Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Doofheid Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Judith
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 68 Sikkels

Judith is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 18:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoi,
Ik heb even gezocht met de zoekfunctie en ik heb zelf even door de pagina's gebladerd, maar hier was zover ik weet nog geen onderwerp over. Excuses als het wel zo mocht zijn.

Nou ja, dit topic gaat dus over doofheid. Zelf ben ik aan een oor bijna volledig doof, aan mijn andere oor ben ik geopereerd. Daar zat geen trommelvlies in namelijk, en dat hebben ze nu pas geleden gerepareerd zeg maar. Ik hoor er al stukken beter mee. Toch moet ik waarschijnlijk een gehoorapparaat, want wat ik hoor is niet genoeg. Ik kan namelijk liplezen en daardoor valt het niet zoveel op. Ik kan liplezen in het Nederlands en Engels, met Duits ben ik aan het oefenen.

Zijn er meer mensen die doof/slechthorend zijn? Of ken je mensen die slechthorend/doof zijn? Praat er hier over.
Groetjes, Judith

Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 18:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sorry maar hier gaat het al over gebarentaal.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 18:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wat jammer dat je aan je ene oor doof bent. Dat moet vreselijk zijn dat je niet zo veel hoort, maar met je oorapparaat is alles mogelijk. Cool

Niemand van mijn familie is doof, behalve mijn grootvader. De arme man heeft vroeger cruiseschepen gemaakt en daar was erg veel lawaai. Vroeger was er natuurlijk geen oorbeveiliging en nu is mijn grootvader ook doof aan zijn linkeroor. Hij hoort wel goed, maar je moet soms roepen als hij je wilt verstaan. Zijn tv staat meestal op het minimum van volume, dus de buren hebben geen klachten.

Ik heb vroeger nog 3 jaar lang buisjes in mijn oren gehad. Ik weet niet meer waarom en hoe dat voelde.

I'll do anything for you.
Judith
7e jaars
7e jaars

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 18:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Witch_Eva: Gebarentaal is iets heel anders dan doofheid, naar mijn mening. Ik kan niets van gebarentaal en het heeft maar een klein deel met dit onderwerp te maken. In dat topic zie ik dat het ook vaak gaat over hoe gebarentaal gebruikt word, de gebaren die gebruikt worden. Doofheid en gebarentaal hebben naar mijn mening maar weinig met elkaar te maken, alleen dat gebarentaal soms gebruikt wordt door mensen die slecht horen.

@Sophie Wemel: Oké, ik begrijp het. Ik kan me goed voorstellen dat je daar doof van wordt, het lijkt me inderdaad een erg lawaaiierg beroep. Mijn doofheid komt waarschijnlijk door heel veel oorontstekingen die ik vroeger gehad heb. Ik heb trouwens ook buisjes gehad, maar helaas hielp het weinig.

Groetjes, Judith

MeLoveSnape
Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 1077 Sikkels

MeLoveSnape is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 18:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Topic kan idd gewoon open blijven.

@Judith: is het lastig om te zien of iemand Nederlands of Engels praat? Als je het vantevoren niet weet bedoel ik? En is liplezen makkelijker dan het lijkt? Want het lijkt me vrij lastig, vooral als iemand niet goed articuleert.

Judith
7e jaars
7e jaars

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 19:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoi,
Het is meestal vrij duidelijk om te zien of iemand Nederlands of Engels praat. Vooral de 'r' is erg duidelijk vind ik. Als ik het van tevoren niet weet, dan heb ik er meestal weinig problemen mee, gelukkig maar. Als iemand ineens overschakelt van taal zeg maar, is het wel even lastig. Maar ja, ik heb het snel genoeg door en meestal kondigt iemand het ook even aan.
Ik weet niet of liplezen moeilijk te leren is, want ik ben zolang ik me kan herinneren al erg doof. Wel merkte ik dat het Engels heel anders is om te liplezen als het Nederlands. Er zitten zeg maar andere klanken in, de 'r' wordt bijvoorbeeld heel anders uitgesproken. Gelukkig had ik het na een paar maandjes onder de knie.
Als iemand niet duidelijk articuleert is het inderdaad wel moeilijk. Gelukkig weten de leraren op school ervan en weten ze dat ze duidelijk moeten articuleren. En als ik iemand echt niet kan volgen, durf ik meestal gewoon te vragen of hij iets duidelijker wil praten.
Groetjes, Judith

Mariky
Oude Forumnaam: Mariekiejj Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 405 Sikkels

Mariky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 19:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat moet inderdaad nogal verveldn zijn als je al best wel doof bent aan een oor. Wat dan natuurlijk wel fijn is is dat je kan liplezen.

Ik ben zelf niet doof op slechthorend, maar de familie van mijn moeders kant is wel slechthorend. Mijn opa [mijn moeders vader dus ^^] had ook een gehoorapparaat. En ook mijn opa's zus en broer volgens mij, dus misschien krijgt mijn moeder dat ook later of ik. Ik hoop het niet, want het is natuurlijk erg vervelend en onhandig.

@Judith: ik wens je er veel sterkte en succes mee!

Skay
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 356 Sikkels

Skay is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 19:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hay, zelf ben ik niet doof of slechthorend. Maar mijn broertje is dat wel geweest tot hij ongeveer 2 was. Ik was toen 6. De doktors bleven eerst beweren dat er niks aan de hand was terwijl mijn moeder er heel zeker van was.
Uiteindelijk hebben ze mijn broertje dus "behandeld." Hierme bedoelde ze dus zijn oren doorprikken met 2 breinaalden. Die periode was gewoon heel erg. Het werd zonder verdoving gedaan en het deed veel pijn. Daarom huilde hij veel waardoor de druk op zijn oren verhoogde en het constant bleef bloeden. De hele ledikant zat onder. Op een gegeven moment is ze terug gegaan, want als dit zo door bleef gaan, op een moment is er geen bloed om eruit te komen.
Dan krijg je zo'n verpleegster die vraagt of het je eerste kind is, en dat er niks aan de hand is. Mijn moeder schoot uit haar slof...uiteindelijk hebben ze een soort pijnstillers gegeven. Het bloeden werd minder erg.
Uiteindelijk heeft hij zijn gehoor terug gekregen, maar nu zet hij zijn mp-3 zo hard. Vaak reageert hij niet meer zo snel, dus zal hij weer doof kunnen worden.

Je bent een genie Katara; een zwetend, stinkend genie! ~Taf
Judith
7e jaars
7e jaars

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 21:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoi,
Dat is echt lullig dat ze zo reageerden in het ziekenhuis! Ik vind het ook abnormaal dat je zoiets zonder verdoving doet. Gelukkig heeft hij zijn gehoor wel weer teruggekregen, dat is dan in ieder geval iets hè. Wat zal het ook een stress geweest zijn voor je ouders, het lijkt me niet leuk om telkens te moeten horen dat er niets is, terwijl je zeker weet dat er wel wat is.

Zelf zit ik een beetje in een kwestie zeg maar. Ik zou heel graag weer eens willen horen zoals de meeste mensen dit doen, maar een gehoorapparaat vind ik ook weer minder. Maar ja, het schijnt dat ze zo klein zijn dat je ze bijna niet ziet. Maar ja, ik zie ze wel weer bij mensen, maar mijn moeder zegt dat ik er teveel op gefocust ben.
Groetjes, Judith

Meika
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

Meika is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 21:24 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben zelf ook doof dus ik kan helemaal niks horen. Ik kan wel liplezen maar het blijft altijd moeilijk. Sommige mensen praten heel duidelijk dan kan ik veel makkelijker "volgen" maar soms praten mensen onduidelijk dan kan ik ze niet volgen. Maar ik gebruik gebarentaal en ik heb ook gebaartolk voor de school want ik ben nog niet zo goed in liplezen en ik ga echt niet hele les naar mond van leraar kijken want het is heel vermoeid. Als je even met je vriendin kletst en dan kun je het niet meer volgen. Daarom heb ik gebaartolk en het bevalt mij heel goed. Bij mij zijn slakhuis kapot daarvoor kan ik niet meer horen. Gelukkig ben ik hele leven doof dus ik mis het niet. Maar soms wil ik dat ik horend was..

Oude Forumnaam: HPwurm Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 424 Sikkels

Hummol is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2007 21:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou, daar kom ik dan als 'gewoon'-goed-horende. [a]

Ik kan dus wel goed horen, maar, ja, ik kan ook een beetje gebarentaal. Jaja, een beetje, het volgen gaat iig best goed. Mijn zus studeert namelijk Nederlandse Gebarentaal ofzoiets. He tis niks voor mij, maar het is heel interessant. Dusja, vandaar.

Verder is er niemand doof in mijn familie, mijn vriendin is wel een beetje slechthorend en heeft ook vaak oorontstekingen, verder dus niet.

@Meika, ik zat zo even te bedenken. Heb je dan nooit dat iedereen in je omgeving ofzo heel erg schrikt en dat jij dan kijkt van, wat gebeurd er? Omdat het om een geluid ging ofzo? Enne, kijk jij dan wel eens films? Is dat dan niet veel minder eng of grappig?

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor.

I'm with you so far..

xD
DutchHermione
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 27 Sikkels

DutchHermione is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2007 11:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ikzelf schijn op dit punt 'gezegend' te wezen.
Ik heb een afwijking aan mijn rechteroor (een soort vergroeiing rond het trommelvlies) en als klein kind moest ik om de paar week naar de KNO-arts.. Er is toen 'besloten' dat er niks aan te doen was en ik wsl steeds dover zou worden aan dat oor.
We zijn daarna verhuisd en daardoor bij een ander ziekenhuis terecht gekomen, en eigenlijk is er jaren niet echt meer op mijn oor gelet. Ik was altijd heel doof als ik verkouden was enzo, maar verder leek het niet veel erger te worden... (mijn ouders hebben gelukkig ook lang gewacht met mij in te lichten, ik had genoeg aan mijn hoofd met mijn astma, dat wel steeds erger werd)
Toen ik 20 was, zo'n 15 jaar na het besluit, had ik wel het idee dat het erger werd. Ik heb toen via de huisarts een verwijzing naar een KNO-arts gekregen,.. Na diverse tests bleek toen dat ik echt geluk gehad heb; ik word wsl niet doof, want de vergroeiing is verminderd ofzo.. Het is nu puur zo dat in dat oor de spanning van mijn trommelvlies niet perfect is; daardoor hoor ik minder met dat oor, ik kan slecht luisteren in veel omgevingsgeluid enzo bijvoorbeeld, maar verder valt het mee. Ik ben alleen aan de beurt als ik verkouden ben ofzo, omdat er dan een verkeerde druk op het oor komt en ik acuut 'doof' word aan dat oor. Ik heb een neusspray gekregen van de KNO-arts die moet voorkomen dat mijn neus dicht blijft zitten en mij dus een beter gehoor moet geven.

Echt waar: ik was zo opgelucht toen ik die tests had laten doen! Geen doemdenkerij over het oor meer! Very Happy
Ik leef wel nu bewuster mee met slechthorende mensen, omdat ik dus veel gedacht heb aan wat ik zou moeten gaan missen. Ik heb nooit leren liplezen of gebarentaal geleerd...
Omdat ik niet echt goed tegen de neusspray kon en bovendien al genoeg medicijnen te slikken heb ben ik nu een paar maanden gestopt met de spray (tijdelijk?). Ik merk wel het verschil, maar het is niet onoverkomelijk...
Ik vraag me wel af; Judith/Meika; hoe het met jullie met onderwijs zit? Ben je naar een speciale school geweest, moet dit altijd zo, wat zijn je plannen verder?

I do not believe this darkness will endure.
BeeGee Kenobi
Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

Verdiend: 0 Sikkels

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2007 12:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wow, ik las net het verhaal van DutchHermione en het kan best wel eens zo zijn dat ik precies hetzelfde heb. Ik weet in ieder geval dat met beide oren bij mij iets niet helemaal goed gegroeit is met m'n geboorte. Ik moest als kind ook altijd naar de KNO arts en ik heb meerdere keren buisjes in m'n oren gehad om beter te kunnen horen.
Na verloop van tijd zei de KNO arts dat het goed zou komen en dat ik waarschijnlijk alleen nog last zou hebben van doofheid als ik verkouden was. En dat klopt inderdaad, als het weer de tijd van verkoudheid is kan ik echt 50% minder horen (wat vooral erg irritant is als je in een groot orkest speelt!) Als ik eenmaal verkouden ben zeg ik ook altijd tegen m'n vrienden dat ze of luider moeten praten..of beter moeten articuleren..vooral met veel bijgeluiden wordt het lastig mensen te verstaan.
Ik ondervind dan ook last om de docent te verstaan als we in een grote zaal hoorcollege hebben.

Ik ben minstens 1 keer per jaar wat slechter horend Razz
Wel heel toevallig dat ik nu pas iemand tegenkom die eigenlijk precies hetzelfde heeft!

Editors @ Lowlands 2008..best experience ever!
Choco
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 70 Sikkels

Choco is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2007 14:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou Judith in ieder geval veel succes!

Ik ben niet doof, of slechthoren (voor zover ik weet)
Of ik iemand ken.. ja een vriendin van een vriendin is heel slechthorend en mijn oma, maar verder weet ik niet..

Meika
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

Meika is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2007 15:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hummol schreef:

@Meika, ik zat zo even te bedenken. Heb je dan nooit dat iedereen in je omgeving ofzo heel erg schrikt en dat jij dan kijkt van, wat gebeurd er? Omdat het om een geluid ging ofzo? Enne, kijk jij dan wel eens films? Is dat dan niet veel minder eng of grappig?

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor.

Ja, dat heb ik wel soms dat iedereen even heel erg schrikt. Dan vraag ik gewoon aan mijn vriendin.

Ik kijk wel naar films hoor! Ik ben altijd gewend dat ik naar film zonder geluid kijk dus ik weet niet of het minder eng is. Maar als de geluid heel hard is dan voel ik het beetje wel en dan is het wel leuker Wink.

En ik heb tot groep 8 op speciale school gezeten(dovenschool) en toen ik cito maakte en het bleekte dat ik HAVO kon en enige dovenschool met HAVO ligt helemaal in Groningen. En dat is wel 4 uur reizen met trein want ik woon vlakbij Eindhoven. Dus ik en mijn heel goede vriend(hij is ook doof) kozen voor gewone onderwijs met tolk. We gingen eerst naar gewone basisschool en we moesten weer cito maken en we hadden allebei score van 547(hoogste is 550). Nu zitten we in 2e havo. En het gaat heel goed Wink

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp