Poll :: Euthanesie: |
Goed dat het mogelijk is |
|
74% |
[ 46 ] |
Zou niet moeten mogen |
|
4% |
[ 3 ] |
Ik twijfel |
|
20% |
[ 13 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 62 |
|
Auteur |
Bericht |
Liennuh
2e jaars

Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mei 22, 2006 17:42 |
 |
alica schreef: | hmmz, ja ik ben het wel met XilonaX eens...
kijk, als jij je echt vreselijk voelt over alles, er zijn echt altijd mensen die je willen helpen. om dan maar dood te gaan?
ikzelf ben christen, dus ik zie het leven als een geschenk, en best ondankbaar om daar dan een einde aan te maken omdat je het even niet kan hebben. echt, je naasten zijn er niet voor niets, velen staan open om anderen te helpen, maak daar dan ook gebruik van. |
En als je niet meer kan lopen, nouwelijks kan praten en hartstikke veel pijn hebt?
Dan heb ik schijt aan de mensen die me willen helpen. Ik zou dood willen.. En als euthansie er dan niet zou zijn zou ik zelfmoord plegen.
Waarom zou je zo willen leven??
Als je niet meer wilt leven en er geen plezier meer in hebt.. Kan je toch net zo goed dood zijn.. Vind het goed dat de keus er is. |
|
|
  |
 |
Joost
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mei 22, 2006 18:20 |
 |
Ilona, euthenasie is GEEN laffa daad datzelfde geld voor zelfmoord. Mijn moeder is een van de hoogste geleerden op dit gebied van vroege levensbeeindiging en euthenasie van nederland en ik hoor vele dingen als mijn moeder bijv een stervende begleid.
-ten eerste: Mensen zien euthenasie verkeert, mensen denken dat het een daad is voor mensen die levens moe zijn, zulk euthenasie is wel verkeert. Ikzelf vind dat euthenasie alleen moet toegestaan worden in gevallen waar nog maar een paar dagen te leven valt, en zelfs dan kun je nog met door een patient te praten voorkomen dat hij/zij euthenasie pleegt.
-Je kunt (wat ik een hele vervanging vind op uithenasie) met morfine mensen de laatste paar dagen/uur eerder laten overlijden zodat ze dat laatste pijnlijke stuk niet hoeven mee te maken en toch een natuurlijk overlijden hebben.
Ze gaan op deze manier op een prettige manier dood en kunnen makkelijker afscheid nemen met de nabestaanden zonder pijn. |
|
|
  |
 |
Spinny
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mei 22, 2006 18:48 |
 |
Joost schreef: | Ilona, euthenasie is GEEN laffa daad datzelfde geld voor zelfmoord. Mijn moeder is een van de hoogste geleerden op dit gebied van vroege levensbeeindiging en euthenasie van nederland en ik hoor vele dingen als mijn moeder bijv een stervende begleid.
-ten eerste: Mensen zien euthenasie verkeert, mensen denken dat het een daad is voor mensen die levens moe zijn, zulk euthenasie is wel verkeert. Ikzelf vind dat euthenasie alleen moet toegestaan worden in gevallen waar nog maar een paar dagen te leven valt, en zelfs dan kun je nog met door een patient te praten voorkomen dat hij/zij euthenasie pleegt.
-Je kunt (wat ik een hele vervanging vind op uithenasie) met morfine mensen de laatste paar dagen/uur eerder laten overlijden zodat ze dat laatste pijnlijke stuk niet hoeven mee te maken en toch een natuurlijk overlijden hebben.
Ze gaan op deze manier op een prettige manier dood en kunnen makkelijker afscheid nemen met de nabestaanden zonder pijn. |
Met morfine kun je 'n paar dagen of uren eerder laten overlijden? Wat nou als iemand al 7 jaar in coma ligt? Vind je dan ook niet dat deze 't niet verdiend er bij te liggen, in zo'n situatie?
Als mensen hersendood zijn, kunnen ze nooit meer genezen. Je bent dan niets meer, je kan niets meer, en niemand kan meer wat met jou. Dan vind ik niet dat je als familie juist egoïstisch moet zijn, en diegene door wil laten leven.
Jouw moeder begeleid ze misschien voor haar werk, maar ik maak 't nu zelf mee. En ik kén mijn vader, en mijn vader wil níet als kasplantje eindigen als dat 't geval is, dus dan laten mijn moeder en ik 't toe dat er Euthenasie word gepleegd.
Ik vind 't meer egoïstisch dat mensen hun geliefde laten leven, alleen zodat zij nog 't gevoel hebben dat deze nog leeft, terwijl deze persoon zelf dat niet doet. En dan praat ik over de situaties bovengenoemd. |
_________________ __&she is so la vida loca |
|
  |
 |
Changetje
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Mei 22, 2006 19:17 |
 |
@Spinny: Ik weet niet eigenlijk wat ik moet zeggen en of ik eigenlijk wel wat moet zeggen, maar toch wil ik je wel even laten weten dat ik nu heel erg met je meeleef *hugs you very tight*
Ik snap deze discussie eigenlijk niet hier. Dat het 'laf' en 'egoïstisch' zou zijn als je euthanasie pleegt.
Weten jullie überhaupt wel dat er zóveel regels en afspraken aan vooraf gaan? Als een persoon euthanasie wil plegen, moet er eerst worden vastgesteld dat de persoon in kwestie niet meer verder kan leven zo en er géén andere oplossing is. Dit moet door meerdere deskundigen worden vastgesteld. Ook moet de persoon bij zijn volle verstand zijn als hij dit aangeeft. Heeft hij bv. een depressie of is hij geestelijk niet 100% mag het niet worden toegepast! Daarnaast moeten er veel dingen worden ondertekend en vele gesprekken worden gevoerd. En uiteindelijk, als dat allemaal in orde is, mag de arts euthanasie uitvoeren op de persoon. De arts zou volgens de wet ook nog vervolg moeten worden omdat hij immers iemand heeft 'vermoord'.
Dus je kunt niet 'zomaar' euthanasie plegen alsof het zelfmoord is, dat is nog geen eens mogelijk.
Ik ben voor euthanasie. Ik vind inderdaad dat als je echt niet meer verder kan leven er een einde aan mag maken, gewoonweg omdat het leven anders ondraaglijk zou worden. Ik zou het trouwens zelf niet weten of ik het zou plegen als het ooit nog eens zover zou mogen komen. |
_________________ there�s no way to stop what comes falling |
|
  |
 |
XilonaX
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
90 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 11:48 |
 |
Citaat: | Je hebt het ook over instanties, en ik denk dat je daar een psychiater mee bedoelt. Een psychiater kost geld en als je dat niet hebt dan? De gemeente geeft je daar niks voor, je kan een uitkering krijgen van 500 euro per maand en daar moet je het maar mee doen en daar moet je dus alles van betalen. Je huur (±300,-) eten (±70,-p/m en dat is nog krap aan) telefoon ... en ga zo maar door. Je raakt steeds meer in de schult en je krijgt gewoon niks meer en als je dan ook nog eens ernstig ziek wordt kan ik me goed voorstellen dat je dan liever hebt dat je niet meer in leven gehouden wordt. Máár ... dat is ook weer een misbruik waar ik het niet mee eens ben. Ik kan het me voorstellen dat je niet meer wil maar ik keur het niet goed. |
ja, ik doelde ook op een psychiater, maarre.... sociale dienst?
wij leven met zijn 9en in 1 (aangepast) huis, op 1 uitkering. toch hebben wij geld genoeg om rond te komen. als wij het met zn negenen kunnen, kan iedereen het. dus euthanasie door geldproblemen? niet nodig.
en joost, als je nog maar een paar dagen te leven hebt... dan kun je die laatste dagen toch nog leven? met vrienden om je heen enzo... zo zou ik in ieder geval wel willen sterven.
Liennuh schreef: | En als je niet meer kan lopen, nouwelijks kan praten en hartstikke veel pijn hebt? |
mijn oma (die bij mij in huis woont) verkeert in die situatie: praten kan ze wel (teveel zelfs) maar niet lopen, veel pijn aan haar heupen, bijna doof, bijna blind, en toch vindt ze veel steun bij God anders had ze het tot nu toe niet gered. (ze is 80)
@Spinny: wat erg voor je, ik leef oprecht met je mee. heel veel sterkte, voor jou en je familie, het zal vast een moeilijke tijd zijn voor jullie. en het is eigenlijk niet laf als jou vader dat wilt nee. afhankelijk zijn is ook niet alles. veel succes met alles en ik zal voor je bidden! (ook al hoef je dat niet te geloven ) |
_________________ �Sorry Ginny,� zei Ron om de drukkende stilte te verbreken, �maar ik ken geen Harry Potter.�
Ginny�s hart leek te breken..'
Ketenvuur |
|
  |
 |
KarinWeasley
5e jaars

Verdiend:
23 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 14:02 |
 |
Spinny schreef: | Joost schreef: | Ilona, euthenasie is GEEN laffa daad datzelfde geld voor zelfmoord. Mijn moeder is een van de hoogste geleerden op dit gebied van vroege levensbeeindiging en euthenasie van nederland en ik hoor vele dingen als mijn moeder bijv een stervende begleid.
Met morfine kun je 'n paar dagen of uren eerder laten overlijden? Wat nou als iemand al 7 jaar in coma ligt? Vind je dan ook niet dat deze 't niet verdiend er bij te liggen, in zo'n situatie?
Als mensen hersendood zijn, kunnen ze nooit meer genezen. Je bent dan niets meer, je kan niets meer, en niemand kan meer wat met jou. Dan vind ik niet dat je als familie juist egoïstisch moet zijn, en diegene door wil laten leven.
Jouw moeder begeleid ze misschien voor haar werk, maar ik maak 't nu zelf mee. En ik kén mijn vader, en mijn vader wil níet als kasplantje eindigen als dat 't geval is, dus dan laten mijn moeder en ik 't toe dat er Euthenasie word gepleegd.
Ik vind 't meer egoïstisch dat mensen hun geliefde laten leven, alleen zodat zij nog 't gevoel hebben dat deze nog leeft, terwijl deze persoon zelf dat niet doet. En dan praat ik over de situaties bovengenoemd. |
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt!
Heel veel sterkte met je vader! |
_________________ 'I am not woried, Harry,' said Dumbledore, his voice a little stronger despite the freezing water.'I am with you.' |
|
  |
 |
ninniachel pattinson
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 15:48 |
 |
ik hoorde laatst trouwens over een vrouw die hier in de buurt van een flat was gesprongen, maar ze had zich helemaal ingetaped, zodat de mensen niet alles op moesten ruimen..
vond ik best wel goed bedacht..
maar ik heb liever dat mensen euthenasie nemen ofzo dan dat ze springen of trein ofzo..
wat een trauma voor die bestuurder  |
_________________ No in elenath hîlar nan hâd gîn
Brazil !!
Argentina !! |
|
  |
 |
*Daniel*Fan*
3e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 16:02 |
 |
ik vind het wel goed dat het kan,,
want het is ook nix om in coma te liggen waar je nooit meer uit komt,,
dan vind ik het goed dat je ervoor kan kiezen,,
KussJJ *Daniel*Fan* |
_________________ Johnny Depp (F) |
|
  |
 |
Harry_Lover
1e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 16:17 |
 |
Het is inderdaat wel zo, dat als je al een paar weken (bijvoorbeeld) in coma ligt en je komt er tog niet meer uit, dan is het voor de familie ook fijner. lijkt mij dan,,
xXx |
|
|
  |
 |
KarinWeasley
5e jaars

Verdiend:
23 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 26, 2006 17:13 |
 |
ninniachel pattinson schreef: | ik hoorde laatst trouwens over een vrouw die hier in de buurt van een flat was gesprongen, maar ze had zich helemaal ingetaped, zodat de mensen niet alles op moesten ruimen..
vond ik best wel goed bedacht..
maar ik heb liever dat mensen euthenasie nemen ofzo dan dat ze springen of trein ofzo..
wat een trauma voor die bestuurder  |
Maar euthanesie is niet hetzelfde als zelfmoord. Iemand die van het dak afspringt, heeft waarschijnlijk nog geen recht op euthanesie, anders had hij of zij het wel gedaan. |
_________________ 'I am not woried, Harry,' said Dumbledore, his voice a little stronger despite the freezing water.'I am with you.' |
|
  |
 |
ninniachel pattinson
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mei 27, 2006 7:37 |
 |
Jaa, dat snap ik ook wel.. maar ik bedoel eigenlijk dat het voor zulke mensen beter is als ze zo'n drankje, pilletje ofzo nemen, zodat niet al die andere mensen er de dupe van zijn, |
_________________ No in elenath hîlar nan hâd gîn
Brazil !!
Argentina !! |
|
  |
 |
Joep
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
274 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Mei 27, 2006 8:04 |
 |
Mee eens, als je ernstig pijn lijdt door een ziekte is het maar beter als het over is.. Ook al is het soms een hard besluit.. |
_________________ Hij die zal vaehren! |
|
  |
 |
Chris.
King of the Silvan Elves

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 18, 2007 17:37 |
 |
ninniachel pattinson schreef: | Jaa, dat snap ik ook wel.. maar ik bedoel eigenlijk dat het voor zulke mensen beter is als ze zo'n drankje, pilletje ofzo nemen, zodat niet al die andere mensen er de dupe van zijn, |
Ik denk dat mensen die zelfmoord (proberen te) plegen soms nog wel te redden zijn. Die hebben vaak zware psychische problemen, waar soms nog uit valt te komen, met medicijnen. Dat je zelfmoord pleegt beslis je meestal alleen zelf. Euthanasie daareentegen ontstaat meestal door een beslissing samen met de dokter (door de persoon zelf of in het geval als iemand lange tijd in coma ligt, door de familie/vrienden) en is dus niet te vergelijken met zelfmoord. Ik vind het goed dat er euthanasie bestaat ook omdat nu met de moderne apperatuur levens soms onnodig lang worden gerekt. Ze kunnen iemand in coma lang door laten leven maar soms heeft dit geen enkele zin, en dan is euthanasie een oplossing. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
  |
 |
Mariky
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
405 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jan 18, 2007 19:00 |
 |
Het is inderdaad een hard besluit, maar als je echt doodziek bent en je ligt maar als een kamerplantje de hele dag, elke dag weer, in bed dan vind ik dat het moet kunnen.
En dat geld ook als in een coma ligt, waar je nooit meer uit kan komen. Dan kan je wel lang wachten, maar het is dan beter als het dan even snel over is. Het is vervelend, maar beter dan zo'n eeuwige coma. |
  |
 |
Miss Und@ztood
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
593 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 01, 2008 18:22 |
 |
Goh dat hangt echt van de situatie af.
Mijn opa is overlaatst overleden aan kanker en zag de laatste dagen echt af. Hij wou zelf van de pijn af en hij kon niets meer. In zo'n geval mag het wel vind ik.
Mijn tante, neef en nokel zijn naar de gemeente geweest na de dood van mijn opa om iets te tekenen zodat als er ooit zo iets met hun gebeurt, iemand van de familie die ook getekend heeft (In dit geval tante, neef en nonkel) kan beslissen om het te laten eindigen voor de ander. Euthanasie dus zodat ze niet meer moeten afzien tot hun laatste dag.
Dat vind ik echt een goede oplossing, mijn ouders willen het niet maar later zal ik dat zeker ook doen want als zoiets met mij gebeurt wil ik echt niet afzien! |
_________________ 'Kijk...me...aan...' fluisterde hij.
De groene ogen keken in de zwarte, maar na enkele ogenblikken verdween er iets in de donkere ogen en werden ze leeg en uitdrukkingloos. De hand die Harry had vasgehouden smakte op de grond en Snape bewoog niet meer. |
|
  |
 |
|
|