Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Harry Potter VS Frodo Baggins Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Rudy
Oude Forumnaam: Rudy Perkamentus True Dumbledore
True Dumbledore

Verdiend: 546 Sikkels

Rudy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 13:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

Onlangs heb ik (eindelijk) de films van LOTR (Lord of the Rings) gekeken en mij viel op dat er wel heel veel gelijkenissen zijn met de Harry Potter verhalen. Toeval of niet?
En wie heeft er nog meer gelijkenissen gezien??

Enkele voobeelden die mij erg opvielen...
(Er zijn er veel meer maar ik zal niet alles wat mij opviel plaatsen om de discussie open te houden...)

Harry VS Frodo
Ze hebben allebei een taak die aan hen is toegewezen en die niemand anders kan volbrengen. Ze moeten allebei het kwade verslaan. Frodo door de ring te vernietigen en Harry door Voldemort te verslaan.

Perkamentus VS Gandalf
Ze zijn allebei lang en grijs. Daarnaast zijn het allebei grote tovenaars. Ze zijn ook nog eens allebei heel vaag (Dit komt misschien omdat het tovenaars zijn). Ze verschijnen op onverwachte momenten, met dezelfde glans in hun al even oude ogen...

De Ring VS De Steen
Het doel van de slechterikken is het krijgen van macht en eeuwig leven. Voldemort probeert dit op de eerste plaats door de steen te bemachtigen. Bij LOTR draait het hele verhaal om de Ring om de wereld te regeren en almachtig te worden. Beide verhalen gebruiken dus een voorwerp als middel om die macht te krijgen.

En ga zo maar door...

Laatst aangepast door Rudy op Vr Jul 30, 2004 18:11; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
luca
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

luca is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 13:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik denk dat het toeval is. toen het eerste boek verscheen waren de films van LotR nog niet uit, en was LotR ook niet zo bekend dus dan zou J.K. Rowling die boeken van LotR toevallig gelezen en daar een eigen verhaal van maken ? ik denk het niet

Heksjuh
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 68 Sikkels

Heksjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 13:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat het toeval was en het was ook 1 van de eerste dingen wat ik zei toen ik de derde Lotr film had gezien.
Ik denk wel dat Rowling inspiratie heeft gehaald uit Lotr boeken...
Ook de spin viel me op.
Maar het is niet zo dat het HP gestolen is van Lotr maar ideeën komen er wel vandaan.
Maar er zijn toch ook een heleboel Lotr en HP fans. Het brengt wel allebei de magie over...

Verruim je blik op het leven
eVoLi
6e jaars
6e jaars

eVoLi is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 14:04 Terug naar boven Sla dit bericht op

luca schreef:
ik denk dat het toeval is. toen het eerste boek verscheen waren de films van LotR nog niet uit, en was LotR ook niet zo bekend dus dan zou J.K. Rowling die boeken van LotR toevallig gelezen en daar een eigen verhaal van maken ? ik denk het niet

Lotr-boeken waren best wel bekend hoor, ik had ze toch al gelezen Confused
En er was eens een artikel in de krant, dat zo allemaal vergelijkingen HP-ander boek deed...uiteindelijk bleek dat overal wel ergens elementen van andere boeken in te vinden zijn, maar dat JK toch iets helemaal nieuws deed...moeilijk uit te leggen, ze nam surrealistische magie (zoals lotr enzo) en deed er dan een beetje jeugd bij, en een soort Oliver Twist (weesjongen) en dan nogeen soort kostschool (Zweinstein)
En dan nog wat humor, dus eigenlijk is het wel origineel.

Er zijn wel massa's zo'n boeken, de kwade macht probeertt iets/iemand te pakken te krijgen...en dan een *meestal jonge, underdog* held.
In verhalen met iets magisch komt er gewoon altijd een oude wijze tovenaar, bv. Merlijn.
In dat genre boeken zijn HP en lotr het bekendst,en ze worden heel dikwijls vergeleken !

Dreuzel
Dreuzel

elgertje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 16:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Best bekend Shocked . ZEER bekend. Voor de films was in de Ban van de Ring al tot Boek van de Eeuw uitgeroepen hoor. Daarnaast heeft Jo eers gezegd dat ze het wel heeft gelezen (de vraag ging toen over de kritiek op de gelijkenissen LotR-HP). Zelf vind ik het een beetje onzin hoor. Heel veel fantasie boeken gebruiken dezelfde thematiek, waar de uitwerking van verschilt. Zo gek is het dus niet en storend al helemaal niet. Het is maar net wat je er in WIL zien.

BeeGee Kenobi
Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

Verdiend: 0 Sikkels

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 17:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oeh heel oud en uitgekauwt onderwerp dit....
Maar JK Rowling heeft al gezegt dat ze niet dingen van LOTR heeft overgenomen..het meeste is gewoon toeval..zo kun je heel veel dingen gaan vergelijken..

Ik bedoel Jezus en z'n discipelen...Frodo en z'n reisgezelschap....zo kun je bijna alles wel vergelijken..

Dreaming Angel
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

Dreaming Angel is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 17:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tsja ik vind het ook onzin, vooral omdat je Lord of the Rings totaal niet kunt vergelijken met Harry Potter en andersom.. Rolling Eyes Het zijn zulke verschillende verhalen... Eigenlijk is het een schande dat Harry Potter wordt vergeleken met Lord of the Rings omdat LotR een klassieker is geworden... En om nou te zeggen dat Rowling inspiratie bij LotR vandaan heeft gehaald vind ik ook veel te ver gaan: moet je de verhalen maar eens bekijken van HP! Zo ontzettend goed in elkaar gezet...

Sorry maar ik vind het wel een beetje een rare vergelijking...

Knuff, Angel

Ohja PS-je:

LotR was ontzettend bekend hoor, ook voordat de films uitkwamen! Misschien niet in de 'normale' wereld, maar als je de fantasy-forums na liep, of die van Wiccans... Iedereen die deze boeken daar wel heeft gelezen hoor! Including me.. Very Happy

Edit by RP:
Een PS-je kan je ook plaatsen door op wijzig te klikken (rechtsboven)...

Sorry voor die dubbele post!

Laatst aangepast door Dreaming Angel op Vr Jul 30, 2004 18:17; in totaal 1 keer bewerkt
Sambora
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Sambora is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 17:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vind dat ze op sommige punten wel overeen komen een beetje... maar ikd enk niet dat rowling daar de inspiratie vandaan heeft gehaald ofzo...
het zijn volgens mij standaard dingen die in meer boeken te vinden zijn...
goede tegen een slecht iemand
iets of iemand moet vernietigd worden
er is een wijs persoon
volgelingen aan beide kanten, zowel goed als kwaad
allemaal standaart dingen volgens mij

- Don't You Know Who I Think I Am -
Dreaming Angel
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

Dreaming Angel is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 17:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

Inderdaad! Moet je al die Fantasy-boeken maar eens bekijken... alleen maar goed-slecht verhalen! Maar daardoor zijn ze niet minder leuk. Smile

Rudy
Oude Forumnaam: Rudy Perkamentus True Dumbledore
True Dumbledore

Verdiend: 546 Sikkels

Rudy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 18:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

Heksjuhhh schreef:
Ik denk niet dat het toeval was en het was ook 1 van de eerste dingen wat ik zei toen ik de derde Lotr film had gezien.
Ik denk wel dat Rowling inspiratie heeft gehaald uit Lotr boeken...
Ook de spin viel me op.
Maar het is niet zo dat het HP gestolen is van Lotr maar ideeën komen er wel vandaan.
Maar er zijn toch ook een heleboel Lotr en HP fans. Het brengt wel allebei de magie over...

Juist... HP zit wel zo goed in elkaar...
Maar ik weet haast zeker dat JKR LOTR heeft gelezen voor ze HP begon te schrijven. Er komen wel zoveel dingen overeen.
Ik bedoel hiermee niet dat ik dat slecht vind. Ik vind het eerder heel goed dat ze met die ideeën een eigen verhaal heeft gemaakt. Mijn opmerkingen zijn dus absoluut niet afkrakend bedoeld. Mijn stelling is eigenlijk alleen dat het geen toeval meer kan zijn...

@SBG: uitgekauwd, misschien... Maar minstens zo interessant (vind ik?)...

de Trollen hebben overigens ook wel een grote overeenkomst.
en de huiselfen van HP komen overeen met de Grollem in verschillende opzichten. (Grolem praat met zijn andere ik... Dobby praat alsof hij het over een ander heeft)... (Ga zo maar door)...

BeeGee Kenobi
Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

Verdiend: 0 Sikkels

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 18:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

De Trol in de eerste films..vond ik idd wel heel erg op elkaar lijken...maar Aragog en Shelob..het principe is hetzelfde...maar ze komen anders over...Ik weet niet..Shelob is wat beweeglijker...haha..logisch..Aragog zit stil ...

Maja je snapt denk ik wel wat ik bedoel..

Unni
2e jaars
2e jaars

Unni is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 18:19 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tis Gollum/Gollem Wink

Ik vind ook niet dat JKR LotR heeft nage-aapt, ik bedoel, LotR speelt zich af in een totaal andere wereld (nouja, het Europa dat er heel anders uitziet of zoiets Rolling Eyes), en er komen veel meer echt magische wezens in... En er zit ook een veel grotere geschiedenis achter.
Harry Potter speelt zich in de hedendaagse tijd af, met mensen die echt zouden kunnen bestaan enzo... Je weet wel Razz

En dit onderwerp is er toch al geweest? Ik meen me een topic te herinneren waarin iemand de personages met elkaar ging vergelijken... Voldemort met Sauron enzovoorts...
Ofwel was dat op het oude forum...
Naja Rolling Eyes

En heb je LotR nu nog maar gezien, Rudy? Schande! Razz

Sirius_Black
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 192 Sikkels

Sirius_Black is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 19:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

hier heb ik wel eens eerder over nagedacht, en ik bedacht ook dat de Nazgul en de dementors erg op elkaar lijken. (lekkere zin Razz ) en mischien gandalf en dumbledore. allebei helpen ze de hoofd persoon (harry en frodo) op hun queeste om de wereld te redden.

Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 20:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dreaming Angel schreef:
En om nou te zeggen dat Rowling inspiratie bij LotR vandaan heeft gehaald vind ik ook veel te ver gaan: moet je de verhalen maar eens bekijken van HP! Zo ontzettend goed in elkaar gezet...

HP is misschien goed in elkaar gezet, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als je kijkt naar LOTR, dat is ook zo supergoed in elkaar gezet! De talen heeft Tolkien helemaal zelf verzonnen, als je kijkt hoe ingewikkeld dat is... Shocked Maar goed even weer on-topic.

Ik denk dat het gewoon ligt aan het goed/kwaad-idee.
De meeste boeken gaan over de goeden die de kwaden bestrijden, maar dan met meer wendingen en ingewikkelde dingen.
Je kunt dan elk boek wel met HP vergelijken, want het gaat meestal toch over het goed/kwaad-idee.

Wel mooi gevonden, maar je kunt HP met meer dingen vergelijken als je het zo bekijkt.

Heksjuh
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 68 Sikkels

Heksjuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2004 21:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Er zitten dan 2 kanten aan.
Je kan het veregelijken en overeenkomsten vinden maar er zijn in veel van dit soort verhalen overeenkomsten vinden.
Misschien qau personen en wezens.
Maar qau verhaal soort weer niet. Het is allebei wel magie maar er zijn zoveel fantasy boeken.

Maar Rowlings ideeën worden nu ook weer in kleine hoeveelheden overgenomen

even een voorbeeld

uit: '' de 13 en een half levens van kaptein blauwbeer''

*begint te zoeken* das lastig met een boek van ongeveer 550 blz...

hebbes

uit het
Verklarend lexicon van wonderen,
organismen en verschijnselen van Zamonië en omgeving

Zamonium. het: Lefendarisch element dat volgens zeggen kan denken . Al eeuwen trachten alchemisten iets te vervaardigen wat ze de ''steen der wijzen'' of het zamonium noemen. let op: Van deze steen verwachten ze niets minder dan een recept voor onsterfelijkheid, plus antwoorden op alle nog opven vragen.

(dit boek is een boek vol onzin met soms dus dat lexicon er tussen door het is echt een aanrader als je iets raars en mafs wil lezen)

Er staan nog wel meer stukjes in, maar ik heb geen zin om het op te zoeken

Ik ga dus kijken naar de datum van de 1e druk en dat was in 1999 en dat is dus een jaar later dan HP 1...

Verruim je blik op het leven
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp