Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

TV: Olympische Spelen 2008 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Kevin.
Oude Forumnaam: Harry Potter Rocks Griffoendor Aanvoerder
Griffoendor Aanvoerder

Verdiend: 0 Sikkels

Kevin. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2008 12:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

De Olympische Spelen

Image

De Olympische Zomerspelen van de XXIXe Olympiade worden gehouden in Peking, de hoofdstad van China. Ze zullen gehouden worden van 8 tot en met 24 augustus 2008. Aansluitend worden in Peking de Paralympics gehouden.

Ceremonieën

De openings- en de sluitingsceremonie zullen worden gehouden in het nieuwe Nationale Stadion van Peking, waar maximaal 100.000 toeschouwers terecht kunnen. Deze ceremonies zullen worden geregisseerd door Zhang Yimou. Het stadion vertoont uiterlijk overeenkomsten met een vogelnest, en wordt in de volksmond dan ook al als zodanig aangeduid. Het ontwerp is van het architectenbureau Herzog & de Meuron.

De estafette met de olympische fakkel die van Athene naar Beijing wordt gebracht, zal leiden door het Himalayagebergte. Daarbij zal de fakkel door een groep van 80 speciaal getrainde bergbeklimmers ook naar de top van de Mount Everest worden gebracht.

Mascotte

De fuwa zijn de vijf mascottes van deze Spelen. Ze zijn bedacht door Han Meilin en werden op 11 november 2005 onthuld, 1000 dagen voor de opening van de Spelen. Hun namen zijn Beibei, Jingjing, Huanhuan, Yingying en Nini en hardop uitgesproken ze vormen samen de zin Beijing huanying ni (Peking verwelkomt je).

Controverse

De toewijzing van de Spelen aan China is controversieel in sommige kringen wegens het weinig democratische gehalte van het land en de mensenrechtenschendingen. Amnesty International meldde in april 2007 dat in de aanloop naar de Spelen de situatie voor terdoodveroordeelden en buitenlandse journalisten in China verbeterd is, terwijl de repressie tegen eigen journalisten en activisten juist is toegenomen. Het aantal huisarresten en gevangenzettingen zonder proces is volgens Amnesty International toegenomen.

Uit een onderzoek van Play Fair 2008, een organisatie van vakbonden en actiegroepen, blijkt dat er ook een boel mis is bij de productie van spullen die ter gelegenheid van de Spelen in Peking gemaakt worden, zoals petjes, tassen en pennen. In de Chinese fabrieken komt op grote schaal kinderarbeid voor en wordt nog niet de helft van het minimumloon betaald. Het Organisatiecomité van de Spelen heeft aangekondigd de genoemde bedrijven te onderzoeken.

In maart 2008 werd aangekondigd dat het Nederlandse parlement een hoorzitting zal houden over de verhouding tussen de Spelen en de mensenrechtensituatie in China.

Deelnemende landen:

Op dit moment is nog niet bekend welke landen aan de Spelen zullen deelnemen. Het zijn de Nationale Olympische Comités (NOC's) die een team afvaardigen en die dus een land vertegenwoordigen. Op dit moment zijn er 205 NOC's aangesloten bij het IOC en naar verwachting zullen alle NOC's deelnemen.

Sinds de vorige Spelen is de politieke situatie in een aantal landen gewijzigd wat leidde tot de vorming van nieuwe NOC's. Zo zijn de Marshalleilanden sinds februari 2006 aangesloten bij het IOC en waarschijnlijk nemen ze ook deel. Tuvalu is sinds 2007 lid van de Olympische familie.

In 2006 verliet Montenegro de unie met Servië. In 2004 namen ze nog gezamenlijk deel als Servië-Montenegro. Beide landen doen nu afzonderlijk mee. Servië nam de licentie van Servië-Montenegro over en het NOC van Montenegro werd in 2007 erkend.

In februari 2008 kondigde Kosovo eenzijdig de onafhankelijkheid van Servië aan. Het is niet waarschijnlijk dat de nieuwe republiek zal deelnemen aan de Spelen omdat nog allerlei zaken geregeld moeten worden en het land door veel landen én door veel internationale sportbonden nog niet is erkend.

Noord-Korea en Zuid-Korea hebben overwogen om een gezamenlijk team naar de Spelen te sturen, maar dit ging uiteindelijk niet door. In het verleden namen beide landen soms gezamenlijk deel aan de openingsceremonie, maar ze deden nog nooit mee met één team. Begin 2006 bespraken ze dit met de president van het IOC, de Belg Jacques Rogge. Begin 2007 werden de voorbereidingen verder uitgewerkt. Zuid-Korea wilde graag sporters selecteren op basis van prestaties, terwijl Noord-Korea graag evenveel sporters uit beide landen wilde selecteren. De NOC's kwamen niet tot overeenstemming, maar gaven aan in de toekomst verder te praten.

Bron: Wikipedia

Tijdens deze Olympische Spelen zullen er rond 11.000 deelnemers strijden om het goud, zilver en brons. Deze atleten zijn afkomstig uit ruim 205 landen. De Nederlandse olympische ploeg bestaat uit 242 deelnemers. Dit is de vierentwintigste keer dat Nederland mee zal doen, voor België is het ook de vierentwintigste keer.

Gaan jullie de Olympische Spelen volgen? Of heb je een hekel aan alles wat met sport te maken heeft? Hoe denken jullie dat Nederland en België het gaan doen?

Laatst aangepast door Kevin. op Za Aug 30, 2008 15:32; in totaal 3 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2008 12:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Normaal volg ik de Olympische spelen wel. Dat heb ik andere jaren ook gedaan. Ik kijk niet naar alle sporten, maar naar de sporten die ik interessant vind om naar te kijken volg ik wel. Ik vind het wel een leuk evenement. Het is een leuke traditie om in stand te houden. Ik vind sowieso altijd leuk als landen tegen elkaar moeten strijden. Ik hoop dat Nederland het dit jaar goed gaat doen. Ik heb het tot nu toe niet echt gevolgt dus ik weet niet wie er precies naar de Olympische Spelen gaan en waar Nederland grote kans heeft om te winnen, maar we zullen denk ik wel wat medailles naar huis nemen. xD

1e jaars
1e jaars

Verdiend: 31 Sikkels

yvje94 is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 12:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik ga zometeen naar de opening op nederland 2 kijken om 5 voor 2.
ik denk verder dat ik veel judo wedstrijden gfa kijken volgende week:D
iuk heb namelijk trainings stage en dus zal tv kijken er voor deze ene keer er vast wel bij zitten.... Surprised

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 18:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

Zo wat een openingsceremonie zeg! Niet normaal gewoon. Heb zelden zo'n mooie opening gezien echt geweldig gedaan. Ging echt foutloos. Normaal volg ik amper sporten bij de zomerspelen maar dit jaar ga ik naar het voetbal, judo, hockey en andere vechtsporten kijken denk ik. Er liepen heel wat gave vlagdragers bij dit jaar al duurde al dat landen gedoe wel heel erg lang.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
ihv
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 28 Sikkels

ihv is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 18:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vond vooral die 2008 mannen die op de trommels slagen indrukwekkend, alles ging precies gelijk het zag er heel mooi uit. ook vond ik het goed dat ze ook de kleinere landen veel aandacht gaven en de manier hoe ze het vuur aanmaakten had ik echt nooit verwacht! En morgen moet ik er natuurlijk om 5.30 al uit voor het wielrennen

Chris.
Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 18:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vond de opening ook grandioos. Normaal gesproken vind ik het niet veel aan om te kijken, maar deze keer wel. Je kunt zeggen van de Chinezen wat je wilt, maar op dit culture vlak zijn ze wat mij betreft onovertroffen. Vooral het samenspel tussen de verschillende Chinezen en het ontsteken van de vlam waren hoogtepunten.

Ik ga zeker ook veel van de Olympische Spelen proberen te volgen. Vooral Wielrennen (weg en baan), zwemmen, judo, hockey en atletiek vind ik mooie sporten. Daarnaast natuurlijk ook de andere sporten waaraan Nederlanders mee doen.

Morgenvroeg/vannacht starten de wielrenners, hopelijk kunnen Gesink en Kroon iets laten zien. Ze hebben een mooi parkoers, ik denk dat ze zeker wel kans maken op een medaille.

16-08-2005 ~ 31-12-08
chrissiej94
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 31 Sikkels

chrissiej94 is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 08, 2008 19:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb de opening niet echt gevolgd, ik heb alleen het vuurwerk gezien, en dat zag er mooi uit! Ik ga wel kijken, sommige sporten. Maar allleen als Nederland gaat, anders nie, want dan vind ik er niet zo veel aan.

7e jaars
7e jaars

Tyrael is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Aug 09, 2008 0:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik het einde van de opening gezien en Jezus, het zag er echt vet uit. Ik denk dat dit wel eens de mooiste opening ooit kan zijn (ook al ken ik alleen maar de openingen van Athene en Sidney Razz).

Image

Ik kijk naar elke sport waar er een Nederlander meedoet die niet voor spek en bonen meedoet. Van Sydney kon ik me nog herinneren dat ik keek naar kleiduifschieten. Er deed een dikke rokende papzak mee, maar kleiduiven knallen kon die kerel wel Twisted Evil.

Hockey kijk ik ook alleen bij de Olymische Spelen, want normaal gesproken vind ik het een sport waar je een dubbele hernia van krijgt. Alleen die Taeke Taekema is cool. Die gast kan die bal zo geweldig hard in de kruising roppen. Nederland heeft ook altijd goede medaillekansen.

Voetbal en wielrennen kijk ik buiten de spelen ook vaak. Ik denk niet dat Nederland veel kans maakt want er zijn veel betere teams. Wielrennen is morgen en ik verwacht dat Valverde over iedereen heen poeft. Maar met de smog weet je nooit, misschien kunnen andere renners daar beter tegen, zodat er nog een verrassing uit de bus kan komen.

amytjuuuh
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

amytjuuuh is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Aug 09, 2008 12:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

En de eerste medaille is binnen! Ruben Houkes heeft een bronzen medaille gewonnen in de klasse onder de 60 kilogram. Hij heeft gewonnen van de Israeliër Gal Yekutiel. De partij is gewonnen met een Ippon.

7e jaars
7e jaars

Tyrael is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Aug 09, 2008 12:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb de wedstrijd tegen die Koreaan gezien en ik moet zeggen dat die Koreaan dik heeft gewonnen. Voor Houwkes met z'n ogen kon knipperen, lag hij al op de grond. Die Koreaan is zoveel beter dan de rest.

Kevin.
Oude Forumnaam: Harry Potter Rocks Griffoendor Aanvoerder
Griffoendor Aanvoerder

Kevin. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Aug 10, 2008 6:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Na de bronzen medaille van Ruben Houkes, is nu ook het eerste goud voor Nederland binnen! Inge Dekker, Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Marleen Veldhuis wonnen de 4×100 meter vrije slag in het olympische zwembad. Zij bleven in de finale Amerika en Australië voor.

Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

DoubleD is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Aug 10, 2008 8:08 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ben om kwart over 5 opgestaan om het te kijken, en het was echt een mooie wedstrijd.
Opzich was het logisch dat Dekker het wat 'minder' (onzin, want ze had alsnog een goede tijd') zwom, omdat ze de 100 vlinder nog in de benen/armen had zitten. En geloof me, vlinder is echt de zwaarte slag die er is.
Toen Kromowidjojo er in ging, was het echt mooi. Van de vijfde plaats ineens naar de 2de! Ze is nog niet eens zo heel oud, dus van haar gaan we nog veel horen.
Toen Heemskerk. Men, die was snel. We kregen echt een voorsprong door haar. Ik vind het knap dat ze 2 grote zwemlanden toch nog achter zich heeft weten te houden.
En tja.. Toen Marleen. Wat kunnen we er nog over zeggen. XD Ze was gewoon zo goed. Zo snel. En die reactie van die meiden. Die was ook echt leuk. ^^

Naast dit Nederlandse succes is er ook Amerikaans succes. Michael Phelps heeft op de 400 meter wisselslag een nieuw wereldrecord gezwommen. Hij haalde 1,41 van zijn eigen WR ag. Phelps had een aardige voorsprong op zijn tegenstanders. 3 seconden. Meer dan verdient dus.
Daar laten we even buiten dat ik Phelps echt een vreselijke sportman vind. [a] Zo arrogant.
Kleine voetnoot: Het Amerikaanse volkslied stopte plotseling tijdens de medaille ceremonie

En dan hebben we ook nog Judo nieuws.
Dex Elmont is, zoals het er nu naar uitziet, uitgeschakeld. Hij kreeg zijn 2de straf in de wedstrijd door een schijnaanval, en werd daardoor uitgeschakeld.
Hij moest tegen de Amerikaan Taylot Takata. Wanneer hij de halve finale haalt, krijgt Elmont nog een herkansing en kan hij nog voor brons gaan.

Oude Forumnaam: A.Perkamentus King of the Silvan Elves
King of the Silvan Elves

Chris. is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Aug 10, 2008 14:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Eerste goud is binnen, had niet verwacht dat ze zo makkelijk zouden kunnen winnen van Australië en Amerika. Extra leuk is dat de Amerikanen helemaal geen rekening hielden met het Nederlandse team Laughing .Vooral Kromowidjojo, of hoe je haar naam ook schrijft, en Veldhuis waren goed. Kromowidjojo is nog heel erg jong, dacht ik.

Marianne Vos viel tegen, ze had eigenlijk bij het groepje moeten zitten met Cooke die naar de gedemarreerde Italiaanse gingen. Voetballers gelukkig wel op het einde langszij Amerika. Op de ervaring van Sibon hebben we het uiteindelijk gered. Nu met 2 of meer doelpunten van Japan winnen.

16-08-2005 ~ 31-12-08
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Aug 11, 2008 9:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

Heb gister de hele dag zitten kijken naar de spelen en vond het erg leuk om te zien. Het voetbal was erg spannend, al begrijp ik niet dat foppe mensen als Jaliens, Zuiverloon, Drenthe en Maduro meeneemt. Dit is net een B elftal van het normale oranje. Wel goed dat Marcellis erin staat, tenminste iemand in het veld die wel goed kan verdedigen. Onbegrijpelijk dat foppe hem wisselde, dat had ik nooit gedaan. Beerens ging ook goed, groot talent. Die moet je ook niet wisselen. Maar ja de Amerikanen speelden helemaal niet goed, ze profiteerde van de fouten van nederland, en gelukkig werd het foppe en de mannen niet fataal.

Judo was erg spannend, jammer van die nederlander. Ik kijk uit naar de wedstrijd van Dennis van der geest, dat is altijd mijn favoriet. Verder was het basketball erg amusant, die chinezen deden wel erg hun best maar de NBA sterren zijn gewoon beter.

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
ihv
1e jaars
1e jaars

Verdiend: 28 Sikkels

ihv is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Aug 11, 2008 10:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Weer medaille kansen voor Nederland. Deborah Gravensteijn is doorgedrongen tot de halve finales nadat ze de eerste ronde een bye had won ze in de 2de ronde van de braziliaanse Quadros op een kolka ( minimale voorsprong). de kwartfinale won ze naar de sudden death van de spaanse Fernandez. Mocht ze in de halve finale worden uitgeschakeld is er nog een grote kans op de bronzen plak

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp