Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Tienerzwangerschap Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
San Riddle
Oude Forumnaam: Miss Sanniej Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

San Riddle is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 19:26 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ken wel iemand die te maken heeft gehad met tienerzwangerschap, niet heel dichtbij, maar het ex-vriendje van mijn beste vriendin heeft toen het net uit was tussen hen een meisje die hij kon van uitgaan 'zwanger gemaakt'. Dat meisje was nog net geen zeventien en hij zelf is achttien, maar ze hebben besloten om het kindje te houden en ze is begin januari bevallen van een ontzettend lief meisje. Ze zijn nog bij elkaar en, omdat ze niet in dezelfde woonplaats wonen, zorgt ze doordeweeks samen met haar ouders voor haar en in het weekend komen ze met zijn tweetjes naar hem toe. Volgens mij zijn ze nu best gelukkig en ze kunnen het allebei goed combineren met school, omdat allebei de ouders er goed mee omgaan.

Ik weet zelf niet wat ik zou doen als ik nu zwanger zou blijken te zijn. Ik ben nu net twee maanden zestien, maar ik heb nu zeven maanden een vriend ( van 18 ). We weten allebei goed waar onze grenzen liggen en hij weet dat hij daar niet overheen moet gaan, want dat is niet wat we afgesproken hebben ^^ Dus een kind komt er zeker de komende tijd nog niet xD Maar als het dan toch zou gebeuren denk ik dat ik het zelf wel zou willen houden. Het is heel jammer van school, maar dan ga ik de avondschool wel doen ofzo, ik weiger om iets weg te laten halen dat binnen in mij groeit. Ik geloof dat je gelijk een hele sterke band hebt met dat kindje en ik denk niet dat ik het aan zou kunnen om abortus te laten plegen.

Ik weet niet of jullie het programma Tienermoeders kijken, dat komt ( of kwam? ) op SBS6 en ik vind het bijzonder om te zien hoe zij nou met zo'n situatie omgaan. Iedereen doet natuurlijk andere dingen in zo'n situatie. En er was zelfs een meisje van 13 die in het programma zat, dat vond ik best wel schokkend om te zien. Maargoed, de gemiddelde leeftijd is tegenwoordig 15,1 jaar als het voor het eerst gedaan wordt, dus ik denk dat we alles kunnen verwachten [/random opmerking, sorry]

Oude Forumnaam: Miss Raddy Zwadderich Klassenoudste
Zwadderich Klassenoudste

Jessica. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 19:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Potterfreaky schreef:
Rogue schreef:
Het klinkt hard maar ik vind dat het zeker je eigen schuld is ( op verkrachting na ) als je ongewenst zwanger raakt, als je geen bescherming gebruikt kan je er alsnog wat aan doen, morning after pil, dat soort dingen. Een condoom kan idd scheuren maar dat is zeldzaam, ze zijn over het algemeen sterk en zullen praktisch nooit scheuren. De pil werkt 99% van de tijd en is dus niet genoeg om je te beschermen tegen zwangerschap. In deze tijd kan je allerlei maatregelen treffen om jezelf te beschermen tegen en vind het dus niet erg slim als mensen die naast hun neer leggen.

ja maar daar kom ik weer, je hebt er geen barst aan dat het je eigen schuld is...Je staat voor een voldongen feit, heel eenvoudig.
Natuurlijk vind ik ook dat de jeugd zijn verantwoordelijkheid moet nemen en dat ouders daar ook een factor in zijn, qua voorlichting en het verstrekken van de pil of het condoom. Maar als het zover is, dan is het keihard om alleen maar van je omgeving te horen dat het 'je eigen schuld' is.

Daarnaast wil ik nog even terugkomen op het onderwerp "abortus".
Ik heb mensen dingen horen zeggen als "het leeft alleen in de buik" Dat vind ik heel pijnlijk, telt een leven in de buik dan niet als leven?
Ik kan het weten ik heb twee kindjes (nee ik was geen tienermoeder)Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was waren het mijn kindjes. Als je niet zwanger bent geweest snap je dit waarschinlijk niet, maar het is zo. Je voelt ze vaak al vanaf een week of 13,14 bewegen en tot 22 weken is abortus toegestaan. Ik moet er niet aan denken en ik noem dit weldegelijk moord. Dat houdt overigens niet in dat ik niet kan begrijpen dat er vrouwen/meisjes zijn die zo wanhopig zijn dat ze het laten doen.
Soms heb je geen keus. Ik hoop zelf nooit voor die keuze te komen.

Mwah, ik ben net 16, maar ik snap het wel dat je gelijk van je kindje houdt vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent.
Ik denk dat ikzelf echt nooooit abortus kan plegen. Tuurlijk zal het (als tienermoeder) zwaar zijn, maar ik kan echt niet een kindje weg laten halen. No way, dat kind is dan van mij xD
Ik vind het ook wel moord, net als wat jij zegt. Kijk, een verkrachting snap ik wel. Het lijkt me moeilijk om het kind op te voeden van jouw verkrachter. Maar weet je, het blijft ook jouw kindje.
En als je gewoon een keer ''pech'' hebt en je wordt ongewenst zwanger. Dan vind ik het ook wel je eigen schuld. Dat baby'tje kan er niks aan doen hoor.
Ik ben niet tegen abortus, maar ik zou het zelf niet kunnen...

together

HPF and us <3
    Forever in our hearts!
Profiel bekijkenStuur privébericht
avadanick
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 89 Sikkels

avadanick is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 20:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
Het klinkt hard maar ik vind dat het zeker je eigen schuld is ( op verkrachting na ) als je ongewenst zwanger raakt, als je geen bescherming gebruikt kan je er alsnog wat aan doen, morning after pil, dat soort dingen. Een condoom kan idd scheuren maar dat is zeldzaam, ze zijn over het algemeen sterk en zullen praktisch nooit scheuren. De pil werkt 99% van de tijd en is dus niet genoeg om je te beschermen tegen zwangerschap. In deze tijd kan je allerlei maatregelen treffen om jezelf te beschermen tegen en vind het dus niet erg slim als mensen die naast hun neer leggen.

Wat jij hier schrijft is nonsens. Wat het condoom betreft toch. Condooms kunnen wel scheuren. Praktisch nooit is veel te sterk uitgedrukt. Zeg maar dat je 5% kans hebt op een scheurtje wat nog niet wil zeggen dat het meisje effectief zwanger zal zijn. Zoals jij het hier schrijft is het net of het condoom beter beschermt tegen zwangerschap dan de pil. Dit is absoluut niet waar. De pil is juist gemaakt om ongewenste zwangerschap te voorkomen, en het doel van een condoom is in de eerste plaats beschermen tegen soa, ongewenste zwangerschap komt op plaats twee. Maar zoals ik hierboven al zei: De pil is veel betrouwbaarder tegen zwangerschap dan het condoom. Het beste is nog altijd de beide combineren.

"The public have an insatiable curiosity to know everything, except what is worth knowing."
    - Oscar Wilde
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 22:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

ja en als je dat dus niet doet heb je kans op zwangerschap, als je geen van beiden gebruikt is het dus je eigen schuld. Iedereen weet dat het kan gebeuren in deze tijd, we weten wat we moeten doen om ons te beschermen als je dat niet doet, ligt de schuld bij jezelf ja.
Zelf heb ik eens een miskraam gehad, heb toen onveilige sex gehad met mijn ex, ( was ook niet aan de pil ) heb toen de morning after pil gehaald maar was niet genoeg, maar had gelukkig een miskraam ( ik zeg gelukkig omdat ik 16 was en me nie bewust was van een zwangerschap ), en kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik zwanger was geraakt.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Nelsinho
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 48 Sikkels

Nelsinho is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 23:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben het eindelijk toch eens met Rogue eens!

Het is stoer toch lekker de beest uithangen! Wie graag de grote meid wilt uithangen moet ook gewoon de gevolgen dragen! Gebeurt het nou perongeluk of niet, zowel de jongen als de meid moeten gewoon de verantwoordelijkheid dragen!

@ Rogue : Erg voor je dat je eens een miskraam heb gehad! Maar om achteraf gelukkig te zeggen... Ja natuurlijk je was jong, maar het blijft een levend wezen. Of wist je al voor de geboorte dat het niet goed zou komen met het kind?

Toen ik ook nog 16 was had ik een vriendin van 15, en die was haast anderhalve week over tijd. Dit waren echt de lange anderhalve week van me leven... maar goed, al was ze wel zwanger, dan had ik ook gewoon de volgen moeten dragen.

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 15:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het klinkt idd raar dat ik zeg gelukkig, maar dat komt omdat ik ten eerst niet wist dat ik zwanger was ( maar anderhalve maand ) omdat ik een morning after pil genomen had en de kans dus minimaal was op een baby. Ten tweede was ik toen uit elkaar met de vader en ik was 16 en ik hou niet van kinderen. Het zou mijn hele leven verpest hebben, ik zou uit huis moeten van mijn moeder.
Ik heb er nooit om kunnen geven omdat ik van niks wist, tuurlijk denk ik er nog wel eens aan maar het is nu eenmaal zo gelopen voor een reden.

Sawyer
Addiie
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Addiie is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 19:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb het laatst met mijn moeder over tienerzwangerschappen gehad. Ik had gezegd dat ik, als ik zwanger zou raken, niet abortus zou plegen. En mijn moeder zo van: "En wat als het nou van je verkrachter is?" (echt zij weer, hoor =.=') Dat zou ik erg moeilijk vinden om daarover te beslissen. Aan de ene kant is het een baby die je hebt "gekregen" van een verkrachter, maar als je abortus pleegt, "dood" je ook weer iemand die er niets aan kan doen. Zo'n beslissing nemen lijkt me heel moeilijk.

avadanick
4e jaars
4e jaars

BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 19:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Addiie schreef:
Ik heb het laatst met mijn moeder over tienerzwangerschappen gehad. Ik had gezegd dat ik, als ik zwanger zou raken, niet abortus zou plegen. En mijn moeder zo van: "En wat als het nou van je verkrachter is?" (echt zij weer, hoor =.=') Dat zou ik erg moeilijk vinden om daarover te beslissen. Aan de ene kant is het een baby die je hebt "gekregen" van een verkrachter, maar als je abortus pleegt, "dood" je ook weer iemand die er niets aan kan doen. Zo'n beslissing nemen lijkt me heel moeilijk.

Het klinkt misschien cru, maar ik denk dat abortus in zo'n geval misschien wel de beste optie is, zowel voor de moeder als voor het kind zelf... Zal je het kind van je verkrachter liefde kunnen geven? Zal je niet steeds aan de verkrachter denken als je het kind ziet? Zal je deze gebeurtenis kunnen verwerken als je er steeds wordt aan herinnert als je dat kindje ziet? Het lijkt me een hartverscheurende keuze, maar ik denk dat dit ��n van de weinige redenen is waarvoor abortus wel te begrijpen valt...

"The public have an insatiable curiosity to know everything, except what is worth knowing."
    - Oscar Wilde
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 19:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

ja die keus is ook moeilijk, maar ik vind het toch niet echt moord, aangezien de foetus nog amper een bewustzijn heeft. Ik weet niet wat ik zelf zou doen als ik voor de keus zou komen te staan, ik hou niet echt van kids maar ik denk niet dat ik mijn eigen kind weg zou kunnen laten halen.

Sawyer
Potterfreaky
Oude Forumnaam: potterfreaky Harry's secret lover
Harry's secret lover

Potterfreaky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 23:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het heeft misschien geen bewustzijn maar het leeft! het hartje klopt, het heeft een bloedsomloop. Binnen 10 weken is alles al gevormt! Dan is het een mens!
Dat het geen bewustzijn heeft vind ik ook geen reden, want een persoon die zwaar gehandicapt is heeft dat soms ook niet, heeft dat leven dan ook geen waarde?

avadanick
4e jaars
4e jaars

BerichtGeplaatst: Za Apr 12, 2008 9:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

Potterfreaky schreef:
Het heeft misschien geen bewustzijn maar het leeft! het hartje klopt, het heeft een bloedsomloop. Binnen 10 weken is alles al gevormt! Dan is het een mens!
Dat het geen bewustzijn heeft vind ik ook geen reden, want een persoon die zwaar gehandicapt is heeft dat soms ook niet, heeft dat leven dan ook geen waarde?

Dit ligt helemaal anders... Aan een gehandicapt kind kun je liefde schenken, je kunt je er aan hechten, ervan houden. Met zo'n ongeboren baby die totaal nog niet levensvatbaar is, is de band tussen moeder en dochter nog niet zo sterk. En zoals ik hierboven al geargumenteerd heb, wat is een kind zonder genegenheid en liefde? Welk leven kan een moeder nog leiden als ze steeds herinnert wordt aan die ene verschrikkelijke ervaring?
Als ik jou redenering volg mogen we ook geen groenten eten, bomen omhakken, vlees eten,... Want deze wezens leven toch ook?

- Oscar Wilde
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Za Apr 12, 2008 10:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

daar ben ik het dus helemaal mee eens, een gehandicapt kind is weer iets heel anders. Als ik verkracht zou zijn zou ik het denk ik ook weg laten halen, dat is voor mij het beste, ik zou er nooit naar kunnen kijken zonder dat ik weer terug zou denken aan mijn verkrachting. Het kind kan er idd niks aan doen en het is al levensvatbaar maar het kan waarschijnlijk nog niet denken, nog niet voelen. Ik denk toch dat ik het niet zou houden, als ik verkracht zou zijn.

Sawyer
Potterfreaky
Harry's secret lover

BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 12:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

avadanick schreef:
Potterfreaky schreef:

Dit ligt helemaal anders... Aan een gehandicapt kind kun je liefde schenken, je kunt je er aan hechten, ervan houden. Met zo'n ongeboren baby die totaal nog niet levensvatbaar is, is de band tussen moeder en dochter nog niet zo sterk. En zoals ik hierboven al geargumenteerd heb, wat is een kind zonder genegenheid en liefde? Welk leven kan een moeder nog leiden als ze steeds herinnert wordt aan die ene verschrikkelijke ervaring?
Als ik jou redenering volg mogen we ook geen groenten eten, bomen omhakken, vlees eten,... Want deze wezens leven toch ook?

Groente heeft geen bloedsomloop en hartslag...
En ik vind niet dat we groente en bomen moeten gaan vergelijken met ongeboren kinderen.
Maar buiten dat, Ik zeg helemaal niet dat ik pers� tegen abortus ben, ik kan me heel goed voorstellen dat je een kind niet wil houden als je verkracht bent. Mijn punt is dat je je wel degelijk hechten KAN aan een kindje dat nauwelijks leeft (een week of 12) en dat dit wel degelijk een leven is, dat gerespecteerd dient te worden, niet ten koste van alles dus. Als jij als moeder (of vader) denkt of weet dat je niet van dat kind te kunnen houden is dat te begrijpen, maar ik vind het moeilijk om te lezen dat mensen denken dat zo'n band niet sterk is of zelfs niet bestaat.
Als je zelf nog nooit een kind hebt voelen groeien dan denk ik niet dat je weet hoe dit voelt.
@Rogue; jouw ervaring is natuurlijk een bijzondere en jij wilde helemaal niet zwanger zijn, dus dat is niet het gevoel dat ik hiermee aanduid.

Laatst aangepast door Potterfreaky op Zo Apr 13, 2008 12:28; in totaal 1 keer bewerkt
Jessica.
Oude Forumnaam: Miss Raddy Zwadderich Klassenoudste
Zwadderich Klassenoudste

Jessica. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 12:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind de vergelijking van groente en baby's echt nergens op slaan Confused

Ik sluit me helemaal aan bij wat Potterfreaky zegt.
Verder ben ik, zoals ik al zei, niet tegen abortus, maar zelf zou ik het niet doen en ik vind dat het misschien minder vaak voor moet komen.

Citaat:
In 2006 werden er 33.670 abortussen geregistreerd. Daarvan was 15% late abortus, dat wil zeggen aborteren tussen 12e en 24ste week. Overig 85% is dus vroeg abortus. De belangrijkste reden voor de late abortus is de sociale redenen: moeder wilde het kind niet. (bron: Nederlandse Vereniging voor Gynaecologie)

Dat is �cht veel hoor. Voor alleen Nederland Confused
Ik snap dat niet hoor. Okay, een ongelukje kan gebeuren, maar als je echt geen kind wil, let dan �etsje beter op. Ik vind het niet regelrecht moord als je het weg laat halen, maar moet je kijken hoeveel kindjes er worden ''weggehaad''.

together

HPF and us <3
    Forever in our hearts!
Potterfreaky
Harry's secret lover

BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 12:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat is inderdaad erg veel. Ik heb de meeste moeite met de late abortussen... 24 weken Shocked Dan is een kind bijna levensvatbaar... Ik ken vrouwen die kinderen gebaard hebben met 29 weken die het overleefd hebben...
Dat vind ik dus wel regelrecht moord! Als je tot abortus besluit om welke reden dan ook zou ik 20 weken echt een uiterste grens vinden, als je nagaat dat je met 4 weken al weet dat je zwanger bent (soms al eerder) dan heb je tijd zat om die beslissing te nemen.

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp