Auteur |
Bericht |
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 06, 2006 21:04 |
 |
Witch_Eva schreef: | =
Maar pas op want leraren zijn namelijk niet dom... Dit jaar bij Aardrijkskunde toen had de leraar gewoon op internet nagekeken of je het van internet eraf had gehaald (via een speciaal progamma) en bijna iedereen had een onvoldoende...
(ik trouwens niet )
|
Dat lijkt me trouwens wel irritant voor die leraren...
Ik bedoel: Scholieren.com is een bekende site van plagiaat, maar er zijn er meerdere. Moet zo'n docent hele sites afgaan...
Witch_Eva schreef: | Maar ja ik vind in het tijdperk waar we nu leven. en internet zo'n grote rol speelt, het logisch dat studenten dingen van internet af halen... Ik bedoel boeken en de bibliotheek word langzamerhand ook ouderwets...
Ik wil trouwens door dit bericht niet iedereen aansporen om internet te gebruiken... |
Je hebt wel gelijk, al ben ik een groot voorstander van boeken!
Internet is inderdaad gewoon handig. |
_________________ I LOVE HPF |
|
  |
 |
Snow White Queen
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jul 08, 2006 17:05 |
 |
Hmmmm, ik moet lachen iedere keer als ik het woord "plagiaat" lees. Maar dat is gewoon een binnenpretje en iets tussen m'n vrienden.
Ik heb nog maar voor twee zaken letterlijke dingen van internet afgeplukt, en dat waren vertalingen van Latijnse teksten en één boekbespreking. Ik deed Latijn absoluut niet meer graag en was het beu elke dag zoveel te vertalen, dus zocht ik het gewoon op van internet. Zolang het juist is, is het juist. Het was trouwens nooit voor een werkstuk of zo. En die boekbespreking heb ik één keer grondig doorgelezen, om daarna in eigen woorden te vertellen voor de klas. Dus plagiaat was het ook niet echt.
Voor echte werkstukken... Dat is er bij ons echt ingedrild geweest dat we geen plagiaat mochten plegen. Ik heb daar ook nooit echt moeite mee gehad. Wij hebben ook die "niet meer dan drie woorden letterlijk overnemen"-regel gehad, en daar had ik het toch nog wel het moeilijkst mee. Ik vind die trouwens een beetje belachelijk. Soms kun je een zin niet anders draaien of zo, en als je het al in eigen woorden zegt, zijn er toch nog speciale zinsdelen die je letterlijk moet overnemen (bvb: een naam van een ziekte, ik zeg maar wat) waarin meer dan drie woorden letterlijk achter mekaar moeten volgen. Of bijvoorbeeld "de ... en de ...", daar zit je al met vijf woorden achter mekaar Moet je speciaal die twee termen gaan verwisselen van plaats en zo. Ik vind die "drie woorden"-regel echt idioot ^^" |
I don't know who I am. |
|
  |
 |
halfbloedboy
1e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Jul 13, 2006 17:37 |
 |
bij ons op school vraagt een leraar er gewoon om hij zei het maakt mn enie uit hoe je dat boekverslag maakt als je maar wat inleverd  |
_________________ Torches blazed and sacred chants were praised,
As they start to cry, hands held to the sky.
In the night, the fires burning bright,
The ritual has begun, Satan's work is done.
666 the number of the beast.
Sacrifice is going on tonight. |
|
  |
 |
SarahLord
5e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 11, 2006 12:16 |
 |
Bij ons op school moeten we ieder jaar een hele lijst Franse en Engelse boekjes lezen...en die zijn ronduit gewoon saai! En Frans is dan nog moeilijk ook! Ik keek vorig jaar altijd op het Internet naar de samenvattingen, en dan zette ik het in mijn eigen woorden (en ik deed samen met een vriendin)..dan hoef ik die ***boeken ook niet helemaal te lezen, want ik vat het toch nooit! Ik vind het wel een probleem dat we ieder jaar zoveel werk moeten doen, ik heb er soms gewoon geen tijd voor! Volgens mij verwachten ze gewoon dat je de hele dag door aan schoolwerk zit,...nou mij niet gezien..ik heb ook een leven.....::
Boekverslagen en Werkstukken vind ik zelf dan vaak weer leuk om te maken, bij sommige Werkstukken haal ik wel informatie van het Internet af, maar dat is ook niet verboden...: (Ik zou toch als de dood zijn om betrapt te worden als ik het wel onbezorgd kopieerde....)
Wat een geluk dat wij geen 'drie-woorden regel' hebben....dat lijkt me toch wel erg....  |
|
|
  |
 |
pottermania
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
127 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 11, 2006 12:32 |
 |
Ik gebruik internet als plagiaat alleen voor Latijn en Grieks, omdat ik het best wel heel moeilijk vindt en soms snap ik het nog niet helemaal en gaat ze het wel controleren. En als je je huiswerk niet af hebt mag je 1 herkansing niet meer maken (je hebt er maar 2) dus dan neem ik het wel over.
Bij werkstukken, boekverslagen etc. Nog nooit gedaan! Ik heb er gewoon geen moeite mee om dat zelf te doen. Het klinkt heel stom maar vaak als ik er even mee bezig ben geweest dan vind ik het nog leuk ook! Ik vind het alleen achterlijk dat ik voor 1 werkstuk gewoon 6 uur bezig ben geweest en iemand anders 1 uur, maar ik had het in een verhaalvorm geschreven zodat het origineler was en het is gewoon bewezen dat je dan dingen sneller onthoudt. Krijg ik er, net als diegene die er 1 uur aan had gewerkt een 7 voor en vriendinnen die er ook korter aan hadden gewerkt en het niet in verhaalvorm hadden gedaan kregen gewoon 8en. Dan heb ik wel zoiets van.. nou heb ik er hard aan gewerkt en origineel gedaan en dan krijg je zoiets! Dan baal je wel enorm. Maar nu is die leraar weg van school (gnagna!!!) en misschien kan een andere leraar het wel waarderen. |
_________________ Fearing the best, fearing the smartest, fearing us!
Ravenclaws, you don't have to be brave to know everything!
Heeft meegedaan aan de laatste zwerkbalwedstrijd, what an honour! |
|
  |
 |
Narcissa
Erelid in de Orde van Merlijn

Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 1:02 |
 |
halfbloedboy schreef: | bij ons op school vraagt een leraar er gewoon om hij zei het maakt mn enie uit hoe je dat boekverslag maakt als je maar wat inleverd  |
Ja dat had ik ook in het derde..we moesten zelf 4 engelse boeken uit kiezen , die je in dat jaar moest lezen...Kom ik met 4 Harry Potter boeken aan..Vraag ik aan hem mag ik deze ook gebruiken..Zegt hij ook nog gewoon ja..haha boh ja toen had ik toch me engels punt om hoog gehaald..Niet liegen van een 4.5 naar een bijna een 9...Want je kreeg 8 punten..Mondeling en verslagen..en ja je kan zelf wel raden dat ik geen slecht cijver daar voor had. |
_________________ †Het geluk van de vampiers is met ons!!†
Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!
( Wens de mensen veel geluk en succes verder! ) |
|
  |
 |
Amtjah
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
249 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 1:51 |
 |
Internet is handig en snel. Daarvoor hoef je tenminste niet nog eens naar de bibliotheek gaan en je vindt er gewoon bijna alles op wat je nodig hebt.
Vorig jaar moest ik voor Frans zo'n saai boekje lezen en ik was er gewoon te laat aan begonnen. Toen heb ik de samenvattig van het internet afgehaald. We kregen er zo'n test over en ik ben nog steeds blij dat ik het toen heb gedaan, want anders had ik een mooie nul gekregen op dat examenonderdeel <.<'.
Soms haal ik ook dingen van het internet af, maar dan kopiër ik het, en herschrijf ik het helemaal. Dat het ongeveer op hetzelfde neerkomt, maar dan in andere en simpelere woorden gezegd.
Wat ik er over het algemeen vindt? Nou ja, als iemand besluit om dat van het internet af te halen, is dat zijn probleem. Mij boeit dat niet veel of ie daar iets wilt voor doen of voor internet afhaalt. Het is natuurlijk veel eerlijker moest ie dat zelf maken, maar ja. Alsof je iets kunt doen tegen plagiaat op internet |
_________________ Nothing will be the same
after november the 26 |
|
  |
 |
Mariky
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
405 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 15:32 |
 |
Ik heb het Internet eigenlijk nog nooit voor zulk soort dingen gebruikt [Tjaa... Ik ben zo braaf ^^] Ik vind het niet zo'n probleem om zo'n boekje te lezen. En bij ons gaan ze meestal klasikaal ook nog vragen stellen en in zo'n samenvatting van het internet staat alleen de meest belangrijke dingen, de kleine details niet en dan ben je dus zwaar de l*l als je de beurt krijgt. En bij ons krijg je ook altijd over zo'n boekje een toets, dus dan moet je het wel lezen, jammer genoeg. |
  |
 |
LolligLuitje
6e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 15:44 |
 |
Ik ben geen zware internet plagiater (is dat een woord?), maar ik gebruik de bekende sites vaak als naslagwerk. Overigens hoeft de leraar echt niet alle sites na te gaan om een specifiek verslagje te vinden: typ gewoon een deel van een zin in tussen aanhalingstekens, bij Google uiteraard, en dat verslag hebben ze snel gevonden (of niet, als je geen plagiaat hebt gepleegd). Op deze manier zijn er al heel wat onvoldoendes uitgedeeld bij mij op school... |
|
|
  |
 |
lieske90
7e jaars

Verdiend:
117 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jan 29, 2007 14:56 |
 |
Hmm.. ik vind het persoonlijk niet zo heel erg dat mensen samenvattingen en oefentoetsen van internet afhalen, want dat is alleen maar om te leren. Bij werkstukken of hele proefwerken wordt het anders: zo hoef je er zelf niets meer aan te doen en leer je er zelf niks meer van. Ik zal zelf ook wel eerlijk zijn: ik haal ook wel eens boekverslagen van internet; die neem ik niet helemaal over, maar zo hoef ik het boek bijvoorbeeld niet helemaal te lezen. Ik maak dan van een boek een samenvatting, die eigenlijk van internet/iemand anders is. |
 |
Merel
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
72 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 30, 2007 21:10 |
 |
Ik heb het nog niet gedaan, maar ik ben wel eens naar een vertaling van een Latijnse tekst op zoek gegaan. Dus ik geef toe dat ik geprobeerd heb, maar ik had nog maar een paar zinnetjes te doen en de site die mijn vriendin had gegeven (in de hele klas bekent) wou om een of andere reden niet werken.
Of toch, ik herinner me nu dat we ons vademecum (leerstof die je altijd moet kennen) voor aardrijksunde moesten invullen. Onze leerkracht was behoorlijk stom geweest en had het op internet gezet dus heb ik dat maar overgenomen. Maar zo ongeveer de hele klas had het zo gedaan en de leerkracht wist het, dus vond het niet erg.
Maar bij ons op school staat er een zware straf op het betrappen van plagiaat. Maar dan dingen zoals delen van boekbesprekingen overnemen.
Zelf vind ik dat niet erg, want ik lees graag dus is dat geen probleem.
Toetsen kun je toch niet van internet halen? De leerkracht maakt die toch?
Soms geef ik wel eens een toest die ik al heb gemaakt aan een vriendin in de andere klas maar met de zelfde leerkracht zodat die weet wat ongeveer wordt gevraagd, maar zelf heb ik minder behoefte aan het krijgen van de vragen. (Tenzij het een saai vak is xD) |
|
|
  |
 |
Huoriel
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 31, 2007 15:09 |
 |
Bij ons wordt het er bij gezegt, zegt een leraar dat je het zelf moet maken is het slim om dat ook te doen (ten zij je wilt buizen)
Boekverslagen, haal ik van het internet af. Maar die meng ik (2 verslagen 1tje maken zodat je niet alles uit 1 verslag heb en je de zekerheid hebt dat het goed is).
Werkstukken is een ander verhaal, voor aardrijkskunde kopieer ik alles (heb een k*t lerares die denkt dat wij in 2 dagen wel een verslag over de tsunami ramp,tsunami's en getroffen landen kunnen maken. Nou dan heeft ze pech(A))
Andere vakken moeten we meestal bronnen er bij zetten (laatste pagina) dus valt het wel op dat als een leraar even die bron na gaat en dan letterlijk tegen komt wat er in jou verslag staat. Eigen woorden gebruiken krijg je zo ie zo een hoger punt.
|
_________________ 'Wie zullen de moed hebben om terug te keren als ze het voelen?'
'En wie zullen dwaas genoeg zijn om weg te blijven?' |
|
  |
 |
Judith
7e jaars

Verdiend:
68 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 31, 2007 16:27 |
 |
Hoi,
Ja, ik geef toe dat ik sommige werkstukken en dergelijken soms iets teveel gebruik. Ik moest laatst een boekverslag Engels inleveren. Toen ik het boekverslag inleverde, had ik het boek nog niet eens gelezen (had wel een 7,8 ). Ik had een boekverslag van een vriendin gekregen, die ik gebruikte om achter de verhaallijn te komen. Verder heb ik een boekverslag op internet gebruikt om nog meer dingen te weten te komen. Daarna heb ik een boekverslag in mijn eigen woorden geschreven. Ik had toch best een goed cijfer.
Ik ben er ook echt niet trots op dat ik dat wel eens heb gedaan. Meestal doe ik het ook niet, maar soms wel, als ik lui ben of geen tijd heb. Ik kopieer de meeste dingen echter niet klakkeloos. IK haal er veel dingen uit en zet ze in mijn eigen woorden.
Ik heb ook een jongen bij mij in de klas die eens een heel werkstuk kopieerde. Mijn Engels docent had het direct door, de woorden die gebruikt werden waren veel te moeilijk voor die jongen. Gelukkig voor hem mocht ie hem overdoen, maar hij had ook gewoon een 1 kunnen hebben.
Groetjes, Judith |
|
|
  |
 |
Shellwarrior
2e jaars

Verdiend:
72 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 29, 2007 12:57 |
 |
Ik heb er heel lang echt een hekel aan gehad, geloof me, nog steeds. Maar VWO5 is af en toe zo ontzettend stressvol dat ik heel af en toe kijk op Scholieren.com of zo, om te kijken wat andere mensen ervan denken.
Verder vind ik dat je flink stom bent als je volledige werkstukken of PO's of leesverslagen van internet haalt. Een jongen uit mijn klas had voor zijn PO Geschiedenis niks, *niks* zelf geschreven en hij kreeg dus vet een 1. |
_________________ This is how we like to do it in the murder scene
Take me shake me I'm a real mess oh yes
If this is what you want, then fire at will |
|
  |
 |
Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
242 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Apr 29, 2007 14:20 |
 |
Bij ons op de universiteit tillen ze hier erg zwaar aan. Het is stelen, je doet niks zelf en je moet gewoon uiteindelijk het wel allemaal zelf kunnen dus je bedriegt uiteindelijk ook alleen maar jezelf. Ik heb vroeger op de middelbare wel eens boekbesprekingen van internet gehaald en aangepast waar nodig wanneer ik tijdgebrek of geen zin had. Maar nu op de universiteit moet je gewoon zelf alles doen, want anders val je echt door de mand. In het ergste geval word je zelfs van school gehaald, want ze zijn daar echt niet van gedient. Je mag het gewoon niet doen en klaar. Je moet ook telkens bij essays een virtuele versie en papieren versie inleveren, zodat ze kunnen controleren. |
 |
|