Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Tekenen - Tutorials Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Malou
Oude Forumnaam: Mrs Malou Riddle Unspeakable
Unspeakable

Verdiend: 0 Sikkels

Malou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 29, 2007 14:49 Terug naar boven Sla dit bericht op

Tekenen - Tutorials

En hier is ie dan, op verzoek: Een Tekenen - Tutorial topic! Geen zin om dure boeken aan te schaffen of heel Google te plunderen? Dan is hier de oplossing!
In dit topic zullen verschillende dingen rondom tekenen behandelt worden. Dit kan zijn hoe je bepaalde anatomie gestructureerd kunt tekenen, tot hoe je bepaalde stofuitdrukkingen maakt met een potlood.

Je kunt ook zelf een bepaalde techniek met anderen delen.

Regels voor het posten van tutorials:
    -Schrijf je tutorial uit (met beeldmateriaal).
    -Stuur deze per PB op naar mij om te keuren. (NIET posten voor ik 'm heb goedgekeurd!)
    -Tutorials van internet plukken is plagiaat, en is dus niet toegestaan!! Enkel zelf-gemaakte tutorials worden toegelaten.
    -Alle regels die van toepassing zijn op het Fanart board.
    -Je verdient er 50 sikkels mee, of je dat nu wilt of niet Razz

Zit er geen tutorial bij die je zoekt? Stuur me een pb met een tutorial-verzoek en ik zal zien wat ik voor je kan doen!

Index tutorials
-Anatomie - Hoe teken ik een hoofd met daarin kloppende verhoudingen in het gezicht? door Malou [1]

Laatst aangepast door Malou op Do Nov 29, 2007 15:14; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Malou
Oude Forumnaam: Mrs Malou Riddle Unspeakable
Unspeakable

Verdiend: 0 Sikkels

Malou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Nov 29, 2007 15:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Anatomie - Hoe teken ik een hoofd met daarin kloppende verhoudingen in het gezicht?

In deze tutorial wil ik de anatomie van het gezicht binnen het hoofd behandelen. Het voorbeeld is niet über-realistisch, maar de verhoudingen gelden ook voor normale hoofden, dus niet alleen comic/manga/whatever.

1.
Image
Men neme een cirkel. Ga niet een hele passer erbij halen, want een cirkel is makkelijk vanuit de hand te tekenen.
Houd je pols los van het papier, en gebruik alle 3 de gewrichten in je arm als je wat dan ook tekent! (Dus schouder, elleboog en pols!) Op deze manier word je niet belemerd door het beperkte scharnier van de pols.
Als je bang bent dat je niet in 1 keer een goeie cirkel kan tekenen, oefen je die beweging net boven je papier, en als je denkt dat het gaat lukken, zet je je potlood op het papier.

2.
Image
Vervolgens trekken we een rechte lijn door het midden van de cirkel, beginnend bij de bovenkant. Het gedeelte van de lijn dat onder de cirkel doorloopt is ongeveer de helft korter dan het gedeelte van de lijn dat door de cirkel loopt. Ook deze lijn trekken we zonder lineaal of wat dan ook. Denk eraan je pols van het papier te houden.

3.
Image
Dan tekenen we de kaaklijn. Er is geen precieze afmeting waar de hoek van de kaak moet zitten, want dat verschilt. Op mijn voorbeeld is een random gemiddelde. Zorg er voor dat de punten in de kaak op dezelfde hoogte zitten.

4.
Image
Nu wordt het interessant; we gaan de verhoudingen van het gezicht bepalen.
We beginnen bij de hoogte van de ogen. Ogen zitten bij iedereen op het midden van het hoofd. Als je recht vooruit kijkt en een lijn trekt vanaf de bovenkant van je hoofd voor zover het van recht van voren te zien is, tot aan je kin; zitten je ogen precies in het midden.
Vervolgens bepalen we de neus. De neus (en dan wat specifieker; de punt van de neus) zit op de helft van de ogen en de kin. Dus zeg maar op 1/4e van je gezicht.
De mond zit tot slot op de helft van je neus en je kin, dus op 1/8e.

5.
Image
De meeste mensen zullen zeggen dat je de positie van de oren kunt bepalen door de wenkbrauwen; maar ik vind het eigelijk veel fijner om het andersom te doen. Als je de oren aan het hoofd tekend voor je het gezicht tekent; heb je (vind ik) een beter overzicht van waar je mee bezig bent.
De oren zitten ongeveer tussen de ooglijn en de neuslijn (uitgegaan van waar het oor begint, niet de bovenkant van het oor).

6.
Image
De invulling van het gezicht. Eerst even vooraf; ga niet meteen supergedetailleerde ogen, neus en mond tekenen; maar bepaal eerst de positie.
We beginnen met de ogen: De ogen zitten ook weer met bepaalde verhoudingen op het gezicht. Tussen je ogen zou 1 oog moeten passen, en van je oog naar de zijkant van je hoofd (van vooraf gezien) zou een half oog moeten passen.
De neus zit als het goed is midden op je gezicht, op de neuslijn die we eerder hebben getekend.
Zelfde geldt voor de mond. Als je realistisch tekent, is de breedte van je mond gelijk met je pupillen als je vooruit kijkt. Bij comic/manga/whatever is dat niet van belang, zolang je maar geen breedbek-kikker maakt.

7.
Image
Vervolgens halen we de gezichtslijntjes weg, want die hebben we niet meer nodig. We hebben immers al bepaald waar de ogen, neus en mond zitten.
Nu tekenen we 2 lijntjes voor de nek. De dikte van de nek bepaald wat voor soort persoon je tekent; grote sterke mannen hebben nou eenmaal een dikkere nek dan vrouwen, meisjes en jongens.

8.
Image
Vervolgens kun je het gezicht opvullen naar je wensen. Maak de ogen mooier, vul ze op met puppillen, teken de wenkbrauwen (die ongeveer ter hoogte zitten aan de bovenkant van het oor), maak de neus gedetailleerder, geef de persoon een onderlip, een haarlijn, etc.
Op de tekening heb ik de haarlijn aangegeven. Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar dit is een doorsnee haarlijn.

Hoe je ogen, neuzen, monden, oren, haren en wenkbrauwen gedetailleerder kunt tekenen zal ik in andere tutorials behandelen.

Veel succes!

Filister
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 64 Sikkels

Filister is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2008 14:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hey Malou!
Ik vindt de tutorial echt superleuk! Heb hem uitgeprint! Kun je er meer plaatsen, hoe je ook de haren enzo (Ja, haren kan ik het slechtst tekenen Razz) kan tekenen? Of gewone HP personages?
Groetjes van je tekenfan Tom Razz

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 26 Sikkels

Mell_xD is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 10:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hallo! Ik heb een "site" gevonden dat net werkt als een boekje..
op het laatst staan er een aantal hoofden in. Hoop dat je hier iet aan hebt!

Profiel bekijkenStuur privébericht
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp