Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Coma Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Bernou
Oude Forumnaam: HPotterFreak Huffelpuf Klassenoudste
Huffelpuf Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Bernou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 8:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mijn beste vriendin is midden vorig jaar in coma geraakt toen ze op vakantie was. Ze zit nu in een laag - bewustzijn - fase en is aan het revalideren. Alles moet ze weer opnieuw leren. Praten, eten, drinken, bewegen. In het begin kon ze niks, ze lag in een bed en 'sliep' als het ware de hele dag. Nu zit ze een groot deel van de dag in een rolstoel en kan ze een beetje bewegen en pakken met haar handen. Ook kan ze een beetje bewegen met haar hoofd en benen. Volgens mij hoort ze ook alles wat we zeggen en luistert ze er ook echt naar. De laatste tijd lacht ze ook steeds meer, want haar emoties komen ook weer terug.

Ik voel me, nadat ik hoorde dat het gebeurd was (2 dagen nadat ze in coma geraakt was), heel vaak verdrietig en down. Ik het begin hoopte ik vurig dat het niet waar was en dat het allemaal een grapje was, maar naarmate het langer duurde wist ik dat het echt gebeurd was. Het voelt goed om er even over te praten omdat je zo ook al je emoties los kan laten.

Nu vroeg ik me af of jullie ook vrienden of familie hebben gehad die in coma hebben gelegen, of in coma liggen?

Als hier al een topic over is, mag het gesloten worden

20/07/06 - 01/01/09
Profiel bekijkenStuur privébericht
Tienerd
Oude Forumnaam: Tinusz_01 Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 239 Sikkels

Tienerd is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 12:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oeeh, dat je vriendin in coma lag suckt echt zwaar. Maaar dat ze aan het revalideren is, is wel beter!

Ikzelf heb ook in coma gelegen alleen was dat een week, niet een half jaar dus. Ook ik heb weer 'leren moeten lopen' [al was dat met 2 dagen gedaan] en mn smaak is heel erg veranderd. Ik had bijvoorbeeld heel erg zin in ontbijtkoek en een broodje met snijworst terwijl ik daarvoor ervan walgde. Ook kon ik ineens klok kijken terwijl ik dat daarvoor totaal niet kon. Verder ben ik wat serieuzer geworden.

Ik weet niet of het ligt aan de tijd dat je in coma ligt, maar bij mij is er dus wel wat veranderd. Maar verder ben ik gewoon mezelf gebleven. 11 dagen later mocht ik weer naar huis Very Happy

Ik wens jou en je vriendin veel sterkte!

Dan zegt mien vrouw: "Wat krieg-ie weer die rare weeen"

Mariky
Oude Forumnaam: Mariekiejj Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 405 Sikkels

Mariky is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 15:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is inderdaad erg erg dat je vriendin wel een half jaar in coma heeft gelegen en nu bijna alles weer opnieuw moet leren xO Ik vind het erg fijn voor je dat het nu al stukken beter gaat! Veel sterkte ermee!

Zelf heb ik nog nooit in coma gelegen en daar ben ik blij om. Het lijkt me namelijk heel raar als je opeens alles opnieuw moet gaan leren en bijvoorbeeld ook je smaak is verandert, zoals bij Tien. In coma liggen is sowieso al helemaal niet leuk, dus ik moet blij zijn dat ik het nog nooit heb gehad!

Veel sterkte ermee, Bernou! :')

Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2007 22:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik zelf ben twee keer in coma gelegen. Wel niet weken lang ozfo. Maar een keer 2 dagen en een keer 3 dagen lang

Op mijn 13de , was mijn blindedarm gesprongen, en het was al zo ver er door heen. Dat ik in de operatie in Coma ben geraakt. ( Ze hadden me eigelijk al opgegeven. ) Ik kwam uit te came, nauw afkloppen, had alleen behoorlijke spier verzwakking gehad. En mijn darmen was in die periode niet on orde , zoals het moet zijn. Ook heb ik in die tijd koorts gehad 42, 3 graden! Ja ik heb 3 dagen op ijs moeten liggen, en met alles erop aan de aan, heb ik bijna 3 maanden in het ziekenhuis gelegen.

Op mijn 17de heb ik hersenbloeding gekregen door een ongeluk. ( Auto reed door rood en was stapel dronken. Helaas hebben we die dader nooit te pakken gehad. ) Er waren drie adders gesrongen, en ik wist niet meer wie wat was. En ja in de operatie ben ik opnieuw in coma geraakt met 3 dagen. Toen ik bij kwam, moest het wel even duren dat ik me alles weer wist. Alleen is mijn leerproces achter uitgegaan, en me taalkennis is er vandoor. Toen heb ik iets van 3 weken in het ziekenhuis gelegen.

Vandaar dat ik veel spelfouten/zinnen in me post hebt zitten. En totaal geen lust van buitenlandse talen meer hebt. Het is vaak irritant, terwijl ik heel goed Engels en Duits kon. Maargoed wat wil je ook? twee zware operatie achter de rug, waar je twee keer in coma bent geraakt. Ik kan me dus ook heel kwaad om maken, dat mensen het niet geloven. Of misschien niet willen geloven. Maar de mensen die mij persoonlijk hier goed kennen, weten gewoon dat ik niet lieg.

[ Dit moest er even uit. ]

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Joep
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 274 Sikkels

Joep is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 6:40 Terug naar boven Sla dit bericht op

Een medespeelster bij mijn musicalgroep is een tijdje geleden aangereden.. In Februari kregen we 's avonds een telefoontje dat 't helemaal niet goed ging. Ze was aangereden door een auto en 20 meter verderop op d'r hoofd beland. Zwaar hersenletsel, breuken, traumateam erbij, traumaheliktoper, etc.

Ze is toen naar het Radboudt Ziekenhuis in Nijmegen gebracht waar ze, ik gok, twee maanden in coma gelegen heeft. De dokters schatte de kans dat ze wakker zou worden op 2,2%.. niet wakker dus.. Na weken wachten kwam er steeds een klein beetje verbetering. Een been dat ze weer ging bewegen, een oog dat open ging (het andere heeft spierverlamming), en zo nog wat kleine dingetjes.

Ondertussen ligt ze in de st. Maertens kliniek, ook in Nijmegen. Ze is ondertussen al wat opgeknapt, één van haar lichaamshelften is volledig verlamd, ze zal dus één arm neit meer kunnen gebruiken en niet meer kunnen lopen. Ze kan nu wel voorzichtig praten, voorzichtig lezen, mensen voor de grap houden en nog van dat soort dingen...

Hopelijk vordert het nog sneller, want volgens de artsen is ze nu dus al 3,5 maanden in coma...

Josse
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Josse is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 8:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wat een heftige verhalen allemaal!
Bernou, héél veel geduld en liefde toegewenst met je vriendin, wat meot het zwaar zijn om te zien dat iemand om wie je zo veel geeft weer helemaal opnieuw moet beginnen!
Narcissa, waarom zou je daarom liegen?!? Dat lijkt me niet iets wat je verzint, jee, zwaar hoor! Jammer van die talen, maar daar is wel voerheen te komen.
Joep, wat gedoe zeg, 3,5 maand al! Wow, ik hoop echt voor je dat het goed komt! Mijn zusje heeft ook in het Radboud gelegen toen ze haal alvleesklier doormidden had, en ik moet over twee weken naar de Maertenskliniek. Maar goed, heel veel geluk toegewenst, vooral voor je medespeelster!

Ik ken alleen mijn oma. Die had een hersenbloeding gehad en heeft toen vier dagen in coma gelegen. Toen is ze gestorven. Dat coma heeft me de tijd gegeven om dingen beter te kunnen accepteren, en voor mijn familie in het buitenland was het fijn want die hadden nog de tijd om afscheid te nemen. Ik mis haar nog steeds, maar ben blij dat ze nooit veel geleden heeft.
Een vriendin van mij had toen ze nog heel jong was hersenliesontsteking, en heeft toen ook in coma gelegen en een bijna-dood-ervaring gehad. Maar daarvan herinnert ze zich niets, behalve msischien dat ze niet bang is voor de dood. Dat vind ik wel heel bijzonder, dat zoiets blijkbaar in je onderbewuste blijft zitten. Maar het is verder een toffe vriendin, en ik ben blij dat e er nog is!

The show must go on my moonlight

MiYuvi
Bernou
Oude Forumnaam: HPotterFreak Huffelpuf Klassenoudste
Huffelpuf Klassenoudste

Bernou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 9:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Narcissa en Tienerd: Als ik al die verhalen lees word ik toch wel een beetje verdrietig. Er zijn toch mensen die zelf in coma hebben gelegen en die nu weer achter de computer zitten op HPF. Het geeft toch een goed gevoel dat jullie allemaal deze dingen weer kunnen en het geeft me toch heel veel hoop. Okay, dat van jullie was een paar dagen en dat van mijn vriendin nu al 10 maanden (Het is laag-bewustzijn-fase, maar dat valt nog onder coma), maar met jullie gaat het ook weer beter, dus ik hoop dat mijn vriendin ook zo goed zal vorderen. Dank je wel voor jullie reacties, dankzij jullie verhalen krijg ik tock ook weer meer hoop.

@ Joep: Al 3.5 maand is niet niks. Ik hoop echt dat er snel nog meer vorderingen komen! 3.5 maand is al zeer lang en het is heel moeilijk om het te begrijpen als het al zolang duurt. Nog heel veel sterkte en liefde toegewenst!

@Josse: Heel veel sterkte met het verwerken van het verdriet om je oma. En blijf nog veel plezier maken met je vriendin!

De vorderingen van mijn vriendin worden ook telkens beter. Laatst heeft ze bijvoorbeeld een stuk van haar naar ingetypt op een extra groot toestenbord. Ze deed wel er 5 minuten over om 1 letter te vinden, maar ze is toch ver gekomen.
Ook heeft ze laatst ongelofelijk met me gelachen. Toen we buiten zaten heb ik haar alle nieuwe roddels verteld en natuurlijk het nieuwe 'jongennieuws'. Waarschijnlijk hoort en begrijpt ze dus wel alles wat je zegt, daar ben ik echt heel blij om.

20/07/06 - 01/01/09
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 11:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Josse, Ja dat heb ik zeer zeker mee gemaakt. het is wel een paar maanden geleden. We kwamen opeens opm dat onderwerp uit. Ik dat eerlijk verteld en ook uitgeled. Werd ik voorgek verklaard en gestoord, alsof ik aandacht wilde hebben. Nauw ik was me dus echt een potje kwaad, wat zeg ik Kwaad? Woedend. En het is nog wel eens, dat ze het niet geloven. Was ook op school hoor, maar tot ik mijn litteken op me hoofd liet zien en een foto. Toen geloofde ze het pas. Ze dachten gewoon letterlijk dat ik om aandacht vroeg. Niet veel mensen overleven een hersenbloeding ook niet, ze dachten ook bij mij dat ze te laat waren, maar het is k*t dat je iemand zo moet verliezen. Zelf weet ik alleen dat ik mijn moeder alleen maar zag huilen, en die beeld zit me nog altijd in me hoofd. En het zal denk ik ook nooit weg gaan.

@ Joep, Nee het inderdaad K*T voor je, ik hoop voor je dat alles goed komt. Blijft de hoop bevinden in die periode! Ik ben ook niet een persoon die weet hoe je sterkte tegen iemand kan zeggen. Maar ik je begrijpt me best wel.

@ Bernou, Het is erg fijn om te horen dat het steeds beter gaat, En je zult vast en zeker wel zien, dat het steeds meer beter gaat. En ik weet zeker dat ze jou vriendschap ook heel veel voor haar betekend.

Helen
Minister van Toverkunst
Minister van Toverkunst

Helen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 11:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ken niemand die in coma heeft gelegen. Iig niet in mijn direkte familie en vriendenkring en dan tel ik Cis even niet mee want die kende ik toen nog niet. Ik heb zelf voor zover ik weet ook nooit in een coma gelegen en daar ben ik blij om.

En Cis, ik weet echt wel dat je niet liegt. Je kan aan heel veel dingen merken dat je dingen hebt meegemaakt. Geen idee meer van andere talen, spreekwoorden door elkaar halen (is af en toe erg grappig)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat het mij niet is overkomen al vind ik het wel erg voor diegene die het van dichtbij hebben meegemaakt.

Woei, Gryff van het jaar 2008!
Harry, Ron & Hermione
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 459 Sikkels

Harry, Ron & Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 12:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik zit al met iets anders opgescheept, dus ik hoop dat ik nooit van mijn leven ooit in coma mag raken. Het idee alleen al lijkt me zo raar/beanstigend. Ik heb er ook nooit van gehoord in de directe omgeving dat iemand in onze familie ooit in coma gelegen heeft of iets dergelijks. Maar als ik dan zo hier de verhalen lees is het behoorlijk ingrijpend, in coma belanden en eruit ontwaken.

Dus @Tien/Cissy: het is ronduit bewonderigswaardig dat het jullie allebei overkomen is, maar om er vervolgens weer uit te komen en dan zo goed het doorstaan te hebben. Daar kan ik niets anders dan grote bewondering/respect voor hebben.

@Bernou: heel veel sterkte met je beste vriendin. Bedoel, het zelf ervaren is al 1 verschrikkelijk ding, maar het moeten toezien hoe een ander er aan onder doorgaat lijkt me eveneens geen pretje. Hopelijk krabbelt je beste vriendin beetje bij beetje weer op, dat ze dus zoveel mogelijk dingen van voor de coma wederom kan doen.

[raises wand]
Lucius Malfoy: Now lets everybody just calm down... shall we?
M'leen
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 55 Sikkels

M'leen is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 16:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Op mijn 10e was mijn toenmalige beste vriendin in coma geraakt. Hoe dat precies gebeurde is denk ik iets te lang om te vertellen. In ieder geval heeft ze het niet gehaald en is ze er nu dus niet meer.
Achteraf probeer ik te denken dat het beter was. Verhalen over mensen die in coma zijn geraakt, en er niet meer goed zijn uitgekomen, dat zou bij haar dan ook het geval zijn geweest. Ze had niet meer kunnen leven als daarvoor. Sterker nog, ze had niets meer gekund, ze zou in leven gehouden moeten worden. Dus misschien is het ook maar beter zo.

R.E.M.
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2007 21:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

M'leen schreef:
Op mijn 10e was mijn toenmalige beste vriendin in coma geraakt. Hoe dat precies gebeurde is denk ik iets te lang om te vertellen. In ieder geval heeft ze het niet gehaald en is ze er nu dus niet meer.
Achteraf probeer ik te denken dat het beter was. Verhalen over mensen die in coma zijn geraakt, en er niet meer goed zijn uitgekomen, dat zou bij haar dan ook het geval zijn geweest. Ze had niet meer kunnen leven als daarvoor. Sterker nog, ze had niets meer gekund, ze zou in leven gehouden moeten worden. Dus misschien is het ook maar beter zo.

Ik weet het niet hoor, ze dachten van mij dat ik nooit meer zal kunnen "leren" en zelfstandig kon lopen/rennen. Omdat ik twee maanden na mij coma niet meer kon lopen, ( toen was ik 13 ). Nauw daar hebben ze zich heel goed in vergist. Ik had in het zelfde jaar groep 8 gehaald en heb vmbo TL gedaan, en zal daarna eigenlijk havo/vwo instromen. Maar helaas is het exame week, ben ik opnieuw in coma geraakt. En ook daar ben ik over heen gekomen. Ze kunnen gewoon niet zeggen van de persoon die in coma ligt, want zij/hij daarna nog wel zal kunnen. Dat kunnen ze pas echt gaan merken als ze bij zijn gekomen. Of ze zal van te voren verlamd ofzo moeten zijn geweest.

dumbeldore
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 37 Sikkels

dumbeldore is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2007 17:01 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wij hebben hier in mijn woonplaats echt een #&*(%^@&*#&&#%^ ziekenhuis. want me zusje is daar in bijna overleden maar dit jaar is mijn oma er in overleden gingen met vakantie en me oma lag in het ziekenhuis wij helemaal terug van groningen naar andere kant van nederland tijdens de vakantie (waren 3 dagen weg ofzo) en me oma raakte in coma toen ze mij en
me zusje nog 1 x had gezien (wat ik opzich wel mooi vond om het zo te zeggen) en na 2 weken in coma te hebben gelegen was me oma overleden Crying or Very sad

Rhona
Lady of Snape Manor
Lady of Snape Manor

Verdiend: 1 Sikkels

Rhona is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2007 17:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

het was niet echt een goede vriendin, meer een kennis. Maar diegene is van der paard gevallen en in coma geraakt. Niemand weet hoe lang ze op de grond gelegen heeft. waarschijnlijk is er iets op het paard misgegaan in der lichaam. Het lag niet aan het paard zelf.

ze heeft 3 weken in coma gelegen, maar toen ze eruit kwam herkende ze der eigen man en kinderen gelukkig wel. Wat er nou precies gebeurd is eet ze niet, dat is ze kwijt. Ze is heel lang bezig met revalideren al, en heeft de eerste tijd ook in een rolstoel gezeten.

Ze houd er waarschijnlijk helemaal niks aan over, gelukkig. Want hoe vaak hoor je niet dat mensen bepaalde dingen niet meer kunnen. als is het maar het verlies van korte termijn geheugen.

HPF we will miss you.
Jessica.
Oude Forumnaam: Miss Raddy Zwadderich Klassenoudste
Zwadderich Klassenoudste

Jessica. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2007 19:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Narcissa: Ik snap dat je niet liegt, echt erg dat ze de dader niet te pakken hebben gekregen.

Zelf heb ik nooit in coma gelegen. Gelukkig. Ik heb ook niet zo vaak in het ziekenhuis gelegen. Mijn geboorte, en een keer dat bijna iedereen dacht dat ik een blindedarm ontsteking had, was dus niet zo, het had iets met mijn klieren te maken.

Mijn opa heeft geloof ik wel in coma gelegen, maar dat weet ik niet meer, dat kan ik me niet herinerren.

@iedereen die wel ik coma heeft gelegen(en ook iedereen die niet in coma heeft gelegen natuurlijk) ik hoop dat het niet nog eens gebeurd!

*vertekt met de bibbers*

together

HPF and us <3
    Forever in our hearts!
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp