Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

alfa of beta Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Poll :: Wat voor type ben jij?

alfa
46%
 46%  [ 160 ]
beta
28%
 28%  [ 99 ]
ergens er tussenin
24%
 24%  [ 85 ]
Totaal aantal stemmen : 344

Auteur Bericht
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Verdiend: 0 Sikkels

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Hoe weten ze dat dyscalculie veel minder voorkomt? Zou het niet kunnen, omdat de stoornis minder bekend is, dat de diagnose minder vaak gestelt is. Want volgens mij hebben veel mensen/kinderen moeite met (hoofd)rekenen. Maar dyscalculie lijkt me heel erg lastig, vooral als je bijvoorbeeld moeite hebt met klokkijken.

Bij mij is het klokkijken niet echt een probleem. Ik moet me alleen iets meer concentreren maar ik geef de schult ook een beetje aan mijn bril hoor. Ik heb jarenlang geen bril gedragen terwijl het wel moest. Nu heb ik een betere en kan de wijzers dus beter zien zodat ik me iets minder hoef in te spannen maar ik moet nog steeds nadenken wat het ook alweer was.

Het rekenen is wel weer lastig al wordt dat nu wel wat beter. Ik werk in een winkel .. met geld dus en je moet wel eens wisselgeld teruggeven Razz
Mensen vragen je ook wel eens wat ze in totaal hebben. Ze hebben het dan nog in hun handen en dan moet je dus hoofdrekenen. Ik zit er nu gelukkig wel vaak dicht bij in de buurt maar wel met moeite.

Woei, Gryff van het jaar 2008!
Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

A.Perkamentus schreef:
Witch_Eva schreef:
@Tops ja dat is inderdaad heel gemeen. Want je hebt gewoon helemaal gelijk. Als je goed bent in talen dan ben je niet bijzonder, maar als je goed kan rekenen dan ben je slim. Niemand denkt er nog aan dat er nog zoiets is als dyscalculie. Je bent namelijk helemaal niet dom, je hebt gewoon een "stoornis". Ik vind het zelf ook helemaal belachelijk.

Ik vind het ook belachelijk dat heel veel scholen hier geen rekening mee houden. In principe moet elke wiskunde of andere Beta docent weten dat er zoiets bestaat. En je zou hier in principe hulp voor moeten krijgen. Ok nu komt dyscalculie niet zo vaak voor als dyslexie. Maar zoals ik al zei is het een stoornis waar je zelf niks aan kan doen.

Hoe weten ze dat dyscalculie veel minder voorkomt? Zou het niet kunnen, omdat de stoornis minder bekend is, dat de diagnose minder vaak gestelt is. Want volgens mij hebben veel mensen/kinderen moeite met (hoofd)rekenen. Maar dyscalculie lijkt me heel erg lastig, vooral als je bijvoorbeeld moeite hebt met klokkijken.

Nou dat nam ik aan. Er stond namelijk dat maar 5% van de bevolking last had van dyscalculie. Ik weet niet hoeveel procent last heeft van dyslectie, maar voor mijn gevoel zijn dat er veel meer dan 5%.

Maar inderdaad misschien komt het ook wel omdat het minder bekend is. En dat is dan zo vaag, want er zijn dus wel mensen die er last van hebben, en die dan hulp en steun nodig hebben op school.

Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat laatste Eva. Ik wist dat ik last had van iets met cijfers maar ik had er geen naam voor. Ik wist dus niet dat er een naam voor was en dat het erkent was. Nu het wat meer in the picture komt zal het procentenaantal wel hoger worden denk ik.

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Helen schreef:
Ik denk dat laatste Eva. Ik wist dat ik last had van iets met cijfers maar ik had er geen naam voor. Ik wist dus niet dat er een naam voor was en dat het erkent was. Nu het wat meer in the picture komt zal het procentenaantal wel hoger worden denk ik.

Nou het is al een tijdje in de picture hoor. Ok ik geef toe dat het van de laatste jaren is dat er pas echt over gepraat word. Maar het is toch wel iest van 10/20 jaar redelijk bekend woord. Meer middelbare scholen doen ook hun best om de leerlingen meer hulp te geven. En dat is ook goed. Alleen denk ik dat het percentage van 5% wel klopt. Ze kunnen natuurlijk ook naar je hersenen kijken. (Want daar is wat mis mee) en dan constanteren hoeveel mensen het hebben. 5% is namelijk wel redelijk. Als je dan nagaat dat 8% van de mensen links is, dan ligt het ongeveer op hetzelfde niveau. En volgens mij klopt dat wel. Ik denk dat dyslexie sowieso iets is waar meer mensen last van hebben.

Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Witch_Eva: Ik weet niet hoeveel procent van de bevolking dyslectisch is. Het zou wel meer dan 5 % kunnen zijn. Bij mij op de middelbare school was dat wel zo, volgens mij was daar iets van 10 % dyslectisch. Maar dat hoeft nog niets te zeggen. Dyslectie is volgens mij al veel langer bekend en ook worden diegene die het hebben vaker geholpen.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
Helen schreef:

Nou het is al een tijdje in de picture hoor. Ok ik geef toe dat het van de laatste jaren is dat er pas echt over gepraat word. Maar het is toch wel iest van 10/20 jaar redelijk bekend woord. Meer middelbare scholen doen ook hun best om de leerlingen meer hulp te geven. En dat is ook goed. Alleen denk ik dat het percentage van 5% wel klopt. Ze kunnen natuurlijk ook naar je hersenen kijken. (Want daar is wat mis mee) en dan constanteren hoeveel mensen het hebben. 5% is namelijk wel redelijk. Als je dan nagaat dat 8% van de mensen links is, dan ligt het ongeveer op hetzelfde niveau. En volgens mij klopt dat wel. Ik denk dat dyslexie sowieso iets is waar meer mensen last van hebben.

Als er pas in de laatste over gepraat wordt is het niet al een tijdje in the picture.
!0/20 jaar geleden kan ik je garanderen dat er geen woord voor was en als die er al wel was was het niet doorgedrongen.
Er werd vaak tegen mij gezegt dat ik dom was of dat ik expres dom deed. Erg fijn dat een leraar(es) dat tegen een kind van 10 zegt.
Ik kom er nu pas achter dat het wel degelijk iets is en dat ik dus niet dom ben.

Wolkenveldt
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 233 Sikkels
Woonplaats: Backstage, at Rock Werchter, enjoying the sound of pure rock!

Wolkenveldt is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 22:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Duidelijk beta. Talen intresseren me niet maar wiskunde wel. Ik heb nu ook weer niet slecht op talen maar dan ook niet uitmuntend. Meer een 'Boven verwachtingen' Very Happy. Op wiskunde dan weer een 'Uitmuntend' zowat.

Potterfreaky
Oude Forumnaam: potterfreaky Harry's secret lover
Harry's secret lover

Potterfreaky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 11:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Helen schreef:
Witch_Eva schreef:
Helen schreef:

Als er pas in de laatste over gepraat wordt is het niet al een tijdje in the picture.
!0/20 jaar geleden kan ik je garanderen dat er geen woord voor was en als die er al wel was was het niet doorgedrongen.
Er werd vaak tegen mij gezegt dat ik dom was of dat ik expres dom deed. Erg fijn dat een leraar(es) dat tegen een kind van 10 zegt.
Ik kom er nu pas achter dat het wel degelijk iets is en dat ik dus niet dom ben.

Ik weet nu ongeveer 15 jaar dat ik discalculist ben. het heeft namelijk weleens in de krant gestaan. Toen ik dat las had ik dezelfde reactie als jij, Helen ("het heeft een naam!!) Maar ondanks dat ik het wist en dat ook wel aan andere mensen vertelde, kan ik je zeggen dat er op school weinig tot niets meegedaan is en bovendien zijn er nu nog steeds heel veel mensen (zeg maar 90%)die geen idee hebben wat het inhoudt.. Ik schaam me nu niet meer voor mijn gestuntel, bv in een winkel, ik weet dat het een reden heeft en Helen; wat jij zegt klinkt me heel bekend in de oren, ook ik werd dom genoemd en ook ik voelde me daardoor dom!

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 14:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Potterfreaky: Ik denk dat het gewoon door ontwetendheid komt van mensen. Een van mijn studiegenoten is dyslectisch en ook hij wordt soms als 'dom' bestempeld. Terwijl ik heel knap van hem vind dat hij eigenlijk van zover is gekomen, hij deed namelijk eerst mavo en studeert nu Natuurkunde. Dyscalculie is nog minder bekend waardoor mensen niet precies weten dat je er eigenlijk niets aan kan doen. Je wordt denk ik op een hoop gegooid met iedereen die niet goed kan rekenen. Zeker nu de laatste tijd zo veel slecht nieuws is over het niveau van de pabo leerlingen die niet goed kunnen rekenen en slecht zijn in taal.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Bernou
Oude Forumnaam: HPotterFreak Huffelpuf Klassenoudste
Huffelpuf Klassenoudste

Bernou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 14:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik dacht altijd een alfa te zijn. Wiskunde ging altijd slecht en ik snapte er nooit wat van, in tegenstelling tot de talen. Talen was ik veel beter in en ik snapte veel meet aan grammatica enzovoort.
Nu begin ik toch te twijfelen en ik denk dat ik van beide wel wat heb. Sinds mijn coach me wiskunde-bijles geeft, haal ik alleen nog maar 7ens...=S Heel wat anders dan de onvoldoendes die ik eerst altijd haalde.
Nu heb ik wiskunde ook nog eens afgesloten met een 8. Het hoogste cijfer van mijn eindexamen was dan ook op wiskunde. Heel raar.
Ik denk dus dat ik van beide wat heb. Beetje alfa, beetje beta. Toch wel meer alfa, omdat het wiskunde komt door de leraar die ik heb. En alfa heb ik een beetje van mezelf [a].

20/07/06 - 01/01/09
Auror89
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 82 Sikkels

Auror89 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 15:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Duidelijk Alfa. Ik heb een heel goed taalgevoel. Ik ben goed in Engels en Duits. Frans gaven ze bij mij op school helaas nooit, omdat er heel veel dyslectisch waren. Ergl jammer, want ik weet zeker dat ik er goed in was geweest, ik ben wel van plan om het ooit te gaan lere.

Ik heb dyscalculie, rekenen was altijd een drama. Wiskunde dus ook.
Mijn rekenniveau is groep 7 Sad

Kersje*
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 52 Sikkels

Kersje* is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2007 18:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Beta.. Heel zeker ^^.. Wiskunde boeit me nog en alle omliggende vakken. Het zit ook in de familie dat we meer aanleg hebben vr wiskunde enzo..
Talen interesseert mij ook nie ma bon.. 93% vr examen (wiskunde) valt goed mee denkik ^^... 96% voor meetkunde.. Just Love It!

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 70 Sikkels

Nienn is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 19:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Duidelijk beta! Ik heb NT&NG profiel, of nja NT met biologie 12 dus het komt er op neer dat ik dubbel profiel heb dus ik ben duidelijk geen alfa type.. Razz Ik heb duits en frans afgelopen jaar met mazzel met een 6 afgesloten, engels is altijd een 5, nederlands is mijn enige goede taal.. Wink Mja,, iig duidelijk beta! Razz

En over dyslexie enzo,, Bij ons op school hebben ze voor mensen met dyslexie speciale 'dyslexie passen', hierdoor heb je langer tijd met pws, grotere letters enz.. Maar er wordt inderdaad nooit aandacht besteed aan Dyscalculie ,, vreemd! Confused

Jessica.
Oude Forumnaam: Miss Raddy Zwadderich Klassenoudste
Zwadderich Klassenoudste

Jessica. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 13, 2007 22:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oh, we zullen het maar niet over mijn wiskunde hebben enzo...
Daar ben ik zoooo slecht in. En ook in natuurkunde ben ik slecht. Mijn talen gaan wel. Voor al mijn talen een 7 en alleen voor frans een 6(bijna 7). Voor Duits bijna een 8. Alleen die naamvallen zijn zo irritant. Met woordjes heb ik geen moeite en ook niet met andere stukken theorie. Alleen Frans... dat is zo moeilijk! Gewoon die lees en luistertoetsen... die lukken me toch maar steeds niet.
Ik heb voor Scheikunde gelukkig een 6 op mijn rapport. Economie had ik al niet. Voor Wiskunde een 5 en voor Natuurkunde een 5. Voor Engels, Nederlands en Duits een 7. Ik ben dus een ALFA!

Gelukkig ben ik over, ondanks mijn twee tekorten voor die rot vakken. Volgend jaar zit ik in 4Havo en heb ik gelukkig geen Wiskunde, natuurkunde, scheikunde etc. En ook geen frans. Wel geschiedenis, aardrijkskunde, duits, biologie en de deingen die nog meer bij C&M zitten.

together

HPF and us <3
    Forever in our hearts!
Lieselot Potter
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 33 Sikkels

Lieselot Potter is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 14, 2007 20:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet het eigenlijk niet goed. Ik ben misschien beta omdat mijn chemie en fysica meestal goed zijn, maar mijn wiskunde is echt slecht, daar haalde ik 56 % ofzo op voor mijn examen en mijn toetsen zijn meestal buizen Embarassed . Maar ik kan ook alfa zijn want ik haal altijd goede punten voor mijn taalvakken^^

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp