Auteur |
Bericht |
Malou
Unspeakable
Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: HPF
|
Geplaatst:
Di Jan 16, 2007 19:23 |
|
Kleuren op de computer - Tutorials
Wil je graag kleuren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit topic kun je ook tutorials vinden. Ik zelf zal proberen regelmatig een nieuw onderdeel te behandelen.
Als je zelf een techniek wilt delen met anderen, kan dat natuurlijk ook.
Regels voor het posten van tutorials;
-Schrijf je tutorial uit (met beeldmateriaal).
-Stuur deze per PB op naar mij om te keuren. (NIET posten voor ik 'm heb goedgekeurd!)
-Tutorials van internet plukken is plagiaat, en is dus niet toegestaan!! Enkel zelf-gemaakte tutorials worden toegelaten.
-Alle regels die van toepassing zijn op het Fanart board.
-Je verdient er 50 sikkels mee, of je dat nu wilt of niet
Niks om op te oefenen? Kijk dan eens in het Line-art topic.
Index tutorials
- Burn & Dodge: met schaduw en licht werken in Adobe Photoshop CS, door Malou [1]
- Haar: Realistisch maar toch cartoonish haar creëeren in Adobe Photoshop CS, door Malou [1]
- Huid: Lichtrichting bepalen in het gezicht en de Blur-tool toepassen in Adobe Photoshop CS, door Malou [1] |
_________________
30-08-'03 ~ 01-01-'09
01-01-'09 ~ ??-??-'??
Laatst aangepast door Malou op Di Mei 06, 2008 19:04; in totaal 15 keer bewerkt |
|
|
|
Malou
Unspeakable
Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: HPF
|
Geplaatst:
Di Jan 16, 2007 19:23 |
|
Burn & Dodge: met schaduw en licht werken in Adobe Photoshop
Burn en Dodge zijn 2 opties die erg nuttig zijn bij het inkleuren van art met Adobe Photoshop. Burn zorgt ervoor dat de kleur donkerder wordt, en Dodge juist dat het lichter wordt. Zo kun je makkelijk schaduw en licht toevoegen aan je tekening.
Hier volgt stap voor stap hoe je burn en dodge kunt toepassen;
We beginnen met de line-art.
Als we dadelijk nieuwe lagen aanmaken, is het belangerijk dat de line-art bovenaan blijft staan. Waarom? Nou; door het handige selecteer vakje vlak onder Layers, kun je namelijk instellen dat je alleen de lijnen over de kleur heen zet, en niet de witte achtergrond.
Zet het selecteer vakje op Multiply.
Maak vervolgens een nieuwe laag aan onder de laag waar de line-art in staat. Dit doe je doormiddel van het vakje wat ik met rood heb om'cirkel't.
Daarna kies je de kleur die je wilt hebben als basis. Het beste is om geen basiskleuren te nemen (die helemaal in de hoeken staan), maar op z'n minst iets er vanaf, omdat Dodge en Burn anders vervelend kunnen doen.
Kleur het gedeelte in met het kwastje. Dit kan ook sneller;
1. Klik op de laag van de line-art.
2. Selecteer de toverstokje-knop.
3. Klik op het vlak dat je in wilt kleuren.
4. Klik op de laag waar je de kleur wilt hebben.
5. 'Emmer' het geselecteerde gebied.
6. Deselecteer.
7. Kleur met de kwast de randen bij. Wees niet bang om de lijntjes weg te vagen; hier hebben we namelijk de Multiply voor die het voorkomt.
Als dat eenmaal gedaan is klik je op het knopje Burn. Op de screenshot heb ik met rood aangegeven waar deze te vinden is. Mocht je hem niet zien, druk het knopje lang in totdat je een menu krijgt. Hier kun je tevens Dodge vinden!
Burn en Dodge werken op dezelfde manier als het kwastje; je gaat gewoon over het gedeelte dat je wilt kleuren. Hoe vaker je over een bepaald gebied gaat; hoe donkerder het wordt bij Burn, en hoe lichter het wordt bij Dodge.
Begin dus eerst bij de gebieden die het donkerst moeten worden in dit geval.
Als je eenmaal tevreden bent met je schaduw selecteer je de Dodge-tool. Hoe vaker je eroverheen gaat, hoe lichter. Dus let goed op welke indruk je wilt maken! Op het voorbeeld is het object een lint dat glanzend is, dus daar heb ik veel dodge gebruikt. Maar op bijvoorbeeld katoen is het beter om niet teveel te dodgen, omdat katoen uiteraard niet glanst.
Klaar! Je ziet dat door gebruik van licht en donker het object er al veel tastbaarder uit ziet.
|
_________________
30-08-'03 ~ 01-01-'09
01-01-'09 ~ ??-??-'?? |
|
|
|
Malou
Unspeakable
Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: HPF
|
Geplaatst:
Do Jun 07, 2007 20:26 |
|
Haar: Realistisch maar toch cartoonish haar creëeren in Adobe Photoshop
Haar is niet 1 van de makkelijkste dingen om in Photoshop de suggereren. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Je kunt het simpel doen, door het gewoon massief 1 kleur te geven en een beetje te burnen en dodgen zoals je bij de vorige tutorial hebt geleerd. En Je kunt het plukje voor plukje kleuren.
Er is ook een snellere manier om het gedetaileerd eruit te laten zien, zonder je 300 uur bezig bent. En dat gaan we in deze tutorial behandelen.
1.
We beginnen weer met de lineart en daarboven een nieuwe laag die we op multiply zetten.
2.
Vervolgens kleuren we het haar in naar de gewenste basiskleur. Bij dit persoon is dat zwart. Bij zwart haar is het belangerijk dat je het niet helemaal zwart maakt, maar donkerblauw-grijs!
Bij puur zwart kun je namelijk geen burn of dodge toepassen.
3.
Als het haar eenmaal gekleurd is, selecteer je de burn-tool.
4.
Vervolgens selecteer je deze brush. Het is een hoopje stipjes bij elkaar. Grootte hangt af van het formaat en de resolutie waarop je werkt. Maak het niet te groot, dan ziet het haar er te grof uit. En maak het ook niet te klein, want dan heeft het geen effect. Je moet een beetje zelf uitvogelen wat het beste werkt. Meestal gewoon de standaart instelling.
5.
Vervolgens gaan we met deze burn-brush over het haar heen. Vanaf de scheiding naar de puntjes, zoals echt haar ook loopt. Ga niet meerdere malen over elkaar heen, maar gewoon alles netjes naast elkaar.
6.
Vervolgens selecteren we de dodge-tool. Zet ook deze op een puntjes-brush. Voor een interessanter effect kun je de puntjes-brush onder die we net gebruikt hebben selecteren.
7.
En we maken weer dezelfde beweging als net, over het hele hoofd, in dezelfde lijnen.
8.
Vervolgens gaan we weer terug naar de burn-tool. Deze keer zetten we hem op een vrij grote, doffe brush.
9.
Hiermee maken we de schaduw. Doe dit bij de haarwortels en bij de haarpuntjes. Bij lang haar doe het bij de binnenkant van het haar als dat te zien is, en bij krullen bij iedere schaduw van de krul.
10.
Als dat is gebeurd, pakken we de dodge-tool weer. Deze zetten we op een wat kleinere doffe brush.
11.
Breng hiermee suggestieve kleine lichtpuntjes aan. Kijk goed waar het licht vandaan komt, want daar zit uiteraard de dikste glans.
De glans zit zowel ongeveer op het midden van het haar dat over het hoofd hangt (door de bolling van het hoofd), en bovenaan waar het vanuit de scheiding over het hoofd valt.
Nog enkele voorbeelden van haar:
En klaar is kees! |
_________________
30-08-'03 ~ 01-01-'09
01-01-'09 ~ ??-??-'?? |
|
|
|
Malou
Unspeakable
Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: HPF
|
Geplaatst:
Zo Jul 08, 2007 19:17 |
|
Huid: Lichtrichting bepalen in het gezicht en de Blur-tool toepassen in Adobe Photoshop
In deze tutorial slaan we 2 vliegen in 1 klap; huid en gezicht. De twee zitten aan elkaar vast, dus daarom des te makkelijk om dat samen te voegen.
Ogen laat ik nog even achterwege.
1.
We beginnen met 2 lagen: de laag van de line-art (die je op multiply zet) en een nieuwe laag daaronder waar straks de huid in komt.
2.
We zoomen in op het gezicht, zodat we het beter kunnen zien. Kies een huidskleur. In dit geval heb ik zalm-achtig genomen. Neem nooit oranje of een andere kleur die helemaal tegen de rand van het kleurenvak zit, want dit heeft problemen bij het Burnen en Dodgen.
3.
Kleur weer het hele vlak in, let goed op de oren! Ik ben iemand die de oren vaak over het hoofd ziet, en dat is niet leuk als je straks klaar bent met schaduwen aanbrengen op de rest van het gezicht en je komt erachter dat je het oor bent vergeten.
4.
Bepaal waar het licht vandaan komt! In dit geval komt het van "onze" kant, voor de persoon op de tekening is dat vanaf rechts/voor. Breng de eerste laag schaduw met een doffe, vrij grote burn-brush aan. Vanaf nu als ik links of rechts aangeef, bedoel ik deze vanaf de persoon op de tekening gezien.
Schaduwpunten: Oogleden, de linkerkant van de neus, de schaduw die de neus vormt op de linkerwang, de linkerkaaklijn, punten op het voorhoofd waar het haar overheen hangt.
5.
Breng met een wat kleinere doffe brush donkerdere schaduwen aan op de diepere plaatsen (vlak achter de neus, oogleden, nek). En breng licht aan met de dodgetool op de hoogste punten (bot vlak onder je oogkas, kin, neus).
6.
Het ziet er nu wat vlekkerig uit, daarom gaan we het wat gladder maken. Selecter hier voor de Blur-tool!
7.
Je kunt deze Blur-tool gewoon gebruiken als andere brushes. Let wel dat je niet te dicht bij de zijkanten van het kleurvlak komt, want dan krijg je witte randjes. Ben ook niet te enthousiast met blurren! Scherpe lijnen, zoals bij de neusbrug, kun je beter niet blurren.
8.
Als je klaar bent met schaduwen kan het wel eens zijn dat je niet helemaal tevreden bent met de tint van de huid. Het kan soms wat rood uitvallen, of juist wat geel. Daar hebben we het volgende voor;
Klik op Image -> Adjustments -> Hue/Saturnation. Mocht je de Nederlandse photoshop hebben, daar staat het op precies dezelfde plek, dus moet je even kijken op de screenshot waar het precies staat.
9.
Nu krijg je een schermpje voor je. Met Hue kun je de kleurtoon aanpassen. Het beste is om dit heel gelijkmatig te doen, want als je het te ver naar buiten schiet kun je rare kleuren als blauw, groen of paars krijgen.
Met Saturation kun je de felheid van de kleur aanpassen. Dit is echter voor huidskleur niet echt ideaal.
Met de laatste optie kun je instellen hoe licht of donker de tint moet zijn. Ook deze kun je bij huidskleur het beste niet toepassen, want de schaduwen en lichtpunten worden hiermee ook donkerder of lichter.
Tot zover de tutorial over huid! Verder heb ik nog wat voorbeelden van verschillende lichtrichtingen op het gezicht:
Licht van links/voor.
Licht van voor.
Licht van boven. Deze is, zoals je ziet, niet aan te raden te gebruiken bij een blije tekening, want het komt nogal duister over! |
_________________
30-08-'03 ~ 01-01-'09
01-01-'09 ~ ??-??-'?? |
|
|
|
|
|