Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Muziek: Sonata Arctica Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Moonslave
Schoolkampioen
Schoolkampioen

Verdiend: 364 Sikkels

Moonslave is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 17:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wat, is hier nog geen apart topic over? Surprised

Sonata Arctica

Image

Biografie

Sonata Arctica is een power metalband, afkomstig uit Finland.
In 1996 werd de band gevormd onder de naam Tricky Beans; in 1997 zijn veranderde deze in Tricky Means. Twee jaar later, in 1999, werd de demo 'FullMoon' opgenomen en in hetzelfde jaar veranderde de band zijn naam voor de tweede keer, dit keer in Sonata Arctica. In 1999 werden de single 'UnOpened' en het album 'Ecliptica' uitgebracht, die in de powermetalgemeenschap goed ontvangen werden. Op dat moment bestond de band uit Tony Kakko (zang/toetsen), Jani Liimatainen (gitaar), Tommy Portimo (drums) en Janne Kivilahti (bass).

Sindsdien heeft de band nog vijf andere studio-albums (waarvan 'Unia' (2007) de laatste is), een aantal mini-albums, een live-CD en singles uitgebracht. Het tweede album, Silence, was in principe de grote doorbraak van de band en het album wordt door velen dan ook gezien als Sonata Arctica's beste album. Op 25 Mei 2007 is hun vijfde studio-album Unia uitgebracht. Aan het einde van 1999 werd Mikko Härkin aangesteld als toetsenist. Hierdoor kon Tony vrijer bewegen tijdens live-optredens. Voorheen speelde Tony namelijk keyboard, terwijl hij zong, wat zijn bewegingsvrijheid aantastte. In de zomer van 2000 gaf Janne aan dat hij met Sonata Arctica wilde stoppen. Janne werd toen vervangen door Marko Paasikoski. In 2002 verliet Mikko de band, wiens plaats is ingenomen door Henrik Klingenberg. Jani's nalatigheid wat betreft het vervullen van zijn dienstplicht, en alles wat er bij komt kijken, veroorzaakte een kloof tussen hem en de andere bandleden. Deze kloof was onmogelijk te herstellen zonder de hulp en samenwerking van Jani. Gedurende de tijd tussen de herfst van 2006 en de lente van 2007 dreven de persoonlijke kwesties en acties van Jani de band tot een situatie waarin er geen keus was dan Jani te vragen om de band te verlaten. De scheiding is vriendschappelijk verlopen. Jani was bandlid van 1996-2007.

Discografie

Studio-albums
Ecliptica (1999)
Silence (2001)
Winterheart's Guild (2003)
Reckoning Night (2004)
Unia (2007)

Live-albums
Songs of Silence - Live In Tokyo (2002)
For the Sake of Revenge (2006)

Compilaties
The End of This Chapter (2005)
The Collection 1999-2006 (2006)

dvd
For the Sake of Revenge (2006)

Mini-albums
UnOpened (1999)
Successor (2000)
Orientation (2001)
Takatalvi (2003)
Don't Say a Word (2004)

Singles
"UnOpened" (1999)
"Wolf & Raven" (2001)
"Last Drop Falls" (2001)
"Victoria's Secret" (2003)
"Broken" (2003)
"Don't Say a Word" (2004)
"Shamandalie" (2004)
"Replica 2006" (2006)
"Paid in full" (2007)

Demo's
Friend 'till the End (1996)
Agre Pamppers (1996)
PeaceMaker (1997)
FullMoon (1999)

Ik vind wel dat een apart topic voor deze band op zijn plaats is, aangezien hun muziek en lyrics - naar mijn mening - vaak aan de Harry Potter wereld doet denken. Sommige songs kan ik zelfs perfect aan een bepaald personage toeschrijven.

Nog fans?

Malou
Oude Forumnaam: Mrs Malou Riddle Unspeakable
Unspeakable

Verdiend: 0 Sikkels

Malou is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 17:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hier is ooit wel een apart topic over geweest, maar die is mysteriously verdwenen volgens mij xD

Iig, Sonata is al zo'n 4 jaar mijn favo band <33 ik houd van hun muziek, en dan vooral hun oude werk. Het nieuwe is natuurlijk ook mooi, maar dat mist de hysterie van het oude :<

Ik ben 2x naar een concert van hun geweest. Eerste keer was 2? jaar geleden in Den Bosch, maar toen heb ik er niet zo van kunnen genieten, omdat die zaal heel slecht geventileerd was, en dus snik en snikheet :/
2e keer was eind november dit jaar in Tilburg. Dat was fantastisch <3 beste concert ever Very Happy

Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 17:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Omg, EINDELIJK, een topic =D

Ik vind Sonata Arctica echt geweldig, het is pure liefde <3 Ik ben verslaafd aan Tallulah en ik vind Reckoning Night een heel goed album.
Ik ben ook Toni eeuwig dankbaar voor z'n redding van Nightwish Razz Deze gasten maken echt supergoede muziek, en Toni heeft een speciale stem.

'Til we meet again, HPF'ers.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Moniek
Oude Forumnaam: SiriusZwarts The Dark Mod
The Dark Mod

Moniek is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 21:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja, ik zat ook pas nog te denken dat het wel eens tijd werd dat er een SA topic kwam ^^

Tsja, wat kan ik ervan zeggen... definitly mijn nummer 1 band. Nog niet zo heel lang, zo'n anderhalf jaar en ik heb ze leren kennen door mensen die ik ook van hpf ken ^^ Mijn favoriete nummer verandert met de dag en kan Full Moon, Replica, Letter to Dana, San Sebastian, Black Sheep, the Power of One, Victoria's Secret, Don't Say a Word, TBWWTBARP (you know, the boy who...), White Pearl Black Oceans, Paid in Full, The Vice of MDBADOFFAN (my dream's...) zijn. Oke, dat is best wel een lijst hè Angel Ik kan gewoon niet kiezen.
Ik heb ze maar één keer live gezien, afgelopen november in Tilburg en dat was awesome! Ik stond recht tegenover Marko en nu vind ik hem nog leuker ^^"

Ik was - ben - wel een grote fan van Jani en ik baalde echt dat hij eruit was zonder dat ik hem ooit live had gezien, maar het is beter zo. Elias is lievig ^^ (oke, alleen niet echt qua uiterlijk). Maar nu is hij weer bezig met Sydänpuu en dat is ook vet (: (als je het niet kent, klik of klik. Jani = Allan en doet daar zang (!), gitaar, keyboard en bas geloof ik)

The End of this Chapter
Pottergirl
Heksenleider 2e klas
Heksenleider 2e klas

Verdiend: 627 Sikkels

Pottergirl is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2007 23:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Woehoeee Sonata Arctica <333
Zeker een van m'n favoriete bands die ik helaas nog niet live heb kunnen meemaken. Maar dat wil ik zeker nog eens doen! : D

Ik ken ze nu ongeveer anderhalf jaar denk ik, en mainly via HPF :') Via het Wat Luister Je Nu?-topic zag ik dat er verschillende mensen (en waarschijnlijk Malou het meest xD) naar SA luisterden en er heel positief over waren dus ging ik ook maar eens wat downloaden (: En ik was meteen verkocht <33

Ik vind Tony LIEF : D Ik vind 'm echt ontiechelijk schattig en hij kan zo geweldig zingen <3 Zijn stem is echt ontzettend. Ik heb gehoord dat hij live ook erg goed is, maar op de albums is hij in ieder geval altijd zo ontzettend dat ik gewoon niet kan geloven dat hij het allemaal zingt xD Soms is het zo hoog en/of hard dat het gewoon niet meer menselijk klinkt :'D

Toen Jani eruit ging baalde ik wel want hij speelde gewoon echt ontzettend geweldig gitaar, maar goed. Het is wel beter zo. Beter dat hij eruit ging dan dat er continu ruzie was.

En favoriet nummer... Ai xD Daar ben ik altijd zo slecht in :') Nou ja, dan mijn persoonlijke favorieten van het moment maar even xD

- The Power of One
- Last Drop Falls
- Paid In Full
- Blinded No More

Dat zijn m'n lievelingetjes op dit moment, maar ik heb ook speciale affectie voor Wolf & Raven, Tallulah, Mary-Lou, Shamandalie, The Boy Who Wanted To Be A Real Puppet, The Vice, Shy en The Wind Beneath My Wings xD Eigenlijk alles dus gewoon :') Hoewel ik, net als Malou, toch net ietsje meer van het 'oudere' werk hou dan van het zachtere, meer recente werk.

Oh en Moonslave, wat jij zegt over de link tussen Sonata Arctica en HP, dat had ik heel sterk bij het aller- aller- allereerste nummer dat ik ooit van SA hoorde, namelijk Full Moon :') Raad eens aan welk HP-personage ik toen moest denken xDDD *coughRemuscough*

Goed.
Om deze nogal versnipperde post nog even wat completer te maken - plaatjes : D

Lieieieieve Tony <3333
Band
En nog een keertje
Jani <3
Live

Image

Image

En ik ben trouwens helemaal verliefd op de clip van Paid In Full <333 Errrg mooi (:

Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 11:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ken Sonata Arctica via Malou (obviously) en ik vond en vind het hele mooie muziek. Ik moet er wel voor in een bepaalde stemming zijn, maar ik vind het echt supermuziek om mee te fietsen of hardlopen.
Ik ken de band zelf niet zo goed. De liedjes Tallulah en The Cage zijn mijn favoriete balled en harde muziek XD (of hoe je dat ook noemt)..

Ik vind SA een stuk toegankelijker dan andere metal bands, het kan komen omdat het powermetal is maar zoveel verstand heb ik daar niet van. XD

Editors @ Lowlands 2008..best experience ever!
Moonslave
Schoolkampioen
Schoolkampioen

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 11:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
Oh en Moonslave, wat jij zegt over de link tussen Sonata Arctica en HP, dat had ik heel sterk bij het aller- aller- allereerste nummer dat ik ooit van SA hoorde, namelijk Full Moon :') Raad eens aan welk HP-personage ik toen moest denken xDDD *coughRemuscough*

Jaha, Full Moon <3 één van de meest biografische nummers ever Very Happy

Ik heb het echter ook bij andere liedjes, zoals 'Caleb' en 'The Vice'. Bij die 2 moet ik meestal heel sterk aan Snape denken. De lyrics passen echt goed bij hem.

Ik vind hun nieuwe album trouwens echt super. De liedjes zijn wat... nu ja, ingewikkelder, om het zo maar te zeggen en Tony's stem is er echt op vooruit gegaan. Als je vergelijkt met wat hij op Ecliptica uit zijn keel kreeg... Op sommige momenten kan je gewoon niet geloven dat het een menselijk geluid is xD

De oudere nummers, zoals Full Moon, The Cage, 8th Commandment enzo zijn echter wel leukere liedjes voor op een concert, om eerlijk te zijn. Ze geven zich er ook veel meer op en weten het publiek beter mee te slepen. Maar dat komt misschien ook wel gewoon omdat ze die liedjes al veel en veel meer hebben gespeeld.

Oh, en ze komen naar Graspop dit jaar! Ik wil echt gaan Very Happy Ze zijn mijn lievelingsband (buiten Nightwish dan), en zeker om live te zien <3

Moniek
The Dark Mod

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 12:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

Moonslave schreef:
Citaat:

Jaha, Full Moon <3 één van de meest biografische nummers ever Very Happy

Ik heb het echter ook bij andere liedjes, zoals 'Caleb' en 'The Vice'. Bij die 2 moet ik meestal heel sterk aan Snape denken. De lyrics passen echt goed bij hem.

Full Moon, ja xD Maar die is ook wel heeeel erg voor de hand liggend. En (de) Caleb(-trilogie) past idd ook echt enorm goed bij Snape. The Vice vind ik meer Voldie-achtig though.

Citaat:
Oh, en ze komen naar Graspop dit jaar! Ik wil echt gaan Very Happy Ze zijn mijn lievelingsband (buiten Nightwish dan), en zeker om live te zien <3

Dan moet je naar Wacken Razz Daar komen zowel Sonata als Nightwish, ik ga er volgend jaar zeer waarschijnlijk weer heen. Het is alleen wel helemaal bovenin Duitsland xD Maar dat is het wel waard ^^

Citaat:
Ik vind SA een stuk toegankelijker dan andere metal bands, het kan komen omdat het powermetal is maar zoveel verstand heb ik daar niet van. XD

*coughSAisgeenpowermetalmaardatterzijdecough*
Ja, dat is wel waar, dit genre is melodischer en zonder "geschreeuw" dus is het heel goed mogelijk dat mensen die eigenlijk niks met metal hebben het toch goed vinden. Dit genre komt meer in de buurt van rock dan andere genres en het kan best dat je het daarom toegankelijker vindt.

Ik vond trouwens dat de nieuwe liedjes het ook heel goed deden in Tilburg hoor Razz Ik heb ook niet echt een voorkeur, oud of nieuw, het heeft allebei wel wat. Ik ben wel nieuwsgierig naar een volgend album, aangezien dat de eerste wordt met een nieuwe gitarist, ik vraag me wel af wat dat voor invloed op het album heeft.

The End of this Chapter
BeeGee Kenobi
Oude Forumnaam: Sirius Black's Girl! The Lost Mod
The Lost Mod

BeeGee Kenobi is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 13:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

Graspop? Wanneer en waar is dat...ik heb er wel eens van gehoord. Lijkt me leuk om SA en Nighwish eens live te zien Very Happy

Editors @ Lowlands 2008..best experience ever!
Moonslave
Schoolkampioen
Schoolkampioen

BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2007 22:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Graspop is op 27, 28 en 29 juni (dacht ik) in Dessel, provincie Antwerpen, België Wink

Ja, Wacken... Daar zou ik dolgraag naartoe gaan, maar het probleem is dat dat in Duitsland is en ik denk niet dat mijn ouders me dat al laten doen... Zeker niet naar een festival, denk ik zo. Graspop en Pukkelpop, dat gaat nog net. Maar helemaal alleen op een huge duits festival...
Ik ga toch eens mijn best doen. Nightwish + Sonata is wel meer dan de moeite waard <3

hoofd
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 53 Sikkels

hoofd is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 14:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

SiriusZwarts schreef:

sorry, maar eigenlijk wel Wink

En mijn geld ligt al klaar voor een ticket voor graspop Cool en zou inderdaad mooi zijn moest Nightwish er nog bij komen

Moniek
The Dark Mod

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 16:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

hoofd schreef:
SiriusZwarts schreef:

sorry, maar eigenlijk wel Wink

Nee. Ik kan je duizend-en-een interviews geven waarin Tony zegt dat ze geen powermetal zijn en ook liever niet zo genoemd worden. Om maar even te beginnen met 1:

Citaat:
So it’s been really weird because that is, for me, saying we are not necessarily that much metal. Or we are at least not power metal. “I don’t listen to power metal, but Sonata Arcitca’s really cool.” That’s something we’ve been hearing a lot.

Bron

@Moonslave: zeker proberen want het is écht de moeite waard (zeker dit jaar want er komen echt enorm goeje bands) ^^ Ken je verder geen mensen die gaan/willen gaan? Ik ging vorig jaar met een vriendin (eindigde met een wat grotere groep mensen though Razz) en dat heeft wel veel geholpen met het krijgen van toestemming.

The End of this Chapter
Moonslave
Schoolkampioen
Schoolkampioen

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 21:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dat is nu het probleem: ik denk niet dat ook maar één van mijn vrienden toestemming gaat krijgen om mee te gaan. En zelfs als ik iemand heb, denk ik niet dat ik ga mogen. Ik zal eerst een groepje moeten vinden, en dat lukt me nooit.

En ik vind Sonata inderdaad geen Power Metel. Sonata is... gewoon Sonata. Er valt echt geen sticker op te plakken. Dat vind ik juist zo geweldig aan hen.

hoofd
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 53 Sikkels

hoofd is offline. 
BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 21:14 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ok, sorry dan Wink
Maar toen ik het voor de eerste keer hoorde, dacht ik wel dat het powermetal was.
En ik hoorde ook van verschillende mensen dat het power metal was.
Toen ik jouw post las, ging ik controleren op deze site: http://www.metal-archives.com/
en deze site had me tot nu toe nog nooit bedrogen Surprised
en aangezien ik zelf zo'n interviews en weetjes over de groep zelf niet echt volg...

Moniek
The Dark Mod

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2008 23:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Moonslave: nou, ik ga met een groepje Angel Wink

En ja, ze zijn inderdaad niet echt in een hokje te stoppen en dat is nou juist waardoor mensen voor het gemak ze maar als "powermetal" bestempelen. Het is niet erg, enorm veel mensen doen het en ik deed het in het begin, toen ik nog geen interviews las, ook, maar inmiddels weet ik beter. Altijd goed though als er weer één persoon minder is die uit die droom is geholpen Razz

The End of this Chapter
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp