Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Godsdienst in Harry Potter? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Niinza
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

Niinza is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2008 20:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Omdat we bij geschiedenis het laatst hadden over Godsdiensten, begon ik na te denken over de Tovenaarswereld. Het is me nooit echt opgevallen dat ze geen geloof hadden. Ik vind het best wel apart, want 'wizard/witch zijn' is ook geen geloof of zo, dus waarom zouden ze geen godsdienst hebben?

Profiel bekijkenStuur privébericht
Schéhérazade
3e jaars
3e jaars

Verdiend: 40 Sikkels

Schéhérazade is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Apr 22, 2008 16:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat ze een geloof hebben afhankelijk van de plaats op aarde waar ze wonen, dus, als ze in België wonen, heb je kans dat ze Rooms-Katholiek zijn, in Griekenland zullen ze eerder Orthodox zijn, in Iran Islamiet,...

3e jaars
3e jaars

Verdiend: 28 Sikkels

xMaritt is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 13:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat ze gewoon geen geloof hebben. Er wordt nooit over verteld en er is ook nooit iets over verteld. Ook denk ik dat bijv. geloven in God meer iets voor Dreuzels zou zijn: ik denk dat de meeste heksen en tovenaars niet eens weten dat Dreuzels in zoiets geloven, of anders vinden ze het onzin.
Ik ben zelf Protestant, en volgens de bijbel mag je je niet bezighouden met hekserij etc.
Sommige gelovigen vinden dan ook dat je de HPboeken niet mag lezen.
Ik vind dit onzin, het herreizen van Jezus en het opensplijten van de zee voor Mozus vind ik toch ook richtin bovennatuurlijke krachten gaan, en mijn halve leven gaat zo'n beetje over Harry Potter.
Maar aangezien je je volgens de bijbel niet bezig mag houden met hekserij, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat heksen en tovenaars geloven in God.

Laatst aangepast door xMaritt op Di Sep 23, 2008 16:07; in totaal 1 keer bewerkt
Whitelighter
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 2 Sikkels

Whitelighter is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Apr 25, 2008 19:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Volgens mij is er geen geloof bij de tovenaarswereld. Misschien vinden ze dat eerder iets voor dreuzels, geloof. Zij houden zich daar niet mee bezig.
Langs de andere kant vind ik dat ook een beetje spijtig. Geloof is toch iets wat vaak sterk aanwezig is bij de mensen, en vaak iets moois is. (Mijn mening)

2e jaars
2e jaars

Verdiend: 51 Sikkels

Emm is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Apr 26, 2008 9:39 Terug naar boven Sla dit bericht op

Misschien als hun ouders geloven hebben de leerlingen ook een geloof, maar het word inderdaad niet in de boeken besproken.
Maar je hoeft het ook niet zo duidelijk te laten zien natuurlijk...
Je kan best wel gelovig zijn maar er niet super sterk in geloven...

Tyrael
7e jaars
7e jaars

Tyrael is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Apr 27, 2008 21:10 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat ze een geloof hebben want enkele belangrijke geloofskwesties kunnen ze beïnvloeden. Zo kunnen tovenaars ervoor kiezen om als geestvorm door het leven te gaan als hun lichaam ermee ophoudt.

Ook kunnen ze de zwaartekracht beheersen en levende organismen veranderen. Ze hebben dus zelf enkele eigenschappen van God dus ik denk niet dat ze in een vorm van het Christendom, Jodendom of de Islam geloven.

Maar het geloof geeft niet alleen een antwoord op hoe de aarde en de rest ontstaan is. Het vertelt de mens ook op wat voor manier je moet leven om een goed mens te zijn. Wellicht dat ze daar enkele invloeden vandaan hebben die ze gebruiken in hun dagelijks leven.

Kannewasser
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 47 Sikkels

Kannewasser is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 28, 2008 18:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hmm, ik denk gewoon dat ze die vast wel zouden hebben maar er is nooit over verteld. Het ligt gewoon op de plaats waar de tovenaars leven, want in Harry Potter hoor je alleen over de tovenaarswereld van het Verenigd Koninkrijk, terwijl er op veel meer plaatsen magie word gebruikt natuurlijk.
Dus een tovenaar in Marokko zou islamitisch kunnen zijn, een tovenaar in Spanje katholiek etc.

IMPEDIMENTA
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 48 Sikkels

IMPEDIMENTA is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2008 19:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

xMaritt schreef:
Ik denk dat ze gewoon geen geloof hebben. Er word nooit over verteld en er is ook nooit iets over verteld. Ook denk ik dat bijv. geloven in God meer iets voor Dreuzels zou zijn: ik denk dat de meeste heksen en tovenaars geeneens weten dat Dreuzels in zoiets geloven, of anders vinden ze het onzin.
Ik ben zelf Protestant, en volgens de bijbel mag je je niet bezighouden met hekserij etc.
Sommige gelovigen vinden dan ook dat je de HPboeken niet mag lezen.
Ik vind dit onzin, het herreizen van Jezus en het opensplijten van de zee voor Mozus vind ik toch ook richtin bovennatuurlijke krachten gaan, en mijn halve leven gaat zo'n beetje over Harry Potter.
Maar aangezien je je volgens de bijbel niet bezig mag houden met hekserij, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat heksen en tovenaars geloven in God.
Hee! Ik ben het he-le-maal met je eens. Ik heb het me ook al vaak afgevraagd hoe dat nou gaat, met geloof ens. Maar ze zullen vast geen geloof hebben. Ook ik ben Protestant, maar Harry Potter, daar ga ik ook niet zonder mee.

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2008 20:54 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet echt 100% zeker dat er hier al een topic over was, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Waarschijnlijk is hij verwijdert of ik heb niet goed genoeg gezocht.

Nou ja zoals ik al eerder zei vind ik het sowieso raar dat er in het boek een "Dikke Monnik" in zit. Dit houd dus in dat ze wel een geloof hebben. Want een monnik associeer ik met het katholieke geloof. Ook zoiets als een "peetvader" komt bij mij behoorlijk katholiek over. Eigenlijk ben ik het met Kannewasser eens en denk ik dat het geloof verschilt bij de plaats waar ze vandaan komen. Dat ze dus in de Verenigd Koninkrijk dan wel christelijk zijn, en bijvoorbeeld in Marokko dan Islamitisch etc. Ik denk alleen niet dat geloof echt heel belangrijk is in de toverwereld. Daarbij had JKR ook nooit echt openlijk kunnen vertellen over een geloof. De HP boeken moeten natuurlijk voor iedereen zijn. En het kan dan niet dat er een geloof heel erg belicht word. Dat is niet altijd even fijn om te lezen.

Dreuzel
Dreuzel

IMPEDIMENTA is offline. 
BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2008 21:06 Terug naar boven Sla dit bericht op

Witch_Eva schreef:
Ik weet echt 100% zeker dat er hier al een topic over was, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Waarschijnlijk is hij verwijdert of ik heb niet goed genoeg gezocht.

Nou ja zoals ik al eerder zei vind ik het sowieso raar dat er in het boek een "Dikke Monnik" in zit. Dit houd dus in dat ze wel een geloof hebben. Want een monnik associeer ik met het katholieke geloof. Ook zoiets als een "peetvader" komt bij mij behoorlijk katholiek over. Eigenlijk ben ik het met Kannewasser eens en denk ik dat het geloof verschilt bij de plaats waar ze vandaan komen. Dat ze dus in de Verenigd Koninkrijk dan wel christelijk zijn, en bijvoorbeeld in Marokko dan Islamitisch etc. Ik denk alleen niet dat geloof echt heel belangrijk is in de toverwereld. Daarbij had JKR ook nooit echt openlijk kunnen vertellen over een geloof. De HP boeken moeten natuurlijk voor iedereen zijn. En het kan dan niet dat er een geloof heel erg belicht word. Dat is niet altijd even fijn om te lezen.

Hee ja Neutral Wow. Zo had ik het nog niet bekeken. Je hebt wel gelijk! Nooit aan gedacht, de ''Dikke Monnik''. Het zou kunnen kloppen.. en ook dat JKR zich heeft ingehouden met de Geloven. Dat heeft ze wel vaker gedaan, net als met de sexuele geaardheid van Perkamentus.

Elyn
Oude Forumnaam: Dark_angel Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 334 Sikkels

Elyn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2008 14:32 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb me dat ook al zitten afvragen, en net zoals Eva zegt... De boeken worden haast overal ter wereld gelezen, dus moet JKR er een beetje rekening mee houden dat niet iemands geloof benadeeld word.
Natuurlijk heb ik wel de indruk dat het algemene geloof Christendom is, omdat ze er ook Kerstvakantie hebben. Maar naar mijn gevoel is er op Zweinstein een enorme vrijheid wat geloof betreft.

IMPEDIMENTA
Dreuzel
Dreuzel

IMPEDIMENTA is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Mei 07, 2008 19:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dark_angel schreef:
Ik heb me dat ook al zitten afvragen, en net zoals Eva zegt... De boeken worden haast overal ter wereld gelezen, dus moet JKR er een beetje rekening mee houden dat niet iemands geloof benadeeld word.
Natuurlijk heb ik wel de indruk dat het algemene geloof Christendom is, omdat ze er ook Kerstvakantie hebben. Maar naar mijn gevoel is er op Zweinstein een enorme vrijheid wat geloof betreft.
Ja idd, er wordt eigenlijk niet over gesproken, dus er zijn iig geen 'ruzie's' om ofzoiets. Maar dat van Kerstvakantie, hebben anderen niet ook gewoon Kerstvakantie? Maar iid, Christendom/Katholiek lijkt me 'logisch' in Engeland.. toch?

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 47 Sikkels

Weavee is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2008 10:48 Terug naar boven Sla dit bericht op

Vreemd dat ik zelf nooit heb stilgestaan bij het geloof in verband met de HP boeken.
maargoed, voor mijn gevoel zat er wel duidelijk een geloof in. Niet zozeer een die wij al kennen, zoals het Christendom, de Islam etc.
Maar het geloof in het goede, en de ziel en liefde, dat is juist een van de hoofdonderwerpen in de boeken. Echte (tover)kracht komt vanuit jezelf, en niet vanuit wat je leert. Dat is in mijn ogen altijd het geloof van het boek geweest.
Want er wordt duidelijk aangeduid dat de ziel bestaat ( dementors, geestenwereld, en ook dat je persoonlijkheid refelcteerd in je daden. Denk aan Dobby en knijster, die geringe magie bezitten, maar door hun wilskracht en de kracht om te gehoorzamen grootte daden verrrichten.
Zo phoeh dat is een mondvol allemaal, maar ik heb mijn punt gemaakt.
Echt een leuk onderwerp om over na te denken Very Happy

Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 27 Sikkels

T. Marissen is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2008 13:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat geloof geen rol speelt in de tovernaars wereld. Aangezien iedereen vrijwel water in wijn en dat soort dingen kan doen denk ik dat godsdienst is gemaakt door de tovenaars om de dreuzels te beheersen ofso

Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2008 14:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

T. Marissen schreef:
Ik denk dat geloof geen rol speelt in de tovernaars wereld. Aangezien iedereen vrijwel water in wijn en dat soort dingen kan doen denk ik dat godsdienst is gemaakt door de tovenaars om de dreuzels te beheersen ofso

Even kijken of ik je goed begrijp. Jij wilt dus beweren dat de mensen in de Bijbel, dus Jezus, eigenlijk tovenaars zijn? Want ik vind dat nogal een hele opmerking om te maken eigenlijk. Daarbij is er nooit sprake geweest van tovenaars om Dreuzels te beheersen. Dat mensen zoals Voldemort dat willen hoeft nog niet te betekenen dat de algemene toverwereld de Dreuzels wil beheersen.

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp