Poll :: Heb je zelf ook gestaakt? (Zonder geweld, vandalisme..) |
Ja |
|
23% |
[ 15 ] |
Nee |
|
76% |
[ 49 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 64 |
|
Auteur |
Bericht |
Charlie
Oceanic 815 Survivor

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 16:22 |
 |
Blijkbaar is staken in de mode dezer dagen... Hier in Waregem, België werd er vandaag ook gestaakt...
Dus totaal zonder reden. Tenminste, sommigen wilden er een reden aan koppelen; 'we willen solidair zijn met de mensen uit Nederland' of 'ze staken in Nederland omdat ze 1040uur hebben, wij hebben er 1360'. Nu moet je weten dat er hier in Waregem drie grote middelbare scholen zijn, waarvan ik weet dat er één (niet mijn school) heel erg gestaakt heeft (150 lln afwezig).
Parket is erbij gehaald. Mensen die afwezig waren hebben boetes gekregen, sommige leerlingen zijn ook op onze school zelf voor twee dagen geschorst.
Op onze school werden alle poorten gesloten en als ze even opengingen zagen we overal politie staan. Naar horen zeggen hebben ze ook poorten proberen in te trappen en is dat bij één poort ook nog eens gelukt. Bij ons viel het dus wel nog mee, iedereen was gewoon heel erg rumoerig en benieuwd wat er zou gebeuren, uiteindelijk zijn sommigen geschorst en/of hebben ze een geldboete.
Ikzelf heb net als het grootste deel van m'n school niet meegestaak, ik zag de reden ertoe niet in. Nederland en België hebben twee volledige apparte schoolsystemen. Dat we meer uren hebben, blijkt dus wel, maar dat komt dus ook door het andere systeem.
Kortom; puur tijdsverlies en gewoon naar een reden zoekend om te staken/rebeleren. |
  |
 |
Amtjah
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
249 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 17:06 |
 |
Op de radio kreeg je dan weer te horen dat we (=Belgjes) zouden moeten staken vanwege dat vakantie zou worden ingekort. Terwijl je op school hoorde dat je een 9ste uur zouden krijgen, maar dat was -volgens mij- in Nederland het geval?
Ik heb iig niet gestaakt. Volgens mij was het iig al eerder een staking voor in West-Vlaaderen, want ik ga naar Vlaams-Brabant naar school en daar hadden de meeste niet eens door dat leerlingen zouden staken vandaag XDDD |
_________________ Nothing will be the same
after november the 26 |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 17:26 |
 |
Wel lief dat de Vlamingen met ons mee leven. xD Het schoolsysteem is inderdaad anders, dus ik snap niet helemaal waarom de Vlamingen staken.
Een paar nieuwsberichten die ik heb gevonden:
Citaat: | Politie arresteert 60 scholieren bij demonstratie
AMSTERDAM (ANP) - De politie heeft vrijdag zestig scholieren aangehouden tijdens en na de demonstratie op het Museumplein in Amsterdam. Dat maakte een woordvoerder bekend.
De arrestaties vonden plaats wegens baldadigheid, zoals het afsteken van vuurwerk en het gooien met eieren, en vernieling van onder meer auto's. De mobiele eenheid heeft het Museumplein uiteindelijk met ,,zachte hand'' ontruimd, aldus een woordvoerder. Daarop trokken groepjes van tientallen actievoerders de stad in. Rond 16.00 uur was de rust weergekeerd.
Een aantal scholieren moest door ambulancepersoneel op het plein worden behandeld omdat ze onwel of gewond waren geraakt. Voor zover bekend is een persoon naar een ziekenhuis gebracht wegens verwondingen door vuurwerk, aldus de woordvoerder. |
Citaat: | Enkele duizenden scholieren op Museumplein
AMSTERDAM (ANP) - Enkele duizenden scholieren hebben zich vrijdag op het Museumplein in Amsterdam verzameld. Dat aantal is een inschatting van de politie. Inmiddels heeft de politie enkele aanhoudingen verricht voor het gooien van vuurwerk. Een jongen is opgepakt voor het bezit van een mes. |
Wow 60 leerlingen, dat zijn er best dus wel veel. Echt weer belachelijk dat een demonstratie zo moet lopen. Dat er weer vuurwerk gegooit moet worden, en messen mee worden gebracht.
edit: @Charlie hier een bericht die op een Nederlanse website zag. Waregem wordt ook genoemd.
Citaat: | Vlaamse scholieren staken mee uit solidariteit
OUDENAARDE (ANP) - In Vlaanderen zijn vrijdag groepjes scholieren spontaan de straat op gegaan. De leerlingen volgen een oproep om solidair te zijn met het Nederlandse scholierenprotest.
In Oudenaarde trok vanaf 10 uur een stoet van 200 à 400 jongeren langs de scholen. Ze probeerden nog meer leerlingen buiten te krijgen, maar dat lukte niet overal, volgens de lokale politie.
In Veurne en Waregem zijn honderd leerlingen weggelopen tijdens de ochtendpauze. Ze liepen door de stad naar andere scholen. Problemen waren er niet.
In Kortrijk slenteren enkele geïsoleerde groepjes door de stad. Vier leden van een studentenraad vroegen op het stadhuis vergeefs om een gesprek met de burgemeester. In Izegem hield de directie leerlingen tegen die probeerden weg te lopen. |
|
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
PixieFilth
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
111 Sikkels
Woonplaats: let's go down to the beach and throw rocks into the sea
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 19:07 |
 |
Debiel. Echt. Nederlanders hebben niet eens reden om te staken. In vergelijking met hier, in België heeft Nederland veeel minder les.
Nederland: 1040 uur, België: 1400 uur (:
En daar is het onderwijs nog eens veel soepelder.
Ga werken als je niet naar school wilt, zul je snel genoeg de voordelen van wél naar school gaan ondervinden op lange termijn denk ik.
Kleuters.
En naar het schijnt zijn er hier ook zo ketting-smsjes rondgestuurd om te staken ómdat Nederland staakt. Hoe retarded.
|
Laatst aangepast door PixieFilth op Vr Nov 30, 2007 19:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Hermelien-fan
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 19:17 |
 |
Vandaag mochten er dus bij ons op school na het derde lesuur naar Amsterdam toe gaan om te gaan staken, mits je op maandag een briefje van je ouders had met toestemming EN je was afgestempelt door de LAKS vandaag. Sommigen hebben gewoon hun ouders een brief laten schrijven en zijn vervolgens niet naar Amsterdam gegaan, met als gevolg (wat hun waarschijnlijk nog niet weten), dat als ze geen bewijs hebben, waarschijnlijk geschorst zullen worden.
Ik heb het vandaag ook een beetje op tv gevolgd, maar heb zelf dus niet gestaakt. Je moet wel weten waarvoor je staakt, wat de helft dus eigenlijk ook niet echt weet, maarja.
@ PixieFilth; 20 lesuren in een week? Dat is wel heel laag geschat ^^" Ik heb er zelf 36 in een week (Havo 4), en dan zonder tussenuren meegerekent. Mijn zusje zit in de tweede en die heeft 31 uur les, en ik heb net even bij een brugklasser gekeken, en dat is dan weer 32 uur. 20 uur komt (bij mij) op school niet voor (: |
going, going, gone. |
|
  |
 |
PixieFilth
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
111 Sikkels
Woonplaats: let's go down to the beach and throw rocks into the sea
|
Geplaatst:
Vr Nov 30, 2007 19:43 |
 |
Hermelien-fan schreef: | Vandaag mochten er dus bij ons op school na het derde lesuur naar Amsterdam toe gaan om te gaan staken, mits je op maandag een briefje van je ouders had met toestemming EN je was afgestempelt door de LAKS vandaag. Sommigen hebben gewoon hun ouders een brief laten schrijven en zijn vervolgens niet naar Amsterdam gegaan, met als gevolg (wat hun waarschijnlijk nog niet weten), dat als ze geen bewijs hebben, waarschijnlijk geschorst zullen worden.
Ik heb het vandaag ook een beetje op tv gevolgd, maar heb zelf dus niet gestaakt. Je moet wel weten waarvoor je staakt, wat de helft dus eigenlijk ook niet echt weet, maarja.
@ PixieFilth; 20 lesuren in een week? Dat is wel heel laag geschat ^^" Ik heb er zelf 36 in een week (Havo 4), en dan zonder tussenuren meegerekent. Mijn zusje zit in de tweede en die heeft 31 uur les, en ik heb net even bij een brugklasser gekeken, en dat is dan weer 32 uur. 20 uur komt (bij mij) op school niet voor (: |
Ok buh, het was dus een gokje. Maar het verschil is iig best groot. |
  |
 |
child of the other side
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
1066 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 18:31 |
 |
PixieFilth schreef: |
Debiel. Echt. Nederlanders hebben niet eens reden om te staken. In vergelijking met hier, in België heeft Nederland veeel minder les.
Nederland: 1040 uur, België: 1400 uur (:
En daar is het onderwijs nog eens veel soepelder.
Ga werken als je niet naar school wilt, zul je snel genoeg de voordelen van wél naar school gaan ondervinden op lange termijn denk ik.
Kleuters.
En naar het schijnt zijn er hier ook zo ketting-smsjes rondgestuurd om te staken ómdat Nederland staakt. Hoe retarded.
|
Nogmaals, wij Nederlanders staken niet omdat we meer lesuren krijgen maar omdat we door die lesuren zulke debiele roosters krijgen.
Zoals vier tussenuren op een dag zodat je het negende uur toch nog les kunt krijgen "want dat uurtje moet erbij anders hebben we te weinig les", of van die gezellige zelfstudie uren waarin je niets in doet, of, nog debieler, je krijgt een les die je niet eens hebt!
Het zusje van een vriendin van mij kreeg het achtste uur M&O terwijl ze dat niet eens had, gewoon omdat ze die uren vol moesten krijgen. Dat is dan toch van de gekke?
Helaas schijnt bijna niemand die staakt te weten waarom die staakt, en dat is tres stom. ><
Maar het staken zelf vind ik een goed iets; ga geen extra uren geven als je niet goed kunt regelen hoe ze geplaatst worden. Srsly, niemand zit op veel tussen uren te wachten om dan nog eens het negende les te krijgen. Tegen die tijd ben je dood en zullen er een hoop mensen gaan spijbelen. Nee, dat is een lekkere oplossing.
En het zijn niet alleen de leerlingen die staken; ook de leraren. Onze wiskunde docent heeft dit even uitgelegd; docenten moeten ook meer les geven. Niets mis mee, right? Ze krijgen er toch wel voor betaald. Alleen houden ze nu minder tijd over om de lessen te verbeteren, dingen uit te breiden of nieuwe dingen te testen. Dit is heel belangrijk voor de ontwikkeling en loop van het onderwijs maar als dit niet meer kan ivm meer tijd stoppen in les geven, dan gaat het onderwijs er op actheruit ipv vooruit!
Ook hebben de meeste docenten al jarenlang deze baan en hebben ze een manier van lesgeven ontwikkelt wat precies in die aantal uren valt. Als ze nu opeens 40 uur meer moeten lesgeven, houden ze opeens uren aan tijd over waar geen stof in behandelt kan worden...
Kortom (XD Nuja, lang om), ik vind het best wel logisch dat wij leerlingen en leraren staken, gewoneweg omdat de manier waarop de regering dit wil invoeren erg onhandig is en niet goed overnagedacht.
Dat dit in Belgie veel langer is .. tja, appels kun je ook niet met peren vergelijken, right? Maar ik snap dat het op het eerste gezicht een beetje gek kan zijn. (1400 uur vind ik trouwens ontiegelijk veel :// Hoeveel uur is dat per week?) |
_________________ insanity is contagiousAny fear, any memory will do;
and if you've got a heart at all,
someday it will kill you too
|
|
  |
 |
Amaranth
Dreuzel

Verdiend:
22 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 19:01 |
 |
ik snap gewoon niet goed waarom ze net staakten. Ik zou een moord plegen voor tussenuren! handig om al huiswerk te maken en lessen te leren. |
|
|
  |
 |
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 19:14 |
 |
Amaranth schreef: | ik snap gewoon niet goed waarom ze net staakten. Ik zou een moord plegen voor tussenuren! handig om al huiswerk te maken en lessen te leren. |
Ik denk dat als je het had, je wel anders praat.
Mijn rooster is goed, dus ik klaag niet en ik heb ook niet gestaakt.
Maar iemand die ik ken heeft dus élke dag drie tussenuren. En dat achter elkaar. Nou, sorry, maar volgens mij heb je dan echt wel reden tot klagen.
Dan zit je dus echt lang op school en elke dag heb je dan 3 uur waarvan je er misschien 1 of 2 wat doet. Maar niemand gaat denk ik dire uur achter elkaar huiswerk doen...
Ik zei een paar posts geleden dat niemand bij mij op school elke dag tot het 9e zit, maar misschien dat dat toch wel zo is. Ik zal het eens op zoeken.. |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
  |
 |
Genner
Bohemian Writer

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 19:25 |
 |
Ik zou ook best wel die tussenuren willen, je kan huiswerk doen én leren voor overhoringen. Dan kan je nog lessen herhalen, samenvatten voor de examens op voorhand etc., en dan ben je toch op hetzelfde tijdstip thuis (wij dan, Nederlanders niet).
Ik ga ook naar school in Waregem, net als Charlie, en bij ons is er niet zoveel gebeurd. Het VTI (een andere school) kwam ons zogezegd bevrijden, maar niemand is meegegaan. Het was meer de leerlingen op een hoopje voor de poort, de onderdirecteur die aan de poort stond om tegen te houden. Dan werd er gejoeld als de VTI'ers voorbij kwamen en even lekker golfje maken en elkaar naar voren duren, even bijna de onderdirecteur pletten en weer achteruit. En daarna langzaam de lessen binnendruppelen (wij hadden L.O.). |
  |
 |
Amaranth
Dreuzel

Verdiend:
22 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 19:46 |
 |
@ child of the other side : 32 uur per week. valt best wel mee.
3 uur achtereen ? whoa.. heerlijk gewoon! ik zou me echt wel (nuttig) weten bezig te houden! |
|
|
  |
 |
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 20:12 |
 |
Amaranth schreef: | @ child of the other side : 32 uur per week. valt best wel mee.
3 uur achtereen ? whoa.. heerlijk gewoon! ik zou me echt wel (nuttig) weten bezig te houden! |
Dat denk ik niet. Ja, de eerste week misschien. Maar je gaat je gauw vervelen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand 3 uur achterelkaar gaat studeren. Tenzij je een Hermione-achtig iemand bent xD.
De eerste week is het inderdaad wel okee. Maar op een bepaald moment heb je al je huiswerk af en heb je goed geleerd... en dan? Niksen.
En dan ben je dus laat uit... |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
  |
 |
Amaranth
Dreuzel

Verdiend:
22 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 20:54 |
 |
niksen
of lezen (dat houd mij wel zoet)
of tekenen (daar kan ik me als het moet dagen aan een stuk mee bezig houden)
of schrijven ( fanfiction voor hier bv? verhaaltjes?)
of gewoon babbelen
oxo... |
|
|
  |
 |
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 20:58 |
 |
Amaranth schreef: | niksen
of lezen (dat houd mij wel zoet)
of tekenen (daar kan ik me als het moet dagen aan een stuk mee bezig houden)
of schrijven ( fanfiction voor hier bv? verhaaltjes?)
of gewoon babbelen
oxo... |
Je moet zoveel studie uren in de week maken, dus praten zit er dan niet in ^^.
En natuurlijk, je kunt lezen, tekenen en schrijven, maar omdat elke dag 3 uur achter elkaar te doen, dat gaat vervelen.
Neem dat nou maar van mij aan.
Maar ik heb dus geen enkele reden om te staken. Mijn rooster is goed. Maar mensen met zo'n rotrooster, mogen van mij staken. (Wel normaal houden natuurlijk, Geen geweld e.d.) |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
  |
 |
Manouk
Griffoendor Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 01, 2007 23:29 |
 |
Ik heb 26 uur in de week en ik heb op zich niet zo'n vreselijk lesrooster, alleen donderdag is verschrikkelijk. Dan heb ik het derde en vierde uur een blokuur economie, het vijfde Duits en het zevende Duits.
Dan ben ik om 16.00 uur uit en ik heb dus gewoon twee uur níks, maar dan ook níks te doen. Ik heb namelijk alles wat ik voor vrijdag moet doen in de uren die ik eerder in de week heb al gemaakt en bovendien heb ik in de les tijd om aan mijn huiswerk te zitten.
Het enige wat ik die twee uur doe is een kwartiertje economie en verder zit ik een beetje nutteloos in de studiezaal, aangezien níémand die ik ken hetzelfde heeft. Dat is toch belachelijk? Iedereen heeft dan geschiedenis, maar nee, dat heb ik op dinsdag het laatste uur en maandag het vierde. In plaats dat ze mij op donderdag bij geschiedenis plaatsen en een vriendin van me op maandag en dinsdag (die is dan lekker na economie al uit en heeft de uren dat ik gs heb niks), maar nee, ik zit daar fijn niks te doen.
Dat vind ik dus belachelijk, verder vind ik 1040 niet te veel ofzo. Het is gewoon zo stom ingevuld allemaal. Bij ons gaat het nog wel goed, je moet je lesuren aanvullen tot 30 met studieuren (die zijn verplicht, je hebt een stempelkaart en als je een uur goed gewerkt hebt in de studiezaal of mediatheek krijg je een stempel. Ik moet er dus 4 per week en als ik er eentje niet doe moet ik hem dubbel inhalen, dat controleren ze dmv die kaart) en je kunt over het algemeen wel rustig werken in de studiezaal en de mediatheek. Ik ben dus ook niet gaan staken.
Maar ik vind het wel belachelijk dat wij nu zelfs les krijgen in onze examenweken om aan uren te komen en dat we bijvoorbeeld ook nooit meer vrij hebben voor rapportvergaderingen ofzo. Dat was altijd wel lekker, dan hadden we vlak voor het trimester af was gelopen twee dagen vrij, dan kon iedereen bijkomen van de last-minute toetsen enzo en de leraren rustig per klas elke leerling behandelen. Nu moeten ze álle klassen in één middag doen. Mijn gsleraar kan dus als hij bij de vergadering voor mijn klas gaat niet naar die van een andere klas. Dat is toch niet normaal? :/
Dus ik snap het staken op zich wel.. En ik vind dat het vrijdag prima is gegaan. Onze school heeft niet echt gestaakt en vrijdag mochten we gaan, maar alleen als je jezelf inschreef bij het LAKS en als je toestemming hebt van je ouders, anders geven ze je aan bij de leerplichtambtenaar. |
 |
|
|