel mogelijk over en schrijf dan m'n eigen tekst.
Het heeft volgens mij gewoon geen zin om te kopieren en te plakken, grote kans dat de leraars het merken (ze zitten ook niet in de Oertijd ofzo), bovendien kennen ze je taalgebruik meestal wel een beetje, je merkt toch aan een tekst of het zelf geschreven is door een 15-jarige of een volwassene ofzo. Bovendien leer je er natuurlijk niets van. Persoonlijk vind ik sommige info die je op Internet vind ook onvolledig, soms fout dus moet je er volgens mij sowieso nog stukken aan toevoegen of veranderen, bovendien ligt de klemtoon vaak anders, men neemt verschillende onderwerpen samen waar jij er maar eentje moet behandelen, de structuur van zo'n internettekst is soms ook vreemd en niet geschikt in je werk, dus ik denk dat ik meer tijd zou verliezen dan winnen door te kopieren.

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Nirvana is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Jun 27, 2006 20:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Waat Surprised ik wist wel dat je werkstukken enzo eraf kon halen..maar antwoorden voor echte toetsen ofzo?
Eerlijk gezegt heb ik dit zelf nog nooit gedaan (omdat ik het niet wist)
Maar als ik het wel wist,en ik kon antwoorden vinden..had ik bewust toch een kijkje genomen Smile

Oude Forumnaam: Little Werewolf Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 112 Sikkels

Ry-rahrr is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 13:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Als ik werkstukken maak, maak ik eerst een overzicht van wat ik erin wil, daar ga ik dan dingen op internet over lezen en proberen te onthouden en zo maak ik er een eigen verhaal van.

Ik heb alleen eens 1 keertje mijn boekverslag Duits van internet gehaald, omdat die rotgast perse wou dat we em in toetsweek inleverden, dus ik was hem met alle drukte/stress een beetje vergeten te maken ^^".
Maar die gast merkt het toch niet, die kijkt er alleen een beetje naar, en schrijft dan een cijfer op. Maar ik doe het normaal nooit.

Ik doe wel trouwens, als we geen internet mogen gebruiken(mogen we niet bij geschiedeniswerkstukken), dat ik het gewoon doe, en op bo.com een paar titels van boeken over dat onderwerp opzoek. Want ik kies altijd precies die onderwerpen uit waar mensen geen boeken over schrijven Neutral

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 67 Sikkels

iesz is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 05, 2006 17:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Bij mij op school merken ze dat heel snel. Als dat gebeurt en je zit in de vierde dan ga je NIET over. Ik vind het zielig dat mensen dat doen. Ze zijn gewoon de lui om een werkstuk ofzo helemaal zelf de maken.

Hail goddes of spring

You see, even though the artist may die, the art remains forever ALIVE!
profke_frankie
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

profke_frankie is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 05, 2006 18:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

ja plagiaat....nouja ik haal informatie van internet af maar ga niet ander hun werk overnemen letterlijk en dan nog eens inleveren ook...Wink...

maargoed...ik vind ook dat als je eigen werk niet wil dat het iemand anders afpakt...gooi het dan ook niet op internet?? want dan vraag je erzelf om...

Oude Forumnaam: femy 6e jaars
6e jaars

Verdiend: 49 Sikkels

~*leslien*~ is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 05, 2006 18:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik doe dit niet ik vind het nogal lui en ook jammer voor de mensen die dan wel gewerkt hebben en al hun tijd in een werkstuk steken om dan minder punten te krijgen dan iemand die alles heeft gekopierd (spreek uit ervaring -_-) ik haal wel al mijn info van het internet maar die verander ik dan in mijn eigen woorden en gebruik een hele andere zinsbouw
ik ken iemand die een hele spreekbeurt had gekopierd en hij had het internet adres onderaan de pagina's laten staan -_-'''

oscar wilde...
Rayatje
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

Rayatje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 06, 2006 11:30 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik doe het niet 'letterlijk'. Vaak begin ik heel laat met zo'n dingen. Ik leer altijd eerst, en ik krijg het niet zo vlug op één avond in mijn hoofd. Ik doe het altijd. Ik maak bijna nooit iets op voorhand, altijd een avond op voorhand. Dus heb ik vaak het probleem dat het niet zo erg goed lukt. Dus klik ik bevoorbeeld 'Boekverslagen' in, en neem ik daar goede dingen uit maar zet ik ze in andere zinnen gecombineerd met mijn eigen verzonnen dingen. Zo heb je een goed boekverslag/spreekbeurt/etc.

Ik denk dat ik volgend schooljaar eens ga proberen mijn huiswerk op tijd ga begingen. ^^"

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 06, 2006 11:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik haal altijd alles van internet als ik een scriptie ofzo moet maken... Ik bedoel daar is internet toch ook een gedeelte voor...

Ok ik haal ook wel wat uit boeken, maar voor de rest haal ik gewoon alles van internet...

Met Boekverslagen lees ik wel altijd het boek, en maak ik het verslag ook wel helemaal.. Alleen ik hou er wel een samenvatting van internet bij, dat vind ik namelijk handig om het erbij te hebben want dan vergeet ik tenminste niks... En ik weet een beejte wat erin moet staan...

Maar pas op want leraren zijn namelijk niet dom... Dit jaar bij Aardrijkskunde toen had de leraar gewoon op internet nagekeken of je het van internet eraf had gehaald (via een speciaal progamma) en bijna iedereen had een onvoldoende...

(ik trouwens niet Razz )

Maar ja ik vind in het tijdperk waar we nu leven. en internet zo'n grote rol speelt, het logisch dat studenten dingen van internet af halen... Ik bedoel boeken en de bibliotheek word langzamerhand ook ouderwets...

Ik wil trouwens door dit bericht niet iedereen aansporen om internet te gebruiken...

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp