Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

 HP and the Order of the Phoenix - Reactie topic Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Richard
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar


Verdiend: 111 Sikkels
Woonplaats: In de gezellige Leerlingenkamer van Zwamdrift!

Richard is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 04, 2007 21:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Image

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Regie: David Yates
Cast: Daniel Radcliffe, Gary Oldman, Emma Watson, Rupert Grint, Imelda Staunton, Evanna Lynch, Michael Gambon, Ralph Fiennes
Details: UK / 138 min / IMAX
Release NL/BE: woensdag 11 juli 2007

Er breekt weer een zwaar jaar aan voor Harry Potter. Wanneer hij in bijzijn van zijn neef Dudley een toverspreuk loslaat op 2 dementors, ontstaat er ophef binnen het ministerie van toverkunst, en wordt Harry Potter van Zweinstein gestuurd. Alsof dat nog niet erg genoeg lijkt, breken er ook nog duistere tijden aan.

Het principe is inmiddels wel bekend: Tovenaarsleerling Harry Potter begint elk deel opnieuw aan een nieuw lesjaar op toverschool Zweinstein. Ook nu met weer veel nieuwe gezichten: Een rare Luna Lovegood, de knappe Tonks of wat te denken van de hoogst irritante Dolores Umbridge. Ook is het team van de slechteriken aangesterkt met Bellatrix Lestrange.

De film moet het vooral hebben van de acteerprestaties van Imelda Staunton (Dolores Umbridge) en de leuke grappen. De rest van het verhaal is vrij rommelig en ook de afsluiter is niet bepaald logisch te noemen. Dit gezien vanuit het oog van een niet–lezer van de boeken.

Er wordt vrij veel tijd besteed aan het uitdiepen van vele punten die eigenlijk als overbodig beschouwd kunnen worden. Hierdoor zijn sommige gedeeltes nogal langdraderig wat de film niet ten goede komt. De finale is dan wel weer schitterend kwa effecten, maar zoals gezegd zit er niet veel logica in.

Helaas niet de beste van de reeks, maar regisseur David Yates heeft overduidelijk laten zien dat hij een uitermate geschikt persoon is voor het vervolg “The Half-blood Prince” die hier op 19 november 2008 in premiere gaat.

Harry Potter and the Order of the Phoenix draait hier vanaf 11 juli in de bioscopen!

Er wordt hier niet gesproken over illegale kopies van de film.
Ook niet waar de film dus te verkrijgen is!!!




Profiel bekijkenStuur privébericht
nikea
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 49 Sikkels
Woonplaats: Vlaanderen

nikea is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 9:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

gisteren heb ik de film in avant-premiere gaan bekijken in Antwerpen
ik moet zeggen: hij was prachtig Smile
er zaten delen in die erg leuk verfilmd waren!
hopelijk vertel ik hier niet te veel mee ..





_________________
Tu..Mon rêve..

difficult times lie ahead harry soon we must all face the choice between what is right and what is easy..
Profiel bekijkenStuur privébericht
Malou
Oude Forumnaam: Mrs Malou Riddle Unspeakable
Unspeakable


Verdiend: 0 Sikkels
Woonplaats: HPF

Malou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 21:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Even ter herinnering; Dit topic is bedoeld om je reactie op "the Order of the Phoenix" te plaatsen. Waar en wanneer je hem gaat kijken, wat niks met de inhoud van de film te maken heeft, kun je in andere topics kwijt.





_________________
    30-08-'03 ~ 01-01-'09
    01-01-'09 ~ ??-??-'??
Profiel bekijkenStuur privébericht
Tops<3
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar


Verdiend: 633 Sikkels
Woonplaats: Spinner's End To do: meet Rupert&Helena

Tops<3 is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 8:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

SPOILERS!
[selecteer]
Er is heel wat kritiek op de film, maar ik heb hem gisteren nacht gezien en het was een goede film
Ik vond dat film heel erg mooi uitgewerkt was en veel aan het verhaal gehouden was, als je niet denkt aan het gebeuren om cho en de quidditch (eerlijk gezegd zou quidditch ook té veel zijn geweest in de film). Ik vond de decors heel erg goed, en er zaten leuke quotes in die ook in de boeken zaten.
Misschien niet de beste film van de reeks, al vind ik dat hij wel een kansje maakt. De band tussen sirius en harry lijkt wel sterker dan in de boeken.

Aan dumbledore zal ik me altijd blijven irriteren en aan het vervangen van Dobby's rol door die van Neville.
Maar ik vond de film super geslaagd, met eigenlijk alleen maar goede acteurs erin. Het einde tussen Voldemort en Dumbledore is ook heel mooi, alleen mis ik de kalmte van Dumbledore.

Maar ach, ik vond het een leuke film, zeker : D Misschien de beste, i dunno...

[/selecteer]





_________________
    ♥Helena&Rupert '
Profiel bekijkenStuur privébericht
Darkiej
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 48 Sikkels


Darkiej is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 8:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

KAN spoilers bevatten!

SPOILERS!
[selecteer]
ik moet je zeggen: ik ben het helemaal met je eens! Ik heb de film ook vannacht gezien en ik moet er bij zeggen dat de rollen van Omber en Loena geweldig zijn neergezet! Simon Filister krijgt een minpuntje; geen acteertalent.. Sorry Simon! De quotes waren af en toe perfect geplaats. Ik miste alleen wat van het gevecht op het ministerie; maarja, niet alles kon erin natuurlijk. Wat Perkamentus betreft, die had een grotere rol moeten krijgen...
[/selecteer]




Profiel bekijkenStuur privébericht
Miss Unicorn
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 50 Sikkels
Woonplaats: Emmen

Miss Unicorn is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 9:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik was ook naar de voorstelling van 00:00 geweest. wel gezellig hoor in de nacht naar de bios. ik vond de film tegenvallen.. er zat helemaal geen verhaal in en de mensen die de boeken niet hebben gelezen snappen er soms niks van.
SPOILERS!
[selecteer]
de dood van sirius vond ik wel mooi gedaan[spoiler]
ze hebben zoveel in de film weggelaten!!!! dat valt me echt heel erg tegen.
ik keek er erg naar uit om prof Lupos te zien maar die zie je bijna niet (ZONDE) ik snap niet waarom ze de film niet wat langer hadden gemaakt.[spoiler]

[/selecteer]




Profiel bekijkenStuur privébericht
Miss Unicorn
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 50 Sikkels
Woonplaats: Emmen

Miss Unicorn is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 9:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

LOENA vond ik echt GEWELDIG!!!!! Very Happy
zij was echt goed...helemaal PERFECT.
ik vond haar de beste actrice van de hele film!!!!

GEFELICITEERD loena!!!! Wink
ze verdiende het helemaal om in de film te zijn!!!!




Profiel bekijkenStuur privébericht
Remus
7e jaars
7e jaars


Verdiend: 0 Sikkels
Woonplaats: Vampire Mountain

Remus is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 10:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoewel sommige mensen hier nogal wat kritiek schijnen te hebben, ben ikzelf erg enthousiast over de film. Ik vind deze echt tien keer beter dan GoF en ook de beste tot nu toe, denk ik. ^^

SPOILERS!
[selecteer]
Om maar met de personages te beginnen: ik vond Luna ontiegelijk hip en ook behoorlijk IC, en Bellatrix had echt een soort... aura van gefliptheid om zich heen, wat ook hip was. :') Volgens mij was ze wel goed neergezet. En hoewel we heel weinig van haar gezien hebben, vond ik Tonks ook wel hip.
Hoewel Umbridge echt irritant was, vond ik haar wel echt goed neergezet. Dat stemmetje en loopje en zo was precies goed, en ze was gewoon heel erg IC. Niet precies zoals ik me Umbridge voorgesteld had in het boek, maar ach.
De acteerprestaties van het trio gingen volgens mij wel en zijn ook vooruit gegaan, hoewel ik vind (al sinds film 3) dat Emma haar rol niet goed speelt. Ik vind haar ook een wat minder goede actrice. Maar ok.

Een pluspuntje van de film was de leuke humor er in, en de hele zaal lag erg vaak 'plat', om het maar even zo te zeggen. xD Een voorbeeld is Filch die steeds probeert de mensen van de DA te betrappen en uiteindelijk voor The Room of Requirement ging bivakkeren (ok, het klopt niet met de boeken, maar het was wel hilarisch xD). Het was ook behoorlijk grappig dat Fred en George Filch toen chocolade gaven waardoor Filch puisten of iets dergelijks kreeg.
Ook een grappig moment was toen de Wizengamot moest stemmen en iemand vroeg 'wie stemt er voor dat hij vrijgesproken wordt' mrs. Figg ook haar hand opstak (en daarna snel weer omlaag deed). Het gedoe met het vuurwerk was ook erg hip, hoewel ik eigenlijk had verwacht dat Fred en George nog meer zooi uit zouden halen.

Scenes die ik mooi/hip/whatever vond en me opvielen: die scene aan het einde met Luna was behoorlijk hip, toen ze iets zei van dat alle dingen die je kwijtraakt uiteindelijk bij je terugkomen, meestal op een onverwachte manier (ofzo), en dat je daarna die schoenen zag hangen. xD
Ik vond de scene met Luna, Harry, en de thestrals ook erg hip. En wss ben ik raar dat ik het zeg, maar ik vond dat kleine thestraltje heel erg schattig. <3 Ik was niet de enige, gelukkig, aangezien de mensen met wie ik ging ook iets hadden van 'aww' (maar ze vonden de thestrals zoiezo behoorlijk hip).
Hoe dan ook, het gevecht in het Ministry vond ik ook wel gaaf gedaan, hoewel er inderdaad dingen misten, maar goed. Het Ministry ziet er ook wel erg gaaf uit. ^^ Het stukje met Harry die bezeten wordt door Voldemort en hem uiteindelijk dan 'overwint' vond ik ook erg mooi, trouwens.
Ik vond hoe ze het verhaal gedeeltelijk overbrachten met die kranten enzo wel hip, eigenlijk. Smile En er zaten ook allerlei kleine details in de film, wat ook erg hip was. Zoals toen Harry en co. Umbridge's kantoortje binnenkwamen toen een van die katten op die bordjes door het kattenluikje wegging (volgens mij was dat om Umbrdige te waarschuwen, tenzij ik me heel erg vergis).
En dan was er nog die scene met Fred en George, die een klein jongetje troostten die strafregels moest schrijven bij Umbridge. Dat vond ik echt zo zielig. xO

Over het verhaal: ik vind het eigenlijk wel goed zo. Ja, er is veel weggelaten of veranderd aan de boeken, maar ik had er niet echt last van ofzo. Ik had eigenlijk juist het gevoel dat dit meer echt een verhaal was dan GoF, wat naar mijn idee alleen maar een stel losse scenes was (is een van de redenen dat GoF mijn minst favoriete HP-film is). Daarnaast kwam de film ook op een goed tempo op gang, terwijl dat bij GoF gewoon echt snel ging.

Minpuntjes (ja, die zijn er ook xD): ik vond het wel een beetje vreemd dat je bijv. duidelijk kon zien dat Luna's patronus een haas was en dat van Ginny een paard, maar dat die van Harry meer een soort wolkje was. En ik vind het niet echt erg dat ze het verhaal wat veranderen, maar ik vind het wel vaag dat ze Harry niet gewoon een hert als patronus geven. '_' Maar misschien heb ik het verkeerd gezien.
En even denken... ik had er nog meer, maar die kan ik me even niet herinneren. '_' O ja, ik vond het vreemd dat dat vuurwerk echt tijdens een O.W.L.-examen was, omdat alle leerlingen natuurlijk stopten met dat examen maken, maar ook omdat je in de boeken ze ook niet over mocht doen of extra tijd kreeg ofzo (bijv. toen met Hagrid).
Oh, en het gedoe met de profetie uitleggen e.d. was een beetje overhaast en vaag, zeker voor mensen die de boeken niet hebben gelezen. En ik vond de dood van Sirius niet zo mooi, eigenlijk... vooral omdat Sirius in de boeken niet geraakt wordt door een Avada Kedavra en het stukje van "HE'S NOT DEAD!" [/Harry] er niet in zat.

En dat is het zo'n beetje allemaal, denk ik. ^^"

[/selecteer]


@Tops<3: ja, het viel mij ook dat sommige stukken tekst letterlijk uit het boek waren overgenomen. Dat vond ik behoorlijk hip. ^^

@Darkiej:
SPOILERS!
[selecteer]
Maar Dumbledore had in het boek zoiezo al niet zo'n grote rol, dus het is geen wonder dat hij niet zo veel in de film voorkwam, lijkt mij.
[/selecteer]





_________________
And my soul from out that shadow
that lies floating on the floor
Will be lifted


    Nevermore
Profiel bekijkenStuur privébericht
Benfreakte
6e jaars
6e jaars


Verdiend: 31 Sikkels
Woonplaats: Somewhere......around Dumbledore.....

Benfreakte is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 11:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

SPOILERS!
[selecteer]

Vond hem geweldig!!! Heel erg mooi, vooral gevecht tussen Dumbledore en Voldemort!!!
Vond wel dat er veel dingen verdraaid waren...zoals Neville die idd Dobby's plek in neemt, cho die de DA verraad, Moody die het huis van Sirius te voor schijn laat komen (vond ik ook niet echt heel mooi, dat huis) allemaal van dat soort kleine dingen... Ik vond de band tussen Sirius en Harry wel erg mooi gedaan....je zag goed dat ze heel veel om elkaar gaven...vond het ook mooi dat je zo'n shot zag dat ze zij aan zij streden tegen Bellatrix en Lucius.

[/selecteer]





_________________
You've bewitched me body and soul....
Profiel bekijkenStuur privébericht
Olivier
Oude Forumnaam: Olivi(s)ander The Fullblood Mod
The Fullblood Mod


Verdiend: 0 Sikkels
Woonplaats: Leerlingenkamer Huffelpuf

Olivier is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 11:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

SPOILERS!
[selecteer]
Hmm, ik ben ook vannacht naar de bioscoop gegaan om 12 uur, maar de film viel me eerlijk gezegd heel erg tegen!

Er zat echt 0,0 actie in de film. Waar ik me in het boek verschrikkelijk erger aan Omber krijg ik dat gevoel niet in de film. Ik vind dat het hele Ombergedoe maar rommelig is gefilmd, waardoor je niet echt haatgevoelens krijgt voor haar. Het word zo 'gewoontjes' gefilmd. Het is niet echt duidelijk dat Omber de leraren mag inspecteren in het begin en het vertrek van Zwamdrift hadden ze net zo goed weg kunnen laten zoals ze het nu hebben gefilmd.
Ook de acties van Fred en George hadden volgens mij veel leuker gekund met veel meer actie (iets wat ik totaal mis in de film), zodat je ook echt zag dat iedereen Omber haatte. Dat vond ik echt tegenvallen.
Ook de manier waarop de SVP wordt ontdekt. Cho die hen verraadt? Maar dan hoor je ineens dat er Veritaserum is gebruikt door Omber, dus ze kan er zelfs niets aan doen. Waarom zouden de SVPleden dan in hemelsnaam boos op haar zijn? :S

En dan gaan ze naar het Ministerie en verwacht je dat er eindelijk spectaculaire actie komt. Nou niet dus. Waar je in het boek een hoop actie krijgt, dat was altijd het stuk waarvan ik dacht 'wauw, hier kun je iets geweldigs van maken in de film', is het opnieuw totaal actieloos. De dooddoeners verdwijnselen gewoon om de haverklap in een soort mistige waas en er worden een paar spreukjes afgevuurd. En het ergste is nog dat niemand gewond raakt. Er gebeurt niets met Hermelien, Ron of Marcel terwijl die allemaal flink gewond waren.
Ook het gevecht in de Kamer des Doods met de OotP komt niet voor. En dan wordt Sirius ook nog eens geraatk door een Avada Kedavra. Zo niet waar. Ze moesten juist niet geloven dat hij dood was omdat hij niet door een dodelijke spreuk geraakt was. Maar niet dus.
Dan nog het gevecht met Voldemort en Perkamentus, een beetje spreuken heen en weer schieten, het meest actievolle stukje van de hele film. :S
Voor mensen die het boek niet gelezen hebben was het volgens mij totaal onvolgbaar en je krijgt niet het idee dat je naar een einde toewerkt. Het gaat allemaal om Omber en dan is daar ineens Harry's visioen, zonder eerst 'ns op te merken dat hij over die gang droomt.

Nouja, dit klinkt allemaal lekker negatief, maar er waren ook een paar positieve punten hoor:
- De beelden vond ik prachtig. Het vliegen over de Thames en gewoon ook alle andere dingen waren heel mooi gefilmd
- De humor
- Bellatrix vond ik prachtig neergezet
- Loena was heel goed neergezet
- Omber werd ook goed vertolkt, al vond ik haar te lief overkomen
- De flashbacks in Harry's dromen, vond het erg leuk om dat te zien!

Al met al dus zeker niet mijn meest favoriete film, waar GoF eigenlijk teveel actie had mistte OotP de actie. Jammer.

[/selecteer]





_________________
'I've to go back, haven't I?' 'That is up to you.'
'Do I have a choice?' 'Oh Yes.' Dumbledore smiled at him. 'We are in King's Cross you say? I think that if you decided not to go back, you would be able to...let's say...board a train.'
Profiel bekijkenStuur privébericht
caunt dracul
3e jaars
3e jaars


Verdiend: 48 Sikkels
Woonplaats: den helder

caunt dracul is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 11:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik ben gisternacht naar de premiere geweest.. ik vond de film echt vet dope Razz jammer dat ze dingen hebben weggelaten,, en dingen hebben vervangen,, daar kan ik me wel een irriteren .; maar goed... de film zelf vond ik echt geweldig!!! de humor was echt beter dan in de andere films..


greetz CD





_________________
'Who needs a stupid half-blood-prince if you got ¨°ºO(¯`·._) pure blood royality (_.·'¯)Oº°¨

I'm The Stoned Philosopher.. xD
Profiel bekijkenStuur privébericht
fleasy
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 49 Sikkels


fleasy is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 12:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

In tegen stelling tot jullie, vond ik de film niet zo. Hij was veels te druk. Ook logisch als je een boek van 600 bladzijden in twee uur moet verfilmen, maar toch...




Profiel bekijkenStuur privébericht
Mareen
1e jaars
1e jaars


Verdiend: 12 Sikkels


Mareen is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 12:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind hem goed.
Voor de zekerheid spoilen Smile

SPOILERS!
[selecteer]

Het is altijd jammer als er dingen zijn weggelaten maar dat hou je toch. De belangrijkste dingen komen erin terug en ik vind dat ze dat netjes aan elkaar hebben gekoppeld. Als bepaalde rollen (zoals Dobby) niet terugkomen in de film moet je sommige boodschappen die je over wilt brengen door iemand anders laten doen. Ik vond dit niet storend.
Umbrigde vond ik erg goed en de humor die erin zat was ook erg leuk!
Voor de mensen die de trailer hebben gezien en daarna de film zie je dat een trailer soms wat anders overkomt dan je werkelijk in een film ziet.
De dingen die ze wilde overbrengen hebben ze goed gedaan. Wel jammer dat we niet meer van Fred en George zien Smile
De laatste scene in het ministery met Dumbledore, Voldermort en Harry was erg tof.

[/selecteer]



Een toffe film dus Wink




Profiel bekijkenStuur privébericht
Savan
Oude Forumnaam: Savan Radcliffe Zwadderich Aanvoerder
Zwadderich Aanvoerder


Verdiend: 816 Sikkels
Woonplaats: Forks

Savan is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 13:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb m ook gisternacht, of vanacht gezien^^
Ik vond het niet de slechtste film, maar ik vond sommige stukjes niet echt goed.

SPOILERS!
[selecteer]
Het stukje van Dudley vond ik vooral slecht, in de speeltuin dan, daarna werd het wel beter. ik vond m niet zo goed acteren.

Dan vond ik het jammer dat dobby niet in de film zat, dobby is een leuk personage en jammer dat ze die eruit hebben gelaten, vind ik zelf. Ik vond het jammer dat Neville een beetje de dobby was.

Het stukje van de dood van Sirius vond ik níet leuk. Ten eerste was het heel vaag, het was niet echt een duel met Bellatrix en ik vond het vaag dat ze hem met Avada Kadavra doodde, terwijl ik altijd dacht dat Sirius met een andere spreuk gewoon het gordijn was gevallen. Ook vond ik Harry's reactie anders dan ik had vorgesteld.

Sirius was in de film precies hoe ik me zijn karakter en band met Harry had voorgestelt, het uiterlijk blijft niet echt, maar ik vond het erg goed gedaan met zijn karakter.

Opzich vond ik de film erg geslaagd, goed enzo, mooi. Ook vond ik Evanna érg goed^^

btw, op het moment dat Voldemort binnendrong had Dan ineens Grone ogen, of niet? In de rest van de film niet, dacht ik.

[/selecteer]


Ik wil de film wel nog een keer zien in de bios, want ik vond m wel leuk^__^





_________________

    "So ready for this to be the end, for this to be the twilight of your life?"
Profiel bekijkenStuur privébericht
death-angel
Dreuzel
Dreuzel


Verdiend: 63 Sikkels
Woonplaats: Ergens in een land genaamd nederland

death-angel is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Jul 11, 2007 14:23 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik heb hem ook gisternacht gezien...en ja zoals sommige hier....vond ik hem ook wel wat tegen vallen...in het begin werd ik helemaal gek omdat ik hem steeds met het boek zat te vergelijken....

SPOILERS!
[selecteer]

Sommige stukjes zoals mee zwamdrift en nog een paar dingen worden helemaal op andere plekken gefilmt...ik geloof ook nog dat die levenius niet in de film voor kwam... in het boek heeft harry ook meer brieven van het ministerie gehad...
en ook de brulbrief aan petunia is weg gelaten
en zo van die dingen...o ja en van sneep in zijn geheugen had ik het ook veel uitgebreider verwacht

[/selecteer]


maar goed om eerlijk te zijn vond ik iig niet een van de beste.
Hopelijk word deel 6 wat beter




Profiel bekijkenStuur privébericht
Berichten van afgelopen:      


 Ga naar:   


Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum



Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Tijden zijn in GMT + 1 uur :: Disclaimer