Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Fout uitgesproken...! Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Muurbloempje
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 29 Sikkels

Muurbloempje is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2008 16:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Toen ik voor het eerst Harry Potter las vond ik het zo leuk dat ik het aan mijn moeder wilde voorlezen (ik was toen nog heel erg jong). Maar ik kon de naam Petunia niet goed zeggen, dus maakte ik er gewoon heel wat anders van. Ik zei Peuteneuna Embarassed Mijn moeder moest echt heel erg lachen...(ik nu ook Wink )

Profiel bekijkenStuur privébericht
juniper
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 21 Sikkels

juniper is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 20:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik dacht altijd ook dat het Reubus Hagrid was. Ik vond dat veel mooier klinken. Maar nu ik goed kijk is het Rubeus. Ik zeg vaak nog Reubus Hagrid, maar iedereen zegt dan 'nee, het is RubEUs.' Dat had ik ook bij Severus. Ik dacht altijd dat het Sefrus was! Razz

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 0 Sikkels

kimmetje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Sep 23, 2008 16:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb dat ook als ik te snel lees. Dan klopt het niet helemaal. dan moet ik weer opnieuw kijken om het goed uit te spreken/lezen

Dreuzel
Dreuzel

RenaldWombel is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Dec 16, 2008 20:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik dacht altijd galáge-waad. Heb echt een jaar gedacht van, wat is heeeemelsnaam is een galage-waad..

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 16, 2008 21:01 Terug naar boven Sla dit bericht op

RenaldWombel schreef:
Ik dacht altijd galáge-waad. Heb echt een jaar gedacht van, wat is heeeemelsnaam is een galage-waad..

OMFG echt grappig dat zoveel mensen dat echt verkeerd lazen. Ben echt zo blij om te lezen dat ik niet de enige was die dat dacht. Maar wat een raar woord dan, is het überhaupt wel een woord? Galagewaad? Volgens de FireFox spellingcontrole is het namelijk ook geen woord. xD

Dreuzel
Dreuzel

RenaldWombel is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 20:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik zou het woord niet gebruiken Smile "
Eerder galajurk.. of voor jongens smoking!

Glauces
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Glauces is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 22:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
RenaldWombel schreef:

OMFG echt grappig dat zoveel mensen dat echt verkeerd lazen. Ben echt zo blij om te lezen dat ik niet de enige was die dat dacht. Maar wat een raar woord dan, is het überhaupt wel een woord? Galagewaad? Volgens de FireFox spellingcontrole is het namelijk ook geen woord. xD

Maar het gaat hier wel om de magische wereld, hè. Daar dragen ze over het algemeen gewaden, en zal 'gewaad' wel net zo'n gewoon woord zijn als jurk, pak, verzin het maar. Zoals we hier galajurken hebben, hebben ze daar gewoon galagewaden. Ik denk dat het gewoon logica is, maar geen officieel Nederlands woord. Razz

Ik las het volgens mij nooit als galáge-waad, wel las ik Ginny een hele poos met de g van grappig.

Where your treasure is, there will your heart be also.
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 22:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja maar dan had hij het ook kunnen schrijven als gala gewaad of desnoods gala-gewaad. Het feit dat er hier zoveel mensen zijn die het woord verkeerd lazen dat is best wel ernstig. Al zijn galakleding en galakostuum wel woorden die aan elkaar horen. Maar ja aangezien dit dan ook een verzonnen woord is had hij er net zo goed twee woorden van kunnen maken.

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 40 Sikkels

Bonnie Wright is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2008 23:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, ik zei (ben ik sinds kort pas achter) soms Gladinius Smalhart, in plaats van Gladianus.

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 26 Sikkels

Kiwa is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Dec 27, 2008 17:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Glauces schreef:
Witch_Eva schreef:
RenaldWombel schreef:

Maar het gaat hier wel om de magische wereld, hè. Daar dragen ze over het algemeen gewaden, en zal 'gewaad' wel net zo'n gewoon woord zijn als jurk, pak, verzin het maar. Zoals we hier galajurken hebben, hebben ze daar gewoon galagewaden. Ik denk dat het gewoon logica is, maar geen officieel Nederlands woord. Razz

Ik las het volgens mij nooit als galáge-waad, wel las ik Ginny een hele poos met de g van grappig.

JK Rowling gebruikt ook veel alliteraties hè, dat doet ze ook bij helemaal niet bestaande woorden (*nu ineens verdwijnen alle andere voorbeelden toevallig weer uit mijn hoofd*).
Ik las trouwens ook Ginny met de 'g' van 'grappig' en telkens als ik galagewaad tegenkwam moest ik altijd wat tijd hebben om het woord juist te splitsen om het goed in mijn hoofd uit te spreken.
En 'accio las ik ook aSSio, ook 'crucio'. En met 'expelliarmus hadden ik en mijn zus het in het begin ook moeilijk, namelijk: expeliliarmus!

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Za Dec 27, 2008 20:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja maar het is een heel verschil als je zelf een woord bedenkt of dat je een woord vertaald. Als je een woord vertaald in een niet bestaand woord dan vind ik dat persoonlijk vaag. JKR heeft sommige woorden/namen zelf verzonnen kijk en dan kan je het natuurlijk schrijven hoe je het wil.

Oude Forumnaam: Dark_angel Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 334 Sikkels

Elyn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 15:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
RenaldWombel schreef:

Ok, en dus nu pas zie ik in wat het moet zijn Rolling Eyes
Dus het is Gala-gewaad? Omg, ik dacht echt altijd galage-gewaad of iets dergelijks xD
Bij de spreuken maak ik ook, net als zovelen, fouten tegen de uitspraak.
En ik worstel nog altijd met de naam Ginny. Is het nu de harde of zachte g?

TopazLover <3
Writer of Dreams
Writer of Dreams

TopazLover <3 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 15:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb Ginny altijd uitgesproken als Djinnie xD.

Ik spreek zo ongeveer alles verkeerd uit xD. Severus sprak ik uit als SE-verus, ipv Se-VER-us. Van Regulus maakte ik Regoeloes, van HAgrid maakte ik HaGrid.

Bij de luistercd's vind ik 'crucio' nogal vaag uitgesproken. Ik ga er dan vanuit dat je 'kroekio' zegt, maar het is dus 'kruusio'. En, heel erg, 'avada kedavra' las ik altijd als 'abrakadabra' of zoiets.

In het Engels sprak ik Hermione de hele tijd verkeerd uit en in boek 4 moest ik heel erg wennen aan de nieuwe uitspraak.

'Accio' wordt in de spellen uitgesproken als 'aksio', maar op de luistercd's is het 'akkio'. Vaagheid. Soms wordt de uitspraak van het Latijn aangehouden, soms wordt het 'vernederlandst'.

Running at Ron, she flung them around his neck and kissed him full on the mouth. Ron threw away the fangs and broomstick he was holding and responded with such enthusiasm that he lifted Hermione off her feet.

HPF, always in my heart.
Rhona
Lady of Snape Manor
Lady of Snape Manor

Verdiend: 1 Sikkels

Rhona is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 16:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik maak van severus snape nog steeds een ne-en combinatie.

Ik zeg snape/sneep gewoon zoals het hoort. Maar Severus maak ik dus SEE-ve-rus van. Meer nederlands denk ik Confused
maar ach ja, ik vind het ook veel leuker klinken zo Razz

gala-gewaad las ik dus ook altijd verkeerd. Maar dat krijg ik er bijna niet meer uit. Dat zit vastgeroest.

Oh en Nagini spreek ik altijd uit als Nadjini. Ik denk dat ik niet de enige ben. Maar pas bij film 4 kwam ik er achter dat het toch niet zo moest. Maar ja, ook die zit vastgeroest.

HPF we will miss you.
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

BerichtGeplaatst: Ma Dec 29, 2008 17:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rhona schreef:

Oh en Nagini spreek ik altijd uit als Nadjini. Ik denk dat ik niet de enige ben. Maar pas bij film 4 kwam ik er achter dat het toch niet zo moest. Maar ja, ook die zit vastgeroest.

Ik zeg ook Nadjini. xD Hoe moet je het anders uitspreken dan? xD Dat zit dus bij mij ook helemaal vast geroest. Ik heb ook heel lang erover moeten doen om Lestrange op zijn Engels uit te spreken. Ik deed dat namelijk altijd op z'n Frans. xD Nu zeg ik gewoon steeds Bella Black dat is veel handiger. [a]

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp