Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Bijna Dood Ervaring Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 17:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hallo allemaal!
Ik heb overal eens goed gekeken of hier nog geen topic over bestond dus daarom open ik dit topic...

Ik wou het eens even hebben over een "Bijna Dood Ervaring" of het leven na de dood. Misschien hebben jullie wel eens een verhaal gehoord van iemand die gestorven was en vertelde wat ze zagen. Meestal vertellen die mensen dat ze een prachtig wit licht of dat ze werden "begeleid" door wezens met vleugels, engelen dus. Meeste mensen kunnen dit niet naarvertellen. Maar toch zijn er personen die het zich nog goed herrinneren. Dit is het verhaal van Ben, de veertienjarige jongen die ook een BijnaDoodErvaring had meegemaakt. Dit vertelt zijn moeder:

Ben communiceert middels een mengeling van spraak en gebaren. Ik vroeg Ben wat hij bedoelde en hij zei dat hij toen hij sliep tijdens de operatie, vanaf het plafond naar beneden keek en zichzelf op de operatietafel hat zien liggen, terwijl de artsen met hem bezig waren. Hij vertelde dat de artsen maskers en groene jurken droegen en dat hij zijn ogen gesloten had.
Hij beschreef hoe hij door de muur ging naar een plek die een grote wolk leek. Daar zag hij Sai Baba, die hem verwelkomde en vibhuti (heilige geneeskrachtige as) materialeseerde, die hij over de plek strooide waar Ben geopereerd werd. Daarna beschreef Ben de hond van zijn oma, die ze anderhalf jaar eerder had moeten laten inslapen. Ben zie dat de hond nu 'nieuw' was en opgewonden tegen Baba sprong.
Ben zag ook de 'taxi-dame'. Ze was begeleidster geweest bij h-de schooltaxi en was vlak voor Kerstmis plotseling overleden. Ze knuffelde hem en zei dat hij heel lief moest zijn. Daarna noemde hij een andere dame met een bril, die zijn tante Annie bleek te zijn, die twee jaar daarvoor overleden was.
Ben zag hoe de dokter op zijn arm tikte om hem wakker te maken. Hij ging snel terug in zijn lichaam en werd vervolgens wakker. Ben laat meestal geen emoties blijken, maar oten hij over deze bijnadoodervaring vertelde, depte hij voortdurend zijn ogen.

Dit verhaal komt uit het boek "Magie en Esoterische Wijsheid". Je kan dit boek in elke boekhandel kopen.

Ik vind het een bijzonder verhaal. Wat denken jullie hiervan? Ken jij iemand die dit ooit meemaakte of heb je het zelf al eens meegemaakt? Als je graag wat meer informatie hebt gehad kan je me altijd een PBtje sturen. Wink

Arrow Modjes: Als dit topic onbenullig, al bestaat of whatever, zet er dan maar een groot slotje op. Wink

Sophie Wemel

I'll do anything for you.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Shirley
Oude Forumnaam: fairy_princess The Chatting Mod
The Chatting Mod

Verdiend: 0 Sikkels

Shirley is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 17:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die het wel hebben meegemaakt. Niet mensen die ik persoonlijk ken ofzo, maar ook verhalen.

Hoe dan ook ik geloof er wel in. Vooral omdat de meeste mensen allemaal ongeveer hetzelfde verhaal vertellen, op de ene of andere manier denk ik dan dat het wel "echt" moet zijn. Ook omdat deze mensen inderdaad vaak mensen omschrijven die later familieleden bleken te zijn, terwijl ze die niet eens kende. Dat vind ik wel erg toevallig.

Ik geloof sowieso wel dat er meer is tussen hemel en aarde. En misschien komt dat ook omdat ik het wíl geloven. Ik ben niet echt bang om dood te gaan maar meer bang om wat "daarna komt".

In de verhalen van mensen met een bijna dood ervaring hoor je vaak dat ze zeggen dat ze een gevoel van rust en vrede hadden.
Ik las zelfs een keer een verhaal van een mevrouw die in de eerste minuten dat ze weer "levend" was, terug wilde naar het hiernamaals omdat ze zich er zo gelukkig voelde.
Dat vond ik heel raar klinken, maar misschien is het wel een soort van geruststelling. Dat het wat angst voor de dood wegneemt als je dat gehad hebt.

All good things come to an end... Goodbye HPF.
No
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 57 Sikkels

No is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 18:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet het niet of het verzinsel is van de meeste mensen. Sommige mensen doen het voor geld. Maar toch geloof ik daarin wel. Ik heb wel dat eens gemaakt denk ik. Want toen ik 2 jaar was kreeg ik een hersenvliesontsteking en ik blanceerde op het randje van leven en dood. Daarvan weet ik niet zo veel dingen niet meer. Maar toch herinneer ik mijn oma nog wel. Die was toen ik 1 jaar was overleden. Die zei dat ik moest blijven leven. Blijkbaar heeft het wel geholpen. Want ik ben springlevend. ik heb dat nooit verteld aan iemand. Zelfs mijn ouders weten dat niet.
Dat kan ik me nog wel weten. De rest van die ziekte weet ik niets meer. Alleen van mijn oma.

Mariky
Oude Forumnaam: Mariekiejj Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 405 Sikkels

Mariky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 18:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb ook weleens gehoord over verhalen van mensen die een Bijna Dood Ervaring hebben gehad. Of over mensen die in coma zijn en dan een soort van uit hun lichaam kunnen gaan. Dat lijkt me trouwens heel erg raar als je jezelf dan zo ziet liggen en ook wel een beetje eng.

Ik geloof er zeker in dat een Bijna Dood Ervaring bestaat, want er zijn veel mensen die er mee te maken hebben gehad. Er kunnen er natuurlijk ook een boel verzonnen zijn, maar toch denk ik dat zoiets wel bestaat.

fairy_princess schreef:
Ik geloof sowieso wel dat er meer is tussen hemel en aarde. En misschien komt dat ook omdat ik het wíl geloven. Ik ben niet echt bang om dood te gaan maar meer bang om wat "daarna komt".

Dat heb ik ook. Ik ben ook niet echt bang voor de dood. Maar wel vind ik het een eng idee dat je dan opeens van de aarde af bent. Dat je ergens in de hemel of ergens anders bent. Ik vind het vooral nogal raar omdat niemand echt goed kan vertellen wat er met je gebeurt als je dood gaat. Dus dat lijkt me wel eng.

Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 18:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat mensen die verhalen zomaar gaan verzinnen. Als iemand zo'n verhaal gaat vertellen, is dat wel waar denk ik. Waarom? Wel, bij iedereen is een bijnadoodervaring anders. De ene zit een prachtig licht en voelt zich op dat moment erg gelukkkig. De andere persoon vertelt dan dat hij werd begeleid door een engelachtig wezen. Bij iedere persoon is dat verhaal anders. Een leugenaar kan dit niet navertellen denk ik. Maar ik geloof ook wel dat er zoiets bestaat als de hemel en dat er wel degelijk engelen enz bestaan. Het is nooit bewezen dat dit wel waar is, maar ik geloof die mensen wel en ik geloof ook wel dat er leven na de dood is.

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 18:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb weleens gehoord dat Steven Spillie [de Belgen kennen hem als de allereerste winnaar van de eerste Vlaamse Big Brother] zoiets had meegemaakt. En hij zei ook iets van een licht en hij zag zichzelf ook half-dood liggen. En hij zag hoe mensen hem in een combi staken.

Ik denk dat de mensen die bijna dood zijn, dan zien dat ze daar half-dood liggen en ik geloof daar ook wel in. Want als ze zoiets vertellen hebben ze daar zelf geen voordelen bij, dus zullen ze daarom niet liegen. En als ik moet eerlijk zijn, dan denk ik dat het zeg maar 'hun ziel' is die dan zichzelf dood ziet liggen. Ik weet dat het enorm dom of belachelijk klinkt, maar daar geloof ik wel in...

En ik zou het zelf wel eens willen meemaken. Want ze vertellen altijd van dat licht enzo. En mij spiegel is veel te bedoomd, dus dat zou wel handig zijn^^

Oude Forumnaam: fairy_princess The Chatting Mod
The Chatting Mod

Shirley is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jan 24, 2007 18:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lupos-freak schreef:

En als ik moet eerlijk zijn, dan denk ik dat het zeg maar 'hun ziel' is die dan zichzelf dood ziet liggen. Ik weet dat het enorm dom of belachelijk klinkt, maar daar geloof ik wel in...

Nou dat vind ik eerder logisch klinken als belachelijk. Ik denk ook dat het dan je ziel is die je lichaam ziet. Dat is de meest logische verklaring. (Ook al heb je in deze discussie echt niets aan logica).
Er is dan sowieso een deel van jezelf uit je lichaam anders kun je jezelf daar niet zien liggen. Najah dat deel kun je je ziel noemen, die verlaat je lichaam.

All good things come to an end... Goodbye HPF.
Judith
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 68 Sikkels

Judith is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2007 15:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoi,
Ik geloof er ook wel in. Zelf heb ik niet zo'n ervaring (hoewel ik toen ik klein was wel een bijna-doodervaring heb gehad, maar dat kan ik me allang niet meer herinneren, ik was nog maar een baby), maar ik heb wel veel van dit soort verhalen gehoord. Aangezien er redelijk veel van die verhalen zijn, en ze ongeveer op hetzelfde neerkomen, geloof ik er wel in. Mensen die bijna-dood zijn geweest hebben er geen voordeel van om hierover te liegen, dus daarom geloof ik er wel in.
Groetjes, Judith

Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Vr Jan 26, 2007 17:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

[color=plum]Ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt, maar mijn zus wel. Toen ze 9 jaar was was op vakantie in Spanje samen met mijn moeder (ik en mijn broer waren naar Frankrijk met onze grootouders) iets gaan eten in het hotel. Nathalie is dol op kippenboutjes en toen ze ervan at, zat er een botje in haar keel en stikte ze. Volgens haar zag ze eerst zwart en daarna zag ze een licht. Uiteindelijk heeft de ober haar kunnen redden. Veel vertellen doet ze er niet over oftewel is ze dat voorval allang vergeten, wat het is al een tijdje geleden gebeurd (zo'n 6 of 7 jaar geleden, geloof ik.

Ik heb ooit in een tijdschrift (Goed Gevoel) gelezen over een bijnadoodervaring. Vandaar dat ik dit topic open, eigelijk Wink. Ik heb daarin gelezen over ervaringen van die mensen. Uit studie is dan ook gebleken dat de meeste mensen na zo'n ervaring ook veranderen van karakter. Zo was er een vrouw die na die ervaring haar mooie auto verkocht aan het goede doel en zichzelf een tweedehands auto kocht. Ze was vele aangenamer geworden en had opeens veel meer begrip voor de mensen. En dat allemaal na een bijnadoodervaring.

Ik denk dat het fantastisch is als je zoiets zou meemaken. Ik zou zelf eerst alle mensen willen zien die van wie ik heel veel hield overleden zijn.

Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 11:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb wel twee keer in me leven op het randje gezeten van de dood. Een keer toen ik 13 jaar oud was. Mijn blinde darm was gesprongen thuis, en moest ik met spoed naar het ziekenhuis, en ze waren maar net , maar net optijd bij. Wel heb ik daarna 3 dagen in coma gelegen. En 19 maanden geleden had ik een ongeluk gehad, en had ik een hersenbloeding waar ze ook maar heel net bij waren, en hierdoor heb ik 2 dagen in coma gelegen. Wat ik er over hebt gehouden? Wat littekens en mijn leer proces is wat achteruit gegaan. Maar verder heb ik het nog goed voor de boeg.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Choco
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 70 Sikkels

Choco is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2007 17:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb (gelukkig) nog nooit een Bijna Dood Ervaring gehad..
Lijkt me ook verschrikkelijk en eng.
Maar toch ben ik er wel nieuwsgierig naar hoe het nou écht is, met al die verhalen over licht, hemels en tunnels..

maar ik blijf toch liever onwetend.

RemusWeerwolf
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 106 Sikkels

RemusWeerwolf is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 21:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb zelf al eens een bijna dood ervaring gehad.
Ik ben toen ik nog klein was bijna verdronken.
En ik weet nog goed wat ik toen zag. Ik zag mijn leven als dia's van rechts naar links voor mijn ogen voorbij komen.
Het gekke is dat ik het laatst met mijn vader daarover had en die is ook toen hij klein was een keer bijna verdronken. Hij zei dat hij hetzelfde had gezien als ik.

Perfect Enemy
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 250 Sikkels

Perfect Enemy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 21:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

White Noise 2 is een héle enge film die daar over gaat. En met eng bedoel ik ook echt eng, want het is de eerste film waarbij ik heb gegild. En dat zegt wel wat denk ik x'D. Maar het is wel een hele mooie film ook.

Zelf heb ik geen Bijna Dood Ervaring gehad, maar eigenlijk zou het me best interessant of zo zijn om dat een keer mee te maken. Als het maar zeker is dat ik daarna weer écht leef x'D.

‘Wie zijn dat allemaal?’ vraag ik snel, nog voordat de Klassenoudste zijn mond heeft opengedaan om iets te zeggen. Hij lijkt zich even opnieuw te moeten oriënteren, maar kijkt dan naar waar mijn vinger naar wijst. - As Evil As She Wants To Be
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 21:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb nog nooit een BDE gehad. Ik ken wel een paar mensen die het heeft gehad. Waaronder mijn opa. Die heeft sowieso een paar keer bijna op sterven gelegen, en wonder boven wonder leeft hij nu nog. Ik heb altijd wel gehoort dat het heel vredig moet zijn zo'n moment. Het lijkt mij heel erg eng om het mee te maken. Daarom hoop ik niet dat ik het snel een keer heb. Ik blijf sowieso liever nog even leven. xD

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Changetje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 23:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mmm, heb nog nooit een bijna-dood-ervaring gehad (zou ik ook liever niet willen hebben eigenlijk O_o), maar ik heb vaak genoeg gehoord over verhalen van bijna dode mensen die zichzelf op de operatietafel hebben zien liggen of over 'het licht'. Het menselijk verstand zal in vast wel 'verheffen' tot iets waardoor je zoiets zal zien, maar ik geloof niet in geesten en dingetjes met overleden familieleden, dus.

Over het algemeen ben ik niet heel erg zweverig, dus ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Wel vind ik het idee van een beschermengel erg mooi dus daar wil ik wel in geloven (net zoals het idee van de hemel) en dat klinkt mooier dan al dat gedoe met dooie honden. Dat een engel je (probeert) te beschermen. Of misschien geloof ik daar alleen in, omdat ik vroeger altijd dacht dat er zo’n iemand over mij waakte (en stiekem hoop ik dat dat nog steeds zo is). Ah well.

Dus aan de ene kant vind ik de zweverige kant nogal onzin, want qua dat ben ik eigenlijk best nuchter en ga ik richting de psychische kant denken. Maar aan de andere kant vind ik de 'religieuze kant' wel de moeite waard. Lol, volgens mij heb ik het zelf nog niet helemaal uitgevogeld wat ik nu vind.

Mariky schreef:
Dat heb ik ook. Ik ben ook niet echt bang voor de dood. Maar wel vind ik het een eng idee dat je dan opeens van de aarde af bent. Dat je ergens in de hemel of ergens anders bent. Ik vind het vooral nogal raar omdat niemand echt goed kan vertellen wat er met je gebeurt als je dood gaat. Dus dat lijkt me wel eng.

Ja, dat is iets wat me soms ook bezighoudt. Ik denk niet dat ik echt bang ben voor de dood, maar het zelf doodgaan lijkt me wel eng. Want; waar we heen gaan als we doodgaan? Ik bedoel, oké, je lichaam is dood, maar de rest dan? Verlaat je 'ziel' (of hoe je het ook wil noemen) dan de aarde? Maargoed, misschien te filosofisch ^^"

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp