Auteur |
Bericht |
superharrypotterfan
4e jaars
Verdiend:
161 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 10:15 |
|
Ik kon geen topic hier over vinden dus plaats ik er maar 1
Faalangst
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faalangst
Zelf heb ik ook faalangst.
Cognitieve faalangst. Zeg maar faalangst voor Proefwerken, spreekbeurten enzo. Best lang verhaal maar het komt er op neer dat iemand mij flink heeft uitgescholden en wat heel de klas wel niet van me vond en zo. Teon kwam een hele periode (4 maanden ) waar ik dus best wat onvoldoendes haalde. Tot in Februari toen ik een spreekbeurt moest doen. Ik stond voor de klas en klapte dicht. Sinsdien praat ik met de contactpersoon. De spreekbeurt heb ik gehad en nu gaat het wel goed.
Maar ik heb dit toopic niet geopend om mijn levensverhaal hier in te zetten . Ik vroeg me af of :
Jullie faalangst hebben of hebben gehad?
Zo ja, Wat doen jullie eraan of wat hebben jullei er aan gedaan?
Kennen jullie mss iemand met faalangst?
Hoe komen jullie aan faalangst? |
Laatst aangepast door superharrypotterfan op Vr Mei 18, 2007 9:24; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 11:01 |
|
Ja, ik heb wel faalangst. Niet teveel. Ik moest vorig jaar eigenlijk zo'n test doen, maar heb ik nooit gedaan. Ik ben vet zenuwachtig voor toetsen, zelfs als ik weet dat ik een vette onvoldoende kan halen en hem misschien over mag doen. Vooral met wiskunde, natuurkunde en scheikunde enzo heb ik dat. Daar ben ik namelijk slecht in.
Voor scheikunde sta ik wel voldoende.
Voor Wiskunde een 4.9 -->> 1 tekort.
Voor Natuurkunde een 5.4 -->> 1 tekort.
2 tekort -->> OVER
Gewoon een beetje in jezelf geloven en je niet gek laten maken, van oohhh zo ga ik niet over, want ik sta wel twe tekorten, maar die kan ik nog ophalen en voor de rest sta ik bijna voor alles een 7! |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
|
|
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 15:01 |
|
Hebben jullie faalangst of faalangst gehad?
Ik heb het toch nog nooit gehad. Mijn broer heeft het wel in ieder geval. Al zijn taken en toetsen moeten dan perfect zijn enzo. Maar ik denk dat het deels wel komt van mijn vader en zijn familie. Die verwachten van ons dat we thuiskomen met goede punten. Mijn broer trekt zich dat dus aan en nu heeft hij een beetje faalangst.
Zo ja, Wat doen jullie eraan of wat hebben jullie er aan gedaan?
Ik probeer mijn broer gewoon gerust te stellen dat alles wel goed komt en niemand kwaad zal zijn als hij slechte punten haalt. Geruststellen is het beste wat je kunt doen vind ik.
Kennen jullie misschien iemand met faalangst?
Wel, mijn broer zoals ik eerder zei en mijn beste vriend heeft het ook een beetje denk ik. |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
|
|
Tienerd
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
239 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 15:15 |
|
Ik dacht dat hier al een topic over was. Naja, niet dus ^^
Heb je faalangst hebben of heb je het gehad?
Ja ik heb het en het sucks. Maar thank god al niet meer zo erg als vorig jaar. Toen stond ik letterlijk te janken voor de klas als ik een bespreking moest doen. Met proefwerken heb ik dat nooit. Dan doe ik het toch voor mezelf en heb ik geen last van andere mensen. Nee, ik heb het echt puur als ik bij mensen ben. Zoals bij meetings. Dit jaar viel het me reuze mee, maar vorig jaar was het echt verschrikkelijk Ik heb het ook nog steeds met gym. Hoogspringen, verspringen en al die dingen? No way dat ik die dingen doe. Ik word toch uitgelachen. [dat was trouwens geen vooroordeel. Ik zit nou eenmaal in zo'n *** klas waar ze dat doen] Waarom zou ik het dan doen? Dan maar een onvoldoende. Met zulke dingen ben ik echt heel makkelijk ^^ Vorig jaar moest ik een boekbespreking houden voor Nederlands. Ik was 2 dagen van te voren al zenuwachtig. Verschrikkelijk, echt waar. Toen ik het moest doen zakte ik zo'n beetje in en begon ik te huilen. Ben toen naar de wc gegaan om te kalmeren en heb het alsnog gedaan. Hoogste cijfer van de klas, ondanks dat ik half stotterde. Nu heb ik dat niet meer zo heel erg. Heb dit jaar al best wel veel presentaties moeten houden en was uiteraard wel zenuwachtig, maar lang niet meer zo erg. [toch altijd handig als je powerpoint erbij moet gebruiken ;')]
Zo ja, Wat doe je eraan of wat heb je er aan gedaan?
Ik ging begin van dit jaar naar een leerlingen begeleider. Zij moest ons (ik ging samen met Donja, die dat ook heeft) dan helpen e.d. Het heeft me weinig tot helemaal niks geholpen. Ik ga er nu niet meer heen omdat ik dat mens niet mag, maar ik kan het best begrijpen dat het voor andere mensen wel kan helpen.
Ken je misschien iemand met faalangst?
Buiten mezelf, Donja. [Donya_07] Ik denk dat zij het nu ongeveer net zo erg heeft als ik vorig jaar.
Oh, en wat trouwens wel helpt. Krijg eigendunk. Ga het niet hardop zeggen, want anders vraag je om ruzie, maar als je iets moet doen, denk altijd van "ik ben de beste. Klaar." Doe ik wel altijd ^^ |
Dan zegt mien vrouw: "Wat krieg-ie weer die rare weeen"
|
|
|
|
Carla
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 16:37 |
|
Er is al wel een topic over examenvrees, dat is hier te vinden. Ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is, maar het komt toch redelijk in de richting volgens mij. Maar ik zal je vragen even beantwoorden:
Heb je faalanst of heb je het gehad?
Ik heb geen faalangst, maar ik merk wel dat ik erg veel zenuwen heb gehad voor mijn eerste eindexamendag. Ook voor spreekbeurten heb ik wel zenuwen, maar ik heb nog nooit een black-out gehad, dus ik denk dat ik gewoon normale zenuwen heb en geen faalangst.
Zo ja, Wat doe je eraan of wat heb je eraan gedaan?
Ik heb niets aan mijn zenuwen gedaan, omdat ik niet denk dat ik echte faalangst heb.
Ken je mensen met faalangst?
Natuurlijk zoveel, bij mij op school kon je je in de eerste klas zelf opgeven voor een faalangstreductietraining en daar deden heel veel mensen uit mijn klas aan mee (misschien ook wel omdat ze daardoor saaie uren mochten missen, dus ik weet niet helemaal of die wel allemaal faalangst hebben gehad). Ik denk dat iedereen wel iemand kent. |
|
|
|
|
Addiie
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 17:22 |
|
Ja, ik "lijd" echt heel erg aan faalangst. Als ik een spreekbeurt/boekbespreking moet voordragen, begin ik nogal lomp met mijn armen te bewegen en heen en weer te wiegen. Eén keer werd ik door een stuk of drie kinderen uitgelachen, nou dan weet je het wel. Dan daalt mijn zelfvertrouwen tot het minimum en wordt ik vuurrood en begin ik te stotteren. Ik heb het nu nog steeds |
|
|
|
Judith
7e jaars
Verdiend:
68 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 17:26 |
|
Vorig jaar had ik heel erg last van faalangst. Ik had al heel veel onvoldoendes gehaald (eerste rapport zes onvoldoendes) en ik werd heel erg onzeker, vooral voor vakken als wiskunde. Ik leerde me er helemaal klem voor en kon haast niet slapen van de zenuwen. Als ik de eerste vraag van een toets niet begreep of niet wist, raakte ik helemaal in paniek, soms zo erg dat ik de klas uitliep en niet meer terugkwam. Nu valt het wel weer mee, ik ben alleen voor wiskunde heel erg zenuwachtig. Toch gaat alles nu wel beter, aangezien ik nu ook bijles heb voor wiskunde gaat dat me ook wel goed af. Ik heb er eigenlijk niets aan gedaan, misschien wel dom, maar ja. Gelukkig heb ik hele lieve vrienden die me probeerden op te peppen. Ik ken verder niemand met faalangst. |
|
|
|
|
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 17:29 |
|
Ik vind het opvallend dat, nu het topic net pas geopend is, toch al veel falangst hebben. Kan dat dan niet zijn, omdat de scholen te veel van je verwchten? Ik heb soms wel eens van: Jemig wíl hij/zij me laten blijven zitten. Ik heb, zoals al eerdeer gezegd, faalangst. Ik denk dat je idd ook gewoon kan zeggen: 'Ik ben de beste, ik kan dit,' en mensen die je gerust stellen. Als ik weer eens zeg :'Ik blijf toch zitten' zeggen ze altijd van : 'JIJ blijft echt niet ziiten hoor,'' en dat vind ik wel fijn. Mensen staan achter je en ik denk dus dat gerusstellen en complimentjes best wel helpen tegen faalangst. Als iemand zegt: Je kan het heus wel. moet je niet zeggen: Helemaal niet, ik kan het niet, het gaat gewoon niet. Dan stamp je jezelf alleen maar in de grond. Volgens mijn ouders doe ik dat heel vaak,, mjaa... het is een soort tic, en dat raak je niet snel kwijt. Ik heb denk ik ook wel een beetje een minderwaardigheids comlex. ik zit altijd opmezelf te vitten, mja... |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
|
|
Addiie
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
306 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 17:35 |
|
Miss Raddy schreef: | Ik vind het opvallend dat, nu het topic net pas geopend is, toch al veel falangst hebben. Kan dat dan niet zijn, omdat de scholen te veel van je verwchten? Ik heb soms wel eens van: Jemig wíl hij/zij me laten blijven zitten. Ik heb, zoals al eerdeer gezegd, faalangst. Ik denk dat je idd ook gewoon kan zeggen: 'Ik ben de beste, ik kan dit,' en mensen die je gerust stellen. Als ik weer eens zeg :'Ik blijf toch zitten' zeggen ze altijd van : 'JIJ blijft echt niet ziiten hoor,'' en dat vind ik wel fijn. Mensen staan achter je en ik denk dus dat gerusstellen en complimentjes best wel helpen tegen faalangst. Als iemand zegt: Je kan het heus wel. moet je niet zeggen: Helemaal niet, ik kan het niet, het gaat gewoon niet. Dan stamp je jezelf alleen maar in de grond. Volgens mijn ouders doe ik dat heel vaak,, mjaa... het is een soort tic, en dat raak je niet snel kwijt. Ik heb denk ik ook wel een beetje een minderwaardigheids comlex. ik zit altijd opmezelf te vitten, mja... |
Weet je, misschien heb je gelijk. *Kijkt bedenkelijk* Over die scholen, ja, die verwachten véél te veel. WE ZIJN NOG PAS KINDEREN!! xD |
|
|
|
Carla
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 21:10 |
|
Addiie schreef: | Miss Raddy schreef: | Ik vind het opvallend dat, nu het topic net pas geopend is, toch al veel falangst hebben. Kan dat dan niet zijn, omdat de scholen te veel van je verwchten? Ik heb soms wel eens van: Jemig wíl hij/zij me laten blijven zitten. Ik heb, zoals al eerdeer gezegd, faalangst. Ik denk dat je idd ook gewoon kan zeggen: 'Ik ben de beste, ik kan dit,' en mensen die je gerust stellen. Als ik weer eens zeg :'Ik blijf toch zitten' zeggen ze altijd van : 'JIJ blijft echt niet ziiten hoor,'' en dat vind ik wel fijn. Mensen staan achter je en ik denk dus dat gerusstellen en complimentjes best wel helpen tegen faalangst. Als iemand zegt: Je kan het heus wel. moet je niet zeggen: Helemaal niet, ik kan het niet, het gaat gewoon niet. Dan stamp je jezelf alleen maar in de grond. Volgens mijn ouders doe ik dat heel vaak,, mjaa... het is een soort tic, en dat raak je niet snel kwijt. Ik heb denk ik ook wel een beetje een minderwaardigheids comlex. ik zit altijd opmezelf te vitten, mja... |
Weet je, misschien heb je gelijk. *Kijkt bedenkelijk* Over die scholen, ja, die verwachten véél te veel. WE ZIJN NOG PAS KINDEREN!! xD |
Tja, ik weet niet hoe jij je voelt maar ik voel me toch niet bepaald een kind meer ook al ben ik nog geen 18 (wel bijna, maar toch). En er zijn ook genoeg mensen die faalangst hebben die al lang en breed volwassen zijn. En of faalangst aan de scholen ligt, ik denk een beetje aan je opvoeding en je persoonlijkheid. Mijn ouders hebben mij opgevoed met de gedachte: je moet je goed gedragen, maar het maakt verder niet uit wat je doet of wat je presteert, als je maar een school afmaakt. Ondertussen doe ik uit mezelf gymnasium met 5 keuzevakken. Ik ken ook mensen, waarvan de ouders heel graag wilden dat de kinderen presteerden. Die kinderen werden dan ook heel erg zenuwachtig, wat als ik een onvoldoende haal dan zijn mijn ouders niet blij of krijg ik op mijn kop. Het kunnen natuurlijk ook andere mensen zijn dan je ouders, maar mensen met faalangst voelen zich vaak benauwd voor toetsen of andere dingen waarop ze moeten presteren, omdat ze bang zijn iemand teleur te stellen. Voor de duidelijkheid: ik spreek hier over de mensen die ik ken met faalangst. Ik weet niet hoe het met iedereen hier zit, ik wil niemand beledigen met zijn of haar ouders of opvoeding. Ook wil ik zeker niet faalangst belachelijk maken. |
|
|
|
|
Jessica.
Zwadderich Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 22:11 |
|
Ik ben het niet helemaal met je eens,,, mijn ouders verwchten ook niet alleen maar goede cijfers van mij. Als ik met een fikse onvoldoende thuiskom voel ik mij ellendig maar me ouders zeggen dan: ach, volgende keer beter. Het is natuurlijk wel zo dat het ook een beetje aan je karakter en persoonlijkheid ligt, maar ik vind dat mijn school wel te veel veracht van de leerlingen. Ik weet niet, maar ik denk dat niemand altijd maar braaf elke opdraacht goed maakt van zijn huiswerk. Soms maak ik mijn huiswerk gewoon NIET. Dan is het gewoon zo veel dat ik liever leer voor me so of repetitie dat ik niet mijn maakwerk maak. En dan krijg je weer hele verhalen van: ja, en als je dan een onvoldoende haal dan wil ik je niet horen klagen. En dan is alles je eigen schuld en blablabla... Dat zegt me frans lerares soms,, maar we zijn wel de beste 3-havo klas van school in frans,, dus wat zegt zei? En ik sta dus een 5.4 voor me natuurkunde en we moesten een verslag maken, maar zij verwcht gewoon teveel en bijna iedereen heeft een 5.6 ofzo..ik ook, als ze me eenpuuntje hoger had gegeven had ik voldoende gestaan!!! |
HPF and us <3
Forever in our hearts! |
|
|
|
Skywalker
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
240 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 17, 2007 23:15 |
|
Nee, faalangst heb ik echt niet. Als ik iets moet doen, dan zorg ik er meestal wel voor dat het goed komt. Ik geloof ook altijd in mezelf en laat dat vaak genoeg aan mijn omgeving weten. En als het niet lukt, dan maak ik daar geen punt van. Niet alles kan altijd goed gaan eh? Volgende keer beter ^__^
-
Een aantal mensen ja. Dan is het gewoon een kwestie van "je kan het wel!" enz. En complimentjes etc. Meer zou ik eigenlijk voor zo iemand niet kunnen doen, I guess. |
|
|
superharrypotterfan
4e jaars
Verdiend:
161 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 18, 2007 9:22 |
|
Miss Raddy schreef: | Ik vind het opvallend dat, nu het topic net pas geopend is, toch al veel falangst hebben. Kan dat dan niet zijn, omdat de scholen te veel van je verwchten? Ik heb soms wel eens van: Jemig wíl hij/zij me laten blijven zitten. Ik heb, zoals al eerdeer gezegd, faalangst. Ik denk dat je idd ook gewoon kan zeggen: 'Ik ben de beste, ik kan dit,' en mensen die je gerust stellen. Als ik weer eens zeg :'Ik blijf toch zitten' zeggen ze altijd van : 'JIJ blijft echt niet ziiten hoor,'' en dat vind ik wel fijn. Mensen staan achter je en ik denk dus dat gerusstellen en complimentjes best wel helpen tegen faalangst. Als iemand zegt: Je kan het heus wel. moet je niet zeggen: Helemaal niet, ik kan het niet, het gaat gewoon niet. Dan stamp je jezelf alleen maar in de grond. Volgens mijn ouders doe ik dat heel vaak,, mjaa... het is een soort tic, en dat raak je niet snel kwijt. Ik heb denk ik ook wel een beetje een minderwaardigheids comlex. ik zit altijd opmezelf te vitten, mja... |
Ja . viel mij ook al op! maar ik weet niet of het aan school ligt. Ze verwachten wel veel van je. Bij rapport uitdelen zegt mijn mentor. Ja Naomi , nog even er tegen aan want je staat nu 2 minounten en bij 3 zit je in de bespreekzone. En Hoofd Onderbouw twjfelt al een beetje. Ja lekker dus. Ik ben niet zo iemand die dag en nacht leert. Ik vind vrienden en vrije tijd ook belangrijk. Het ligt ook niet aan mijn ouders denk ik. Ik denk ook wel aan mijn omgeving. In de eerste werd heel vaak door mijn toen beste vriend gezegt : Ja , je kan geen engels enzo. Mijn ouders worden ook niet heel boos ofzo maar ze zeggen ook niet maakt niet uit aangezien het beste wel lage en soms vele onvoldoendes zijn. Ik stamp mezelf ook wel vaak in de grond (zeggen vrienden en ouders ) als iemand zegt kom op kan je wel. dan zeg ik meestal nee dat zie je toch blablabla. Ik azl ff een vraag erbij doen : Hoe komt het dat je faalangt hebt |
_________________ G R Y F F I N D O R |
|
|
|
Helen
Minister van Toverkunst
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 18, 2007 9:29 |
|
Ik weet toch zeker dat er al een topic over faalangst is maar ik kan 'm niet weer vinden. Naja, iig...
Ik denk dat iedereen daar wel last van heeft. De een wat meer dan de ander en niet altijd hetzelfde. Ik heb er dus ook "last" van en dan met examens (al heb ik die nu niet meer) en presentaties voor grote groepen of een belangrijk persoon
Zo ja, Wat doen jullie eraan of wat hebben jullie er aan gedaan?
Uhm .. ik werk in een winkel en daar moet je tegen mensen praten dus dat helpt wel een beetje maar verder .. ik zou niet weten wat je er nog meer aan kunt doen. Ik denk ook dat het met zekerheid enzo te maken heeft. Als je prettig in je vel zit ben je ook brutaler.
Ik zou het niet weten. |
|
karinpotter
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 18, 2007 9:35 |
|
Nee, ik heb niet echt faalangst maar ik ben wel eens bang dat ik een proefwerk verpest of dat ik een Backout heb.
Gewoon rustig blijven.
Iemand bij mij in de klas die had dat schijnbaar in de brugklas en die kreeg daar les voor maar ik geloof hem niet. Ik ken hem heel goed van de basisschool en ik weet wel zeker dat hij geen faalangst heeft.
Hoe komen jullie aan faalangst?
Ik denk dat dat met vertrouwen je maken heeft. Heb je geen vertrouwen in jezelf dan heb je sneller faalangst. |
|
|
|
|
|
|