Auteur |
Bericht |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Jul 14, 2006 16:04 |
 |
floora schreef: | Ik heb ook latijn in m'n vakkenpakket, het is leuk om die woorden zo te ontdekken .
Sophie Wemel schreef: | Hallo, ik heb gisteren een boek gekocht en dat heet: 'Magie en Esoterische Wijsheid'. Ik zat er rustig in te lezen toen ik de woorden Rubeus en Albus tegenkwam. Dit zijn de betekenissen:
Rubeus: Rubeus is latijn voor rood en kan wijzen op gevaar, hevige emoties, te veel inschikkelijkheid op alle gebieden , obsessies en ongelduld. Het kan een negatief symbool zijn, maar als de woede gerechtvaardigd is of het gevolg is van een onrechtvaardige situatie, dan kan de energie positief bijdragen tot het in gang zetten van veranderingen en het opheffen van blokkades.
Albus: Albus is latijn voor wit. Dit wijst op verlichting, wijsheid en harmonie, en voorspelt alle nieuwe begin, nieuwe relaties en waagstukken, openheid in benadering, en baby's en kinderen. Het is het symbool van genezing, zowel fysiek als mentaal en spiritueel, van oude ruzies en het omzetten van twijfel en enthousiasme.
Zo stond het in het boek.
Wat denken jullie hierover? |
Interessant! Vooral de stukken:
- bij Rubeus: "... dan kan de energie positief bijdragen tot het in gang zetten van veranderingen en het opheffen van blokkades."
- bij Albus: "... en voorspelt alle nieuwe begin, ... "
Moeten we hier verder wat achter zoeken? |
Hé, die lap tekst is inderdaad heel interessant. Dit zijn een soort van 'tips' voor het zevende boek volgens mij. Alhoewel begrijp ik niet echt wat men met 'voorspelt alle nieuwe begin' bedoelt...
Ikzelf heb één jaar latijn gevolgd, maar we leerden niet echt woorden die te maken hebben met de spreuken. Maar ik heb zo'n handig boekje waarin ook alles uitgelegd staat. Waar spreuken voor staan en veel andere. |
_________________ See you in another life then, eh brother? |
|
  |
 |
kelly-malfidus
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jul 23, 2006 16:38 |
 |
interessant latijn het is ook leuk,zelfs al ken ik geen latijn,dat je soms dingen kunt aflijden bij spreuken het word makkelijker als je weet wat de spreuk doet dan word het me ineens allemmaal duidelijk |
_________________ evil never was this sexy
DRACO: ik haat modderbloedjes
Slytherin Slytherin!!! |
|
  |
 |
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar

Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jul 25, 2006 13:04 |
 |
Hey iedereen, ik heb nieuwe woorden van HP ondekt in mijn boek! Dit zijn de verklaringen:
Via: Via is latijn voor weg. De betekenis omvat fysieke reizen en de reis door het leven, een zekere richting, het eind van een reis of mogelijk de oplossing van een probleem. Het is een neutraal symbool, maar gevoegd bij andere tekens kan het staan voor het gevaar van op een zijspoor gezet te worden.
Denk aan Via Via's. Begint het belletje te rinkelen?
Fortuna Major: Fortuna Major is latijn voor het grote geluk. Het is een uiterst goed symbool om te gooien, vooral in zaken die te maken hebben met een crriere of grote beslissingen in het leven. De betekenis omvat geluk, fortuin, succes, overwinning, bezit en status.
Ik geloof dat fortuna major een wachtwoord was, maar ik kan het mishebben.
Caput Draconis: Caput Draconis is latijn voor de kop van de draak. Dit positieve symbool geeft een ingang aan, mogelijk tot hogere niveaus van bewustzijn en een goed begin van een groot project of verandering in het leven. De draak is het symbool van macht en kracht, van moed en vastberadenheid, en belooft succes als de vrager niet weifelt.
Caput Draconis was het wachtwoord in Harry's eerste jaar. Let op het woord 'ingang'.
Voila, ik ben klaar!
P.S: Dit komt allemaal uit het boek: 'Magie en Esoterische Wijsheid'. |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jul 25, 2006 13:12 |
 |
Sophie Wemel schreef: |
Via: Via is latijn voor weg. De betekenis omvat fysieke reizen en de reis door het leven, een zekere richting, het eind van een reis of mogelijk de oplossing van een probleem. Het is een neutraal symbool, maar gevoegd bij andere tekens kan het staan voor het gevaar van op een zijspoor gezet te worden.
Denk aan Via Via's. Begint het belletje te rinkelen? |
Maar ja dat is de Nederlandse vertaling... In het engels heet het "Portkey"... Dus ik denk niet dat je bij de Nederlandse vertalingen moet kijken... Wanht het gaat over Jo.. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Agrippa
3e jaars

Verdiend:
61 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jul 25, 2006 14:00 |
 |
Via via ergens achter komen is met veel tussenmensen ergens achter komen (een vertelt het aan een ander, die aan weer een ander, enz enz ), dus waarschijnlijk is het gewoon een grapje van Wiebe met een verantwoorde diepere betekenis.  |
_________________ I trust Snape completely
Airbenders rock!
"There will be books written about Harry- Every child in our world will know his name!"
-McGonagalls unexpected Seeing talents- |
|
  |
 |
Snape fan
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Sep 11, 2006 18:45 |
 |
Wat zit iedereen eigenlijk telkens 'verbaasd' te zeggen dat de spreuken 'idd' veel in het latijns zijn... Ik heb geen latijn, maar ik weet wel dat spreuken meestal in het latijns zijn. Net als alle oorspronkelijke namen van bijv. dieren... das allemaal latijns... |
_________________ Don't lie to me |
|
  |
 |
Su Li
Dreuzel

Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Okt 07, 2006 20:28 |
 |
Ik zit in het Latijn en wist dat al langer. IK vind het wel mooi dat JK Rowling zoveel Latijnse verwijzingen gebruikt. op die manier is het ook makkelijker om te weten waarvoor een spreuk gebruikt wordt. |
_________________ Ze zweeg even en zei toen nuchter: 'Ik vind je er kerngezond uitzien, Potter, dus neem me niet kwalijk dat ik je vandaag gewoon huiswerk geef. Mocht je onverwacht doodgaan, dan hoef je het niet in te leveren.' |
|
  |
 |
Agrippa
3e jaars

Verdiend:
61 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Okt 07, 2006 20:36 |
 |
Ik heb iets grappigs gevonden in mijn boek latijn: het werkwoord erumpere - uitbreken. Het lijkt mij dat het magische beest van Rowling, de Erumpent, hier van afgeleid is. Het was volgens mij een nogal gewelddadig beest dat op een neushoorn leek, dus 'uitbreken' klopt wel.
Oh, dit is weer een van die dingen waarom ik zo graag Harry Potter lees; achter elke naam zit iets  |
_________________ I trust Snape completely
Airbenders rock!
"There will be books written about Harry- Every child in our world will know his name!"
-McGonagalls unexpected Seeing talents- |
|
  |
 |
nymf.anna
4e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 17:44 |
 |
ik vraag mne soms af of ik nou zo stom ben of jullie zo slim wan ik weet gewoon niets(qua HP)
hoe heb je deze info bij elkaar gekregen want ik wil naar alles kijken
verder vind ik het heel intresant want hiermee zou je boek 7 kunnen vorspelen
new fact
ik was op scouting en daar haden we het over de steren en heb ik gehoord over het grote hond stern beeld
http://www.workspace6.nl/store.....20anna.jpg
http://www.workspace6.nl/store.....%20002.jpg |
Laatst aangepast door nymf.anna op Do Nov 30, 2006 15:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
  |
 |
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 12, 2006 17:47 |
 |
Nou ja sommige mensen hebben Latijn/Grieks op school en die zien dan een woord in hun woordenlijst dat op een naam lijkt uit de HP boeken. Met Geschiedenis kan je het over mythe's hebben nou dan komen er ook wel eens namen van Hp-personage's voorbij (Minerva,Narcissus).. Dus het is gewoon toevallig tegenkomen of zoeken op het internet... |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
  |
 |
Riesjuh
3e jaars

Verdiend:
203 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Nov 21, 2006 22:06 |
 |
Ik heb vorig jaar latijn op school gehad, maar dat is wel grappig, want sommige spreuken herken je serieus en dan kijk je naar de betekenis en het matcht soms redelijk. |
_________________ Slytherin |
|
  |
 |
pottermania
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
127 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Nov 25, 2006 11:29 |
 |
Inderdaad, maar wat ik dan heb is dat ik dan wat woorden moet leren en dan lijken ze op woorden in de Harry Potter boeken. Hierdoor onthoud ik ze vaak. Of... dan onthoud ik wat het in de Harry Potter boeken waren en dan vergeet ik wat nou ook weer de betekenis in het schoolboek is. ^^' Maar meestal kloppen ze wel aardig. Laatst moest ik "severus" leren. Dat betekende streng. Severus Sneep is streng tegenover Harry. Ik had dan ook geen slecht cijfer gehaald  |
_________________ Fearing the best, fearing the smartest, fearing us!
Ravenclaws, you don't have to be brave to know everything!
Heeft meegedaan aan de laatste zwerkbalwedstrijd, what an honour! |
|
  |
 |
Fandrel
5e jaars

Verdiend:
82 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Nov 26, 2006 4:06 |
 |
Rothaí an t'saoil ag cásadh leo
Níl imeacht úaidh go deo
Daoine corr an t'saoil ag góid leo
Ní cuma leo go fóill
Rothaí an t'saoil ag cásadh leo
Níl imeacht úaidh go deo
spijtig genoeg geen vorm van dat.... tsss
Het oude is altijd beter....
(oftewel: 'long, long ago and far away there was more magic in the world') |
_________________ When the Flames settle, we shall see who still stands
Nothing of my homeland remains but ash and sorrow. |
|
  |
 |
Skay
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
356 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Nov 27, 2006 18:45 |
 |
Ik vind het echt verschrikkelijk leuk dat ze LATIJN gebruikt in haar boeken. Niet alleen spreuken maar ook de namen van karakters hebben een betekenis. Dat is ook handig wanneer ik weers eens een opdracht heb: "wat betekent...." dan denk ik aan een spreuk en voila...daar is het antwoord!!
Ik zie alleen wel dat er nog steeds veel mensen latijns schrijven, maar dat klopt niet, het is latijn.
Als ik dit op mijn toets schreef dan had ik altijd een -0,1, gelukkig is dat maar 1 keer voor gekomen.!!!  |
_________________ Your arrogance and conceit, your selfish disdain for the feelings of others made me realize that-"
*kicks Elizabeth away* "Ofcoarse I'll marry you, my own Mr. darcy!"
Je bent een genie Katara; een zwetend, stinkend genie! ~Taf |
|
  |
 |
Merel
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
72 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Dec 09, 2006 18:01 |
 |
Je zou eens moeten weten hoeveel woordjes ik onthou door HP!
De meeste dingen zijn hier al gezegd, maar ik heb er ook eentje.
Eigenlijk een heel stomme, maar ik zie een verband en onthou het dus ook zo.
De Mergels (ik weet het, in het Engels is het iets van de Gaunts ofzo).
Er is een werkwoord 'mergere' dat 'onderdompelen' betekent.
Erg stom, want het is een raar verband, maar je moet iets verzinnen om sommige woordjes te onthouden. |
|
|
  |
 |
|