Auteur |
Bericht |
Smoky
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
489 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Dec 18, 2006 21:44 |
|
Ik las net een stukje uit OotP en opeens drong er iets tot me door.
De manier waarop Voldemort 'regeerd' lijkt heel erg op hoe Hitler het in zijn tijd deed.
-Hitler wilde geen Joden. Hij wilde de wereld 'zuiveren'. Terwijl hij zelf Joods was. Voldemort wil alleen maar een ras van bloedzuivere tovenaars terwijl hij zelf een halfbloed is.
-In de tijd dat Hitler nog niet aan de macht was vond iedereen dat zijn ideen aardig klopte en goed waren totdat zijn 'ware aard naar boven kwam'. Daarna was iedereen bang voor hem. Bij Voldemort was dat precies zo.
Zijn jullie het eens met mij of vinden jullie het maar onzin?
Denken jullie dat J.K Rowling misschien hier ook het idee vandaan heeft?
als er al zo'n soort topic bestaat zet er dan maar een slotje op ofzo.. |
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Dec 18, 2006 21:51 |
|
Bij het Wizard>>Muggle spel wordt het inderdaad vaak gezegt.
Maar ik snap eigenlijk niet wat je hier mee bedoeld. Ja het klopt hij lijkt op Hitler.. Ik denk dat er weinig mensen zijn die daar niet mee eens zijn. En je kan hier volgens mij ook niet echt over discuseren.. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
DumbledoreIsNotDead
3e jaars
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Dec 18, 2006 22:07 |
|
Sterker nog, de manier waarop dooddoeners bepalen of iemand een modderbloedje, halfbloedje of volbloedje is, is dezelfde manier als waarop de nazi's bepaalden of iemand Joods was. Als je opa of oma een jood was, dan was jij dat ook. Maar waren alleen je overgrootouders joods, dan was jij dat niet (als er in latere familie niemand joods was).
De vergelijking tussen Hitler en Voldemort kun je dus inderdaad wel maken. |
_________________ DUMBLEDORE IS NOT DEAD!
"I will have only truly left Hogwarts when none here are loyal to me!"
Griffoendor! |
|
|
|
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Dec 18, 2006 23:35 |
|
Rowling heeft altijd gezegd dat de gelijkenissen tussen Voldemort en Hitler niet opzettelijk was, maar dat het eerder "per ongeluk" was... Dus tja...
Verder moet ik zeggen dat ik het hier met iedereen helemaal eens ben. Iedereen geeft hier in de tijd gereisd om mijn mening te lezen en hem daarna in te pikken
Nee, zoals Eva al zei [weeral ben ik het met haar eens^^] is het nogal nutteloos om hierover te discussiëren.
En we weten al op voorhand dat velen zullen zeggen dat ze dat zullen gemerkt hebben en anderen zullen zeggen dat ze het niet gemerkt hebben. Oh, en ik heb een verschil opgemerkt, Voldy heeft geen snorretje Dus volgens mij mag dit op slot. |
_________________ See you in another life then, eh brother? |
|
|
|
dotsie
Dreuzel
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 10:56 |
|
ik wil wel nog even reageren hoor...
ik ben het er helemaal mee eens! ik heb het niet zo lang geleden opeens ook 'gezien', de gelijkenissen zijn echt heel groot! Ik dacht even dat het wel heel erg 'toevealig' werd toen ik een verschil bedacht: hij gebruikt niets dat echt gelijkt op de concentratiekampen... nuja, daar gaat het eigenlijk niet om e?
maar de echte gelijkenissen zullen mss revisionisten of negationisten doen bijdraaien ofzo? |
|
|
|
|
rubyboy
2e jaars
Verdiend:
21 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 11:11 |
|
Ik wist niet dat hitler jood was ???
ik vind het eigenlijk wel ver gaan zoeken hoor, dan kan je evengoed ook vergelijken met stalin of mussolini, of andere dictators.
en zoals gezegd is dit niet opzettelijk gedaan, dus niet te ver zoeken hoor. |
|
|
|
|
Skay
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
356 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 14:32 |
|
rubyboy schreef: | Ik wist niet dat hitler jood was ???
ik vind het eigenlijk wel ver gaan zoeken hoor, dan kan je evengoed ook vergelijken met stalin of mussolini, of andere dictators.
Ik ben het hier niet mee eens. Het gaat namelijk niet alleen over het dictatorschap, maar ook over de achtergrond van de persoon. Dus kan je het niet vergelijken met die ander dictatoren.
Maar, heb je dan geen les over WOII gehad, dat je niet weet dat Hitler Joods was??
Anyway, ik vind inderdaad dat het wel op elkaar lijkt. En zelfs al was het niet per ongeluk, ik vind het wel ok zo. |
_________________ Your arrogance and conceit, your selfish disdain for the feelings of others made me realize that-"
*kicks Elizabeth away* "Ofcoarse I'll marry you, my own Mr. darcy!"
Je bent een genie Katara; een zwetend, stinkend genie! ~Taf |
|
|
|
nymf.anna
4e jaars
Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 17:41 |
|
ik weet niet echt wat ik moet andwoorden dus doe ik daat maar niet
ik denk dat ze indedaat en gedeelte van de hitler regeer methode heeft overgrenomen
maar heeft hitler een greep gedaan naar het eeuwige leven |
_________________ Live the Life You Love
ik ben dyslecties
wil je mij een BPtje stuuren sorry, ik ben vanaf zaterdag t/m zaterdag op kamp scouting |
|
|
|
Lizzy
1e jaars
Verdiend:
168 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 18:13 |
|
Hmm ik denk dat de overeenkomsten met Hitler toch toeval zijn, en slechterikken lijken misschien wel veel op elkaar.
Nou moet ik wel zeggen Hitler kon niet met zijn vader overweg, Voldemort vond zijn vader ook helemaal niks....
Hitler werd afgewezen voor de kunstacademie en Voldemort als leraar.
De mensen waren het met zijn ideeën eens omdat Hitler precies zei wat de mensen wilden horen: het verlies van de Eerste Wereldoorlog was de schuld van de regering, de economische crisis was de schuld van de regering. Voor Voldemort zijn de mensen bang, geen economische crisis (waarvan ik niet eens weet of dat in de toverwereld ooit voorgekomen is). Hitler maakte gebruik van de ontevredenheid van de mensen, Voldemort van de angst van mensen.
Ik geloof dus niet dat deze vergelijking juist is , hoewel er op het eerste gezicht veel overeenkomsten lijken te zijn, maar ook wel degelijk verschillen! |
_________________ With a smile and a song, life is just a bright sunny day!!! |
|
|
|
rubyboy
2e jaars
Verdiend:
21 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 18:22 |
|
Skay schreef: | rubyboy schreef: | Ik wist niet dat hitler jood was ???
Ik ben het hier niet mee eens. Het gaat namelijk niet alleen over het dictatorschap, maar ook over de achtergrond van de persoon. Dus kan je het niet vergelijken met die ander dictatoren.
Maar, heb je dan geen les over WOII gehad, dat je niet weet dat Hitler Joods was??
Anyway, ik vind inderdaad dat het wel op elkaar lijkt. En zelfs al was het niet per ongeluk, ik vind het wel ok zo. |
hmm, ik heb het eens opgezocht en ik denk dat het toch niet echt zeker is dat hij jood was:
Citaat: | Hitler zou in zijn jeugd meerdere malen gepest zijn, omdat hij Joods bloed zou hebben. Het verhaal gaat dat de vader van de vader van Hitler Joods bloed zou hebben. De vader van Hitler was echter een buitenechtelijk kind. Het is dus nooit bewezen of Hitler echt Joods bloed had. |
via google gevonden op scholieren.com ofzo, er staat altijd dat hitler misschien jood was.
(en eigg weet ik wel iets van de geschiedenis van de joden, want ik ben zelf jood) |
|
|
|
|
desideriusD+
1e jaars
Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 19, 2006 21:18 |
|
Ja de gelijkenissen tussen Hitler en Voldemort zijn erg bizar. Stukje wiki:
Grindelwald is een personage uit de Harry Potter-boekenserie van J.K. Rowling. Het was een duistere tovenaar voordat Voldemort er was. Zijn enige vermelding is in Harry Potter en de Steen der Wijzen, op Perkamentus' Chocokikker-kaartje, waarop staat dat Perkamentus Grindelwald versloeg in 1945.
Er is gespeculeerd dat Rowling bewust een connectie zou hebben gelegd tussen Grindelwald en Adolf Hitler (de De Tweede Wereldoorlog eindigde immers ook in 1945). Grindelwald zou dan het hoofd kunnen zijn geweest van het magische gedeelte van het Duitse Rijk. Dit wordt ondersteund door het feit dat "Grindelwald" een Duits-klinkende naam is. "Wald" betekent woud in het Duits. (Grindelwald is ook een plaats In Zwitserland waar Richard Wagner -die door Hitler werd bewonderd- woonde.)
J.K. Rowling heeft inderdaad bevestigd dat er ook een Tovenaarsoorlog was tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat die twee elkaar aanwakkerden - WIKIPEDIA
Maar goed dit heeft voor de rest niet met Voldemort te maken. Maar de situatie zelf misschien wel. Ik bedoel, ik denk dat Voldemort Grindelwald wel heeft bestudeerd zodat hij zwaktes kon vinden die hij op kon vullen. Hij wilde natuurlijk de beste tovenaar aller tijden worden, en niemand weet precies wat hij heeft gedaan in de tijd dat hij verdween na Zweinstein. Iedereen denkt dat hij alleen maar met Gruzielementen bezig was, maar daar werd hij lichamelijk en geestelijk niet sterker van. Hij zal de methodes, krachten en spreuken van Grindelwald wel hebben bestudeerd.
Hiermee wil ik dus zeggen, dat wellicht hieruit de Voldemort-achtige manier van domineren is uitgevloeid.
Greetz DD+ |
|
|
|
|
nirphania
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Dec 20, 2006 1:51 |
|
Nu pas dringt het tot me door waarom ik zo walg van voldie dat komt omdat hij zoveel op hitler lijkt. Ik ben joods en dus wat je noemt een halfbloedje en de helft van mijn familie is door hitler uit gemoord.
Nee die twee hebben veel gemeen met elkaar ze regeerden beiden omdat anderen te bang zijn om iets er tegen te doen (behalve perkie en de orde verzet strijders dus) |
|
|
|
|
fawkes_the_phoenix
4e jaars
Verdiend:
237 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Dec 26, 2006 18:45 |
|
Nou, ik denk niet dat Rowling Voldemort direct afgeleid heeft van Hitler, maar discriminatie en racisme zijn wel belangrijke punten in de HP boeken. Ik heb zelf altijd eerder de vergelijking gemaakt met het (voormalig) racisme van veel blanken die zich superieur voel(d)en aan mensen met een andere huidskleur. De dooddoenersmaskers lijken in die zin ook op de maskers van de leden van de racistische KuKluxKlan (ik weet niet zeker hoe je dat schrijft).
In krantenrecensies is ook wel de vergelijking gemaakt met de dreiging van terrorisme en de dreigingen die in deel 6 ook de Dreuzelwereld overheersen. |
_________________ "Harry is the best hope we have. Trust him." |
|
|
|
Toverstokje
4e jaars
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Dec 28, 2006 16:30 |
|
Voldemort heeft sowieso wel trekjes van iedere dictator. Maar wat wel heel typisch is met Voldemort en Hitler is inderdaad dat ze allebei zelf datgene zijn waar ze anderen om veroordelen en doden. Ik denk dat dat misschien iets is dat Rowling (onbewust) intrigerend vond aan Hitler, en dat in de vorm van Voldemort heeft uitgewerkt.
Ik ben het ook eens met fawkes_the_phoenix: doordat de boeken eigenlijk ook over discriminatie gaan, leg je al snel de link naar de tweede wereldoorlog en Hitler. |
|
|
|
|
mira
7e jaars
Verdiend:
80 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Dec 29, 2006 13:02 |
|
Ik heb een stukje gevonden over de vergelijking van Voldemort en Hitler:
Voldemort is een schepsel van onze tijd. Hij haat Dreuzels met een volgens Rowling 'racistische hartstocht' omdat zijn Dreuzelvader zijn moeder heeft verlaten. Zij zegt dat zijn obsessie met de zuivere tovenaarsbloedlijnen hetzelfde is als het Nazi ariërs-ideaal of het doel van de Spaanse inquisitie van 'sangre limpa' (=zuiver bloed). Ze heeft door Voldemort gemengde ouders te geven een verband gelegd met Hitler, die zelfniet aan het door hem geëiste ideaal voldeed. Voldemort, legt Rowling uit, kiest wat hij fout vindt aan zichzelf; de niet-bloedzuiverheid, en prjecteert dat op anderen. Zijn eigen minderwaardigheid probeert hij in de ander te vernietigen. Dit commentaar geldt zowel voor de hedendaagse samenleving als het onrecht uit het verleden.
Dit stukje is letterlijk geciteerd uit een boek en Rowling zegt dus ook dat ze inderdaad een verband heeft gelegt tussen Voldemort en Hitler. |
_________________ The legend begins... |
|
|
|
|