Auteur |
Bericht |
DutchHermione
2e jaars

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 11:32 |
 |
(hoofdstuk 35, OotP)
'Maar de Dooddoener die door Hermelien het zwijgen was opgelegd, maakt plotseling een zwiepende beweging mt zijn toverstok: een streep paars vuur striemde Hermeliens borst. Ze stootte een bijna onhoorbaar 'O!' uit, alsof ze stomverbaasd was, zakte toen in elkaar en bleef roerloos liggen.'
(hoofdstuk 38 OotP)
'Ze trok een pijnlijk gezicht en drukte haar hand tegen haar ribben. De vloek waarmee Dolochov haar had getroffen was weliswaar niet zo effectief geweest als wanneer hij de spreuk hardop had kunnen uitspreken, maar had toch, in de woorden van madame Plijster, 'meer dan voldoende schade aangericht'. Ze moest iedere dag wel toen verschillende toverdranken innemen, maar ging met sprongen vooruit en verveelde zich nu al op de ziekenzaal'
Bij het herlezen vond ik dit nogal een opmerkelijk stuk..
In boek 6 leren we over non-verbale spreuken. Nergens staat dat die minder sterk zijn ofzo, als we Sneep volgen hebben non-verbale spreuken zelfs enkel voordelen. Maar in het geval met Dolochov in het ministerie... Hermelien heeft Dolochov het zwijgen opgelegd met de 'Silencio'-spreuk. Maar, dit zou hem toch niet moeten beletten de spreuk non-verbaal even sterk uit te voeren? Immers, de vloek volgt gewoon, Hermelien wordt er door geraakt.. maar waarom is de vloek plots zwakker??
Wat denken jullie er van??
|
_________________ Duty? No... I would have you smile again, not grieve for those whose time has come
I do not believe this darkness will endure. |
|
  |
 |
Malou
Unspeakable

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 11:39 |
 |
Whooo! Een topic over Dolohov ^^ <3
Daar zat ik laatst ook overna te denken... het kan natuurlijk aan de vloek zelf liggen, dat hij noueenmaal het effectiefst is als hij wordt uitgesproken.
En er is natuurlijk ook een verschil tussen non-verbaal en de silencio-spreuk. Misschien zijn spreuken wel zwakker als degene die 'm uitvoert onder silencio is?
Want hij deed 'm tenslotte niet non-verbaal (er staat beschreven dat hij z'n mond beweegt). |
  |
 |
jurrian
2e jaars

Verdiend:
49 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 14:36 |
 |
ik denk dat je gelijkt hebt. Maar er schuilt wel iets achter want de dooddoeners zijn nauw niet echt geweldige tovenaars(ook uitzonderingen) in het beoefenen en daarom denk ik dat Dolochov moeite heeft om de non verbale spreuk uit te spreken met dezelfde kracht. |
|
|
  |
 |
Shirley
The Chatting Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 15:04 |
 |
Daar heb ik nooit op gelet, dat is inderdaad wel vaag. Ik denk gewoon omdat de Silencio spreuk over hem was uitgesproken, dit toch misschien invloed had op de sterkte van zijn vloek.
Het heeft denk ik niets met uitspreken te maken, want dat maakt niets uit bij non-verbale spreuken. Maar misschien dat het moeilijker is om een vloek uit te voeren, als je zelf al bent getroffen door een vloek.
Ik denk sowieso niet dat het persé aan die Silenciospreuk ligt, ik denk dat welke vloek het ook geweest was, zijn spreuk toch minder sterk was geweest. |
  |
 |
Tom Barman
2e jaars

Verdiend:
47 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 17:36 |
 |
Het is natuurlijk wel zo dat niet iedere tovenaar even goed is in het gebruik van non-verbale spreuken. Dat lezen we ook in boek 6. Het kan gewoon zijn dat dit niet bepaald Dolochovs beste kant is. |
_________________ ik zie, ik zie, wat jij niet ziet... |
|
  |
 |
Lupos-freak
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
529 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 19:00 |
 |
Er staat letterlijk, dat de spreuk meer schade zou gericht zijn als hij luidop was uitgesproken. Misschien zei hij het wel, maar stil en niet echt luid.
Of anders ligt het inderdaad aan de spreuk zelf die een speciaal effect heeft bij non-verbale spreuken. Dat hij dan minder efficient gaat werken? |
_________________ See you in another life then, eh brother? |
|
  |
 |
Ajox-HPF
3e jaars

Verdiend:
151 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 19:19 |
 |
Misschien is de spreuk gewoon minder krachtig als ie non-verbaal word uitgesproken. Misschien zorgt de Silencio-spreuk er ook wel voor dat de spreuk minder krachtig is als ie non-verbaal word uitgesproken.
En zoals Tom Barman al zegt, het kan ook zijn dat Dolochov niet goed is in non-verbale spreuken  |
|
|
  |
 |
DutchHermione
2e jaars

Verdiend:
27 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 19:59 |
 |
Malou schreef: | Whooo! Een topic over Dolohov ^^ <3
Daar zat ik laatst ook overna te denken... het kan natuurlijk aan de vloek zelf liggen, dat hij noueenmaal het effectiefst is als hij wordt uitgesproken.
En er is natuurlijk ook een verschil tussen non-verbaal en de silencio-spreuk. Misschien zijn spreuken wel zwakker als degene die 'm uitvoert onder silencio is?
Want hij deed 'm tenslotte niet non-verbaal (er staat beschreven dat hij z'n mond beweegt). |
Dat zou natuurlijk kunnen.. Is er in boek 6 geen sprake van een spreuk (verzonnen door het halfbloedprinsje) die alleen non-verbaal werkt? Dat het misschien met sommige spreuken andersom is, dat ze niet non-verbaal werken?? Anders kan ik niet snappen waarom Dolochov het niet non-verbaal zou doen..
Het zou natuurlijk kunnen dat hij er niet goed in is, maar als ik het boek lees probeert hij het niet eens, want bij non-verbale spreuken beweegt de mond toch niet?
jurrian schreef: | ik denk dat je gelijkt hebt. Maar er schuilt wel iets achter want de dooddoeners zijn nauw niet echt geweldige tovenaars(ook uitzonderingen) in het beoefenen en daarom denk ik dat Dolochov moeite heeft om de non verbale spreuk uit te spreken met dezelfde kracht. |
Hmm, ik geloof niet dat de DE's een stelletje kneuzen zijn hoor.. Voldemort zelf is een van de slimste leerlingen van Zweinstein ooit, die omringt zich echt niet alleen met kneuzen. Natuurlijk kan het zo zijn dat Dolochov niet briljant is..
Ik vind het gewoon opmerkelijk dat we hier te horen krijgen dat een niet-hardop-uitgesproken-spreuk minder goed werkt, terwijl we in het daaropvolgende boek leren over non-verbale spreuken en de voordelen. |
_________________ Duty? No... I would have you smile again, not grieve for those whose time has come
I do not believe this darkness will endure. |
|
  |
 |
Ajox-HPF
3e jaars

Verdiend:
151 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 20:07 |
 |
jurrian schreef: | ik denk dat je gelijkt hebt. Maar er schuilt wel iets achter want de dooddoeners zijn nauw niet echt geweldige tovenaars(ook uitzonderingen) in het beoefenen en daarom denk ik dat Dolochov moeite heeft om de non verbale spreuk uit te spreken met dezelfde kracht. |
Ehm, Dolohov is idd geen geweldige tovenaar, maar hij is zeker een getalenteerde. Hij vocht in 'het gevecht' in deel 5 met Harry, Hermione en Neville tegelijk en kon ze aan. Ook ontsnapte hij (weliswaar samen met andere Death Eaters) uit Azkaban, wat een prestatie is, ook als de dementors weg zijn. Dus ik denk zeker niet dat Dolohov een matige tovenaar is. Eigenlijk weet ik dat wel zeker .. |
|
|
  |
 |
Malou
Unspeakable

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 20:11 |
 |
Ajox-HPF schreef: | jurrian schreef: | ik denk dat je gelijkt hebt. Maar er schuilt wel iets achter want de dooddoeners zijn nauw niet echt geweldige tovenaars(ook uitzonderingen) in het beoefenen en daarom denk ik dat Dolochov moeite heeft om de non verbale spreuk uit te spreken met dezelfde kracht. |
Ehm, Dolohov is idd geen geweldige tovenaar, maar hij is zeker een getalenteerde. Hij vocht in 'het gevecht' in deel 5 met Harry, Hermione en Neville tegelijk en kon ze aan. Ook ontsnapte hij (weliswaar samen met andere Death Eaters) uit Azkaban, wat een prestatie is, ook als de dementors weg zijn. Dus ik denk zeker niet dat Dolohov een matige tovenaar is. Eigenlijk weet ik dat wel zeker .. |
En daarnaast; in HBP wordt hij genoemd als 1 van de eerste 4 Death Eaters. En Dumbledore wist toen al dat Dolohov een Death Eater is. 25 jaar later wordt hij pas opgepakt. Dus dat hij een matige wizard is lijkt me uitgesloten. |
  |
 |
Potterfreaky
Harry's secret lover

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 21:46 |
 |
oehh ik vind dit zeer goed gevonden en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, Ik weet het niet zeker..... maar was hij toen niet al met zijn hoofd in die tijd capsule gevallen? want dat kan de kracht ook beinvloeden.. (of was dat nu weer een andere DE...) |
_________________ I'll never forget...
*HPF forever* |
|
  |
 |
Malou
Unspeakable

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Jan 23, 2007 21:48 |
 |
Potterfreaky schreef: | oehh ik vind dit zeer goed gevonden en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, Ik weet het niet zeker..... maar was hij toen niet al met zijn hoofd in die tijd capsule gevallen? want dat kan de kracht ook beinvloeden.. (of was dat nu weer een andere DE...) |
Dat was een andere..
En bovendien had hij die spell niet eens kunnen doen met een babyhoofd. |
  |
 |
Rhona
Lady of Snape Manor

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 24, 2007 9:20 |
 |
ik denk dat het gelegen heeft aan het feit dat het neit echt een nonverbale spreuk was. Hij probeerde hem uit te spreken, maar dat kon niet omdat er geen geluid uit kwam.
bij nonverbaal spreek je de spreuk uit in je hoofd, niet met je mond. ik denk dat ervoor gezorgt heeft dat de spreuk minder effect heeft gehad. het is hermelien redding geweest |
|
|
  |
 |
Smalofski
The Writing Mod

Verdiend:
131 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 24, 2007 9:29 |
 |
Rhona schreef: | ik denk dat het gelegen heeft aan het feit dat het neit echt een nonverbale spreuk was. Hij probeerde hem uit te spreken, maar dat kon niet omdat er geen geluid uit kwam.
bij nonverbaal spreek je de spreuk uit in je hoofd, niet met je mond. ik denk dat ervoor gezorgt heeft dat de spreuk minder effect heeft gehad. het is hermelien redding geweest |
Ja, dat denk ik ook. Je moet je toch erg concentreren op een spreuk om die non-verbaal te doen lukken? Ik denk dat hij op dat moment niet echt van plan was een non-verbale spreuk te doen, maar een verbale, die natuurlijk niet lukte vanwege Silentio. Maar omdat hij toch aan de spreuk dacht, zal het non-verbaal wel een beetje gelukt zijn, maar niet zo sterk als wanneer hij het echt als een non-verbale spreuk bedoeld had.
En dat wijst er volgens mij op dat hij wel zeker een meer-dan-matige tovenaar is... |
 |
fawkes_the_phoenix
4e jaars

Verdiend:
237 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Jan 24, 2007 14:08 |
 |
Er zal inderdaad wel een verschil zijn in non-verbale spreuken en door Silencio-onhoorbaar gemaakte spreuken. Ik denk dat de kracht van een spreuk wel voor een groot deel afhangt van concentratie etc., en dat de spreuk ook daardoor minder sterk was. Net zoals bijvoorbeeld de Cruciatus spreuk, daar moet je echt haat voor voelen om de spreuk krachtig te maken. |
_________________ "Harry is the best hope we have. Trust him." |
|
  |
 |
|