Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Sorteerhoed is zinloos? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Toverstokje
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 45 Sikkels

Toverstokje is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 12:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

Na gisteren film 2 te hebben gekeken, vroeg ik me plotseling iets af.
In deel twee wordt er gezegd dat "het niet onze talenten, maar onze keuzes zijn, die bepalen wie je bent."

Waarom sorteren ze dan leerlingen met een sorteerhoed aan de hand van hun talenten en aanleg? (slim /dapper /sluw /trouw & hard werkend)
Zouden ze de sorteerhoed niet weg moeten doen?

Profiel bekijkenStuur privébericht
-whitewizard-
Dreuzel
Dreuzel

-whitewizard- is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 14:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Als je de sorteerhoed weg doet, kan niemand objectief bepalen naar aanleiding van de keuzes die iemand zou maken in welke afdeling hij/zij moet.

Jolanthe
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 53 Sikkels

Jolanthe is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 16:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

-whitewizard- schreef:
Als je de sorteerhoed weg doet, kan niemand objectief bepalen naar aanleiding van de keuzes die iemand zou maken in welke afdeling hij/zij moet.

Helemaal mee eens. En als ze op zweinstein aankomen hebben ze nog helemaal geen beslissingen hoeven maken. En beslissingen die je maakt maak aan de hand van je karakter.

mira
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 80 Sikkels

mira is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 18:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Daar zat ik ook al aan te denken ja! Een beetje vaag dat ze dat zeggen...
Ik denk toch dat de sorteerhoed rekening met je keuzes houd maar dat het op zekere hoogte stopt. Dat als iemand in Griffoendor wil en daar geen een eigenschap van heeft maar wel alles van Huffelpuf, bijvoorbeeld, dat die dan in Huffelpuf komt en niet in Griffoendor.
Vage zin, sorry, maar ik weet hem even niet anders uit te leggen Wink
Het blijft vreemd dat ze het zeggen.

6e jaars
6e jaars

Verdiend: 73 Sikkels

sartoootje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 18:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Als je voor het allereerst naar een grote school gaat dan denk je niet echt na over je karakter. En veel kinderen van 11 jaar of in die richting, hebben vaak nog niet het besef over hun gevoelens en eigen ontwikkeling omdat ze als kind zijnde door hun ouders of opvoeders zo geleerd hebben. Neem bijvoorbeeld Volbloedtovenaars: Hun kinderen denken dat volbloedtovenaars beter zijn dan andere omdat ze dat vanaf hun eerste levensjaar verteld is. Als kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan, gaan ze daar meestal meer over nadenken omdat ze meningen van anderen horen.

Daarom denk ik dat de Sorteerhoed wel degelijk nodig is. Deze kijkt verder dan de buitenkant en ziet verborgen karakters.

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend: 0 Sikkels

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 19:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nou ergens is het toch heel makkelijk.. Je kan meer eigenschappen hebben van de verschillende afdelingen..

Kijk naar Hermione die is heel slim maar ook heel moedig. Als ze zelf had mogen kiezen dan was ze misschien naar Ravenklauw gegaan in plaats van Griffoendor, omdat ze daar toch echt beter hoort.

Iedere leerling kan ook niet zelf kiezen waar hij heen wil, dan zou je kiezen wat je vrienden/vriendinnen ook doen, of in een afdeling zitten wat je in het begin leuk lijkt maar achteraf niet ofzo.

Je hebt iemand nodig die echt goed bepaald waar je nou echt thuis hoort. Een soort test. En de Sorteerhoed is perfect daarvoor.

Oude Forumnaam: fairy_princess The Chatting Mod
The Chatting Mod

Shirley is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 19:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind ook dat de sorteerhoed gewoon nodig is om die keuze te maken. Je kan gewoon bij verschillende afdelingen passen. En als je helemaal zelf moet kiezen kun je ook voor een bepaalde adeling kiezen, omdat je die blauwe kleur mooi vind, omdat je van slangen houdt, omdat iemand die je aardig vind daar zit enz...
Bovendien als je daar net aankomt denk ik dat je ook niet zo goed weet wat de verschillende afdelingen precies inhouden.

All good things come to an end... Goodbye HPF.
Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 19:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tuurlijk is de sorteerhoed nodig.
HEt gaat namelijk niet enkel om de keuzes.
En ik denk niet dat Marcel in Griffoendor zou ingedeeld zijn zonder de sorteerhoed.
De sorteerhoed kent het potentieel van de mensen als hij opgezet zijn. Dingen waartoe ze in staat zijn, die ze op dat moment van hun eigen nog neit weten.

Ravenklauw!
Narcissa
Erelid
in de Orde van Merlijn
Erelid <br>in de Orde van Merlijn

Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†

Narcissa is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2006 21:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

het hoort er zeer zeker wel bij hoor. Ik denk dat de sorteerhoed ook wel een beetje de toekomst in de leerlingen kan kijken. Maar dan heb ik er niet over wat er met fie persoon kan gebeuren ofzo. Maar juist over de karakter, Daar mee wil ik zeggen, dat hij in de leerlingen kan zien welke instelling die hun zullen gaan krijgen in het leven van school. Dus ja de sorteerhoed hebben ze toch wel nodig het is een belangrijke hoed.

Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!

( Wens de mensen veel geluk en succes verder! )
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 8:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

De sorteerhoed is helemaal niet zinloos. Hij kent jouw beter dan jijzelf. Want de persoon die gesorteerd zou moeten zijn, denkt misschien meteen: Ik ben heel slim, dus kom ik bij Ravenklauw. Of ik ben toch niet slim en niet dapper, dus kom ik wel bij Huffelpuf, terwijl die persoon misschien vol zit met moed, maar dat hij de kans nog niet gekregen heeft om dat te bewijzen. Maar dan is de sorteerhoed er nog om jezelf op je verborgen eigenschappen te wijzen, die soms talrijker zijn dan je gewone eigenschappen.

En ja, natuurlijk zijn je keuzes belangrijk, maar meestal gaan die gepaard met je talenten, dus...

Kijk maar naar dit voorbeeld:

Witch_Eva schreef:
Kijk naar Hermione die is heel slim maar ook heel moedig. Als ze zelf had mogen kiezen dan was ze misschien naar Ravenklauw gegaan in plaats van Griffoendor, omdat ze daar toch echt beter hoort.

Volgens mij is het antwoord gegeven...

4e jaars
4e jaars

Toverstokje is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 8:47 Terug naar boven Sla dit bericht op

Met het wegdoen van de sorteerhoed bedoel ik ook het afschaffen van afdelingen met een verdeling op talenten en aanleg.....

Waarom alle slimme mensen bij elkaar? Is het niet veel beter om ze gewoon willekeurig over de vier afdelingen te verdelen? Met een willekeurig -over - alle - afdelingen- sorteerhoed?

Serverus Sneep
2e jaars
2e jaars

Serverus Sneep is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 11:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

Als je alle slimme mensen bij elkaar doet, dan trekken die zich aan elkaar op en blijven ze slim. Daarbij is het een traditie van Zweinstein en wouden de stichters het zo hebben. Zij wouden leerlingen met hun eigenschappen en dat is niet na 1000 jaar even te veranderen.

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 13:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Serverus Sneep schreef:
Als je alle slimme mensen bij elkaar doet, dan trekken die zich aan elkaar op en blijven ze slim. Daarbij is het een traditie van Zweinstein en wouden de stichters het zo hebben. Zij wouden leerlingen met hun eigenschappen en dat is niet na 1000 jaar even te veranderen.

Onder andere...
Maar als je de afdelingen zou afschaffen zouden ze met de vraag zitten, welke leerlingen je bij elkaar zou onder verdelen. En leerkrachten kunnen er nu ook rekening mee houden als iemand van Huffelpuf niet enorm veel punten haalt voor een vak, dan kan dat zo erg niet zijn. Terwijl dat van een Ravenklauwer wel erg zou zijn.

Het is net als in de realiteit, daar zijn er ook ASO-scholen [denken is hier belangrijk] en TSO-scholen [doen is hier belangrijk].

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 70 Sikkels

Choco is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 21:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

Jolanthe schreef:
-whitewizard- schreef:

Helemaal mee eens. En als ze op zweinstein aankomen hebben ze nog helemaal geen beslissingen hoeven maken. En beslissingen die je maakt maak aan de hand van je karakter.

Ja, inderdaad. Misschien sporen je ouders je zelfs wel aan om toch echt naar Zwadderich te gaan dan, en durf je niet te weigeren (vaag, I know ^^). Maar dan kun je het zelf niet kiezen. De Sorteerhoed kan dan zien dat je bijvoorbeeld liever bij Ravenklauw wilt en deelt je dan daar in.

Bee
Oude Forumnaam: Super Mean Duiveltje Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 503 Sikkels

Bee is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 21:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lupos-freak schreef:
Serverus Sneep schreef:

Onder andere...
Maar als je de afdelingen zou afschaffen zouden ze met de vraag zitten, welke leerlingen je bij elkaar zou onder verdelen. En leerkrachten kunnen er nu ook rekening mee houden als iemand van Huffelpuf niet enorm veel punten haalt voor een vak, dan kan dat zo erg niet zijn. Terwijl dat van een Ravenklauwer wel erg zou zijn.

Het is net als in de realiteit, daar zijn er ook ASO-scholen [denken is hier belangrijk] en TSO-scholen [doen is hier belangrijk].

Sorry maar waar haal je het idee dat een huffelpuffer dommer moet zijn dan een Ravenklauwer.
Ik vind je vergelijking met ASO-TSO trouwens ook niet echt goed.
Want in ASO -TSO krijg je verschillende lessen en op Zweinstein krijgt iedereen dezelfde vakken met dezelfde inhoudt.

Van een Ravenklauwer zullen ze misschien sneller betere punten verwachten maar ik denk dat iedereen het even erg is als een Huffelpuffer een slecht cijfer behaald of een Ravenklauwer.

Ravenklauw!
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp